Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Komentáře

  • PC 75
V rámci toulek po herní historii jsem rozehrál i LOTR BFME, avšak vyměkl jsem a nedohrál jsem to. Spíš než komentář toto bude soupis pár osobních poznámek a dojmů.

První mě praštil do očí technický stav a UI. Krásné, filmové, extrémně nepraktické menu se zdlouhavými efekty. Perfektní animace postav, např. při najetí těžkou jízdou do skupinky nepřátelských kušiníků, kteří se rozletí na všechny strany, nádhera. Zároveň tvrdé zamčení hry do 30 FPS, klaustrofobicky přiblížená kamera, a velmi špatné nepřemapovatelné klávesové zkratky. Tato hra je prostě hrou rozporů.

Hra velice vytěžila z možnosti půjčit si assety z filmového zpracování. Náhledy na části filmu, když se člověk pohybuje skrz mapu Středozemě, dodávají hře šmrnc. Zároveň má hra výtečnou kvalitu zvukových efektů, dabingu a hudby, opět díky filmu. Hlášky, které hrdinové trousí během hraní, opět velmi oživují a pozvedávají kvalitu zpracování. A aby to vše opět nebylo příliš skvělé, tak vám autoři hry nedovolí zapnout titulky, pokud hrajete v angličtině...

Moc pěkné bylo střídaní stran, za které v kampani hrajete. Stejně jako ve filmu se hra přepíná mezi lokacemi a jejich aktéry, mise jsou různorodé, nepociťoval jsem žádnou repetitivnost, která u RTS snadno nastává. Pozitivně mě také překvapilo, že hra na střední obtížnost nebyla na první zahrání vůbec jednoduchá - žádný casual titul, jak by mohl člověk u filmové značky očekávat. Naopak, někde v půlce kampaně začalo dost přituhovat. A tam mě taky bohužel hra ztratila, protože jsem měl pocit, že prohrávám spíše kvůli kameře a děsným/chybějícím klávesovým zkratkám, než že bych byl takovej trotl.

Samozřejmě beru v potaz, že hra je 15 let stará, a všechny výčitky nejsou fér. A samotné LOTR univerzum je zajímavé a hra (až na nedostatky) je kvalitně zpracovaná. Ovšem nyní mě již nepřesvědčila, abych do ní investoval potřebných 30+ hodin, a proto zůstalo jen u částečné degustace.

Celkové hodnocení: Výborná (v době vydání) / Dobrá (v současnosti)
+13
  • PC 90
Tenkrát ještě ani nestačilo utichnout šílenství z pánprstenovské filmové trilogie a necelý rok po třetím filmu vyšla vynikající real-time strategie s originálním konceptem pevně stanovených základen a orientací na jednotky, potažmo hrdiny. Jelikož jsem v té době neměl dostatečnou sestavu (ano, píši to skoro v každém komentáři..), chodili jsme s kamarádem do počítačových kaváren/heren a soupeřili spolu v krátkých úderných zápasech. Na tyto chvíle nezapomenu a (nejen) proto řadím The Lord of the Rings: The Battle for Middle-earth na přední příčky ve svém žebříčku strategií obecně.

Příběhová linka zde výborně kopíruje filmovou trilogii a sem tam si i něco lehce přidá. Počínaje průchodem dolů Morie a soubojem s Balrogem, přes všechny důležité události a monstrózní bitvy, konče samozřejmě klasickým happyendem. Nejzajímavější mi přišla asi bitva u Helmova Žlebu. Přidal bych tady akorát tak asi 3x více jednotek na obou stranách. Hradby působily strašně prázdně a celkově to ubíralo misi na velkoleposti.

Z pouhých čtyř frakcí, které hra nabízí, je celkem těžké vybrat a proto jsem hrál vždy za tu náhodně zvolenou. Kladné mají základnu opevněnou a soustředí se spíše na obranu a silnější hrdiny, kteří na vyšším levelu dokáží nadělat pořádnou paseku, zatímco záporné hledí především na neustálé útočení a oslabování protivníka hordou jednotek.

Hudební a grafické zpracování bylo, dle mého názoru, ve své době na jedničku, poměrně rychlé multiplayerové zápasy dodávaly hře šťávu a samotná kampaň neměla chybu, tedy možná až na svou délku. O dva roky později vyšlo pokračování The Lord of the Rings: The Battle for Middle-earth II, ve kterém přibyly nové rasy, možnost stavět budovy mimo předem dané pozice, tvorba vlastního hrdiny a spousta dalšího zajímavého obsahu včetně datadisku The Lord of the Rings: The Battle for Middle-earth II: The Rise of the Witch King. Ale i přes to všechno si myslím, že první díl zůstal nepokořen. 90%.

Pro: kampaň, hrdinové, podpůrné bonusy, multiplayer, jednotky, ovládání

Proti: málo frakcí, délka kampaně

+36
  • PC 85
Jedna z mala her dle filmove predlohy, ktera se povedla. Navzdory svemu stari se na ni prilis nepodepsal zub casu. Uvodni video komentovane Gandalfem vam nastini minulost, jak vse vzniklo a navede vas do pribehu. Muzete si vybrat bud stranu dobra (Rohan, Gondor) nebo zla (Isengard, Mordor) a vydat se do valky o prsten. Jedna se o RTS s ucasti hrdinu. Hra cerpa vse z filmove trilogie, kdy behem hrani vidite animacky z ni. Zejmena soundtrack, ktery je originalni od Howard Shore, do hry spravne navnadi. S vasimi hrdiny muzete dosahnout maximalni 10. urovne, cimz se zejmena z Gandalfa stane ultimatni cistic schopny sam ovladnout celou mapu. Klicem k uspesne zvladnutym misim je mit co nejvic farem (prijmu potravy), namaxovat armadu a vyhladit protivnika. Behem putovani za stranu dobra budete bojovat vsechny velke bitvy dle knih (Moria, Amon Hen, Helms Deep, Isengard, Osgiliath, Minas Tirith, Black Gate) a muzete zabrat temer celou mapu. Cim vic misi odehrajete, tim vice bodu ziskate a vice schopnosti odemknete. Jedinou kankou hry je nizka obtiznost AI, ktery i na nejvyssi stupen utoci v malinkych skupinkach, neresi oblehaci katapulty a stereotyp vedlejsich, mimopribehovych misich.

Pro: super soundtrack, vylepsovani hrdinu, dejova linie zachovana, Boromir muze prezit az do konce

Proti: budovy nelze stavet kdekoliv, nizka obtiznost AI

+7
  • PC 75
Hope remains!

Kdo v roce 2004 neviděl režisérské verze Pána prstenů, neznal českou parodii Pár pařmenů a nehrál Battle for Middle-earth, byl totální loser. Já jsem však tenkrát neviděl ani klasické verze, Pár pařmenů jsem nazýval kravinou a v BfME jsem hrál pouze skirmishe, a tak v rámci herní výzvy jsem se alespoň rozhodl tuhle jehlu v kupce nekvalitních her dle filmu konečně dohrát. #loserforever

Zárukou kvality je silná předloha, zkušené ruce vývojářů s C&C: Generals a osvědčený systém hrdinů převzatý z WarCraft III. Jednotliví hrdinové, mezi kterými najdeme všechny členy společenstva jako Gimli nebo Legolas plus i postavy z druhé strany barikády, jsou velmi silní a se svou narůstající úrovní si odemykají nové schopnosti a kouzla. Aragorn tak může třeba na posledním levelu povolat malou armádu nemrtvých, která se postará o všechny trable. Levelovat však mohou i jednotlivé jednotky a tak přijít o vypiplané, přesto bezbranné, rohanské jízdy na Nazghúlovi dokáže navodit podobné pocity jako při úmrtí elitního vojáka v XCOM. Jednotky můžete také upgradovat. Ke konci už jsem měl nesmrtelnou armádu hraničářů se zápalnými šípy, které kryli strážci s kovanými meči a mithrilovým brněním. Sweet.

Sice se mi líbil systém levelování, ale hra je díky tomu velice jednoduchá. V několika málo prvních misích jsem kempil, expil své jednotky a v pozdější části hry jen přejel mapu přes A-move (pohyb s útokem). Také mi vadil malý zoom, kdy třeba Helmův žleb jsem si nemohl prohlédnout v celé jeho kráse a moje třístovková armáda se mi vůbec nevešla na monitor :) Zub času ohlodal na samé kosti grafickou stránku a ovládání hry je trochu těžkopádné, jednotky reagují se zpožděním.

Všude na hráče dýchá filmová předloha, ať už to jsou záběry z filmů, soundtrack z nich nebo ikonické bitvy, jako u Minas Tirith nebo o Helmův žleb. Mám teď téměř neodolatelnou chuť se na ně podívat, přestože nejsem přímo zapálený fanoušek Pána prstenů a to je opravdu velký klad této hry - pohltí vás naplno.

Pro: Atmosféra, délka, hrdinové, hudba

Proti: Malý zoom, jednoduché, grafika

+16
  • PC 90
Pokud si nějaká hra ze světa pána prstenů zaslouží skutečně vaši pozornost, je to právě tato. Kdybych měl srovnat pocity které vě mě zanechala kniha, film, nebo tato hra, asi by jednoznačně zvítězila bitva o středozem (nekamenujte mě). Tolkienova trilogie mi připadala neskutečně roztahaná a až dětinsky černobílá, ale na druhou stranu vykreslení světa nemá od té doby co do propracovanosti obdoby.

Ale zpět ke hře. ta sama je totiž na poměry RTS vcelku netradičně pojatá (stejný herní systém jsem viděl jen v DAD-Dragonshard). Na začátku mise máte totiž jen omezené množství slotů na kterých můžete stavět, a to hru velice zjednodušujue, jako bonus pak můžete na určitých místech světa nalézti další sloty, ovšem jen jako podpůrné. Díky tomu tak odpadá zdlouhavé budování základny ahra se může soustředit na svoji největší přednsot a tou je boj. Jednotky jsou dokonale vyvážené, odpovídající tolkienovým reáliím a kampaň za každý ze čtyř národů má svoji vlastní příchuť. Osobně jsem měl nejradši kampaň Rohanskou, podkreslující hudba a drtivý útok jízdy mi vhání slzy do očí :). Kromě pro každý národ odpovídajících válečníků zde jsou i hrdinové, a to určitě v neposlední řadě. Spoustu misí totiž budete hrát pouze s nimi a právě oni vám většinou zajistí vítězství, dále pak i síly prstenu jsou velice důležité a krásně hru obohacují. Grafické ztvárnění je odpovídající době vydání, a v té době bylo vysoce nad průměrem, koukatelné to je i dnes.

Abych nakonec hru shrnul, pro mě osobně to byl asi nejlepší strategický zážitek který jsem kdy měl, co na tom že hra má nižší obtížnost a tak ji projdete jako horký nůž máslem, důležité je jaké ve vás zanechá pocity, a ve mě zůstaly jen ty pozitivní.

Pro: Herní systém, filmová hudba, vyváženost, grafika

Proti: občas slabší AI, hra na poměry strategií není z nejdelších

+19
  • PC 85
Tuhle hru budu hodnotit spíše z pohledu volných her, ne z kampaně. Samotná kampaň nebyla úplně špatná, hráč si mohl projít lokacemi, které byly v knihách a filmu, takže si sám vyzkouší bránit významné lokace. . Už jenom začátek mírně zarazí, když při souboji s Balrogem Gandalf přežije. Ale proč ne, jeho smrt mne vždy silně kakala. Nicméně kampaně jsou i na nejtěžší obtížnost velmi lehké. Užíváte si je, to ano, ale žádná výzva se nekoná, hlavně tedy díky přítomnosti hrdinů, kteří vydají hned za několik armád, kromě těch blbů malejch, chlupatejch, ty jsou nejvíc k ničemu. Velké satisfakci se dostalo Gimlimu, který byl ve filmu jako komická figurka, která občas do někoho strčila sekyrou (vypadalo to, jako kdyby útočil kladivem), zatímco tady je to opravdu tuhý válečník, jak má správný trpaslík být.
Opravdová sranda začne až ve volných hrách, hlavně tedy v multiplayeru. Pevné umístění základen znemožňuje čarování s umístěním, omezený počet slotů na budovy zase nutí k přemýšlení, co kde postavíte. Každá budova získává úrovně po určité době a zbourat si plně rozvinutou farmu je vražda. I zde jsou hrdinové, ale jen tak rychle se na ně nezmůžete. Nepřítel se valí v zástupech a vy máte akorát tak pár ubrečenejch jednotek, což by bylo super, kdyby...
Kdyby skripta nepřátelské inteligence nebyla úplně na kakanec! Oblíbená taktika je koupit hobita, kterej je úplně k ničemu, ale když postavíte dostatek věží na hrad, úplně dozadu od nepřítele tajný východ a hobita tam vystrčíte, nepřítel se hned k němu vydá, přičemž ho rozstřílejí věže. Když se přeci jen dostane k hobitovi, schováte ho do východu, nepřítel za ním nemůže, tak se zase vydá kolem věží zpátky. Opakujte dle libosti. Tohle opravdu zamrzí...
Jinak je to ale opravdu zábavná hra. Máte na výběr více "ras" a to jak dobrých, tak i zlých a s takovým Lurtzem je opravdu sranda, už jenom kvůli jeho hláškách. Hezky to odsýpá, ovládání hrdinů si správně užíváte, třeba Gandalf je opravdu kosič největší, vousatý, dědkovatý a Aragornovo vyvolání nemrtvých je taky bomba. Bitvy o outposty, které mají jen tři sloty na stavění je správně akční, dobývání hradů svižné, jenom to kazí přílišná snadnost. Vyšší obtížnost má akorát za následek vyšší cenu hrdinů a větší počáteční stav nepřátel, jinak nic moc. A je to škoda, taková hra by si víc práce zasloužila...
Plus dávám i za hudbu, která je použita z filmů a to je dobře, tam byla skvělá a tady je taky...

Pro: zábavnost, oblíbení hrdinové známí z knih a filmů

Proti: jednoduše jednoduché

+14
  • PC 85
Vzpomínám si, jak jsem ještě před nedávnou dobou chodíval se známými do kavárny, kde právě BFME byla nejhranější hrou té doby. Už jenom jaké to bylo šílenství kolem LOTRa a k tomu se přidalo ještě tohle.

Hra podle filmové trilogie si mě totálně získala a jen tak nepustila. Ta atmosféra, která z toho číší, se nedá popsat. Na výběr jsou zde dvě kampaně. Dobro se drží filmů, ale zlo nám dává alternativu dobytí Středozemě pod vládou Saurona. Kampaně jsou úžasné, ale taky málo obtížné a lehce stereotypní (pořád jde o to zničit nepřátelskou základnu) a dají se zvládnout bez většího snažení i na nejtěžší obtížnost, což je škoda.

Hra samotná mě překvapila zajímavým odchýlením od zaběhnutých stylů strategií jako C&C nebo AoE. Takový jednoduchý systém s jednou surovinou a stavěním na určených místech v postavené základně se mi líbil.

Největším plusem jsou pak samotné bitvy. Jejich kámen-nůžky-papír systém je stejně efektivní jako budování - Kopiník přemůže jezdce, jezdec lukostřelce atd. Znáte to, když už jste na lopatkách a prostě zbývá pár okamžiků do vaší porážky a v tom se přiřítí vámi vyvolaní duchové či Balrog a bojiště hned vypadá úplně jinak nebo když za tonů heroické hudby přijede spojenec a zachrání vás a takových zážitků je tisíce, hlavně tedy v multiplayeru. No a hrdinové to je kapitola sama pro sebe.

Mínusem je podle mě nevyvážení ras a hlavně přemrštění hrdinů. Vesměs se nikdo neodváží do útoku bez hrdiny. Za dobráky (kteří jich mají HODNĚ) se dá základna zničit pomalu jenom s nimi a to už je něco špatně. Vrcholem vychcanosti jsou potom hrdinové na max. lvl, kteří už jsou téměř nesmrtelní a bez nějakého většího problému zničí úplně vše, konkrétně teda Gandalf, který umí dokonale aplikovat taktiku Hit & Run.

Hra má i pár drobných nedomyšleností jako třeba, že Rohan nemá kopiníky, Mordor je v pozdější fázi hry téměř k ničemu, léčba hrdinů je na facku nebo celkově malý limit jednotek a další

Hry podle filmů jsou ve většině připadů komerční blbosti, ale zde se jedná o skvělou hru s pár vadami na kráse.

Pro: LOTR, Kampaň, Boje, Multiplayer

Proti: Hrdinové, Nizká obtížnost kampaně, Nevyváženost ras

+21
  • PC 85
Po skvělém filmovém zpravování Pána Prstenů, přichází i jeho počítačové zpracování. Hra i kdy je tvořena na základě série Pán Prstenů se předlohou v kampani zas tak nedrží. Prvek, který dává hře fantastický náboj je vložení hrdinů. To jsou speciální jednotky vyjmuté přímo z děje filmu jako například Aragorn, Legolas, Gimli, Gandalf, ale i další… Tyto jednotky mají neobyčejné vlastnosti a ke konci kampaně si již vystačíte jen s těmito hrdiny. Proto je zde i malá podobnost s Warcraftem. Je ale pravda, že ve Warcraftu neměli hrdinové takovou ničivou sílu, že by byli jedním kouzlem schopni rozdrtit sto i více nepřátelských jednotek najednou.

Velkou výhodo je jednoduché těžení surovin. Nemusíte používat žádné sběrače, kteří by běhali pro dřevo a jiné blbosti od základny k nedalekému lesíku, aby na zpáteční cestě hrdě padli do rukou nepřítele pro dobro vlasti. Těžení jednoduše spočívá v tom, že postavíte budovu a ta vám nepřetržitě přidává suroviny. Po nějakém čase se budova dokonce může vylepšit až na třetí level a pak je schopna střílet po procházejících nepřátelských jednotkách jako obraná věž… Stejně tak je toho schopna i kdejaká budova určená k tréninku vojáků. Tak se dostáváme k těm nejdůležitějším věcem jako jsou vojáci…. Nejlepší vojáci se dají vytrénovat, nebo lépe řečeno vyvolat v základní budově, bez které nemůžete postavit žádnou budovu. Těmi nejlepšími jednotkami myslím samozřejmě hrdiny. Ti ale stojí okolo 3 až 5 tisíc, takže asi desetkrát více než normální jednotka. Ale i tak jejich účinnost j mnohokrát větší, takže se občas vyplatí čekat na načerpání peněz… Tak jako tak k vytrénování velké armády bude za potřebí mnoha budov. Každý národ má budovy, hrdiny i vojáky naprosto odlišné. Stejně tak má i každý národ odlišné přednosti. Například Rohan má všechno zaměřené na boj s použitím koní, ale Mordor se soustředí na obrovskou výrobu skřetů a podobné havěti, kterých může postavit díky limitům dvakrát více než rohan svých koní.

Hrdinové jsou nejsilnějšími jednotkami a to v každém případě i na prvním levelu. Například Gandalf. Již na prvním levelu ovládá extra silné kouzlo, kterým odmrští a zabije několik poblíž stojících nepřátel. Na další úrovni může nepřítele zasypat několika blesky, kterými je například schopen zničit většinu budov včetně té základní. Pak může získat taky schopnost světla, kterým na jeden úder zničí nasgula. Nejmocnějším kouzlem je ovšem magický kruh, který způsobí, že všechny jednotky kolem Gandalfa, kam jen obrazovka dohlédne, se rozletí do prostoru a většina z nich to nepřežije. Na jedno začarování tohoto kouzle může umřít přibližně až 150 vojáků… Další silný hrdina je Aragorn. Král, který se až do posledního dílu trilogie úspěšně vzdává trůnu Gondoru.Jeho hlavní předností je samozřejmě meč, se kterým se ohání s velkým úspěchem. Ale ani Aragorn nepostrádá kouzla. Prvním z nich je decentní uzdravení sebe a všech přátelských hrdinů, kteří jsou v jeho blízkosti. Za další má kouzlo na ztrojnásobení svojí účinnosti. Dále může povolat sílu Elendil, kdy se kolem něho rozsvítí magické světlo a všichni poblíž stojící nepřátelé se dávají na útěk. Ale jeho nejlepším kouzlem je vyvolání malé armády mrtvých. Vyvolá na určitý čas malou skupinku mrtvých, kteří bojují proti nepříteli do vypršení času.
Pán prstenů: Válka o Středozemi je jednou z těch her,která skutečně stojí za to si jí zahrát a třeba se k ní i vracet.
+15 +16 −1
  • PC 90
Jakožto klasický Tolkienovský fanatik jsem k tomuto dárku v době vydání přistupovala se značným despektem. Stejně jako u filmů jsem však byla násilím přinucena k tomu přijmout kompromis a to dokonce takovým způsobem, že se mi líbil. Ostudné!
Jak už tu přede mnou někdo zmínil, rozhodně jsem očekávala mnohem víc možností ohledně surovin a celkově výstavby budov, nicméně to není nic, přes co by se nedalo snadno přenést. Stejně tak lehce se mi zdařilo překousnout i další osekání dějové linie a víceméně stoprocentní filmovou inspiraci, protože, no.. Dalo se to čekat. Multiplayer mě zabavil na dlouhé hodiny a díky nemožnosti budovat cokoliv mimo vymezená prostranství jsem se konečně plně dokázala soustředit na strategii a boj, k čemuž mě třeba takoví Ageové nedokázali stoprocentně přimět. Porota čítající jednoho lotrpošuka jednohlasně schválila *bouchá kladívkem*.
+8 +10 −2
  • PC 80
Ono je celkem k zamyšlení co stálo za úspěchem tohoto Lotra. Jako RTS není vůbec špatná, je příjemně hratelná, jenže zase nebyl v kampani využit plně potenciál co hra má. Kampaň za dobrou stranu ve skrze kopíruje události z celé trilogie(což je i vlastně i u záporáků jen z trochu jiného úhlu). Zpracování si skutečně zaslouží pochvalu, mapa světa, hudba, dabing, záběry z filmů a foto působí opravdu příjemně a lákavě. Jenže právě po projití lokací které odvypráví nějaký děj jsou pak místa kde zničíte nepřítele na druhé straně mapy, jdete do další oblasti a to samé jen v trochu jiných kulisách.

Ze začátku to tolik nevadí začínáte teprve tvořit armádu, získávat zkušenosti pro hrdiny a jednotky, dostáváte se do nových situací, kdy jsou k dispozici další typy vojáků a budov jenže jak tento trend brzy opadne, tak s tím začne padat i hratelnost celé kampaně. Problém je hlavně v malé taktice, pěchota, lučišníci, jízda, pak obléhající hračky, plus nějaká ta speciální jednotka pro každou stranu. Fajn by bylo kdyby to aspoň v základu fungovalo a hráč musel tyto jednotky kombinovat, ale kdeže stačí se zaměřit na lučišníky, jelikož ty prakticky udolají cokoliv co Insengard a Mordor proti Vám pošle po vylepšení na ohnivé šípy a brnění už nic jiného nepotřebujete. Navíc dobro je v kampani až příliš protěžováno, kdy má k ruce spoustu hrdinů kteří jako třeba Legolas dokáží se svým lukem způsobit pěknou spoušť. Potom jejich možnost přivolat si na omezenou dobu posily v podobě jízdy, lukostřelců, entů, orlů a nesmrtelných duchů, to u zlých hochů opravdu chybí, a jejich výčet hrdinů je taktéž omezenější.

Jinak je fajn prvek že hráč staví budovy na vytyčených bodech, že budovy získávají zkušenosti a zlepšují se, a prostředí map nabízí i neutrální věže které lze osadit lukostřelci. Bohužel je trochu škoda že Insengard a Mordor nemají hradby, a jejich obrana oproti hradům Gondoru a Rohanu je směšně slabá.

Jinak stále to vypadá vše pěkně a koukatelně, hraje se to taky celkem dobře jen ta nevyváženost a nevyužitost potenciálu zamrzí. Trošku mě zaráží ty vysoká hodnocení, kdyby to nebylo z prostředí Lotra myslím tak by to tahle hodnoceno nebylo.

Pro: Viz komentář.

Proti: Viz komentář.

+7
  • PC 90
Je zvykem, že většinou hry podle filmové předlohy za moc nestojí. Bitva o Středozem je ale pravým opakem. Nejenže se jedná o jednu z nejlepších her podle filmu, ale zároveň jde o jednu z nejlepších RTS vůbec (i když až teprve druhý díl některé prvky dotahuje k dokonalosti).

Jak už název napovídá, jde o hru na motivy slavného Tolkienova díla. Hra se ale spíše drží filmu a jeho licenci tak využívá naplno. Počínaje dabingem hlavních představitelů, konče různými záběry z filmu použitých ve hře. Prostředí a jednotlivé mapy jsou velmi detailně nadesignované a i klasická skirmish mapa vypadá dost reálně a odpovídá dané oblasti Středozemě. Jednotlivými taženími hráče provází krásná 3D mapka. V ní jsem strávil velké množství času, ačkoli pro samotné hraní není tolik podstatná. Bavilo mě si jen tak projíždět jednotlivé oblasti. Při najetí myšítka na určité místo na mapě se v levém dolním rohu spustí pár záběrů z filmu. K tomu hraje geniální (rovněž filmový) soundtrack, který minimálně u mě působí na emoce opravdu velmi silně. Docela bych si i přál, kdyby tato mapa byla ke stažení i někde zvlášť.

V jádru se jedná o klasickou RTS, kde hráč staví budovy a v nich produkuje jednotky. Ty se nestaví po jednom, ale po skupinách a proto jsou bitvy o dost masivnější, než je zvykem. Samotné stavění je sice osekáno na kost, ale boj je provedený skvěle a atmosféra je na velmi vysoké úrovni. K dispozici jsou hrdinové a s nimi spojené jednoduché RPG prvky. Každého z hrdinů jde vycvičit až do 10. úrovně a postupně mu odemykat různé schopnosti. Já osobně jsem měl nejradši Gandalfa (ničivá kouzla) a Legolase (prostě mistr luku). Ve hře je přítomna i kampaň za zlo, která mě ale bohužel už moc nebavila (a ani jsem ji nikdy nedohrál), protože šlo defacto o to samé, akorát v roli záporáků.

Po grafické stránce nemám co vytýkat. Hned zpočátku překvapí krásně zpracované animované menu. Hrdinové jsou podobní svým filmovým představitelům a prostředí, jak už jsem říkal, jsou provedená nádherně. Kapitolou samou pro sebe jsou veliké bitvy, jako je Helmův žleb, Minas Tirith a nebo bitva před Černou branou Mordoru. Tyto mise považuju za vrchol hry, škoda že jich nebylo víc.

A zápory? Je jich jen pár a většinou jde jen o drobné nedostatky. Za prvé vytknu slabší AI a to jak nepřítel, tak vlastních jednotek. Nedokáže naštvat víc, než když mi půlku armády vystřílí malá skupina lukostřelců, protože retardování chlapíci s mečem nejsou schopní reagovat a nechají se postřílet. Druhá výtka se týka nedostatečné možnosti odzoomovat. Speciálně se to týká dvou bitev – Minas Tirith a Minas Morgul. Tam fakt někdy nebylo skoro nic vidět.

Verdikt: Až na drobné chyby je Battle for Middle Earth výbornou RTS. Pro fanoušky knihy, potažmo filmu se jedná o splněný sen. 90%

Pro: atmosféra, prostředí Středozemě, krásná! hudba, grafické provedení, dabing, veliké bitvy, animované menu, herní mapa Středozemě

Proti: slabší AI, nemožnost více odzoomovat, kampaň za zlo je pak už stereotypní

+28
  • PC 90
Pán Prstenů je pro mne velmi vděčná látka. Mám rád knižní sérii, miluji její filmový přepis od Petera Jacksona (opravdu génius) a líbí se mi i její herní transformace. Zařazením jde o RTS, kdo by ale čekal klasický systém spojený s těžbou surovin(y), bude zklamán. Pokud bych měl použít nějaký příměr z her, které jsem hrál, zvolím "Z". Prostředků na vylepšení a jednotky máte tím víc, čím víc máte farem (nebo, v případě rohanské jízdy v čele s Eomerem, kolik převálcujete nepřátel). Nepřítel vás potom zásobuje takovým množstvím jednotek, kolik mu dovolíte mít těžařských stanic (pily), popřípadě osad a bází vůbec.

Hned na začátek je rychle shrnut vývoj událostí, podobně jako u prvního z filmů, jen s tím malým rozdílem, že o přednes se stará Gandalf (Ian McKellen) na místo Galadriel. Vizuální doprovod jest v herně animační podobě, což sice není úplně ideální (poctivé renderované filmečky á la BLIZZARD by byly jiné žrádlo), myslím ale, že herní publikum je na tento způsob prezentace již zvyklé. Následující menu, které je ve funkčních bodech jednoduše umístěné v liště nad obrazem, jež se působivě obtáčí od základny pevnosti Barad-dûr až k Sauronově oku, je za zvuku oscarové hudby Howarda Shora moc pěkné (skoro bych řekl že až majestátní). Krásně je vyvedena i herní mapa, na které se posouváte (za stranu dobra z drtivé většiny bojujete buď pod vlajkou Gondoru nebo Rohanu), přičemž dobré je, že pro posun k poslednímu kolu (Černá brána Mordoru) nemusíte projít doslova každou misí – ale můžete (potom se dostanete třeba až na bojiště Haradu nebo Rhûnu)

Hra samotná víceméně kopíruje děj celé filmové trilogie. Je samozřejmě osekaná na nejdůležitější momenty a třeba Boromir s vámi bojuje až do konce. Hrdinové, stejně jako jednotky můžete povýšit až do 10. úrovně a piplavá práce (stejně jako starost o přežití vojenských jednotek) to s nimi není marná (hrdinové i jednotky si svůj rank berou do dalších kol). Takový Gandalf při úrovni 10. je už pěkná ultimátní figura s několika pěknými funkcemi, nejužitečnější se mi ale nakonec jevil Legolas, u kterého jsem v posledním kole měl přes 6000 zářezů na luku. Špatně si nevede ani skupina vyšlechtěných lučištníků nebo poctivě vybudovaná jízda, která si při vyšším levelu přejíždí po šicích přízemních nepřátel bez ztráty kytičky. Nezanedbatelné nejsou ani výhody, které si vybíráte podle dosažených bodů (např. povolání skupiny elfích lučištníků, rohanské jízdy, entů, orlů, především ale armády mrtvých z Černoboru – před jejich zásahem se nezachrání ani olifant).

Grafické ztvárnění hrdinů i jednotek mi sedlo dokonale, stejně jako navržené prostředí a architektura budov. Co mne ale zaráží, je nízká obtížnost i na nejtěžším stupni a vyložená hloupost nepřítele vedeného počítačem. Ten útočí většinou nesmyslně a nesoustředěně (nepočká, až má více jednotek, ty ale posílá průběžně, nijak nebrání katapulty). Problémem tak nejsou ani kola, ve kterých musíte ubránit Helmův žleb (ve vašich rukou se skřeti nedostanou ani k vyhození hradeb do luftu, i když se chudáci snaží), Minas Tirith (záchrana rohanskou jízdou není ani potřeba) nebo odolat útokům před Černou bránou Mordoru (tady, v posledním kole, jsem při nejtěžší obtížnosti neztratil jedinou jednotku!)

Hra tak sice pro HC stratégy není žádnou výzvou, neznamená to ale, že výtečně nepobaví. Na odreagování je to jak dělané a pro fanoušky pestrého Tolkienova světa o to víc. Dohrál jsem již podruhé a ani na okamžik nepochybuji, že se ke hře ještě několikrát vrátím.

PS: Je jakýmsi pravidlem, že hry podle filmů nebývají moc dobré (mírně řečeno). BATTLE FOR MIDDLE-EARTH je ale potom tou nejčestnější výjimkou.

Pro: téma, hrdinové, výhody, krásná filmová hudba z pera Howarda Shora jako podkres

Proti: slabá inteligence protivníka

+27
  • PC 85
Dvakrát jsem tuhle strategii rozehrál a dvakrát jsem jí málem nedohrál a to vždycky takřka ve stejném bodě a to ve chvíli, těsně před finálním soubojem za dobro. Naštěstí jsem se se při druhém pokusu překonal a po menší přestávce konečně vyprášil Sauronovi kožich.

Když jsem Bitvu o Střdozem zapnul poprvé, tak jsem byl mírně v šoku, protože jsem byl navyklý na klasické RTS, ovšem herní postupy tady se docela lišily. Možnost stavět základny jen na předem zvolených místech a jejich dosti omezené možnosti rozvoje, spíš než o to vyrobit hafo jednotek a pak s nimi totálně zničit nepřítele, bylo nutné postupným dobýváním mapy a udržováním dobytých území protivníka postupně zdolat. A do toho ještě hrdinové, kteří si sami nezřídka kdy dokázali poradit s celou nepřátelskou armádou a klasické jednotky byly spíš do počtu. Asi jako spousta lidí jem si oblíbil hlavně roahnskou jízdu, která dokázala zválcovat vše, co jí při postupu stálo v cestě.

Celá hra je dosti linerání a vcelku věrně kopíruje filmovou předlohu a jediné co může hráč ovlivnit sám je postup při dobývání okrajových území. Ovšem, nevidím to jako zápor. Snad jen ke konci už mi to připadalo trochu moc stereotypní a nebýt úžasných momentů během hry, jako byla například obrana Helmova Žlebu, nebo bitva u Minas Tiris (?) tak bych hru asi tak po půlce odložil.

Bitva o STředozem pro mě byla mírným překvapením, nejsem nějaký horlivý a nekritický fanoušek Tolkiena, abych zahrání považoval za povinnost, takže to, že jsem se bavil muselo být částečně způosbeno i kvalitami samotné hry :)

Pro: Dobře to vypadá, vcelku zábavné boje, hrdinové

Proti: AI vlastních jednotek, ke konci už trošku stereotyp

+10
  • PC 95
Dohráno podruhé, zážitek skvělý jako při prvním hraní. LOTR mi byl do té doby celkem ukradený, nezajímal jsem se o filmy, kniha i příběh jako takový mi byl celkem ukradený, moc to nežeru, ale hra je světe div se skvělá a dle mého jedna z nejlepších her podle filmu.

Grafika skvělá i po letech, hudba je nádherná a nádherně dokresluje atmosféru, která mě, i přes nezájem o LOTR jako takový, pohltila, nejvíce jsem si oblíbil hudbu z mapy světa, krása. Mapa světa je parádní, obsahuje hodně misí, které nabízí jak poctivou strategickou část, tak následování příběhu z pohledu hrdinů. Hodně se mi líbilo použití filmových záběrů a fotek v pospisu jednotek, moc pěkně udělaný. Zvuky hrdinů a jednotek křičících v boji jsou super, mají kvalitu, zní skutečně jako by byly v otevřeném prostoru. Jednotek neni moc, ale maji šmrnc :) Nejvíc jsem si oblíbil Rohanskou těžkou jízdu, která válcovala nepřátele jako zákon káže, když už z dálky byl slyšet dusot kopyt těžký jízdy, hned byla situace veselejší :) Systém upgradů je super, sice jich mohlo být více, ale i to málo co je je v pohodě a hlavně upgrady byly znát. Ohnivé šípy či zvýšení obrany byly na účinku opravdu znatelně vidět.

Nejvíce ale oceňuji systém levelování jednotek. Celou dobu hry jsem si od prvních dvou misí pěstoval těžkou jízdu i lučištníky a skutečně jsem měl motivaci si tyto jednotky udržet a chránit a ne je jen tak bezhlavě posílat do boje, statistiky v závěru mise pak ukazovaly velice zajímavá čísla o počtech zabitých a veteráni se opravdu vyplatili. Přiznám se , že nejdříve jsem byl lehce zmaten systémem kempů a speciálních ploch na kterých šlo stavět, bál jsem se že mě to bude omezovat byl jsem zvyklý na klasické stavění budov, ale pak jsem si to oblíbil a přišlo mi to v pohodě. Mise byly kvalitní, ty s hrdiny mě sice moc nebavily a vždy jsem je přetrpěl, protože nešlo o moc velkou akci, ale mise s obranou Minas Tirith, Helmova chrámu (tady si nejsem jistý názvem), závěrečným útokem na Black Gate byly ty nejlepší, stovky jednotek, obléhací stroje a monstrózní Mumakil, to byl zážitek. Zvuk rohů, které oznamovaly útok jsem si fakt zamiloval. Líbilo se mi také, že každá jednotka měla své protiklady, takže najet těžkou jízdou na bandičku kopijníků, to bylo na pěst. Zuřící trol mezi skupinkou vojáků dokázal nadělat velkou paseku stejně jako hroutící se Mumakil, který se se vší parádou poroučel k zemi přímo v chumlu mých či nepřátelksých vojáků. Speciální jednotky jako Enti byly fakt kulervoucí, dvojí mod útoku na blízko či útok skálou na dálku byl výborný, z mise s útokem na přehradu mám skvělé zážitky.

Speciální funkce zpřístupněné skrze power pointy získané zkušenostmi z bojů či obsazování teritorií měly hodně do sebe, hlavně uzdravování či v pozdějších fázích hry v podobě gigantických orlů.

Jediné co bych asi vytknul je AI, nepřátelské jednotky moc rozumu nepobraly a ty mé už vůbec ne, nechat jednotky bez dozoru byl dost průser, přitom by stačilo nastavit stupeň agrese a další atributy, aby se jednotky vracely zpět na místo a neutíkaly stále více směrem k nepříteli.

Pro mě tato hra byla jednoznačně překvapení už pro to mně ne příliš přitažlivé univerzum LOTRa na které se po téhle hře dívám už jinak, ale hlavě proto, že hry podle her většinou končí v propadlišti dějin.

Pro: grafika, jednotky a veteráni mezi jednotkami, upgrady, několik skvělých map, zvuky a hudba

Proti: nic moc AI, mohl být větší počet misí s obřími bitvami.

+10
  • PC 90
Naprostá povinnost pro všechny fandy Tolkienovy trilogie, a to jak v knižní, tak i filmové podobě. Od začátku do konce mě tahle hra maximálně bavila a postupné obsazování území na strategické mapě na mě působilo až magicky. Vynikající grafika, perfektně navržené mise a spousta hodin zábavy. Rovněž v multiplayeru hra excelovala a po LANu jsem se jí s kámošem něco nahrál. My dva proti několika počítačům na maximalní obtížnost, to byly vždycky masakry. Pamatná hláška: "Karas, potřebuju pomoc!" "Ok, posílám ti všechno, co mám." BUUUM "Tak nic nemám a jde ti tam Balrog!" :D

Pro: Parádní kampaň, grafika, atmosféra, multiplayer.

Proti: Nic mě teď nenapadá :)

+13 +15 −2
  • PC 95
Presná kópia filmovej predlohy, ktorá bola spracovaná na základe knižnej predlohy. Príbeh celej kampane je dobre známy a dostatočne atraktívny na to, aby som ju odohral niekoľko krát. Hlavne misie s veľkým množstvom hrdinov sú výborné. Graficky už v súčasnosti síce trošku nedostačujúce, ale to je jedno. Ja LOTRa žeriem :)

Pro: Príbeh, misie, hrdinovia, design, hudba, držanie sa filmovej predlohy, dabing...

Proti: Drobné bugy, nedostatočne rozšírená "rýchla bitka" - bola zdokonalená až v neskoršom pokračovaní ako "bitka o prsteň"

+6