Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Komentáře

  • PC 95
Takhle hra je jednoduchá a těžká zároveň. Je jednoduchá a lehce pochopitelná ve svých principech, ale těžká díky často nejasným rozhodnutím, kterým musíte cestou čelit. Nikdy není jasné, kam vás vaše rozhodnutí dovede. Někomu nevěříte? Možná je to dobře, ale možná vás vaše nedůvěra připraví o schopné spojence. Pěkné na tom všem je, že opravdu špatné rozhodnutí zde neexistuje. Hra vždy pokračuje dál. Jen se často rozhodujete mezi dvěma menšími zly.

Po příběhové stránce hře není moc co vytknout. Graduje přesně tak, jak 2. díl trilogie má. Děj rozvine, předvede nějaké ty zvraty, ale vše skončí dost otevřeně. Jde vidět, že se pořádné rozuzlení připravuje pro poslední díl. Ale jak už jsem jednou psal, je to rozehrané více než zajímavě. O to víc se bojím, že Stoic nakonec laťku neudrží, ale nebuďme pesimističtí!

Po hratelnostní stránce toho hra moc nového nenabízí. I přes to, že je tam pár nových povolání a nová rasa, se to hraje úplně stejně. Opět se jedná spíše o lehčí strategii, což ale v mém případě není výtka. Líbila se mi jednoduchost a strohost bojového režimu. Je to přehlednější, víte co čekat a s čím počítat. Bitvy tak jsou příjemnou kratochvílí a nikoliv frustrací, kterou musíte několikrát opakovat.

Klobouk dolů také za zpracování dvou vůdců karavany. Rook nebo Alette, podle toho, kdo to minule přežil. Mě přežil Rook. Sice jsem to ještě nezkusil za toho druhého, ale čekal jsem spíše kosmetické změny. Podle všeho, co jsem na netu četl názory jiných hráčů, však hra nabízí dostatek nového materiálu i při průchodu za jiného vůdce, takže se nemůžu dočkat na znovurozehrání.

Je jen málo věcí, které bych mohl hře mít za zlé. Přitom vím, že není dokonalá a najde se spousta lidí, kterým se nebude líbit tohle a tamto, mě ale padla přesně do noty. Kvalitní a zajímavý příběh, nejednoznačná rozhodnutí, jasné souboje. Nemůžu zapomenout také na grafiku a hudbu, které jsou jako minule naprostá špička.

Shrnutí: Od hry nečekejte nic, než jen rozvinutí nadějného příběhu. Vše jinak zůstává při starém. Pokud vás tedy hra nebavila už předtím, nebude vás stoprocentně bavit ani teď.

1. bod herní výzvy 2016
+24
  • PC 80
Úvod do deja
Naša karavána pokračuje v putovaní do najväčšieho mesta ľudí, Arberrangu.

A v čom je hra iná oproti prvej časti ?
➤príbehová časť: pokračovanie už tak epického príbehu, ktoré v pár chvíľach prekonáva aj prvý diel. Nechýbajú nečakané udalosti aj zložité rozhodnutia. Znovu sledujeme príbeh dvoch karaván no tentokrát sú diametrálne odlišné, jedna, ktorá sa snaží ochrániť hlavne bezbranných členov a druhá zameraná viac na boj.
➤svet: zo zväčša zasneženej časti sveta sa presúvame do bažín, čarovného lesa či do ciest pod horou. Krásna grafická stránka hry len zlepšuje celkový zážitok.
➤rozhodnutia: mne osobne sa zdá, že v prvá Banner sága bola založená zvyčajne na rozhodnutiach či chcem nejakú osobu alebo skupinu prijať do karavany a neskôr som zistil dôsledok. V tomto diely bolo rozhodnutí s dôsledkom menej, ale zdali sa mi o to dôležitejšie.
➤hrdinovia: k starým známym sa pridávajú noví hrdinovia s novými profesiami, ako napríklad berserker či komplet nová rasa Horseborn aj s ich hrdinami, ktorých som zo začiatku moc nevyužíval, ale neskôr som im prišiel na chuť. Čiže nové postavy hodnotím veľmi pozitívne, ale aj tak som najčastejšie používal tie staré.
➤nepriatelia: k nepriateľom menom Dredge, ktorí nás prenasledovali celý prvý diel sa pridala už zmienená rasa koní Horseborn a ľudská rasa Kragsmen. Som určite rád, že rase Dredge pridali nové druhy bojovníkov, napríklad skulkeri či nový boss, ktorý vás prenasleduje veľkú časť hry.
➤súboje: ostávajú pri starom, akurát v nich môžete používať nové schopnosti vašich hrdinov, ktoré som osobne moc nevyužíval. Občas sa v boji vyskytnú barikády, ktoré celkom dokážu pomôcť, keď už nič tak aspoň zastavia väčších nepriateľov.
➤koniec: ďalší skvelý koniec, možno lepší ako v prvej časti. Človeka, ale o to viac zaujíma, čo sa stane ďalej.


!! Záverečné zhrnutie !!
Druhý diel ságy ma okamžite vtiahol do pokračujucého epického príbehu a nepustil až do konca. Hru som prešiel prakticky na dve posedenia. Od prvej časti sa toho moc nezmenilo, čo sa týka herných mechaník a grafiky. Tá je stále úžasná a originálna. Zo zasnežených končín sveta sa presunieme skôr do bažín a na polia. Mňa osobne zaujal najviac čarovný les. Do nových častí sveta pribudli aj nové rasy ako takzvaný koňáci (Horseborn) či bažinný ľudia (Kragsmen). K vašim hlavným nepriateľom z jednotky pribudnú nové typy ako Skulkeri (menšie zvieratá) alebo nový boss, ktorý vás bude prenasledovať značnú časť hry. Ale, aby to neostalo len pri nepriateľoch tak sa k nám pridajú aj noví hrdinovia, poprípade odídu niektorý starí. Väčšina nových hrdinov má aj nové povolanie ako berserker, vrhač sekier či stopár. Každý mal svoje unikátne schopnosti, ktoré som ale ja nevyužíval. Skôr som v súbojoch stavil na čistú silu a trošku taktiky. Súboje ostali pri starom systéme, akurát sa v niektorých vyskytnú barikády, ktoré sú celkom fajn a dokážu pomôcť. Na rozdiel od prvého dielu sa mi v tomto zdajú rozhodnutia viac dôležité a majú aj väčší dopad. A určite mali veľký dopad aj na koniec, ktorý som moc nečakal a úprimne som s ním nebol spokojný, teda pokiaľ ho zapríčinili moje rozhodnutia.
Rozohrávať od začiatku už však nebudem a radšej sa postavím čelom svojim chybám v treťom a posledom diely zatiaľ skvelej Banner ságy.

➤Čas strávený v hre: 7 hodín
➤Obtiažnosť: stredná
➤Achievementy: 18/55


HODNOTENIE: 80/100%
+20
  • Switch 90
Tento komentář píšu již po dohrání třetího dílu, který ve mně zanechal opravdu hlubokou jizvu, a celou Banner Sagu tak povýšil až k nejvyšším příčkám mých TOP her, které jsem kdy hrál. Ale nebudu předbíhat.

Příběh je nutno opravdu vnímat jako jeden celek a ideálně ho nerozdělovat na díly, ale když už se tak stalo, tak mohu říct, že dvojka je o chlup lepší než jednička. Karavany se znovu rozdělí na dvě, takže příběhové kapitoly (vždy zakončené malým cliffhangerem) se střídají mezi nimi, což přispívá k vítané variabilitě lokací a nepřátel; v obou případech přibyl obsah. Potkáváme novou rasu, objevujeme nepoznaný kout světa, přibyla nová vylepšení postavám, dredgové přimíchali nové jednotky… co mi ale udělalo největší radost, jsou kreslené animace ve formě cut-scén. Pokud vím, tak v jedničce prakticky chyběly úplně nebo byly jen minimálně. Kdyby tvůrci místo hry udělali epický animovaný film, rozhodně bych na něj zašel do kina. Ozvučení se také povedlo (až na občasný dabing Alette, ten mi jako jediný nesedl). Prostě zážitek ze hry se mnohem více umocnil a oživil.

Jinak atmosféra je pořád na bodu mrazu (myšleno pozitivně), blížící se zánik světa a temnoty je na bíledni a od finále prvního dílu pociťuji silnou vazbu na osud hratelných postav, ačkoliv zákruty hry nejsou nepodobné těm ze Hry o trůny. Po dohrání trilogie se také změnil můj pohled na důležitost rozhodování. Po celou dobu hry jsem jim nepřikládal příliš velkou váhu, protože jsem měl dojem, že na výsledek nemají zas tak velký vliv, ale netušil jsem, že tvůrci chytře a nenápadně z výsledku několika vybraných poskládají dopad největší události třetího dílu. Tím pádem se mi líbí, že příběh má jasné směřování od začátku do konce, ovšem s mnoha různými odbočkami a alternativními možnostmi, nejvíce zasahujícími do osudu postav.

Na významu v tomto díle nabývají některé dosud upozaděné postavy, takže Bolverk a Falka si ukousnou velkou část, stejně tak (pro mě) Alette, a víc se vyprofilují některé vedlejší včetně varlů, horsebornů a také menderů, jejichž přítomnost je pro směřování děje a celého civilizovaného světa klíčová.

Ačkoliv mi druhý díl celkově přišel delší než jednička, tak mě hodně bavil, a to celým cyklem střídání dialogů, rozhodovacími možnostmi, animacemi, laděním zoufalé snahy o svoji záchranu, přičemž boje se nesoustředily jen na nepřátele, ale i na vnitřní žabomyší války a intrikaření. Souboje mě nejenom bavily, ale taky jsem je vyhledával, kdykoliv to šlo - a to nejsem zrovna agresivní typ; a mnohdy mi daly docela zabrat.
Občas hra nabídla opravdu pěkné wow momenty, jako třeba přechod karavany přes rozsáhlou trhlinu (ve vzduchu) nebo úchvatnou interaktivní scénu s ikonickým stvořením. A jako nádavek se dozvíme něco víc o celé katastrofě, ale to hlavní nás stejně čeká až ve třetím díle…

Poznámky k mým osobním achievementům:
Herní doba celé trilogie: 35 hodin 

Přejít na první díl.
Přejít na třetí díl.

Pro: Zábavný soubojový systém; super animace, cinematicy a celkově art; pokračování v epickém příběhu; noví nepřátelé, jednotky a lokace; hudba; možnosti rozhodování.

Proti: Poměrně hodně dialogů; občasný strohý dabing Alette; pro někoho možná stereotypní opakování.

+19
  • PC 85
Je tomu asi už pět let, co jsem tenkrát rozehrál první díl The Banner Saga. Jak to tenkrát skončilo, tak to po pěti letech začalo. Jakoby nic, jakoby pět let nebyl žádný čas. Prostě jsem spustil druhý díl a jak kdybych hru nikdy nedokončil. To, jestli je to dobře, je otázkou...

The Banner Saga má krásný crowdfundingový příběh. Na Kickstarteru projekt party Amíků oslnil kdekoho. Ještě aby ne. V ryzím středověkém fantasy prostředí zkombinovali ne úplně ovlivnitelný simulátor pohybu karavany směřující za jasným cílem s předzvěstí kolikrát těžko rozluštitelných dialogů, a s nimi obtížných rozhodnutí, a tahové strategie formou soubojů, na které milovníci tahovek nikdy nezanevřou. To všechno v hezky kresleném prostředí, které přidává na atmosféře a s hudbou tak éterickou, že jim na ní spolupracovali i islandští Árstíðir.

Ti, kteří zažili jejich koncert třeba v Meetfactory před cirka těmi pěti lety, mi jistě dají za pravdu, že jejich snově éterická hudba stojí výrazně za atmosférou celé hry. Jak ona, tak i výše zmíněná překrásná grafika. Nebo neuvěřitelně podrobné dialogy, které se v rámci anglické obtížnosti řadí poměrně vysoko svojí popisností, ale zároveň Vás tak vpraví do děje, že budete mít co dělat, abyste z něj vybruslili a nechtěli během mžiku víc.

To, co je herní devizou je zároveň i problémem. Druhý díl je lautr némlich stejný od dílu prvního. Nepřináší nic vysloveně nového. Prostě pokračuje tam, kde první díl skončil. Nicméně kecal bych, kdybych uvedl, že nic nového druhý díl nenabídne. Máte tu nové rasy, pár nových postav s novými vlastnostmi a tréninkový tábor, kde si můžete potrénovat nově nabyté schopnosti. To v prvním díle nebylo, pravda. Co ale nezměnili, tak že druhý díl končí utnutej uprostřed vyprávění příběhu a je na Vás, jaký hře dáte čas, abyste ji zakončili i dílem třetím. Vyvrcholení tedy v případě druhého dílu je prakticky nulové, a přitom maximální. Těch příběhových výkrut je tu totiž za dobu hraní tolik, že Vám ani na první dobrou nedojde, co se zrovna v příběhu stalo. A přitom je to příběhový masakr v přímém přenosu.

The Banner Saga je jedinečná záležitost. Jedinečná svým nápadem. Řekl bych, že neexistuje druhá totožná hra, a že zřejmě k žádnému plagiátorství ani nikdy nedojde. Na dialozích, na hudbě, ale i na krásné grafice je totiž patrné, že jí tvořila banda šílenců, kteří spíše žijí ve fantastických světech, než v realitě. A druhou takovou bandu, abyste pohledali.

Na konec bych rád přispěl hudebním vzorkem ze hry. Třeba zaujme i Vás. Our Steps, To The Night od Árstíðir.

Pro: To, co Vás uchvátilo na prvním díle pokračuje v naprosto stejném duchu. Takže paráda.

Proti: Tak jak první díl skončil, tak druhý díl začíná. Jak druhý díl skončí, tak třetí díl začne. Víceméně.

+17
  • PC 90
Tak po více jak dvou letech konečně dorazil druhý díl jedné unikátní ságy. Drží se pravidel a stylu svého předchůdce, přináší pokračování rozjetého příběhu, a cestování za nejasným cílem, kdy je cesta plná překážek a nástrah. A rozhodnutí opět nejsou jasná co přinesou a udržet karavanu naživu a v dobré kondici je úkol nesnadný.

Na scéně se objeví staré známé postavy, ale přijdou i nové tváře a národ. Stejně tak se objevují i nové hrozby a nepřátelé. Nechybí zde zrady, křehká spojenectví a rozhodnutí které mohou z Vašich společníků udělat nepřátele nebo se rozhodnou vydat hledat štěstí jindy a Váš klan opustí.

Jinak vše funguje při starém, kdy jsou souboje životně důležité a přináší cenné body pro nákup jídla a vylepšování hrdinů. Dvojka mi přijde i o něco delší než jednička, opět se dostane k otevřenému konci který slibuje velké finále a zakončení ságy.

The Banner Saga 2 funguje perfektně, dokonce po jejím dohrání dostane člověk chuť zkusit to znovu a jinak, protože tu přece jen je možnost výběru a události se různí a volba mezi charaktery bude znát během hraní. Teď jen počkat na finální třetí díl, snad dorazí dříve než po dvou letech.
+16
  • PC 95
Mráz začal postupně polevovat své sevření po tom, co jsem svou karavanu zaštítěnou pod rudým praporcem vedl v putování podél řeky Ormsy do jižních krajů. Rozhodnut a odhodlaný, že vetkám do praporce druhou část mých hrdinských činů. Ne vždy to byly činy hrdinské a téměř nikdy se neobešly bez bolestného vybírání menšího zla. Na šlechetnost se ve válce o holé přežití nehraje a občasná morální pachuť z toho, co jste byli nuceni v dané situaci učinit, vám křivý ústa ještě za drahnou chvíli potom. Nuže… vítejte v druhém dějství.

Byl jsem převelice zvědavý, jak se tvůrcům podaří navázat na první díl, který je takový oťukávcí, a zda se jim podaří udržet vysoký standart kvality, který byl v předchozím díle nastaven. Skvělé jádro hry zůstalo a k mé radosti přibylo několik nenápadných, o to více promyšlených, možností a mechanik. Není jich moc, ale všechny mají svůj dokonalý, a především fungující, smysl.

První inovací jsou rozšířené možnosti tréninkového stanu. Nejen že můžete pořádat cvičné souboje, jako v předchozím díle, nyní i dostáváte možnost vytrénovat z vybraného počtu příslušníků klanu válečníky, což rozšiřuje taktické možnosti. Není ale dobré mít jen válečníky, jelikož spořádají více drahocenných zásob. Běžní příslušníci klanu navíc získávají pasivní schopnost hledání potravy, což je neocenitelné a několikrát zachránila můj klan od vyhladovění. Tato schopnost je založena na jednoduché kalkulaci – čím více máte příslušníků klanu, tím více zásob při putování získáváte. Proto je rozumné nechat počty soukmenovců/bojovníků vyvážené, abyste byli připraveni na každou eventualitu. Tréninkový stan nyní získává i svého trenéra, který má pro vás připravenou sérii výzev, která vás zaprvé lépe naučí taktice, zadruhé představí speciální schopnosti stávajících i nových hrdinů a především… jejich plnění přidává věhlas. A toho v této hře není NIKDY dost. Tréninkový stan tak dostává konečně smysl a já v něm trávil oproti prvnímu dějství dost času i při standardních trénincích.

Dalším, logicky očekávatelným přídavkem, jsou nové třídy bojovníků s novými unikátními schopnostmi a dokonce nové rasy. Jak přátelské i nepřátelské. Nebudu spoilerovat jaké, nechci vás o nic ochudit. Vrátím se však ještě k jedné nové třídě bojovníka, kterou jsem si nesmírně oblíbil a mám potřebu vypíchnout proč. Oním novým druhem bojovníka je válečný skald. Bral jsem ho téměř do každé bitvy. Byť toho moc nevydržel a jeho Oslavnou píseň (Inzultace je mnohem funkčnější) jsem krom tréninkové výzvy nikdy nevyužil. Proč je tedy tak výjimečný? Protože v bitvě znělým, starogermánským hlasem recituje úryvky jakýchsi chvástavých balad. Což nejen že přidává okolním spojencům odhodlanost, ale především je to tak kulervoucně podmanivé, že to v bojích dopovalo endorfinem i mě. Maličký detail, ale jak mistrovsky implementovaný! Neskutečně skvěle to do hry zapadá a propůjčuje jí to ducha.

Velmi jsem si oddechl, když jsem zjistil, že maximální úrovně hrdinů jsou nově posunuty až na úroveň deset oproti úrovni pět v předchozím díle. Máte tak neustále motivaci k tomu, abyste získávali co nejvíce věhlasu a s vašimi hrdiny co nejvíce trénovali. Ale banda vašich gerojů se povážlivě rozrůstá a tak není ve vašich silách je všechny vycvičit k dokonalosti. Musíte si tedy pečlivě, VELMI pečlivě vybírat, pro kterého svůj věhlas obětujete. Nároky na povýšení jsou krvavé. Musíte si totiž vždy nechávat nějakou rezervu na nákup zásob. Kdo už jste hráli předchozí díl, víte přesně co mám na mysli.

Protože přibyli noví nepřátelé, jste nuceni si osvojit i nové taktiky boje. V tomto díle jsem se už pochlapil a prošel ho celý na střední obtížnost. Nebylo to kvůli tomu, že by snad byl boj jednodušší. Bylo to zkrátka kvůli tomu, že jsem byl už tak dokonale sehraný se svými šampióny, že byly bitvy, byť těžké, opravdu uspokojivou činností… tedy až na bitvy závěrečné - tam už není tolerována sebemenší taktická chyba. Z mých lidí se od minula stali váleční veteráni, profesionálně se orientující ve svém krvavém řemeslu. Každý můj preferovaný hrdina měl v mém komandu svou roli. Jeden pokrýval druhého a poskládaní byli všichni tak, aby se naplno využila moje oblíbená taktika sevřeného šiku - něco na způsob útočné defenzivy. A situace, kdy jsem byl nucen hrát za jiné hrdiny, než které preferuji, pro mě nepředstavovala frustraci, ale skutečnou zkoušku mých nově osvojených schopností. A následné uspokojení, když jsem už téměř prohrnou bitvu obrátil ve svůj prospěch s využitím terénních překážek. To mě utvrdilo v tom, že má vítězství nebyla náhoda, ale že jsem bojovému systému hry zcela porozuměl, byť je ze začátku trochu komplikovaný. Není právě tohle TO, co na hrách všichni tolik milujeme a nemůžeme se toho nikdy dosyta nabažit? Ano, zde máte z vyhraného boje radost ze sebe samých a to hře dává další velké plus.

Nakonec k příběhu samotnému.

Byl to aspekt, na který jsem byl zvědavý ze všeho nejvíc. První dějství mě příběhově strašně bavilo. Co se nápadu i jeho podání týče. Překonal v tomto směru druhý díl ten předchozí? Bez okecávek ANO! Předčil ho dokonce o několik tříd. Příběh není jen „lepší“, on získává ještě větší narativní, uměleckou i lidskou hloubku. Čekal jsem vše, ale tohle ne. Byly okamžiky, kdy jsem se celý třásl při sledování toho, co se právě odehrává. Jindy jsem byl zase napnutý, jako struna, protože bylo avizováno, že se něco stane a budu koukat. V tom se zrcadlí téměř bezchybná dramaturgie. Vezměte si to: hra vám dost jasně naznačí, že se něco brzy stane a že máte být připraveni na cokoliv. Ale když se to nakonec opravdu stane, stejně koulíte očima, jako by vám nikdo nic neřekl. Jste jen doslova přimražení k monitoru a pouto mezi vámi a vašimi hrdiny je v oněch chvílích skoro hmatatelné. O své oblíbence jsem se nezřídka upřímně strachoval. Jestli tohle není ukázka dokonalého vystavění příběhu, co potom?

Závěr druhého dějství byl strhující i když se situace ještě více zamotala. Závěrečné boje byly pekelně těžké a morálních dilemat bylo tolik, že jsem ani nechtěl pokračovat dál, abych nemusel být ten zlý. Přesto jsem došel až na konec a mám nesmazatelnou vzpomínku na další hutný herní zážitek.

Na můj praporec byla vetkána druhá třetina příběhu a já se začínám dohadovat: jak bude znít příběh, vetkaný do jeho posledních volných míst?

Pro: Kvality prvního dílu ztrojnásobny do druhého dílu

Proti: O malinko kratší, než předchozí díl

+15