Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Teen Agent

Agent Mlíčňák, Teenagent

73
133 hodnocení Platformy
Žánr:
adventura > 2D adventura *
Forma:
freeware (dříve placená hra)
Rozsah:
samostatná hra
Multiplayer:
ne
Datum vydání:
1995 PCAmiga
Vývojáři:
Metropolis Software, Union Systems (Amiga verze)
Agent Mlíčňák (v originále Teen Agent) je klasická 2D point-and-click adventura. Nepochází z českých luhů a hájů, jak by si mohl mnohý hráč myslet, ale na svědomí ji mají polští Metropolis Software. Český název má hra proto, protože její distribuci v ČR zajistil v polovině devadesátých let Petr Vochozka se svojí firmou Vochozka Trading. Překlad dostal na starosti (v herní branži velice známý) Andrej Anastasov, tehdejší redaktor časopisu SCORE.

Příběh pojednává o situaci, kdy z bank mizí velké množství zlata lidem před očima a nikdo si to neumí vysvětlit. Na odhalení záhadného lupiče je najata společnost Hurvínkovo spasení, jejíž vyšetřovací metoda stojí na vědmě, která píchne do Zlatých stránek a vybere jméno člověka schopného lupiče odhalit. Co čert nechtěl, vyvoleným je puberťák Kevin Hoppes.


Poslední diskuzní příspěvek

Tarhiel: Jo, tak ten Gamestar se System Shockem 2 také pamatuji :). U mě byl první Level s obálkou Diabla II, a hlavně významné první…

Nejlépe hodnocené komentáře

  • PC 70
Tak jsem neodolal a po pár arkádových úletech opět nainstaloval nějakou adventurku. Nechtěl jsem se pouštět do ničeho složitého a volba padla na Agenta Mlíčňáka, kterou v 90. letech měl asi opravdu každý a kterou všichni považovali za českou.

Ono není divu, ač je hra z Polska, ta se tváří jako typicky česká záležitost. A nejen humorem a dialogy ke kterým se ještě vrátím, ale i tím ostatním. Samotný příběh je typicky ujetý - tajná agentura si vybere za pomocí jasnovidky běžného teenagera Kevina, aby vyřešil podivné loupeže z bank, kdy peníze doslova mizí před očima (u nás se tomu říkalo tuším privatizace). Klučina projde ulítlým výcvikem a ocitá se v nějakém zapadákově, v jehož centru je vila hlavního podezřelého Pankráce Oblouka. Nechybí tu nic z podobně laděných českých adventur, tj. ulítlé postavičky, pokec se zvířátky, minimum lokací, pubertální balení holky a dementní záporák.

Zvláštní kategorií je humor. Animační gagy jsou kouzelné (bramboro-granát, ježek), na hláškách je poznat styl Andreje Anastasova. Těžko říct, jestli je to dobře. Andrej byl pro mě kdysi bůh, jenže to mi bylo náct. Tady mi hodně často přišlo, že si přidává na sílu hlášky, nadávky i české či vlastní lokalizace (odkazy na Depešáky a Oldfielda). Nejlepším running jokem je bezesporu série marných pokusů dostat se do vily, které končí vždy katastrofou a jejich rozuzlení :)

Jak se to hraje? Agent Mlíčňák má kupodivu moc pěknou grafiku, příjemné ovládání dvěma tlačítky myši (prohlédnout/použít), předměty se hlásí pod kurzorem, nejsou tu žádné slepé uličky. I ty úkoly jsou celkem logické. Jenže autoři si byli vědomi, že hra má málo lokací a byla by krátká a tak sáhli po celé škále drobných podrazů. Občas se stane neaktivní předmět aktivním, občas musíte něco použít dvakrát (poklop). A hlavně je tu pixelhunting a to v neúnosné míře. 100% zákysů plynulo z toho, že jsem si nevšiml něčeho naprosto nenápadného (páka v autě, papírek, díra ve dveřích atd..)

Agent Mlíčňák není špatná hra. Příjemně se ovládá, humor není špatný, jen je to přes polský původ typicky česká ulítlost, která se nemůže rovnat velkým adventurám té doby.

Pro: Příjemné ovládání, grafika, animační humor a víceméně i Andrejův překlad.

Proti: Opravdu otravný pixelhunting, spíše zábavná hříčka než pořádná adventura.

+23
  • PC 65
Po dlouhé době jsem si Agenta Mlíčňáka znovu zahrál, tentokrát legálně díky Gogu, kde tuto hru dostanete zadarmo při založení účtu. Tam je tedy v angličtině, takže mnoho vtipů je jiných (např. spousta dvojsmyslů založených na angličtině), ale pořád se mi hra zdála být velmi vtipná.

Příběh je správně uhozený, lokací není mnoho, ale jsou velmi hezky nakreslené. Kromě celkové vtipnosti musím pochválit především množství "in-game animací", tj. že když například použijete předmět, tak uvidíte velmi často krátkou animaci, jak ho hlavní hrdina používá, což je často ještě zakončené nějakým vtípkem (např. si dáte granát na provázek, abyste ho mohli odjistit zdálky - jenže granát nijak nevybuchuje, tak ho jde hrdina prozkoumat a vybuchne mu do ksichtu).

Bohužel má ale hra u mě dva velké mínusy. Zaprvé častou nelogičnost používání předmětů. Například vezmete prachovku, začerníte si ji v krbu a použijete ji na bramboru, která se změní ve funkční granát. Naštěstí se při popisu brambory naznačí, že "vypadá přesně jako granát", ale opravdu byla potřeba ještě prachovka...? Čímž se dostávám k druhé věci: Naprostý nedostatek nápověd. Brambora-granát je čestná výjimka, ale jinak se téměř nikdy nedočkáte nějaké nápovědy typu "myš mi pořád utíká, měl bych si na ni políčit". Přímo vám poradí pouze postavy při první a závěrečné části, kdy vám přesně zadají úkoly. Díky tomu je taky úvodní a finální kapitola to nejlepší ze hry, prostřední a nejdelší část je naopak částí nejvíce otravnou, protože se pořád vracíte na stejné lokace a nevíte přesně, na co byste se vlastně měli soustředit, a často ani nemůžete tušit, proč jste zrovna tohle udělali.

Na závěr ještě jeden menší mínus: Dialogy. Hlavní hrdina si sice s každým pokecá a to taky často patřičně vtipně, ale dialogy jsou poměrně krátké a nejde se k nim vracet. Takže ani zde nehrozí, že by vás postavy navedly nebo vám poradily. Zvlášť já mám rozhovory v adventurách rád, protože skrz ně si můžete postavy doopravdy oblíbit a třeba si je i na dlouhou dobu pamatovat (zatímco zde si třeba hlavní hrdina pokecá se svoji femme fatale pouze třikrát a velmi krátce).


Celkově se jedná o velmi sympatickou adventuru, která může i dnes okouzlit svou grafikou a pojetím, ale bohužel se v rámci adventurního žánru řadí k těm slabším kusům.

Pro: Grafika, animace, humor

Proti: Nelogické používání předmětů, nedostatek nápověd a rozhovorů

+20
  • PC 85
Humor této adventury mi doopravdy sedl, i když byl částečně pubertální, dobře jsem se bavil a některé hlášky snad nikdy nezapomenu. Ale přiznávám, nejsem žádný velký nostalgik, protože jsem AM hrál až v dospělejším věku. Jako malý kluk jsem s ní měl sice takové malé setkání, ale šla z disku zase pryč, protože jsem tehdy nedovedl přijít na to, jak se vyvolává inventář :D Jo, dnes už to vím ;)

Postup hrou je celkem logický, někdy tomu nechybí i humornější šmrnc a většinou člověk ví, co má dělat, až na takových pět šest ošklivějších věcí, které mi způsobily nemalý zákys. Největší problém pro mě byla asi knihovna a způsob získání světla ve sklepě, jinak docela OK.

Docela jsem byl spokojený také s animací. Nevím sice, jak moc v době, kdy vyšla tato hry, byly animace běžné, ale vím, že obvykle bývaly odfláknuté. Chci říct - postava při sebrání předmětu jen tak sáhne do prázdna a tu se ji octne předmět v inventáři. Tady si to animátor skutečně vychutnal - třeba sebrání prádelní šňůry - kliknete a Kevin si ji postupně celou namotá na ruku a potom strčí do kapsy. Kolikrát nějaká ta akce či sebrání předmětu provázela i občasná vtipná pointa.
Vlastně když už tu mluvím o animacích, docela se mi líbilo zpestření formou zvířat. Ať už to byl šílený pták ve výcvikovém táboře, veverka, které nevoní pozadí (fakt jsem tuto hlášku nepochopil), myš, která dokonce pomůže hrdinovi najít jeden předmět, pes hlídající poklop, ježek, který poznal, že život může být někdy krutý a jakýsi opeřenec schovaný ve stromě, připravený hrdinu polechtat v podpaží při pokusu vylézt na strom :)))

Jediné, co můžu vyčíst, je délka. Aspoň jednu celou část bych klidně přidal :)

Pro: Animace, zvířátka, humor, docela logické

Proti: Krátké, občas nějaké ty podrazy :)

+14 +15 −1
  • PC 75
Ve své době byl Agent Mlíčňák výbornou adventurou. Výborné hlášky a humor typu, když jsem kliknul na jednu vránu, a Kevin řekl "Ta je nebezpečná jako Jackonovo Dangerous", poté kliknu na druhou a hláška "Ta je nebezpečná jako Roxetťácké Dangerous" me opravdu pobavila. Podobných slovních hříček, nebo i humoru kresleného, je hra plná. Grafika příjemná. Hrálo se to prostě dobře, jedna z her mého mládí.

Pro: Grafika, humor, ulítlost.

+10
  • PC 80
Moje první počítačová hra. Nádherně jsem se u této humorné adventury pobavil a vzpomínám na ní dodnes. Zvláště na skvělé hlášky ("Kdo krade, má za tři."), bezedné kalhoty a zajímavé lokace a postavy.

Příběh je poměrně jednoduchý a přímočarý: Z největších světových bank mizí zlato přímo před očima a tajná vládní organizace "Hurvínkovo spasení" je v koncích. Najme si proto vědmu, která má označit jedince, který jako jediný může celé záhadě přijít na kloub. Tím jedincem je Kevin Hofstedt, obyčejný teenager, který se jen tak potlouká po ulici a kope do plechovky, když tu náhle je nedobrovolně naverbován do výše zmíněné organizace. Předtím, než bude poslán do akce však ještě musí absolvovat tři zkoušky ve výcvikovém táboře.

A právě v této fázi přebírá odpovědnost za Kevinovy činy hráč, na kterého tak čekají tři lokace o několika obrazovkách s peknou řádkou hádanek, které vyžadují netradiční, avšak ve většině případů logické a vtipné řešení. Celá hra je navíc krásně ochucena vtipným českým překladem od Vochozka Trading. To vše doplněno ke hře padnoucím hudebním doprovodem a zvuky.

Největším záporem hry je její délka. Lokace jsou celkem tři (výcvikový tábor, okolí padouchovy vily, interiér padouchovy vily), což bohužel není mnoho. Hra však působí kompaktně a žádná místa mi nepřišla hluchá či zbytečná. hra vyšla již v roce 1995 na třech 3,5" disketách o velikosti 1,44MB a je to na ní znát. Přesto se k ní rád vracím, protože představuje krátký a zábavný oddych od starostí všedního dne.

Pro: Humor, grafika, češitna, funguje i pod Win XP

Proti: Krátká herní doba

+10 +11 −1