Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Might and Magic IV: Clouds of Xeen

1992
září 1993
17.09.1993
76
8 hodnocení Platformy
Žánr

Forma
placená hra
Rozsah
samostatná hra
Multiplayer
ne

Clouds of Xeen je čtvrté pokračování oblíbené série her na hrdiny Might and Magic. Děj hry přímo navazuje na závěr předchozího dílu, kdy chaotickou situaci ve světě Xeen využije tajemný a zlý Lord Xeen, který si celý svět přivlastnil a rozpoutal na něm peklo. Podaří se partě šesti dobrodruhů Lorda Xeena zastavit a přinést do herního světa klid a pořádek?

Might and Magic IV: Clouds of Xeen se svým zpracováním velmi podobá předchůdci Might and Magic III: Isles of Terra a liší se pouze v maličkostech na poli ovládání. Engine hry a interface jsou prakticky totožné. Clouds of Xeen vyšlo jako jedno z prvních RPG kromě disket i na CD, které obsahovalo delší animace a kompletní namluvení všech charakterů. Hra byla portovaná i na Macintosh a NEC PC-9801.


Poslední diskuzní příspěvek


Nejlépe hodnocené komentáře

  • PC 70
Čtvrtý díl předlouhé série navazuje na ten předešlý. Clouds of Xeen si zachoval stylizaci z Isles of Terra a grafika se mírně zlepšila. Některé mechaniky byly upraveny, případně vyladěny. To co se změnilo, se změnilo k lepšímu a na výsledku je to vidět.

Ke skupině dobrodrudruhů už není možné najímat dočasné pomocníky a klerik s čarodějem pokryjí všechna důležitá kouzla, takže odpadá i nutnost brát do party hybridní povolání. K dispozici je klasický výběr profesí. Přibyl jen ninja, který je kompromisem mezi bojovníkem a zlodějem. Excesy se nedají čekat ani mezi rasami. Rozdíly pochopitelně existují, ale jsou tak malé, že se dají ignorovat.

Svět se tentokrát neskládá z ostrovů, ale z rozlehlého kontinentu. Průzkum se tím zjednodušil a najednou je mnohem snadnější a lákavější odejít nazdrařbůh do dáli a tam se bezcílně motat. Hra se tomu brání nutností překonávat hory, lesy a poušť. Trochu pomáhá, že zadavatelé questů a samotný úkol jsou často umístění kousek od sebe, což mě alespoň zpočátku drželo na dohled domovského města. Neocenitelná je možnost využívat kouzelných zrcadel, které transportují nejen do měst a hradů, ale i do významných lokací.

Systém omezeného respawnu ze zničitelných hnízd potvor zůstal zachován. Potěšilo mě, že je spoustu oblud nových a ty staré dostaly jiný vzhled. Jejich paleta je opravdu široká a nebezpečnost odstupňovaná bez velkých skoků, takže jsem se vždycky pohyboval na hraně toho, na co moji hrdinové zrovna stačili. Čtvrtý díl neumožňuje vycvičit z postav neporazitelné polobohy, protože má strop na dvacátém levelu. Zkušenosti nejsou problém, ale chybí dostatečně schopní učitelé. Našel jsem dvě místa přidávající extra úroveň a tuším, že existuje minimálně ještě jedno další, ale tím možnosti posilování končí. World of Xeen případně umožňuje odcestoval do temného světa a tam se vytrénovat podle libosti. Není to potřeba, protože obtížnost sice zvolna rostla, ale nikdy ne přes míru.

Protože i výběr zbraní a brnění je omezený, je vhodné využívat posilovací kouzla a magické studny. Za celou hru jsem našel jen pár kousků opravdu kvalitního vybavení, a z obsidiánu tuším vůbec nic. Brnění se stále ochotně rozbíjí a postavy ho nedokáží opravovat svépomocí. Pravidelně se to děje když nositel upadne do bezvědomí. Klerika a kouzelníka se tudíž ani nevyplatilo oblékat.

Dungeony získaly na variabilnosti. Filosofií se podobají svým předchůdcům z trojky, ale řešení problémů už nestojí na slovních nápovědách, náhodně roztroušených po krajině. Díky tomu působí uvěřitelnějším dojmem jak questy, tak samotný svět. Dojmu pomáhají i nejrůznější drobné animace a slušný dabing NPC. Prostředí je do jisté míry interaktivní a občas ze hry zavanula nostalgie, protože mi připoměla dříve hrané pozdější díly série.

Příběh ničím nepřekvapí a je nápaditý jen možností (nutností) vlastnit a zvelebovat hrad. Je relativně snadné ho sledovat, stačí jen systematicky navštěvovat města a hrady. Na mapě jsou i nepřístupné dungeony, případně přístupné, ale mimo síly party. Ty patří až do příběhu spojeného čtvrtého a pátého dílu a k dohrání Clouds of Xeen nejsou nutné. Sopečná oblast a část pouště jsou proto téměř zbytečné a hra díky tomu vypadá jako nedokončená.

Některé chyby a nedokonalosti bohužel nikdo neopravil. Inventář je textový, na což ale ovšem dá rychle zvyknout a časem mi přišel přehlednější a svižnější, než ten z třetího dílu. Identifikace předmětů stále nefunguje, takže pokud si nenecháváte zápisky z dokončených her (já ne), tak nezbývá, než si zopakovat martyrium u obchodníka, nebo začít hledat na internetu. Bojový systém má do komplexního pořádně daleko. Většinu času stačilo klikat na ikonku šípu, která se občas změnila na ikonku meče. U několika složitějších soubojů jsem sice taktizoval, ale šlo o výjimky. Závěrečný boj byl téměř zklamáním. Dá se vyhrát zcela bez přemýšlení, jen se štěstím.

Čtvrtý díl je zvláštní i tím, že jsem během hraní nenarazil na jediný sci-fi prvek. Díky tomu, skvělé hudbě a rozjásanému vzhledu, si celou dobu udržel krásně pohádkovou atmosféru.

Pro: pohádkový svět, skvělá hudba, logická linie questů, rozmanití nepřátelé, vyladěná obtížnost

Proti: schématické souboje, nefunkční identifikace předmětů, chabé intro, hra vypadá nedokončená

+18