Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

S.W.I.N.E.

69
115 hodnocení Platformy
Žánr:
strategie > real-time strategie *
Forma:
freeware (dříve placená hra)
Rozsah:
samostatná hra
Multiplayer:
ano
Datum vydání:
19.11.2001 PC
Vývojáři:
Generál Železný Špičák převzal vládu nad Republikou prasat. Poté, co se vypořádal se zbývajícími jednotkami věrnými původní vládě, obrátil svou pozornost na Mrkvov, sousední zemi a stát králíků. Národní Armáda Prasat (NAP) na to do Mrkvova podnikla invazi. Z králičího pohledu je tedy potřeba vzít rozum a zbraň do pacek a bránit se.

S.W.I.N.E. je nenásilnou, odlehčenou real-timeovou strategií, která se od svých sester nejvíce odlišuje absencí budování základny. Produkční budovy ve hře neexistují. Hráč si před začátkem bitvy v rámci objemu přidělených kreditů vybere jednotky, které dostane na začátku mise. Zbylé kredity může použít na dodatečné přinesení jednotek, lze je však utratit také za nálety. Jednotky získávají hodnosti a mezi misemi se přenášejí. Specifické pro S.W.I.N.E. je, že vozidla nemají neomezený počet střel a taktéž nikoli bezednou palivovou nádrž. Tyto zdroje se doplňují z přívěsů tažených tahači. Co se vlastních bojových prostředků týče, k dispozici jsou lehké a těžší tanky, raketometná a minometná vozidla; klíčovou roli hraje dělostřelectvo. Pěchota do hry zakomponována nebyla.

Hra byla zpracována ve 3D a dočkala se kompletní české lokalizace. Není nouze o humorné hlášky, jež vystihují aktuální situaci na bojovém poli. Kampaně jsou proloženy animovanými sekvencemi. Od 20. prosince 2005 je hra volně stažitelná z oficiálních stránek.


Poslední diskuzní příspěvek

Nahodou ten dabing je fakt povedenej :) A dokonce jsou zive na steamu i multiplayer hry... mozna je prubnu :)

Nejlépe hodnocené komentáře

  • PC 80
S.W.I.N.E. považuji za takové oživení zatuchlého RTS rybníčku. Už dlouho tu nebyla taková parádní a zábavná RTS hra, natož parodie na nějaký reálný konflikt (zde je to druhá světová válka). Obě strany si mne získaly svými hláškami (hlavně těmi českými), jakož jsem musel hrát až po odeznění šíleného záchvatu smíchu. Filmečky také nepostrádají humorného ducha a třeba video, kde Prasečí pěšák vykonával potřebu, přičemž Králíci zaútočili, nemá chybu. To samé klípek, v němž Prasata nahánějí králičího scouta, zničí ho a z jeho vozidla plápolající oheň využívají k opékání špekáčků a fotografování...

Velice mne také potěšilo taktičtější zaměření hry (omezené palivo a munice) a rovněž získávání zkušeností. Při nákupu jednotek mne příjemně překvapila přítomnost zakoupitelných upgradů (dalekohled pro větší dohled, mrkvový džus/prasečí pivo pro rychlejší palbu, atd.). Jediné, co mne na hře vyloženě štvalo, byla AI především vlastních jednotek (AI protivníka celkem ušla) - ty tančiky byly doslova hloupé a když jsem jim rozkázal přiblížet se k zásobovacímu přívěsu, doslova se strkaly jak prasat u koryta. To jsem raději přisunul přívěs k tankům (samozřejmě za pomocí tahače).

Mimochodem - je obrovská škoda, že ona zdarma uvolněná verze je anglická. Ta česká má totiž naprosto úžasné hlášky...

Pro: Grafika, humor, rozmanitost jednotek, filmečky, celková hratelnost

Proti: Umělá inteligence (spíše demence) vlastních jednotek

+17
  • PC 85
Vtipné hlášky jsou sázkou na jistotu, neomezená munice a palivo jednotek jsou jen obvyklou vlastností transformace reálných bojů do virtuální reality a nikde není předepsáno, že v RTS se musí stavět budovy. Tolik hlavní stavební kameny hry S.W.I.N.E., jež na opačné strany ozbrojeného konfliktu staví zajíce a prasata.
Real-timeové strategie, kde prim nehrála ekonomika a produkce nejsilnějších jednotek, nýbrž péče o jednotlivé kusy, už tu byly, ovšem taková úroveň zapracování logistiky do válečné RTS zde, troufám si tvrdit, zažila premiéru. Micromanagement je ve S.W.I.N.E. posunut maximálně do popředí – strategické body (jediná surovina) jsou velice omezené, bojové jednotky se po získání určitého množství zkušeností stávají veterány, později elitními, protivník v kampaních má obrovskou početní převahu a hra vedle zrychleného režimu, který zkracuje čekání na doplňování zdrojů, popř. dobu přesunu terénem, nabízí také pauzování, v němž lze zkoumat stavy jednotek a jednotkám velet. Před tím vším smekám, vlastně jsem o něčem takovém snil…

Hratelnost zvyšuje velice neotřelý způsob „rušení“ bojových jednotek. Po vyčerpání hit pointů se jednotka stane nepohyblivou a neschopnou útoku, ale zaniká až po odečtení zdraví na hodnotu přibližně -15. Počítač do takto znehodnocených tanků, pokud mu nebrání v jízdě, nestřílí, a proto má hráč velice často možnost těmto strojům doplnit zdraví nebo je odtáhnout do zázemí – v případě skončení mise jednotka s nekladným „zdravím“ do příští operace nastoupí v plné síle, jenom to nepatrně „pohnojí“ statistiky.
Když už tak pěji chválu, grafický kabát je dle mého názoru na r. 2001 excelentní. 3D vyjádření hře sedí, herní engine navíc nabízí i takové pochoutky jako podrobně zpracované osvětlení vozidel v noci či roztříštění dělostřeleckého granátu o hranu útesu, který stojí v dráze projektilu k oponentovu tanku. Jako nezvyklé a příjemné hodnotím, že tanky (pěchota ve hře není) automaticky střílí i při ústupu a že hra podporuje zadávání příkazů do fronty, což v době vydání nebylo zrovna „profláknuté“. Mé hodnocení přitom nesnižuje občasné projíždění jednotek prostorem mezi tahačem a taženým vozidlem, přesun tahače couváním po celé jízdní trase (i přes celou mapu) ani exploze přívěsu jakožto důsledek vyčerpání jeho zásob. Odpouštím i ztrácení jednotek opravy, munice a paliva při doplnění do plného stavu (přetečení).

Samostatnou kapitolou je příběh, který se ve svém hodnocení nezdráhám svázat s celkovým zapůsobením hry na uživatele. Osobně jsem „pracoval“ s kompletní českou lokalizací, hlavně díky čemuž jsem si mohl naplno vychutnat kvalitu hlášek a textů obecně. Zápletka není kdovíjaká, spíš úplně jednoduchá, za to však kvalitně zpracovaná. Hlášky jednotek jsou prvotřídní („Tento týden pohřbíváme zadarmo.“, „Pozdravuj v prasečím nebi.“, „O jedno prase míň.“, „Zaječí guláš a šest knedlíků.“, „Zajíci hoří dobře.“, …), a když už se opakují, další porce zábavy přijde s těmi, které nezapřou původ v aktuálním stavu veličin jednotky – nedostatku hit pointů („Sedíme v totálním vraku.“, „Jsme jak řešeto na kolečkách.“, „Kde máme střeleckou věž? Alespoň teď máme dost čerstvého vzduchu.“), spotřebování munice („Můžeme tak leda házet flašky od piva.“) či vyčerpání paliva („To byla poslední kapka.“). Jak hlasy zajíců a prasat ve hře, tak přednes v briefingu navíc disponují značným přízvukem. Rád bych vyzdvihl i fakt, že se autoři „obtěžovali“ přepracovat hlášení pro noční mise do šepotu.

Hru bych bez pochyb doporučil, mělo-li by cílem být rozvinutí analytického myšlení u hráče – je třeba držet formaci, vymýšlet lsti a čelit léčkám nepřítele; na střední obtížnost jsem mozek musel zapojit dost, rozhodně nemohu říci, že bych si boj po čase úplně osvojil a dále ho zvládal „levou zadní“. Ovšem jsou tu mnohé paradoxy. Tak předně – přesilou nepřátel je evidentně kompenzována nízká umělá inteligence počítačem ovládaného protivníka. V tom mne utvrzuje skutečnost, že simulace multiplayeru (tzv. skirmish), ve kterém by to byla „férovka“, neexistuje.
Stran umělecké inteligence mám potřebu se vyjádřit rovněž k mizernému pathfindingu, který je strategickým hrám tak často předhazován. V případě S.W.I.N.E. mohu s klidem na duši hovořit o hlubokém podprůměru. Hráč se absolutně nemůže spolehnout na to, že by tank řeku nepřekonal mostem o půl mapy dál jenom proto, že kapacitu toho nejbližšího aktuálně plně využívají spřátelené jednotky, přestože tyto jsou v pohybu, k němuž je navíc přiměl týž hráčův rozkaz. V některých podobných případech se dokonce část armády, které se hromadně pokyne, nedá do pohybu vůbec (ani se zpožděním), a to prosím bez jakéhokoli upozornění. „Zcela samozřejmé“ při takové konstelaci je potom to, že jednotka s větším dostřelem na mostě zůstane co nejdříve stát, takže jednotka s menším nebo stejným dostřelem za ní už nemá šanci vést útok současně s touto více předsunutou jednotkou. Dost mě irituje také ta vlastnost, že po zničení nepřátelského tanku se jiná jednotka vyslaná k její likvidaci zastaví v momentě zničení nepřátelské jednotky – vlastní tank nedojede na místo. Anebo co byste řekli tomu, že AI upřednostňuje likvidaci odhalené miny před střelbou do tanku, který útočí?
Další stinnou stránkou je vztah mezi multiplayerem a kampaní. Ačkoli hru více hráčů jsem nekoštoval, logicky nemůže být možná manipulace s rychlostí hry, soupeř nemusí „kempovat“ a bude mít stejný rozpočet. Je ale na pováženou, zda je vůbec košér za to hru hanit… autoři nám totiž multiplayerovou řež nemuseli vůbec dopřát.

Mise v druhých polovinách kampaní mi zabraly v průměru možná něco přes půl druhé hodiny, a tak se pro počet 12 kusů za „ušáky“ a 10 exemplářů ve jménu Chrysoprase dostáváme na velice slušnou herní dobu. Nabízí se otázka, jestli a popř. jak se liší hra za jednotlivé strany. Snad jediný rozdíl je zabiják tanků v řadách „hromad chlupu“, jehož rakety jsou naváděné (střelám raketometů a minometů lze uhýbat), a těžký tank mezi „kilogramy vepřového“, který hodně ustojí, ale na způsobu vedení bitev se to podepisuje neznatelně – za oba tábory je taktika stejná. Škoda je však to, že po dohrání kampaní je potenciál hry de facto vyčerpán.

Pro: neobvyklé strategické prvky, nutnost přemýšlení, hlášky

Proti: nedostatky v enginu, po dohrání kampaní rovnou odinstalace

+16
  • PC 85
Už je to skoro 12 rokov, čo som sa s hrou SWINE stretol po prvý krát, vtedy som bol ešte malý a mal som rád RTS, no túto hru som hral hlavne kvôli humorne ladením videám a pre ich videnie som bol schopný urobiť čokoľvek, aby som ich videl (nechal čitateľa nech si skutočnosť domyslí). Skrátka k hre som sa opäť vrátil, ale tento krát s cz verziou. SWINE sú založené hlavne na tom humore a český dabing tomu nemôže uškodiť. Príbeh satirizuje 2. svetovú vojnu, a už na začiatku je jasné koho, Republika prasiat bola zvrhnutá a nastala diktatúra, k tomu svine aj v českom dabingu trochu sprechujú a aj farba tankov pripomína maskovačky nemeckých panzerov. Na druhej strane stojá ,,mierumilovné'' zajace, ktorých polovica zeme bola za niekoľko dní dobyta ako Francúzsko, veď aj rozprávajú s francúzskym prízvukom.
Prasatá mi prišli ako fackovací panák, väčšina humoru je založená na ich zosmiešňovaní, či už keď do pahreby namiesto dreva hodí granát alebo nemiesto toho aby išiel s tankom vpred hodí spiatočku a vletí do sudov s palivom, koniec si viete predstaviť.

Úvod by sme mali za sebou. Čo nám teda hra môže ponúknuť? Aj na súčasné pomery má hra detailnú animovanú grafiku. Len je škoda, že v menu nie širší výber rozlíšení. V hre bohužiaľ nenájdeme skirmish, takže si musíme vystačiť s dvomi kampaňami. Hra má taktiež tutorial pre začiatočníkov. Odporúčam hrať najprv zajačiu kampaň, keďže je ľahšia, nepriatelia sú slabší a vaše jednotky skôr postúpia na novú uroveň (sú 2), ktorá poskytuje väčší život a odolnosť a taktiež väčšie spôsobované poškodenie. V tej hre nečakajte žiadne budovanie základne, jednotky si kupujete pred misiou alebo vám ich počas misie dopraví letecký transport, pokiaľ máte dostatok strategických bodov. Tie získate len po úspešnom dohraní misie. Je škoda, že nejaké body sa nedajú získať aj počas misie, keďže napr. privolanie leteckého náletu stojí taktiež body, preto som ho za celé kampane ani raz nepovolal. Dôležitou súčasťou vašej armády sú zásobovacie prívesy - mechanik, palivo a munícia. Tieto prívesy je nutné pred každou misiou nanovo kúpiť, je jasné, že časť zásob si použil, ale aj tak každé kolo je nutné minúť 450 bodov, čo vám dovolí kúpiť maximálne 1 vozidlo za misiu, takže na vašich veteránov si musíte dať pozor. V hre nečakajte žiadnu pechotu, je to trochu škoda, aj som sa tešil ako budem sledovať boje zajacov a prasiat na život a na smrť. Odporúčam čím skôr zakúpiť aspoň 3 ťahače, bez ktorých budú vaše prívesy nepohyblivé a je lepšie dopraviť ich k vaším jednotkám ak naopak a míňať benzín.

Jednotky:
prívesy
veliteľské vozidlo - nálety, najväčší dohľad
ťahač
prieskumník - rýchly, dokáže plávať
tank - dokáže sa zahrabať, podľa mňa tak urobí zo seba len ĺahký cieľ
delostrelectvo - musí sa rozložiť, aby mohlo strieľať
raketomet
ťažký tank - prasatá, zajace zase - lovec tankov
minonoska - podľa mňa tiež zbytočnosť, predsa najlepšia obrana je útok
minomet - pomalá, ale ničivá zbraň
samohybné delo na atómový pohon - dostupné len v multiplayeri, z videnia v kampani silné aki bombardovanie
Potom v hre ešte nájdete bodovú obranu - pevné ťažké delá, delostrelectvo a protilietadlové delá

Každá bojová jednotka má, dá sa povedať, 2 životy, keď život jednotky klesne na 0, tak veža vozidla exploduje a vozidlo sa stáva nepohyblivé, potom je ho nutné opraviť nad 50%, aby sa stalo opäť funkčné. Immobilizované vozidlá sú nadmieru zranitelné, stačí jeden výstrel a už nikdy ich neposkladáš, našťastie AI nepriateľa ich ignoruje, pokiaľ im nestoja v ceste, ale vtedy ničia aj vlastné poškodené vozidlá. Ťahač dokáže poškodené vozidlo odtiahnúť k mechanikovi.

Kampaň za zajacov má 12 misií a kampaň za prasatá 10. No rýchlo zistíte po odohraní prvej kampane, že v tej druhej sa mapy opakujú, len sú buď kus zmenšené, mapa je otočená alebo pribudlo/zmizlo pár vlajok. Misie sú odlišné cez nájdi a znič, obráň po určitý čas, zajmi nepriateľského veliteľa, znič zajacom lietadlá atď...

Je dobré, že sa dá hra 2x zrychliť, keďže mnohé mapy sú rozľahlé a presun sa môže zdať niekedy nekonečný. Takisto aj pauza počas horúcich chvíľ pomôže, keďže môžete rozdávať ďalej rozkazy.
Hru som nakoniec odohral za 18 hodín, ale to som hral 3/4 hry 2x zrýchlené, takže hra by bez toho trvala cca. 30. Obidve kampane som hral približne rovnako dlho.

Umelá inteligencia je v celku dobrá, chystá pasce, privoláva posily, posiela bombardovanie... O vašich jednotkách sa to nedá povedať, najviac, ale vytočí, keď sa celá armáda zasekne na moste, alebo keď si rýchlejší jedinec rozhodne skrátiť cestu cez mínové pole.

Ešte by som skoro zabudol, každému vozidlo môžete dať 3 bonusy z napr. extra benzínu/munície, silnejšieho brnenia, väčšieho dohľadu,minohľadačky, mrkvový džús/ prasačie pivo na rýchlejšiu streľbu, turbo, automatická oprava do 50% - lenže nie všetky bonusy sa dajú dať každému.

Zhrnutie : je to skvelá hra na zabitie času a možnosť pobaviť sa prasačím humorom. Je len škoda, že nikdy nevyšlo ani nevýjde pokračovanie.

Pro: humor, dĺžka kampaní, animácie, jednotky

Proti: AI vlastných jednotiek, zbytočné nálety, repetitívnosť máp

+9
  • PC 80
Roztomilá a vtipná strategie, která byla překvapivě i docela obtížná. Už ani nevim proč jsem ji přestal hrát, asi to bylo na muj vkus trochu moc narocne na premysleni a taky obcas utahane co se pamatuju, kazdopadne verim ze fanda strategii, kteremu nevadi kdyz se mu do jinak "docela seriozniho" zanru vtira humor, by mel tenhle kousek ocenit.
+8(9-1)