Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Diskuze

Tak dohráno podruhé, tentokrát na good ending, překvapilo mě, jak jedním špatným rozhodnutím můžete přijít o vcelku velkou část hry, druhé dohrání tak tedy rozhodně působilo kompletněji a zanechalo mnohem lepší dojem.

Jinač hodně zajímavý kousek, byť své chyby jistě má, onen "stealth" působí spíše směšně než nějak použitelně (nepřátelé na zabíjení svých spolubojovníků poison šipkami vůbec nereagují), ale hra vám beztak často cpe do jediné možné cesty brány, které spustí poplach či roboty, kteří nějaký "stealth" s klidem ignorují a tudíž vám nezbývá než je zlikvidovat klasickými zbraněmi a tím opět poplach spustit, čili v závěru se z toho stává klasická ale hodně zábavná doomovská akce:).
A jak jsem psal níže úplně mi nesedlo prostředí, které je často opravdu hodně nevýrazné a nezajímavé. A tak nějak se nemůžu zbavit dojmu, že tomu oproti jiným známým Doomovkám či Build enginovkám zkrátka něco chybělo, nějaký takový šmrnc či atmosféra či jak to vlastně nazvat. Tak či onak neprávem zapadlý a přitom hodně zábavný a propracovaný kousek.
Sakra, teď jsem zjistil, že pokud se nejdříve přidáte k Oracle a zlikvidujete Macila, tak přijdete o možnost navštívit vcelku dost lokací:/, anžto nedostanete od Macila Brass key, je zde nějaká možnost si jej obstarat nějak jinak?

Edit: Tak dohráno na bad ending, k brass key se už asi jinak dostat nejde. No budu si to asi muset zase někdy brzy zopakovat:).

Hra to byla každopádně hodně originální, byť na "bad ending" vcelku krátká, největší problém jsem měl asi s prostředím, které bylo většinou jen nevýraznou, šedou/hnědou změtí chodeb a zpravidla až na několik výjimek (město) asi většina v paměti neuvízne. Taky mi v některých lokacích neseděla ta příliš akční "rozjásaná" hudba.
Obtížnost také spíše lehčí, třebaže jsem hrál na hard (čtvrtá obtížnost z pěti), munice jsem měl neustále dostatek a lékarničky začaly docházet spíše až v závěru. Se zbraněmi jsem ale problém neměl, jen možná ta finální byla až příliš overpowered, třebaže brala s každým výstřelem 20 hp.
Jinač kuši jakožto základní zbraň jsem později používal už jen s poison bolty, samopal byl však velice účinný až do konce hry a nábojů bylo dostatek (+ se daly levně dokoupit), raketomet sice slabý, ale asi jsem ho používal nejčastěji a byl použitelný téměř do všech situací a hlavně na větší vzdálenosti (a přes jeho časté používání jsem měl pořád hodně raket), gránatomet byl hodně silná zbraň, za kterou jsem byl často velmi vděčný při boji s nejsilnějšími nepřáteli, plamenomet jsem nepoužil skoro vůbec a ta pulsní brokovnice byla překvapivě hodně silná (v alternativním módu pak funguje trochu jako BFG z Dooma, ale sebere taky těch 10 hp při výstřelu) no a tu poslední zbraň jsem používal jen při boss fightech, kde jiná možnost mnohdy ani nebyla.
Zbraně mi zatím sedly, kombinace poison šipky (na roboty elektrické) a samopal mi přijde zatím dost účinná (a zábavná), raketomet je překvapivě trochu slabší, ale zase střílí rychle a je do něj zatím dost munice. Akorát to chce vylepšit accuracy mno, odstřelovat nepřítele z velké dálky je za trest.

Edit: A plamenomet a granátomet vypadají také dost zábavně... a granátomet je i vcelku silný, snad dokáže nahradit ten slabý raketomet.

Horší mi spíše zatím přijde prostředí... město je fajn, ale pak tu hráč prolézá jen vcelku nezajímavé, nudné, šedavé kanály, vězení, čističky vod a já nevím co všechno, ale třebas se to ještě zlepší, zatím nejsem moc daleko. Level design samotný (spletitost úrovní apod.) je ale povedený moc.
@Isair (01.12.2015 01:48): Co si pamatuju, tak s Dead Endy to není zase tak hrozné, neřešitelné situace jsou snad jen dvě (typ "kalich" a typ "poplach ve městě") a na ty by měl člověka upozornit nekonečný respawn nepřátel.

Nápadů má Strife přehršel (nakupování, inventář, dialogy a větvení, spolubojovníky a další), na druhou stranu mi trošku nesedly zbraně. Na základní nepřátele mezi prvními pár kousky není žádný, který by je svěsil na jednu ránu (s výjimkou kombinace kuše+speciální bolty, ale těch je zase dost málo) a tak je to dost fotbal (nedáš - dostaneš, člověk se ať chce nebo nechce obtížně vyhýbá zranění téměř v libovolném boji).
Ale tohle je zatím vážně hodně dobré, vcelku se divím, jak málo známé to je. Přitom ve srovnání s konkurencí (kdy se vršila jedna klasická Doomovka na druhou) je to neskutečně ambiciózní kousek (skoro bych řekl takový předchůdce Deus Exu:)).
Věřím, že zčásti za to můžou jistě nějaké níže zmiňované dead endy, které naštěstí ten remake od Night Dive studia opravil (minimálně na tom s kalichem to mám i vyzkoušené) a jako třešničku na dortu přidal i novou secret lokaci a hlavně mouse look!
@MartinezZ (15.12.2014 15:13): Mně tedy slzy do očí nevehnala. Zatím jsem se v tom moc nevrtal, jenom zkusmo spustil. Ale jeví se mi, že daleko lepší zobrazení opravdu nabízí port. Budu asi muset zredukovat ty grafické efekty.

@Isair (13.12.2014 09:19): Já do toho samozřejmě půjdu a jsem rád, že si na Strife vzpomněli a hlavně ho předělali do provozuschopné podoby. Na rozdíl od třeba hry Nam, kde jej Night Dive Studios na Steamu ponechali v původní podobě, kde se mi nepodařilo pod Windows 8 vůbec nakonfigurovat ovládání.
Ovšem oproti Megaton edici apod. mi tu chybí přidaná hodnota, takže chápu Matthiasovu připomínku ohledně ceny. Duke i Shadow Warrior měl zahrnuty všechny add-ony a jestli jsem dobře četl, tak tady ta nová verze Strifu má víceméně jenom grafická vylepšení. Plus achievementy, což ale není pro mnoho hrčů rozhodující.
Takže podobná grafická vylepšení zajistí port a Strife beztak všichni mají stažený z abandonware serverů (odkud asi brzy zmizi :-))
@Matthias (13.12.2014 08:35): Tak taková megaton edice k dukovi či redux shadow warrioru není levnější... čili mě ta cena vůbec nepřekvapuje. Koneckonců za chvíli to určitě bude ve slevě (resp. ve větší slevě:)) a navíc je to remake... za quaka tu desítku (bez slevy) chtějí taky a přitom je to původní verze.

Já bych klidně byl ochoten jim za to těch 7€ dát (kdybych už tak toho neměl dost), koneckonců tyhle starší kousky jsou mnohdy lepší investicí, než kdejaká novinka:).
@Phoenix (24.11.2012 01:38): Každopádně Strife po dokončení budu určitě hrát ještě minimálně jednou, takže budu dialogy sledovat ještě podrobněji. V hlavě mám totiž plán postupně udělat na mém blogu přehled komerčních her na Doom enginu, takže Strife tam určitě bude. Zatím začal PavelU Master Levely pro Doom.
@leebigh (24.11.2012 00:51): jj, měl jsem na mysli hned ten úvodní s kalichem. Ten je nejzákeřnějsí, protože se neprojeví hned. U guvernéra je také možné něco pohnojit, ale možná se to opět týká rozhovoru, u programátorů netuším. Rozhodování o tom, jestli se postavit proti Oracle nebo ne, nemusí skončit hned smrtí hráče, podle mě je to místo, kde se větví příběh (má dva konce). Běžně jde pohnojit spousta věcí v rozhovorech, ale vzhledem k tomu, že to končí v drtivé většině případů poplachem a smrtí, tak je to celkem jasné. Obecné pravidlo Strife je nezabíjet neútočící NPC a pokud rozhovor končí poplachem a nebylo to účelem, loadovat (navíc v takových případech vyskakuje hláška "You fool! You have set off the alarm!"). Navíc mě napadá, že patch 1.3 umožňuje savovat do libovolného ze šesti slotů.

Na více než 80% sice nemá, ale vytknout se tomu podle mého nedá nic vyloženě zásadního. Je to sice asi poslední komerční věc, která jede na Doom engine, ale tím spíš jsem zíral, co byli schopní s takovým enginem vykouzlit (rozhovory, inventář, spolubojovníky atd.). Mně spíše vadily věci typu nevypočitatelnost první zbraně (občas mi dá borec padesát damage, občas si ani nevystřelí), kterou je nutno používat při misích, u kterých se nesmí spustit poplach (otrávené šipky jsou vzácné a drahé). Kuše ani útočná puška mi nepřirostli k srdci tolik jako základní zbraně například v Doomu, ale jak říkám, drobnosti.

Co se týče dialogů, v paměti mi utkvěly dva. Jeden začíná "Only over my dead body." Hlavní hrdina odpovídá: "Great idea." Druhý se točí kolem přístupu pomocí otisku dlaně a hrdinovy věty (v daném kontextu anglické slovní hříčky) "Would you mind lending me a hand?" Vím, že takových zapichů je tam víc, ale hrál jsem to před více než deseti lety.
@Phoenix (23.11.2012 23:21): První je hned na úvod, když se NESMÍ sebrat kalich v tajné místnosti, potom jsem viděl potenciálně rizikový úsek, kdy se musel najít programátor a ve hře se postupně nabízeli hned tři, přičemž jsem si je nechával na později k rozhodnutí, co dál, ale nakonec pokračování děje ukazovalo na toho finálního bosse - programátora. Pak ještě jakoby dilema vzniklo při dialogu s Oracle, kdy bylo třeba zabít Macila, ovšem pokud se hráč rozhodl proti tomuto příkazu, tak byl hned zabit, takže rozhodování bylo jasné. S Macilem jsem měl trochu problém, kdy jsem používal ultimátní zbraň, ale opakovaně mě zabíjela, když jsem stiskl spoušť.
V návodu na Abecedě her se ještě píše o jednom rozhodování v tajné místnosti, ale tu jsem zatím minul.
Hra je to opravdu zajímavá, ale na více než 80% nemá, přece jenom v době vzniku již byla technologicky za zenitem a ačkoliv oplývá opravdu excelentním level designem, tak oproti Doomům mě tolik neoslovuje. Dialogy si netroufám hodnotit, jejich kvalitu si vzhledem k mé ne až tak dobré angličtině nedovolím odborně posoudit.
@leebigh (23.11.2012 22:32): Já jsem měl právě taky pocit, že to bylo pár (na víc než dvě si nevzpomínám, ale přeci jen je to déle) situací na začátku (myšleno krom obligátního nezabíjet neútočící NPC). Ta hra je nesmírně originální z hlediska leveldesignu (asi nejlepší použití doom enginu), herních mechanismů a v neposlední řadě má vynikající dialogy.
Danek: Můžeš specifikovat ty slepé uličky ? Já momentálně stojím před finálním úsekem (aspoň předpokládám) a jediný takový zásek jsem měl hned na úvod hry, kdy jsem sebral nepatřičný předmět a tím jsem spustil všude alarmy. Jinak jsem savoval na základě informací o těchto problémech velice často, ale mám pocit, že zbytečně. Nepřeháníš trochu ?

Phoenix: Zatím to taky vidím tak na 80%, tato hra mi dlouho unikala, což je pro mě jako doomera téměř hřích, ovšem v době jejího vzniku a pozdějších letech jsem vůbec neuměl anglicky, takže jsem ve hře nevěděl která bije.
Konečně někdo napsal komentář k jedné z neoriginálnějších FPS, co kdy spatřila světlo světa. Až bude čas, tak musím napsat svůj, který bude více pochvalný.

Dotaz do pléna: Vybavuje se vám někomu nějaký dead end kromě těch dvou na začátku, které jdou navíc poznat poměrně záhy?