Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Diskuze

@player (29.09.2020 21:08): Na začátku počítač moc neútočí, takže jednoho phalanxe. U okrajových měst buď dva nebo někdy zůstávám i tak u jednoho. U rizikových měst tam dám klidně i 3-4 jako ty + city walls (záleží na množství štítů navíc ve městě). Jinak města se snažím rychle propojit cestami, takže případné posily dorazí relativně rychle. Důležité je mít poblíž toho diplomata, kterým eliminuji prvotní hrozby (bez nutnosti vyhlásit válku), hlavně i "přátelské" phalanxe, kteří se opevňují poblíž města. Ty beru jako hrozbu, které se musím ihned zbavit. I kdyby hrozbou nebyli, zabírají mi políčko u města, který mi omezuje produkci. Opravdu málokdy o město na střední obtížnosti přijdu, většinou jen nějakou haluzí (např. barbaři). V takovém případě si ho pak "koupím" diplomatem zpět.

Uznávám, že je to taková spíš "vychcaná" taktika, ale přijde mi to efektivní a baví mě to. :)
@player (29.09.2020 14:07): To už hodně záleží na situaci. A zase na stylu hraní. Já obvykle postupuju nějak takto:

V prvé řadě je dobré mít Great Wall (později United Nations), to ti válku napřímo jiné národy vyhlásit nemůžou (např. tebou zmíněným vydíráním). Ale to jim nezabrání zaútočit bez varování. V takovém případě je dobré mít svá území v dosahu měst vylepšená, stačí silnice (ale je nutné mít na tom místě nastavené políčko i ve městě). Na takové políčko soupeř ze souše nevleze. Může tam ale vlézt z lodě, v takovém případě přichází na řadu diplomat, který ho přeplatí na moji stranu (v následném kole s ním musím do města, danou jednotku zrušit a nebo ošéfovat město, aby nenastala panika, protože dvě kola s panikou ve stejném městě a je po demokracii). To ale zase jde jenom v případě, že tam je jedna jednotka na políčku.

Pokud jsou dvě a více na sobě, přichází na řadu nějaká útočná jednotka z blízkých měst (je dobré mít mezi nimi silnice, později pak i železnice, které umožní přesun z libovolně vzdáleného města v jednom kole). Nechám soupeře, ať na mě zaútočí a následně ho zničím touto útočnou jednotkou (je fajn jich mít v okolí víc pro případ, že se to nepodaří). Po úspěšném útoku ihned návrat zpět do svého města (případně pomocí akce 'home city' přidělím tuto jednotku nejbližšímu městu). Proto je dobré na toto mít spíše jednotky s více tahy (Chariot, Knight, v poslední fázi Armor) Ve výsledku jsem sice ve válce (a dost často pak jiné národy zaútočí taky), ale já neválčím, jen se bráním a demokracie drží, města rychle rostou a produkují všechno s maximální efektivitou.

Důležité u této taktiky je mít i dostatečnou rezervu peněz. To je zase dobré mít ve většině měst marketplace a později i banku a hlavně mít co nejvíc políček v dosahu měst s irrigation/mine a cestou. Tomu zase republika/demokracie nahrává tím, že políčka vyprodukují více jídla, takže z jednoho města můžou být klidně i 2 settleři a město přitom v pohodě dál roste.

Ano, je to napsáno hrozně složitě, vím. Ale tak nějak mi to funguje a umožňuje to rychlý růst měst i objevování technologií. Někdy tuto taktiku hraji třeba jen s několika městy (+-6) a bez problému jsem první v technologiích (na střední obtížnost). Jakmile objevím všechny technologie, přepínám na luxuries a díky spokojenosti obyvatel mi pak města stoupnou na úroveň kolem 25, některé i přes 30. To už není problém s demokracií i válčit, protože města mají tolik happy obyvatel, že se to bez problému vyváží s těmi nespokojenými kvůli jednotkám mimo město (ty jde taky omezit jedním wonderem jen na jednoho jako u republiky, teď si ale nemůžu vzpomenout, kterým).

Jinak párkrát jsem to zkusil hrát jen s jediným městem. To už bylo horší, protože jsem nestíhal stavět wonders i city improvements. To je potom teprve sranda, zvláště když chytnu Zulu nebo Mongoly jako sousedy. Asi to takto zase někdy zkusím. :)
@adam.kulhanek (28.09.2020 19:42): @90210 (29.09.2020 13:36): A co děláte když ti poblíž města jiná civilizace postaví město a zabíra ti políčka u tvého města? A často se stane že jiná civilizace krouží jednotkama kolem města a sami tě napadnou.

Ono udržet mír je někdy těžký protože časem tě okolní civilizace budou vydírat že chtějí prachy. Nejdřív 50 pak 100 a nekdy i 200. Pokud jim to nedáš vyhlásí ti válku.
@adam.kulhanek (29.09.2020 13:30): Spis tu korupci zminuju jako slabinu demokracie, ne v souvislosti s resenim unhappiness. Je to proste ze zivota, kdyz Vlad Dracula v prestrojeni zpozoroval, ze nekdo vzal minci, ktera mu nepatri, tak dotycnemu dal useknout ruce a nechal ho/ji narazit na kul, kriminalita pak byla nizka. To uz dnes v demokracii bohuzel nelze, ale zase je vyssi zivotni uroven a tak...
@90210 (29.09.2020 11:32): Wow, a to jsem si myslel, že tu budu s takovou zkušeností jediný. :D

Jinak pozor, korupce je trošku něco jiného. Ta určuje, jaká část z výtěžku obchodu se za kolo "ztratí" (co zbyde se pak rozděluje na luxuries, taxes a science dle nastaveného poměru), čím dále je město od hlavního města, tím je korupce vyšší. Lze ji potlačit pomocí courthouse a nebo právě demokracií, která ji zcela nuluje (viz: https://civilization.fandom.com/wiki/Corruption_(Civ1))

Řekl bych, že jsi tím myslel spíše unhappiness, tedy nespokojenost obyvatel města.
@player (28.09.2020 19:18): Takhle jsem to hral, kdyz mi byo 10 let, to jsem to dojel i s despocii, ale pokud se ve meste stavi budovy jako chram a koloseum, tak jsou lidi spokojeni a zasadne to jedu na demokracii kvuli nejvyssimu rustu. Bohuzel je tam vyssi korupce a nesmi se moc valcit, zname ze zivota...

@adam.kulhanek (komentář): Ja to na svy 386 z x-te ruky hral taky bez mysi a v CGA grafice, to bylo neco.:D
@player (28.09.2020 19:18): Ono hodně záleží na tom, jakým stylem hraješ. Já mnohem raději buduju a držím mír, takže vlastně ani nevytvářím moc militantních jednotek, prakticky jen na základní obranu, takže panika z nepřítomných jednotek ve městě mě tolik netrápí (+ mám v záloze pár diplomatů na převzetí jednotek nepřítele). Díky republice pak získám mnohem efektivnější zisk z políček kolem města a demokracie pak ruší korupci, tzn. mnohem efektivněji získávám luxuries, žárovky na výzkum a peníze do kasy. Paniku pak potírám primárně coloseem, catedrálou, případně temple. No a když to nestačí, tak stačí zvednout poměr luxuries na úkor výzkumu. Ve výsledku mám s touto strategií 20+ města zcela bez problémů.

Ale pokud bych hrál spíše stylem dobyvatele, tak je komunismus (a předtím monarchie) jasná volba.
@adam.kulhanek (komentář): Demokracie je na prd. Protože se ti hrozně bouří města. Pokud má město víc jak 10 tak ti nepomůže ani temple s kolosem. Já raději vybírám mezi monarchii a komunismem.
@Crash (27.09.2020 08:07): JJ, přesně. Taky vzpomínám na staré časy, hlavně nahrávání her z kazeťáku. Pamatuju si, jak jsem pustil nahrávání a šel ještě dělat něco jiného. Po 10 minutách jsem zjistil, že se to nějak kouslo, takže jsem to musel přetočit a spustit znovu. Z dnešního pohledu naprosto nemyslitelné, ale tenkrát to byla krutá realita. :D
@adam.kulhanek (komentář): To hrani na černobílém monitoru bez myši je pěknej hardcore, ale živě mi to připomnělo, co všechno jsme byli schopni v těch letech překousnout abychom si zahráli nějakou hru. :)
@Red (26.09.2020 21:58): Přesně jak říká player. Když zničíš dostatečně brzo jednu civilizaci, vznikne ještě druhá (stejné barvy). Settler této druhé civilizace nikdy nepostaví město, pokud je poblíž nějaká jednotka jiné civilizace. No a pokud tohoto Settlera (kdokoliv) zničí, tak nastane zmíněný problém.
@Red (26.09.2020 21:58): Mě tahle situace skutečně nastala a to ve chvíli kdy jsem zničil nějakou civilizaci a můj chariot nebo knight narazil ještě během toho kola na setlera další vznikající civilizace (římani místo nich vznikli rusové např) a já na něj zaútočil.
Někdy se posunul o tah a pak až založil město.
@adam.kulhanek (komentář): "Pokud počítačový protivník přijde o prvního Settlera (bez postavení města), zůstává hráč ve hře a není ho možné žádným způsobem eliminovat."
Já měl vždycky vzato, že tahle situace ani nemůže vzniknout - že počítač vždy rovnou založí město a nesnaží se pozici "vyšperkovat". I proto jsem taky neotálel já, maximálně kolo navíc.

Jinak myslím, že obecně za nejlepší díl je považovaná spíše čtyřka a jednička je braná výš než dvojka. I když je pravda, že ve dvojce jsem asi strávil víc času, hlavně kvůli těm základním scénářům (Rome a WWII).
@mazar1234 (22.08.2016 16:12): Editor k civilizaci 1 jsem nikdy nepoužíval. Co se měst týče tak já jsem razil strategii mít míň měst, ale hodně velkých. Vždycky když jsem vybudoval setlera tak jsem kolem uděla zavllažování až potom jsem budoval další města. Oproti tomu comp budoval spoustu měst, která většinou byla menší. Zvláště v předělávce Freeciv z roku 1996 tam to bylo přímo extrémní. Tam ti prostě během pár tahů dokázal počítač nadělat 15-20 měst většinou blízko sebe takže si kradli zdroje
@player (22.08.2016 16:02): Také mestá sme mali len keď sme blbli s editorom, keď si chcel dosiahnuť absolútne maximálny food-output pre mesto musel si zeditovať všetky políčka okolo na oázu, ktorá po irigovaní dávala najväčšie možné číslo.

Ale len tak normálne bolo takmer nemožné také mesto vybudovať, lebo generátor sveta nikdy netvoril kontinent s miliardou oáz :-D.
@90210 (21.08.2016 20:30): Zřízení repubiku a demokracii jsem moc rád neměl, protože se mi strašně bouřilo obyvatelstvo a to i když jsm měl ve městě temple,coloseum a kostel. Zvláště těžké to bylo u velkých měst která měla víc jak 15. V trojce ale bylo blbý pokud se na tvojím ostrově nějaká surovina nevyskytovala.

@Crash (21.08.2016 20:53): Dobrý návod. Spousta věcí které jsem o civilizaci 1 nevěděl. Třeba že město může mít velikost i 40. Já pokud si pamatuju tak se mi nikdy nepodařilo s městem přesáhnou 30. Nejvěší velikost mělo tak mezi 26-28.
Pokud vím tak základní civka šla exploitit takže se zaspamovalo každé poličko městem a z toho šlo tu dělat několikanásobnou armádu(i nejmenší město podporuje 1 jednotku). Nikdy jsem to takhle nehrál.
@90210 (21.08.2016 20:30): Presne, "strategické suroviny" boli fantastický nápad, ktorý úplne zásadne vylepšil gameplay. Akurát tam zase trošku dodrbali tú prehnanú korupciu a jej obrovské účinky na rozľahlé ríše pričom bolo prakticky nemožné s tým niečo urobiť (forbidden palace nemal moc veľký dosah a ani ten druhý building čo simuloval účinok paláca).

Ale v Civ 5 (teda hlavne to vypiloval k suprovosti BNW datadisk) pridali ten výborný koncept tých upgradovacích stromov a doktrín. To je tiež suprové vylepšenie hry.

Osobne by som hral buď "Civ 5 complete" alebo "Civ 3 complete".
@player (21.08.2016 15:16): Co nejdriv republiku a hned po ni demokracii, neni problem ji zavest jeste pred nasim letopoctem, hodne investovat do technologii, hlavne na zacatku se tam da udelat solidni naskok rabovanim barbarskych vesnic a branim technologii od cizich civilizaci, se kterymi se vyplati valcit vicemene jen za zacatku hry, kdy je dobry je vydecimovat valecnymi vozy, dokud maji par mest a pote budovat funkcni ekonomiku, stavet vsechny uzitecny baraky na zabavu a science. Hraval jsem ale na nizsi obtiznosti, tezko rict jak je to na vyssi.

Doporucuju ale hrat 3. dil, ten je mnohem lepsi kvuli pridani strategickych, luxury zdroju a hranic. Bez techto featur bych to uz nehral, tj. jednicku ani dvojku bych uz nezkousel, objeveni napr. uranu na cizim uzemi vzdy vedlo ke konfliktu, ostatne presne tak, jak je tomu v realnym svete. Dalsi dily jsem nehral, takze nevim.
Vždycky když jsem tuhle hru hrával tak jsem jí hrál podle toho jak jsem byl zvyklý. Zajímalo by mě jestli existují nějaké strategie a rady jak Civilizaci hrát a například jak postavit Space Ship za nejkratší dobu. Jaké zvolit státní zřízení aby jsi toho dosál co njrychleji.
Mám takový problém se hrou Civilization. Stáhnul jsem si jí z netu. Po čase hraní se mi ta hra sekne. Vždycky je to v městě když tam chci něco vybudovat. Normálně se tam objeví tabulka, kde je vše, co ve městě můžeš vybudovat a pod tím takový obdélník military advisor, který radí co vybudovat za vojenské jednotky. A mě se tam objeví jen ten obdélník military advisor a ta tabulka už ne a prostě se to úplně kousne.
Jak bych to nejlépe mohl odstranit?
[přesunuto z komentářů]

Na youtube jsem viděl video, kde někdo za Rusy postavil raketu v roce 1859 a Alpha Centauri dosáhl v roce 1871. http://www.youtube.com/watch?v=Idmh8hTVp4Q&feature=related
Tak jsem to taky zkusil za Rusy ale ať jsem dělal co jsem dělal do toho roku 1871 jsem Alfa Centauri nedosáhl. A to jsem hned jako první co jsem udělal bylo vynaléznou co nejdřív republiku a změnit se na republiku, ve všech městech jsem měl library a universitu ale vesmírné lety jsem vynalézl až v roce 1830 takže už jsem do toho roku 1859 nestilhl vyrobit ani ten základ, který potřebuje abych mohl vzlétnou. Jak to jen dělal, že to dokázal tak rychle.

(Přeju si aby to zůstalo v komentářích a né aby to někdo bez mého souhlasu přesunoval do diskuze)

Pro: První tahová strategie a tu dobu vymyšlená dobře

Proti:
@player (27.09.2012 12:04): Nejspíše to přesunul někdo z VIP. Moc to totiž jako komentář nevypadá, spíše jako příspěvek do diskuze, protože tu hru nekomentuješ, ale rozjímáš nad nějakým videem.
Kdo je administrátorem těchto stránek? Zajmalo by mě kdo můj komentář a proč přesunul do diskuze bez mého vědomí.
[přesunuto z komentářů]

Na youtube jsem viděl video, kde někdo za Rusy postavil raketu v roce 1859 a Alpha Centauri dosáhl v roce 1871. http://www.youtube.com/watch?v=Idmh8hTVp4Q&feature=related
Tak jsem to taky zkusil za Rusy ale ať jsem dělal co jsem dělal do toho roku 1871 jsem Alfa Centauri nedosáhl. A to jsem hned jako první co jsem udělal bylo vynaléznou co nejdřív republiku a změnit se na republiku, ve všech městech jsem měl library a universitu ale vesmírné lety jsem vynalézl až v roce 1830 takže už jsem do toho roku 1859 nestilhl vyrobit ani ten základ, který potřebuje abych mohl vzlétnou. Jak to jen dělal, že to dokázal tak rychle.
[přesunuto z komentářů]

Prvni dil sem vyhral na vic nez 200%....jj i to se da . Napoveda: Zacnete s 2 setlery za Rusko.

Pro: Neni potreba 3d grafiku na 4d zabavu.

Proti: Zjednodusovani hry v dalsich dilech :(
Hmm... nejlépe hodnocená strategie tady. Ale je to stejně zábavné ještě dneska, nebo jsou všechny ty devadesátky a stovky relevantní pouze ve vztahu k dvacátému století?
Vďaka, colonization ma bavili obe (aj ten remake), i keď ten mal viacero chýb.

Tú AI v päťke neopravili žiadnym patchom.

Diplomacia sa dá veľmi ľahko prekuknúť, a AI nedokáže manévrovať. Neútočí kedy má, samovražedne nabiehava do palebného pola tvojich ranged jednotiek, stačí malá armáda v podstate na zničenie celej súperovej armády.

Pričom obtiažnosť AIčky nič nerieši. Obtiažnosť v podstate rieši len náročnosť udržania vlastného happiness -- a do istej miery len súper viac "podvádza" -- t.j. rýchlejšie vyrába a techuje, ale jeho manévrovanie je rovnako žalostné.
ebb:pekný koment.

ano, co názor na kolonizaci?:)

těžko se ti vracelo ke čtyřce?na mě pětka čeká na harddisku a nemůžu se nějak odpoutat od čtyřky, jak slyším o tom zjednodušení a špatné AI. To inteligenci ještě neopravili patchem?
<br><br>Pro: rozmanitost herních možností, encyklopedičnost, mapa světa<br><br>Proti: grafika, hloupý bojový systém
4Mrdy McFly - Dobry vzpominky, mam s prvni Civkou dalsi vtipny zazitky. Napriklad pri hrani na prvnim vlastnim pocitaci (priserna sunka) jsem byl jeden cas nucenej hrat ji bez mysi v CGA, kdy uz tak odporna grafika dostala jeste vetsi grady. Sranda byla i s preklady, texty v Civce se daly jednoduse editovat, takze v my verzi te predaci jinych civilizaci oslovovali dost, rekneme sveraznym zpusobem. V ty dobe me navic bylo asi 10 let, takze jsem nekterym principum hry moc nerozumel, specialne pak statnim zrizenim, pokusy o prevrat jsem po rozpousteni jednotek (hral jsem strasne agresivne) zavrhl a hral vsechny hry se starym dobrym despotismem az do vypusteni rakety do vesmiru. Ve velkych mestech okolo 20 jsem mel treba 20 jednotek milici, aby zabranovaly nepokojum.:0)

Jeste k tem zastupcum jednotlivych civilizaci, Stalina ve trojce nahradila Katerina Velika, coz je dost o nicem, protoze lepsiho zastupce rusaku nez je Stalin bych si fakt predstavit nedokazal. Zrovna takovou politickou korektnost si klidne mohli odpustit, v Rusku se stejne zadny originalni verze neprodavaj.:0)