Civilization V je již pátým dílem série Civilization od amerických Firaxis. Hlavní změnou v novém díle je rozdělení mapy, ta již není dělená na čtverce, ale na šestiúhelníky, takže vzniklo hexové pole typické pro tahové strategie. Na jedno políčko na mapě nově lze umístit jen jednu jednotku. Větší armády tak zabírají větší část herní mapy. Pokud vaše jednotka narazí na nepřátele, zobrazí se grafická tabulka, v ní se porovnají síly obou pluků, zhodnotí se terén a zobrazí se finální verdikt boje.
Velkou součást hry tvoří také diplomatická stránka, ta je v pátém díle o něco málo "ochuzena". Například státní rozpočet již nelze procentuálně dělit mezi pokladnu, výzkum a kulturu, stát se nově řídí sám a pokud budete chtít udělat nějaké změny, musíte navštívit všechna města a nastavit jim v interním hospodaření dělení financí. Pokud ve hře uzavíráte obranné pakty, útočné aliance nebo domlouváte obchodní embarga, nemáte o svém spojenci, či soupeři téměř žádné informace. Jeho celkovou úroveň lze odhadnout jen z jeho celkového skóre a množství zlata ve státní pokladně. Tvůrci totiž odstranili informace o vyspělosti politického zřízení a nejlepší jednotce v armádě.
Z herních módů hra nabízí již tradičně kampaň, ve které si vyberete jednu z celkem devatenácti civilizací a k tomu získáte i různé bonusy. Pokud si například zvolíte USA, povede vás George Washington a vaše jednotky získají větší dostřel. Od samotného začátku vám jsou k dispozici čtyři poradci, ti vám dávají rady na téma vojsko, ekonomie, zahraniční politika a věda. Hra má také svou vlastní síť, zde si můžete vytvořit vlastní profil, diskutovat, měnit mapy s ostatními a samozřejmě s nimi i soupeřit.
Ke hře vyšla postupně dvě větší DLC Sid Meier's Civilization V: Gods & Kings a Sid Meier's Civilization V: Brave New World přidávající do hry nové civilizace, zbrusu nové scénáře, či některé herní mechaniky, o které byla původní hra v rámci zjednodušování ochuzena.
@Gordon (18.01.2025 02:49): Ne. Nepotřeboval jsem to zatím
Pro: grafika, hratelnost, systém spokojenosti, válčení není příliš penalizováno, diplomacie a špionáž, způsob boje a doplňující se jednotky, různé varianty vítězství, interface, luxusní/strategické suroviny, charakteristiky civilizací, panovníci
Proti: limity ve využití RAM, čekání na počítač při odklepnutí kola, turismus jako ofenzivní kultura, ostatní civilizace pomalu „odpouští“, ve válce hloupý počítač, absence animací divů světa, absence mimoměstských letišť, AI zakládá města všude