Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Komentáře

  • PC 80
Risen je hra, u které jsem hledal útěchu po dohrání série Gothic. Pravdou je, že je téměř ve všem totožný s hrami Gothic, pro někoho nuda a stereotyp, pro někoho milá skutečnost. Já osobně si hru vcelku oblíbil, protože mi připadá jako znovuzrození série Gothic, po vcelku hlubokém propadu třetího dílu.

Najdeme zde opět několik frakcí, které mají odlišné úkoly, avšak vždy vedou ke stejnému cíli, což je škoda, lepší by bylo, kdyby se od zvolené frakce zásadně měnil děj, bohužel to je zásadní slabinou i předešlé série Gothic a s tím nic neuděláme.

Tentokrát mě velmi nadchnul bojový systém, protože předtím jsem hrál jen Gothica 3, kde byl sice jednodušší než v předešlých KULTOVNÍCH dílech, ale zato nebyl vůbec efektní a hrdina máchal mečem jak blb a zmizelo vylepšování skillu po vizuální stránce. Risen nám to vrací a případá mi, že kdyby takhle vypadal třetí Gothic, série by byla ještě více legendární.

Příběh je opět Gothicovský. Nějaký trhan se dostane na místo kde je samozřejmě nedopatřením, a kde zjišťuje, že musí zachránit svět. U Gothica to bylo skvělé, protože to nebylo tak obvyklé, ale po tolika letech to přestává být zábavné.

Opět se mi líbilo rozdělení do kapitol, které zajišťuje perfektní gradaci děje.

Příroda a celkové prostředí bylo stejně jako v G3 úchvatné, nejvíce se mi líbil prales, do kterého jsme mohli vstoupit a byl vážně téměř neprostupný.

Verdiktem je toto: Risen má absolutně stejnou osnovu jako G2, vylepšenou grafiku G3, a téměř tak hutnou atmosféru jako G1. Nechápu tedy, jak mohlo po spojení všech kladných stránek předešlých her Gothic, vzniknout něco, co nesahá G1 a G2 ani po kotníky. Tuto otázku si pokládám vždy, když na tyto hry vzpomenu.

Pro: Hero příběh, prostředí, frakce, podobnost Gothicu

Proti: časem sterotypní úkoly, dějová osnova téměř shodná s G2

+13 +14 −1
  • PC 90
Podľa mňa jedna z dokonalých hier, ktoré však musia u hráča nájsť určitú chuť a náladu hrať ju. Aby som to objasnil. Prvýkrát po spustení (nejaký čas bezprostredne po vydaní) som bol frustrovaný, hýbalo sa to divne, súboje boli príšerne ťažké a prišlo mi to divné. No po pár rokoch som sa rozhodol (keď už to mám na Steame) spustiť to znova a dať tomu šancu, keďže som mal silnú chuť na poriadne erpégéčko. Ujalo sa to viac než výborne, schuti som pri tom strávil 43 hodín času za posledné dva týždne (a to je skúškové obdobie :-)) a neľutujem to. Nie je to síce až tak open-worldové a "open-minded" ako TES: Skyrim, ale zase hra predkladá klasický koncept RPG žánru spred pár rokov, kedy stálo za to hrať každú takúto hru. Teda aspoň väčšinu. Chcem tým povedať, že nebyť skúsenosti Pyranha Bytes, tak o Risen nikto ani neštekne... takto tu máme výborný kúsok, náročný kúsok (!), čo sa medzi skalnými hráčmi dosť cení. Najmä teda v dobe, kde sú nám vsúvané rôzne "metahry", ktoré sú len vizuálnym dielom a hre ako takej nedávajú žiadnu príležitosť. Ale aby som tu neklábosil úplne bokom, Risen je solídny kúsok do radov RPG žánru, ktorý sa nestratí. Len čo je škoda, že práve Gothic 4 sa nemohol uberať týmto smerom, kto vie, mohli sme tu mať ešte dačo väčšie. A možno ani nie. :-)

Pro: - pekný vizuál aj na dnešnú dobu - nech si hovorí kto chce, čo chce, nasvetlenie a celkovo prírodné efekty sú nádherné; ťažké súboje; celkovo dosť dlhý príbeh

Proti: - neviem, asi len ten adventúrny spôsob questov, kde treba chodiť od jedného k druhému, aby sa príbeh dakde posunul a potom vám sprístupnil ďalšie možnosti

+13 +14 −1
  • PC 80
Firma Piranha Bytes, ktorá stojí za vznikom v našich končinách legendárnej fantasy série Gothic, nasadila kvalitatívnu latku svojich RPGčiek veľmi vysoko práve prvým a druhým dielom Gothica a pre Risen bolo náročnou úlohou túto úroveň prekonať. Už dopredu musím napísať, že v mojich očiach kvalitu svojich predchodcov nedosahuje, hlavne po dejovej a atmosferickej časti.

Risen sa hrá naozaj veľmi dobre. Jednoduché ovládanie hry podfarbené krásne farebnou grafikou a na prvý pohľad aj celkovo živým svetom okolo Vás. Prostredie dažďového pralesa, zmiešaných lesov, rôznych lúk a zurčiacich potôčikov a vodopádov občas pôsobilo ako pohladenie pre dušu a človeku sa z tej scenérie nechcelo ani odchádzať a nie to ešte v takomto prostredí niekoho vraždiť :) Bohužiaľ, je to hra a nie pokojný výlet do prírody a tak sme občas museli preskúmať aj temnejšie zákutia ako rôzne jaskyne a podzemné mestá. Ešte spomeniem, že hlavne grafika a fyzika vody sa podľa mňa tvorcom extrémne vydarila.

Hra začína stroskotaním hráča na zdanlivo pustom ostrove a prvú vec, ktorú musíte urobiť je nájsť nejakú civilizáciu alebo aspoň strechu nad hlavou. Začínate zabíjaním morských supov a nočných motýľov, postupne sú to už vlci, banditi, kostlivci až skončíte pri lizardoch a rôznych démonických beštiách. Variabilita nepriateľov mohla byť výraznejšia, celkovo som napočítal tak do 10 druhov nepriateľov, čo je podľa mňa málo. Postupne sa aj príbeh začne zamotávať a od obyčajného boja o vlastné prežitie začnete bojovať o prežitie celého ostrova a následne aj celého sveta...také typické RPG klišé... :)
V hre sa môžete pridať k jednej z dvoch znepriatelených frakcií a to k banditom alebo mníchom.

Vo vývoji svojej postavy sa môžete zamerať prakticky na všetko, môžete mixovať rôzne schopnosti a vytvoriť tak univerzálneho bojovníka. Nemusíte sa teda cielene zamerať iba na cestu mága, zlodeja alebo bojovníka. Môžete mať z každého zamerania niečo. Mág sa na svojej ceste môže zamerať na tvorbu magických zvitkov, pečatí a na runovú mágiu. Zlodej si môže vylepšiť schopnosti tichého pohybu alebo kapsárstva a bojovník si vylepšuje hlavne úroveň schopností v rôznych zbraniach - meč, sekera, tyč, luk kuša + štít.
Ja som si zvolil cestu mnícha a špecializáciu na tyčové zbrane, tvorbu magických zvitkov a ohnivé gule.

Podobne ako v Gothic, tak aj v Risen môžete zbierať rôzne byliny, ktoré Vám spotrebovaním dodajú manu alebo život, prípadne si ich môžete odložiť na výrobu alchymistických nápojov. Ešte môžete odrezávať napríklad mäso z nepriateľov, ktoré neskôr upečiete na panvičke nad ohníkom a skonzumovaním si doplníte zdravie. Ak máte potrebný výcvik, tak okrem mäsa sa dajú z nepriateľov získať rôzne ďalšie suroviny ako krídla, zuby, pazúry a pod., ktoré ďalej využijete hlavne pri tvorbe magických zvitkov. Okrem týchto schopností sa môžete zamerať na kováčstvo a na ťažbu rôznych nerastných surovín ako železná ruda, zlato a obsidián, ktoré pri kováčstve aj využijete a vytvoríte z nich zbrane, prstene a amulety.

Výrazný rozdiel oproti Gothicu je zjednodušený bojový systém, kedy ľavé tlačítko myši používate na útok a pravé na obranu. Boje s nepriateľmi boli aj na najťažšiu obtiažnosť veľmi jednoduché, niekedy som sa pri boji dokázal v pohode naobedovať alebo riešiť iné veci, stačilo držať tlačítko na obranu a nepriatelia Vám neubrali ani hpčko. Pre nových hráčov RPG je tento systém možno dobrý, ale pre ostrieľaných borcov je skôr na smiech.

Rozhovory s NPCčkami sú väčšinou dosť zdĺhavé a nudné a kým sa dostanete k nejakej zaujímavej téme alebo k informácii tak to chvíľu trvá. Nájdu sa samozrejme aj výnimky, kedy sa dobre zasmejete na niektorých hláškách postáv. Čo sa týka riešenia úloh, ktoré vám zadávajú NPCčka, tak vo veľkom množstve sú si podobné, hlavne typu "nájdi a prines", ale nájdu sa aj rôzne zaujímavé, ktoré Vám zaberú aj dlhšiu dobu na ich splnenie. To znamená, že niektoré úlohy sú veľmi komplexné a na ich splnenie musíte urobiť niekoľko na seba nadväzujúcich krokov a rozhodne sa pri nich nudiť nebudete.

Aby som to zhrnul, tak Risen je RPG pre nenáročných hráčov, ktorí sa chcú pri hre hlavne odreagovať, nemyslieť na nejaký zložitý príbeh alebo bojový systém a zabiť tých pár hodín nudy, ktorá ich postihla.
V závere ešte dodám, že ma veľmi sklamal nudný a jednoduchý záverečný bossfight, za ktorý musím strhnúť určitú časť na hodnotení.


Herná doba - 38 hodín na najťažšiu obtiažnosť
+13 +14 −1
  • PC 85
Výborné RPGčko, pro hráče, co byli uchváceni Gothicem, povinnost. Určitě je Risen bližší prvním dvěma dílům Gothic série, než třetí díl.
Co se hratelnosti i příběhu týče, pořád jsme někde na úrovni Gothica, možná mi Risen docela dost připomíná zrovna první díl, i když pár věcí ze dvojky si vzal. Každopádně ta temnota, procházení katakombami pod sopkou, hlavní základ příběhu, celkově se to Gothic 1 podobá.
Už po pár prvních minutách jde vidět, že Piranha Bytes svou práci umí výborně a to, že JoWood mají práva na značku Gothic nic neznamená. Sice je smutné, jak taková série skončila, na druhou stranu si moc rád zahraju Gothic-like hru, jakou Risen bezesporu je. I když už je to drahno let, co jsem hrál právě sérii Gothic, stále tam cítím ten správný feeling.
Abych jen nechválil - z mého pohledu je soubojový systém pěkná zhovadilost. Ano, ve svojí době byl soubojový systém Gothic 1 a 2 hodně propírán a kritizován. Na druhou stranu, když jste mu dali šanci, dostal se vám do krve v pořádku a bojovalo se s ním dobře. A navíc - každý pokrok v učení s typem zbraní se opravu promítnul. A co se soubojového systému v Risen 1 týče... jak jen to říct? Už dlouho jsem neměl takovou chuť chvílemi rozsápat klávesnici při neúspěšném souboji. Ale třeba jsem jen takové jelito.:)
Sumář tedy zní: Pokud jste měli co do činění s hlavně původními díly Gothic, ani nedočítejte a vrhněte se do Risena. Pokud jste sérii Gothic nehráli a máte rádi výzvy, určitě stojí za to, zahrát si a dát Risenu šanci. A pokud se vám série Gothic nelíbí, hlavně původní dva díly nebo nemáte rádi těžší hry (ano, jsou i těžší, ale Risen taky není žádná balada), tak se Risenu vyhněte a běžte si zahrát třeba... piškvorky...:)

Pro: Obtížnost, Piranha Bytes, přiměřeně velká mapa, atmosféra

Proti: Pro někoho právě ta obtížnost, soubojový systém

+13
  • PC 80
V jisté recenzi jsem četl, že Risen je tím, čím měl být Gothic 3. Já ten pocit však neměl. Jedná se vlastně o Gothic 2 v novém balení. Hlavně proto, že s Gothic 3 to nemá možná žádné nevýhody..ale zároveň žádné výhody.

Risen celkově je živoucí paradox. Abych vám to vysvětlil...u monitoru vás udrží ze začátku zajímavý příběh, co vás k němu ale přilepí je první a druhá kapitola kde se seznamujete s postavami, inkvizicí, bandity...to je prostě klasika. Máte radost s každého nalezeného pokládku, splněného úkolu, nebo prostě odhalení tajemství které někam schovali tvůrci(třeba prsten plížení) Tahle část je perfektně znovu hratelná, včetně druhé kapitoly. Máte chuť téhle hře dát deset bodů z deseti. A pak přijde rozčarování.

Od třetí kapitoly se hra začne stávat nudnější, a nudnější...a čtvrtou kapitolu jen zoufale dojedete aby jste konečně věděli jak hra skončí. Může za to několik věcí. Za prvé, ostrov je strašně malý, menší než Khorinis(omlouvám se tomu srovnávání se neubráním) to by ovšem tolik nevadilo, problém je, že když už jdete z místa na místo, hra je tak snadná, že vy prostě víte, že tu hru dohrajete, ale ona vám prostě hadí do cesty ještěrana za ješteranem aby vám vydrželo o hodinku víc. Bohužel, tohle se nepovedlo.

Světlým bodem všeho je systém boje, opravdu, je nutné používat hlavu, a není to ani tak jako v Gothic kdy jste prostě poznali, že tu příšeru teď nedáte...tu je možné i ze snahou zabít silného nepřítele v první kapitole, chce to jen um. Rozdělení magie perfektně funguje, a Risen je vážně jedno z mála RPG kde se prakticky na normální obtížnosti vyplatí Alchymie.

Hlavní hrdina by měl být fešák, problém je, že není. Jsem jediný který si všimnul, že ve videu na začátku hru mu to opravdu slušelo a ve hře má opravdu strašný obličej? PROČ?!:D Já nevím, měl šanci být prostě...hezčí. Na druhou stranu opravdu nikdy neřekl nic, co bych nechtěl aby řekl. Je víceméně neutrální a mluví za něj jeho činy což je u bezejmenného hrdiny ve hrách typu Risen nutné.

Risen mělo šanci najít si cestu ke špičkám RPG, ale celé si to pokazilo až je to smutné. Strašně rád bych dal víc než je mé hodnocení, ale nemůžu, posledních minimálně 8 hodin hraní mi v tom brání. No..co ještě říct...snad jen, že těch pět procent navíc je kvůli Patty:-)

PS:Na začátku mi vážně přišlo divný, co dělají dva antimagické shluky krystalů v klášteře mágů xD

Pro: Systém magie, frakcí, soubojů. Hezky svět.

Proti: Poslední 2 kapitoly, občas nepříjemný bug (Ztracený kovář, Ztracená mrtvola...a to s nejnovějším patchem)

+12 +14 −2
  • PC 85
Až na plytký konec a chybějící kloudnou závěrečnou animaci jsem se dobře bavil a musím uznat, že Pyrahna Bytes konečně splnili to, co slíbili, a poskytli kloudné odškodnění za zabugovanost Gothica. Risen sice nemá tak chytlavou atmosféru, ale bugy se dají spočítat na prstech jedné ruky, grafika je opravdu pěkná a optimalizace je asi tak stokrát lepší, než u Gothic 3, přestože obě hry běží na stejném enginu. O hraní Gothica v 1920*1080 s plnými detaily jsem si mohl nechat zdát. Risen na tom samém kompu se vším na max. běží jako pohádka.

Pro: Optimalizace a vychytání chyb z Gothica, grafika, chytlavost

Proti: Plytký konec a trochu nudné (zdlouhavé) dialogy

+11 +12 −1
  • PC 90
No, je to takový splněný sen firmy Piranha Bytes. Po tom co ztratili práva na Gothic serii (která by byla podle jejich slov také jen trilogie), tak nevěděli co by udělali. Tohle je, jak už bylo několikrát řečeno, takový Gothic 2 s vyladěnou grafikou Gothica 3 a špetkou nového, ostrovního koření. Přiškrcené HW nároky určitě přišly vhod, protože mám slabou mašinu a tohle jsem rozjel na max detaily bez sekání.
Slušný příběh, slušné (gothicovské) frakce a bezejmený hrdina :).

Pro: příběh, Gothic atmosféra, hudba, pořát je co dělat, HW nároky

Proti: hrál-li člověk gothic serii, ví co má dělat a kam má jít, což je škoda

+10 +11 −1
  • PC 85
Trvalo mi dlouho než jsem si Risen opatřil a ještě déle, než jsem ho nainstaloval a začal hrát. Ve chvíli kdy jsem však tuto hru zkusil, nepustila mě až do jejího konce.

Co očekávat? - je jasné že první "negothicovský " projekt nemůže být stoprocentně originální, po událostech s Gothicem 3 je pak evidentní, že se autoři přikloní k poslední bezchybné a ultimátně zvedené hře, což byl Gothic 2 Night of the Raven. A Risen čerpá velice dobře z datadisku NotR.
Za povšimnutí ale také stojí věci, kterými se Risen odlišuje od Gothicu 3. Je vidět, že Piranha Bytes se vracejí pozvolna a opatrně. Nabízejí menší herní svět, méně npc, questů či vybavení avšak ku prospěchu propracovanosti a kvality. Po fiasku tak megalomanského projektu, kterým byl Gothic 3 se není čemu divit. (fiaskem nemyslím, že by pojetí třetího dílu bylo špatné ale fakt, že Piraně neměli čas ani prostředky, ke zdárnému dokončení, což velice ovlivnilo a pokazilo výsledek)

Hra je celkově jasnější a ze začátku poněkud nevlídná. Ale opět stojí zato, ten pocit když má hráč slabou postavu, bez jakéhokoli vybavení. No a v pro něj neznámém světě, poznává politickou situaci, nebezpečenství či fakt že má možná dost peněz aby se dostal do města, avšak už né tolik aby si mohl něco koupit.

Systém atributů a dovedností je udělán velice jednoduše, efektivně a hlavně přehledně. Ačkoli jsem tomu v Gothicích neholdoval, Risen mě plně pohltil pro všechna řemesla. Tudíž jsem si hrál kováře, alchymistu atd.
Zvlášť mě potěšilo že dovednosti již nejsou limitovaný nutnou silou, obratností atd.

Bojový systém je pak velice kvalitní stránkou, opravdu jsem do teď nehrál hru, kde by štít měl tak důležité uplatnění. Celkově bojový systém tří základních zbraní na blízko (meče, sekery, hole) je pojat originálně a hlavně od sebe velice odlišně. Postupem hry se Vám určitě nestane, že byste všechno kosili bez jakéhokoli problému. Postupem hry se neustále objevují nové výzvy a u bojů je opravdu potřeba přemýšlet.

Co se týká frakcí, tak mi přišly strašně nedostatečné, následně jsem však musel ocenit jejich strukturů a hlavně jakým způsobem směřují hlavního hrdinu dál. Fakt, že jednotlivé frakce limitují stupně některých dovedností, aspoň nedávají prostor aby se nějaký mág pokoušel o mistrovství v boji se sekerou.

Když tedy vynechám několik otravných bugů, fakt že nepřátelé nemohou spustit past, která by je zabila, či fakt že když bojujete se skupinou npc proti nepřátelům, tak všichni útočí jen na vás, hra si mě opravdu získala.
Ačkoli příběh není tak velkolepé kvality jako G2NotR, stojí zato si jej projít znovu.

85%

Pro: Vzepjetí Piranha Bytes, herní mechanismy, atmosféra, propracovanost npc.

Proti: Pár bugů, bestie útočí spíše jen na hráče, než na jiná npc. Hra je přece jenom dost krátká.

+10
  • PC --
Není pochyb o tom, že je Risen lepší než Gothic 3 a to jak co se tyče příběhu, tak i po technické stránce. Optimalizovaný je skvěle, stále dobře vypadá, dokonce je i téměř bez bugů. Největší změny se týkají soubojového systému, který je zde docela vychytaný. Vlastně si nevzpomínám, že bych hrál nějaké RPGčko, kteté by mělo soubojový systém zpracovaný lépe (Nepočítám izometrické rpg a Dark Messiah nepovažuji za rpg), je chytrý a dobře se ovládá. Dokonce už není problém zabít větší skupinu nepřátel.Dovednosti jsou maximálně zjednodušené a je to celkově ku prospěchu věci. Vlastně je to takový ideál moderního RPG, v kterém se nikdo nechce zatěžovat řadou číselných statistik. Každý bod do nějaké dovednosti se ihned projeví. Dialogy jsou dobře napsané a dabing velmi slušný. Především ožrala Lars (nebo jak se jmenoval) a Jorgensen a jeho houbičky mě maximálně dostali. Pole působnosti se sice značně zmenšilo oproti Gothic 3 a často vede nějakým místem pouze jediná pěšina, přesto jsem neměl pocit klaustrofobie a to ani v dungeonech. Hře v podstatě není co vytýkat, vynikající záležitost jak pro fanoušky Gothic série, tak i pro všechny ostatní, kteří si rádi zahrají některé to akčnější rpg.
+9
  • PC 70
Zdá se mi to, nebo je v současné době RPGček jako šafránu? Samozřejmě Risen nebude výjimkou. Hoši a tvůrci Gothicu sice ztratili práva, ale hrdost rozhodně ne. To nakonec potvrdili vznikem právě této hry. Je dost psychicky náročné začít hrát RPG, už jenom proto, že sežere kvanta času. Je ale daleko horší, když člověk hraje RPG v době, kdy má na škole zápočťáků jako smetí. Věřte mi. Já bych Vám nelhal. Ze začátku mě hlavně fascinoval samotný svět v podobě ostrova. Popravdě nebyl nijak extrémně ohromný, ale účel splňoval. Už jenom proto, že obsahoval všecko, co takový svět obsahovat má. Krom toho většinu času příběhové linie stejně strávíte v podzemí, takže ta velikost je skutečně relativní. K tomu určitě dopomáhala ona grafika a přeměna počasí. Vše vypadalo opravdu hezky, jen mi chyběl příběh. On by sice byl, ale nic epického jsem v něm neviděl. Prakticky se naplno rozjede až ve druhé půlce celé hry. Ze začátku mi to ale zase tolik nevadilo, že je příběh až na druhém místě, protože jsem byl naprosto uchvácen okolím. Chtěl jsem dohrát naprosto všecky questy a víceméně se to dařilo. Do doby, než jsem začal znatelně nestíhat, jak časově tak povinnostně. Dopadlo to tak hrůzně, že mi máma vyrvala notebook z pařátů, v největší rubárně ho sklapla a utekla s ním do kuchyně. Já jí pronásledoval, nervně, výbušně a už jsem jí ho chtěl vytrhnout z ruky, přičemž jí napadlo si na něj sednout…následovala směsice řevu a já opět pokračoval v hraní. I takové historky může způsobit hraní RPG. Proto jsem vlastně rád, že jsem hru nakonec bez větší úhony dohrál. Nemá cenu popisovat příběh, hraje zde druhou kolej ale svět kolem zase tak špatný není. Je jasné, že slovo epické se k této hře nikdy nedostane. Chybí mu plno věcí jako například kvalitní hudební soundtrack, živost prostředí nebo větší flexibilita pohybu. Na druhou stranu je to ale RPG, které nezklame, protože bugy takřka nezná. Píšu takřka, jelikož se mi podařilo na konci hry zaseknout u jedné videosekvence, že jsem už uvažoval nad tím, jestli stěnu skříně rozlomím nejdříve hlavou nebo klasicky loktem. Nakonec jsem obě části těla ušetřil a se štěstím vše rozchodil. Risen rozhodně není špatnou hrou. Jen je pro „tvrdé jádro“ RPG světů v dnešní době značně nedostačující. Pro obyčejné smrtelníky je to hra, která nějaký ten pátek vydrží a která se časem rozplyne v chodu dějin, tak jako to udělalo plno kousků před ní a koneckonců udělá i po ní.

Hardcore hráči nejspíš vostrouhají, ale obyčejní hráči určitě zaplesají. Co to značí? Že Risen se takřka povedl. Otázka je, jestli to autorům skutečně stačí. Vždycky totiž měli na víc, než jen na hru v takovéto podobě.

Pro: questy, změna počasí, sympatické prostředí, slušný dabing, vývoj postavy, boje

Proti: na první pohled malý svět, příběh, nevýrazná hudba

+2 +10 −8
  • PC 75
Ako zaritý odporca série Gothic (okrem trojky) som k tejto hre pristupoval skepticky. Čo mi vadí, je pohľad na hrdinu odzadu, obmedzený svet s pár tábormi a prehnané adorovanie celej série hráčmi vo mne vytvorilo skôr odpor. Risen ma však očaril tropickou atmosférou ostrova, ktorý aj keď nemá obrovskú rozlohu, má čo ponúknuť. Aj keď zase vyberáme z dvoch strán (inkvizícia a banditi), rozdiely medzi nimi sú veľké. Ostrov je plný dungeonov, monštier a samotný bojový systém stojí za pozornosť. Každá investícia do sily, či zlepšenia bojových schopností je v boji hneď citeľná a ani na vyšších úrovniach si nemôžete byť istý svojou nepremožiteľnosťou. V druhej polovici hry si k prostrediu vytvoríte vzťah a samotný záver tak začnete ľutovať.

Pro: atmosféra, bojový systém

Proti: jedno mesto, dve hrateľné strany

+2 +6 −4
  • PC 85
hra dohrána asi za 40 hodin a moje dojmy ze hry:
grafika na rok 2009 úplně stačí. Je to pořád ta Gothicovská grafika kterou máme všichni tak rádi. Jako fanda mágů jsem se k nim samozřejmě přidal a úkoly někdy byly velmi složité. vedlejších úkolů je spoustu takže neni na co si stěžovat. U hodně úkolů jsem potřeboval mapu která mi ukazovala kam jít. Ze začátku ani nevíte kde co je kde co hledat atd. ale tak po 10 hodinách hraní vám bude mapa připadat tak nějak male a dalo by se to i srovnávat s mapou Gothicu 1 která opravdu nějak velikánská nebyla. Pořád se máte v čem vylepšovat a bud je málo zkušeností a nebo málo peněz. Příběh mi nepřipadá ani tak napaditý. Prostě zase musíte zachránit všechny a všechno, klasika. Helm jsem tam našel tak 2-3 je jich tam strašně málo. Pak je tu 3 a 4 kapitola o které se tu všichni tak rádi vyjadřují a ano musím podotknout že to kazí celkový dojem ze hry. Pak je tu boss nejhorší na bossovy je asi to že je lehký a je to takový skoč sem skoč tam a až se unavím pojd si bouchnout celkově mě hra dost zaujmula protože sem velký fanoušek gothicu a proto dávám hodnocení 85%

Pro: hratelnost,příběh,postavy, příšery, dungeony

Proti: finální boss,pár bugů,některé těžké mise

+2 +5 −3
  • PC --
Nepovedený začátek, nesympatický hrdina, hloupé rozhovory, provařené questy, technické problémy, nelogické kixy a bugy, vzhledově trapní nepřátelé (až na Gnomy), sto a jedna věc okopírovaná z Gothic, diskutabilní Wisdom… Mohl bych povídat hodně dlouho o tom, co se mi na Risen nelíbí, co mi vadí, co je naprostá volovina a co se vůbec nepovedlo. Není to mokrý sen fandy Gothic, ale i přesto všechno je to dobrá hra. A to je, myslím, dostatečně výmluvné.

***/5

http://img3.imageshack.us/img3/8272/clipu.jpg
-1 +6 −7
  • PC 65
bod1: Hral jsem za valecnika (Don Esteban) a okazale ignoroval magii a to me privedlo az k nemoznosti dohrat hru. Proste chybely svitky pro levitaci. Nikdo je neprodava, nikde uz nebyly k nalezeni a ve ctvrte kapitole se bez nich nelze obejit. (musel jsem si par svitku nacheatovat)

bod2: Lockpicking je straaasna nuda, ale strasna. Kdy uz konecne tvurci pochopi, ze by mohla jit truhla nejenom odemknout, ale i rozmlatit.

bod3: Tolik zbytecnych sehnuti pro kytku, jsem jeste nikdy nikde nevykonal. Tohle byla vazne sila. Ze zacatku proto, ze bojujete o kazdej zlatak, v prostred hry ze setrvacnosti a ke konci hry je vam z kazde kytky uz skoro na bliti.

bod4: Souboje fakt ujdou. Problem je, ze fungujou fakt jen jeden na jednoho a to hlavne u Jesterciho elitniho vojaka nebo Nemrtveho bojovnika. To je pak vychutnavka a taktika.
Pokud je nepratel vice (skoro vzdycky), jde taktika do kopru. Treba 2 elitni valecnici (EV) na volnem prostoru jsou takrka neporazitelni. Kdyz si ale privolate kostlivce a nechate ho delat tem EV fackovaciho panaka, tak je sejmete behem pikosekundy. Proste k na.rani :-(

bod5: pribeh stal za starou belu. Zakonceni se zvrhlo malem do Guitar hero nebo podobne kraviny. Vubec se mi to nelibilo.

Celkove Risen hodnotim docela nizko. Posledni 4. kapitolu jsem dohraval uz jen abych to dohral.

P.S. Uplne jsem zapomel. Souhlasim, ze hra ma totalne zmrsenej zacatek. Zvlast ta premoudrela pipina co se zachrani s vama. Tu jsem mel za kazdou jeji vetu chut nakopat do kouli ;-)

Pro: Poctive naprogramovane

Proti: Pribeh

-12 +6 −18