Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Diskuze

@S4TW (29.12.2023 00:05): hmm divné, ale slyšel jsem, že to někdy v QfG 4 blbne, při poslední hře se mi to teda nestalo, ale používal jsem ten Enhanced Edition patch. Jinak si tam můžeš ten class přepnout, ono to tam přeci říká něco ve stylu "tvůj class byl importován jako fighter, pokud to tak je, klikni na continue, pokud ne zvol si jiný class a máš tam nabídku"... neměl by s tím být problém.

A to už jsi až u čtyřky? To jsi s tím teda nějak pohnul :).
Jak importovat postavu, aby mi zůstala stejná class? Jde mi naimportovat, ale thief se mi mění na warriora..
Tak v rámci průchodu celé série jsem se ke QfG 4 vrátil potřetí (samozřejmě mi to nedalo a po dohrání čtyřky jsem dostal chuť i na ostatní díly, čili jsem nakonec skončil u průchodu celé série s jedním charakterem :)). A mám další poznatky k technickému stavu po patchi.

Bonsai bug s házením kamínku je opraven i tam, hra padá pouze pokud snížíte rychlost pod výchozí nastavení (což jsem předtím asi udělal a je jedno jestli se jedná o čistou GoG verzi či Enhanced Edition patch), každopádně ve výchozí rychlosti hry je to už opravené, což v původní verzi nebylo.

S Domovojem nicméně i tak doporučuji promluvit co nejdříve, alespoň napoprvé, jakmile to uděláte až poté co vás vzbudí Bella v noci, pravděpodobně se stane, že se Domovoi sekne v tom samém dialogu dokolečka.

Také mi to nyní padalo po navštívení Burgomeistera s Paladinem po získání štítu a navrácení meče , nejspíš tam v té dané chvíli měl mít nějaký specifický dialog či co, kvůli čemuž to padalo, nicméně když jsem ho navštívil druhý den, bylo vše už ok, když vykukoval z okénka, poděkoval mi za navrácení rodinné cti, a pak už nabízel klasické dialogové možnosti jako předtím (při opětovném navštívení).

Stejně mě překvapuje, kolik bonusových "questů" a možností ve čtyřce Paladinovi dali, na to že se jedná v podstatě o "hidden" charakter. Takové osvobození rusalky nebo i navrácení té rodinné cti, jsou hodně silné momenty, které přidávají těm konkrétním postavám dost nového příběhového backgroundu.
IMO EE opravuje iba skripty, nefungujúci zvuk pri preskočení Sierra loga je už asi bug priamo v engine. Ale EE som nehral. Môžeš skúsiť ScummVM verziu a urobiť veľký porovnávací Battle Royale :)
@Tulareanus (28.10.2023 22:15): Ten New Rising sun patch je součástí EE. New Rising by měl upravovat chyby v rychlosti hry (rychlost animací, vysávání života, staminy etc.), pád u Bonsaie, Chernovy atd. a je součástí GoG verze.

EE pak obsahuje New Rising, opravuje další kritické chyby (Domovoi- i když stále to není 100%) a spoustu drobností (chybné animace, obnovuje dabing například itemů v inventáři, střetnutí s duchem na hřbitově, zvuky v některých částech hry atd.). Ve hře prý bylo spousta chybných dat, hra je obsahovala, ale ve hře nakonec správně nefungovaly (hlavně co se týče toho dabingu), takže je autor patche v podstatě jen opravil, žádný vlastní obsah nepřidával/nic nemodifikoval etc.
No ještě štěstí, že když to člověk trochu zná a přeskakuje dialogy, dá se hra proběhnout (alespoň do místa kde jsem skončil naposledy) poměrně hodně rychle. Takže teď už to mám dohrané za fightera, snažil jsem se tam prošmejdit a prozkoušet fakt všechno, hrál jsem takovým poměrně netypickým způsobem, abych ozkoušel, jak moc dobře/špatně na tom hra s tím EE patchem vlastně je. A jako není to stoprocentní, ale rozhodně to není vůbec špatné.
Ve finálním střetu třebas i autor obnovil zvuky, které tam jinak při souboji Ad Avise s Katrinou nebyly.
A sny v Eranině zahrádce fungují už taky všechny.

Ale jak jsem psal, pořád se dá dostat do dead end situací, i když spíše jen vzácně.
-Domovoi se může bugnout, pokud ho střetnete tu stejnou noc, kdy vás vzbudí Bella (prostě jděte spát a střetněte ho jinou noc). Že se dialog nebugnul zjístíte tím, že pokud se vrátíte do místnosti po jeho prokecnutí, už tam nebude. Při bugu tam zůstává neustále a pořád se chová jako při prvním setkání.
Naštěstí však už nemizí po pár dnech jako předtím, takže ho můžete střetnout v podstatě kdykoliv jindy a nemusíte vůbec spěchat.
-U Baby Jagy v chatrči (po donesení koláče) nesavovat, jinak vás vyhodí bez klíčového itemu.
A to je z nějakých kritických chyb asi všechno co zůstalo (obě byly přítomny i v disketové verzi).

Z těch drobných chybek například zůstalo
-zvýšení rychlosti hry při sednutí na židli u Gnoma či šplhání na strom na hřbitově (pokud nemáte dostatečný climbing).
-Před chatrčí Baby Jagy to přeskakuje asi 4 dialogová okna v rozhovoru s lebkou, protože chyba v dabingu (stačí dočasně vypnout v options speech a můžete si je normálně přečíst).
-Při prvním střetu se sedláky v hostinci, zůstala pořád ta špatně nadabovaná hláška (kdy dabing říká něco jiného než je psáno v textu), anžto jsou data prý přemazána (takže ta nadabovaná část, jak by měla podle textu vypadat, neexistuje).
-A ta Bonsai, pokud na ní házíte kamínky tak crash (ta by měla být opravená, protože New Rising Sun patch, ale těžko říct, asi v tom bude více a ovlivňuje to vícero faktorů). Stačí si nastavit rychlost hry na max. a po získání Bonsaie jí můžete zase vrátit na původní hodnotu.
-Když rychle přeskočíte úvodní Sierra logo, přestanou fungovat zvuky a dabing ve hře (restart hry to řeší).
- za celou hru jsem neměl ani jeden random crash, ale asi 2x se mi to seklo v souboji (nutný restart hry).

To je asi víceméně tak všechno co jsem zaznamenal, hru jsem se snažil prošmejdit vážně do nejmenšího detailu.
Hmm, tak v EE patchi se sice Domovoi objevuje, ale pokud s ním promluvíte tu noc, kdy vás probudí ze spaní Bella s Hostinským, tak se zasekne v jednom a tom samém počátečním dialogu a nemůžete pokračovat, ať uděláte cokoliv (pořád se tváří, jako když ho potkáte poprvé), mám už hotové úplně všechno a s tímhle blbečkem prostě nehnu (i po několikadenním restování). Hlavně že autor hlásá, že všechny "dead endy" už jsou opravené... hmm, to jo. Ten Quest for Glory 4 je fakt prokletá hra.

 Je možné, že tenhle bug byl ale i v disketové verzi, vím, že jsem s ním měl při jedné z prvních her kdysi také nějaké problémy co se progressu dialogů týká, teď to hraju zase po x letech, takže už si tyhle detaily nepamatuju.

Jinak krom tohohle specifického bugu pak ještě překvapivě EE patch neopravuje Bonsai bug, který ale New rising sun opravuje a EE jej obsahuje, takže je divné, že to v něm stejně v tom místě s Bonsaí padá (ale stačí si zvednout rychlost hry na max. a po sebrání Bonsaie zase vrátit, případně sebrat kouzlem či vyšplhat pro ní, takže to není velký problém). A taky jsou pořád nějak bugnuté ty rozhovory s Babou Yagou... rozhodně během toho rozhovoru nesavujte, jinak se stane, že vás vyhodí dříve, aniž byste získali ten šaškův humor a při opětovném navštívení už tu možnost nemáte.
Krom toho ale teda obnovil dost chybějících dialogů a opravil nějaké ty drobnosti. Hra mi ani jednou náhodně nespadla.
Takže rozhodně je to lepší než původní či GoG verze, ale úplně bug free to rozhodně není.
@Peach (20.10.2023 00:15): Není zač, asi není lepší chvíle na to se k tomu vrátit než právě nyní, kdy už jsou všechny zásadní dead end bugy opravené (buďto díky ScummVM či EE patchi). Takže si hráč může konečně v klidu vychutnat i dabovanou verzi, která má nadto opravené i všelijaké drobnosti, které obsahovala i ta nedabovaná :).
@Isair (20.10.2023 00:08): Když už jsme u těch deadendů, tak můj gameplay byl následující: Vyšla jsem z jeskyně, vůbec si nevšimla zlatého amuletu na takovém kamenném oblouku před ní a vesele si kráčela do vesnice, kde jsem zjistila, že se nemám jak dostat do chrámu. Nepřišla jsem už na to, jak se k tomu oblouku přes kluzkou cestu znovu dostat. Jde to nebo taky deadend?
@Peach (19.10.2023 23:52): Dohrát jde, ale Domovoi bug je celkem fail a dokáže vést ke snadnému dead endu. Pokud o něm víš, není to big deal, avšak pokud to dotyčný nezná a nenarazí na Domovie čirou náhodou během prvních několika dní, tak konec. Docela mě překvapuje, že takhle markantní chybu hra stále ještě obsahuje, přitom disketová nedabovaná verze byla úplně v pohodě.

Dneska už to však řešit nemusíš díky EE patchi (viz. níže), který v pohodě funguje i s GoG verzí a řeší mnohem více než jen ty nejzásadnější bugy.
Docela se divím, že do toho instalátoru nepřidají i tenhle EE patch, když už tam mají ten neoficiální New Rising Sun patch, který ale řeší jen Bonsai a problémy s rychlostí hry a cykly.
Taky můžu potvrdit, že GOG verze s češtinou z PřekladyHer jde dohrát. Taťka to nedávno dohrál a říkal, že jediný bug bylo zmizení kurzoru v posledním dungeonu. Buď to tam spadlo nebo zmizel kurzor, takže musel dohrávat s neviditelným kurzorem :D Naštěstí prý šlo jen o pár minut gameplaye.

(beztak byl ten kurzor seklej, jak psal Ringo, a jen si toho nevšiml)
Tak jsem ještě chvíli testoval ten Domovi bug a bohužel je to v téhle verzi horší než jsem čekal. Je třeba se s ním setkat do šestého dne, potom sedmý den následuje scéna kdy vás ze spánku vzbudí, hostinský s kuchařkou a to aktivuje bug (ať už si je vyslechnete nebo ne), po němž se Domovoi už nikdy neobjeví. Docela fail, tohle se v opatchované disketové verzi fakt nestávalo. Problém je, že o Domovoiovi začnou mluvit až po oné scéně zmiňované ve spoileru, čímž hráči napoví, že ho může najít, resp. později vás sám vzbudí. V CD verzi jej však musíte sami objevit, což samozřejmě pro někoho, kdo hru hraje poprvé a nenarazí na něj náhodou, může být problém.
Dá se to obejít ještě tím, že spíte mimo hostinec, čímž posunete to spouštění událostí, které se mají stát v hostinci a které zapříčiní onen bug (tudíž pokud nespíte požadovaných 7 dní v hostinci ale mimo, je možné ho najít klidně i v day 99, když na to přijde).

Každopádně jsem si to raději opatchoval nakonec tím neoficiálním Enhanced Edition patchem, který se zatím jeví být dost solidní, všechny tyhle bugy by měl opravovat (pár drobností teda zůstalo, autor patche to dost dopodrobna popisuje v texťáku, ale nejedná se už o nic velkého) a ještě opravuje spoustu dalšího- například nadabovány jsou i itemy v inventáři vypravěčem (soubory byly ve složce se hrou, ale nějak to ve finální verzi špatně implementovali a tenhle patch to tedy opravuje) či chapadlo hned v úvodní jeskyni se v původní verzi plácá dále i když mu utečete a po chvíli zamrzne, zatímco v téhle zaleze zpátky do jeskyně atd., celé to působí takovým více vypolishovaným dojmem. i když samozřejmě ta hra je tak komplexní, že sem tam ještě nějaké drobnůstky přetrvávají... například když se snažíte na hřbitově vylézt na strom a nemáte na to dostatečný climbing skill, hra z nějakého důvodu namaxuje rychlost hry (musíte si jí tedy znovu ručně stáhnout) atd., ale to už jsou fakt spíše prkotiny. Nejhorší je asi ten Domovoi, Chernovy, Bonsai a různé CPU cycle chyby (rychlost soubojů/vysávání hp duchama/padání při skluzu na začátku hry atd.) a to už je všechno v EE patchi opravené.
@Isair (16.10.2023 18:50): Před dvěma lety jsem to dojel v GoG verzi. Pár bugů tam pořád je, Občas to spadne, překvapila mě jedna černá obrazovka vyžadující restart a sem tam se mi zafixoval kurzor v horní části obrazovky a nešlo s ním hnout dolů. Ale dohrát to šlo.
Tak s tím Domovoiem je to ještě jinak, ten bug se dá spustit tím že:   " the night where you wake up to the sounds of Bella crying, then enter the main room and immediately go back to your room without checking on Bella, the Domovoi will completely stop spawning from this point onward. " Ale v podstatě stejné řešení:), cokoliv vás v noci v hostinci vzbudí, nevykašlat se na to :). Časově omezené to jinak nijak není, je jedno, jaký den ho potkáte, jen tam má nastavené nějaké 3 skripty, kdy se začne spawnovat (poprvé Day 5, podruhé Day 12 a potřetí Day 20).

Ten QFG 4 Enhanced patch by tyhle chyby měl mít už opravené, ale zase obsahuje nějaké jiné, co jsem četl, takže těžko říct, jestli je to ideální možnost. Asi ho ale zkusím, poprvé si chci zkusit však hru dohrát asi v původní GoG verzi.
@Isair (16.10.2023 17:02): Práveže ja som o tom bugu vedel a krok po kroku som tam dole schádzal a aj tak to padalo furt. Riešil som aj dosbox cykly, atď... Preto ma mrzí, že jediná verzia, ktorú som raz dohral bola práve tá bez dabingu. S tou dabingovou som mal vždy veľa problémov, aj keď veľmi rád by som si ju niekedy zahral. Dokonca ani pri druhom hraní bezdabingovej verzie mi to už nefungovalo dobre (novšie pc, iná verzia). To ma o to viac mrzelo, že to bolo prvý raz, čo som išiel celú sériu od jednotky s tou istou postavou, ktorú som si prenášal a z ktorej sa stal paladin.

Ja som pri prvom hraní VtmB cca mesiac a pol po vydaní mal len jeden jediný bug za celú hru, kde stačilo loadnuť hru. Čiže bol som jeden z tých šťastnejších. Bugy som mal paradoxne až po rokoch už aj s neoficiálnym patchom. :) Každopádne zabugovanejšia hra od Troiky bola v mojich skúsenostiach Arcanum.

Každopádne pred pár rokmi som mal práve problém v tej GOG verzii s tým crashom, cez ktorý som sa nevedel dostať ďalej. No nič, bolo to ešte niekoľko rokov pred tým posledným patchom, takže možno sa naozaj blýska na lepšie časy. :)
Jinak co tak čtu o Domovoi bugu (a co jsem sám vyzkoušel), teoreticky se může objevit i v GoG verzi, ale rozhodně není limitován na 5 dní, jak někteří tvrdí, Problém může nastat v případě, že se napoprvé v půlnoci probudíte s tím, že slyšíte Domovoie, ale nejdete se podívat a jdete znovu spát, potom se hra může bugnout a Domovi se znovu už neobjeví , jinač je možné ho potkat klidně v Day 30, pokud do té doby spíte/běháte mimo hospodu (tj. není šance abyste jakoby spustili ten Domovoi skript/setkání s ním a na něj se nedostavili). Ale schválně si to pak zkusím loadnout, jestli se bude objevovat každou noc i bez setkání s ním... mám dojem, že opatchovaná disketová verze tak fungovala, ale už je to vážně dávno, co jsem to hrál a tyhle podrobnosti si už moc nepamatuju.
@Tulareanus (16.10.2023 09:24): Jo tohle se stávalo jen v talkie verzi, když jsi na té cestičce běžel (musel jsi přepnout na chůzi a pomaličku po krůčkách tu část sejít), ale tahle GoG verze to má již opravené, to byla první věc, co jsem zkusil :D.

Když tak nad tím přemýšlím, QfG 4 je hra, se kterou jsem měl asi největší trpělivost vůbec, rozehrával jí asi 4x, než jsem přišel na to, jaké patche si tam naházet, jak správně nastavit dosbox atp. Navíc Score verze ještě navíc měla bug v češtině u Baby Jagy, kvůli kterému se hra taky nedala dohrát (když jí opatchuješ oficiálním patchem, tak se konkrétní chybový dialog přepíše do angličtiny a vše funguje).

Hodně lidí má podobné zkušenosti s Vampire: The Masquerade - Bloodlines (jo Troika taky byla technickým stavem svých her legendární :D), ale k tomu jsem se dostal až když vyšla ta verze na GoGu, která obsahuje i nějaké neoficiální patche a tudíž měl průchod bezproblémový :).
V tomhle je GoG fajn, že dovolí si ty staré hry mnohdy užít ve vyšší kvalitě, než co jsme si mohli dopřávat tehdy (nemluvě o všelijakých talkie CD verzích apod., které tehdá taky člověk ne vždy sehnal či na ně neměl mechaniku či místo na disku :)).
@Isair (16.10.2023 03:54): mne pri poslednom hraní nepomohli ani cykly v dosboxe a hra mi padala krátko po opustení úvodnej jaskyne v mieste, kde sa postava môže skĺznuť. Ale je lákavé skúsiť tú verziu o ktorej píšeš. Tiež som pár dní dozadu, ako sa ochladilo počasie uvažoval, že by som si qfg 4 alebo 1 dal znova. :)

Inak tie bugy. Predsa bolo nedávno vo všeobecne o hrách "vysvetlené", že staré hry bugy nemali, to len tie nové hry majú. :D
Domovoi je asi nejhorší, můžeš hrát ještě spoustu hodin, než zjistíš, že se hra už nedá dokončit
Tak jsem se konečně dostal k té dabované verzi a musím říct, že je to teda úplně nový level, zrovna QFG 4 má fakt jeden z nejlepších dabingů :) (což jsem věděl už předtím z chvilkového hraní Score verze a všemožných videí na YT, ale GoG verzi jsem rozehrál až teď, ta dabovaná ze Score byla kdysi strašně zabugovaná). Skočil jsem teda rovnou právě na čtvrtý díl, který se k téhle pochmurné podzimní atmosféře hodí nejvíce :), do ostatních se mi moc nechce, ale když už to rozehrávám takhle zvlášť, asi si to rovnou střihnu za všechny 3 povolání (teda bez Paladina, kterého bez importu nedám, i když teoreticky je tam asi nějaký trik, že nainstaluju trojku, hodím rovnou import, exportuju do čtyřky a tam zvolím paladina, ale kašlu na to).

Je fajn, že GoG verze už obsahuje new rising sun patch, který opravuje takové ty nejzávažnější bugy, jako Chernovy, Bonsai, zrychlené vysávání hp duchama, obecně rychlost soubojů apod. Vše až na tu bonsai se dalo řešit i správným nastavením cyklů v dosboxu, ale člověk se s tím musel trochu patlat. Asi nějaké drobné bugy (a nevím jak Domovoi) přetrvávat budou, přeci jen je QFG 4 jedna z nejzabugovanějších her co znám, ale už doufám nic extra game breaking, i tak si raději budu ukládat na spoustu pozic :).
@emxd (09.11.2021 23:32): To jo, na druhou stranu už je to možná nějakých cca 8-10 let, co jsem to hrál naposledy, čili si to chci vychutnat :).

Každopádně jste mě solidně navnadili tou diskuzí u pětky :), tu jsem hrál asi nejméně, vždycky jsem si sjel celou sérii do čtyřky (nejčastěji za zloděje, ale samozřejmě jsem vyzkoušel všechny povolání, zřídkakdy jsem skilly nějak kombinoval, nejraději mám čisté zaměření) a pětka už se mi většinou moc nechtěla, anžto mě bavila zdaleka nejméně (jakkoliv se jedná taktéž o solidní kousek), ale za všechny povolání jsem si jí určitě dohrál (čili tak možná 4x), nicméně už si z ní toho až tolik nepamatuji, docela mě překvapilo, že mi vypadla celá ta podmořská pasáž , kterou jsi mi připomněl až tím skillem "Swimming" a najednou mi při čtení oněch příspěvků v hlavě zaznělo takové to "A jo sakra! :)".

Ale ten dabing čtyřky zní fakt perfektně, možná jeden z nejlepších dabingů vůbec, část hry jsem si pouštěl při hraní nedabované verze na Youtube, takže jako dost těch textů jsem slyšel, ale úplně komplet celé jsem to ještě sám neodehrál.
@Isair (09.11.2021 20:39): Hrál jsem GoG verzi. Jako ono to není tak, že to spadně 10x za hru, ale prostě se to občas stane. Stejně jako bug při snění ve spánku v Erana zahradě nebo u její hole. Nevysvětlitelný bug pro mě bylo to protahování prodlev při save/load. to mě drtilo nejvíce. Ten asi 4x samovolný odchod do DOSu, to bylo fakt zanedbatelné a skoro ani nestálo za zmínku. Navíc, mně popravdě nejvíce vadila ta občasná nejasnost řešení, že se někde jen tak něco v nějaký čas objevovalo a pokud tama člověk náhodou v daný čas nešel, tak byl problém se pohnout dále. (např. souboj s vílami).
Já dabovanou verzi také ještě nedohrál, byť je tedy dabing perfektní. Vůbec není pravda, že je méně zabugovaná, možná s nějakými fan patchi, ale když jsem jí hrál kdysi v oficiální nejnovější verzi, tak mi každou chvíli padala a narazil jsem tam na několik bugů, které v té disketové verzi nebyly (viz. třebas Domovoj). Tu nedabovanou, disketovou jsem dohrál možná už tak 10x, nejvýraznější bugy jsou samozřejmě Chernovy (což způsobuje teda hlavně nastavení cyklů u procesoru v dosboxu), házení kamínků na bonsai (řešení: zrychlit hru na maximum , po sebrání bonsaie si můžete rychlost vrátit) a to je vlastně asi všechno, hra mi samovolně nespadla snad nikdy. Mluvím tedy o Score, popř. DJoldgames verzi s oficiálním patchem.

Ale každopádně pří příští hře chci už konečně tu dabovanou dohrát, tak snad se mi bugy vyhnou (nadto doufám, že GoG verze třebas bude nějak poladěnější).
Moc pěkná recenze, hned bych si to zahrál, dodnes mě mrzí, že jsem to tenkrát nedojel. Jak dlouho jsi to hrál?
@Londo Mollari (09.11.2021 12:56): KQ5 má dabing zpackaný, s tím bych to vůbec právě nesrovnával a nezařizoval se podle něj do budoucna. Jak jsem psal níže, vynechat dabing u KQ6 a QFG4 je velká chyba, hráč přijde v tomto směru myslím docela o hodně. A už jen dialekt postav v Mordavii dává atmošce pořádné grády.

Jo a samozřejmě díky za pochvalu recenze :-)
@Richmond (09.11.2021 12:51): Jj, mám to podobně a nedabovanou verzi jsem jel i u KQ5+6. Dabing KQ5 se podle mě ani nedá přežít se současným zachováním zdravého rozumu :D (tímto zdravím Cedrica, který se v textové verzi ještě dá snést).
@Londo Mollari (09.11.2021 12:49): Floppy verze by měla být bugová právě ještě více. Ta CD-ROM verze měla už spoustu chyb opravených, přesto mnohé zůstaly. A co se týče dabingu, tak ten je tady opravdu excelentní, podobně jako v King's Quest 6. Já jinak taky dabing nemusím v hrách, ale tady je to prostě herecky dobře zmáknuto a u některých postav mám doteď intonaci a hlas vrytý do paměti, jako by to těm postavám dalo duši. Igor rulez, toho jsem úmyslně vyzpovídal už i z toho, co mi řekl, jen abych si ten dabing poslechl a pobavil se u něj :-) Minout dabing této hry je opravdu chyba.

Jinak ten časový paradox, který popisuješ ve spouileru - ten se mi stal i v té CD-ROM verzi a patří to k oněm nejasnostem, které některé situace takto ve hře vyplodí, že něco uděláš dříve a třeba už jen proto začneš tápat, co jako dál, protože to moc nedává smysl a nenacházíš přitom důvod oběhnout a vyzpovídat všechny znovu.
@Ringo (06.11.2021 10:29): Super recenze na blogu :). Ad bugy... Všichni tu chválí tu namluvenou verzi QfG4 a že je chyba, že jsem jel tu dosovskou, ALE... Ale já se prakticky s žádnými bugy nesetkal. OK, hra mi asi dvakrát spadla. A narazil jsem na jeden časový paradox, kde si herní postava od Baby Jagy vyžádala šaškův humor ještě před tím, než se šašek vůbec objevil na scéně, který naštěstí nevyústil v dead end, ale jinak tato verze běžela naprosto hladce. Tedy dosovská verze za mě jednoznačně 100% a jestli je ta namluvená tak zabugovaná, jak říkáte, asi bych hodnocení také sundal. A proto mě stále méně láká ji byť jen vyzkoušet, dabing nedabing.
Jinak právě jsem dojel QFG4 (za 495 bodů) a na konci bohužel zase asi bug. Jak tam člověk udělá nějaké kliknutí navíc, hra se zacyklí a při snaze zakouzlit, bez čehož to dohrát nejde, to píše, že jsem příliš zaměstnan na to, abych teď kouzlil. Koukal jsem na youtube video a týpkovi to tam dělalo taky a musel na několikrát loadovat, než to zafungovalo správně. Já tomu uberu asi za tohle dalších 5 bodů, nelze to asi přese všechny devizy, které QFG4 oproti ostatním dílům přeci jen hodnotit s těmi chybami výše, než bezchybný Hero's Quest 1. Možná QFG4 z mého TOP 10 vyhodím a nahradím jej právě HQ1, je to těžké dilema :-)

Recenzi mám už sice nějak sepsanou, napsal jsem ji ještě před závěrečnou sekvencí a asi koukám, že ji celou smažu a přepíšu. Už tak, jak ji po sobě čtu tam cítím, že strašně hledám obhajobu proč hře dávám tak vysoké hodnocení a přitom polovina recenze je kritika bugů a jakési nekontinuality v rozhovorech, z kterých není vždy přesně jasné, že jsem se někam posunul a někde by se mělo stát něco nového. :-)

Jinak jsem si teda hru i poctivě zmapoval, tak kdyby někdo potřeboval, třeba mu to pomůže:

Mapa Mordavie:
https://www.oldgames.sk/dungeon-mapper/map.php?map=1465

Mapa hradu Borgov:
https://www.oldgames.sk/dungeon-mapper/map.php?map=1469
Mimo toho, že qfg séria bol masterpiece a špeciálne teda 4. diel, takisto najlepšie prevedenie pnp do digitálu, nedá mi nespomenúť aký evokatívny bol shadows of darkness. Niektoré pasáže si pamätám a budem si pamätať na ešte dlhú, dlhú dobu. Moja obľúbená v Eraninej záhrade

You take a sip of the cool water. It tastes like wild strawberries.
@Red (03.11.2021 23:05): Mně adventury od Sierrry asi nejvíce dokáží vtáhnout prostředím do toho dobrodružství, ať už je to sci-fi, fantasy nebo pohádka. Umím se do toho vžít. S tím mám třeba problém u Lucasovek s jedinou výjimkou a to je právě Indy 4, a jelikož jsem fanda Indiana Jonese, tak ten Indy 4 mi přišel doslova jako regulérní čtvrté pokračování filmu, akorát tentokráte interaktivně, v podobě adventury na compu. Bohužel ostatní Lucasofky pak už mají na můj vkus humor dost na sílu. Sierra je taková odlehčenější a i když je tam taky hodně srandy, pořád to má takový ten naléhavý podtext, že jde člověk zachránit svět a není to úplně volovina. A tím prostředím dokáží být adventury od Sierry být neskutečně uvěřitelné. Faktem je, že Sierra spíše než absolutní kvalitou do posledního puntíku vládně množstvím a rozmanitostí. A každý si tam může vybrat.
Sierra se mi hodně líbí právě tím lidovým humorem a že si tam každý může vybrat své blízké téma. Mně třeba Space Quest nebo Larry už zasazením odrazují, naopak sérii Police Quest jsem hrál prakticky jen kvůli tématu, protože devadesátková american cop kultura formovala mé dětství. Jinak se ale v Sierra celkem opakují věci, které mě spíš štvou než baví a tak mám celkem problém něčemu dávat stovku nebo to doporučovat novým adventurnm generacím.
Tak já asi 5 dní bloudím přesně kvůli toho, jak asi před 23 lety. Tehdy jsem myslel že je to bug, teď jsem si myslel totéž. Závěr hry, hledání pátého rituálu, je prostě peklo, trochu dost nesmyslné a mám chuť za to nakonec ještě srazit hře 5% dolů . A to už jsem si myslel, že konečně nějaké Sierra adventuře, které mám obecně nejraději, dám konečně 100% jako jedné Lucasovce - Indy 4 :-) No ještě uvidím. Zatím to vypadá, že i přes své obrovské kvality a úchvatnost zůstane zatím asi navždy Space Quest 3 tou absolutně nej hrou od Sierry, ten bohužel 5% bodů ale ztratil taky kvůli té závěrečné střílečce, u které jsem myslel, že si vyškubu vlasy. Ale byl navíc mou první adventurou někdy na počátku 90. let a dodnes mám potíž nad něj cokoliv dát :-) Zatím teda TOP 5 Sierra vypadá takhle: I. Space Quest 3, II. Quest for Glory 4, III. King's Quest 6, IV. Hero's Quest 1, V. Gabriel Knight 1.

Edit: Trochu to teď zachránilo něco, co jsem před tím neudělal a teď jsem si tak řekl, co když je to ono. Možná i trochu má nedůslednost. Když už sakra hraji za mága, tak mám ten detect magic prostě dát v každé obrazovce a ne to flinkat tím, že jako tady beztak už nic více nebude, tak to neudělám :-)
@Red (03.11.2021 19:28): Něco mi to říká, hlavně ten skarab jako kurzor...asi jsem to hrál, ale nedohrál. Díky za info. Ještě si pamatuju pětku, tu jsem taky nedohrál, ale pamatuju si tu 3D grafiku...nevadila mi.
@Londo Mollari (komentář): Je pokaždé krásné číst nějaký komentář někoho a uvědomit si, že v dětství jsem nebyl jediný, kdo žil z takových her, jako je Quest for Glory :-) Score, série Quest for Glory, Sierra - to jsou tři pojmy, které bych z fleku zařadil mezi nejvýznamnější nostalgické prvky mého života :-D Akorát teda dodám, že já jsem si nejvíc užil asi první díl. V závěsu je ale hned čtyřka. Nejmíň mě asi bavila dvojka, ta byla tuším z prostředí orientu, jestli se nepletu. I když i ta byla vlastně skvělá :-)
@Red (02.11.2021 22:47): Jo, je fakt, že Quest For Glory 4, ale i King's Quest 6, jsou asi jedny z nej namluvených her, co jsem slyšel a to dabing nevyžaduji a u jiných her spíše vypínám. Tady jsem si ale dabing fakt užíval. Ten výpravný profesorský hlas zní i vtipně, třeba když mi vysvětluje, že po pečlivém prohledání tohoto nábytku jsem došel k absolutně jednoznačnému závěru, že tohle je postel :-) A smích Igora....bezkonkurenční :-)
To je škoda žes hrál dos. To namluvení postav je super. Jsou tam velký jména a slyšet je s ruským přízvukem ještě zábavnější:)
@Ringo (02.11.2021 21:58): Očividně jsme hráli souběžně :). Já tam těch stovek naházel poslední dobou víc, ale za každou si stojím. Navíc každá ta hra je úplně jiná. KQ6 je naprosto klasická adventura dotažená k dokonalosti. QfG4 (a vlastně celá série) je unikátní kombinace adventure/RPG. A GK1+Discworld Noir jsou noirové detektivky se špetkou tajemna. Jsou v něčem podobné, ale každá je úplně jiná (už třeba co do prostředí - moderní New Orleans versus pseudofeudální pseudostředověk páně Pratchetta).
@Londo Mollari (komentář): Tak koukám, že jsme to asi hráli souběžně. Já to teda ještě nedokončil, s pár zákysy jsem docela dlouho válčil. A v podstatě jsem skončil tam kde kdysi a nevím, jestli je to bugem nebo jsem něco neudělal, ale asi spíše teda asi to druhé :-) Komentář si přečtu a olajkuji až po té, co to dojedu, aby se mi něco třeba nevyspoiloval, a taky až po té, co napíší svou recenzi, abych neměl tendenci se v něčem chytat, oponovat nebo třeba inspirativně popisovat totéž :-) Vidím, že hodnotíme stejně :-) Ještě že jsem dal KQ6 jen 95%, protože QFG4 je o malinký kousínek lepší a nešlo by to už pak v hodnocení ve srovnání s KQ6 projevit :-)
Po 20-ich rokoch nový patch

https://www.gog.com/forum/quest_for_glor ... ncers_enhanced_patch

Happy Halloween!!

It's the long-awaited Quest for Glory IV: Shadows of Darkness Enhanced!

Features tons of bugfixes and improvements, including but not limited to:


- Over an hour of lost audio by the narrator, John Rhys-Davies can now
be heard as intended. Death and inventory screens are now narrated (as
much as possible!) and many, many unique descriptions now play in almost
every single room.
- Removing all dead ends in the game.
- Fixing several annoying bugs: bone cage, paladin honor shield, climbing book, thunder and necrotaurs roaring, etc.
- Fixing missing icons.
- Improving animations and consistency in some areas, such as with climbing and the Levitate spell.
- Improving the sound during the cave endgame and during the final battle in the essence chamber.
- Restoring cut encounters.
- Restoring deaths.
- Restoring lost dialogue such as the final dream sequence.
Tak dohráno.

Základní GOG verze, žádný pád ani chyba nenastaly. Na druhou stranu jsem trochu podváděl a nedělal úplný skopičiny jako obvykle (občas jsem jsem se podíval do návodu jestli jsem o něco nepřišel). S tím návodem jsem si to trochu zkazil. Předtím jsem to hrál vždy stylem špatný konec - restart hry, tady mě ale ta předzvěst bugů dost odstrašila, možná zbytečně.

Rozhodně mi přišel mnohem zajímavější svět a jeho objevování oproti trojce. Příběh a postavy byly taky zajímavější než v předchozím díle. Ta hororová a vážná nota mi však ne vždy pasovala s QfG humorem. Navíc se tam ještě k tomu bila parodie na slavné horory se slovanským folklorem. A grafika byla chvílemi kouzelná, no občas ta estetika se mi taky příčila. Jakoby někdo vzal knížku ruských bajek a zkombinoval to s Trnky brnky.

Takže nakonec fajn, ale jednička je jednička.
@emxd (29.08.2021 22:47): Já bral soubojový systém v Quest for Glory jako OK, takový nedomrlý a nezajímavý, ale celkem funkční. To hlavní samozřejmě bylo mimo něj:)
@Red (29.08.2021 22:24): Mno, je to iné ako u predošlých dielov :)

Ja som to vždy hrával na strategy, keďže combat som v QFG hrách nenávidel. Čo sa týka combatu, najviac mi vyhovala 4 a 5, 4 kvôli strategy módu a 5 má "autowin button" v podobe Frostbite kúzla.