Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Diskuze

Přesně tak, ta ztráta není taková, navíc co se právě týče zvyšování vlastností, tam o nic nepřijdeš, je to právě jen pojistka proti "podvádění". K tomu zisk zkušeností z prvních úkolů je i oproti mnohým (ne tak dostupným, pravda) rozhovorům a poznáním vcelku zanedbatelný :-).

Ve stejné čtvrti co Bar u doutnajícího nebožtíka (promiň za české názvy, jsem na ně zvyklý) je Fellův tetovací salón. Tam se dá koupit mnoho rozličných tetování, jednak ty standardní vylepšovací, co dávají 1 nebo 2 body (ta dražší varianta) k některé z vlastností, které osobně preferuji (můžeš mít max. 3, tj. +2 WIS, +2 INT a + 2 CHA a pak třeba +2 DEX pro Annah nebo +2 STR pro Dak'kona) anebo speciální s nějakou schopností - jejich nabídka se btw rozšiřuje, jak plníš některé (i vedlejší) úkoly.

Jo boje nejsou asi nějak propracované, doporučuji hlavně vypnout AI (někde na ovládacím panelu se potlouká ikonka), ale ze všech IE her mě zde bavily nejvíce (při posledním hraní jsem snad hrál už na nejtěžší).

Jinak ještě tip k partě - zkus prozkoušet všechny parťáky, dohromady jich je 5+2. Ty dvě jsou hůře dostupné, a je docela velká šance, že je přehlédneš, ale pokud chceš drobný tip, kde hledat, tak mrkni sem první se nachází v modronském bludišti sestaveném na nejtěžší obtížnost a je to btw jediná postava schopná pořádného boje na dálku, druhá - ze které se dá vykecat hodně zajímavých informací a XP - v podzemí curstského vězení až na úplném konci, resp. ZA ním.
Dík.Takže jestli to chápu správně, tak abych přišel o co nejméně zkušeností, tak bych se teď měl vrhnout za tou čarodějkou v Hive a nechat se po splnění těch jejích úkolů přeučit na mága.Pak nebudu další 4 levely dostávat žádné body do hlavních vlastností (holy shit!) a až od pátého zase jo.Hodím wisdom na 21 a do 23 to vylepším tetováním (nápad kde ho vzít ? : )) nebo předmětem.Btw je v Tormentu nějaký level cap, a jestli jo, dá se ho snadno dosáhnout?
Jinak první dojmy - zezačátku márnice mě moc nelákala, ale už v ní mě to začalo bavit a teď v Hive už mám splněno nějakejch 15 questů a je to totální návykovka, stejně jako kdysi Fallout.Ale toho čtení v "yer olde english" je tam fakt brutálně hodně : ).
A taková perlička - můj bojovej styl sestává zatím z toho, že běhám s bezejmenným dokola kolem nepřátel zatímco je nesmrtelný a brutálně nadupaný Morte ukouše k smrti : ).Takhle jsem porazil toho necromancera v mausoleu i hovádna v Alley of Dangerous Angles prakticky bez použití bandáže.
Paul: jo, začneš zase od prvního levelu s tím, že až od toho pátého si při levelupu zase můžeš zvedat nějakou vlastnost o 1 bod - doporučuji hlavně dát WIS co nejdříve na nějakých 23 (ty dva body do maxima by ti měl poskytnout nějaký item, nejlépe tetování), jelikož ovlivňuje právě i rychlost sběru zkušeností.

Každopádně na té páté úrovni to není žádná ztráta, jelikož XP bude ještě víc než dost; na druhou stranu je fakt, že můžeš být i kecací bojovník, ale kvůli těm kouzlům (byť nejsou tak silná, jakožto spíše efektní - a to hodně), Kruhu Zerthimona či učení od Ignuse (což jsou možnosti jinak nepřístupné) bych do toho mága šel.
Dotaz - narval jsem všechny body do Wisdom (nejvíc), inteligence a pak charisma.Chci si hru užít co nejvíc po dialogový stránce.Když se zaučím na mága, tak přijdu o zkušenosti co jsem doteď nabral? Mám nějakej 5 level teď.Obecně mě ani tak kouzlení neláká, tyhle atributy preferuju fakt jenom kvůli dialogům.Nebo je to za mága o tolik lepší a zábavnější že se to vyplatí? thanks
Koukam ze me aktualni hrani BG2 bude jeste zajimave, alespon si vsimnu vsech odkazu, ktere mi bez predesleho hrani P:T nic nerikaly uz se tesim:).

EDIT: Sakra jsem nejak promazal nejake zbytecne vety v predeslem prispevku a poradne ho nezkontroloval a ted vypada nejak uplne divne:D.
MCZ, Isair: Souhlasím, konkrétně předměty z P:T mi přijdou absolutně nevyužitelný. Ale jako vzpomínka na P:T to je nádherný. ;)

Jinak mezi další milé reference na P:T by se daly počítat i questy pro Sigilskou hereckou společnost. :)
Ad. predmety: To je pravda, zrovna Dakkonuv , ktery by mel pouzivat jen Dakkon atd.. mi prisel take dost v BG2 divny, ale co uz nejak jsem to prekousl:), beru to spis vazne , jako takovou vzpominka na P:T :). Stejne jako ty predmety z IWD1.

Blbe ze ja tyto odkazy na P:T nikdy moc nevnimal, protoze jsem P:T nikdy nehral, takze alespon ted to bude takove zajimavejsi:).
Balduranův štít je asi jen pitomý předmět, ale třeba Vhailorova helma a hlavně Dak'konova čepel jsou naprosto mimo a hlavně tedy prací lidí, co o těch postavách a jejich fungování neměli snad ani páru. Ale není to nic tak zásadního (tím víc, že ti obchodníci jsou jen tak dopočtu). Jinak v BG2 je minimálně ještě jedna (mnohem lepší) reference na PST (v Čarotvrzi).
MCZ: JJ, treba Balduranuv stit, ktery naprosto "znehodnocuje" zajimave boje s Beholdery. (i tak si ho ale obcas kupuji:D.)

Ale spis mi tu jde o to, ze je to takove zajimave ty odkazy na P:T a IWD1. Ale i tak jsou nektere predmety i celkem uzitecne. (ale jen male % z nich)
Je fakt, že pro většinu předmětů jsem nenašel využití, nicméně pár z nich mi přijde fajn. Ve svý partě mám tuším 3 předměty, který jsem si od těchto obchodníků koupil (Balduranovu zbroj pro mě, Everardův prak +5 pro Jaheiru, róbu Vecny pro Jana) a zatím jsem s těmito itemy maximálně spokojenej. :)

Jinak v dnešní době už by s přístupností těchto obchodníků neměl být problém, ale dřív mohlo být několik hráčů trochu ochuzených, pokud nevlastnili speciální edici a nezjistli si, že nějací bonusoví obchodníci v této hře existují.
Flyer: zabudované by to tam mělo být vždy, jen v těch prvních verzích to není odemknuté (to mělo být součástí až nějaké spec. edice). Každopádně ty předměty byly mnohdy pěkně pitomé :-).
Vlastne az ted mi doslo, ze ta obchodnice v BG2 prodava predmety z P:T, zajimave:D . Jsem nikdy predtim P:T nehral, takze me to ani nenapadlo, ale kdyz tam je i obchodnik, ktery prodava predmety z iwd1 tak me to ani moc neprekvapuje:D.
Mimochodem na začátku osmé části (konec PST části) Avellone vysvětluje, proč náhle Bezejmenný po smrti nezapomíná. Ve hře jsem na to nikdy odpověď nezískal (ačkoli se na to naráželo, což svědčí o tom, že to nebyl nějaký "designérský přehmat"), to je trochu škoda. Ale je fajn znát po těch spekulacích pravdu :-).
gaff: "taky mám pocit, že sem hrál ňákou jinou hru.."

Takovou polehčující okolnost ti tu nikdo asi nevezme.
"Tohle už začíná zavánět věčnou debatou, zda jsou na tom lépe lidé s vysokými standardy anebo ti, co se spokojí s "málem"

Pravda, asi patřím do té první kategorie (95% by ode mě mohl P:T dostat v případě jiného bojového systému a radikálně sníženého procenta FedEx miniher a bojůvek) .-)

Ajantis: Parádní komentář.
Správně píšeš "imho".

Tohle už začíná zavánět věčnou debatou, zda jsou na tom lépe lidé s vysokými standardy (tohle asi není nejlepší termín, jelikož v globálním měřítku lze jen stěží určit nějaký obecný "vysoký standard"; možná by se více hodilo "s vytříbenými standardy") anebo ti, co se spokojí s "málem".

Jak jsem však psal, nejde o žádný globální ukazatel nějaké "kvality vkusu", je to záležitost čistě osobní preferencí, pročež bych řekl, že lépe je na tom ta většina, které se hra velmi líbila a to či ono v ní viděli (už jen z toho důvodu, že bylo hraní obohacující a nikoli ztrátou času anebo zklamáním). A platí to asi i obecně.
4mcz - to ze se tvurci do PT pokouseli dat nejaky radobyfilosoficky feel jsem samozdrejme zaregistroval, ale imho nestoji za rec.
Jinak, ještě něco za mě - člověk, co čeká od PST klasické RPG, resp. co čeká, že RPG je především o soubojích a expování, bude nejspíše velmi zklamán, nicméně člověk, co opravdu chápe význam té zkratky a potrpí si na zajímavé příběhy a postavy, bude pravděpodobně nadšen.

Taky se mi sice trochu protiví ta neustála glorifikace coby něčeho svatého a ostatním nadřazeného, ale na druhou stranu - lepší hru/umění prostě neznám.
90210: a co to otočit, tj. co když ty nevidíš něco, co tam je? Sám píšeš, že "hodně z vás". Tím samozřejmě nechci tvrdit, že většina má vždycky pravdu, ale něco na tom asi bude.

Tím víc, že hra neměla v podstatě žádný marketing (který by tohle vkládal do úst hráčům a recenzentům) a tahle tvrzení se prostě časem začala objevovat?
ja si nemuzu pomoct, ale vazne me pripade, ze hodne z vas v PT vidi neco, co tam neni...
Tak hraju planescape podruhe, mohu se zeptat jak se muzu stat clenem chaotiku?
Stekajiciho divouse jsem nasel, ale vzdycky kdyz s nim promluvim, rekne ze se k nim pridat nemohu:(.
Běžte prosím s touhle diskusí o Gothicu někam. Chtěl jsem říct do diskuse u Gothicu.
MGD: Záleží na jakém levelu :-)
Jak jsem byl zkušený paladin na 40. levelu, tak to šlo. Ale mluvím o druhém díle, datadisk jsem nehrál. Ale soubojový systém se mi fakt líbil, jak jsem bojoval s těm lizardími muži apod. Úskoky, krytí a sekání. Sice jsem to jel tak trochu na efekt a možná bych to dal i jednoduším sekáním, ale takhle se mě aspoň ani nedotkli a já nemusel používat lektvary. Je pravda, že tam nejsou komba apod. takže to není nějaká profi rubačka, ale kolik RPG na tohle sází? Gothic byl ve všech ohledech dobrý - atmosféra, grafika, dialogy, rozmanité úkoly. Mrzí mě, že trojka sázela na velký svět s hezčí grafikou. Hodně se z toho vytratilo a už to nebyl ten drsný gothic jakého jsem znával :-(
Jab: Třeba v G1 tak šlo spíš o to mít dobrou zbroj (pokud jsi nechtěl mít v první kapitole vykosenou celou mapu jako já :)) ale třeba datadisk ke G2 pokud na tebe vlítli tak dva elitní skřeti a pak pár normálních tak pochybuju, že by jsi je dal bez uhýbání a krytí.
Mě se soubojový systém v Gothicu líbil, ale nemůžu říct, že by v něm záleželo nějak moc o zkušenostech hráče. Možná ze začátku při souboji se silnějším nepřítelem dobře vykrývat a mít dobrý postřeh, ale pak už to bylo o mačkání levého, pravého tlačítka. Přesto se mi soubojový systém dost líbil.

Na zkušenostech hráče záleželo taky, ale jenom minimálně. Mít dobrý odhad na krytí ( když jste slabí na nízkém levelu ) a znalost nepřátel - kdy ustoupit, kdy popojít apod. Ale ve trojce už to bylo jiné....
"Spíš nemám rád když někdo kritizuje bojovej z Gothicu systém jen proto, že neni založenej na tom co nejrychleji klikat myší." A tohle přesně dělal kdo? :-o
Btw když už jsme u toho, tak soubojový systém v Gothicu byl dělán na rychlém klikání směrových šipek (pro pohyb zbraně). Ale nějaké rychlé uhýbání či dokonce bránění (o tom si psal a já si na něj fakticky nevzpomínám) potřeba nebylo. Stačilo jen stát a švihat mečem ze strany na stranu, občas trochu popojít nebo ustoupit (především v boji proti větším skupinám). Nicméně zcela odmítám, že by šlo o soubojový systém nějak výrazně odrážející schopnosti samotného hráče, jak naznačuješ ty.
Nechtěl jsem aby to nějak vyznělo, že kritizuju planetscape to určitě ne :D Spíš nemám rád když někdo kritizuje bojovej z Gothicu systém jen proto, že neni založenej na tom co nejrychleji klikat myší.
MtD: že je Jab zvyklý na klikačky? Tos vzal kde?

A co má znamenat toto: "Ale co čekat od člověka, který dá 100% hře, která má soubojový systém založený na tom, že jen čumíš jak ten paňáček sám seká a o jeho osudu rozhodujou nějaký trapný hody." ? Vždyť PST o těch bojech není; je to Role-playing Game, kde se hraje hlavně na dialogy a příběh (a ty kvalitou smetou drtivou většinu jiných RPG ladně ze stolu). To rozhoduje o osudu postavy, žádná čísílka.
MIGtheDRAGON: "Ale co čekat od člověka, který dá 100% hře, která má soubojový systém založený na tom, že jen čumíš jak ten paňáček sám seká a o jeho osudu rozhodujou nějaký trapný hody."

Zas netřeba být tak extrémně sebekritický. Baldurs Gate II přece není jen o tom totálně retardovaném soubojovém systému, který bohužel používá... ;)

pokuster: Děkuji. Doteď mi stále přišlo, že této diskuzi prostě něco chybělo, ale nyní vidím, že ještě jeden člověk, co si realističnost vykládá jako stupiditu designérů, ji finálně naplňuje. (To je fakt potřeba vysvětlovat, že potenciální fatálnost zásahu palcátem tak trochu znamená, že docílit ho pro nepřítele asi nebude taková brnkačka, jako třeba v P:T? Tudíž - bude to realističtější? Asi žádám příliš)
Jab: Jako slabinu ho viděli jen lidi jako ty, kteří jsou už až moc zvyklí na klikačky. Konečně hra kde nestačilo jen klikat myší a takových rpg zase tak moc neni. Ale co čekat od člověka, který dá 100% hře, která má soubojový systém založený na tom, že jen čumíš jak ten paňáček sám seká a o jeho osudu rozhodujou nějaký trapný hody.

Jinak co se týče G1 tam tam opravdu zase moc na schopnostech hráče nezáleželo, protože si většinou měl až moc silnou zbroj, ale pokud by jsi stejně jako já chtěl vymlátit celou mapu v první kapitole, tak by ti asi jen sekání dopředu nestačilo :D
migthedragon: Gothic byla bezduchá klikačka, kde na schopnostech hráče houbeles záleželo. A uhýbat jsem tedy rozhodně nikdy nepotřeboval (na nějaké bránění už si pak nevzpomínám vůbec). G2 tNoR je zprasený datadisk, který si vybrečela banda raplů. Vážně mě mrzelo, že jsem si obstaral gold verzi a měl jej tak povinně vražený už do základní hry. Jaké to mělo důsledky jsem někde psal (mistr lovčí nadšeně naběhne do smečky vlků a za pár sekund se nechá sežrat).
Vážně bych prosil, aby nebyl vychvalován rpg systém a ovládání Gothiců, jelikož šlo o de facto jejich největší slabiny. A ještě jej dávat jiným RPG hrám za vzor už zavání hodně špatným vtipem.
Na Planescapu se mi líbilo, že skutečně hráče navedl na příběhové linii, questy se neplnily kvůli zkušenostem, předmětům či zkoumání světa, ale proto, že hráč cítil, potřebu vykonat, co má být vykonáno a chtěl dosáhnout vytouženého pokání. Prostě že si člověk přišel jako v tom světě za plochou obrazovkou, i když nic není dál od skutečnosti. Konec si přímo říkal o další díl, škoda, že se ho nikdy nedočkáme.

I když teď mne napadá… jakou motivaci vůbec měla zlá postava k dohrání hry? :-?

Ad probíhající diskuze o systémech:
"Opravdovost"? Ježdá, kvůli tomu si nehraju. Už takhle mne flustrovalo, když jsem ve Falloutech zhynul po dávce rotačákem (což je celkem pochopitelná smrt) a v Baldurech jsem pro jistotu měl pernamentně death ward... a ještě aby mne trápil úder palcátem do hlavy? Brr, zlaté Die by the Sword, kde se i s useknutou packou dalo pokračovat v boji. Taky by v zájmu držení se reality určitě by bylo skvělé, kdyby se mág musel kouzla skutečně učit a vyvolával je pohybem myši nebo výkřiky do mikrofonu, koně by nebyli "jednomístným dopravním prostředkem, bez svobodné vůle, který se bude chovat tak, jak já budu mačkat šipky", hráč by se musel doopravdy naučit elvštinu, aby se s ním spanilý lid z lesa vůbec bavil, po každém boji by bylo nutno opravit zbroj a zbraně, bylo by zapotřebí hledat jídlo, vodu a chránit se proti omrzlinám na štítech hor a proti úžehu v tropech…. Ale nevím, kolik lidí by to v dnešní době bavilo.

Úplně by mi stačila "opravdová" umělá inteligence (alespoň jako Outcast, zmíněný Pipem) s živým světem, kde znají Darwina, a tak "ještěří a rybí lid" nepřipomíná šupinaté opice jako v Baldurech.

Z "bezpovoláňového" systému se mi zamlouvaly Bloodlines, Deus Ex, Arcanum nebo Fallout... Ale v dungeonu si prostě nedokážu nepředstavit archetypy klerik/bojovník/zloděj/mág... přijde mi to jako celkem praktický herní mechanismus. Samozřejmě, nedokážu pochopit omezení "mág nesmí používat obouruční meč" - proč by nemohl, když ho uzvedne? Jenom je rozdíl moci používat a něco s ním skutečně zasáhnout (v lepším případě se panáčkovi podaří kritický zásah i s 0% šancí jako ve Falloutu, v horším se sám zabije alá Arcanum).

Ad HP... nevidím na systému HP nic špatného - zásahové body, nemusí nikdo brát jako absolutní čísla "goblin má xy bodů, tak ho praštím dvacetkrát do palce a on umře", spíš jako ukazatele, jak moc je moje postava zbitá. U 100HP postavy pak může být 75 HP přijato prostým mávnutím rukou "tak mám 25 dole", ale vhodnější popis situace by byl "notně otlučený, sem tam škrábnutí", 25 HP odpovídá "šíp v boku, rozmazává se mi vidění" (případně lionheartímu adrenalin rush).

Systém "dovednost zvyšovaná používáním" si nedokážu pořádně představit, jak udělat… validní abstrakci? Zkrátka aby dovednost byla abstraktní a přitom v určité situaci nebylo její použití nepatřičné. Prostě aby mi ošetřování bolístek náplastí a peroxidem nezvýšilo vlastnost doktor natolik, že zvládnu odoperovat slepé střevo a po pár apendixech se mohu s plnou vervou vrhnout na neurochirurgii (potažmo - ne jako Elder Scroll, kde se za "trénik boje se sekyrou" považuje i porcování bezbranných vesničanů nebo Dungeon Siege, kde z farmářského synka udělá pár ran motykou mistra šermíře).
pipboy: To je pravda, ale jen u prvního a druhého dílu. Ve třetím bylo jedno na jaké straně jsi byl a mohl si být co jsi chtěl.
Jab: Tak zase k čemu spousta způsobů vývoje postavy, když stejně až tolik tu postavu neovlivní. G3 už má spoustu možností co se naučit (ale bez nejnovějšího patche byl to určitě ani nehrál) a v G1 a G2 je zase z mého pohledu perfektní bojový systém. Je škoda, že se nezachoval. Konečně rpg, kde nešlo jen o bezduché klikání, ale i ho bránění a uhýbání. Takže vážně záleželo (hlavně v datadisku ke G2) na vašich schopnostech a ne na vybavení.
Nadto RPG systém v Gothicu byl celkově tak trochu "do počtu". Pročež zde bych asi moc inspiraci nehledal. Gothic je prima hra, ale jako RPG v některých ohledech selhává (velmi málo možností vývoje postavy).
Tak nějak bych zde zdůraznil tu věc, že to, zda kouzelník může nosit plátovku či ne, je jen "kamínek v rybníce". Alespoň tedy pokud mi neunikla nějaké ta trivializace zdejší diskuse. :-)
MtG> no v gothicu je prave povolani spis takova symbolicka zalezitost, sice zpristupnuje moznosti ktery jiny povolani nemaj, ale je to dany spis "zamestnavatelem", nez tim samotnym povolanim, ze.
pipboy: Povolání mi přijdou jako patnáctiletý přežitek i u PnP RPG. U PC her, kde není zapotřebí z praktických důvodů zjednodušovat vnitřní mechanismy, to skoro ani není třeba zdůrazňovat.
pipboy: Tohle se ale týká spíš některých rpg, určitě ne všech. Například ve hře gothic (ve všech dílech) i jako mág jsem se klidně procházel ve zbroji a kouzlení to neomezovalo. Stejně jako například v sérii elder scroll, kde snad jen rukavice zhoršovali trochu kouzlení, ale nijak tragicky.
Povolani jsou mor. Dodnes nechapu jak muze nekdo obhajvat system ve kterym prijdu o magicky schopnosti, protoze se nasoukam do platovy zbroje a naopak se do ni nemuzu nasoukat, pokud drzim v ruce magickou hul nebo tak neco.

Mam nejaky atributy, to mi dava nejaky predpoklady pro provozovani a vylepsovani nejakych skillu. Vyvojar se ma snazit aby to fungovalo a nebyly v tom zadny überkombinace a ne me omezovat takovou blbosti jako je povolani. Vubec povolani ma byt dusledkem toho co umim a ne pricinou.
Mno mozne to je, podle toho jak to popisujes mi to docela sedi na QFG /quest for glory/ (tedy pokud by to bylo uplne bez boju /ale vetsina boju se da obejit a jsou docela k nicemu/), ale i tak tam vyber povolani je a pravda ze zvladnuty a mam tuto hru dokonce i ve sve top:), ale spise se radi k adventuram. (A kdyby se do qfg pridalo jeste presvedceni a trochu vice moznosti v plneni nejakych ukolu....)