Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Komentáře

  • PC --
Snaha dohrát tenhle můj dvacetiletý rest nedopadla úplně dobře. Jedná se o možná nejproblémovější hru, se kterou bych za normálních okolností už dávno seknul. Po vydání na GOGu mi na mojí předchozí konfiguraci s W7 zamrzala už při intru a bylo potřeba natvrdo restartovat počítač. Prakticky šla spustit jen jednou a pak už vůbec. Po přechodu na W10 se situace zlepšila, ale stále jsem se potýkal s věčnými problémy jako pády při uložení, pády při spuštění nebo pády prostě jen tak. Jednou nešel zvuk, podruhé se mi hra spustila v úplně jiném rozlišení než měla nebo se odmítala spustit úplně. Nekonečně pokusy dorazit Outlaws tak ve mě zanechaly spíše hořkost a nasrání.

Ve své době přitom Outlaws přinesl docela neviděný prvek a to částečně otevřený level-design. Druhá mise (nejlepší ve hře) totiž byla součástí dema, s plně přístupným městečkem, kde si hráč mohl zvolit, jestli půjde vlevo, vpravo, středem nebo zadem, jestli proskočí výlohou nebo se zakempí na střeše. V době klasických důmovek tak Outlaws působil trochu jako zjevení. Demo jsem hrál neustále dokola a nemohl se nabažit té volnosti.

Bohužel, né všechny levely se povedly. Jsou tady dva naprosto příšerné kousky (Saw Mill, Mines) a zbytek je spíše průměrný. Jednotvární nepřátelé a občasný podpásový zákys v průchodu taky nejsou věci, které bych kvitoval s nadšením. Naopak soundtrack byl a je stále úžasný a stylové, ručně kreslené, animace mají velký vliv na atmosféru.

Utržené zranění se řídím jakýmsi systémem nahodilosti, kde dostanete brokovnicí do hrudi z jednoho metru a maximálně vás to posune o pět metrů dozadu, jindy vám pistolník se dvěma revolvery uštědří headshot na půl kilometru. I díky tomu je Outlaws relativně obtížná hra. Souboje s bossy mají nepěknou vlastnost, že jdete k zemi na jeden zásah a často se tak stanou spíše snahou o zásah pixelu, který trčí ze dveří nebo zpoza bedny. Navíc jsou tyhle pixel huntingy zakončeny nešetrným naskočením animace a člověk si tak ani nemůže užít pocit zadostiučinění.

Outlaws nezestárnul zrovna s grácií a rozhodně bych ho dneska nemohl nikomu doporučit. Jestli ale existuje nějaký seznam her, které si nejvíce zaslouží remaster, tak tahle FPS od Lucas Arts tam určitě patří.
+31
  • PC 80
Po zhlédnutí zdejšího gameplaye, jsem se rozhodl, že tuto hru už konečně dohraju, a to nejen kvůli fantastické hudbě co tu hraje.

Spustím hru, vidím intro, spustím kampaň a vidím další dlouhou animaci. Animacemi je hra prolezlá, a je to jenom dobře, protože jsou skvěle vykresleny (má to styl), a hlavně vypráví příběh. Pravda nic převratného v příběhu nenajdete. Něco podobného jsem už viděl, třeba v Komandu. Hlavní hrdina tu ale zabije o dost víc lidí.

Celá hra je prakticky jenom o zabíjení. V každé misi se prostřílíte k nějakému bossovy (který obvykle moc nevydrží), a po animaci jedete dál. Akce spočívá v tom, že někde vykouknete a musíte být rychlejší. Jako v kovbojce. Hrdina tu moc nesnese. Pokud dobře sedne, stačí jedna rána. Všechno ještě komplikuje neexistence quicksavu. Je to opruz pořád ukládat přes menu. Ze začátku jsem totiž dost umíral.

Trochu mi vadila malá rozmanitost nepřátel. Celou hru kosíte nějaký tři druhy kovbojů. Hra je taky dost krátká. Pokud se tedy nezaseknete u nějaký nepřehledný prkotiny či v občasném bludišti, což byl tehdy standard hratelnosti. Je docela srandovní, že hra, která tenkrát běžela na dva roky starém enginu, byla technicky zastaralá. Dneska už jsou podle mě dva roky v herní historii uplné prd.

I když jsem hru dohrál hodně rychle, nepřestala mě za celou dobu hraní bavit. Na občasné odreagování je to skvělé. Poku tedy překousnete tu grafiku. Ještě je tu ale soundtrack.

18.9.2017: Kvůli skvělému příběhu, jak vystřiženému z Leoneho filmů musím nakonec hodnocení přitlačit do zelených čísel. Motiv "Pomsta a záchrana!"

Pro: hudba, animace, zábavné střílení, akorát obtížnost (na bad)

Proti: málo rozmanití nepřátelé, brzy je po všem, hodně brzy

+28
  • PC 80
Jedná se o můj krátký komentář z roku 2010 v původní verzi. Kromě úpravy odstavců jsem jej nijak nepředělával, jelikož se vším níže zmíněným souhlasím i dnes.

Westernová střílečka, která se stala slavnou především díky tomu "westernová". FPS s tématikou divokého západu (vlastně jakákoliv hra s toutu tématikou) byla do roku 1997, pokud vím, zcela nevídaný jev.

Outlaws rozhodně neoslní grafickým zpracováním, její hlavní síla tkví v příběhu a především v hudbě, která sama hru povznáší o úroveň výše. Herní doba nevyčnívá nad průměr, ovšem výrazně ji prodlužují tzv. "Historical Missions", které osobně považuji za velké plus.

Doporučuji hrát minimálně na střední obtížnost, jinak si hru vůbec neužijete, maximálně vás trochu zpomalí některé zapeklité logické herní situace. 80%.

Pro: hudba, příběh, filmové scény, historické mise

Proti: grafika, otravné a neustále se opakující hlášky nepřátel, zbraně

+26
  • PC 85
Veľmi kvalitná záležitosť, hlavne po príbehovej stránke a nezabudnuteľnej hudobnej, ktorá z tejto hry spravila takmer skutočný "spaghetti western". Je to jedna z tých hier, ktorá dokazuje, že nemusíte mať najnovší engine, top technológiu, aby ste dokázali spraviť zaujímavý, strhujúcu a zábavnú hru (čo v tejto dobe zhodou okolností dokázal aj Duke Nukem 3D). Tak ako v prípade DF, aj v Outlaws vynikal zaujímavý level design. Cesta za pomstou a záchranou vlastnej dcéry ctí všetky zásady svojho "filmového" žánru. Hráč nie je len "hráčom" a teda hru hrá, ale zároveň je aj divákom príbehu, z ktorého nie je znechutený. A to dnes má len málo hier. Zároveň je historickým dôkazom toho, na aké dno klesla LucasArts postupom času. Z ľudí, ktorý dokázali vytvoriť vo svojej vlastnej réžii kvalitné hry, až do dnešných čias, kedy už nedokážu nič.

Čo však treba obzvlášť vyzdvihnúť je výborný soundtrack. Hudbu k, podľa mňa, jednému z najlepších herných soundtrackov skladal Clint Bajakian, dvorný skladateľ LucasArts. Keďže sa jedná o spaghetti-western, Bajakian sa nechal inšpirovať Morriconeho dielom, a urobil to vynikajúco.
Niekedy až dostáva človek pocit, že počúva práve samotného majstra Morriconeho. Čo by inde zrejme nebolo pozitívum, ale k tejto hre, sa táto hudba veľmi hodí. Až na dve ambientné skladby, sa celý soundtrack výborne počúva a funguje aj mimo hru samotnú.

Pro: hudba, príbeh, animácie, level dizajn, je to spaghetti western

Proti: zastaralejší engine je fakt, ale nie výrazná slabina

+22 +23 −1
  • PC 75
Outlaws byl v roce 1997 tak trochu ve stínu slavnějších 3D akcí. V něčem po zásluze, v něčem neprávem. Už jej kdysi dohrál, ale bez nějakých vzpomínek.

Není divu, westernů znám jen pár a navíc největší slabina hry praští do očí hned na začátku. Je to grafika, která je ručně kreslená, velmi velmi jednoduchá a nepříliš povedená. Ani GOG remaster s ní nic moc neudělal, dá se říct že Outlaws po grafické stránce strkají do kapsy s přehledem i všechny Buildovky.

Příběh je taková westernová klasika - bohatý magnát chce stavět železnici a v cestě mu stojí farma. A protože majitel, bývalý maršál odmítá prodat, zloduch vyšle poskoky aby postrašili jeho manželku a dceru. Dopadne to tak, že farma shoří na popel, manželka umírá hrdinovi v náručí a navíc padouch unese dceru. A maršál, který už dávno odložil kolty se vydává po stopě zloduchů, nakopat jim prdel a zachránit dcerku. Je to sice klišé, ale moc hezky zpracované, po každé misi přijde nějaká krásně nakreslená animace a dá se říct, že spolu s naprosto úžasnou "Morricone" hudbou táhne hru neskutečně dopředu. Animace se navíc fakt povedly, jsou nabité akcí, osudovými okamžiky i dialogy a nechybí ani klasický odjezd do západu slunce :)

Ale ke hře. Tvůrci tušili, že s podobným námětem nemůžou natáhnout hru na 30 kol a udělal jen 9 misí. A udělali moc dobře, protože mise jsou každá z úplně jiného prostředí (pevnost, městečko, skály, doly, vlak..), většina z nich je docela dlouhá, docela složitá, plná klíčů, secretů a hlavně nepřátel. Některé mise jsou přímočaré, v jiných si pobloudíte, budete muset nějaké puzle a občas zakysnete, protože pro cestu dál je občas potřeba najít i nějakou tajnou pasáž (třeba v posledním kole). Dá se říct, že díky měnícímu se prostředí, těšení se na další filmeček a především díky heroické akci se ale určitě nudit nebudete. A samozřejmě aby to nebylo málo, po dohrání si můžete vybrat historické mise, kterých je celkem 13 v 5 tématických celcích a které Vám dají pořádně zabrat.

Co se nepovedlo jsou easter eggy. Narazit na králíka ze Sam a Max je divný, stejně jako to že pod westernovým městečkem je odporně nakreslená mimozemská loď.

A samotná akce? Paráda! Lucasové se drželi westernových reálíí, takže na Vás útočí pouze ozbrojení banditi a občas ve stoce pavouci. A zbraně jsou typicky westernové - kolťák, opakovačka, kulovnice, brokovnice dlouhá i krátká, dynamit, nože a v posledním kole i gatling. Tvůrci zařadili ruční nabíjení, takže kolťák musíte nabít po 6 výstřelech, opakovačku po desíti a ostatní pušky se nabíjí po jednom výstřelu. Ve víru akce, kde bojujete vždy aspoň s 3-5 protivníky se stávají tak některé zbraně nepoužitelné. Ale vůbec mě to nevadilo, s kolťákem a opakovačkou jsem si připadal opravdu jak na Divokém západě, navíc pro opakovačku můžete najít dalekohled a stane se z ní skvělá sniperka. Což je trochu úlet, ale budiž.

Každopádně nepřátel jsou opravdu hordy, tipl bych tak 80-100 na kolo a je tu neskutečná řežba. V každé rohu na Vás někdo vykoukne a většinou ji rychle koupí, ale pokud jich je hodně, budete mít brzo problémy. Pak se nezbývá než krýt, přebíhat a přebíjet (a nebo hrát na easy). Trošku jsem si připadal jak v akčním filmu a ne ve westernu, ale pak jsem si vzpoměl na Sedm statečných (původní) a finální akci s desítkami mrtvých a vzal jsem to. I western může být akční nářez.

Takže finální verdikt? Outlaws se skvěl hraje, perfektně se drží reálií Divokého západu a táhne ho výborný a výborně zpracovaný příběh. Jen ta grafika je fakt ošklivá a toho bloudění a hledání tajných cest je občas trochu moc.

Pro: Příběh, perfektní westernová střílečka, spousta misí navíc.

Proti: Grafika, občas bloudění a hledání jak dál.

+19
  • PC 90
Úžasně nadesignovaná westernová fps, jejíž úrovně se mi navždy vryly do paměti. Už jen ta druhá - klasické westernové městečko, jak vystřižené z nějaké eastwoodovky, nebo ta na jedoucím vlaku, s krajinou krásně ubíhající...
K tomu klasicky ručně kreslené animace vyprávějící dojemný příběh, perfektně vystižená hudba (o níž se kdysi v recenzi ve Score rozplýval i sám Andrew), parádní přestřelky (pouze na vyšší obtížnost) a tak dále..
Tohle byla zlatá éra LucasArts, kdy ještě uměli dělat kvalitní hry (jak dokázal např. i Jedi Knight).
+15
  • PC 75
Outlaws jsem dlouhou dobu opomíjel, ostatně divoký západ mě nechává chladným a od stařičké střílečky se sprity jsem čekal slabotu. O to příjemněji mě výsledek překvapil, ačkoli stále dost dobře nevím, jak Outlaws pojmout. Ve výsledku se totiž mísí hodně pozitiv i negativ. Zkusím to rozebrat…

Příběh vypraví klasickou westernovou báchorku o bývalém šerifovi, co musí oprášit své kolty, aby se pomstil neřádům za zprasený život a zachránil svoji dcerku. Hlavní hrdina, drsňák James Anderson, je typický nemluvný kořen, za kterého mluví zbraně. Chladnokrevnost vůči protivníkům z něj stříká na všechny strany, zdálky připomíná Slendermana, ale dá se mu fandit, což je hlavní. Zprostředkování animací pomocí komiksového stylu je výtečný tah vzhledem k době vydání. Tenhle komiks vypadá pořád stejně, má styl a moc nestárne. Je jedno, jestli budete Outlaws hrát dnes nebo za deset let – animace budou pořád solidní.

Zato grafika přímo v terénu vypadá mizerně. Nemluvím tu o designu úrovní, ten se až na výjimky povedl, ale textury, nepřátelé i zbraně… je to všechno takové hnusné. Atmosféru nijak nepozvedne ani přehršel ošklivých easter eggů, které se tvůrci kolikrát ani nesnaží moc skrývat. Naopak výtečným tahem je hudba. Soundtrack je opravdu zdařilý a dokáže příjemně vtáhnout do děje.

Co si zaslouží ocenit, jsou bezpochyby zbraně. Je jich dostatek, druhů munice je také dostatek a dostatek je i dodatečných předmětů (ať už přenosných, či nepřenosných). Nechybí různé klíče, brnění, přenosné lékárny, lampa na osvětlení, bonusové šerifské hvězdy… Zkrátka rozhodně je co nacházet a to dokonce i v tajných oblastech, kterých ve hře sice není mnoho (v kampani asi jen 12), ale potěší. Řada zbraní se vyznačuje alternativním módem střelby, přičemž vrcholu v tomhle odvětví dosahuje puška. Jde o první FPS se sniperkou, tedy s optikou pro pušku. Ale i takový dynamit, který lze buď zapálit anebo ve vhodný čas odpálit střelbou je parádní věc. Stejně tak kulomet, který je k sehnání až na samém konci kampaně, je zajímavý kousek. Zbraně jsou zkrátka i na dané (omezující) prostředí divokého západu velice nápadité.

Průšvih přichází s nepřáteli. Banditů je asi 9 druhů a prakticky všichni se představí už v první úrovni. Navíc těch 9 druhů v sobě skrývá akorát banditu s jednou pistolí, banditu se dvěma pistolemi, banditu s brokovnicí a… tím to končí. Občas se ještě objeví štír, výjimečně agresivní easter egg, ale víc nic. Já vím, že v dnešních hrách to není jiné – 20 různých skinů a 5 odlišných nepřátel, jenže Outlaws je stále ještě hra, kde je střílení zmetků naprosto zásadním herním prvkem. Aspoň, že každá úroveň je zakončena jedinečným bossem.

Je třeba zmínit se o obtížnosti hry. Rozehrál jsem dvě úrovně - nejlehčí (Good) a nejtěžší (Ugly), no a dojmy mám rozporuplné z obou. Na nejlehčí obtížnost jen málokterá situace představuje výzvu. Hrou si projdete tak nějak v klidu, absence Quick save ani vypínání hudby při přechodu do menu (mluvím o GoG verzi) vás nemusí nijak trápit a bohužel vás nepotrápí ani bossové, protože je složíte na směšných 3-8 ran z revolveru.
Zato na nejtěžší obtížnost přichází peklo. Stane se z vás lovec pixelů. Nepřátel je sice méně, ale v podstatě každý vás na 1-3 rány složí a protože kulky létají okamžitě, moc nepomůže ani uhýbání, kroužení a podobné radovánky. Souboje jsou napínavé, leč velice těžké. Bossové snesou spoustu ran, ale jediným výstřelem vás pošlou do věčných lovišť. Dále pozice některých důležitých předmětů je jiná a úroveň číslo 6 je na tuto obtížnost rozšířena o pár místností. Nemůžu říct, že bych při hraní na nejvyšší obtížnost cítil nějak extrémní pocit frustrace, jenže jsem vinou neustálého vyhlížení zpoza rohů a hledání kousků spritu nepřítele necítil ani žádnou zábavu. A protože se mi nechtělo rozehrávat kampaň potřetí na (snad) zlatou střední obtížnost, nakonec jsem se vrátil k té snadné a alespoň si vypnul zaměřovací křížek. Žádná výzva se sice nekonala, ale hru jsem si užil a to je hlavní.

Kampaň čítá pouze 9 úrovní. V zásadě se úrovně dělí na dvě skupiny – tuhé kratší přestřelky (1,2,3,6,9) nebo dlouhá zamotaná bludiště (4,5,7,8). Protože se prostředí neustále mění, žádný stereotyp se nekoná. Maximálně se může stát, že přehlédnete nějakou cestičku a z úrovně o délce 20min je hodinové bloudění. Myslím ale, že design úrovní není zase tak zákeřný, abyste si místo „já nepozorný vůl“ museli říct: „ten level je prostě špatně navržený.“ Výsledná herní doba kampaně je i tak cca 4-5 hodin. Zdá se to být málo, ale Outlaws nabízí ještě další obsah!


Marshal Training
Vedlejší kampaň, čítá celých 9 úrovní, tedy tolik jako základní hra. Ovšem klasických bojových úrovní je jen pět, přičemž je lze hrát v libovolném pořadí. Mise většinou využívají již známá prostředí, ale na jiných mapách. A tak se opět prostřílíte nějakým tím městečkem, vyčistíte pevnost atd. Na každou misi dostanete základní výbavu + pár různých předmětů (lékárny, munice, optika…) a vaším úkolem je najít a porazit bosse, přičemž tentokrát se hraje na body…

Skóre lze navýšit sbíráním pokladů, zabíjením nepřátel anebo tím, že bosse porazíte nožem, či pěstí, čímž ho pouze zajmete. Za získané skóre se v úrovni, která rámcuje všechny ostatní a představuje vaši šerifskou základnu, odemykají tři bonusové úrovně. Bohužel ze svého pohledu mohu říct, že není o co stát. Bonusové úrovně jsou opravdu slabé, krátké a ošklivé. Veverky, zajíčci, Indiana Jones… je to pořád ještě Outlaws nebo tvůrcům definitivně hráblo?

Oproti kampani je novinkou jeden řadový nepřítel a jeden nový boss (a hromada hnusných easter eggů). Ač nemá Marshal Training žádný příběh, nové herní prvky jej pěkně oživují. Pokud vám kampaň nestačila, určitě jej zkuste. Když nepočítám bonusové úrovně, bavil jsem se tak jako u klasické kampaně.


Handful of Missions
Tohle je set čtyř samostatných misí, které nebyly součástí původně vydané hry. Jde o příjemné rozšíření herní doby, takový menší datadisk, který byl tuším později vydán zdarma jako patch. Mise neobsahují žádné výrazné novinky, pouze pár textur, pár úkolových předmětů a nových bossů.

Civil War - mise skládající se jako jediná ze dvou úrovní. Prostředí zákopů a pevností je nové a neokoukané. Velice pěkná, i když dosti dlouhá mise.
Wharf Town - Další městská přestřelka, tentokrát však ve městě, kterým protéká řeka. Pěkné prostředí ale oranžové tónování obrazu působí ošklivě.
Villa - Velká usedlost s dvorky a podzemím. Krátká mise a bohužel ne moc záživná.
Ice Caves - Úroveň zasazená do zdánlivě nezáživných jeskynních oblastí. Ovšem klouzající led dělá z průchodu úrovní pěkně drsnou záležitost.

Pro: Příběh + animace, hudba, zbraně, design úrovní, hodně dodatečného obsahu, bossové

Proti: Málo druhů nepřátel, grafika, easter eggy, občasné bugy

+15
  • PC 85
Pamätám sa na prvé kroky s touto hrou, bola to prakticky prvá FPS, s ktorou som prišiel do styku a dodnes si spomínam, ako celá rodina stála okolo počítača a zisťovali sme, ako že sa v tej hre prebíja zásobník.

Myslím, že aj po tak dlhej dobe hlavnou devízou hry kvalitná rýchla akcia, ktorú by asi od westernu nie každý očakával. Dokonca som si prednedávnom vyskúšal aj multiplayer a dovolím si tvrdiť, že stále je to vysoko kvalitná, svižná záležitosť, ktorá nezostarla. Škoda len, že multiplayer hráva už len pár desiatok ľudí na svete a človek musel hrať v správnom čase, aby si zahral. Ku kvalitnej akčnej stránke prispievajú aj jednotlivé zbrane, ktoré sú dobre vybalancované a každá z nich má svoje výhody i nevýhody. Veľmi dobre pôsobilo napr. zoom na puške (nepamätám si, že by som to videl v nejakej staršej hre), alebo dynamity, ktoré musíte pred odhodením manuálne zapáliť. Príbeh tu je, no je to neoriginálna revenge story, ale dobre pôsobí i vďaka pekným animáciám.

Hru odporúčam fanúšikom filmov Sergia Leoneho (odkaz Good, Bad, Ugly vo voľbe obtiažnosti nejde prehliadnuť) a taktiež odporúčam možnosť vyskúšať si multiplayer.

Pro: akčná stránka, hudba, špagety, multiplayer

Proti: možno inteligencia nepriateľov; no na dobu vydania výraznejší zápor nevidím

+14
  • PC 90
Velmi kvalitní FPS z originálního prostředí, mezi jejíž klady patří především pěkný level desing, nádherná hudba a pěkné animace.
Za zmínku stojí i fakt, že po dohrání hlavního příběhu můžete hrát dodatečně mise (historical mission a některé další, které jsou též velmi kvalitní a příjemně prodlužují herní dobu).

Pro: Hudba,Animace,Prostředí, Bonusové mise

+11