Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Mutation of J.B.

Mutácia Johnyho Burgera

67
14 hodnocení Platformy
Žánr:
adventura > 2D adventura *
Forma:
placená hra
Rozsah:
samostatná hra
Multiplayer:
ne
Datum vydání:
1996 PC
Vývojáři:
Invention
Klučík Johny Burger se o prázdninách vydává na 14 dní ke svému bratranci Emanuelovi. Když ale dorazí do jeho domu, zjistí z lístku se vzkazem, že Emanuel musel odcestovat a že si má zatím Johny najít práci ve městě. V tom vtrhává na scénu profesor Fugel, který také hledá Emanuela. Profesor nutně potřebuje někoho pro svůj experiment, tak přesvědčí Johnyho a odvede ho do své laboratoře. Pokus se zvýšením IQ prasete je narušen neznámým mimozemšťanem, ten unáší profesora i s IQ strojem a ponechává Johnyho zmutovaného do prasátka. Je jen na hráči najít Fugela, získat zpět svou lidskou podobu, zjistit, co se stalo s Emanuelem a v neposlední řadě zachránit planetu Ladea.

Mutation of J.B. je první slovenská komerční adventura, která se pyšní kompletním slovenským dabingem, 2D kreslenou grafikou a humorným příběhem. Hlavního hrdinu ovládáte pomocí jednoduchých příkazů umístěných vedle inventáře (jdi, použij, seber apod.). Hra byla vydána i v západní Evropě a Polsku.


Poslední diskuzní příspěvek


Nejlépe hodnocené komentáře

  • PC 70
Mutace Johnyho Burgera je taková malá slovenská Dračí Historie. Je to první slovenská hra s dabingem a v tomto případě navíc vcelku solidním, takže má v dějinách (česko)slovenských her svoje pevné místo. Mutace je nicméně klasickým příkladem toho, jaký byl a je obecně rozdíl mezi českým a slovenským trhem. Zatímco české produkty v českém jazyce úspěšně putují na východ, tak opačné to neplatí ani v nejmenším a Mutaci v tomto případě příliš nezachránil ani pověstný slovenský patriotismus, byť byla přímo vydaná a mocné hypovaná v tehdejším slovenském časopise počítačových her a zároveň vydavatelství Riki. V té době nicméně bylo klíčovým médiem Score, které mělo náklad vyšší, než všechny v Československu vycházející herní časopisy dohromady, a právě tam byla Mutace defakto smáznuta jednou stránkou, i když s férovým hodnocením a anglicky název hry navíc zrovna neevokoval fakt, že by se mohlo jedna o hru v nám srozumitelném jazyce.

Autoři možná udělali chybu v tom, že hru nepojmuli lokálně po vzoru 7 dní a 7 nocí, hrdina se tak nejmenuje Csaba Nemeth, ale Johny Burger a hra se neodehrává v Rimavském Pondělí, ale random americkém městě. Cílení na zahraniční trhy přitom nemělo smysl, protože hra byla v době vydání graficky zastaralá, což obzvlášť vyniklo na hnusných oskenovanych screenshotech na stránkách časopisu, které mě od ní vždy spolehlivě odradily, i když je grafika ve skutečnosti vlastně docela hezká. Ani příběh s mladým klukem a šíleným vědcem moc originality nepobral, spíš naopak. Stejně schéma už bylo k vidění třeba v soudobých adventurách Bud Tucker in Double Trouble nebo Alien Incident. Hlad po hrách v pro našince srozumitelném jazyce byl přitom v té době obrovský. Značný potenciál se ukrývá zejména v úvodní přeměně Johnyho Burgera v prase, tedy ne, že by to v jeho případě byla změna k horšímu. Čekal jsem tedy nějaké ukrývačky po okolí, tendence k válení se v bahně a žraní bukvic, ale nic z toho se nedostavilo, změna v prase je tak v podstatě samoúčelná a Johny se klidně mohl změnit třeba v mývala, aniž by to na hru mělo nějaký výrazný efekt.

Po stránce hratelnosti je pak Johny Burger naprosto tradiční point`n click adventura, kterou zcela jistě všichni hardcore milovníci žánru ocení. Hra je rozdělena na dvě části, jedna se odehrává ve městě a druhá na cizí planetě. Obě části jsou od sebe diametrálně odlišné, zatímco v první části je Mutace snad až nevinné dětskou záležitosti, tak v druhé autoři notně přitvrdili, dojde i na mrtvoly a Johny vůbec nehne brvou, když má vykopat cizí hrob. Trochu nepochopitelné je to i s obtížnosti, první část je totiž extrémně těžká, určena jen pro ty nejvytvrdlejsi adventuristy a nahlížel jsem během ní do návodu víc, než by bylo zdrávo. Druhá je naopak velmi jednoduchá, hraje se skvěle, při troše snahy se dá dohrát úplně bez návodu a výrazně napravuje dojem z agonické první části. Rozdíl je hlavně v tom, že se hráči v první části velmi rychle odemkne velké množství lokací s množstvím aktivních míst a brzy má plné kapsy předmětů, které se při troše fantazie dají použít praticky kdekoliv. Využití je ale vždy pouze jedno a ani při logickém, ale neúspěšném pokusu se autoři nepokusili dát dohromady vysvětelní, proč to nejde zrovna takhle, ale Johny pokaždé jen suše oznámí, že předmět nemůže použít, což je po čase opravdu frustrujíci. V druhé části hráč naopak postupuje v zásadě z lokace do lokace a předmětů nemá tolik.

Mutace Johnyho Burgera je příjemná a veskrze sympatická adventura s nestárnoucí hratelností a roztomilou grafikou, která není horší, než slavný český Gooka, který vyšel ve stejně době, byť se stylově jedná o odlišné hry. Pro slovenské hráče starších her je myslím její zahrání snad až národní povinností, jedna se totiž o historickou záležitost a přiznejme si, že slovensky mluvících her opravdu není moc. Mutace je přitom vyloženě zapomenutá hra. Zejména v druhé části hry jsem se dobře bavil a v neposlední řadě jsem si rozšířil svou lehce zaprášenou slovenskou slovní zásobu, takže Johnyho Burgra nemůžu hodbnotit jinak, než kladně, samozřejmě s obvyklou kladnou přirážku pro česko-slovenské hry z 90. let.

Pro: hratelnost, hudba, místy zábavný dabing, příjemná atmosféra, závěr hry

Proti: příšerně těžká první část hry, příběh, nevyužití prasečí podoby

+22
  • PC 65
Mutation of Johnny Burger je hra, kterou jsem měl zafixovanou jako jednu z těch menších a vtipných adventur, co se v roce 1996 vynořily, ovšem zapomněl jsem, že jde o adventuru slovenskou. Vědět to, pustím se do něčeho jiného, protože česko-slovenské produkci se většinou úspěšně vyhýbám.

Mutation of J.B. není ve výsledku taková hrůza tako Tajemství oslího ostrova nebo Sedm dní a sedm nocí, ale rozhodně nejde o žádnou hitparádu. A nebudu se na ni koukat smířlivěji, jen proto že je z našich luhů a hájů. Grafika je prostě zastaralá několik let, koukat se na to dá, ale tohle že mělo udělat díru do světa... navíc menu je zde přes půlku obrazovky. Hudba hraje nezávisle na nastavení hlasitosti, přehlušuje dialog, takže jsem ji musel vypnout přes parametr v DosBoxu, dabing je katastrofa. Ruku v ruce jdou stupidní dialogy s nejrůznějšími nářečími (včetně cigánského) a naprostým nezájmem dabérů, některé postavy mluví jak úplně retardované.

Příběh je z kategorie "vtipný" takže tu máme malého rozumbradu, který je šíleným profesorem v rámci pokusu proměněn na prase, načež profesora unesou ufoni z Ladey a klučina ho musí zachránit a zastavit mimozemského tyrana. Zní to jako vtipná adventura, bohužel humor zde prakticky není a tvůrci tuhle dementní zápletku podávají se smrtelně vážnou tváří. Takové detaily, že se mluvícímu praseti skoro nikdo nediví, nebo že v příběhu uplyne asi 10 let (co rodiče?) ani radši neřeším.

A hratelnost? Inu brutální jak bylo v našich luzích a hájích zvykem. Hra se dělí na dvě půlky - Zemi a Ladeu. Pozemská část je šílená - máte spoustu nepotřebných krámů, desítky lokací a na naprosto drtivou většinu logických věcí hrdina suše zahlásí že to nejde. Takže bloumáte, zkoumáte, a každou chvíli nakukujete do návodu. Obtížnost je přestřelená i díky nefér taktikám jaké tvůrci používají - spousta míst je k ničemu i když se zdají, že by k něčemu mohly být. Některé předměty nepoužijete za celou hru a aby toho nebylo málo, v závislosti na postupu se objevují aktivní místa, které se předtím nehlásily! Fuj! Naštěstí druhá půlka zachraňuje co se dá, kombinace jsou logičtější, operujete na menším prostoru, postup je přímočařejší a většinou tušíte co udělat, jen netušíte jak. Se snahou svrhnout diktátora se stává i příběh jakžtakž zajímavým, jen mě překvapilo, s jakou samozřejmostí tvůrci nechávají zabíjet vedlejší postavy a to i ty nevinné (hlídač autoparku, stařec s teleportem).

Díky té druhé půlce, která je řekněme slušnou zábavou se slušným příběhem dávám nakonec aspoň těch 65%, ale jinak je to typicky lokální záležitost, navíc bez humoru.

Pro: V druhé půlce slušná adventura a slušná gradace příběhu.

Proti: Zastaralá grafika, šíleně obtížná a o ničem první část, objevující se aktivní místa.

+12