Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Space Quest 6: Roger Wilco in the Spinal Frontier

březen 1995
68
6 hodnocení Platformy
Žánr

Forma
placená hra
Rozsah
samostatná hra
Multiplayer
ne

Och, Roger Wilco, smetiar, upratovač a hrdina, ale hlavne odpadkár. V poslednom publikovanom diele vesmírnej ságy Space Quest. Naposledy sme ho opustili ako zachránil vesmír od nebezpečných mutantov a triumfálne sa vrátil na veliteľstvo StarConu. Aby bol vzápätí zbavený všetkých funkcií, disfunkcií a hlavne hodností. Akosi pri zachraňovaní galaxie porušil všetky možné nariadenia StarConu. A tak, opäť ako „upratovač“ bol preradený na SCS DeepShip 86, ktorej velí Commander Klobása – pardone moi – Kielbasa, zbabelý lev, tak trochu hlasovo podobný kapitánovi Jean-Luc Picardovi...

Space Quest je tradičná adventúra od Sierry, dala by sa opísať ako klasická point-and-click, s riešeniami rôznych zapeklitých situácií a kombinovaním predmetov. Rovnako ako celá séria, ani Spinal Frontier nie je výnimkou, je paródiou na rôzne sci-fi filmy, seriály, literatúru, svet hier a počítačov, skrátka prepletená narážkami na pop-kultúru. Dalo by sa povedať, čím menej toho poznáte, tým menej si hru užijete. Ale tak to pri paródiách skrátka chodí.


Poslední diskuzní příspěvek

@Red (05.12.2021 01:33): Z těch adventur s Texem jsem dohrál jen Under A Killing Moon a tomu jsem dal 90%. Lauru Bow 2 bych viděl tak na 80%, a to hlavně proto, že tam jsou nevratné dead endy a ta akční honičková sekvence.

Jinak Space Questy je těžko zařazovat jako celek. 1, 2, 3 jsou pecky, Space Quest 3 mám v TOP 5 všech adventur. Proto nechápu, že přechodem na VGA ta série začala jít kvalitou dolů. Možná docházely nápady, těžko říci. Každopádně můj první a nevalný dojem, co jsem tady kdysi psal, Space Quest 6 do puntíku naplnil.

Mé souhrnné dojmy: https://ringohrani.blogspot.com/2021/12/ ... wilco-in-spinal.html

Nejlépe hodnocené komentáře

  • PC 70
Tuhle hru jsem neskutečně prokrastrinoval. Dva víkendy po sobě jsem ji několikrát za sebou zapnul a brzy zase vypnul. Začátek mi totiž přijde tak nefér, jak jen život vesmírného vlka může být. Na tomto místě potvrzuji vše, co již napsal Han22. Fakt, že byl Roger degradován zpět na uklízeče, mi lidsky vadí a osobně bych poté okamžitě podával výpověď. Jeho vnadná přítelkyně z posledního dílu se kamsi vytratila, a tak osamoceně bloumá chodbami lodi s lopatkou a smetákem. Po jakési předchozí úspěšné akci je posádka za odměnu poslána na rekreaci na planetu Polysorbate LX. Tento fakt je přijat všeobecným nadšením, což nechápu, protože planeta je přitažlivá asi jako noční procházka předměstím Durbanu. Prostředí této planety je hnusné. Ne graficky, ale tak nějak lidsky.

OK, hra začíná a po chybě při transportu končíte po pás zaraženi v asfaltu. Poblíž si jakýsi vágus ohřívá ruce, kolem procházejí různí podivní roboti. Posádka transporteru by měla brzy zjistit, že se transport nevydařil a měli by mě přijít vytáhnout. Ba ne, jsem v adventuře a samo nikdy nic. OK. Otvírám inventář a hledám komunikátor. Komunikátor nikde! Sakra, to přece nedává smysl, jít na výsadek bez komunikátoru (naštěstí je to ve třetině hry vysvětleno, že si jej Roger jen zapomněl vzít). Zjišťuji, že se z místa nehnu a první večer hru vypínám. Druhý večer se Roger stále nachází v díře v asfaltu a po chvíli vzdávám vnitřní boj a nakukuji do návodu. Aha, tak TAKHLE se dostanu ven. Ale to přece nedává smysl! Nevadí, projedu postup Rogerova uvolnění podle návodu a dostávám se ven. Chodím po ulicích odporného zapadáku a nikdo se se mnou moc nechce bavit. Pro první víkend hru balím a instaluji Gobliiins.

Další víkend se ke hře vracím a konečně se hýbu z místa. Ubytování v jediném hotelu (no, možná spíš ubytovně) výrazně převyšuje můj skromný rozpočet a tak přijímám kontrakt na uprchlého androida. Je to jen android, co by se mi tak mohlo stát, že?

Následně Roger zjistí, že po něm kdosi jde. Je zachráněn černovlasou dívkou a to ne jednou, ale hned dvakrát a poločas hry zakončuje pohřeb výše zmíněné černovlásky. Následně od ní dostanete zprávu. Možná to dělá to světlo, ale na mrtvolu vypadá celkem dobře (copyright Dave Lister) a žádá vás o záchranu. Poté, co vás kapitán lodi odmítne podpořit, ukradnete člun a prcháte na záchrannou misi sami.

Po opuštění Polysorbate LX je hra zábavnější, přes krátkou vesmírnou odyseu se projdete originálním kyberprostorem, abyste nakonec nečekaně skončili procházkou v lidském těle. Určitě je to podle nějakého filmu, ale bylo to již tolikrát zparodováno, že se mi vždy vybaví jen mutace z Futuramy respektive Simpsons. A poté, co hru úspěšně dokončíte, čeká vás cliffhanger jako prase.

A jak to celé vypadá? Grafika je samozřejmě řemeslně výborná. Oproti minulému dílu je značně komixová. Hudba neurazí, vypravěč je zábavný asi jako Petr Rychlý v Na-toč-to! a humor je přítomen, ale většinou je to jen o útrpném uchechtnutí. Se dvěma výjimkami: Omámený člen ostrahy hrající coby Elton John na piano melodii z King's Quest 6 a bruslařská etuda na (P)Elvisově ručníku a následný útok statickou elektřinou. Tyto dvě scénky jsou za mě perfektní a výrazně zlepšují můj dojem ze hry.

Ve hře opět ubylo náhodných úmrtí, až na dvě výjimky musíte provést totální hloupost, abyste zemřeli. Ale co se týká adventurní části, značně přituhlo. A to tak, že některé úkoly jsou podle mě bez návodu naprosto neřešitelné.

Poslední Space Quest 6 jsem dlouhou dobu měl chuť vymazat z disku hned po několika úvodních obrazovkách. Nakonec jsem rád, že jsem to neudělal. Nejedná se v sérii o nijak skvělý, ale ani špatný díl. Prostě průměrný SQ. Pár nezapomenutelných momentů hra obsahuje. A alespoň se na konci dozvíme, jak to s tím Rogerem vše dopadne... Moment... Vlastně nedozvíme =)

Pro: Pár humorných momentů, druhá polovina hry.

Proti: Bez návodu nehratelné, odpudivý Polysorbate LX, za konečný cliffhanger bych autorům nejraději... Naštvali mě.

+16
  • PC 70
A poslední díl je za mnou. U šestého dílu to byla moje premiéra, protože před lety se mi nepodařilo upirátit funčkní verzi, naštěstí to GOG a jeho kolekce vyřešil a já si může odškrtnout dohranou celou sérii.

Ve Score se kdysi nad šestkou rozplývali, já bych tak nadšený nebyl. Graficky je to samozřejmě někde jinde než předchozí díly, nicméně platí to zejména pro druhou půlku hry, zejména první kapitola byla pěkně hnusná (odpudivá planeta s rozmazanou grafikou).

Příběh mě zklamal asi nejvíce. Poté co Roger zachránil galaxii v pátém díle mu jsou odebrány všechny hodnosti (protože porušení předpisů) a stává se z něj zase uklízeč. Místo Beatrix je tu nějaká nová holka, kterou Roger celý díl zachraňuje, i když s ní chce jen kamarádit. A hlavně většina hry je o ničem, prakticky netušíte za čím jdete - nejprve procházíte odpornou planetu ve variaci na Blade Runner, pak utíkáte ze zajetí, procházíte po lodi, létáte v shuttle a až ke konci se rozjede hlavní příběh o věčném mládí a přenosu do mladšího těla.

Je tu spousta odkazů, spousta humoru, ale většina z toho dost na sílu a otravný komentátor, který provází celou hru způsobil že jsem se nedokázal do hry ponořit a brzy mě začaly štvát i ty všechny vtipy za každou cenu. Potkáte i pár známých (Fester, Elmo Pug - který dopadl pořádně na dno).

A jak se to hraje? Space Quest 6 přináší moderní engine, omezil razantně umírání, ale i tak zůstává hardcore adventurou. Na každé obrazovce jsou desítky předmětů z nichž drtivá většina je úplně k ničemu no a mezi nimi se občas skrývají jednopixelové zrady, které by Vás ani nenapadlo hledat. K tomu různé panely, které se nijak nelíší od desítek podobných, ale dají se otevřít, šílené kombinace předmětů. Ovládání shuttle je taky poměrně neintuitivní, občas Vás nenapadne co vlastně jde všechno zmáčknout. A především ty lokace jsou dost o ničem.

Naštěstí poslední dvě mise jsou jiné kafe - nejprve cyberprostor s vynikajícím nápadem na kancelář ve formě Windows 3.11 oken, poté parádní výlet do lidského těla, při kterém jsem si vzpomněl na Fantastickou cestu nebo Vnitřní vesmír. V těchto částech graduje i příběh, který sice není nijak originální, ale na starou počítačovou hru v pohodě.

Není to špatná adventura i přes moje výtky, nicméně v roce 1995 byla už pořádná konkurence a pořád mám v paměti adventury, které byly i v tom roce někde trošku jinde.

Pro: Poslední dvě kapitoly, většinu hry hezká grafika i animace, spousta humoru i odkazů

Proti: Otravný vypravěč, lovení pixelů, moc aktivních míst a velice pomalý rozjezd příběhu.

+9