Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Komentáře

  • PC 95
Na Druhém dílu jsem hned na začátku ocenil jednu věc, kterou bych nejpíš u většiny her považoval za mínus, a sice zjednodušení mnohých herních systémů z jedničky. Prakticky zmizel inventář, zjednodušilo se rozdělování abilit, čemuž pomohlo i to, že až na schopnosti, které opravdu používáte v boji se zbytek přesunul do upgradů společně s předmětovými vylepšeními, dříve rozdělovanými v inventáři.
Poladilo se ovládání party, které je mnohem lepší a intuitivnější stejně jako používání abilit samotných.
Jasně, chápu, že spousta lidí oceňovala ten složitější tzv. "RPGčkovatější" systém, ale já osobně jsem si oddychl, že se můžu naplno věnovat hře a příběhu a netrávím většinu herního času rozdělováním bodíků, itemů a vylepšení. Koneckonců Mass Effect není o tabulkách a inventáři, ale o příběhu. Ten jako takový nemusí být úplně originální, ale řekněme si na rovinu, co dneska je originální od podlahy. Dnes jde spíš o to, šikovně nakombinovat a skloubit jednotlivé prvky a to BW odvedli na výbornou, takže tu žádná.

Co je jedna z hlavních věcí, které ME činí skvělým a na čem stojí a padá (Zatím jen stojí :) jsou postavy, jeji chchování, osobnosti, problémy, dialogy, zkrátka všechno. Někdo se samozřejmě povedl více, někdo méně, ale žádný charakter není úplně plochý, "černý" nebo "bílý" (A přesto se mezi nimi najdou zajímavé kontrasty), všichni mají své problémy, které vás přivedou občas na všelijaká místa a hlavně spousty zajímavých dialogů.
Jak bylo slibováno, dočkali jsme se také reakcí na naše předešlá rozhodnutí, i když zatím jen takového slabšího odvaru, protože až na pár věcí se nám dostalo jen odpovědi v podobě mailu nebo krátkého dialogu. Nezbývá než doufat, že nám to všechno spadne na hlavu ve třetím díle :)

Aby nebyla jen chvála (Ačkoliv bych chtěl), tak si musím upřímně postěžovat na těžbu surovin, to se radši projedu zase v Maku než to. Ale je fakt, že pokud člověk dohrál poctivě ME1 a pak i ME2, nemusel natěžit téměř nic díky bonusům na začátku hry.
Další věcí je něco, co se v poslední době rozmáhá skoro ve všech hrách a sice přehnaná a téměř úplná lineárnost misí. Občas by se zkrátka šikla nějaká ta bonusová odbočka tu a tam.

Pro: Méně času stráveného v inventáři a tabulkách a více ve hře, Příběh, Postavy

Proti: Těžba, Lineárnost misí.

+14 +15 −1
  • PC 90
Nesmrtelný Shepard se vrátil! Sice utrpěl nějakou tu bolístku a vypadá jako by se říznul při holení, nicméně je to on. A je kupodivu silnější než dříve. Asi začal posilovat, protože teďka už se s ničím nepáře. Nejdříve střílí, pak se teprv ptá.

Spousta křiklounků asi nikdy nepřestane štěbetat o tom, jaký je to odklon od zažité jedničky. Odklon to je, jenže (alespoň podle mne) k lepšímu. Druhé putování kapitána Sheparda se mi do krve dostalo lépe než to první. Zatímco v prvním Mass Effectu jsem si připadal jak na houpačce RPG/akce a hraní mi přišlo poněkud zmatené, u druhého dílu houpačka chybí, teda je tu spíše její obdoba akce/ještě větší akce.

Pokud se říká - vstříc novým zážitkům s čistým štítem, tak u Mass Effect 2 to platí dvojnásob. Spousta prvků z jedničky byla zmuchlána jak cár papíru a zahozena do neznáma. Zbylo jen pár nejstatečnějších, které prakticky brání, aby se ze hry stala tupá střílečka.

Ořezání herních mechanismů přináší své ovoce - tím je filmovost, kterou jsou všechny rozhovory, filmečky a akční sekvence prošpikovány až až. Chválu si zaslouží i s citem dávkovaný příběh, který je sice hypergalaktické klišé, nicméně jeho podání je brilantní a zaslouží si jedině ovace. Je sice poněkud divné, že zachránce galaxie musí vymýtit nejméně dvě mimozemské civilizace, ale což.

Druhý Mass Effect mě nadchnul, oblíbil jsem si herní postavy když mi v boji pošel Garrus, málem i slzička ukápla, zamiloval herní soundtrack, při kterém jsem mnohokrát měl husí kůži - zkrátka jsem si oblíbil prakticky vše, co je v téhle akční esenci obsažené a druhé putování kapitána Sheparda je příkladem toho, jak se má druhé pokračování vesmírné trilogie udělat.

Výborně zpracovaná a takřka bezchybná hra. Pro mě adept na hru roku 2010.

Pro: hratelnost, příběh, postavy, filmovost, epika, soundtrack

Proti: snad jen bug, co se mi přihodil naštěstí jen 2x (létající Shepard)

+13 +14 −1
  • PC 90
Na Mass Effect 2 ma oproti jednotke pár vecí zamrzelo, ak orezaný RPG systém, koridorovosť a menšia voľnosť, slabšie podaný príbeh. To však nič nemení na tom, že sa jedná o skvelú hru.

RPG systém je naozaj dosť pozmenený. Najviac ma mrzelo vymiznutie množstva predmetov a možnosť sa starať o vybavenie každého člena posádky. V dvojke ho nahradilo zbieranie a kupovanie schém, a ťažba surovín z planét v rámci mini hry, ktoré ani zďaleka neponúka toľko zábavy. Niektoré schopnosti zostali, niektoré pribudli. Páčil sa mi nový systém heckovania, ktorý aj keď prináša menšiu výzvu ako ten z jednotky, je zábavný.

Koridorovosť a mierne obmedzenie slobody pohybu hráča tiež zamrzelo. Na druhej strane tu to kompenzovalo lepšie prepracované prostredie, viac interaktívne a vyplnené. Skvelé veci ako dostanie misie len na základe započutia hovoru keď vedľa niekoho prechádzate pridávajú hre na vernosti. Hrateľnosť je skvelá, a vôbec mi nevadil prechod na systém munície, skôr som ho privítal, a navyše bol veľmi jednoducho vysvetlený.

Príbeh je epický hneď od začiatku, až na koniec, ktorý oproti jednotke dosť zaostáva. Hlavnú časť hry však tvoria vedľajšie úlohy, od tých najmenších, ktoré ako som už uviedol, môžete dostať jednoducho od okoloidúcich, poprípade na ne natrafíte pri skenovaní planét, alebo vám dôjde do počítača žiadosť, a väčšinou zaberú len pár minút (na druhej strane sú väčšinou originálne), až po tie veľké, kedy verbujete nových členov posádky, alebo im robíte službičku. Dialógy sú skvelé ako v jednotke, najviac som sa vyžíval v spoznávaní posádky vo veľmi zaujímavých rozhovoroch. Skvelá je možnosť zasahovať do cutscén jednoduchým kliknutím ľavým alebo pravým tlačidlom myši, podľa toho či chcete spáchať podlú alebo hrdinskú akciu. Príbeh má pár zaujímavých zvratov, a hráč stále môže ovplyvniť čo sa stane. Veľmi zaujímavá je možnosť integrovať uložené pozície z jednotky, kedy hráč následne v hre stretáva, prípadne nestretáva známe postavy, a vidí dopad svojich činov a rozhodnutí.

Skvelá je aj hudba, zvuky, grafika, dabing, strih, video, a všetko čo sa technického spracovania týka. Hra sa samozrejme nevyhla pár bugom, ktoré ale veľmi jednoducho vyrieši načítanie poslednej pozície, ktorá je vďaka auto ukladaniu vždy pár momentov vzdialená.

Niektorý hovoria o Mass Effect ako o filmovej hre, podľa mňa však ide skôr o skvelý seriál, ktorého každá misia tvorí jednu časť.

Pro: hrateľnosť, príbeh, spracovanie

Proti: obmedzenia oproti jednotke

+13
  • PC 100
Nebudu vás unavovat ságo dlouhými komentáři jako každý ;-). Mass Effect 2 proti jedničce prřináší řadu změn. Příběh je na MAXIMÁLNÍ úrovni. Hra se posunula především ve zbraních a krytí. Grafika je naprosto vynikajicí a přistihl jsem se, jak jsem se 5 minut kochal výhledem na planetu ve stroskotané lodi kdy zachraňujete Jokera, hned na začátku. Velmi se mi líbí jaký má příbeh každý člen týmu, a že jich je sakra hodně. Hru si každý zamiluje, každý kdo si ji zahraje. Když si zamilujete hru, jste v tom. Budete se maximálně snažit a udělat vše pro to, aby vám přežil každý člen týmu, a každá ztráta nějakého člena, vás bude mrzet. Pochvalu si zaslouží i to, jak skvělé to navazuje na první díl, a jak všechny tří díly jsou krásně propletené. Pro mě je to jedna z nejlepších her co jsem kdy hrál s úchvatným příběhem a úchvatnou grafikou!! Pro mě něco, jako filmové STAR WARS :) zkrátka dokonalé a mých 100% hovoří za vše :).

Pro: Grafika, příběh s velkým P, rozhodování se, hodný nebo zlý

Proti: Vubec NIC :)))

+13 +15 −2
  • PC 85
Musím sa priznať že Mass Effect 1-2 som prechádzal maratónom, Bol som strašne nabudený na ten príbeh. A preto som ignoroval väčšinu vedľajších úloh a sústredil som sa na dejovú líniu. Obidve hry som mal dohrané behom týždňa, a veľmi som si to užil. Keď už som to hral druhý krát tak som sa do toho až tak nehrnul a viac som plnil vedľajšie úlohy.
Hral som za klasického dobrého vojaka (aspoň prvý krát). A tiež som si vzhľad nemenil, chcel som mať pravého Sheparda. Grafika pre mňa výborná, lineárnosť hry dobrá. Parťáci boli hrozný v strieľaní ale schopnosti mali dobré.
Dialógy boli lepšie ako v jednotke, aj inventár sa mi páčil bol prehľadnejší.
Každému kto má rád takýto žáner hier túto hru odporúčam. Hrozne ma bavila.

Pro: skoro všetko

Proti: skoro nič

+13 +14 −1
  • PC 85
Tak teď, když je na straně hráčů i vývojářů konečně jasno jaký druh hry/RPG Mass Effect má být, hned je všechno lepší.

V Bioware se vykašlali na zbytečné "RPG prvky", které v prvním díle stejně moc nefungovaly (vývoj postavy byl ještě víc zjednodušen, střelbu už neovlivňují skilly, inventář zmizel) a vypilovaly ty, aspoň pro mě, důležité. Perfektní dialogy a volby a jejich následky.

V RPG části se tedy škrtalo a v té akční se pilovalo. Přidání chladících článků (obdoba nábojů) prospělo. Používání schopností je zábavnější (Vanguardův charge je perfektní). Zrušení automatického krytí byl taky dobrý nápad.

Mass Effect 2 opět exceluje ve filmovosti a vtažení do děje. Celá hra je krásně nadesignována okolo příběhu o sebevražedné výpravě na záchranu lidstva. NPC jsou banda panchartů, kteří se pro ní hodí dokonale. Takže je to sbírka vrahů, žoldáků a narušených jedinců. Když jsem plnil jejich úkoly, abych poznal něco z jejich minulosti a získal jejich loajalitu, tak to dávalo smysl. Chtěl jsem mí posádku na kterou se můžu spolehnout. Stejně tak scanování planet a hledání surovin. Už zde nebylo jen pro nesmyslný achievement jako v prvním díle, ale protože jsou potřeba na upgrady zbraní/lodi/NPC, na kterých bude záviset výsledek poslední mise.

Nejvíc oceňuji propojení prvního a druhého dílu, které je svým rozsahem vskutku nevídané. Už si ani nevzpomínám na hru, která by ve svém pokračování aspoň trochu smysluplným způsobem pracovala s předchozími událostmi. Tady se vesmír opravdu posunul a vyvinul. Hra navíc zareaguje i na to, jak jste se zachovali na důležitých místech v předchozím díle. Je to fajn pocit, když vám někdo připomene co jste udělali v minulosti nebo, když někdo koho jste zabili v ME1 je v ME2 opravdu mrtvý.

Tak si představuji kvalitní hru, které se může říkat akční RPG.

Jako zápory musím uvést už dvě skoro nedílné součásti dnešních her. První jsou nudné, opakující se hackovací minihry, ve kterých úplně chybí aspoň minimální pocit výzvy. Jde jen o bezmyšlenkovité klikání. Druhým záporem je DLC, kdy je nutné šaškovat okolo stahování obsahu, který by měl být na dvd, ale ve jménu boje proti pirátství/bazarovým hrám je nutné ho dodatečně stahovat.
+12 +14 −2
  • PC 50
Tato hra je velmi divná hra. V této hře hrajete za kosmonauta, který létá po vesmíru a sbírá lidi, aby s nimi měl seks. Není to moc realistycké. Seks můžete mít s úplně každým na vaší lodi, až na toho robota, protože to by bylo divné mít seks s robotem v této hře. Nejlepší seks je ale s Mirindou, což není v této hře limonáda. Kromě seksu můžete taky zabíjet mimozemšťani. V této hře mimozemšťani chtějí zničit vesmír, protože jim vadí a je v něm zima. Mimozemšťani můžete taky velmi střílet nebo mít s nimi v této hře seks. Střílečky v této hře jsou velmi super, protože jsou s lejzrama. Taky můžete mimozemšťani zapálit, což je vůbec docela husté. Jinak je ale ta hra velmi divná, protože furt máte jen s někým seks a to nikoho nebaví.

Pro: Mimozemšťani s lejzrama, hořící mimozemšťani, seks s mimozemšťanama

Proti: Vesmír není realistycký

+11 +44 −33
  • PC 95
Oproti jedničce je Mass Effect 2 neskutečný krok kupředu. Hra se oprostila od přílišného hašteření s rasami a dává Vám větší prostor zaměřit se na příběh než na studium toho, jak se nazývá ten či tamten potvorák z vesmíru.

Lehce mě iritovalo neustálé dokupování paliva a sond. Naopak mě potěšilo, když jsem zjistil, že nakoupené upgrady na mou loď přímo ovlivňují filmy a to, kdo mi z posádky přežije.

Styl takovéto open-world hry se mi velmi líbí. Je velice podobný KotOR a proto je mi tak sympatický. Nejedná se o žádný jeden velký svět jako je Skyrim, ale o spousty planet. Přitom oblasti na planetkách jsou malé, takže nebudete zbytečně běhat desítky kilometrů, aby jste splnili jeden úkol.

Romantické prožitky s vašimi oddanými kolegy přitom váš vztah ke hře ještě prohlubují.

Příběh bohužel neskýtá žádné významné kouzlo jako například právě KotOR - i proto dávám "jen" 95%.

Nicméně v dnešní době záplavy Assassínů, CoDů, Crysisů a dalších her bez větší hloubky se stává Mass Effect 2 jednou z nejlepších her, co jsem kdy hrál. Teď jen doufat, že se nebudou snažit na jeho konceptu v Mass Effect 3 nic moc "opravovat".

Pro: gameplay, romance

Proti: velmi povrchní story

+11 +15 −4
  • PC 100
Shepard a jeho crew. No jedna z mých prvních velkých rpg her tohoto typu. Nikdy jsem si nemyslel, že mne něco takového bude bavit. Ale určitě je to i formou vyprávění a toho, jaký Mass Effect je. Je to skvěle vymyšlená hra, která nemá nijak složité mechanismy, vše pochytíte hned a střílení i když je teda nedílnou součástí hry taky nevyžaduje nějakou velkou praxi. Jen si na to musíte zvyknout. Ale jako občas je toho střílení až moc i na můj vkus, ale na druhou stranu bez toho by to byla nuda. Ale co mne hrozně bavilo bylo rekrutování týmu. Potkali jste velice zájímavé kolegy i mise. Akorát vedlejšáky už tak zábavný nebyli. Neříkám, že objevování planet byla nuda, ale člověk od toho asi čekal více. Každopádně vyžití ve hře je opravdu spoustu a vyloženě mne fakt nic neštvalo. Ale remaster jsem nehrál, ale určitě se do toho pustím. Každopádně i v té době grafika stála za to a i na dnešní poměry to není žádná hrůza. Tohle dobrodružství opravdu stojí za to, ještě když dohrajete všechny díly tak některé rozhodnutí se vám opravdu promítnou do hry, což opravdu smekám klobouk a když to rozehrajete znovu, můžete zažít některé věci jinak. Ale jak už to bejvá, úplně že by každé rozhodnutí mělo nějaký vliv se říct nedá, ale i tak je to plus. Jedinou nevýhodu vidím v to, že pokud hru hrajete úplně od znova bez savu z jedničky, některé možnosti v dialozích nemáte hned k dispozici a musíte se k nim vrátit až po opětovném hraní jelikož teprve pak budete mít dostatek bodů na to. Proto tak okatě nabádat hráče ke znovu hrání je trošku přehnaný, ale na druhou stranu tuhle hru si velice rád zahraju znovu kdykoli. Díky ní jsem poznal kouzlo takových her.

Pro: dialogy, příběh, rekrutování crew, grafika, celkové zpracování

Proti: střílení je občas repetitivní a nijak už nepřekvapí, některé rozhodnutí v dialozích máte zamklé od začátku a musíte se vrátit k nim v opětovném hraní, ne všechny rozhodnutí mají dopad na příběh, objevování planet je na jedno brdo

+10
  • PC 80
Dvojka je jednoznačně hezčí, příběhem nutkavější, mnohé z kouzla jedničky se ale vytratilo a mnohé z hloupostí mě nemilých přibylo.

+ mnohem hezčí grafika, kterou můj prastarý PC pardál stále nečekaně i na plné detaily zvládá
+ 200% filmový začátek hry
+ některé sympatické postavy
+ vesmír a zkoumání
+ příběh

- ošklivá obálka :D
- množství postav, přičemž takový počet je zbytečný a mnozí jsou tak nevyužiti až pro hru naprosto zbyteční významem (Zaeed, Kasumi, Grunt, Jack)
- díky množství postav také velké množství misí loajality, které tak svým počtem už celkem zdržují
- Overlord, Liar of the Shadow Broker, Arrival, ostatní DLC jen zbytečně uměle protahovaly hrací dobu (pokud jste hru začínali od začátku se všemi dostupnými přídavky)
- na můj vkus příliš mnoho video sekvencí a animovaných neinteraktivních příběhových videí, u některýchž hra rozhodovala za mě.
- bugy, zasekávající se a "vypínající se" postavy, příběhové postavy, se kterými nelze mluvit...
- zbytečné zdlouhavé skenování planet. Kde je to rychlé jednoduché skenování z orbity jako v ME1, když je tohle ještě navíc vylepšená Normandy?
- když si před samotným rozehráním hry nejprve prohlédnu a prozkoumám vesmír a jeho galaxie, zase se mi postupně nedávkují mise. Hvězdná mapa je tak díky všem těm ukazatelům a informacích totálně nepřehledná
- palivo a jeho nákup, nutnost dukupovat sondy - jen způsob pro protáhnutí herní doby
- nutnost "ručně" cestovat mezi hvězdnými systémy jedné galaxie - - jen způsob pro protáhnutí herní doby
- přílišná konzolovost, nulová možnost nastavení, nemožnost vypnout nápovědu ve hře, která navíc chybně napovídá u klávesových zkratek, pokud si klávesy namapujete jinak, než autoři rozhodli, že je to správně, navíc nemožnost některé klávesy vůbec namapovat. Ještě že existuje Coalesced.Editor.
- žádná zkratka pro úkoly a kodex, všechno musí jít přes Escape
-- (ano, dva mínusy) za okleštěnou Citadelu. Kde je ta nádherná, rozhlehlá Citadela z ME1? Takového času a úsilí bylo věnováno na zbytečný přídavek se vznášedlem, jeho misí a mapami, přitom rozvíjení Citadely co do možností akcí, úkolů a její průchodnosti by byl DŮVOD DLC kupovat. Největší zklamání z ME2.
- až smutně nevyužité postavy Wrexe, Ashley/Kaidana (totálně) a Liary (u níž to alespoň trochu napravil přídavek)

Pro: Příběh, grafika, mimika, filmovost

Proti: Zbytečné postavy, zbytečně lacině protahovaná hrací doba, konzolovst

+9 +11 −2
  • XboxX/S 100
Hraní trilogie Mass Effect a zejména druhého dílu bylo jako se vrátit do vaše oblíbeného místa na dovolenou.
Potkáváte známe lokace, které jste si zamilovali.
Potkáváte staré přátele.
Všechno vás objímá.

To dělá všechno remaster a objímá vás ještě více vylepšenou grafikou, která je na nové generaci konzolí znát a tak jsem si užil remaster na velké televizi, kdy originál jsem zažíval na malém notebooku.

Legendary edice mě taky nabídla všechny DLC, které jsem při vydání originálu minul, takže došlo i na (pro mě) nový obsah a nová dobrodružství a nové přátele.

Pro veterány série, nutnost nejen z nostalgie.
Pro nováčka - naprostá nutnost!

Pro: dialogy, příběh, postavy, svět, pořád koukatelná grafika

Proti: nic

+9
  • PC 95
Po prvním dílu, který mě moc nenachnul kvůli dokola opakujícim se misím, jsem trpělivě očekával Mass Effect 2. Čekal jsem, že vývojáři udělají hru zajímavější a různorodější a tak se také stalo. Příběh je velice povedený, poslední mise velice vydařená(hltal jsem každý detail na konci a těšil se jak to jen dopadne) a přidáním jakýsich miniscén se stala hra zabavnější a co se týče hratelnosti ta byla vynikající již v jedničce. Jediným co bych této hře mohl snad vytknout je až neuvěřitelný nadbytek informací, hru snad musíte dohrát 3x, abyste pochopili všechny části příběhu a celého Mass Effectu.

Pro: příběh,hratelnost

Proti: moc informací

+8 +9 −1
  • PC 100
Je důležité míti svého Sheparda.

Příběh
Návaznost na předchozí první díl je pro mě velkým plusem. Objevujeme zde nové postavy a tak se svět Mass Effectu začína exponenciálně rozkládat. Zápletka slušně vystavěná a zajímavá natolik, že vás táhne dál. Lokace výborně spracovány.

Hratelnost
Objevuje se zde už několik prvků, které jsou docela sympatické (těžba surovin, větší dostupný prostor a lokace). Osobně se mi celkem nelíbí bojový systém, ale je to o zvyku.

Pro: příběh, hratelnost, grafika, Miranda...

+4 +6 −2
  • PC 70
Zklamání. Velké. Po dvou letech čekání, po dvaceti pěti hodinách důsledného hraní, mám teď pocit, jako by mi MUDrci z BioWare vrazili nůž do zad. Což o to, zážitek to byl intenzivní, zejména v posledních pasážích hry (i když kdo ví, jak velkou roli v tom asi hrálo to, že mi ke konci umřela půlka mého týmu, včetně mého oblíbeného Thanea), za to smekám před scénáristy svoji pomyslnou hučku. Bohužel, příběh je asi tak jediné, co by se dalo pochválit.
Nevím sice, kdo tento monstrózní projekt řídil, ale za nápad prakticky úplně se odklonit herně od RPG kořenů, by si zasloužil minimálně pohlavek (nepomyslný). Nemyslím tím ubrání na biotických schopnostech a akčnější soubojový systém, tyto změny hodnotím jako plusové. Co mě ale nadzvedlo ze židle, bylo okleštění od jakékoliv svobodné volby (a ne, to že si můžu zvolit dobro/zlo a plnit úkoly v různém pořadí NENÍ svoboda, jakou bych si představoval, to je dneska snad samozřejmost). Všechno začíná už u questů. Pokud totiž spočítáme příběhové a týkající se vašich týmových kolegů, dostáváme se zhruba někam k číslu 25 + 20 vedlejších, přičemž všechny jsou na jedno brdo. Nejhorší však na nich je, že se při jejich plnění dostáváte loadingem do jakýchsi instancí, které se designem zasekly někde v roce 1992 (i když možná i ten Blazkowicz se pohyboval v nelineárnějších úrovních). Ano, ME2 se smrskla na prachsprostou koridorovku, která absolutně zabíjí jakoukoliv hráčovu iniciativu zkoušet jiný postup hrou, než jaký mu nalinkovali tvůrci.
Pokud jsou úkoly Alfou, pak Omegou dobrého RPG je vývoj postavy. Tím pádem tedy této hře chybí obojí, protože to, co s ním tady provedli a jak ho zmršili, to je prostě na pěst. Ne, zkušenosti tu totiž nedostáváte za zabíjení enemáků, ani za plnění vedlejších úkolů (40 exp. za vedlejšák v době, kdy na každou úroveň potřebujete 1000, přičemž vedlejších questů je, jak jsem už zmínil výše, zhruba 20... no, jen si spočítejte, o kolik úrovní si díky nim polepšíte, když budete hrát poctivě a nic nevynechávat... PCHEEE), ME2 vás totiž odmění jedině za plnění příběhu (1000 exp. za úkol, někdy ani to ne), tím pádem můžete s postavou dospět maximálně někam k 25. úrovni, víc ani ň, autoři vám to prostě nedovolí, takže k získání jedné z medailí (dosáhnutí 30. lvl) si musíte rozehrát novou hru.
Vývoje postavy se samozřejmě týkají i předměty. Různá brnění a zbraně, kterými si namakáte už tak namakanou postavu? Pokud si představujete, že alespoň tady se vývojáři drželi osvědčených postupů z jedničky, tak se mýlíte. Žádná brnění, Žádné nové zbraně. Všechno tohle, vybavování si postavy, radost z nově nalezeného pulzního kanónu, titanové helmy, vyztužených nohavic nebo iridiových podvlíkaček, to vše je pryč. Autoři celý systém předmětů vměstnali do jakéhosi šatníku a panelu na lodi, kde si to všechno "namodifikujete", čímž se prakticky zbavili jakékoliv odpovědnosti vytvářet nové itemy (jakákoliv zbraň bude vypadat pořád stejně, ať na ni připlácnete cokoliv). Co víc! "Patenty" na jednotlivé modifikace si budete muset nejdřív objevit, nebo ve většině případů koupit za ohromný prachy... který ale nebudete mít, protože z příšer nepadají žádné předměty a peníze z hlavních questů stačí tak tak na nakupování paliva do vesmírné lodi a sond na těžbu čtyř základních surovin (to vylepšení je třeba ještě z něčeho sestrojit!). Tímto se hra jaksi dostává do začarovaného kruhu, jelikož hlavních úkolů je pochopitelně jen velmi omezené množství, peníze není kde sehnat. Nakonec budete rádi, když si ze zbylých kreditů budete moct dovolit alespoň půlku všech modifikací.
BioWare vám zkrátka po celou dobu hází klacky pod nohy, sice o dost méně než v Dragon Age, ale pořád je jich dost (a to jsem vypíchl jen ty nejpodstatnější). Nebýt skvělého příběhu, asi bych se jen těžko udržel odinstalování ME2 už někde v půlce. Sledovat totiž příběhy vašich spolubojovníků, čtení si dokonale vypiplaných dialogů a klepání se na to, jak to celé dopadne... to jsou prostě věci, které tuhle hru pozvedávají nad průměr RPG žánru, kam by jinak svými dojebanými herními mechanismy patřila.
ME2 je něco jako Call of Duty RPG žánru, se všemi jeho neduhy v podobě lineární dálnice, po které vás vede a postrádající jakékoliv odbočky, avšak na úkor přiblížení se prvotřídnímu filmového zážitku.

Pro: PŘÍBĚH, postavy, dabing, dynamické souboje, žádné zpropadené vozidlo

Proti: úkoly, linearita, absence předmětů, zpropadená těžba, ten finální boss byl snad vtip? žádné exp. z nepřátel, minimum exp. za úkoly... a prakticky jakékoliv další základní RPG mechanismy

+3 +11 −8
  • PC 70
Call of Duty koridorovka s velkým množstvím vedlejších misí ve VELMI generickém prostředí. V podstatě pořád stejné chodby s mnoha poházenými krabicemi, jen textury a výhled na vzdálené pozadí se mění.

Na rozdíl od onoho Call of Duty nicméně tady do té frenetické střelby do všeho, co jde zabít, hráči nikdo moc nekecá, a ovládání mu hra bere jen v mírně interaktivních cut scénách, takže jako rychlá lineární akce to docela zabaví. Otravné je jen množství občasných miniher, ale ty jsou naštěstí většinou nepovinné, slouží jen k větším možnostem upgradování těch pár zbraní co ve hře jsou a ke zvelebování lodi.

Mezi misemi pak je třeba adventurně chodit civilními prostory a velmi zjednodušenou formou interagovat s NPC a s okolím, nicméně všechny charaktery jsou tu stejně ploché jak prkno, interakce s nimi značně nekontrolovatelná, a veškeré prostředí striktně samoúčelné, takže proč se zdržovat nad rámec toho co je nutné, stejně jde vždy jen o to nechat se hodit do další lokace kde bude třeba vyhladit vše živé.
Příběh samotný ostatně také nevybočuje ze standardního "epické-sci-fi-pro-dvanáctileté-panice".

Překvapilo mě nicméně, že hra je velmi krátká, hlavní příběh končí zhruba tam, kde jsem čekal že jde pouze o úvod. Je zde až příliš evidentní že jde pouze o prostřední třetinu jednoho celku.

Pro: vizuálně hezké prostředí zjednodušených Star Wars, na střílečku nadstandardní možnosti ovlivňování vedlejších postav, frenetická střelba

Proti: nepřesné zbraně, generické prostředí, minihry, "filmové" dialogy doprovázející zcela zbytečný příběh

+2 +20 −18
  • PC 90
Nenacházim správný slovo, který by bylo schopný vystihnout můj pocit z toho, co jsem viděl/hrál. Ta hra je po všech stránkách fenomenálně odvedená, od bezchybný grafiky přes dynamickou akci až po parádní příběh. On byl výbornej i první díl, ale v mnoha částech docela nudil a akce nebyla tak dobře zpracovaná (bohužel jsem nedohrál). Všechno podtrhuje skvělej hudební doprovod a hlas Martina Sheena v roli pana Neznámého. Úžasný jsou i venkovní lokace plný života. Pro mě obrovský překvápko a zároveň nejlepší film kterej jsem kdy hrál. Neříkám však, že neexistuje lepší hra, lepších her je dost, ale v rámci žánru je Mass Effect zkrátka pecka. Kam se hrabou vesmírný hovadiny typu Star Trek nebo Star Wars (mluvim jak o filmech tak herních adaptacích. Chápu, srovnávat hru s filmem je na pováženou, ale tady mi to přijde jako dobrej nápad), když jim frajeři od BioWare nakopali prdel.

Pro: hudba, příběh, venkovní lokace, dabing, grafika

Proti: občasná nuda

  • PC 80
Po jednicce, ktera me uchvatila, jsem si dal tohle. Oproti jednicce docela zklamani. Krome grafiky (trosku lepsi jak v jednicce) a pribehu (hlavne povedeny zacatek) me to zklamalo na vsech frontach. RPG to teda fakt uz neni. Orezany to je az na kost. Od uplne koridorovosti prostredi az po Citadelu, ktera se smrskla na bytecek 3+1. Taky ten konec byl oproti zacatku pribehu hloupej az hamba. Ten meganeco na konci jak kdyby vypadl z dvojrozmernych automatovek z devadesatych let ala Metal Slug. Jestli tohle individuum melo ohrozovat galaxii, tak to potes koste. Z cele hry je citit na sto honu ten trend zjednodusovani veci. Uz nemam rad prekombinovane techno/rpg/buhvico slozitosti, ale tohle bylo jednoduche presprilis.

Pro: Udrzi to cloveka v napeti, diky pribehu. Grafika. Hudba.

Proti: Nepovedeny zaver. Brutalni orezani RPG a level designu.

  • PC 35
Dopredu upozorňujem, že k Mass Effectu 2 na PC som od začiatku pristupoval ako k čistokrvnému FPS a nie RPG. Napriek tomu, Mass Effect 2 je len obyčajný plytký blockbuster. S prehľadom sa dá prirovnať k hociakej Michael Bayovke (Transformers, Armageddon). Prvú hodinku sa to dá prekúsať, a potom ostáva už len dúfať že to čoskoro skončí a v duchu si pri tom opakovať - nikdy viac! Podobne ako ráno po opici. Bohužial, obe predsavzatia vždy poruším.

Svet ME je samozrejme copy-pastnutý Star Wars. Ovládanie priamo z konzoly, zbrane sa nedajú nastaviť na shortcuty a treba sa spoliehať na mouse wheel. Všetky misie sú o prebehnutí z bodu A do bodu B, bez náznaku akejkoľvek komplikácie. Hackovanie sa deje cez priblbé puzzle, ktoré zvládne aj cvičená opica. Všetko je priehladné a neskutočne jednoduché. K tomu všetkému typická mouse akcelerácia, ktorá sa na PC nedá vypnuť. No des.

Celý design je klasický strojový, ľod s companionmi, ktorý vám podsúvajú svoje vlastné side príbehy, parciálne vždy po každej planéte - poznáme už od NWN. Žiadne prekvapenia sa nekonajú, nad ničím nie je treba rozmýšlať. Skenovanie planét hádam prekoná aj to autíčko z jednotky. Behať myškou po planéte so stlačeným pravým tlačítkom a byť pripravený stlačiť lavé keď vyskočí graf pri jednom z minerálov by opäť zvládla aj opica. Robiť to 5 minút je únavné, robiť to 10 hodín pre všetky planéty je masochizmus.

Svet hier sa dostal do mäsového štádia kedy sa rozpočtami vyrovnáva filmovému priemyslu. V tomto, Mass Effect 2 znesie prirovnanie k tým najhorším Michael Bay-blockbusterom. Vyhodené milióny na prezentáciu a marketing namiesto obsahu. Priemerný hráč je ako priemerný volič, a pri nich nemá zmysel apelovať na rozum. Stačí sympatický hrdina, zopár WAU momentov, hlas Martina Sheena a tucet zaplatených recenzií.
-6 +17 −23
  • PC 95
vyborna hra, akorat spatna pristupnost nekterych DLC me stvala... na pokracovani se moc tesim, podle me jedno z nejlepsich RPG a nejzabavnejsich her vubec :)

Pro: spousta DLC, ceska lokalizace

Proti: ve vetsine oblasti omezeny pristup (neni zde takova volnost jako treba v TES V Skyrim)

-10 +3 −13
  • PC 85
Oproti ME1 sem se zděsil toho akčního dění co přibilo, už to nejni co bývalo. Jednička lepší! Ale časem si zvyknete a je to vlastně dobře že je to akčnější. Ale: Strašně málo zbraní! Plus nemožnost modifikace a ještě tak blbě udělaný výber zbraní, no otřesný!... Příběhem se dvojka taky nepředčí před jedničkou, je to spíš taková výplň před finální 3kou. Sezbíráte tým a hola hop do poslední mise.

Pro: Lepší grafika, možnost převodu postavy z 1. dílu

Proti: Málo zbraní, Nemožnost vylepšování zbraní, poměrně krátká hlavní linie

-11 +6 −17