Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Komentáře

  • PC 80
Mass effect 2 hned od začátku ukazuje, že toto pokračování bude jiné. Nejenom nové herní prvky, ale už úvodní menu, doprovázené epickou hudbou napoví, že tato hra bude drsnější a "špinavější".

A je to tak, lokace prvního Mass Effectu byly strohé, sofististikovaně jednoduché, bez detailů. Najednou hráč navštíví Omegu a nejvýstižnější slovo, které ho napadne je "Smetiště". Mass Effect universum odhaluje své stinější oblasti. Je to jako přechod ze Star Treku nová generace, na ponurejší Battlestar Galacticu 2004. Rozhodnutí přináší drsnější alternativy a konečně lze ztratit pozlatko galaktického superhrdiny. Účel světí prostředky. Tak zaprodejme duše.

Rozhodně potěší komplexnější užívání schopností a omezená paleta zbraní, tudíž nabízí odlišnou hru za jednotlivé třídy. Nové postavy do týmu jsou také specifičtější, ale selhává tu jejich nízká AI. Sice je lze poslat kamkoli, ale na nejvyšší obtížnosti, se tvrdě projeví jejich nedostatky. Sám za biotika, jsem insanity vzdal asi v šesté misi. S tím také souvisí špatně rozložený autosave, třeba mise pro Mordina obsahuje dost zásekových míst, být tam o dva autosave víc, plnění by bylo šetrnější vůči nervům.

Normálně bych těžbu prvků považoval za zbytečný balast, ale jejich nutnost pro vylepšování čehokoli je příjemným zpestřením. Takže jednotlivé související novinky jsou fajn.

Postav v družině je však příliš mnoho. Je sice fajn, že jsou propracovanější a mají co říci ale v celé hře není dost času pro všechny.

Celkově považuji Mass Effect 2 za akorát dlouhou a zdařilou hru. Atmosféra příběhu a jeho tempo dokáží strhnout. Je to ze života, lidé tu umírají různě morbidním způsobem, a všude je cítit určitá bezmoc, všechny zkrátka zachránit nelze. Sice zamrzí, že hráč nenavštíví některé lokace z jedničky ale Ilium, Tuchanka a další lokace to vynahradí.

Proč se nehnat za spravedlivou pomstou, ME 2 tuto možnost nabízí.

Pro: Zjizvenější, surovejší Mass Effect

Proti: AI si nesedí s možnostmi. Obsah některých dlc by měl být v základu

+22
  • PC 80
V době, kdy jsem psal tento komentář, jsem sice už měl nějakou dobu rozehraný třetí díl, nicméně mám nutkání je navzájem všechny porovnávat, a tak, abych ulevil své duši, musím napsat taky pár slov o dvojce.

Skok mezi jedničkou a dvojkou mi přišel skoro tak velký, jako mezi prvním a druhým dílem Assassin's Creed. Jenže zatímco tvůrci Assassin's Creed de facto všechno vylepšili bez nějakých "ale", Mass Effect udělal pořádný posun kupředu, spolu s ním však přibylo taky pár neduhů. Snad nejvýraznější změnou jsou celkově mnohem svižnější a zábavnější akční složka. Přestřelky jsou daleko intenzivnější, přibyl útok zblízka, zmizelo přehřívání zbraní a nahradily ho konvenční náboje (byť to teda v rámci hry nedává moc smysl) a lokace jsou teď ve většině případů mnohem lépe nadesignované, takže tentokrát je tu i prostor pro taktiku, obkličování, alternativní cesty a vůbec se tam jaksi líp dýchá. Vylepšení doznala i umělá inteligence, která teď přinejmenším dělá, co po ní chcete a neplete se vám do rány či nenabíhá doprostřed nepřátelských řad.

Ruku v ruce s lepší akční stránkou jdou i zajímavější pasáže mimo bojiště. Nejen, že je teď akce lépe nadávkovaná, ale rozhovory teď mají jakýsi spád, už nejsou tak příšerně patetické (i když ani tady se tomu scénárista úplně nevyhnul) a odráží se v nich i to, jaký je vaše postava charakterní klaďas, či bezpáteční hajzl. Tu a tam si promluvit s nějakým členem týmu byla většinou radost a dokonce se ukázalo, že autoři mají smysl pro humor (zejména dvojice Joker a EDI či vědec Mordin Solus mě občas upřímně pobavili).

Co se příliš nezměnilo je stereotypnost vedlejších úkolů. V podstatě je to skoro totéž jako v jedničce, akorát v zajímavějším prostředí a nemusíte kvůli tomu jezdit po těch odporných planetkách. Co se hloupého navíc přibylo, je sběr surovin po různých planetách - to je opravdu otrava, kterou jsem si vytrpěl jenom proto, že jsem musel, a nenatěžil jsem dobrovolně ani o gram víc, než jsem potřeboval. Jo a ke všemu zmizelo Mako, proti kterýmu jsem celkem nic neměl, snad jen to, že se na těch podivně zakřivených površích planet z jedničky ovládalo naprosto katastrofálně.

Po technické stránce je všechno v pořádku, grafika doznala výrazného zlepšení - prostředí už není tak šíleně prázdné a detailní nejsou už jen obličeje. Za to si výrazně pohoršila hudba, která tak nějak zabila atmosféru jedničky a nahradila ji celkem nevýrazným béčkovým sci-fi balastem. A když už mluvím o sci-fi balastu, tak totéž se v podstatě dá říct i o příběhu. Nicméně je to celé celkem dobře podané a konec konců jsem si celou tu jízdu docela užil. Nemůžu si stěžovat.

Pro: výborná akce ; svižnost ; pěkná a nenáročná grafika

Proti: nezajímavá hudba ; místy stereotyp ; příběh

+20
  • PC 70
Lepší než první díl.

Tak by se dal trochu nespravedlivě shrnout Mass Effect 2. Ubylo RPG, ale stále je podle mého mimo říkat, že se druhý ME dostal v tomhle na úrovni Deus Ex série. Vylepšení je znát u soubojů, které jsou zejména na vyšších úrovních relativně zábavné. Reave Samary šetří spoustu nábojů a ruční odpalovač jaderných hlavic má skvělý efekt. Grafika nepostrádala své krásné momenty, zejména s použitím ALOT modu. Bez něj se připravte, že vás z některých bližších textur budou trochu bolet oči. Sci-fi atmosféra byla občas úžasná.

Ubylo nudných zkoumání planet s Makem, přibylo naprosto stejně nudné a otravné skenování planet. Vřele doporučuji k tomuto rovněž instalovat mod (No MiniGames), kdy posléze stačí jedna sonda na planetu. Obdobně odstraňuje i hackovací minihry, kterých určitě také není škoda. Proč si nabourávat dynamiku děje.

Stran hlavních misí... Občas to vypadalo na neskonalou nádheru, avšak záhy se vše změnilo v tradiční tunel (bez mini mapy - aby to nebylo tak poznat), s překážkami označujícími místa, kde se bude bojovat. Zejména mě v tomto zklamala loď "Filatelistů". Skvělé ale byly mise loajality Jacoba a hlavně Mordina (Tuchanka se mi obecně líbila a patřila mezi nejzajímavější lokace). Druhá jmenovaná má parádní dilemata a setkání s vězněným Kroganem přináší mimořádně hluboký zažitek, který je jak z jiné (daleko lepší) hry.

Vedlejší mise jsou nepopiratelně zábavnější než v předchozím díle. A jejich lokace vypadají lépe a hlavně pokaždé jinak. Mise v hlavní dějové linii jsou ale stále lepší, obdobně jako mise loajality jednotlivých družníků. Trochu ovšem škoda, že ve většině z nich jsou středobodem stále a jen bitvy. Jednička mi přišla občas více kecací, když šlo přesvědčit mnohé opozičníky a udržet je tak třebas naživu i v dalších dílech. Dvojka ale občas nabídne do těch stálých soubojů nějaké nesoubojové oživení (např. lákání Morinth).

Velmi mě mrzelo, že scífková space opera nemá žádné pořádné město. První díl také nebyl žádný zázrak, ale tohle je prostě strašná škoda a každé pořádné RPG by mělo nějaké mít. Posádka je proti prvnímu dílu rozmanitější, byť stále nemohu říci, že by charaktery jednotlivých postav dosahovaly úrovně nejlepších RPG. Trochu propracovanější však jsou. Celou hru mě neseděla spolupráce s Kerberem a můj Šeprd to dosti jasně dával najevo. Bez Kasumi DLC bych ale byl nucen po Normandii pobíhat v nějakém kerberáckém oblečku. Přitom alianční N7 zbroj je přítomná od začátku. Pěkným doplňkem bylo vybavování kajuty Šeprda. Rybičky, stará helma, modely lodí, křeček, protheánský artefakt, psí známka z DLC... Dohromady to vypadalo hezky a člověk se do ní rád vracel.

Celkově na mě druhý díl, snad ještě více než první, působí jako takový ten standardní sci-fi filmový vypalovák, na který si zajdete v sobotu s přáteli. Pobavíte se, avšak po pár týdnech už si nepamatujete, o čem to celé bylo. Tedy v posledku dobrá hra. Jen to není žádné pořádné RPG typu Planescape, Witcher 3 či Baldurs Gate 2.

Odehráno btw něco přes 51 hodin i se všemi DLC.

Pro: dobrý příběh a většina misí, solidní grafika, poměrně zábavné souboje, sci-fi atmosféra

Proti: osekané RPG prvky, tunel místo lokací, kvalita některých textur, otravné minihry, přemíra soubojů, chybí pořádné hi-tech město

+20 +21 −1
  • PS4 85
Herní výzva 2022 - 10. " Vzhůru do oblak"

Druhý díl Mass effectu jsem díky Legendary edition začal hrát ihned po dohrání toho prvního. A rozdíl byl znát hned od začátku. Vylepšené střílení, pohyb, HUD, pocit ze hraní. Těžko jsem se od hry mohl odtrhnout.

Absenci Maka jsem také uvítal (i když v dlc se opět objevil). Začátek příběhu hezky vtáhne a toužil jsem vědět, jak bude příběh pokračovat. Postupné verbování posádky a řešení jejich problémů se mi líbilo, morální rozhodování u vedlejších i hlavních misí nebylo vždy lehké. Co se týče scénáře není co vytknout.

Důvodem, proč mi nakonec tak dlouho trvalo hru dohrát, bude nejspíše akční složka hry. Ta z mého hlediska za tou příběhovou pokulhává. Ano, oproti prvnímu dílu se jedná o značné vylepšení. I tak se však postupem času stane repetativní složkou hry bez velké obměny. I skript je v podstatě stejný, ať děléte jakoukoliv misi. První vlna na rozehřátí, druhá vlna, třetí vlna a pak super vlna s cílem mise.

To se naštěstí na konci hry výrazně vylepší. Hra vám spočítá to, jak jste po celou dobu poctivě plnili mise a připravovali se a také, jak moc jste dávali pozor. Proto pokud chcete, aby se ideálně nikomu nic nestalo, nebude to zadarmo. A tedy i konec byl opět strhující.

Závěrem se tedy těším, jak celá trilogie bude zakončena a jak se veškerá rozhodnutí promítnou do příběhu. Vše je krásně rozehráno, tak se do toho pusťme!

Pro: Příběh, postavy, rozhodování

Proti: Akční složka hry

+20
  • PC 80
Původně pro mě byl Mass Effect hrou, do které jsem se musel nutit. Postupem hraní se z toho stala záležitost, kterou jsem si oblíbil i přes její viditelné nedostatky. Po dohrání prvního dílu bylo pokračování jasnou volbou, už jen z důvodů pozitivnějsích ohlasů. I přesto jsem se radši držel myšlenkami trošku při zemi a i když dvojka občas klopýtne, je to nástupce jak má být. U podobné hry opět bude dobré zmínit jen body, které mne nadchly a co mě případně zklamalo.

Celá dvojka přesto stojí na postavách, ať už nových, či navrátivších. Ohledně nich jsem byl v sedmém nebi. Každá z nich má svůj příběh, který můžete dále rozvíjet plnění hlavního questu, aby jste si tak získali jejich loajalitu. Ovšem pokud toto přejdete je neméně zajímavé si s postavami během svého volna jen tak pokecat, což Vám trošku otevírá jejich vlastní já, které je občas hodně silné. Překvapením pro mě byl návrat několika postav z předešlého dílu a veškeré následky, které jsem v prvním díle učinil.

Mezi dalšími body, které se dají bez okolků vypíchnout je grafická stránka hry. Konečně se hra může honosit tím, co jedničce chybělo, kde mi vše přišlo plytké a bez života. Samotné úrovně jsou sice stále na stejné úrovni, ale je graficky jsou více pestřejší a barevnější. Všechno ožilo tím správným směrem a určitě se na hru lépe kouká!

Ohledně boje jsem si začal trošku více mlaskat, než-li u prvního dílu. Hra má o trošku akčnější ráz a změna z nekonečné, přehřívající se munice z jedničky vyměnily zásobníky a nutnost střelivo doplňovat za to určitě palec nahoru.

S hratelností jsou spjaty i veškeré hackovací minihry a těžba surovin. Ve své podstatě strašně primitivní záležitost, ale neuvěřitelně návyková. Občas jsem se jen procházel po dané lokaci a hledal, kde můžu co hacknout. Stejně tak s planetami, létal jsem s lodí i kam jsem nemusel, abych měl spoustu vytěžených zásob. Určitě nejsou od škody, za vytěžený materiál je možné nakoupit spoustu vylepšení!

Patrně jediným, ale pro mě velkým problém je opět maskování hlavního příběhu spoustou vedlejšáků, které Vám sice dávají zkušenosti a různé další motivační dovednosti. Ve výsledku jsem ale tímhle trošku zklamán. Začátek příběhu mě neuvěřitelně vtáhl, až jsem se tomu sám divil. Postupem hraní jsem si však nemohl nevšimnout tohoto šrapnelu na jinak parádní hře.

U Mass Effect 2 jde vidět, že tvůrci dali na názory komunity a vyřešili/vymazali spoustu věcí. Zároveň nakopli spoustu dalšího materiálu, který se prostě snad v trojce nedá zvládnout vysvětlit, ale to uvidím zakrátko ... :)

Pro: sympatičtější grafika, drobná úprava hratelnosti, postavy, dabing, rozhodnutí, parádní rozjezd, ...

Proti: oproti prvnímu dílu slabší příběh, okatě slabší filmovost,

+19 +20 −1
  • PC 90
Mass Effect 2...

K ME 2 jsem se dostal až 4 roky od vydání a s ročním odstupem od dohrání prvního dílu. A musím říct, že i v roce 2014 by se nemusel ME za nic stydět. První co mně potěšilo byla krásná, plynulá grafika i na mém lehce podprůměrném stroji, všechno nastaveno na max. bez problémů. Animace pohybu postav se také dočkala zlepšení a jediné co zůstalo tak nějak stejně nedokonalé je mimika.

Ovládání bylo trochu zjednodušeno automatickým krytím, což mě osobně otravovalo a ze začátku odrazovalo od dohrání, celou akci pokryjete pouze mezerníkem a levým tlačítkem myši. Co se akce jako takové týče, v ME 1 byla prostě mnohem zábavnější.

RPG systém je slabý. Málo schopností a získávají se poměrně těžce, i když je vlastně skoro vůbec nepotřebujete. Volby v dialozích sou skvělé (jste buď ochránce, odpadlík nebo obojí). Škoda jen, že v českém překladu se občas Shepard chová nevyzpytatelně, a tak nešťastně můžete zvolit přesně opačné chování, než jaké jste původně zamýšleli.

Hlavní dějová linka i vedlejší storky s členy posádky jsou na vysoké úrovni. Jediné čemu bych se vyhnul při znovu rozehrání jsou mise, které zpřístupníte při skenech neznámých planet. Nic nového se nedozvíte, a projdete si pouze rutinním vystřílením koridoru.

Všechny nedostatky vyvažuje a převažuje příběh, poutavé dialogy (To nejlepší na celém ME), in game videa, vylepšování arzenálu, lodi..., a živé světy se spoustou zajímavých mimozemšťanů i pozemšťanů.

Pro: Grafika, charaktery postav, hudba, volby ochránce - odpadlíka, vylepšování - výzkum, dialogy, příběh

Proti: Vedlejší mise - anomálie, zjednodušená akce, nevyužití schopností

+19
  • PC 80
Velká hvězdná hra, která je prosetá filmovým stylem -- jako kapitán velíte své hvězdné lodi, rozvíjíte vztahy se svojí posádkou a lítáte po galaxii na mise. Hodně mi vyhovovalo, že mám skutečně svojí loď, posádku (kterou lze rozšiřovat) a vybírat si úkoly podle nálady. Konverzace jsou zajímavé, i příběh; většinou po každé splněné misi se rozvine dialogová možnost, máte možnost se s někým sblížit / oddálit.

Mise jsou z naprosté většiny akční a bohužel působí jako levely se světelnou pistolí v uzavřeném koridoru. To zamrzí, protože to dost sráží celý efekt sandboxu -- měj svojí loď a dělej si co chceš. Naštěstí tohle všechno zachraňuje obrazová katarze, kde máte často pocit, že scénu režíroval pan Spielberg -- jak v kameře u konverzací (Samara a hvězdné okno zdraví!), stylů měst, tak i v napjatých akčních pasážích.

Soundtrack je vynikající, má v sobě jak klasická 90. léta (Deus Ex zdraví!), tak i orchestrální epickou hudbu; především ve městěch a klubech a potom v pozdějších misích mi z něj šel často mráz po zádech. Vůbec filmové zrno a výtvarný desing grafiky společně s hudbou umocňují filmový zážitek Mass Effectu 2, který nemá v herní scéně moc obdoby.

Hratelnost je enormní; kombinace minimalistického přístupu k herní mechanice (inventář, mise, rpg) a filmového sandboxu servírují skvělý herní zážitek. Ne omylem Mass Effect 2 občas vítezí jako nejlepší hra všech dob -- její jádro je totiž v podstatě oslavou toho, jak hry jako médium mají vypadat.

Pro: Filmovost, vlastní hvězdná loď, posádka a dialogy, hudba

Proti: Koridorovka

+19
  • PC 85
Po třinácti odehraných hodinách a nabrání první várky parťáků (nainstalovány DLC Normandy Crash Site, Kasumi, Zayeed a nejaké questové a zbraňové) je myslím vhodný čas na shrnutí prvních a druhých dojmů. Proč? Protože se rád čas od času dívám zpět a jsem zvědavý, jak moc se moje myšlenky ze začátku hry liší od těch po jejím dohrání.

Nejprve poznámka ke Star Treku - vždy jsem měl radši kapitána Picarda než kapitána Kirka. Kdo je zná, asi už tuší, že je mi bližší spíše dialogový diplomatický přístup než násilí. Když už ale střílím, chci do někoho vyklopit zásobník a ne se krýt za překážky.

Po překonání problémů s bojem (daleko víc teď používám biotické síly), bypassem a odlišnosti od prvního dílu se můj dojem malinko lepší, ale přesto to stále není ono. Vadí mi absence Maka. Vadí mi absence omnigelu a s tím spojené elektronické mezihry, které se s jeho pomocí daly snadno přeskočit. Měl jsem radši přehřívání zbraní než nutnost neustále měnit zásobníky. Bolí mě ztráta čtyř milionů kreditů a štve mně nutnost neustále tankovat loď a kupovat sondy. Chci víc dialogů se členy týmu a mluvit s nimi po každé misi a ne po každém aktu. A proboha, co má znamenat ta hudba??? Kde jsou ty nádherné melodie z jedničky (Normandy theme, Citadel atd.)? A poznámka ke stabilitě hry - hraju na Windows 7 a hra mi co chvíli padá (finální boje misí proto vypadají následovně: 1) zabijí mě 2) hra spadne 3) teprve teď vyhraju bitvu). Jednička držela bez problémů.

Co si naopak užívám je nakupování blbinek do kajuty, křeček, rybky i modýlky lodi mě strašně baví, stejně jako xenofilní porno a několik knížek od Drew Karpyshin, které si v rámci synergie franšízy našly svou cestu i do hry.

-----

Dohráno, počítadlo se zastavilo těsně před 43 hodinami (a asi 200XP od levelu 30, to zamrzí). Komplet všechny mise, komplet průzkum planet, všichni loajální, drtivá většina upgradů (všechno pro loď, na plný počet mi chyběly tak čtyři zbraňové, na které jsem neměl peníze).

Moje dojmy zůstávají víceméně stejné - přestože mě dvojka nechytla tolik jako jednička a spousta věcí mě tu štvala, přesto se jedná o nesmírně kvalitní hru a nelituji času stráveného u ní. Z dalších DLC mě láká především Lair of the Shadowbroker. No a uvidíme, co trojka, zdá se, že jsem dvojku dohrál právě včas:)

Památné momenty: film na počátku sebevražedné mise, úspěšný konec Mirandiny mise, Tali, Legion a Garrus:) Ostatně ve dvojici Garrus-Miranda jsem odehrál většinu hry.
+18
  • PC 95
Navnaděn prvním ME, jsem byl nucen velice rychle ke startu druhého dílu. Už počátek, nekompromisně naznačil , že tento díl bude jiný. Samotná hra pak byla jedním velkým šokem. Plně mi to připomnělo situaci u prvního Zaklínače, kterého jsem si jednoduše zamiloval. Druhý extrémně odlišný díl, pak na mě působil cize.

Počáteční problém jsem měl s novinkami. Hra se tak radikálně proměnila, že jsem prvních pár hodin, nedokázal s novým ovládáním sjednotit. Opravdu mě štvalo, že jedna klávesa je sjednocená pro užití, sprint, přeskočení a krytí (alespoň je už sprint ovladatelný) . Normální pak bylo, že si to sprintuji po místnosti, namísto toho abych doběhl však náhle zakleknu. Takové studio jako je BioWare by si mohlo pojistit, že když si změníte klávesy ovládání, tak se v nápovědě nezobrazuje výchozí nastavení - po dlouhém držení klávesy "F", jsem si konečně vzpomněl, kterou klávesou jsem ji nahradil .

Přítomnost munice, to byla taky docela nečekaná změna, přes prvotní problémy se ale ukázala jako docela pozitivní - zvláště fakt, že jednotlivé typy třeba odstřelovací pušky se liší kapacitou zásobníku, či silou střely. Ale opět to rolování mezi zbraněmi, je zbytečně nešikovné.

Co se týká skillů, je efektivní ale po "jedničce" působí velice ochuzeně. Další možnosti vylepšování výstroje aspoň vyřešilo přeplněný inventář a složité rozhodování.

Příběh přináší velice akční podívanou, u které jsem opět ocenil, že všechno nedopadá vždy dobře. A ačkoli opět nalezneme pěknou sbírku klišé, události hry jsou prostě fajn. Nová hrozba působí správně depresivně. Fakt, že je to pozůstatek indoktrinovaných Protheanů. Dále, že Reapeři se rozmnoží pohlcením milionů obětí, z kterých vzejde nový typ Reapera.
Průzkum planet nahradili kratší ale zato efektivnější mise. Potěší také, že do týmu lze vybírat z více postav, hlavně pak mají propracovanější charaktery. Mise, při kterých si hráč získává jejich loajalitu, a dále odhaluje jejich minulost, patřily k nejlepším.

ME 2 je zkrátka úplně jiná hra, která ale po překonání prvních dojmů, nabídne velice zajímavou akci. Zhruba po pěti hodinách, jsem i já docenil všechny změny, a kompletně si ji užil. Možnost těžby čtyř prvků, a komplexnější průzkum galaxie, mě zabavil na dost dlouhou dobu, ačkoli je to stereotypní. Sice tu bylo několik úplně nesmyslných vylepšení, a chyběl mi ten přehled specializace jednotlivých členů - Biotika, Boj a Technika. I tak mě ME 2 přesvědčilo o svých kvalitách.

Stejně jako u předchozího dílu - 95%

Oprava k názoru o upragdech Normandie - Na jednom velice povedeném videu - "Nejhorší možný konec ME2", jsem konečně pochopil plný dopad vylepšování Normandie.
Jedna možnost konce ME 2, nabízí smrt celého týmu (včetně Shepharda), výjma postavy Jokera. Jednotlivá vylepšení a získání loajality jednotlivých členů, nabídnou snadnější/efektivnější průnik v poslední bitvě. Př.: Normandie je rychlejší, nezasahnou ji trosky - Thana neumře.... . Co se týká mého názoru, jo je taková možnost fajn, stále si ale myslím že vylepšení lodi, by šlo důrazněji a lépe zakomponovat do vesmírného cestování. Dále pak znovu nedokáži pochopit, proč tento prvek nebyl zopakován v ME3, kde by se při honičkách s Reapery hodily třeba silnější motory.

Pro: Velice návyková hra se silným příběhem, a dobrou hratelností.

Proti: Po prvním dílu, se hůře zvyká na větší změny. Některé prvky působí nedodělaně - nesmyslná vylepšení (např. štíty Normandie)

+18
  • PC --
Mass Effect 2 jsem vydržel hrát něco přes 10 hodin, abych jej mázl se stejnou razacní, jako Dragon Age. Jsem člověk, pro kterého je hratelnost nadevše a její absenci nezachrání ani perfektní filmové rozhovory, příběh, dějové provázání s prvním dílem nebo ta roztomilá kajuta na NR2. Už v prvním díle byly souboje neskutečným opruzem, spolu s mizernou AI spolubojovníků a neuvěřitelně odfláklým designem úrovní. Proč se autoři rozhodli ve dvojce ještě zvýšit počet soubojů je mi záhadou, jejich úrovně překypující nelogičnostmi mě taky nenadchnou (některé "schovky" v úrovních tam jsou prostě jen proto, abyste se za ně mohli skrýt). Bioware tohle neumí a jak už jsem někdy někde poznamenal, spojit jejich vypravěčský um s řemeslem Pyranha Bytes a jejich citem pro detail, měli bychom tady bezkonkurenčně nejlepší RPG, které by uspokojily snad každého.

Z mého pohledu se prostě Bioware nevydali správnou cestou, i když vím, že je to názor ojedinělý. Jdu si raději znovu zahrát příběhově plytký, citově studený, dialogově primitivní, ale parádně hratelný - Risen.
+17 +22 −5
  • PC 95
Hru jsem dohrál za 3 dny. Jinak za 36 hodin. Na dnešní poměry je to dlouho, ale ta hra mě neskutečně přitahovala a v klidu a rád bych zůstal ve světě Mass Effectu ještě pěkných pár hodin.

Moje dojmy jsou opravdu velice kladné a i po titulcích bych rád hrál dál, ale jen tak létat po planetách kvůli vedlejším úkolům se mně nechce. Save z jedničky jsem neimportoval, jedničku jsem nehrál, ale děj jsem si nastudoval a v druhém díle jsem se neztrácel.

Mám toho hodně na jazyku tak to napíši. Opravdu od skvěle zpracovaného začátku, který vám vytvoří myšlenku že tohle nebude špatná hra napadení Normandie a následně všude výbuchy, roztřesená kamera, zdrcující smrt velitele Sheparda, kdy hltáte co bude dál... budete hrát a hrát až do závěrečných titulků. Plno her jsem nedohrál, protože mě prostě přestaly bavit, tady to ale nehrozí.

Postavy jsou základem této hry a základ se povedl, jsou skvěle nadabované, během dialogů si mimika postav nezaslouží kritiku a budete je mít rádi. V dialozích máte na výběr odpovědi kladného hrdiny a drsného bezcitného záporáka. Já se snažil být kladný jak nejvíc to jde, ale některé hlášky za odpadlíka jsou tak dobré, že mě jako citlivého hodného člověka :) lákalo hru si zahrát znova jako odpadlík.

Akce nejspíše od prvního dílu přibylo a veškeré mise (skoro) se řeší průchodem lokací a vystřílením všeho co se hýbe. Lokace jsou přísně lineární a odbočit, nebo si vybrat jinou cestu není možno. Avšak stereotyp ve střílení nenastal a pokud byl delší dialog těšil jsem se až vytáhnu svou zbraň a postřílím všechno, co se pohne (i přesto, že dialogy jsou perfektní :)). Co se misí týče, jedná se o sestavení vašeho týmu a dále plnění problému vašeho týmu aby k vám byli loajální a soustředili se plně na svou misi. Nejedná se o nic závratného, avšak každá z těchto misí je něčím originální a překvapí vás. Před misí si vylepšíte nějaké ty schopnosti, kterých je celkem málo, ale ani tak si je nestačíte během hry pořádně vylepšit. Na konci hry je proto možnost začít hru od začátku se současným vybavením a schopnostmi. Dále si vyberete zbraně, jenže já jsem hrál 3/4 hry s jednou útočnou puškou a zvyšoval si akorát přesnost, poškození a kapacitu munice. Munice je dostatek, není to jak v hororových hrách, kdy si hlídáte každou kulku a střílíte zásadně do hlavy, ale po bitvě je důležité projít bojiště a doplnit si ji. Absence inventáře mi nevadila a ořezané RPG prvky vám vynahradí samotná akce a příběh.

K různým vylepšením vašich zbraní, výzbroje, lodi, nebo navýšení zdravý, zvýšení výkonosti štítu vašeho týmu atd. jsou potřeba suroviny, které se těží na planetách - kterých je požehnaně - pomocí skeneru. Je to po chvíli nudné, ale já to bral jako povinnost a v pauze během misí jsem vytáhl skener, svačinu a skenoval. :)

Grafika je akorát, je radost se na ni dívat, textury jsou ostré, nikde nic nedodělaného jsem si nevšiml. Na druhou stranu, není to vrchol dnešní techniky, ale opravdu krásný průměr, který v žádném případě neurazí. A příběh, který pohání tuto hru, je neskutečně filmový s naprosto úžasným koncem, který je mnohem lepší než u většiny filmů. během hry se nějak určuje, jak dopadne dobývání kolektorské základny, může se stát že přežijí všichni, že umře jen někdo, a nebo že umřou všichni... já jsem se svou uloženou pozicí spokojen a připraven na třetí díl. Umřeli mně tři členové posádky a já jsem přežil, což jsem rád, protože i hlavní hrdina může umřít....

Tato hra je dotažena k dokonalosti a i ten, kdo nemusí sci-fi, ale trochu ví, co to je hra na počítač by si tuto hru měl koupit za dnes již směšnou cenu 250,-Kč. Chytne vás to a pustí až po dohrání, doporučuji!

Pro: hratelnost, grafika, příběh, dabing, skvělá akce, rozhodování ve velké míře která rozhoduje o celém následujícím ději, návaznost na 1. díl a na budoucí 3. díl, zvuky a hudba která dodává grády zejména při závěru hry

Proti: málo RPG prvků, malá města, dál bych musel hodně přemýšlet aby mě něco napadlo

+17
  • PC 90
Tak na úvod - jsem jeden z těch proti modernímu trendu zjednodušování a zblbování her. Jsem proti akci na úkor RPG. Při hraní Dragon Age jsem se slzou v oku vzpomínal na Baldur's Gate, kterého měl být údajně nástupcem, ale se všemi těmi rubačkami a mrňavými lineárními lokacemi jím byl jen stěží.

A přestože Mass Effect 2 je úplně zářivým příkladem právě tohoto trendu, přesto, že přesně obsahuje všechny jeho neduhy (chodbovitý design, důraz na akci, celkovou jednoduchost), mě naprosto DOSTAL.

Bioware prostě umí podat příběh (i když je klišovitý a působí jako smíchanina asi 5ti různých známých ság), vytvořit okamžitě uvěritelný a pohlcující svět a hlavně, napsat POSTAVY!!!

Postavy a jejich problémy jsou to, co mě ve hře totálně pohltilo. Zasadní problémy, které řeší jako např.brutální koncept genophage, který působil poměrně "těžce" už v jedničce se ve dvojce díky jednomu členovi týmu dále prohlubuje a asi takhle - morální a lidské (nebo spíš kroganské?:)) rozměry, které s sebou přínáší jsou něco, co by mohlo figurovat v kvalitní scifi literatuře nebo filmu.

Dabing, animace tváří a zmíněné zajímavé životní příběhy prostě přivádějí charaktery k životu naprosto neuvěřitelným způsobem a nezakrývám, že ve mě rozhodně vzbudily emoce. A navázání na jedničku, včetně podstatných rozhodnutí bylo udělání brilantně a skoro si nezadá s branchingem Alpha protocolu.

Hra pro hráče RPG a fanouška např.KotORu, jako jsem já, je samozřejmě brutálním zjednodušením. Místo zrušení inventáře by ho šlo udělat přehlednější, že... Prakticky zmizela možnost prozkoumávat svět, vždy se nacházitě v pár stísněných propojených chodbách. Hra je téměř striktně rozdělena na kecací a střílecí pasáže - questy pro vaše parťáky jsou skoro vždy excuse něco pořádně roztřílet ať už jsou to gethové nebo všudypřítomnní žoldáci (pak už mě po pravdě trochu sr*li).

Nicméně střílení bylo vylepšeno, je rychlé, kinetické a krásně rozpohybované (jo, teď se koukám na tebe, Alpha protocole!). Je to prostě jen prostředek pro to, posunout se dál v tomto epickém interaktivním filmu. Díky bohu, že jsem mohl být jeho součástí !

(když holt nemáme Kotor 3:))

Pro: vylepšená grafika, kvalitně zpracovaná akce, styl vyprávění příběhu, navázání na jedničku, komplexní svět a hlavně postavy, postavy, POSTAVY

Proti: akce akce akce:(. lineárnost a svázanost světa, celkové zjednodušení.

+17 +18 −1
  • PC 90
Z ošklivého kačátka Mass Effect vyrostla krásná labuť Mass Effect 2. Nakolik mě jednička zklamala ve srovnání s vysokými očekáváními které jsem k tomuto titulu na základě jeho kultu měl, dvojka mi konečně dokázala, proč je tato série navždy zapsaná v historii vesmírných her na hrdiny.

V prvních minutách hry velitel Ovčáček umírá v plamenech svého korábu, je znovuzrozen Panem Modrookým z Cyberpunk 2077 a podepisuje smlouvu o HPP ve firmě Vesmírní Fašisté s.r.o, protože jeho bývalý zaměstnavatel odmítá řešit galaktický ekvivalent černé sanitky. Jakmile se dokocháme touto nejasnou metaforou pro zneužívání křesťanství pro třídní boj, můžeme se vydat na lov Pokemonů, což je taky hlavní náplní celého masového efektu dvě.

V srdci mě hřál pocit souznění s tvůrci hry, kteří zjevně k jedničce měli stejné výtky, jako já. Místo nudných misí v monster trucku máme zajímavé mise v létajícím vozidle (které dokonce mají příběh!), místo prázdných místností všechny lokace žijí životem, místo šíleného inventory + skill tree managementu máme extrémně zjednodušené verze, a místo Kaidana a Ashley máme zajímavé postavy. Takto jsem si přesně představoval, že by to mělo vypadat, až mi ukápla slzička na klávesnici.

Na papíře to, že náplní hry je mnohonásobná iterace "ty syne feny, jsem v!", nezní vůbec dobře -- ale je to skvělý hnací motor. Lovit dream team po galaxii, potkávat nové tváře i staré známé kámoše, a postupně sledovat jak se parta na lodi rozrůstá je skvělý hnací motor, který tuhle pecku vydrží táhnout od začátku až do konce.

"Vedlejšího" obsahu je tak akorát, aby byl zajímavý a originální. Zejména musím ocenit Mass Effect 2: Lair of the Shadow Broker, který záplatuje největší nedostatek ME2, tedy absenci fanoušky milované modré hlavonožkyně, a umožňuje vám jí nabídnout další soukromou lekci lidské anatomie.

Za mě je dvojka masového efektu dokonalost sama. Prakticky žádná hluchá místa, napínavý příběh, pestrý repertoár postav a možnost spáchat genocidu batarianů jednoznačně dělá z dvojky moji jedničku!
+17
  • PC --
Hodnotím hned po dohrání a jsem NADŠENÝ!

Na počátku bylo prosté "kde je kua inventář" a "proč se to hraje jako Gears of War?". Zkrátka úplně jiná hra. Což bude určitě šok pro všechny, kteří si chtějí zahrát promakané RPG. Statistiky jsou zkrouhnuty na minimum a sbírání několika málo zbraní probíhá také úplně jinak (zbraň se musí napřed oskenovat a pak se teprve hledají/kupují vylepšení)... a já říkám proč ne? K čemu mi bylo sbírání tuny bordelu v jedničce, když se od sebe lišil jen minimálně? To samé platí pro upgradování zbraní a brnění, protože tam byly užitečné dohromady tak 3 upgrady. Prostě jde hlavně o to, aby dal člověk šanci jinému žánru.

Gameplay je jedničce podobný. Hlavní atrakcí je hlavní příběh, to máme stejné u obou dílů. Vedlejší úkoly byly hlavní brzdou jedničky, protože již zmiňované stejnorodé vybavení pomalu nestálo za pobíhání a vystřílení po jednom generickém druhu bází/dolů/vesmírné lodě a ježdění po krajinkách, které se od sebe lišili jenom texturou nebe a země. V ME2 díky vybavení, jehož učinnost JE znát, nejsou už vedlejší mise taková pruda. Hlavně kvůli tomu, že se v každé misi signifikantně mění prostředí. Jungle, ruiny, sníh, mlhavá bažina, základny,... A ne vždy je to pouhé - vystřílej, na konci zmáčkni čudl, mise splněna. Někdy to jsou puzzle s otevíráním dveří, někdy bludiště kudy projít houpajícím se ztroskotaným korábem. Plus většinu vedlejších misí si ve dvojce musíte najít sami, takže prozkoumávat planety se opravdu vyplatí.

Tím se dostávám k tomu, co pro změnu brzdí hraní ve dvojce - zkoumání planet. Jezdit scannerem po planetě a vysávat z ní minerály, je sranda tak u prvních deseti planet. Takže po chvíli se omezíte na zkoumání jenom těch planet, kde jsou anomálie (= vedlejší mise) a vycucáváte je pouze, když potřebujete něco postavit na lodi. Systém z jedničky byl možná primitivní, ale tady by se celkem hodil.

Boje mají vylepšený systém krytí ála Gears of War. Samozřejmě na Gears of War to v akci nemá, ale rozhodně se s nim hraje líp než v jedničce.

Příběh se celkem hodně soustředí na vedlejší postavy a jejich příběhy, aby vám jich na konci bylo líto. :) Nevím, co mají všichni s neoriginalitou příběhu, ale mě pár twistů opravdu dostalo.

Dále se mi líbilo poreklamování hlavních hubů (Citadela, Omega,...). Prostředí je se všemi těmi pohyblivými reklamami takové živější a rozhodně se na něj hezky kouká. SW manikáům několikrát přijdou na mysl dolní ulice Corruscantu. Poteší i takové blbůstky, jako přístroje, které se rozsvěcují, když se k nim přiblížíte, anebo viditelnější používání omni-toolu, například v rozhovorech. Rozhovory se snaží o filmovost, což se jim někdy daří, ale někdy při tom prostě virtuální herci vypadají směšně. Jinak sou ale samozřejmě ještě víc super než minule.

Shrnutí - smiřte se s tim, že to neni "pravé" RPG a utrhne vám to koule.

Pro: Příběh, rozmanitost prostředí, navazování na minulý díl, filmové rozhovory, sympatické postavy

Proti: Skenování planet

+16 +17 −1
  • PC 95
A mám to za sebou, nevystihl bych všechno lépe než, jak už to vystihnul Kubulus. O téhle hře si může každý myslet, co chce, hlavně ti, co hru nehráli. Já jsem rád, že jsem měl možnost si ji zahrát a dohrát. A jsem nadšeně překvapený, že i v dnešní době se mi takhle moc líbí nějaká hra, která vážně hraničí s dokonalostí (nebo to umí prostě excelentně). Rozhodně není hra přeceněná, ale zaslouženě si odnáší taková hodnocení jaké dostává a nejlepší způsob bude si to ověřit samotným hraním.

Mass Effect 1 jsem ohodnotil, jak jsem ohodnotil a to jsem byl opravdu hlavně z počátku hodně rozčarovaný, ale to, co mi nabídl druhý díl jsem nečekal. Už po prvních hodinách jsem věděl, že tohle je zatraceně lepší než první díl. Je ale nutné, nebo já to aspoň doporučuju, si první díl zahrát a dohrát, protože vám můžu zaručit, že se v řadě věcech budete dost ztrácet a zážitek z návratů postaviček pro vás nebude takový jaký by měl být. Měl jsem výhodu, že jsem se k Mass Effectu dostal teprve až při vydání dvojky, tak jsem parádně navázal, no s trojkou už mám smůlu. A to i po takovém navázání jsem měl problémy nějaké postavy poznat!

ME prostě umí vtáhnout do hry, intro bylo výborné a pak samotná hra, když z toho takhle skočíte hned po jedničce jste, jak bych to řekl, příjemně rozladění. Výborné je, že to nekončí povedeným začátkem, ale příjemné zážitky pokračují v pravidelných dávkách až do konce. Mnohem lépe se mi to ovládalo, všechno bylo tak nějak plynulejší a zároveň i hezčí. Začátky mě konečně neiritovaly. Souboje byly provedené na jedničku, vůbec mi nevadí, že se bojovalo o trochu víc, hlavně to bylo díky tomu, že se soubojový systém zdokonalil a i to nabíjení chválím jako dobrej nápad, stejně tak se mi líbilo i skenování planet a ostatní věci, i když asi bych se nezlobil, kdyby to bylo vypuštěné úplně a já jen dělal vedlejší mise pokud bych je našel a samozřejmě ty příběhové. RPG bylo hodně upozadněné, ale vyloženě mi to u hry jako Mass Effect nevadilo a to, že RPG žánr mám asi nejradši.

Příběh je možná na pohled plytký, ale v provedení ME se vám prostě musí líbit, i když je pravda, že příběhu jsem nevěnoval takovou pozornost a mnohem víc mě bavilo prokecávání a osud herních postav, hlavně těch na Normandii. Takže jsem možná až přehnanou dobu věnoval jejich problémům, úkolům a budování vztahu s Mirandou. Z návratu Ashley jsem byl hodně rozčarovaný a i přestože jsem se rozhodnul být ji věrný, Miranda mě ukecala, respektive po její osobní misi to byla ona, u které jsem začal budovat vztah. Uvědomil jsem si, že Miranda je mnohem lepší charakter a taky víc sexy, těším se dost na to, co na to řekne Ashley ve třetím díle, teda jsem asi na to nejvíc zvědavý z celé trojky xD. A ještě sem napíšu, že doufám, že uvidíme ve trojce, jak vypadá Tali, nebo obecně kvariané pod maskou. Je to stejně divné co? Myslím to, že vás vývojáři dokáží donutit se o takovouhle prkotinu starat, prožívat, na druhou stranu je to vynikající věc a nevěřil bych, že to má takový dobrý vliv pro atmosféru a sžití se se hrou. Dodnes nezapomínám na to, kolik lidí dokázalo třeba řešit vztah s Morrigan z Dragon Age, stovky stránek diskusí!

Postavy jsou dokonce ještě mnohem víc lidštější, nevím co na to má největší vliv, jestli strhnutí ME atmosférou, nebo zajímavé dialogy a navíc je to dokonce i osobitější, postavy projevují emoce, konečně se při rozhovorech i celkem přirozeně pohybují. Dochází na objetí, přátelské podání rukou a zkrátka takhle výborně to snad nenabídne žádná hra. A nemůžu zapomenout ani na skvělou kameru při těchto rozhovorech.

Potěšila i délka hry, tentokrát jsem překvapivě u dvojky strávil více než 60 hodin, což jsem v šoku, protože tady jsem nemusel objíždět planety Makem a to hodně v prvním díle zdržovalo. Je sice pravda, že jsem nechával i hru běžet chvílema v liště, nebo jsem se s tím páral hodně pomalu. Na druhou stranu jsem to hrál fakt na doraz a třeba postavy na Normandii jsem obkecával snad kdykoliv jsem měl možnost. I přesto jsem dosáhl "jen" 28. levelu. I když archievementy mám vesměs až tak na pět všechny, ne, že by mi o ně šlo. Prostě mě ta hra bavila.

Jako hra, která mi má přinést zábavu obstál ME více než na výbornou a i pod vlivem mírné indoktrinace Reaperem nemám vyloženě velké výhrady, které bych u jiných her tak snadno nepřehlížel. ME 2 má chyby, ale nějak postupem hry na ně zapomínáte a jen si užíváte. I když je to takový hollywoodský trhák, mně styl hraní ME vyhovuje. Zatímco u ostatních her ty chyby ani nemusím vyhledávat, protože se nabízejí sami. Už vůbec to, když si spočítám kolik her dokázalo udržet mou pozornost až do konce moc nebude, kór když trvá i jejich dohrání něco přes 50 hodin. Zkrátka nic, co mě opravdu štvalo, otravovalo. Docela jsem i čuměl, jak Bioware odpověděli i tím, jak jsem si u jedničky v jednu chvíli vzpomněl na to, že na Normandii vůbec nejsou záchody a sprchy. Doufám, že se tam ještě objeví bar :). Jasně je to úplně jedno, je to hra proboha, ale já tyhle nesmyslné detaily mám u her rád, stejně tak jako ty blbosti v Shepardové kajutě.

Hodně nových parťáků je rovněž paráda, ale jako v jedničce jsem až na vedlejší mise postupoval pořád s Jacobem a Mirandou. Ani nevím proč, protože tam je dost zajímavých osobností, se kterými stojí za to procházet hrou.

Nezbývá než trpělivě vyčkávat na Mass Effect 3, což není tak hrozné a to hned z několika důvodů. Čeká nás další řada výborných her, snad se dočkáme i nějakých těch DLC a to nemluvím o tom, jak bych si chtěl ME zopakovat znovu a jinak a že mám hodně nápadů, co bych udělal jinak. Třeba hrát za odpadlíka, zvolit jiné romance apod. Těším se na to, jak to dopadne s postavama, co se mnou provede Cerberus. Doufám, že to ani trojkou neskončí. A jestli bude trojka lepší než dvojka a splní se to, co od toho zčásti očekávám, tak má u mě osobně slíbenou stovku.

Je to fakt dobrá hra. A to navíc sci-fi nemusím a i ME jsem jenom přehlížel.

Pro: atmosféra, postavy, příběh, emoce, grafika, napětí, hratelnost

Proti: občasné bugy, na ostatní věci jsem zapomněl, ale bylo jich pár...

+16
  • PC 90
Hru som si zahral až teraz, čakal som, kým nevyjde väčšina DLC možno už žiadny nevyjde, všetky voľné postavy v tíme sú obsadené, rovnako ako aj všetky neobývané kabíny na lodi a urobil som dobre, nakoľko mnohé DLC vypĺňali biele miesta v hre a pridávali nové postavy.

Grafika je nádherná. Lepšie nasvietenie oproti jednotke, kde bolo všetko tak trochu sterilne čisté, pomáha hre svetle a tieňa vytvoriť atmosféru. Stabilita hry a načítavanie textúr sa zlepšili, oceňujem minimalistický HUD a jednoduchšie (a tiež lepšie) ovládanie. Príbehu, postupnému rozuzľovaniu a gradovaniu nemám čo vytknúť, postavy sú skvelo napísané. Tie sú hlavnými ťahúnmi príbehu. To skvelé na dvojke, to som ešte v žiadnej hre nevidel, je reálna šanca, že Shepard aj vaši parťáci môžu zomrieť mňa týmto dostali, som zvedavý: čo sa stane s postavami tých hráčov v trojke, ktorých Shepard zomrel pri Suicide mission? Vyberú si nejakú z preživších postáv ako playable character, a príbeh bude pokračovať? Hmmm... :)

Cez to všetko je tu pár pribehových nezrovnalostí, ktoré nechápem (SPOILER ALERT):

- Koncil uveril, že Reaperi neexistujú a že Soveregin bola len Sarenova „vlajková ľoď“- sorry, ale toto je dosť nevieryhodné. To sú naozaj až takí sprostí? A podľa Andersona ani z trosiek nedokázali zistiť, či ide Gethskú technológiu alebo Reapera? :/

- Jacobov otec si sa po núdzovom pristátií vykašlal na rodinu a založil si harém? Unplausible ... :/

- to si Jokera NAOZAJ žiaden Collector nevšimol, keď prechádzal cez celú loď, niektorým priamo pred očami?

- A ako to, že Joker vôbec chodi? Nehovorilo sa v jednotke, že má chorobu, vďaka ktorej je pripútaný ku kreslu (krehké kosti alebo tak)?



Páči sa mi možnosť ustreliť nepriateľom časti tela narozdiel od jednotky, kde ste mohli zblízka streliť nepriateľovi brokovnicou do ruky – a nič.

Odpadli mnohé čakacie momenty, chodenia z miesta na miesto boli zmenšené na minimum (napríklad na Citadele, čo mi vyhovovalo, tam som sa v jednotke nachodil naozaj dosť), zdĺhavé vozenia výťahom a mnohé mini side-questy mali riešenie doslova za rohom. Toto všetko pomohlo dynamike príbehu. Odpadlo aj preskúmavanie planét, namiesto ktorého sa teraz planéty skenujú. Táto minihra ma bavila. Množstvo planét na prieskum, ako sa mi zdá, sa tiež zmenšilo, čo je dobre, ale aj tak by som ho ešte trošku zmenšil. Minihry celkovo boli zábavnejšie a nie až tak ťažké. Áno, minihra v jednotke bola pre mňa ťažká :)

A jednotlivé planéty s questami sú na hviezdnej mape zreteľne označené, takže vždy viete, kam máte ísť.

Jediné, čo by som ocenil, sú dlhšie misieneviem nakoľko je to problém Unreal Enginu, ktorý dokáže síce vykresliť peknú grafiku, ale možno nezvládne rozsiahle levely – podobný problém bol už pri Thiefovi 3 a Deus Ex 2, ale na rozdiel od nich v tejto hre loading screeny neboli zdĺhavé a „more intricate level design“ chápem to tak, že hráč vďaka tunelovitému designu dynamicky napreduje, žiadne hluché miesta, ale na druhú stranu, už taký KOTOR 1 mal lepší level design.

Kedže už vieme, že trojka sa bude odohrávať na Zemi, zdieľam obavy s niektorými z Vás – prečo sa zasa všetko musí točiť okolo Zeme? Kedže ide o ohrozenie celého vesmíru, nemohlo by sa to odohrávať na nejakom všeobecne (rozumej pre všetky rasy) dôležitom mieste? – na druhú stranu, už v dvojke pre nás autori nechali istú stopu, kde napovedali, že trojka sa bude odohrávať na zemi (takže predpokladám, že príbeh majú aspoň v hlavných rysoch napísaný a vedia, čo robia) – počas prieskumu naoko nečinnej lode Reaperov, Garrus pri pohľade na množstvo prázdnych plástov poznamenal, že na ich naplnenie bude treba veľa ľudí, a že uričte napadnú Zem – ja viem, ja viem, nie všetci museli mať vtedy v parte Garrusa.

Vylepšený „konzumný“ spôsob hrania hry z jednotky mi v tejto hre vyhovuje, vývojári sami si ho vydaním dvojky kanonizovali. Predsa len ide o progresívny titul, kde sa vývojári snažia prísť na to, ako by sa vyvarovali klasickým RPG „vadám“ zdĺhavé chodenie z miesta na miesto, prechádzanie cez mnoho lokácií, kým sa dostanem tam, kam potrebujem – prosím, všimnite si uvodzoviek. Ja to za vady nepovažujem, skôr za sprievodné znaky žánru, ale narážajú na nové problémy primitívny tuneloidný dizajn, popretínaný cutscénami, snaha viesť hráča za ručičku. V každom prípade, ja sa experimentovaniu nebránim. Ale je pravda, že teraz, keďže Mass Effect 2 mal úspech, by som podobný systém nerád videl aplikovaný vo všetkých (väčšine) RPG (ja viem, Mass Effect nie je čisté RPG).

Škoda, že sa hra nedá ohodnodnotiť jemnejšou škálou. 85 percent sa mi zdá málo, 90 veľa. Dal by som niekde medzi, takých 87-88, také, aké je momentálne celkové skóre. Ale, čo nad tým vôbec rozmýšlam – 90 a basta! :)

Pro: grafika, príbeh, dynamika príbehu, vylepšenia oproti jednotke

Proti: leveldesign, veľkost levelov

+16 +17 −1
  • PC 90
Z nudného bastarda jalové 3D akční střílečky a zmateného RPG rovnýma nohama do nabušeného blockbusteru aneb jak začalo Bioware brát ohled vlastní hráčskou obec (a svou peněženku). Mass Effect 2 baví - a dělá to stejně dobře po celých impozantních 30 hodin. Každá maličkost je vybroušena k perfektní zábavě a k velkému potenciálu při znovurozehrání, jak jsem již počtvrté zjistil naposledy před týdnem.

Je chyba domnívat se, že tajemstvím úspěchu je chytřejší scénář, právě naopak. Mass Effect 2 trpí neduhy většiny dvojek, je to odbočka, jedno velké sbírání parťáků v klasickém příběhovém modelu připravujícím se na ultimátní zakončení trilogie. Zároveň dokazuje, že přimíchat do polévky trochu toho primitivismu (v podobě ořezání RPG prvků a zušlechtění akce), může otevřít dveře do zcela nových finančních končin. :)

Jestli si něco speciálního zaslouží vypíchnout, tak závěrečná adrenalinová jízda, při níž by se tep zvedl snad i největšímu pochybovači.
+15 +16 −1
  • PC 75
Zakladni problem s touhle hrou mam v tom, ze vetsinu herniho casu jsem stravil sbiranim posadky. Zbyvajici cast hry jsem pak resil jejich rodinne problemy. Yay. Diky bohu, ze hlavni pribehove mise byly zajimave. Vice mene. I kdyz je pravda, ze vedle hrani si na maleho geologa, pusobily mise jako balzam na dusi. Tak me napada, ze to mozna byl zamer. Znudit hrace tezbou natolik, ze pak cely stastny pujde a vystrili par desitek/stovek nepratel.

Take by me zajimalo, co v Bioware sledovali zavedenim naboju... jestli se snazili hrace donutit stridat zbrane, tak to soudruzi nekde asi udelali chybu, protoze dost naboju jsem mel jenom do smg (ke konci asi 750?), oproti pistoli a brokovnici s jejich usmudlanymi 30 naboji... No nic.

A koho napadlo, ze je zabava honit lodicku mysi po obrazovce by taky zaslouzil protrepat a zamichat.

Nadavat na "inventar" a "moznost modifikovat zbrane" a orezani schopnosti uz snad ani nema cenu.

Takze proc jsem tuhle hru vlastne dohral? Dva duvody. Bylo mi blby to nedohrat, kdyz uz jsem si koupil sberatelskou edici (terminus armor je docela hezkej a sledovat sheparda jak cuca piti skrz helmu bylo hrozne legracni) a za druhy, a to hlavne a predevsim, me bavilo poslouchat dialogy. Doted mi cukaji koutky, kdyz si vzpomenu jak jsem potkal Wrexe :) A cokoli, co pronesl Joker na adresu EDI bylo taky zlato. A vubec, co postava, to charakter, takze diky bohum, aspon zvaneni se povedlo.

Jsem zvedav, jakym smerem se vyda treti dil, mozna se dockame realtimove strategie mixnute mini misemi o nekolika jednotkach. Treba dostane starcraft konkurenci... :)

Pro: hlavni dejova linka (ac trestuhodne kratka), rozhovory

Proti: inventar, zabiti rpg prvku, navigovani lodicky mezi planetami, WE NEED MORE MINERALS

+14 +19 −5
  • PC 85
Tak a je to tu. Pár planet zbejvá, ale přesto je herní doba úctyhodných 26 hodin. Nedá se říct, že by Mass Effect 2 (od teď už jen ME2) byl ňákou rychlokvaškou a za to jsem jedině rád. ME2 v sobě skrývá spoustu kladů, ale na mě tentokrát bude vytáhnout trošku taky tý špíny, i když jsem milovník téhle série.

Engine/Grafika: Někde jsem čet recenzi, že se nám toho moc od prvního dílu nezměnilo. Vážení, tomu vůbec nevěřte, protože zde engine i grafika doznali značných změn oproti těžkopádné jedničce. Vše je krásně ostré a detailní, biotici více využívají gravitaci, levely jsou mnohem detailnější (pamatujete, jak jste v jedničce přistáli na planetě, kde byly jen rovné pláně a hory?) prostě vizuální stránka se zvedla minimálně o jednu příčku a vše, jak už tomu u UnrealEnginu 3 bývá, s perfektní optimalizací na hardware.

Změny oproti prvnímu dílu: Zde bych chtěl poukázat především na dvě věci:
1.)Inventař - značně chaotický inventář z prvního dílu nám zmizel a my si vybíráme equip s kterým půjdeme do akce přímo před akcí. Ze začátku jsem to bral jako zápor, ale když jsem pochopil herní principy, uznal jsem, že to byl dobrý tah. Zbraně tak už nevylepšujete přídavnými zařízeními, ale v laboratoři za pomoci těžebních materiálů... a tím se dostáváme k...
2.)Těžení - zde hra doznala radikální změnu, kdy kroužíte skenerem kolem planety a koukáte na graf a tím určujete, kdy máte vypustit sondu. U anomálií to funguje, ale u těžení to po čase začne být pořádná otrava. Těžit ale musíte a možná později ve hře zjistíte proč. Pozor sondy se musí dokupovat.

Změn je samozřejmě víc, ale tohle jsou nejdůležitější a na ostatní stejně buďto narazím ještě já teď nebo vy ve hře ;-)

Děj/Příběh: Největší plus je zde možnost importu savů, to byl genialní tah a já Biowarákům líbam ruce. Oproti prvnímu dílu mi ale děj přijde dost nekomplexní a i když Bioware tvrdí, že je ME zamýšlený od počátku jako trilogie nedivil bych se, kdyby je to napadlo až po úspěchu prvního dílu. Hlavní dějová linka je dost krátká a prakticky k ničemu nedojde. Dokonce si dovolím tvrdit, že kdyby člověk neměl tendenci dělat většinu úkolů, byla by to otázka cca osmy hodin. Jenže hra vás stejně nutí ty úkoly dělat, tak co na tom, funguje to!;-)

Shepard: Ten jedinej snad zůstal stejnej. Pořád má svůj americký patriotismu a pořádný "Véčko". Snad jenom ty jizvy ňák divně svítěj a proto se postupem času vylepšení zdravotní jednotky vaší lodi stává nutností. Shepardovi ubylo dost atribut a to když jsem se dozvěděl, tak jsem myslel, že je konec s RPG. Jenže ono jde o to, že on si může další atributy koupit za těžební material a RPG prvky tu jsou slušně zastoupeny právě v upgradu zbraní, lodi, člověka... Mezi ty vtipnější vylepšení lodi patří například křeček do kapitánovi kajuty nebo rybičky, které se mi nepodařilo udržet naživu snad nikdy.
Novou pak máme ještě mapu galaxie, kde mi to cestování přijde trošku primitivní, i když je to nezbytné pokud chtějí vývojáři utrácení a následné dokupování paliva.

Hra jako taková se mi líbila a to hodně. Oceňuji to, že se toho tak moc změnilo (při pohledu na právě hraný Bioshock 2 to cítím dvojnásob), ale prostě už mě tak nedostala jako první díl. I když jsem na začátku psal, že se pokusím vytáhnout ňákou špínu, tak to jde těžko, ale celkový dojem je prostě o stupeň nižší než u prvního dílu a té jsem dal devadesátku a proto dvojce musim dát slušných 85%.
+14
  • PC 90
Pokračování mají vždy nelehký úděl. Čeká se od nich vždy více a přesto si mají zachovat mnohé z předešlého dílu. Proto se vždy ozvou hlasy že je hra buď příliš podobná předešlému dílu s minimem inovací, nebo naopak příliš odlišná se zbytečnými novými principy a nápady. Naštestí Mass Effect 2 vyšel zlatou střední cestou a přináší mnohé.

První díl trilogie dal vzniknout fantastické galaxii která přinesla svěží vítr do žánru sci-fi. Mnoho ras, uspořádání mezigalaktické moci, zajímavé světy a bohatou a hlubokou historii světa s reáliemi. Výborný podklad pro novou sérii. Pokračování navazuje na události z jedničky, takže je celkem důležitý import postavy jelikož všechna rozhodnutí, postavy a události které jste prožili se zde mohou promítnout nebo nějak ozvláštnit děj. Jednoduché, chytré a fungující.

Jinak se moc k příběhu vyjadřovat nebudu abych nic neprozradil, jinak je opět výtečný a více propracovanější ( ne že by v prvním díle nebyl, jen zde je zase o něco dál). Velkou změnu doznali parťáci, každý má svůj příběh, osobitý charakter a lze získat plně jeho loajalitu nebo naopak u něho hodně klesnout. Zde je nejlepší rozhodnout se zda budu hrát jako 100% záporák nebo ochránce. K tomu i napomáhá akční tlačítko během rozhovorů kdy lze během konverzace provést nečekaný čin jako někoho udeřit nebo naopak zachránit.

Cestování na planety doznalo mnoho změn, nyní již každá soustava obsahuje statistiku na kolik procent jsou planety prozkoumány, tím se eliminuje vracení do již prozkoumaných soustav. Dále minihra na každé planetě, hledání surovin pro výrobu upgradů pro zbraně, parťáky a loď je zajímavým osvěžením jen později už je trochu monoónější. Subquesty mají opět mnohé co nabídnout a dávají větší možnost poznat žoldácké skupiny jako jsou Blue Suns, Blood Pack a Eclipse. Jinak dojde i na pár neakčních misí což je milá změna. Diskutované Mako se v tomto díle nekoná, jestli je to škoda nebo ne, to záleží na vkusu, jen aspoň hra nabízí opět jiný zážitek.

RPG systém je tentokrát bez inventáře, což znamená už žádné obrovské množství zbraní, obleků, předmětů a munice. Vše bylo lehce zjednodušeno na nakupování upgradů a výzkum pro hrdinu a jeho tým a Normandii. Hra je tedy více střílečkou s RPG prvky u všech postav, zaměřena hodně na systém krytí a přestřelek ala Gears of War což není vůbec na škodu.

Grafická stránka hry opět doznala zlepšení a je na co se dívat, navíc se to vše hýbe více než obstojně, dabing je prostě úžasný a nedokáži si představit jiný něž anglický, dokonce se zde objevuje mnoho známých herců a dabérů, což přidává na celkovém dojmu a velkoleposti. Hudba je jako vždy epická a skvěle dokresluje atmosféru.

Závěr tedy je že Bioware neusnuli na vavřínech a dále se zlepšují, dovedli pokračování Mass Effectu dál než mnozí čekali a předvedli temnější, atmosféričtější a akčnejší pokračování hry která dokáže chytnout hráče jako málokterá. Přeci jen ke které hře se vrátíte po dohrání ještě dvakrát? Teď už jen čekat na závěrečný díl a těšit se.

Pro: Vynikající pokračování, charaktery týmu, temná atmosféra, akčnost, nové metody v sérii

Proti: Nenapadá mě nic co bych měl hře extra zvlášt vytknout

+14 +15 −1