Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Indiana Jones and the Infernal Machine

LucasArts •  Factor 5 (N64)
23.11.1999
15.12.2000
77
51 hodnocení Platformy
Žánr

Forma
placená hra
Rozsah
samostatná hra
Multiplayer
ne

V roku 1947 - Sophia Hapgood, stará Indyho známa, teraz pracujúca pre CIA, sa dozvedá, že Rusi robia vykopávky v ruinách Babylonu. Požiada Inhyho o pomoc, chce aby zistil, čo vlastne v ruinách Rusi hľadajú.

V roku 1999 spoločnosť LucasArts nadväzuje na videoherné dobrodružstvá archeológia Indiana Jonesa. Avšak, nie možno tak, akoby si mnohí priali. Tentoraz sa tvorcovia od Lucasa inšpirovali v sérii Tomb Raider. A tak sa Indy pohybuje v 3D svete, po mnohých krajinách sveta, rieši hádanky založené na páčkach a skákaní. Samozrejme nebude chýbať ani jeho bič, či ďalšie zbrane, na ktoré cestou narazí. Samozrejmosťou je jazda banským vozíkom, či v jeepe. To všetko beží na modifikovanom Sith Engine, prvý krát použitého pre Star Wars Jedi Knight: Dark Forces II.


Poslední diskuzní příspěvek

A co je to za bug? Když jsem to hrál naposledy, tak jsem na nic nenarazil. Akorát mě občas zlobily zvuky, ale to jsem přisuzoval stáří hry.

Nejlépe hodnocené komentáře

  • PC 50
Číselné hodnocení se sice ve druhém odstavci pokusím obhájit, ale přesto jej berte s rezervou. Jednak už je to nějaký ten pátek, kdy jsem se s touto hrou setkal, a jednak jsem ji ani nehrál já. Indiana Jones and the Infernal Machine je totiž zřejmě jediná videohra, kterou kdy dohrála (a hned několikrát) moje sestra. Pomáhal jsem jí jen s pár problémy, kupříkladu jak „naskočit“ do důlního vozíku. (Tuto událost si později zvolila jako námět pro slohovou práci na téma „Deus ex machina“, ehm:-))

Samotná hra ve mně zanechala dva rozpouruplné dojmy. Ten pozitivní je z úrovní, které jsou různorodé prostředím (Egypt, Střední Amerika, Střední Asie...), což je vzhledem k námětu očekávatelné, poměrně různorodé náplní a především velmi dobře navržené, takže hádanky (malé i komplexní, „celolevelové“) je radost řešit. Naopak výrazně negativní dojem mám z ovládání; nejotravnější je Indyho (Imbiho, jak by řekla sestra) pomalé otáčení a neohrabané míření. Běžně to lze snést, ovšem ve chvíli, kdy dojde na souboj s větším počtem nepřátel či s bossy, stává se ze hry počítačové hra o nervy. Vůbec se sestře nedivím, že sáhla po cheatu nesmrtelnosti. (Jeho použití občas vedlo k veselým situacím, kdy Indyho rozválcoval balvan či jiný podobný objekt a hlavní hrdina se pak pohyboval i skákal v poloze ležmo.)

Pro: různorodé a dobře navržené úrovně

Proti: ovládání

+28 +29 −1
  • PC 80
Je zvláštní konečně dohrát hru, kterou jsem v dětství mnohokrát hrál, ale až do dnešní doby jsem z ní viděl jen zlomek. Nejdříve jsem pařil demoverzi, kterou jsem dohrál snad 50x, posléze i plnou hru, ve které jsem se však nedostal dál, než do nějaké 4. úrovně (z celkových 18). A to se mi po letech podařilo víceméně napravit a hru KONEČNĚ pokořit.

Srovnání s Tomb Raiderem se hra rozhodně nevyhne. Indy původního Tomb Raidera dost kopíruje, byť v mnoha ohledech je hrou mnohem lepší. V první řadě především designem, který je hodně rozmanitý a do stereotypu sklouzává až v posledních úrovních, kdy už si tvůrci evidentně nevěděli moc rady a místo striktně logických hádanek a uvěřitelných lokací začali do hry sázet hromady klíčů a nelineární rozlehlé kobky, ve kterých by se lehko ztratil nejeden dobrodruh. Design jako takový sice není o nic horší než na začátku hry (rozhodně se nejedná o tombraiderovský "kostkovitý" design), ale osobně mi více sedlo to odlehčené adventuření v první polovině, kdy jsem do návodu nakukoval jen výjimečně. I tak je ale oproti prvním TR Indy mnohem jednodušší.

Hra vypadá i dnes dost pěkně. Lokace jsou rozmanité, hratelnost kupodivu docela taky a příběh rozhodně neurazí. Někomu může být trnem v oku ovládání, které nemá zrovna nejlepší odezvu a, stejně jako u Tomb Raidera, se hra ovládá pouze klávesnicí. Po stránce animací je Indy oproti Laře dost prkenný a pomalý - především co se lezení po žebřících a ručkování týče - to je vyloženě porod.

Hra obsahuje i nějaké ty akční sekvence - opět velice podobný systém jako v původním Tomb Raideru, kde hlavní postava sama zaměřuje nepřátele. Pocit ze střelby je ale slušný, nepřátel je celkem dost, zbraní taky, ale co se počtu protivníků týče, v tom je Infernal Machine hodně mírný. O akci a střílení to vůbec není, za což jsem rozhodně rád.

Na závěr bych snad jen dodal, že jsem rád, že jsem ke hře po těch letech vrátil. Nostalgie pracovala jen na začátku, takže s klidným svědomím můžu říct, že hodnocení je jí nezasažené. Hra mě trochu potrápila s kompatibilitou, kterou řeší community patch (viz odkazy), bez kterého hra nejde z CD ani nainstalovat. Nicméně v závěru se hry začaly přeci jen objevovat bugy týkající se rozbitých skriptů, kvůli kterým jsem musel level s příznačným názvem "Infernal Machine" z poloviny přeskočit.

Pro: rozmanité lokace a nápaditý design, snaha o příběh, vozidla, původní hudba, místy velice slušná atmosféra

Proti: nekompatibilita s novými OS a s tím spojený výskyt game breaking bugů (u mě však pouze v předposledním lvlu), v závěru už přeci jen stereotypní a až moc zdlouhavé, Indy je děsně pomalej

+25
  • PC 70
Jo, je to strašná tombraiderovka, ale je potřeba si uvědomit, že Tomb Raider je zase indianajonesovka. Tomb Raider by bez Indiana Jonese nevznikl a Indiana Jones and the Infernal Machine by nevznikl bez Tomb Raidera.

Navíc mě tenhle Indy bavil víc, než kterýkoliv do té doby vytvořený Tomb Raider (první čtyři díly). Může za to lehčí obtížnost, která je dobře vyvážená. Navíc je tu pomoc ve formě mapy, která si skoro nezadá s návodem, takže jsem se jí snažil spíš nepoužívat.

Ale nejen ta. Na Tomb Raiderovi mi vždycky vadila ta příšerná grafická nerealističnost v rádoby realistickém prostředí. V TR je všechno přizpůsobené skokům a puzzlům, všechno se meří na milimetry. Tady je to takové přirozenější, nejsou tu čtverečky, skoky jsou benevolentnější.

I tu atmosféru má Indy lepší. A co teprve level design. Do paměti se mi nejvíc vryl legendární důlní vozík, ale skoro všechny ostatní levely mají něco do sebe a je to zábava, narozdíl od frustrace, kterou většinu času přináší klasický Tomb Raider. Ztroskotaná loď, pyramidy, ponorka, Infernal Machine, dokonce i ten úchylný poslední level, který jsem chtěl mít co nejdříve za sebou, mě nakonec chytnul. To je prostě super. Za celé čtyři díly Tomb Raidera si nevybavuju tolik pamětihodných levelů, jako má jeden Indiana Jones, jo ja vím, hereze.

Co je horší, je hudba. Krom hlavního tématu Johna Williamse, tu jsou jen několikavteřinové štěky a jinak kde nic tu nic. Dabing je takový mdlý. Animované sekvence nejsou moc hezké. Obecně kvalita textur na svou dobu už je trochu za zenitem, ale hrát se to dá.

Velkou bolestí pro dnešního hráče jsou bugy. I mě to potkalo a tři dny mi trvalo, než jsem se dostal do levelu Palawan Volcano a vyžadovalo si to hrabání v kódu hry. Nic podobného mě už nepotkalo, takže se dá hovořit o štěstí. Ale velmi běžný bug, kdy se po sebrání předmětu předmět zasekl a nedalo se dostat do inventáře, to mě provázelo celou dobu hraní. Pomohlo jen sebrání dalšího předmětu nebo load. Dostat se s Indym jaksi mimo šachovnici (jakože někam dovnitř textury) taky není úplně problém, ale většinou to řeší vtipný cheat "fixme". Je boží, když autoři o bugu vědí a místo, aby ho opravili, tak to řeší cheatem.

Obecně jsem ale dost spokojen a narozdíl od Tomb Raidera, který je většinou zbytečně dlouhý, level co level úmornější, tak Indy mě bavil snad čím dál tím víc. Kvalitního příběhu úplně nepobral. Většina dějových posunů se dá totiž shrnout pod větu: "ach, zase ti komunisti", ale aspoň tam něco je. Jinak však nadočekávání uspokojivá hra.

Pro: level design, dobrá gradace, snesitelná obtížnost, pestré prostředí, pestrá hratelnost, přirozenost herních mechanismů a charisma hlavní postavy

Proti: bugy, minimum hudby, mdlý dabing, horší grafika, příběh mohl být lepší

+12
  • PC 90
Pokud bych měl hodnotit hru podle dnešních hledisek (jako je příběh grafika, rozmanitost prostředí), tak by to odpovídalo 10 procenty. JENŽE před 8 až 10 lety jsem z ní mi celkem nadšený, je to pro mě jak se říká "nostalgie". Na tu dobu celkem propracované levely, kde potřebujete nějaké to logické myšlení. Díky tomu, že hru je možné si kdykoliv "sejvnout", není problém přeskočit něco těžké, bez toho abyste pracně dělali celou misi znovu a znovu. I těď po dlouhé době, co jsem ji znovu oprášil je dobře hratelná. V některých částech si přesně pamatuji, jak jsem na tom přemýšlel když jsem ji dříve hrál a to mi říká, že ta hra ve mně něco zanechala, což je signál pro vyšší hodnocení - 90%.

Pro: rozmanité levely, občas nevíte co dělat-což není špatné, arsenál předmětů a zbraní, lokace

Proti: občasné bugy na dnešních OS, které snad opravuje nějaký ten patche, ovládání je třeba cvičit, pokud jste hráli Laru Croft tak je to skoro to samé

+7 +8 −1