Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Komentáře

  • PC 95
K této hře jsem se kdysi dávno dostal jako slepý k houslím, a s kámošem jsme vlastně ani nevěděli o co se jedná. Na začátku jel dlouho nějaký vlak ( hlavně jsme to tehdy ani neuměli moc ovládat jelikož jsme byli zvyklí na šipky a najednou WASD + myška :-D )no ale přece jsme to začali hrát, a najednou jsme pochopili co před sebou máme. Dodnes to je pro mě asi nejlepší střílečka jakou jsem hrál (člověk si ani nedokázal představit jaký to byl pro mě skok, když z Quake 1 jsem skočil do kolotoče jménem Half-life),velice se mi líbilo prostředí a interaktivita. Tvůrcům se povedlo prostředí komplexně, často se měnilo (laboratoře, vláček-kolejáček a nebo skalní stěna) a pořád na nás čekalo něco nového. Možná jsem byl blázen, ale já tu hru dohrál asi 18krát, i když jsem jí už znal jako svoje boty.
Hold Half-life se mi dostal pod kůži, hrál jsem i datadisky a módy, ale prostě prvotní HL byl dle mého názoru nejlepší. Chlapcům z Valve děkuji za tento herní zážitek a to prosím říkám já, který už dávno hry nehraje, ale rád si na některé tituly vzpomenu.

Pro: Hratelnost, prostředí, grafika, interaktivita, nepřátelé, zábava jak v singlu tak v multiplayeru, no a občasné herní hádanky

Proti: jedná jediná část se mi fakt nelíbila a to byla taková ta fabrika, kde se jezdilo na těch pásech........

+14 +15 −1
  • PC 60
Ve světě počítačových her se najde docela dlouhá řada jmen, která sakra něco znamenají, která jsou studnicí inspirace pro celou další generaci her, a která mají co nabídnout ještě dlouho po vydání. A určitě se shodneme, že snad každý z nás si tu a tam mezi těmi jmény najde něco, co ho prostě neohromí tak, jako zbytek herního světa. Pro někoho je takovýmto rozporuplným dílkem třeba Deus Ex, pro mě je to zase právě první Half-Life.

Zatímco většina lidí v Half-Life vidí perfektně svižnou střílečku, která má místy dost hutnou atmosféru, a vůbec revoluční 3D akci, já v ní vidím jakési šíleně depresivní (a teď myslím skutečně DEPRESIVNÍ, nikoliv melancholické či strašidelné, hodně lidí tyto slova ráda zaměňuje) potloukání se opuštěnými chodbami podzemního komplexu, které prostě nepůsobí nějak ponuře a stísněně, jako spíš prázdně až nudně. Když si teď vzpomenu na všechny ty neefektivní zbraně, příšerné zvuky interface s ozvěnou a ohavné zřícené budovy, ještě teď se třesu.

Nemůžu sice říct, že by se ve hře celou dobu nic nedělo nebo že by hra snad trpěla stereotypem (tedy do té míry, do jaké může nebýt taková střílečka stereotypní), ale pořád mi tady chybí nějaká duše. Možná je to enginem, na kterém hra běží, možná jen podivným designem, každopádně na mě Half-Life působí jako strašlivě prázdná a šedá hra.

Na druhou stranu hře nemůžu upřít jisté kvality v podobě poměrně svižné akce a pár pěkných nápadů, lokací a zbraní, takže nakonec, i přesto, že mě to nudilo až do takové míry, že jsem se na to před koncem vykašlal, dávám 60% - mírný nadprůměr.

Pro: svižná akce; některé pěkné nápady (vozidla, zatopená část výzkumného střediska)

Proti: celkově zvuková stránka; šílená prázdnost a bezduchost

+14 +20 −6
  • PC 75
Ve své době působila hra, přesně podle svého námětu, jako zjevení z jiné dimeze a naprosto zaslouženě se stala legendou. Přesto má mnoho vad, které jsou mnohdy opomíjeny, ignorovány, či zapomenuty. Nezbívá než nastoupit do vlaku a vydat se k nástupu na odpolední šichtu.

Příběh je klasická sci-fi tuctovka, je však hráči předkládán formou sdělení vedlejších aktérů, címž dosahuje realističnosti a přesně dávkovaného poměru otázek a odpovědí k okolní apokalypse. Tři strany v konfliktu - vědci, vojáci a vetřelci však nejsou moc k pochopení.

Vědci nejprve v honbě za prémiemi přinesou planetu zemi na pokraj interdimenzionální války a najednou se rozhodnou všechno stornovat. Vojáci vyslaní to zarazit jsou přesto postaveni po celý děj proti vědeckému týmu, jehož členem je i hlavní hrdina. Motivaci vetřelců nechávám stranou, jsou z jiné dimenze. Přesto by pro ně mohla být zajímavá možnost spolupráce s vědci, které by mohli korumpovat nabídkou poznání nevídaného, překvapivě je tento přirozený spojenec nakonec zdrojem jejich porážky.

Ani jedna ze základních silových mocností nepřijme vědárory s know-how mezidimenzionálního cestování, kterého žádná z nich není sama schopna, navíc disponujícím neobyčejně talentovaným Gordonem Freemanem v super obleku schopného řešit několikanásobnou přešilu v boji se speciálními jednotkami obou stran stejne snadno jako logické a technické problémy.

Hra se odehrává ve střídajících se sekvencích akce a logiky/plošinovky. Postupem času se jednotlivé složky prodlužují a to považuji za vyloženou chybu. Během expozice se hra příliš rychle vyčerpá střídáním několika žánrů a později značně ochabuje. Rozumný koncept by činil naprosto opačně. Nejprve delší úseky v klidném tempu a posléze kataklyzma zahrnující dábelské mísení a kombinaci obou vygradovanou ve velkolepé finále. K vrcholu se dostaneme někde okolo epizody "BLAST PIT" nakonci první poloviny hry.

Líbila se mi střídmá volba zbraní, která neobsahuje žádné fantasmagorické nástroje mimo mé chápání. Bohužel jejich implementace postrádá reálný základ. Pro nevěřící je útočná puška mnohem přesnější než pistole - už jen kvůli rozpětí mířidel a délce hlavně. Trefit běžnou pistolí na 50 metrů fotbalový míč je za "reálně akčních", tzn. ne sportovně-laboratorních, podmínek v podstatě nemožné i pro trénovaného střelce. Zde se to má to přesně naopak, impotence útočné pušky sloužící pouze jako přenosný granátomet mě vždy pří opakovaném hraní doslova ničí, na 10m trefím sotva dveře. Snajperská kuše tomu pouze nasazuje korunu, ačkoli prvně uvedená jako podvodní zbraň na zmutované žraloky.

Velkým zdrojem frustrací po celou dobu hraní je podivná fyzika pohybu hlavní postavy. V akčních částech to nijak zásadně nevadí - naopak, pohybujete nadlidsky rychle a jste opravdovým hrdinou. Problém přichází v plošinovkových skákacích úsecích hry, kdy občas těžko pochopit, co se s hlavní postavou děje a proč jste po skoku dolů najednou ujeli o pár metrů na stranu. Díky tomu je možné hru dohrát cca za hodinu pokud si zvláštní chování osvojíte a naučíte se skákat 40 metrů. Protože se ale hra všeobečně snaží tvářit jako realistický survival, je to problém a zbytečně to ztěžuje některé lokace redukované na save-load pro normálního hráče.

Half-Life je bez debat vrcholovou hrou i v roce 2013, a pochybuji, že čas na tom něco zásadně změní. Jeho úzká specializace bez vývoje hlavní postavy nebo příběhu a různých zúčastněných frakcí však značně snižuje prožitek z druhé poloviny hry. Nové zbraně a část s portály jsou jediným, nikoliv dostačujícím oživením.

Velký mínus vidím v nezvládnuté žándrové nejednotnosti a prodlužování neakčních prvnků, kdy není možno Half-Life vytahnout v případě chuti po klvalitní akční, ani po logické, příběhové, či rpg hře a sjednocení v mém případě u opakovaného hraní nefungovalo.
+14 +17 −3
  • PC 95
Fantastická hra a nestárnoucí hra, která redefinovala žánr 3D stříleček. Skvělá atmosféra navozená skriptovanými sekvencemi, spolupracujícími NPC postavami - přeživší vědci a ochranka. Inteligentní příběh a sympatický "hrdina proti své vůli". S trochou nadsázky je mimo jiné vidět, že teoretický fyzik by se neměl tak zarputile jako Gordon vrtat do experimentů :) . Na druhou stranu díky za to, protože se jedná o jednu z nejlepších her svého druhu.

Pro: V podstatě všechny aspekty, znovuhratelnost, mod scéna.

Proti: Mě osobně se úplně nelíbila pasáž na Xenu.

+13 +15 −2
  • PC 90
První hra k níž jsem si zahrál nějakou modifikaci. U těch jsem pak vydržel po několik let a nyní jsem jimi dost přesycený. Přestože jsem už pár měsíců žádnou modifikaci nehrál. Ale zpět k HL. Naposledy jsem jej hrál v Létě s Diamond packem a musím říct že mě i při opětovném hraní celkem bavil. Ovšem, hlavně díky vylepšené grafice a detailnějším zbraním. Neboť přiznejme si, enigne je už příliš zastaralý a i Source verze na tom není kdo ví jak dobře. Takže čím Half stále kraluje je jen hratelnost, těžící z dobře vystavěných a důvěrně známých prvků. Které ale v době jeho vydání byly nové, takže jen díky jim se hře dostalo takové pozornosti a mnoha oceněním. Osobně se těším na Black Mesa Source.

Pro: Zábava, hafo SP modifikací a páčidlo.

Proti: Možná jen trochu unavující první část a otravné skákání na Xenu.

+13 +15 −2
  • PC 100
Brilantní hra, pro mě dodnes nepřekonaný mix reality a sci-fi. Povedený příběh a žádné hraní si na hrdinu - pouze se snažíte zachránit svůj vlastní zadek. Hru jsem dohrál již mnohokrát - ať už v původní, Source nebo Playstation2 verzi - a pokaždé jsem se skvěle bavil.

Pro: atmosféra, příběh, hratelnost, zbraně, grafika, slušná AI, modifikovatelnost

Proti: hlavní hrdina nemluví, i když to je možná plus

+12 +16 −4
  • PC 95
Jedna z legend, vyzdvihuji především AI na kterou se ani dnešní hry nehrabou, vojáci utíkají, kryjí se, přesně vrhají granáty, spolupracují, líbí se mi i pozvolný rozjezd celého příběhu i dějové zvraty, na tu dobu jsem grafiku hltal se vším co se přede mnou odehrávalo, arzenál zbraní je bohatý, originální naváděcí raketomet, mým oblíbencem byl Colt ráže .357, který vrtal do čela oběti jednu díru navíc. Dál chválím i zvukovou stránku hry.

Do dnešní doby jsem nenarazil na hru, která by se aspoň vyrovnala atmosféře Half Life, akce zde mi přijde uvěřitelná, dějové zvraty jsou parádní, chování nepřátel mi přišlo vždy o řády lepší než kdekoli jinde, v tomhle smyslu předčí Halfa snad jen první Unreal, který zpracováním AI předběhl dobu a ani dnes nemá konkurenci. Akce kdekoli jinde ve FPS mi o proti HL přijde naskriptovaná, předvídatelná a vždy stejná, v HL se vojáci chovají často jinak i v jinak z mé strany stejně probíhající akci a stejných pohybech. Není to tak dlouho co jsem ho opět dohrál a zážitek byl stejný jako poprvé, ten současný patos, který se tváří jako FPS pak nemám ani potřebu hrát. Když srovnám "naskriptované" události v HL s tím co je naskriptováno v dnešních hrách, tak bych snad slovo skript ani neměl nikdo v souvislosti s HL použít. Vojáci na nejtěžší obtížnost, která je asi nejvhodnější pro plný zážitek, umírali bez problémů po přesných zásazích, stačí jen mířit a když neni člověk levej jak šavle tak vše řeší přesné zásahy do hlavy.

Těžko se mi té hře něco vytýká i s takovým časovým odstupem.

Pro: AI, atmosférická akce, příběh a dějové zvraty

Proti: občas příliš dlouhé hluché pasáže, malé množství protivníků

+12
  • PC 100
Legendární hra, dokonalá hra, nejlepší akční hra, těmihle slovi by se dal charakterizovat dle mého nejlepší kousek od vývojářské společnosti Valve.

Tahle hra ve své době byla opravdu revoluční, díky své úchvatné grafice, parádní hratelností, a dokonalím level designem. Ano Half-Life je přeci jen koridor, ale tak skvěle udělaný, že si toho 99% hráčů ani nevšimne.

Tahle hra si mě získala hlavně díky svojí nesmrtelné atmosféře, vynikajícími boss-battly, opravdu špičkovím arzenálem a dokonale vymyšlenému příběhu. Navíc ve hře najdete všelijaké puzzli které sice nejsou nijak obtížné, ale dokonale obohatí hratelnost.

Pro: Atmosféra, arzenál, grafika, příběh, AI (sice skripty, ale vojáci se chovali velice inteligentně), bossové, první část hry (cesta vlakem, první ''seznámení s páčidlem'')

Proti: Slabý konec

+9 +15 −6
  • PC 90
Half-Life je velká hra, tak velká, že se o ní mluví, neustále. Už zbejvá jen chvíle, kdy padne poslední slovo nad otázkou, kdo bude hrát Freemana ve filmové adaptaci. Jinak bych se divil, kdyby samotní tvůrci tak geniální hry by pojem Half-Life nedokázali využít na sto procent. Half-Life je pro mě do dnešní doby jednou z nezapomenutelných her. Pamatuju si ten naprosto přirozenej pocit, kdy vjíždíte do laboratoří a absolutně nečekáte, co se v dalších chvílích stane. Já když jsem Half-Life hrál ze začátku, jsem vůbec nevěděl, co výsledný vstup do hry znamená a při první akční scéně jsem si myslel, že jsem umřel a pořád jsem hru načítal, dokud jsem nepochopil, že to je podstata příběhu. A v této hře to nebylo naposled. Half-Life mi totiž představil jak vypad interaktivní film v plné polní. Ukázal mi neuvěřitelné, představil mi nemožné a já si ten naprosto triviální příběh s dokonalým průběhem absolutně užíval. Samozřejmě včetně tehdá neskutečné grafice, kterou hra oplývala. Přesto bych ale samotné hře pár věcí vytknul. Například fakt, že koncem to trošku posrali a taky skutečností, že datadistk Opposing Force byl po všech stránkách o chlup lepší. Jinak Valve...klobouk dolů.

Pro: Interaktivní film, různorodost misí v rámci průběhu celé hry, grafika,

Proti: mimozemská planeta, konec, fakt, že datadisk Opposing Force je lepší

+8 +12 −4
  • PC 100
Obrození FPS žánru přišlo s hrou Half-Life. Sci-fi horrorová atmosféra povýšená nad tupou rubačku, perfektní hratelnost a level design. Další hráčská povinnost.

Pro: Atmosféra, hratelnost. Co chtít víc? Tunu kvalitních add-onů od fanoušků? Máte ji mít.

Proti: nic, co by stálo za zmínku. Snad jen že tahle hra dala vznikount Counter-Strike :)

+7 +17 −10
  • PC 100
Nejlepší FPS všech dob, které nelze nic vytknout. Tuto hru už nikdy nic nepřekoná. Vynikající atmosféra, která je podtržena formou útržkového vyprávění příběhu, kdy je hráč jednodušše vržen do dějě. Hra která vynalezla tzv. scény za sklem a do žánru fps přidala vymakané "puzzly" jejichž řešení je logické a nestane se tak, že byste někde na půl hodiny zakysli a snažili se pochopit pány vývojáře a jejich často zvrácený smysl pro logiku. Valve se však naopak pokusilo pochopit hráče a nabídlo jim takřka umělecké dílo. Umělá inteligence vojáků je i po více než deseti letech opravdu pozoruhodná. Half-Life v sobě navíc má "něco" co Vás nutí hrát hru znovu a znovu. Vynikající modovatelný engine zajistil Half-Lifu nesmrtelnost i v podobě nejrůznějších módů.

Pro: Atmosféra, prostředí, neuvěřitelná hratelnost, scény za sklem, mody, multiplayer

Proti: Nic

+6 +12 −6
  • PC 90
Half life, kult kterých je v herní branži po málu. Nejen že byl svého času úžasný po grafické stránce, dokázal zaujmout i jinde. Především takzvané "scénky za sklem" ho proslavili. Ale to Valve nestačilo Half Life si získal oblibu ještě díky jedné, podstatné věci. Díky jeho modifikovatelnosti vznikly desítky SP i MP modů a mimo jiné dal vzniknout i legendárnímu Counter Strike. Díky těmto věcem HL žije i dnes, respektive už HL2. ALe i dnes se najdou lidi které první HL přitáhne a youtube se tak plní videi "jak dohrát HL za hodinu a podobně. Další věcí která u hry zaručeně udrží je multiplayer. Svého času jsme hrávali deadmatch na mapě crossfire ve škole skoro pořád a málem byly i neomluvené hodiny kdy jsme prostě zapoměli že už skončila přestávka a hráli dál. BTW, Ten kdo v Crossfire spustí atomovku na 99% nepřežije :)

Pro: Hratelnost, scénky za sklem, modifikovatelnost, multiplayer

Proti: nic mě nenapadá.

+5 +8 −3
  • PC 95
Hra, která definovala žánr FPS. Slýcháme to často a řekl bych i popravdě. Pro mě nepřekonaná hra, na kterou vždy ukážu, když po mě někdo bude chtít doporučit dobrou střílečku. Perfetkní technické zpracování, úchvatná hratelnost, napětí, prostě vše dobré. Hra vás dokáže vtáhnout do děje, občas si člověk ani neuvědomuje, že sedí X hodin v pokoji a hraje.

Pro: Vše

Proti: Nic

+4 +10 −6
  • PC 100
Half-Life...pojem, který jsem ohodnotil 100%. Zaslouží? Nezaslouží si to? Ve zkratce je Half-Life hrou, která udala směr, vyšly na ni stovky modifikací, díky nimž hra žije i dnes (12 let po vydání). Tehdá ohromila nejen grafikou, ale kompletně novátorskými herními principy, které do té doby nebyli k vidění v žádné jiné hře. Nejen díky tomu se Half-Life skvěle hraje i dnes, protože se jedná vlastně stále o "moderní hru".

Pro: unikátní pojetí hratelnosti, které udalo směr

Proti: možná poslední pasáž byla trochu až moc ujetá...jo a useknutý konec, ale to už k HL patří:D

+4 +7 −3
  • PC 100
Kdo by neznal dnes již kultovní hru, jakou je Half-life. Z dnešního pohledu již hlavní enginů, které měli vliv na vývoj dalších her a umožnili společnosti Valve si přijít k pěkné rádce dolarů.

Příběh je zasazen do blízké budoucnosti, coby sedmadvacetiletý fyzik Gordon Freeman dostaneme nabídku ke spolupráci se svým bývalým profesorem Dr. Kleinerem, jelož jsme odborníci na kvantovou fyziku (vytváření portálů) a tak nás zaměstnají na supertajném projektu v laboratořích Black Mesa kdesi v Novém Mexiku .

V den kdy dorazíme, jsme přiděleni k pokusu, kdy zkoumáme záhadný krystal mimozemského původu, jenž využijeme k vytvoření teleportačního portálu.
Tento pokus skončí fiaskem a dojde k narušení časoprostorového kontinua (tzv. resonanční kaskádě), tímto dochází k tvoření a portálů, dopravující na Zemi mimozemské bytosti .

Gordon přežije explozi a to i díky obleku H.E.V (Hazardous Environment).



Freeman se snaži uniknout od těcto nepřátelských organismů ze zamořeného prostředí na povrch.

Při teto cestě budeme používat spoustu palných i energetických zbraní. Přežijeme pouze pokud budeme spolupracovat s příslušníky ochranky, ale hlavně s přeživšími vědci.

Průchodem jednotlivých pasáži však zjistí, že vojáci poslaní na místo jim nejdou na pomoc, ale k zakrytí incidentu a zbavení se všech přeživších.

Gordon se od vědců z komplexu Lambda dozví, že možná našli způsob, jak portál zavřít.

Gordon se vydává na druhý konec základny a společně vypustí raketu se satelitem. V téhle části komplexu Lambda se dozvídá, že portál na druhé straně je otevírán silnou entitou. Gordon se vydá skze portál mimozemskou planetu s organismy nazívaných Xen, kde narazí na Nihilanth. Mimozemský mozek celé mimozemské invaze.

Poté co porazí Nihilantha, Gordon se vrazí zpět, kde ho konfrontuje tajemný muž G-Man.
G-man chce zaměstnat Gordona , avšak pokud Gordon odmítne, bude teleportován do oblasti plné mimozemských vojáků, pro okamžité zabití. Pakliže Gordon přijme nabídku, G-Man mu poblahopřeje, s tím, že se brzy setkají.

Velmi špatně se v tomto případě hledají chyby, neboť jde o hlavní vzor pro FPS dnešní doby.

Rád jsem tak využil tuto příležitost díky letošní výzvě a znovu jsem si zahrál, tuto již ikonickou hru, děkuji.
Nemůžu jinak než hodnotit vysoko.

Pro: Příběh, protivníci, ovládání, obtížnost

Proti: Nedokáži najít byť sebemenší aspekt

+2 +6 −4
  • PC 95
Hru sem hrál až v podobě Half-life: Source a musím říct že to je skutečně nejlepší hra co sem hrál a tak po chvilce váhání sem hodnotil za 100% Nic této hře neubírá zastaralá grafika a i Xen, který snad nikdo nemá rád, sem si užil. Vyhypovaný HL2 nedosáhl svého předchůdce..
-3 +7 −10
  • PC 95
Tato hra ve své době byla zlatým grálem hratelnosti.Jak v SP tak i MP.MP byl velmi solidně odveden \kuš byla smrtíci\.Ale i dnes tomu kdo nebazíruje na super moderní grafickou stránku,je tato hra zábavná i po těch letech.

Proti: Mise na Xenu

-4 +5 −9
  • PC 50
Half-Life. Legenda. Klasika. Kult.

A také velké haló v médiích, často označované za revoluční titul na poli stříleček s příběhem. A do jisté míry po právu, ač jistě HL nebyl v tomto první a ani nejlepší (Jurassic Park: Trespasser), tak dokázal čistokrevným FPS přidat i další rozměr naléhavého příběhu plného interaktivního prostředí a živého světa uzavřené laboratoře.

Technické zpracování je na pomyslném vrcholu tehdejších možností, ač určitá sterilita prostředí je znatelná. Zajímavostí je také celá řada interaktivních prvků (možnost vypnutí světla a následná reakce obyvatel komplexe Black Mesa na nově vzniklý problém, či System Shockem inspirované smrti vědců bez možnosti zvrátit průběh jejich osudu). Běžnou střílečku ozvláštňují, či spíše hratelnostně strhávají, arkádové prvky - manipulace s bedny a skákání po nich, šplhání, přeskoky do šachet trvající celou věčnost... a to vše v enginu, kde nejsou vidět končetiny a samotný skok často záleží na štěstí. Po dvacátem pokusu dostat se na vyvýšené místo budete autory z Valve proklínat a přát jim ještě více kilogramů.

V témže roce vydané tituly jako Jurassic Park: Trespasser či pozdější slovenský Chaser mě zabavily mnohem více. O srovnání s Doom II: Hell on Earth nebo Blood, aneb jak má vypadat akce a ne něco mezi, se raději zmiňovat nebudu. Finální verdikt v mém případě je negativní, zvláště kvůli až legendárnímu status, jenž ani zdaleka nekoreluje se samotnou kvalitou hry.

Pro: modifikovatelnost

Proti: design, hratelnost, arkádové prvky, absence (výraznější) hudby...

-5 +29 −34
  • PC 100
Nejlepší FPS, která i dnes neuvěřitelným způsobem ovlivňuje celý žánr.

Pro: Atmosfera, level design, originální scriptované události, NPC postavy které neslouží jako potrava pro vaše zbraně

-7 +5 −12
  • PC 90
V době, kdy vyšlo první hratelné demo, jsme se s kamarádem předháněli, kdo první ho dotáhne do konce. Tak často jsem snad jiné demo dokola nehrál. Leč, když vyšla plná hrá, tak přišlo mírné ochlazení a už jsem neměl takovou chuť kopat mutantské emzáky do zadku, HL jsem dohrál jednou a víc jsem se k němu vracet nepotřeboval. Takže těch mých 90% má ode mě HL zejména díky svému demu.
-7 +6 −13