Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Diskuze

Postavy mám už vyhnané na level 7, proplantávám se několika dungeony, dvěma lesy a vesnicí Crow (což mám vesměs teda už celkem prolezlé) a od počátku hry mám pořád nějak pocit, že když zrovna nepotkám nějaké ohnivé brouky nebo butterflies, tak mi zatopili jen bossové - nějaká zrůda ve skladišti Vanguards a pak dva duchové ve Spirit Cave a jinak to ale nějak na pohodu ty souboje odklikávám se zadáním fight u každého a do dvou - tří kol je vymalováno. Jen u těch brouků a butterfly nesmím zapomenout aspoň u jednoho mága zadat Magic Missile.
Tak jsem se rozhodl z obtížnosti 2 - Veteran, na kterou to hraji to posunout rovnou na tu nejvyšší - Superhero.
@Psyx (03.01.2022 02:33): Kdybych věděl, že to má Gog taky za Euro, tak jsem to vzal i tam, bohužel už jsem rozehrál Steam verzi, kterou mám už dlouho. Jedině se ještě mrknout, jak fungují savy a přetáhnut je do GoG instalace..
První dojmy jsou sice zatím jen první dojmy, prolezl jsem svatyni, omrknul jsem Aquaduct, prošel venkovní prostor, postavy mám na 4. levelu a blížím se k městu a první dojem je, že hraji nejlepší PC RPG za posledních 27 let, tedy od Albionu. A kdybych to měl omezit na dungeony, tak jelikož mám Wiz 7 na prvním místě v TOP 10, tak se mi skoro chce říci, že od Wizardry 7. Tady je systémově všechno, parádní práce s postavami, jejich vývojem, neskutečně mnoho statistik a skillů a to vše v parádní interakci s prostředím. Jestli mělo být po Wizardry 7 něco dalšího, tak přesně tohle.
Tak po pár letech odkládání, co tuhle hru vlastním, konečně rozehráno. Měl jsem chuť na nějaký větší krokovací dungeon a tohle mi teď přesně sedlo. Do novéro roku je nejlepší start s dungeonem. Musel jsem si rozehrát k té stresující Subnautice i něco uklidňujícího. Obtížnost jsem hodil na druhý stupeň (Veteran), frekvenci nepřátel taky na druhý stupeň (Frequent). Už se proháním prvním podzemím a maximální spokojenost, skoro bych řekl euforie.
@90210 (10.06.2021 09:37): Grafika je taková.... dřevní. Nejhůř jsou na tom kouzla. Třeba taková Crushing Hand vypadá vyloženě odflákle. Kdyby mebyla tak ultimátně silná, tak bych ji snad radši ani nepoužíval.
@hanak_v_exilu (komentář): Grimoire mi teda ze screenshotu vzdy pripadal jako jeden z nejhure vypadajicich dungeonu vsech dob. Cely ten graficky styl vcetne menu je podle me absolutne strasny, ale treba to pri hrani vypada lip. Rozhodne to nevypada lip, nez Wizardry 7.
@Charllize (19.05.2021 20:14): To nejsou. Ale je to Wizardry 7,5 takže i malá mapa dá docela zabrat. Naštěstí už souboje docela zvládám. Hraju na nejnižší obtížnost, protože druhá nejnižší je veteran, a i tak mám co dělat. Ta hra se s nikým nemazlí.
@Charllize (19.05.2021 17:52): Já jsem chtěl něco do začátku. Jak fungujou povolání a podobně. Nakupování mě dost trápilo. Ale už mám partu, interakci zvládám a vyšel jsem z vesničky do lesa. Podle deníku jsem prošel 1% hry, tak už znova začínat nebudu :-D
Znovu jsem to rozehrál. Už jsem přežil i několik soubojů, což je od minulého pokusu pokrok. Ta hra je šíleně komplexní a úplně bez návodu. Většinou mi to nevadí, ale tady bych ho paradoxně uvítal. Snad se to poddá.
@hanak_v_exilu (27.05.2020 21:19): Automapa tam je zas tak dementne to nie je :-D

Mna skor nasralo to, ze NPC najimatelne su absolutne OP voci vygenerovanym postavam a ked to chces hrat aspon trochu "pragmaticky" tak si budes vygenerovane postavy zamienat za najimatelne in-game charaktery a to sa mi vobec nepaci.
Navíc po tom cca 2,5 roce od vydání tu má člověk už spoustu hodnocení a komentů, takže si může udělat obrázek, co kupuje. Jste s tím pořádně pohli! :)
No vida a Grimoire je na Gogu. Netuším tedy pozadí, jestli Cleve přišel po kolenou, nebo slibil, že bude hodnej, nebo už si to stejně nikdo nekoupí...Nevím, ale nakonec se mi čekání vyplatilo a bude to drm free :) Tak ještě prosím ten Might and Magic X.
@Shoggot (01.05.2019 19:38): Díky :)

@Richmond (01.05.2019 19:40): To se týká automapy, kde si můžeš navolit koncový bod a družina k němu poté sama dojde. Hodí se to ale jen u map, které už máš vyčištěné a samy o sobě jsou nějak komplikované (bludiště atd.). Já to použil jen párkrát, když jsem zrovna někam šel a potřeboval jsem si k tomu odběhnout od PC :)
[neexistující komentář]: Gratulace! Je taky dobré vědět, že tu máme aspoň jednoho milovníka dungeonů s páteří! :)
[neexistující komentář]: Komentář mě navnadil :) Já snad poruším svou zásadu a na tom steamu to někdy vezmu :)
@Charllize (01.05.2019 14:07): jj, nakonec jsem si řekl, že bych to mohl shrnout do menšího komentáře a vypíchnout v tom nejzajímavější body :)

@Tarhiel (01.05.2019 15:24): z počátku jsem to bral hlavně jako výzvu, ale pak mě docela chytl ten průzkum světa a to mi vydrželo na hodně dlouho. Nebojovou část hry má zpracovanou dobře. U těch statistik je problém už jen v tom, že hra využívá pro každý parametr škálu 0-100. Za 10 levelů se přitom o moc nepohneš, takže nějaké výrazné rozdíly tu nejsou už jen kvůli tomu. Zatím ještě stále doufám, rád bych to s nějakým budoucím patchem rozjel ještě jednou, ale otázkou je, kolik let to bude trvat tentokrát ...

@Red (01.05.2019 16:15): díky, tuším, že to bylo 124 hodin do prvního z možných konců.
[neexistující komentář]: Gratulace k dohrání. Jak dlouho to trvalo? :)
[neexistující komentář]: Klobúk dolu, že si sa do toho pustil a zároveň mi dokázal, že toto nie je hra, s ktorou by som chcel strácať čas (doslova) - ak si chlapík dorobí nezmyslené štatisitky a v hre sa to nijako neprejaví, lebo to vlastne nie je implementované - si chlapík robí z hráčov dobrý deň.
[neexistující komentář]: No vida, tak prece :) Jo, ja mam taky porad za to ze to bude docela dobra hra. treba ten celkovy zaber hry, jeji velikost a tak je docela ohromujici, to je jedna z veci co me laka, mam rad megalomansky dungeony:)
Nádhera, 200 (+1) příspěvků. Grimoire si pomalu ale jistě získává status nejvýznamnější hry posledních let.

Ještě počkáme na odvážného dobrodruha, který se pustí do hraní, a brzy tu bude 500 příspěvků.
@GodOfTheSick (08.02.2019 16:03): Je to opravdu unikátní zážitek, řeknu ti to takhle. Hlavní je o tom nepřemýšlet jako o hře, to je problematické označení, které s sebou inherentně nese taková falešná očekávání, jako třeba právě tebou zmiňovaná zábavná hratelnost a podobně.
@Shoggot (08.02.2019 13:30): Má to vyladěnou zábavnou hratelnost nebo na každém kroku narážíš na problémy a hraní tak prudí?

@Ringo (08.02.2019 14:58): Je to upgradovaný způsob hodnocení jako používali už tvoji miláčci v dřevních dobách Score. Dřív se psali recky podle obrázků na zadní straně krabice, dnes se jede podle youtube. Člověk musí jít s dobou, hlavně nezakrnět.
@Shoggot (08.02.2019 13:53): člověk, který by chtěl strávit hodiny drahocenného času chozením v debilním bludišti a zabíjením masožravých kytek nebo žáb na lopuchu musí být člověk s renesančním duchem to jinak nejde!
@GodOfTheSick (08.02.2019 12:50): ja to hral nekolik hodin kdyz to vyslo a hral bych vic kdyby to bylo dodelane, takhle cekam co bude dal. Manual uz nejaky je a vypada to ze hra se blizi do nejake pro me snesitelnejsi podoby. Tak jaky ze to tady nikdo ani nerozehral. Ja jo. Charllize obecny, pokoritel Elminage a vladce nejspodnejsich pater vsech dungeonu :)
Grimoire je jasná 0% už od pohledu. Tak ale přece jenom mám zde vybudované nějaké renomé a nechci střílet od boku, takže tomu nakonec asi pár minut dám.
@GodOfTheSick (08.02.2019 11:28): Realita je taková, že už měsíc hraju Yendorian Tales (nejprve Book 2 a teď třetí díl). Další v pořadí bude asi Inferno Climber, MM X a Wizardry VI. A někde mezi tím Aeon of Sands (až přestanou vycházet patche), Dungeon Kingdom (pokud to teď někdy vydají), Kingdom Come (až přestanou vycházet DLC), Starcrawlers (až přestanou vycházet patche, které stále dost mění hru) a Underworld Ascendant (jestli to dotlačí do použitelného stavu). A do toho bych chtěl někam nacpat právě Grimoire, Project Warlock, Hollow Knight a dva mody, Arx End of Sun a Sonic Mayhem na Quake II. By vočko 400 hodin. To mám s aktuální rychlostí hraní na rok ... pokud nevyjde něco, co mě zaujme více než vyjmenované tituly. Třeba Atomic Heart, Dolmen, Dungeons of Dragon Knight, další DLC na Grim Dawn, Hellpoint, Monomyth, Sekiro, Outer Worlds, Void Bastards ... :-))

Grimrock se dost dobře nedá srovnávat s Grimoire. Grimoire pokračuje tam, kde byly dungeony před více než dvaceti lety, kdežto Grimrock je renesance žánru. Grimoire hraješ desítky hodin a máš v něm tahové souboje, Grimrock je na deset hodin realtime bojů (a hrají jej i lidi, kteří dungeony tolik nehrají). Že Grimoire nemá žádné recenze není pravda, protože zrovna před pěti dny vyšla recka na Gamebanshee a takový Elemir napsal dost podrobnou recenzi už před rokem a půl ;-)

Hele, nikdo Ti nebere, že tohle není Tvůj šálek čaje, i já jako nadšenec do dungeonů vím, že to nikdy nebude "masovka". Ale opravdu to z Tvé strany vypadá jako zcela zbytečný trolling.

@Richmond (08.02.2019 11:48): Že je Cleve "Neanderthal" Blakemore výstavní mimoň je myslím zřejmé, o to více mě vždycky rozesmějí příspěvky typu "Tak kde je ten manuál, vždyť říkal, že bude hotový příští pátek" :-)) To nijak nekoliduje s tím, že byl schopen dvacet let (neříkám jak produktivních) vyvíjet hru, která je skutečně "Blast from the Past", nakonec ji i vydat (osobně jsem absolutně nevěřil, že k tomu dojde) ... a u toho ještě trolit tak polovinu planety včetně potenciálních kupců :-)) Jeden z miliardy :-)

@GodOfTheSick (08.02.2019 12:01): Opravdu netuším co má existence návodu společného s dodělaností nebo nedodělaností hry či čímkoli jiným. A většina dungeonistů považuje hraní s návodem za herezi :-))
@GodOfTheSick (08.02.2019 12:25): Tak určitě :-D Ad "Ostatně kdo by chtěl strávit hodiny drahocenného času chozením v debilním bludišti a zabíjením masožravých kytek nebo žáb na lopuchu?"

A když to toužíš hrát, tak proč si to nezahraješ a nejdeš teda referovat o tom, jaké to je místo toho abys tu o tom blábolil nějaké rádoby moudra a druhým vyčítal, že to nehráli a o hře se baví a těší se na ni?
@Bodkin (08.02.2019 11:43): To nikdo nevyvrací.

Ale dokument se spíše natočí o Grimoire, než o Dusku :)).

Trochu mi to připomíná, tedy Clave a jeho tvorba, tento dokument. Jen Cleve se nebál se svým dílem jít na veřejnost, a to si zaslouží uznání. Hrdina videoherního média.
@Drolin (08.02.2019 11:38): Mně fascinuje jeho představa, že lidi všeho nechaj a vrhnou se na nědodělanou hru, která nemá ani manuál. Chápeš jeho pochody? Dungeonů k dohrání mám tunu, mám rozehrané 2 a že bych dohrál všechny před důchodem je scestná idea. A já jako ted budu kupovat hru na nějakém streamu ty vado...světová veřejnost!

@Bodkin (08.02.2019 11:43): Dungoen, který se prodává skvěle znanemá, že to je hovnajz dungeon, takovej by byl MNĚ podezřelej sám o sobě. Jen dodám, že obráceně to ale neplatí, malé prodeje dungeonu neznamenají nutně dobrou hru.
@GodOfTheSick (08.02.2019 10:40): Co to tu pořád meleš? :-D A dungeon není tupá střílečka, to je věc obvykle na dlouho, takže proto to asi "nikdo", respektive málokdo dohrál. A že to ještě všichni nehrají je taky logické, většina RPGčkářů má rozehráno stále plno jiných her, které ještě nehráli a Grimoire je prostě v pořadí. Mě třeba nevadí, že si ho zahraji třeba až za 5 let, nemám s tím problém.
@GodOfTheSick (08.02.2019 10:40): Pokud bude v tvorbě pokračování, bude to znamenat, že již (asi) existuje finální verze titulu. Toto není Grimrock pro nooby, ale opravdový a rozsáhlý dungeon - zde je vhodné si počkat na ten nejvíce odladěný zážitek (a čekat fanoušci hry umí, když zvládli již 20 + let).

Za druhé, Grimoire je mimo kvalitního dungeonu i experiment. Dlouhodobý experiment, který posiluje svérázný kult osobnosti. Clave vyvolával rozruch, a to více jak 10 let - odklady a odklady, pikantní vyjádření, hádky na RPG codexu nebo nově i na Steamu... bylo toho dost. Proto je legrační vidět stále nové oběti, které očividně o vývoji ani hře samé moc nevědí. Stačí se jen kouknout na DH, kolik zde Grimoire generuje příspěvků a kolik trollů, kteří ani nehrají dungeony, je zde zapojeno. Dokáže to Dusk nebo Ion Maiden? Asi ne.

Z historického hlediska velmi významná hra, u které je obsah sekundární podobně jako u DNF - Grimoire ani nemusel vyjít, stačilo jen zásobit komunitu screenshoty, a i tak by šlo o úspěšnou kampaň. Nejlepší na tom všem ale je, že podle všeho jde i o velmi dobrou hru (ač samozřejmě ne tak dobrou, jak ji prezentuje Clave).

@Richmond (08.02.2019 10:55): :))
@Phoenix (08.02.2019 11:04): Strašně pěkně o tom mluvíte, ale realita je taková, že to tady ještě nikdo ani nerozehrál. Pokud je dungeonů skutečně tak málo, tak tím spíš by Grimoire měli mít všichni DŽJ už dávno dohrané. A Grimrock se prodal, protože dobře vypadal, ovládal a byly na něj slušné recenze. I já jsem ho hrál. Grimoire nemá recenze žádné, páč to nikdo nehraje a řeči o kvalitě tudíž nejsou nikým potvrzené, je to jen trolba.
@GodOfTheSick (08.02.2019 10:40):

1) Stokrát viděné ... dungeonů zase není tolik, na to, že jde o (sub)žánr, fungující řekněme třicet let. Takových FPS je za kratší dobu násobně více (osobně jsem třeba dohrál desítky dungeonů, ale stovky FPS).

2) U světové veřejnosti hry propadly ... nevím, kdo je světová veřejnost. A že jsou dungeony "niche" záležitost asi nikdo nepopírá ... ale to není problém speciálně Grimoire, stačí se podívat na SteamSpy (owners)

Grimoire, Ruzar, Heroes of Monkey Tavern, The Quest, Stonekeep, The Bard's Tale Trilogy: 0 - 20 000
Starcrawlers: 20 000 - 50 000
Wizardry VI/VII, Paper Sorcerer: 50 000 - 100 000
Wizadry 8, MM X: 100 000 - 200 000
Grimrock 2: 200 000 - 500 000
Grimrock 1: 500 000 - 1 000 000

Jinými slovy, málo známé dungeony si standardně pořídí pár tisíc až pár desítek tisíc lidí, hodně profláklá jména se dostanou na sto dvě stě tisíc a velmi řídké výjimky typu Grimrock na stovky tisíc až milion (jednička vyšla po leta trvající pauze a na Steamu už byla tuším i zadarmo, dvojky se prodalo méně, ač ji většina hráčů vnímá jako lepší). Dungeony nikdy nebudou dosahovat standardně milionových prodejů.

Grimoire je samozřejmě věc, kterou mám v plánu hrát, protože vychází z kořenů Wizardry VII, kterou považuji za jeden z nejlepších dungeonů všech dob. A chápu, že někomu nemusí přijít zabíjení masožravých kytek v debilním bludišti jako dobrý způsob trávení času, někomu to zase jako dobrý způsob trávení času přijde. Tisíc lidí, tisíc chutí.
@Drolin (08.02.2019 08:12): A v čem jsou zajímaví? Oba dva jenom kopírují stokrát viděné, nepřinášejí nic nového, u světové veřejnosti jejich hry propadly a nikdo je nehraje. Známost jim zajišťuje jenom hrstka internetových trollů jako jsi ty. Žvaníš o pokračování, ale ještě jsi ani nezačal hrát jedničku a ani to nemáš v plánu. Nikdo z vás. Ostatně kdo by chtěl strávit hodiny drahocenného času chozením v debilním bludišti a zabíjením masožravých kytek nebo žáb na lopuchu?
@Red (08.02.2019 07:42): Je svůj, perfekcionista a blázen, ale kdo jiný by tvořil 20+ let obrovský dungeon.

Vedle Boakese určitě nejzajímavější tvůrce v médiu. Takže, snad se pustí do tvorby pokračování!
@Ringo (07.02.2019 22:57): Ja to par hodin hral. Ma to atmosferu, obvzlast uvnitr dungeonu. Ta hra je jako kdyz otevres viko starobyle rakve a v ni lezi stoleta mrtvola co ma na ruce digitalni hodinky ze dreva na klicek :)
@Bragi (07.02.2019 22:59): Neomarxistická......

Ale proste nechcem rozbíjať vygenerovanú paru, toto je zlé gamedesignerské rozhodnutie, áno máš si nagrindovať 3-5 levelov, ale akože aký to má význam?
Já k té hře mám jedinou výtku, když teda pominu podivnou kytičkovost a přebarvenost, pořád ale lepší než naleštěný mramor v Grimrocku a spol. Nicméně co mi přijde ujete, a takto se teda nechoval ani prastarý Dungeon Master a pak vlastně žádný krokovací dungeon, že při otáčení je tam snaha o jakýsi plynulý přechod s tím, že se vyobrazuje boční stěna a na chvíli se otočí a je tak vidět jako papírová placatá stěna než se po otočení zapasuje do své čelní pozice. Působí to strašně rušivě. asi největší amatérština, který mě udeřila do očí. Zbytek mi přijde tak nějak ok, je to něco jako Wizardry Sedm a půl.