Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Gobliiins

Coktel Vision •  DotEmu (iOS, Android)
1991
1992
08.11.2010
20.02.2014
80
128 hodnocení Platformy
Žánr

Forma
placená hra
Rozsah
samostatná hra
Multiplayer
ne

Krále sužuje zlý čaroděj a jeho temná kouzla. Nikdo se mu neodvažuje postavit, až dokud se neobjeví skupinka tří chrabrých goblinů. Ti se rozhodnou vypravit na jeho sídlo, pevně odhodláni zlomit jeho čarovnou moc.

Gobliiins je logická hra s prvky point & click adventury a zakladatel třídílné, i když pouze volně navazující, série. Hráč se v ní ujímá kontroly nad partou tří goblinů, z nichž každý disponuje specifickou schopností. Asgard (BoBo v US verzi) je zkušený ranař, který do všeho mlátí pěstí a jako jediný je schopný šplhat po laně; Oups (Dwayne) je obratný technik, který umí zvedat předměty a používat je; Ignatius (Hooter) ovládá základy magie a umí předměty transformovat a občas i oživovat. Postupně procházejí různými levely, vždy o velikosti jedné obrazovky, a čelí čím dál komplikovanějším problémům. Zajímavou inovací v žánru byla přítomnost health-meteru, který klesal v případě zranění hrdinů a mohl vést k restartu dané úrovně.

Na hru navazuje Gobliins 2: The Prince Buffoon.


Poslední diskuzní příspěvek


Nejlépe hodnocené komentáře

  • PC 70
My, kdož jsme vyrůstali v 90. letech, jsme se mohli Goblinům vyhnout jen kdybychom sami chtěli. Byli skoro na každém počítači. Přiznám se, že jsem tehdy tíhnul spíše k plošinovkám, a tak jsem v dětství ve hře nikdy daleko nepostoupil. Proto k ní necítím žádnou výraznou nostalgii.

V nejmenovaném království vládne klid a mír, panovník se spíše než válečným výpadům věnuje pořádání hostin. Jedna z nich je ale narušena černou magií, někdo očaroval krále! Do této pohádkové země totiž vstoupilo voodoo. Naštěstí se najde chrabrý rytíř za klávesnicí, který poradou a postrkováním tři skřítky přes nebezpečenství provede a ctěného panovníka tak zachrání.

Nejsem si jistý, do jaké skupiny her Gobliiins zařadit. Hrou provádíte tři skřítky / gobliny. Každý má své nadání, proto je vždy třeba puzzle řešit s pomocí všech tří skřítků. Jenže na adventuru řešíte vždy nestandardně pouze jednu obrazovku. Když je vše hotové, jdete dál. Oproti standardním adventurám jste dále ochuzeni o rozhovory (s výjimkou pár vysvětlujících tabulí mezi levely) a dále o zkoumání prostředí. Předměty se pojmenují až po sebrání a jinak prostředí na kurzor nijak nereaguje. Prostředím jedné obrazovky se Gobliiins blíží k logickým hrám. Problém je, že problémy v Gobliiins postrádají sebemenší element logiky, a tak nastupuje zkoušení všeho na vše. Jako standardní problém bych jmenoval rébus 4 jablek z 2. obrazovky. K postupu potřebujete dvě, ale která? To nelze zjistit jinak než metodou pokus omyl. Au, tohle opravdu bolelo.

Hra se prezentuje nezaměnitelnou grafikou. Kdo ve věkové skupině 30+ by spatřil screen shot ze hry, okamžitě by Gobliiins identifikoval. Navíc je vše krásně animované a hýbe se více, než je na počátku 90. letech standardní. Zvuky má hra asi tři, tak o nich raději pomlčíme.

První úrovně pro mne byly utrpením. Do hry jsem se nemohl dostat a nebavila mne. Od půlky se to značně zlepšilo. Buďto jsou závěrečné levely opravdu objektivně lepší, nebo jsem si zvykl na nelogickou logiku autorů a už mne tolik nevytáčela, těžko říct. Posledních 6 levelů jsem dojel na jeden zátah a za level s drakem a poslední souboj smekám pomyslný klobouk. Následuje kratičké jednoobrazovkové outro.

Hra obsahuje 22 levelů, bohužel se však na některé obrazovky několikrát vrací. Na úvodní obrazovku před čarodějovu chaloupku se vrátíte celkem třikrát, jednou se vrátíte k modré soše Kršny nebo kdo to je a jednou na nádvoří hradu k písaři. Celkem tedy zbyde 17 unikátních obrazovek, které jsou nádherně vykreslené do posledního pixelu.

Gobliiins se dočkali tří pokračování. Jelikož jdou o nich nejen tady na databázi zkazky, že jsou ještě těžší než první díl, zatím mne nijak nelákají. Snad při větším herním suchu? Ke konci jsem se celkem bavil, ale logika si zde vzala dovolenou a hra se tak nějak nemůže rozhodnout, je-li logickou hrou nebo adventurou. Domnívám se, že u spousty hráčů zapracovala nostalgie a že zapomínají, jak frustrující tato hra umí být. A nebo jsem troubelín. I to je možné ;)

Pro: Nádherná kreslená grafika, problémy se řeší vždy pouze na jedné obrazovce.

Proti: Na logiku ve hře narážíme asi tak často jako v Praze na duhového jednorožce.

+30
  • PC 80
Na oddych od Sierrovek se spoustou dead endů, time limitů a sbíráním bodů jsem si vybral sérii Goblins, kterou zná asi každý pařan, co začínal v 90. letech s pirátskými hrami a MS DOSem. Celou sérii jsem pochopitelně dávno dohrál několikrát a byl čas oprášit vzpomínky.

Gobliiiins jsou na pomezí logické hry a adventury, přičemž narozdíl od podobné klasiky Lost Vikings se kloní spíše k té adventuře. Ve hře ovládáte trojici goblinů, která se vydává po strastiplné cestě přes 22 obrazovek pomoci králi. Toho zlotřilý čaroděj ovládá pomocí voodoo panenky a poté co goblini čaroději naletí, musí najít pomoc, zlikvidovat voodoo panenku a zastavit ho. Příběh v téhle hře jsem si vůbec nepamatoval, ale kupodivu tu nějaký je, úrovně navazují a dává to celé smysl.

Samozřejmě je tu první hratelnost, která je čistě adventurní a umístěná vždy na jednu obrazovku. Každý z trojice ovládá něco jiného - silák umí šplhat a do všeho mlátit, mág umí proměňovat věci a šašek jediný sbírá a používá předměty. Jejich kombinací musíte na obrazovce vždy něčeho dosáhnout, přičemž tuhle hru by bylo hříchem hrát s návodem. Naopak jsem si v prvních rozehřívacích kolech užíval každý nepovedený pokus, protože pokud něco zkoušíte vyřešit silou nebo magií, většinou se něco vtipného stane, skřítci se vyděsí a hlavně se naprosto kouzelně vztekají.

Dá se říct, že je tu spousta nelogických věcí, ale díky soustředění na jednu obrazovku (a trošce zaprášených vzpomínek) jsem většinou neměl problém přijít na to, co se po mě chce. Což mě zvedlo sebevědomí, protože dvojka a hlavně trojka byly mnohem těžší. Ze začátku je to až primitivní, později přituhne, ale pokud tušíte, nebo vzpomínáte co se chce, není to zas taková věda.

Hlavní devizou je naprosto kouzelná karikovaná pohádková grafika a především náplň a humor. Neustále se někdo pitvoří, křičí, legračně mluví, naprosto kouzelnými kombinacemi se snažíte třeba přelstít draka, probudit hodného čaroděje, nebo třeba aktivovat božskou sochu. To gobliní "pitominous" nebo co to říkají si pamatuju dodnes :) Závěrečný souboj na etapy se zlým čarodějem je naprosto parádní.

Abych tedy jen nechválil, tak opakování některých kol (byť v rámci příběhu) nepotěší. A občas nejde na něco kliknout i když víte, že by to jít logicky mělo, ale to je problém asi všech starých adventur.

Jinak parádní oddychovka, která má sice do seriozních adventur hodně daleko, ale stejně se na ni nezapomíná.

Pro: Kouzelná grafika, animákovitý humor, legrační mluvení a pitvoření, koncentrace na jednu obrazovku.

Proti: Občas nejde na něco kliknout.

+29
  • PC 80
K této hře jsem se, znovu po dlouhé době dostal, díky SCORE DVD č. 199. Kde byla hra Gobliiins 4 dopněná o 3 původní díly. Takže jsem nejprve sáhnul po prvním dílu, který jsem asi před deseti lety hrál.

Nejdříve musím pochválit vylepšenou grafiku, v této nové verzi hry, která i na 20" monitoru, po 20ti letech, co hra prvně vyšla, vypadá skvěle. A navíc jde hra bez problémů rozběhnout i na nových systémech.

Hratelnostně se od původní verze neliší. Ovládáte celkem 3 postavy, z nichž každá umí jinou věc (jedna manipulovat s věcni, druhá kouzlit a třetí mlátit a šplhat), podobně jako ve hře The Lost Vikings. Některé levely jsou lehké, ale jiné mají až moc vysokou obtížnost, zvlášť když nevíte, co máte v daném levelu udělat, aby jste se dostali dál, nebo když jsou některé hádanky nelogické. Občas se mi také stalo, že jsem danou věc dělal sice správně, ale hra nezareagovala. Takže jsem použil návod, a v něm jsem zijistil, že jsem to vlastně dělal dobře, ale nic se nestalo. Což mě docela naštvalo.

Hlavní věc, co mi ve hře scházela, bylo ukládání. Kódy do jednotlivých kol jsou sice dobrá věc, ale když zemřete těsně před koncem kola, tak znovu ho celé opakovat je docela otrava.

Jsem rád, že jsem se po tolika letech k této hře vrátil. A podařilo se mi ji zdárně dokončit, i když jsem se musel celkem na dvouch místech podívat do návodu.

Pro: Vylepšená grafika, hratelnost, po těch 20ti letech stále zábava

Proti: Občas nevíte co v levelu dělat, nelogické hádanky, občas hra nezareagovala tak jak měla, nemožnost ukládání

+24
  • PC 85
Podle obrázků působí Gobliiins jako klasická point & click adventura, ale tento první dojem je dost zavádějící. Primárně jde totiž o logickou hru. Cílem je vyřešit daný úkol neboli odemknout si postup dále a to vždy v rámci pouze jedné obrazovky. V podstatě provádíte klasické adventurní úkoly typu sbírání předmětů, jejich využívání, lehké interakce s okolím nebo kouzlení. Hratelnost ale zásadně ovlivňuje ovládání tří postav, kdy každá má unikátní, ale omezenou, schopnost. Silák umí šplhat a mlátí do věcí, kouzelník samozřejmě čaruje a poslední goblin přenáší a používá předměty. Nelze hovořit ani o inventáři, protože lze nést vždy pouze jeden předmět. Ani rozhovorů se nedočkáte. Tato omezení a nutnost kombinování schopností vytváří velmi různorodou hratelnost, navíc na mnoha odlišných obrazovkách.

Hra je rozdělena do celkem 22 levelů / obrazovek. Některé se ovšem opakují, počet unikátních bude tak 16. Ale opakování moc nevadí, protože pokaždé dojde ke změně v prostředí a v možnostech činností. Některé úkoly nejsou navzdory žánru moc logické, ale na vše se dá s trochou trpělivosti přijít. Překvapivě jsem si i nějaké postupy orientačně pamatoval a to od posledního hraní uplynulo hodně vody. Příběh o záchraně krále před zlým čarodějem je spíše do počtu a hlavní motivací je samotná hratelnost. Dalším velkým plusem je velmi pěkná grafika, která okouzlí i dnes a vlastně vůbec nezestárla. Jednotliví goblini jsou pěkně roz-animovaní a díky jejich reakcím vůbec nevadí dělat při hraní chyby. Opakování obrazovky moc času nezabere a stojí za to se pěkně vyřádit. Naopak zvuky skoro nestojí za řeč a těch pár melodií a monologů v CD verzi také ne. Manuál nezaujme a za přečtení stojí jen pár rad do začátku a stručný nástin příběhu. Ukládání pozice se nekoná, do každé obrazovky dostanete přístupový kód. Vzhledem k rozsahu jde o plně dostačující způsob. Ty čtyři kratší večery jsem si se hrou užil, stejně jako kdysi a i navzdory pár drobnostem jde stále o skvělou záležitost.
+22
  • PC 40
I když miluju The Lost Vikings a toto by měla být v podstatě podobná hra, musím jít s hodnocením do podprůměru. Když člověk stráví víc času koukáním do návodu než hraním hry, je něco špatně.

Na hře vidím 3 zásadní problémy:
1) nelogičnost - i když jsem dohrál už opravdu hodně adventur a jsem zvyklý na ledasco, tady je to opravdu extrém. V jiných hrách narazíte třeba na jednu, dvě nelogické hádanky. Tady je to v podstatě na každé obrazovce. Úplně první úkon celé hry je, že musíte pěstí praštit do zdi. Nejsou na to žádné hinty a dá se na to přijít jen zoufalým zkoušením všeho na všechno - a přesně toto je věc, která mi na hře vadí nejvíce. Zapomeňte na logiku, tady to jinak jak metodou pokus-omyl nejde.

A co třeba když chcete sebrat dělovou kouli z hromádky? Stačí vzít goblina, který umí jediný sbírat předměty (což je taky kravina jak prase, Lost Vikings měli schopnosti daleko lépe nadesignované) a poslat ho tam? Samozřejmě, že ne. Nejdřív musí druhý goblin praštit do hromádky pěstí, načež vypadne jedna koule, která se dá sebrat. Ta snaha zapojit na každé obrazovce všechny postavy aspon jednou, je hodně kontraproduktivní.

2) nevíte, co máte dělat - ti snaživější si najdou manuál a přečtou si v něm pár zmatených odstavců, z nichž aspon rámcově začnou tušit, o co ve hře jde a co zhruba dělat. Ti ostatní se vrhnou rovnou do hry a opět nebudou tušit, která bije a dál se dostanou jen díky již zmíněné metodě pokus-omyl.

3) pixelhunting - hodněkrát jsem zkoušel něco správně, ale jelikož jsem klikl o pixel vedle, hra nezareagovala, a tak jsem nabyl dojmu, že to není ono. Následovalo X minut zkoušení jiných blbin, načež jsem zoufale koukl do návodu a s naštváním zjistil, že řešení jsem už dávno zkoušel, akorát hra nedokázala zpracovat můj input. Tento problém skvěle demonstruje videonávod na youtube, kde borcovi trvá 40 vteřin (!) než se trefí na co potřebuje. Skoro minuta a to věděl, že to má udělat. Ted si představte, že to hrajete poprvé...

Save system by se dal také kritizovat, ale to vidím jako nejmenší problém. Jediné, co drží hru nad vodou (kromě nostalgie) je roztomilá grafika a dobré intro.
+18 +19 −1