Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Komentáře

  • PC 100
V dobách, kdy ještě člověk nebyl na vrcholu potravního řetězce, se kdesi na území dnešních Tater proháněl Takkar. Daboval ho Adam Jensen a pocházel z černošského kmene Wenjů. To jsou ti dobří, aby bylo jasno. Pro rasovou vyváženost tady máme i šílené pyromany-šmouly z Izila kmene, barvící se namodro a zapalující vše (nejlépe) živé nebo bílí chlupatí neandrtálci lidojedi z kmene Udam, to jsou ti zlí. A Takkar si je všechny podá a Wenja kmen bude vzkvétat. Tolik k příběhu.

Předně bych chtěl říct, že moje dojmy ze hry se týkají pouze modu Survival dlouho po vydání hry. Tzn., že mě minuly technické problémy i poněkud arkádová hratelnost původní verze. Survival vyšel v rámci jednoho z patchů a mění původní Primal k nepoznání. Nepřeháním.

Seznam změn v Survival módu je naprosto zvířecký a musím Ubisoftu zatleskat. Už dlouho jsem neviděl takhle dobře vyvážený gameplay, který hráče nefrustruje, ale zároveň na něj klade velké nároky a trestá ho za každou chybu. Jen ve zkratce bych vypíchnul pár věcí - průzkumná sova nemůže útočit, smrt zkrocených predátorů je permanentní a je potřeba si najít a zkrotit nového, zdraví kleslo na polovinu, spousta skillů je zamčených, důležitým parametrem je stamina, která se doplňuje pouze spaním (jídlem to jde taky, ale pak výdrž klesá mnohem rychleji), noci jsou delší, predátoři silnější... Smečka vlků je problém, jít na medvěda je pravděpodobná sebevražda, u mamuta nebo šavlozubého tygra je to tutovka. Když si k tomu navíc ještě přidám vypnutí tagování nepřátel, vypnutí zaměřovače nebo nepoužívání Fast Travelu, stal se pro mě Primal jeden z nejlepších survival zážitků, které jsem měl tu čest hrát.

Naučit se střílet z luku bez zaměřovače chvíli trvá, ale stojí to za to. Jistota zásahu není stoprocentní a mnohokrát jsem se prozradil, když šíp prosvištěl kolem hlavy překvapeného neandrtálce. Ale ta radost ze zásahu, to čvachtnutí při headshotu… později ve hře už jsem střílel s jistotou Fatalityho a ačkoli to semotamo letí vedle, byla moje úspěšnost maximální i při sprintu. Ve výskoku. S otočkou a prstem v nose. Ok, zase tak lehké to není, ale učení se ovládat zbraně je zábava. Vůbec zlepšování schopností postavy a vývoj, od ustrašeného chcípáčka se stáhnutými půlkami, až po sebejistého krále divočiny, mi připomínal Gothic. Na hřbetu šavlozubého tygra je Takkar naprostý master, před kterým zdrhá většina predátorů. Ten pocit majestátního pohybu divočinou je prostě parádní, ale vede k němu trnitá cesta...

Survival upravil i množství zvířeny, včetně predátorů a to směrem dolů. Po třicet hodinách hraní jsem nenarazil na jediného krokodýla a už jsem si začal myslet, jestli to není bug. Až pak, jednoho ospalého rána, když jsem vylezl celý utahaný z jeskyně přímo do bažin, na mě skočil. Úlekem jsem se málem posral. Zvířat je celkově méně a setkání s něčím nebezpečným není tak časté, ale alespoň se člověk necítí v Orosu jako na Václaváku. Kromě toho bych furt chcípal.

Prakticky jediný větší zápor byl pro mě rychlý přechod dne a noci. Jedná se doslova o vteřiny mezi stmíváním a totální tmou, což v některých situacích znamenal zběsilý úprk k nejbližšímu ohništi.

Velkou měrou přispívá k dokonalému pocitu z hraní i technická vyspělost. Autoři záplatovali většinu problémů a z Primalu se stala naprosto úchvatná podívaná, která jede 60fps rocksolid na Ultra detaily. A jestli hra ve dne vypadá brilantně, tak v noci je to ještě lepší.

Pohrávám si s myšlenkou si druhé hraní zkusit s Permadeath na Extreme Survivora, ale zatím nechám svůj zážitek trochu uzrát. Bylo to úžasné…

Herní doba: 43hod 20min
Kompletace: 56%
Obtížnost: Hard Survivor
Hodnocení: ❤ ❤ ❤ ❤ ❤

poznámky pod čarou:
1. Primal je plnohodnotný Far Cry, nejedná se jen o kratičký spin-off ve stylu Blood Dragon.
2. Oficiální HD Texuture pack mám 5.5GB a jeho vliv na vizuální stránku je nicotný.
3. Ve hře nejsou dinosauři, ale je tam auto Flinstounů. Se kterým nejde jezdit.
+43 +45 −2
  • PC 35
Po přečtení Garretova komentáře, - jenž vypadá jako útržek z deníčku Ubisoft PR managera - jsem se donutil tento druhý spinoff, avšak již pátý full prize produkt v sérii po několika měsících vytáhnout z krabice, oprášit a nainstalovat.

První okamžiky byly více než příjemné. Plížení ve vysoké trávě mezi majestátně vyhlížejícími mamuty na pozadí obrovských hor, jejichž vrcholy pokrýval závoj z mlžného oparu, vyvolaly pocit údivu z atmosféry a vizuálního opojení. Následné osamocené putování členitou krajinou, jenž pokrýval život flory i fauny a jejich potřebné sklízení a lovení skrze pohled lovce mě opět nenechal chladným. Nebesa již začala navlékat svůj černý hábit a já zakládám tábořiště, vyrábím svou první kamennou palici, kterou zapaluji a vytvářím tak provizorní louč. V cestě mi stojí hráz z trnitého houští, které ve mžiku pohlcují plameny z mého univerzálního nástroje. Pokračuji dále, světlo z měsíce osvětluje mou cestu, přesto ale svůj zdroj světla a potenciální zbraň stále třímám v ruce, neboť mě z dálky vyhlíží šelma. Sleduji stopy krve, slyším rozléhající se vlčí vytí. A vskutku velmi brzy narazím na vlčí smečku na lovu, odháním je již dohořívajícím plamenem.

Po chvíli narážím na vstup do skály, kde je syrové ohniště, jenž zapaluji a doplňuji zásoby. Brzy zjišťuji, že v jeskyni opravdu nejsem sám. Kradmě se plížím a plavu pod vodou, aby jsem se vyhul zraku svých nepřátel. Zákeřně jim zezadu rozlousknu jejich dutou lebku. Potkávám něco, co vypadá jako lidská samice, ta mi do náruče nevrhá. "Nejsem její typ, prozatím." Říkám si. V okamžiku se ze tmy vynořuje monstrum a dívku napadá. Já ji jako pravý alfa samec pomáhám. Stěží jsme vyvázli živí, dívka je těžce raněna. Výstup do jeskyně již osvětluje mladé denní světlo. Vyrážím ven nasbírat bylinky, ty snad pomohou té hluboké ráně na zádech dívčiny.

Vše doposud bylo téměř snové s přidaným "survial/hardoce" modem se obrovsky navýšila atmosféra a vtažení do děje. Potom co se však hra otevřela přišlo vystřízlivění jak po mamutím nárazu. FaFar Cry primal je v kostce přeskinovaná čtyřka, která je přeskinovanou trojkou, jen s tím rozdílem, že je vykastrovaná. Vše, včetně mechanik zábavy a smyslu. Představte si klasickou Far Cry nebo jakoukoliv otevřenou ubisoft hru. Vytáhněte z ní střelné zbraně, šplhání po věžích, dopravní prostředky a vznikne vám Primal. Kde váš bouchací a píchací repertoár zahnuje hlavně zbraně na blízko. Ted si představte, že tyto souboje na blízko nemají žádnou hloubku. Se sekerami, holemi a bodáky nemůžete blokovat nepřátelské útoky, natož je odrážet. Jen mácháte sem a tam a doufáte, že trefíte nějakého nebožáka do jeho křehké lebky. Animace jsou navíc neskutečně nedodělané. Při útoku svým kopím jsem měl pocit, že nepřátelům poskytuji "drbací masáž" čemuž absence vizuální (ne)indikace (ne)zranění na jejich tělech také nepomáhá. Takže jsem si řekl "Uga, uga. Prdím na to a jedu jen na stealth postup." Tak jo, to zní jako řešení. Ne? Možná by to fungovalo, kdyby Ubi změnil systém obsazování táborů, což nezměnil, ergo to znamená, že když jsem byl zpozorován, pán zahulákal a druhý pán zatroubil a najednou se magicky teleportovala armáda jejich kámošů (což dává smysl), kteří mě zmasakrovali. Jo, kdybych měl kulomet, tak bych to možná dokázal odrazit, ovšem s jediným párátkem v ruce a několika šípama v toulci toho fakt moc nezmůžu. Jediné, co mohu dělat, je čekat až se situace uklidní a jednoho po druhém potichu ty tupounky s trochou štěstí masově likvidovat. Jaká to zábava.

Ted ani nezmiňuji ty recyklované prvky ze čtyřky jako ovládání zvířat, vyhazovací hák, což opět dává smysl a samozřejmě neuvěřitelný grind-fest, který zahrnuje sbírání kytiček a lov zvěře, aby jste si mohli metafyzicky rozšiřovat vesnici a získávat tak určité výhody.
Příběh je klasická FAR CRY tupotina, akorát že všechny postavy konečně skrze opičí mluvu reflektují svoje IQ. Ani nevím jak onen jazyk popsat. Celé názvosloví se skládá z jaké si lámané angličtiny, maďarštiny a obrácené ruštiny. Hlavní postavy mi jak povahově, tak vzhledově připomínaly postavy z Far Cry 4, stejně jako celá příběhová linka, která opět zahrnuje drogy, snové pasáže a záporáka, který utlačuje váš kmen, zemi, lid, whatever. OPĚT. JIŽ PO ČTVRTÉ! TA SAMÁ ŠABLONA! Akorát bez zábavy a s retardovanými mamutími sekvencemi, které mě málem poslaly do masochistického limba.

Ne, já na to opravdu neměl sílu. Nemohl jsem to hrát dále. Urážení mého již tak nízkého IQ a ubíjení mé duševní energie má své hranice. Ubisoft mě dokázal konečně zlomit, gratuluji. Opravdu srdečně lituji všechny ty nadané grafiky, enviromenal, art designéry, kteří dokážou vytvořit tak půvabnou vizuální podívanou na enginu, který jede jako rozlobený medojed na kokainu, jen aby ostatní matlalové mohli jejich práci zazdít, zabít a zahrabat.
Recyklace obsahu je jedna věc, ale masakrování a zjednodušování již zavedené formy a ještě za to žádat plnou cenu, to je opravdu SAVAGE. Pro všechny, kdož ohodnotili toto šaize 100% a donutili mě si to pustit a zahrát, tak s naprostou úctou a kolegiálností hráče k hráči říkám "NASRAT! DĚKUJI" :)))

Pro: Krásné vizuální pokoukání, engine šlape jako hodinky, atmosféra noci a parádní začátek. Garret maká pro Ubisoft

Proti: Vše, co bylo na Far Cry 2/3/4 fajn je fuč, zbyla jen mršina už tak tupého ubisoftího konceptu. Garret líže Ubisoftu gule.

+28 +30 −2
  • PC 70
I když série FC přestala poutat mou pozornost už od druhýho (a třetího) dílu, tentokrát jsem se nechal omámit komentářem od Garreta a taky samotným zasazením děje do doby kamenné. Chtěl jsem si zkusit bojovat o vlastní krk s krvelačnejma šelmama, chránit oheň, přežít! Zvolil jsem HARDCORE mod pro autentičtější zážitek, obtížnost nejvyšší - EXPERT, aby to byla trýzeň, jak se patří.

Nejprve musím pochválit autory za skvěle zvládnutou grafickou stránku, myslím že příroda se povedla prozkoumávat mapu mě bavilo. Škoda, že počasí je neměnné a konstantní. Animace (když se mnou někdo mluví) jsou neuvěřitelně pečlivě udělány, NPCčkům člověk věří jejich nadabování. Výborné bylo i ozvučení kroků - mnoho různých samplů jen pro čvachtání ve vodě, ale i zvuk míjených větviček, houští atp.

VELMI musím vyzdvihnout i to, že konečně LZE vypnout veškerej HUD - opravdu jsem nemusel čumět na žádný naváděcí šipky ani zaměřovače, detection metery a zbytečný info ikony.

Zkrátka: úvod do hry byl takřka bezchybnej. Škoda jen absence tlačítka pro WALK, je zde jen implicitní běh a sprint.

Brzy jsem tedy s chutí započal plnit questy typu "TADY LOVIT UDAR, MÁLO JÍDLO PRO WENJA, ZABÍT UDAR! PAK MOC JÍDLO PRO WENJA", který se na mapě objevovaly, a to jsem započal pomaličku postupně střízlivět.

Plním třeba misi zachraň vězně: fajn (nepoužívám šelmy ani sovu) pomalu se plížím okolo, sleduju pečlivě pohyb protivníků, celý prostranství poctivě vyčistím jako wenja-ninja, mrtvoly jednu po druhé precizně odnesu do houští. Jdu dovnitř jeskyně a zmáčku ENTER u vezně. OK, vylezu ven a nabíhaj na mě tuny nepřátel - jsou někde v lese, ale řvou už z dálky a přesně ví, kde se necházím, ač mě uvidět nemůžou/nemohli. Fajn, už nás skoro mají, dobře, utíkám pryč pro záchranu holého života svého a daří se! Uff, to bylo těsný. LOAD. ??? WTF?
Zabili zajatce, hra mě automaticky udělá QUICKLOAD. Nesplněná mise - nepřijatelný! ZNOVA.

RETURN BACK TO MISSION AREA or MISSION FAIL. Jasně, otevřená obrovská mapa - jestě že ji máme pánové!

V pozdější fázi hry už o nějaký medvědy vůbec nejde, ty si dávám doslova k snídani. TUNY mrtvejch lidí/neandrtálců za sebou nachávám všude, kam kouknu. Bez konkrétního důvodu se plížím a masakruju ty blbý neadrtálce. Sice jsou lokace (vesnice, tábory) do jisté míry unikátní, ale styl hry je v podstatě neměnný - zabij všechny, nejlépe potichu, aby nebyly zalarmovány posily.

Navíc boj - hlavní složka hry - je jaksi kostrbatě řešen. Sice střelba z luku je výborně zpracována, ovšem jak dojde na konktaktní boj... Divoká strafovačka s občasným zakousnutím syrového masa je nejlepší taktika, jak udolat klidne šest ječících protivníků naráz. Nepřátelé zabíjím tak, že na ně klikám (nebo to kliknutí chvíli přidržím). Kryt nebo nějaká komba buď neexistují, nebo jsem se je nestačil naučit.

******

Hra tak upadá na herní náplni, která (jako obvykle) vybalí na hráče vše co obsahuje hned na začátku - ohromí hráče tím vším naráz - a pak už se jen respawnují jakési eventy, aby se v okolí pořád něco dělo i když to tam člověk vyčistí. Nakonec se činnost hráče (přežití v přírodě bez moderních nástrojů) mění v plnění kuliček na mapě (misí), které nejsou ani tak zábavné, spíš není co jinýho dělat.

Jako vrchol demence pak považuju zcela zbytečný a povinný části hry ("vize") v nichž člověk musí sekat/střílet desítky nabíhajících nepřátel. Stejně tak ona "HUNTER VISION", kterou sice člověk používat nemusí (a dlouho jsem to tak dělal) ale pak hořce zjistí, že nekteré stopy se autoři už neobtěžovali udělat v prostředí a tak je vizi NUTNÉ využít, popřípadě se nachat směle navádět hláškami RETURN TO MISSION AREA - "áha, tak tudy asi ne..."

Vydržel jsem dlouho, vyčistil jsem víc jak půl mapy, vylepšil si mnoho věcí na maximum. Víc času marnit ale už nehodlám. Je to všecko krásný, zprvu poutavý, ale přesto plytký, brzy repetivní a taky prvoplánově brutální, i zbytečně šablonovitý. Zkrátka obyčejná hektická akční hra série FC, která se sice může pyšnit skvělým audiovizuálním zpracováním, nyní i netradičním lákajícím prostředím paleolitu, ale bohužel jde stále jen o zabíjení lidí a nikoliv přežití v drsné přírodě plné predátorů, jak se zprvu může zdát.

Ač to mohlo dopadnout mnohem hůř a není to úplně špatná hra, já mám jasno.

FC never more.

70%

Pro: Svět, audiovizuální zpracování, doba kamenná.

Proti: Plytké, repetivní, šablonovitost, neustálé zabíjení/vybíjení lidských sídel, mechanismy samotné hry.

+28
  • PC 80
Po delší době se vracím ke svým herním zpovědím. Začátkem března došlo k mé transformaci z Homo sapiens sapiens na Homo habilis (s občasnou reinkarnací na Homo erectus) a já se úspěšně vydal do období Paleolitu. Mé obavy z jedovatého internetového smogu se rozplynuly, protože série Far Cry nabídla něco víc, než reskin předchozího dílu.

Vyzvednuvší nosič dřímající v mé brašně jedouc do mého příbytku, byl nedočkavě vložen do mechaniky, aby se ikona pazourku, po nepříliš dlouhé době, stala součástí mé herní plochy. Dvojklik, aktualizace a jdeme na to! Začínat novou hru je vždy takový rituál plný očekávání. Stylové intro, Far Cry motiv a menu je před Vámi. Špetkou nejistoty jsem okořenil svou herní chvilku, když byl ukazatel grafiky nastaven na Ultra. Po krátkém úvodním filmečku, horlivě hltajíc dech beroucí mamutí panorama, mé obavy pominuly, jelikož Far Cry Primal je skvěle optimalizován.

Co se grafického kabátku týče, tak je čím se kochat. Hra vychází z předchozího dílu, nicméně je daleko atraktivnější a na přírodní úkazy rozmanitější, takže ve výsledku působí jako hezčí. Virtuální plochou nešetřili a pokud se rádi procházíte, bude stále co objevovat. Titul nabízí principiálně stejné mechanismy jako Far Cry 4, s tím, že zde se konečně logicky ukotvily. Konečně po tolika letech působí crafting jako logická záležitost a musíte sbírat, vyrábět a vylepšovat, protože si to nikde nekoupíte. Přišlo mi opravdu vtipné, že se musela série Far Cry přenést až do pravěku, aby se konečně pro ní typické vlastnosti staly důležitými, potřebnými a zábavnými.

Krom výroby zbraní, pomůcek a jejich vylepšování je tu již známý lov. Opět disciplína, která zde logicky zapadá a jejíž krutost Vám tolik nevadí. Je možná značným alibismem zabíjet a stahovat z kůže zvířata ve hře z pravěku s menším pocitem viny než v Himalájích současnosti, ale věřte, že k Paleolitu to patří. Jako novinkou je drezůra místní fauny. Ochočit lze zdatného pomocníka ze zvířecí říše, který na povel zabíjí zvířata jiná, členy nepřátelských kmenů a na procházkách po okolí úspěšně odhání okolní havěť.

Hlavní dějová linka je obecně kritizována, nicméně já zatím nemám problém. Nečekal jsem příběh plný zvratů a příliš sofistikovanou zápletku, takže si užívám celkem stylovou linku doprovázejíc mě krásným světem mamutů a šavlozubých tygrů.

Závěrem bych to celé shrnul. Pokud jste měli obavy z kopie, reskinu a ždímaní značky, tak je zažeňte. Mohlo to celé dopadnou daleko hůře. Vývojáři si dali velkou práci s tím, aby naroubovali na byť možná podobnou mapu jako z Far Cry 4 nový svět, který si velmi úspěšně žije vlastním životem a v určitých mechanismech předčí své předchůdce. Dostanete kupu zábavy v atraktivním prostředí, jen pozor na fakt, že pokud zrovna nemusíte tuto herní sérii, ucítíte její charakteristický odér na napříč celým titulem, což se vzhledem k samotnému názvu dalo čekat.

Pokud máte zájem povídám na téma Far Cry Primal ve svém audiovstupu
http://hrac0.webnode.cz/audiovstupy/audiovstup-8/

Příjemné hraní přeje Hráč 0
+24
  • PC 70
Primal je další z řady typických ubisofťáren, kdy je audiovizuálně nádherně vytvořený herní svět zaplácán nanejvýš půměrným obsahem. Hra vyniká svým zasazením do doby lovců mamutů, ničím jiným nepřekvapí. Jak už z názvu vyplývá, podstatnou část herních mechanik přebírá ze série Far Cry.

Přesto musím uznat, že jsem se těch necelých 20h docela dobře bavil. Déle bych to ale už asi nedal. Především se mi líbilo budování své vlastní vesnice úplně od píky, kdy postupně skutečně můžete pozorovat, jak vesnice roste. Hratelnost, ač jednoduchá, baví. Příběh je hloupý stejně jako otravná řeč zdejších obyvatel. Často jsem si připadal, že hraju za Adama Jensena po lobotomii.

V tak nádherném světě mi to opět nedalo nezamyslet se a nezasnít se o tom, jaké by to bylo, kdyby ze hry ubyla ta tuna otravných a ničím nezajímavých vedlejších misí a předmětů ke sbírání a místo toho autoři vytvořili pár epizod s kvalitním writingem a něco čím by podpořili exploring, který tu k ničemu nevede.

Primal tak ze své ubisoftí šablony ničím zásadně nevybočuje, každý kdo kdy hrál nějakou hru od tohoto studia se hned bude cítit jako doma. Hraje se to dobře, hezky to vypadá, ale chybí tomu hloubka.
+22
  • PC 85
"Uršvar Takkar švarš švar ba"

Na tuhle větu při každém pokračování hry nikdy do smrti nezapomenu. Byť jen slovo Primal uslyším, vybaví se mi tato věta.

Při prvním spuštění Far Cry Primal jsem si říkal, joo super, výborný nápad dáme hru do pravěku, vymslíme jím nějaký jazyk, budeme lovit mamuty a mnoho jiných. Nápad byl skvělý a nadchl mě, jenže po několika hodinách hratelnosti, je to to samé pořád dokola. Seberte co nejvíce tohohle, při stavbě toho potřebujete 50 tohohle apod.

Tato část s "vedlejšími úkoly" a věřte že jsem to dohrál na celých 100%, nebyla až tak záživná než ta příběhová linie. U příběhové linie jste se mohli podívat na nějaké lokace, do kterých byste normálně nešli.

Pokud bych vypustil všechny vedlejšáky a zaměřil se pouze na hlavní příběh zabralo by nám to hodně málo hodin.

Sice kritizuji a dávám 85%, je to z toho důvodu, že jsem se pořád k Far Cry Primal vracel a chtěl to mít na 100% dohrané. Další procenta přibyila díky postavám, které se ve hře obějví, jsou zajímavé, někdy i srandovní a nedá se na ně zapomenout.

Jop prostě 85% a jsem zvědavý s čím příjdou příště.
+21
  • PC 85
Far Cry Primal působil jako svěží vítr do plachet této série, bylo to také dílo, které po dlouhé době, ne-li snad poprvé, přineslo tematiku pravěku do takto pojaté hry. A musím říct, že se mu to povedlo na výbornou. Hra je perfektní, krom pár drobností výše zmíněných ji není co vytknout, ba naopak převládá dlouhý seznam kladů, který by se dal ještě doplnit. Rozhodně hru doporučuji, je to hra dělaná s velikou pečlivostí a láskou.

+ Pravěk
+ Grafika
+ Prostředí a jeho uvěřitelnost
+ Jazyk a české titulky
+ Postavy
+ Zvířata
+ Lov a crafting
+ Survival prvky
+ Více bossů a souboj s nimi
+ Zabírání území
+ Rozvitý XP strom
+ Možnost ochočení zvířat a jízda na nich
+ Zbraně a jejich vylepšování
+ Několik stylů hraní

- Krátký příběh (chybí zde větší rozvití příběhů některých postav)
- Zvláštně dělaný systém úkolů (k někomu dojdete, ten vám řekne, ať dojdete ještě sem, a teprve tam dostanete zadání úkolu ← ale to platí zejména pro vedlejší úkoly)
- Velká repetetivnost úkolů
- Minimální zvraty

Pro: Pravěk, grafika, prostředí, postavy, zvířata, lov, survival prvky, více bossů a boje s nimi, zabírání území, strom dovedností, možnost ochočení zvířat, zbraně, styly hraní

Proti: Herní doba, nevýrazný příběh, systém nepovinných úkolů, velká repetivnost úkolů, minimální zvraty

+19
  • PC 70
Nebudu zastírat, že se mi líbí série Far Cry. Mám rád rozlišný arzenál, velkou mapu a spoustu aktivit. Problémem je, že Primal ze své podstaty vlastně nemá atraktivní arzenál, ačkoliv se fakt snaží. Cením si snahu autorů jít do méně populárních vod. Zasazení je totiž tím největším lákadlem. Engine hry vykresluje krásné lokace. Především bych chtěl pochválit nasvícení. Prostředí se prostě opravdu povedlo. Máte chuť prozkoumávat, což moc v předešlých dílech nebylo. V Primal je trochu větší důraz kladen na oheň. Není to tak, že by jste hráli nějakou ujetou minihru při rozdělávání ohně. Spíše zapalujete vše, co vidíte. A je to fajn pocit. Vypálit nepřátelskou vesničku ve vás probudí jistý pocit zadostiučinění.
Co se týče aktivit, tak jich je mraky. Z počátku tradičně budete zobat drtivou většinu značek, ale velmi záhy se kvalitativně malý výčet aktivit mění v docela nepříjemný stereotyp. Co je horší, tak plněním těchto aktivit se stanete ultimátním strojem na zabíjení. To samozřejmě ovlivňuje obtížnost hlavní příběhové linky, kterou následně projedete jako hovno potrubím. Důrazně doporučuji si osolit obtížnost. Hrál jsem na normál a přibližně v půlce hry jsem litoval, že jsem nevybral survival. Určitě by to měnilo celkový pocit z mechanik hry a hlavně atmosféry. Ta je totiž dost důležitá. Jakmile dosáhnete bodu, kdy jste dostatečně sebevědomí na ničení těch nejdrsnějších táborů, tak jednoduše nemáte motivace k postupu dál a pracovat více na rozvoji postavy. S tím se samozřejmě pojí nedostatek motivace k plnění právě všech těch vedlejších aktivit. Od určitého bodu nenabízí atraktivní odměny. Čím víc jich splníte, tím jednodušší se hra stane. Jakmile vás to začne srát, tak je jednoduše plnit přestanete a zjistíte, že herní dobu se značně zkrouhne. Což není vysloveně špatně. Jen by neuškodilo hrát více na kvalitu, než kvantitu. To je ale v podstatě problém všech her od Ubi.
Po příběhové stránce je to slabší. Na hlavní linku se moc důraz neklade. Jedná se o standardní formát zlobivec/hlavní hrdina. Proti předešlým hlavním dílům (dokonce i Blood dragon) jsou záporáci hrozně málo vykreslení. Necítíte k nim respekt a tak jejich mise berete jako klasický vedlejšák. Nemůžu ale upřít snahu autorů o vytvoření ujetých postav. Budete plnit totiž někdy dost zvláštní mise (sbírání nosorožčího trusu), které po vás budou žádat mírně řečeno pochybné charaktery. Okořeňuje to zvláštním způsobem hratelnost. Hra se nezdá pak tak stereotypní a zaprdlá. Ubi mají totiž specifický smysl pro humor, který není zrovna chytrý, ale do Primal se prostě hodí. Občas se tedy i pousmějete. To totiž budete dost potřebovat, protože z počátku budete sbírat obrovské množství materiálu. To se velmi záhy stane otravné a tak budete spoléhat na svůj batůžek s odměnou, kterou doplňují členové vesnice.
Když se to vezme kolem a kolem, tak je Primal příjemná oddechovka v neokoukaném prostředí. Pokud vám chybí hra z takového prostředí, tak neváhejte (a osolte obtížnost). Jen mějte na paměti, že budete omezení arzenálem a příběh bude atraktivní, jako Thajská prostitutka. Ze začátku se může zdát zajímavý a atraktivní. Brzy ale zjistíte, že není vše tak, jak to na první pohled vypadá.

Pro: prostředí, grafika, rozloha, řeč, práce s ohněm, pořád je to Far Cry, zvířecí společníci

Proti: stereotypní aktivity, slabý příběh, omezený arzenál, nutnost sbírat kotel surovin, nevykreslení záporáci, jako vždy kvantita na úkor kvality

+18
  • PC 60
Musím říct, že ze začátku jsem se fakt dobře bavil. Survival mód dodal klasickému Far Cry koktejlu určitou výzvu a nutnost opatrně se plížit krajinou byla celkem příjemná. Jenže postupně se z toho stane úplně klasické jednoduché Far Cry se vším, co k tomu patří. Od generické krajiny, přes generické úkoly (a to včetně hlavní kampaně), až po tentokrát i naprosto generické postavy a příběh, díky čemuž zábavnost s blížícím se koncem hry, který nijak negraduje a nikam se nevyvíjí, začala strmě klesat. Paradoxně mě nakonec bavilo více zkoumat temné jeskyně a vysbírávat hovadiny po mapě než hrát dějovou linku, což je škoda, protože třeba hned úvodní lineární sekvence s mamuty a noční plížení se lesem slibovalo velmi zajímavý a atmosférický zážitek. Čím dále ve hře jsem byl a začali se objevovat silnější protivníci, tím více mi chyběly střelné zbraně na svižnou likvidaci a motorová vozidla na rychlý přesun. Souboje na blízko, které jsou čistě jen u tom uklikat protivníka, jsou nuda a i na maximum vylepšený luk je proti silnějším nepřátelům a jejich hojnému počtu občas otravně neúčinný.

Survival mechaniky jsou takové so-so. Na jednu stranu jsem rád, že (asi) mažou výraznou část nepřátel a především agresivních zvířat z mapy, ale ke konci mě ta neustálá potřeba spát - a to i po každém fast travel přesunu - vyloženě ubíjela.

Vizuálně hra působí, stejně jako každá Ubisoftí záležitost, technicky celkem zastarale, ale nablízko umí zejména díky světelným efektům předvést moc hezkou a atmosférickou podívanou, zejména v noci. Při pohledech do dálky je to už výrazně horší, neb LOD je tu naprosto tragický. Hra má ale úplně ukázkovou optimalizaci, což už tolik u Ubisoftu zvykem není. I na staré sestavě s GTX 960 běžela na vysoké až ultra detaily jen s minoritními propady.

Pro: klasický Far Cry koktejl - kdo to má rád, bude se bavit asi i tady; v rámci série velmi neokoukaný setting, vylepšování vesnice, nenáročnost na HW

Proti: generičnost naprosto všeho, nedostatečné herní mechaniky, nulový příběh, po čase mi začaly chybět střelné zbraně pro rychlé vyřešení konfliktních situací

+18
  • PC 75
Herní výzva 2024 - 8. Cesta do pravěku -  Hardcore: Dohraj hru, ve které se vyskytuje mamut, srstnatý nosorožec nebo šavlozubý tygr.  

Když jsem hru instaloval, tak jsem vůbec netušil do čeho jdu. Vlastně jedinné co jsem věděl bylo, že půjdu do pravěku. Celá série Far Cry mě minula a tento díl obzvlášť. Teď po letech se to snažím postupně dohánět a protože se mi tento díl hodil do herní výzvy, šel jsem do toho.

Musím říct, že příběh byl na začátku nastíněn dle mého názoru docela dobře. Se skupinou svých soukmenovců vyrazíte na lov mamuta, ale klasicky to nedopadne moc dobře a hlavní hrdina padá na dno, odkud se musí postupně odrazit a vše si znovu od píky vybudovat. Prostě klasika a mám tenhle styl "from zero to hero" rád. Potom zjistí, že jeho kmen je rozprášen po celém regionu a do toho je loví nepřátelský kmen lidojedů a kmen pyromanů. Po odehrání úvodu už to s příběhem tak zajímavě nepokračovalo. Hlavní dějová linka je krátká a popravdě ani není nijak zvlášť zajímavá. Pořád jsem si v průchodu hrou říkal "a kdy teda přijde nějaký kulervoucí zvrat, co mě posadí na zadek?" a namlouval jsem si, že přece musí přijít jinak by to byla strašná škoda. No a světe div se, nic nepřišlo. Vedlejší úkoly taky nic moc. Přišlo mi, že u vedlejších úkolů jde jen o "posbírej, ulov, zabij a přines" a nic víc. Úkoly rozeseté po mapě a náhodné události jsem plnil v podstatě jen, když za odměnu byl přírustek do populace vesnice. Při dosažení určitě populace totiž dostáváte různé bonusy a pravidelný přísun náhodných surovin.

Co se mi na hře hodně líbilo bylo grafické zpracování. Hra je krásně barevná a svět bují životem, hlavně zvířecím. To je vlastně další věc, která mě potěšila, a sice velký počet různých druhů zvěře, kterou můžete lovit, ochočovat nebo před ní utíkat, aby jste si zachránili holý život. Asi nikdy nezapomenu na moment, když jsem ve hře poprvé narazil na jezevce, který k mému překvapení byl poměrně tuhý soupeř. Jednak toho hodně vydržel, byl dost rychlý a ještě dával tunu poškození. Dokonce i můj šavlozubý tygr, kterého jsem tou dobou měl jako ochočeného společníka s ním měl problém.

Farmení surovin a lov zvěře pro maso a kožešiny mě ze začátku bavilo, ale na konci hry už jsem to vnímal jen jako nutné zlo, protože to bylo pořád stejné od začátku do konce.

To samé by se dalo říct o bojích s lidmi, které jsou omezené v podstatě jen na bojůvky v rámci úkolu, vybíjení nepřátelských sídel nebo setkání s náhodnou nepřátelskou hlídkou uprostřed divočiny. Dobíjení táborů a vesnic bylo ze začátku zajímavé, ale opět po čase mi to přišlo pořád stejné. Alespoň boss bitvy byly unikátní a pro mě poměrně obtížné, což mi vyhovovalo a pocítil jsem ve hře nějakou tu výzvu.

Co se zbraní týče, tak bych klidně celou hru odehrál jen s lukem a nebo oštěpem. Tyhle zbraně mě tak bavili, že jsem na chudáka palici, vrhací úlomky, bomby a prak úplně zapomněl. Luk i oštěp byly prostě super v tom, že slabší nepřátele stačílo trefit do hlavy a bylo hotovo. Jakmile se ale objevil odolnější nepřítel nebo boss, jeho hlava po chvíli vypadala jako jehelníček, což působilo komicky.

Abych to shrnul, tak mě to celkem bavilo. Slabší příběh alespoň ze začátku vyvážil lov a některé vedlejší aktivity. Graficky se mi to taky líbilo a i přes popsané neduhy jsem neměl problém hru dohrát.

Pro: zbraně, množství druhů zvěře, grafika, boss bitvy

Proti: slabší příběh, repetetivnost, slabé vedlejší úkoly

+18
  • PC 90
Jsem příznivec série Far Cry, ale Primalu jsem se dlouho vyhýbal, myslel jsme, že by mě pobíhání s lukem a oštěpem moc nebavilo. Ale pak by Primal na Uplay v zajímavé slevě, tak jsem ji koupil a nelitoval bych i kdyby hra nebyla ve slevě.
Hra mě hned od začátku chytla příběhem a tou změnou oproti klasickému Far Cry.
Na jiný styl boje - místo automatických zbraní luk a oštěp - jsem si poměrně rychle zvyknul a díky změně to bylo i hodně zábavné. Určitě byl zajímavý i příběh, rozšiřování vesnice a získávání nových důležitých členů kmene. Ocenil jsem i dva rozdílně kmeny jako protivníky, čímž se hodně omezil stereotyp. a super bylo i velké množství zvířat které si hráč může ochočit.
Hru jsem dohrál poměrně rychle, ale ne že by byla krátká, ale prostě jsem se od ní nemohl odtrhnout a hodně mě bavila.

Pro: Nápad, příběh, grafika, ochočování zvířat, volnost, ovládání mamutů, rozšiřování vesnice

+16
  • PC 25
Far Cry: Primal je jako třikrát zalité vrecúško čaje: poprvé (FC3) byl nápoj fajn, podruhé ještě ok, ale potřetí je to v podstatě jen voda s cukrem. Pokládám za ránu dortem do ksichtu, že musíte potřetí za 5 let totožně škubat byliny a obírat zabité pravěké chlupaťáky, aby se vám košatil strom dovedností. Přechod na chladné zbraně je (alespoň zpočátku) absurdně nezvládnutý, systém obsazování a neustálých lokálních mikropřestřelek v otevřeném světě docela dobře fungoval v moderní době, kde se našinec mohl docela kreativně vyblbnout kombinací střelných, výbušných, chladných, tichých, pyro, a čert ví co ještě, zbraní. Zdejší kameny a klacky nejsou propracované ani zábavné, jakoby se autoři na tento zásadní aspekt úplně vysrali.

Loot, levelling, autoheal apod. sice nadále pokládám za kokotinu, ale toleruju je, pokud hra zvládne zásadní věci, jako je chytlavé prostředí, zábavná weapon ballance, solidní příběhovou linku, slušné postavy, prohnanou AI. Warning: joy not found. Ve Far Cry 1 jsem poctivě papal lékárničky, které obvykle ležely na logických místech, které jsem si obvykle musel vybojovat a pak si jich kua vážil, uměl jsem okamžitě všechno a po čas hry se učil využívat nabídnuté mechanismy naplno, nacházel lepší bouchačky, posouval se z nějakého bezvýznamného okrajového outpostu tehdy ještě neexistující worldmapy do tuhého centra dění, kde jsem nabylý gear (a dovednosti) aplikoval, a bylo to zatraceně dobré, v Primalu aby člověk pořád mačkal trhací/kuchací/lootovací button a co 5 min přehazoval do menu, co která cypovina odemyká. Now loot my ass!

Vysolit plnou cenu za tuhle oslavu vývojářské zhnilosti mně přišlo tak žinantní, že jsem šel na Steam okamžitě zakoupit pár KVALITNÍCH FPS, které jsem zamlada politováníhodně uwarezil. Primal je mimochodem čítankovým příkladem, jak moc ve dnešní době chybí dema. Youtube je sice fajn, ale není to hands-on, a místo vlastního autentického žážitku vám to leda tak kurví spoilery. Je úplně v pohodě, když mě jinak zajímavá a svěží hra (jako např. Ori, Dishonored...) jakožto platícího zákazníka časem přestane bavit, avšak tato přeskinovaná odfláklá ohavnost je živoucím důkazem, že i některé virtuální nákupy by si zasloužily zavést refund.

Pro: Nenapadá mě bohužel jediný chvályhodný aspekt, jde o hru s potenciálně zajímavým settingem, ale tragicky nudným, ohraným provedením.

Proti: Velmi tupá a nudná hra plná úsměvných momentů. Já nemám kategoricky nic proti moderním hrám, ale ten milkin-the-cow faktor a celková humpoláckost prostě čouhá z FCP na každém kroku. Brutálně přezvěřené.

+12 +16 −4
  • PC 80
Hrál jsem ji na přežití a střední obtížnost. Mod přežití odebírá regeneraci staminy, takže musíte neustále chodit spát, hlavně po fasttravelu, totálně mě to štvalo, že jsem se spawnul u postele bez staminy. Mod ještě uzamyká některé skilly, který mě dost chyběli u dobívání velmi težkých táborů, takřka nemožné. Malý spawn potřebných zvířat na kožešinu. Víte, že když hodíte Urka do vody, po jednom questu u jezera, tak se na vás snaží mluvit z podhladiny?

Pro: Zachycení doby, zvuky přírody, humor, bossfighty

Proti: Zamčené skilly v modu přežití, záverečné titulky bez hudby

+2 +5 −3