Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Komentáře

  • PC 80
Tak odehráno cca 20 hodin, tak si dovolím [i]krátké[/i ]shrnutí. Já osobně mám svět Fallouta rád, vyjma Fallout a Fallout Tactics: Brotherhood of Steel jsem hrál snad všechny díly. Zároveň nejsem skalním fanouškem žádného konkrétního dílu a užil jsem si i všechny 3D verze. Mám rád i poslední díl (Fallout 4), na kterém je vlastně celý Fallout 76 postaven. Zároveň mám obecně rád RPG hry, post-apo hry a survival hry.

Tak a teď k samotnému hodnocení.

Krátka verze: Hra má spoustu chyb, bugů a nedodělků, přesto je zábavná.

Dlouhá verze: Ano, Bethesdě je skalními fanoušky vyčítána spousta věcí, v některých případech mají pravdu, v jiných případech v tom vidím jistý fanatismus, kdy prostě nejde vyhovět všem. Ale pojďme si stručně říct, o čem hra vlastně je a jak fungují základní herní mechaniky.

Nejprve pro hráče z jiné planety, kteří o sérii Fallout doteď neslyšeli. Fallout je alternativní svět v budoucnosti. Kombinuje steampunk, kulturu 60. let 20. století v Americe a jadernou globální válkou zničený postapokalyptický svět. Když bylo jasné, že jaderná válka je nevyhnutelná, začaly po celé Americe vznikat obří podzemní protiatomové bunkry, tzv. Vaulty. Účel jednotlivých Vaultů byl různý, někde se vědci snažili pěstovat plodiny, které si poradí s radiací zničennou přírodou, někde se snažili přijít na to, jak efektivně radiaci ze světa odstranit, jinde probíhaly sociální experimenty apod. Původní série Fallout se odehrává až dlouho po tom, co původní obyvatelé Vaultů dávno zemřeli. Fallout 76 je v tomhle směru vlastně jakýmsi prequelem celé série.

Celá story je o tom, že jste jeden z obyvatel Vaultu 76, který měl sdružovat lidi vybrané k tomu, aby zachránili civilizaci, zachovali americký způsob života a ve chvíli, kdy se vnější svět stane pro člověka znovu obyvatelný, tak z Vaultu vyšli ven a znovu jej osídlili. Začíná tedy tím, že vyjdete z Vaultu ven. Zde vidím první logický problém, protože vycházíte z Vaultu který zeje prázdnotou, prakticky bez vysvětlení. Každopádně než vyjdete ven, dostanete jakýsi první quest, který pro vás má být vlastně takovým tutorialem herních mechanik.

Začnete prozkoumávat vnější svět a objevovat herní mechaniky. Během prozkoumávání narazíte na několik různých typů questů. Předně je tu stále jakýsi main quest, který se posouvá a prakticky jde po stopách někoho, kdo z Vaultu odešel před vámi. Tenhle main quest částečně stále slouží jako tutorial. Nicméně když na mapě objevíte novou lokaci, tak se může stát, že se vám zobrazí v okolí nějaký nový quest. Tyto někdy zahrnují vlastní minipříběh. Například robotka s francouzským přízvukem pátrá po klukovi, kterému měla sloužit jako opatrovník a požádá vás o pomoc s pátráním, takže se podíváte na spoustu nových lokací a odkrýváte příběh o tom, co se s klukem vlastně stalo.

Pak tu jsou tzv. eventy. Jedná se o řadu questů, která se náhodně aktivuje po mapě a vy se k nim můžete připojit. Eventy mohou být různé, namátkou - pomoct robotímu poslíčkovi dostat se z bodu A do bodu B, aniž by přišel k úhoně. Zprovoznit maják tím, že pozabíjíte dostatečný množství radiokativní obřích světlušek a luminiscenční tekutinu z nich nacpete do lampy majáku. Zabít obří příšeru. Atd. Tyto eventy se opakují stále dokola, ale je jich poměrně dost a nic vás nenutí se k nim připojit.

Psal jsem, že vaším úkolem je znovu osídlit svět. S tím se pojí možnost stavět základnu. Samotná stavba základny prakticky odpovídá stavbě základny ve Fallout 4. Zde jste limitováni jakýmsi budgetem, který je jedním z problematických prvků hry. V principu na něm nic špatného není - má omezit velikost základny jednotlivých hráčů, aby na mapě nevznikaly nesmyslné monstrózní základny a jednak to nekazilo dojem za hry a pak to taky negativně neovlivňovalo výkon serveru. V principu naprosto logická a akceptovalná myšlenka. V praxi je ale budget zobrazen jakýmsi vágním ukazatelem a u jednotlivých komponentů není uvedeno, kolik vám z budgetu spotřebují. Takže to chce prostě praxi.

Dále je tu prvek craftění, opět shodný s Fallout 4. Ke craftění (stejně jako ke stavbě základny) potřebujete suroviny. Ty získáte tak, že po světě posbíráte různé harampádí a u nejbližšího ponku jej rozeberete na původní suroviny. Z těchto surovin můžete vyrábět potraviny, chemikálie, munici, zbraně, brnění a jak už jsem zmínil, stavět základnu. Ke každé kategorii věcí potřebujete speciální typ ponku (jiný na chemikálie, jiný na munici, na jídlo je třeba ohniště nebo vařič apod.). Ponky můžete najít různě po světě, ale můžete si je i vyrobit ve vlastní základně. Již existující zbraně a zbroje navíc pomocí ponků a surovin můžete dále vylepšovat. Různé druhy vylepšení získáte nejsnáze tak, že rozeberete stejný typ zbraně, kterej seberete z mrtvol padlých nepřátel, nebo najdete různě po světě. Na výrobu nových věcí, stavbu nových prvků základny a vaření nových jídel si musíte různě po světě najít plány a recepty. Jakmile se plán jednou naučíte, odemknete si tím daný předmět a umíte jej už navždy.

No a pak tu máme RPG prvky, čili levelování vaší postavy. Postava může dosáhnout maximálně levelu 50 s tím, že na každém levelu si můžete dát jeden bod do (pro fanoušky série notoricky známého) systému SPECIAL - čili Síla (Strenght), Vnímání (Perception), Výdrž (Endurance), Charisma, Inteligence, Hbitost (Agility) a Štěstí (Luck). Společně s každým bodem si volíte tzv. Perk (speciální vlastnost). Zde je to narozdíl od předchozích dílů vyřešeno pomocí tzv. perkových karet - vyberete si kartu, který má nějaké speciální vlastnosti. Jednou za několik levelů navíc dostanete balíček čtyř nebo pěti (nejsem si jistý) náhodných karet. Tyto karty lze jednak vylepšovat - pokud máte například karty na schoponost otevírání zámků (lockpicking) na úrovni 1 a spojíte je dohromady, stává se z nich jedna karta na 2. úrovni. A dále se těmito kartami musíte vybavit - nastavit si, které z nich jsou aktivní. Zde je jednoduché omezení - ke každé vlastnosti SPECIAL můžete přiřadit tolik bodů perků, na jaké úrovni danou vlastnost máte. Zní to složitě, takže vysvětlím - máte sílu na 5. úrovni, tzn. že buď můžete mít současně aktivních pět na síle založených perků 1. úrovně (5 x 1), nebo můžete mít 2 perky 2. úrovně spolu s jedním perkem 1. úrovně (2 x 2 + 1), nebo třeba perk třetí úrovně a perk 2. úrovně (3 + 2) atd. Jednotlivé karty můžete měnit v průběhu hry.

PvP - hra je primárně myšlena jako PvE. Ačkoli je možné hrát ji i jako PvP, to ale má svoje limity. Když například napadnete jiného hráče a tento se nezačne bránit, tak budete mít značnou redukci damage. Pokud i přesto nebohého mírumilovného hráče zabijete, bude na vás vyhlášena odměna. Objeví se status Wanted, který bude pro všechny hráče viditelný i na mapě. Pokud vás v tu chvíli zabije jiný hráč, tak za to sám nebude nijak penalizován, plus získá značnou část vašich zátek (měna používaná ve Falloutu).

A co tedy fanoušci Bethesdě po právu vyčítají? Tak jednak je to absence neutrálních/friendly NPC postav - dle série by měly po světe existovat komunity přeživších, kterým se podařilo jadernou válku nějak přečkat i mimo Vaulty. Pak to jsou bugy, v tuto chvíli takové, že některé questy nelze dokončit. To by ale měl do značné míry vyřešit patch, který je na servery nasazován zrovna ve chvíli, kdy píšu tenhle komentář. Některým hráčům vadí, že Fallout běží na prehistorickém eginu, který má svá omezení. Je to jistě pravda, ale běžný casual hráč to nepozná, protože hra je opravdu krásná. Dále minimálně všem PCčkářům chybí možnost push-to-talk pro voice chat. V tuto chvíli si můžete voice chat nastavit pouze jako vypnutý/zapnutý pro celý svět/pro lokaci/pro přátele (ano, můžete hrát jako tým více lidí) a pokud máte voicechat zapnutý, tak vás prostě mikrofon snímá celou dobu, což je otravné. Když jej vypnete, tak naopak neslyšíte ani ostatní hráče. Vývojáři už ale slíbili, že push-to-talk funkce v budoucnu přijde s nějakým patchem. Čímž se dostáváme k ovládání - máte jen omezené možnosti si přenastavit ovládání. Některé věci nejde změnit a třeba ovldání při stavbě základen nebo craftění na poncích je vyloženě strašné. Snad se to do budoucna změní.

Verdikt: Hru bych definoval jakou "casual survival hru s RPG a MMO prvky ze steampunkového prostředí Falloutu." Za mě dobrý. Jsem si vědom chyb, bugů a nelogičností, nicméně Bethesda slibuje, že na Falloutu bude dál pracovat a bude i přidávat nové herní mechaniky. Například možnost zakládání frakcí, budování velkých frakčních základen a na frakcí založené PvP. Mrzí snad jen slabý příběh, nicméně když si vezmete jiné online survival hry (DayZ, SCUM, Rust) tak zjistíte, že online survival prostě není žánr, který by byl založený na příběhu. Na nového Fallouta je prostě třeba koukat jinak, než na předchozí díly. Zkrátka to není singleplayer RPG, které by na příběhu vyloženě stálo.

Pro: grafika, svět falloutu, craftění, questy, stavba vlastní základny, rychlé cestování

Proti: slabý příběh, bugy, chybí funkce push-to-talk, ovládání, absence NPC komunit, relativně malá mapa, není čeština

+21 +24 −3
  • PC 50
Jednou koukám, že je to ve slevě - 80%, i řekl jsem si Fallouty jsem hrál všechny. Tak zkusím (aspon pár hodin) poslední díl, ať jsem v obraze. Hned na úvod píšu, že F4 se mi celkem líbil, obzvlášť díky možnosti vyladit hru desítkami modů (které si zvolím v ingame menu) k obrazu svému a možnost hrát to na survival obtížnost...

Vnitřně jsem v sobě tak nějak upozadil všechny ty věci okolo (tašky, rumy v plastu, bugy, sliby...) a snažil se k tomu přistoupit jako k nové hře - odbočce, nikoliv pokračování Falloutu jako série. Tentokrát nemá jít o silný příběh, ale jakousi online simulaci přežití v pustině - proč to nezkusit?

Dostáváme do rukou rozlehlý svět Virginie. Od spadnutí bomb uplynulo pouhých 25 let??? Ovšem místo ponuré šedavé radioaktivní pustiny se hráč ocitá v lokaci, která spíš připomíná sérii ELDER SCROLLS. Ptáci cvrlikaj, tráva se zelená, jeleni vesele pobíhají po loukách (mají dvě hlavy, to je pravda), a roztomilí robůtci se směšnou damage rozverně pípají a bezcílně pobíhají po cestách, případně útočí, abych se nenudil. Atmosféra je na sérii fallout přinejmenším malebná, naivní a snad i trochu infantilní.

Hned v prvních okamžicích se také vynořují nesprávná rozhodnutí autorů, který kazí prožitek už ze startu: Změna v pohybu postavy v pohledu třetí osoby působí, jako by můj hrdina vypil 5 piv.
Timescale je i tentokrát nesmyslně nastaven na hodnotu 20. Proč to není 1, jak by bylo logické? Za dobu, co jsem se pomotával po jediné vesničce, uběhly ve hře dva dny.

Nicméně přivírám oko, přijímám quest a vydávám se malebnou krajinou vstříc dobrodružství.
(možnost založení vlastního campu jsem jaksi ignoroval, pokud vím, není to k ničemu nutné)

Brzy tak objevuju i okraje mapy, kde se autoři rozhodli pro změnu (tedy jsou zde jakoby různé variace na GLOWING SEA) a nedopadly nejhůř. Především západ se mi zalíbil a celkově se rozlohou i variabilitou mapa povedla! 

Ale Inon Zur? Buď dostal tentokráte odlišné zadání, nebo se stává na mě příliš "soft" a přestože jeho muzika rozhodně zůstává bezesporu kvalitní, hodí se spíš do fantasy a k sérii Fallout mi příliš nesedla. (samozřejmě těžko komentovat tak obsáhlý soundtrack jednou větou... světlé - tedy temné - výjimky se najdou)

O co teda jde: Vlastně o nic. Questy jsou nesmírně nudné, nevtahující a mají i tendence se opakovat (daily, events). Mnohdy mě v putování za určitým cílem hra jaksi zastaví (vrať se až budeš mít level 50), takže jsem se bavil (jako obyčejně) volným průzkumem prostředí - mapa se totiž přes svou přebarvenost povedla, jak uvádím výše. Mnoho zajímavých objektů doslova láká k průzkumu.

Ostatní hráče jsem ignoroval a vlastně mě vůbec nevadilo, když jsem občas někoho potkal, pozdravili jsme se a každej šel svou cestou. Občas se někdo nenásilně připojil ke mě, když jsem prozkoumával nějakou budovu a pomohli jsme si tak v likvidaci nepřátel - svěží změna. 

Proč jsem brzo hru odložil:
Jak píšu výše, akceptoval jsem hru jako simulátor průzkumu pustiny, přesto se ve hře objevuje takové obrovské množství špatných designérských rozhodnutí, že to i tento veskrze nenáročný styl hry kazí:

Respawn nepřátel je téměř okamžitý. Hle zabil jsem dva nájezdníky a turret na křižovatce, za 5 minut tam zase jsou!

Respawn předmětů - na stejné benzínce se pořád objevují stejné předměty do nekonečna.

Fast travel - aspon v online verzi jsem doufal, že hráči buou nuceni se pohybovat po mapě oldschool, marně. Teleport je nejčastější formou přesunu hráčů. (O to víc zamrzí, že se po mapě válí podle všeho zachovalý jízdní kola, který nelze použít.)

WORLD FOUND - pokud se nepletu, vždy se pro mě najde nový svět - nikdy nejsou budovy ostatních hráčů tam, kde byly. Nejen, že je nelogicky snadné lusknutím prstu svůj tábor přemístit, ale všechno je jakoby vždy random, vždy nové a působí to genericky. Kdeže by se vytvářely budovy / ostupně osady, svět měl svou osobitou historii...

DAMAGE - hráči si navzájem tropí směšnou damage, pokud nedojde na opětování palby. Žádný strach z živých nepřátel člověk nemá - i tak jsou živí hráči vidět na mapě a tak i kdyby byli něčím nebezpeční, lze se jim snadno vyhnout (kdyby se však nemohli ke mě teleportovat že...)

MY WORLD - považoval jsem za logické, že hra dovolí hrát mapu standalone - bez ostatních (tím mi třeba povolí i mody, upravit respawn, timescale) a to podle všeho snad i jde, ale Bethesda za to chce další peníze. Nehorázný!

Summary: Fallout 76 je prostě špatná hra. Sice je audiovizuálně kvalitní, mapa poutavá, ale celá Virginie má nesprávnou atmosféru, nevhodně nastavená pravidla a veskrze nudnej obsah. Celá hra působí spíš jako takový "post apo sims online", kde si děcka můžou zahopsat, zastřílet, vyblbnout se ale skutečně kvalitní obsah pro vyzrálého hráče (znalce série řekněme) jsem v nejnovějším dílu přes upřímnou snahu nenalezl. Hru jsem ukončil kolem levelu 20 s hořkou pachutí na jazyku.

Zamyšlení: Pamatuju si, když se kdysi realizovala myšlenka "fallout online" (tuším mělo jít o mod na druhý díl). Třásly si mi kolena. Cílem mělo být jen přežít a prosadit si svou pravdu, obsadit lokaci, vytvořit vlastní trvalý skupiny, klany,... nechat pustinu žít.

Stačilo málo a mohli jsme to mít v nejnovějším 3d kabátu. Bohužel, místo toho nám vnucují hru, kdy nejde uskutečnit ani jediné výše z uvedeného. Smutné. 

50%

Pro: Hezkej varinabilní svět kterej není nudný prozkoumávat, rozloha, nový hezky udělaný zbraně.

Proti: Bez atmosféry, špatně nastavená pravidla hry, nudné Q, nevyužitý potenciál, generičnost, doočíbijící respawn.

+19 +20 −1
  • PC 80
Nastartovat Fallout 76 v roce 2022 a porovnávat ho s mlhavou vzpomínkou na Fallout 76 z roku 2018 je zvláštní pocit. Měl jsem v hlavě ten pocit zmatku, nudy a zklamání, na který jsem si pamatoval, ale to, co jsem měl před sebou, té pocitové vzpomínce neodpovídalo. Bethesda za ty roky na Falloutu dost zapracovala. Nedokážu hodnotit, jestli ten posun byl dostatečný pro ty, kdo chtějí u takové hry strávit několik let. Ovšem pro hráče jako jsem já, který si odehraje hlavní a vedlejší questy, vyzkouší sem tam něco navíc, a pak se odebéře k jiné hře, je na tom obsahově hra velmi dobře. Strávil jsem u ní dle počítadla Game Passu 144 hodin.

Obecně bych Fallout 76 shrnul jako příběhově slabší, ale zato obsahově rozmanitější. Pro hráče, který ke hře přistupuje v podstatě poprvé jako já, bude občas matoucí, který z hlavních questů je ten původní. Ke konci se to ale rozjasní, protože z finálních questů každé linky je poznat, že na sebe mají jaksi navazovat. Byly taky do hry přidávány dlouho po sobě. Příběh „hlavního“ questu je tak třeba v souběhu s questem BoS trochu nelogický, ale člověk musí pořád pamatovat na to, že hraje online hru. Hlavní quest ve finále tak nějak vyšumí do ztracena, rozhodně nečekejte žádná překvapivá odhalení jako ve čtyřce, a o nějakém finálním boss fightu se taky nedá mluvit. Co tak v F76 konunitě pozoruju, co člověk to endgame boss. Je to těžké určit, protože k některým částem se každý dostane v jiné fázi. Já jsem třeba až teprve po 140 hodinách hraní poprvé narazil na legendárního skutečného sheepsquatche.

Označit Fallout 76 jako online hru je trochu zavádějící. Ano, potkával jsem tam jiné hráče, a účastnil jsem se skupinových akcí (ehm), které by samostatně zvládl jen někdo, kdo hraje od začátku nebo vlastní jednu z legacy zbraní, ale zároveň bylo jednoduché příběhovou částí proplout o samotě. Toho využívá velká část hráčů. Za celou dobu hraní jsem slyšel na voice chatu někoho promluvit jen párkrát, text chat ve hře ani není. A i to jde snadno vypnout. Nebál bych se ty interakce s ostatními hráči přirovnat k online mechanice v Death Stranding. Na mapě existují campy jiných hráčů, které můžete používat jako fast travel pointy, nakupovat u nich vybavení, anebo se připojit do jedné z několika typů hráčských skupin, které vás vůbec k ničemu nevážou, a poskytují malý, ale i tak příjemný bonus k jedné z vybraných vlastností.

Kdo chce F76 hrát jako singleplayer hru, může tak učinit zcela bez problémů, i já jsem tak ke hře ze začátku přistupoval. Obsah se mi ale natolik líbil, že jsem si dokonce zaplatil to jejich neslavné předplatné, které je v ČR nemuslimsky drahé. K hraní ho určitě nepotřebujete, ale doporučil bych si ten jeden měsíc zaplatit, ať víte na čem jste. Stejně ho budete potřebovat, protože u některých delších questů v pozdější části hry můžete způsobit pád serveru, a jediný způsob, jak quest dohrát (samozřejmě od začátku) je přihlášení na soukromý svět.

Shrnuto: jako člověk, který nehraje multiplayer hry, a příběhová open world RPG miluje, Fallout 76 v roce 2022 doporučuju. Obsahuje spoustu hratelnostních vylepšení oproti čtyřce, a ty příběhové nedostatky jsou vykoupeny tím sice povrchním, ale i tak zábavným online obsahem.

Jo a kdyby se vám zachtělo získat nějakou konkrétní zbraň, která vám ne a ne v questech padnout, tak samozřejmě existují online eshopy, kde si ji můžete koupit za reálné peníze, což samozřejmě NEDOPORUČUJI, protože se to NESMÍ, a já jsem toho rozhodně NEVYUŽIL. Fallout 76 je přece hra, kde z vás peníze nikdo tahat NEBUDE, a všechny ceny oficiálních mikrotransakcí jsou naprosto FÉR. Protože koupit si od jiného hráče herní item, který se normálně ve hře vyskytuje, je na rozdíl od virtuálního hajzlu za 112 Kč doslova ZLOČIN PROTI LIDSKOSTI.

Pro: vylepšený gameplay oproti předchozím dílům, vstřícnost vůči singleplayer hráčům, v mnoha ohledech starý dobrý Fallout (od Bethesdy), online prvky neurazí

Proti: vzpomínky na launch stav, povrchní příběh, nestabilní servery u některých delších questů, nehorázné ceny mikrotransakcí a předplatného

+17
  • PC 65
Prostredie je lokalizované do oblasti bývalého, málo zaľudneného štátu Západná Virgínia – nečakajte ruiny veľkomiest, aké sme videli vo Washington, D.C., Vegase a Bostone. Na prvý pohľad vidno, že faune a flóre sa tu darí omnoho lepšie, čo robí inú atmosféru.

Dejová línia spočíva v tom, že sa rozhodnete zachrániť a obnoviť svet ľudí vo vašom okolí, pretože máte proste asi dobré srdiečko. Svet roku 2102 je po atómovej vojne človekom zničený a rádioaktívne zamorený. V oblasti je niekoľko prázdnych vaultov. Vy, namiesto toho, aby ste ľudí z okolia zvolali do týchto vaultov, kde by boli v bezpečí, opúšťate ten svoj, ktorý je úplne prázdny, čistý a funkčný, a vyrážate von viesť vojnu s miestnou faunou, mutantmi a nájazdníkmi, ktorí sa aj tak každých pár minút respawnujú naspäť.

Prítomnosť online hráčov je veľkým spestrením, ale na druhej strane, questy kvôli tomu logicky nemôžu mať viditeľný efekt, keďže každý hráč hrá nejaký iný a zmenami v krajine by sa zákonite navzájom ovplyvňovali. Hra preto prakticky nemá žiadny dej, ani koniec. Questy sú skutočným skvostom sprostosti. Pre ukážkový príklad uvediem quest Something Sentimental: Slečna Maggie vám povie, že v bani Monongah jej pred 27 rokmi (!!) zavalilo otca, ale sutiny sú ťažké na to, aby sa dali vytiahnuť a vyslobodiť ho. Tak vás poprosí, aby ste z vojenského strediska odpálili na súradnice bane atómovú bombu (!!), lebo výbuch sutiny povolí. A vy to naozaj spravíte a sutiny povolia. V bani zistíte, že otec zmutoval, má asi tak 5 metrov, 3 hlavy, 4 ruky a pľuje na vás akýsi sliz. Čo viac dodať? Možno to, že rozhodne to nie je jediná atómová bomba, ktorú vy alebo vaši spolubojovníci v boji za lepší svet na svet zhodíte. (Pripomínam, že svet, ktorý údajne obnovujete, bol zničený atómovou vojnou.) Počas celého deja v skutočnosti nemáte možnosť podniknúť ani jediný čin, ktorý by reálne mohol významnejšie pomôcť ľudstvu. Celý príbeh je jeden obrovský logický nezmysel.

Okrem hlavných questov máte k dispozícii bočné úlohy, denné questy, eventy, výzvy (challenges) a Steam achievementy. Robotickí rendžeri a skauti, ktorých stretávate, na vás opakovane otravne kričia, aby ste trénovali "na boj s komunistickou hrozbou". Pre tréning vám zadávajú úlohy ako Zabi jeleňa kušou, Zabi medveďa brokovnicou, Zabi vlka nožom. Alebo vás robot pošle uloviť "beštiu" – a vy sa s očakávaním doplížite na miesto a nájdete tam pokojne sa kŕmiaceho leňochoda. (Ono, čo sa tých komunistov týka, predstavte si, že 25 rokov po vojne skutočne objavíte pod zemou tajnú základňu plnú čínskych komunistických vojakov! LOL, americká paranoja z komunizmu je nekonečná.)

Všetko, čo sa hýbe, môžete zabiť a vždy za to máte body. Je jedno, či to na vás útočí, alebo nie, v rámci boja za krajší ľudský svet môžete zabíjať neagresívne bezbranné veveričky, žabky, zajace, sliepky, svätojánske mušky, mačky, bobry, brahmíny (dvojhlavé kravy), líšky, vačice, alebo sovičky. Samozrejme ich môžete aj jesť, zo sovičky si dokonca môžete uvariť nugetky (Owlet Nuggets), dopĺňať si energiu takýmto spôsobom je ale úplne neefektívne, lebo mäso obsahuje radiáciu, a stimpaky (injekcie na dopĺňanie energie) sa váľajú všade naokolo, že ani neviete, čo s nimi. A ak máte radi zvieratká, sú tu pre vás perky Animal Friend a Wasteland Whisperer, a tie vám pomôžu k tomu, že nebudete musieť zabíjať ani útočné stvorenia, pretože už budete ich kamarátičkovia.

Uvariť alebo urobiť bez tepelnej úpravy si môžete vyše 90 pevných jedál (ďalších 80 môžete už nájsť hotových na priamu konzumáciu v pustatine) a vyše 25 druhov polievok, vrátane paradajkovej alebo tofu polievky. Z pevných jedál sú viac než dve pätiny bezmäsité a takmer trištvrte polievok sú čisto vegánske! Okrem toho môžete na doplnenie si energie a tekutín priamo konzumovať aj niekoľko druhov ovocia a zeleniny (10), strukov a semienok (4), húb (6) a iných rastliniek (24). Bohužiaľ, neexistuje k tejto hre nijaký vegan achievement a preto ste všetky informácie v tomto odseku čítali úplne zbytočne.

Rovnako ako vo Fallout štvorke si môžete budovať svoj Kemp. V rámci neho dokonca vlastný vault, ktorý ale nemá okrem imidžu absolútne žiadne využitie, podobne ako ani rôzne odporné dekorácie, ktorými si ho môžete obohatiť: Mounted Owlet (zabitá sovička nacapená na dreve), hlava psa, hlava gorily, Frog Habitat (živá žabka natlačená v zaváraninovej fľaši), propagandistické patriotické plagáty, atď.

Frakcie boli nevýrazné, Bratstvo oceli v žiadnych iných Falloutoch nemalo takú zbytočnú úlohu (edit: novým apdejtom Steel Dawn bol tento nedostatok trochu napravený), podobne je na tom Enkláva. The Free States bola jediná organizácia, ktorá ma ako-tak oslovila, a to pre svoju idealistickú anarcho-individualistickú ideológiu, ktorá v postapokalyptickom svete potenciálne mohla mať uchytenie. Škoda, že jej to Bethesda neumožnila. Ciele ostatných frakcií som nepovažoval za dôležité, hoci som aktívne pomáhal Osadníkom (The Settlers).

Odohral som, ani neviem ako, 370 hodín. Svet som nezachránil, dávam uninstal.
+15