Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Komentář

Přejít na komentáře

Fallout 76

  • PC 80
Tak odehráno cca 20 hodin, tak si dovolím [i]krátké[/i ]shrnutí. Já osobně mám svět Fallouta rád, vyjma Fallout a Fallout Tactics: Brotherhood of Steel jsem hrál snad všechny díly. Zároveň nejsem skalním fanouškem žádného konkrétního dílu a užil jsem si i všechny 3D verze. Mám rád i poslední díl (Fallout 4), na kterém je vlastně celý Fallout 76 postaven. Zároveň mám obecně rád RPG hry, post-apo hry a survival hry.

Tak a teď k samotnému hodnocení.

Krátka verze: Hra má spoustu chyb, bugů a nedodělků, přesto je zábavná.

Dlouhá verze: Ano, Bethesdě je skalními fanoušky vyčítána spousta věcí, v některých případech mají pravdu, v jiných případech v tom vidím jistý fanatismus, kdy prostě nejde vyhovět všem. Ale pojďme si stručně říct, o čem hra vlastně je a jak fungují základní herní mechaniky.

Nejprve pro hráče z jiné planety, kteří o sérii Fallout doteď neslyšeli. Fallout je alternativní svět v budoucnosti. Kombinuje steampunk, kulturu 60. let 20. století v Americe a jadernou globální válkou zničený postapokalyptický svět. Když bylo jasné, že jaderná válka je nevyhnutelná, začaly po celé Americe vznikat obří podzemní protiatomové bunkry, tzv. Vaulty. Účel jednotlivých Vaultů byl různý, někde se vědci snažili pěstovat plodiny, které si poradí s radiací zničennou přírodou, někde se snažili přijít na to, jak efektivně radiaci ze světa odstranit, jinde probíhaly sociální experimenty apod. Původní série Fallout se odehrává až dlouho po tom, co původní obyvatelé Vaultů dávno zemřeli. Fallout 76 je v tomhle směru vlastně jakýmsi prequelem celé série.

Celá story je o tom, že jste jeden z obyvatel Vaultu 76, který měl sdružovat lidi vybrané k tomu, aby zachránili civilizaci, zachovali americký způsob života a ve chvíli, kdy se vnější svět stane pro člověka znovu obyvatelný, tak z Vaultu vyšli ven a znovu jej osídlili. Začíná tedy tím, že vyjdete z Vaultu ven. Zde vidím první logický problém, protože vycházíte z Vaultu který zeje prázdnotou, prakticky bez vysvětlení. Každopádně než vyjdete ven, dostanete jakýsi první quest, který pro vás má být vlastně takovým tutorialem herních mechanik.

Začnete prozkoumávat vnější svět a objevovat herní mechaniky. Během prozkoumávání narazíte na několik různých typů questů. Předně je tu stále jakýsi main quest, který se posouvá a prakticky jde po stopách někoho, kdo z Vaultu odešel před vámi. Tenhle main quest částečně stále slouží jako tutorial. Nicméně když na mapě objevíte novou lokaci, tak se může stát, že se vám zobrazí v okolí nějaký nový quest. Tyto někdy zahrnují vlastní minipříběh. Například robotka s francouzským přízvukem pátrá po klukovi, kterému měla sloužit jako opatrovník a požádá vás o pomoc s pátráním, takže se podíváte na spoustu nových lokací a odkrýváte příběh o tom, co se s klukem vlastně stalo.

Pak tu jsou tzv. eventy. Jedná se o řadu questů, která se náhodně aktivuje po mapě a vy se k nim můžete připojit. Eventy mohou být různé, namátkou - pomoct robotímu poslíčkovi dostat se z bodu A do bodu B, aniž by přišel k úhoně. Zprovoznit maják tím, že pozabíjíte dostatečný množství radiokativní obřích světlušek a luminiscenční tekutinu z nich nacpete do lampy majáku. Zabít obří příšeru. Atd. Tyto eventy se opakují stále dokola, ale je jich poměrně dost a nic vás nenutí se k nim připojit.

Psal jsem, že vaším úkolem je znovu osídlit svět. S tím se pojí možnost stavět základnu. Samotná stavba základny prakticky odpovídá stavbě základny ve Fallout 4. Zde jste limitováni jakýmsi budgetem, který je jedním z problematických prvků hry. V principu na něm nic špatného není - má omezit velikost základny jednotlivých hráčů, aby na mapě nevznikaly nesmyslné monstrózní základny a jednak to nekazilo dojem za hry a pak to taky negativně neovlivňovalo výkon serveru. V principu naprosto logická a akceptovalná myšlenka. V praxi je ale budget zobrazen jakýmsi vágním ukazatelem a u jednotlivých komponentů není uvedeno, kolik vám z budgetu spotřebují. Takže to chce prostě praxi.

Dále je tu prvek craftění, opět shodný s Fallout 4. Ke craftění (stejně jako ke stavbě základny) potřebujete suroviny. Ty získáte tak, že po světě posbíráte různé harampádí a u nejbližšího ponku jej rozeberete na původní suroviny. Z těchto surovin můžete vyrábět potraviny, chemikálie, munici, zbraně, brnění a jak už jsem zmínil, stavět základnu. Ke každé kategorii věcí potřebujete speciální typ ponku (jiný na chemikálie, jiný na munici, na jídlo je třeba ohniště nebo vařič apod.). Ponky můžete najít různě po světě, ale můžete si je i vyrobit ve vlastní základně. Již existující zbraně a zbroje navíc pomocí ponků a surovin můžete dále vylepšovat. Různé druhy vylepšení získáte nejsnáze tak, že rozeberete stejný typ zbraně, kterej seberete z mrtvol padlých nepřátel, nebo najdete různě po světě. Na výrobu nových věcí, stavbu nových prvků základny a vaření nových jídel si musíte různě po světě najít plány a recepty. Jakmile se plán jednou naučíte, odemknete si tím daný předmět a umíte jej už navždy.

No a pak tu máme RPG prvky, čili levelování vaší postavy. Postava může dosáhnout maximálně levelu 50 s tím, že na každém levelu si můžete dát jeden bod do (pro fanoušky série notoricky známého) systému SPECIAL - čili Síla (Strenght), Vnímání (Perception), Výdrž (Endurance), Charisma, Inteligence, Hbitost (Agility) a Štěstí (Luck). Společně s každým bodem si volíte tzv. Perk (speciální vlastnost). Zde je to narozdíl od předchozích dílů vyřešeno pomocí tzv. perkových karet - vyberete si kartu, který má nějaké speciální vlastnosti. Jednou za několik levelů navíc dostanete balíček čtyř nebo pěti (nejsem si jistý) náhodných karet. Tyto karty lze jednak vylepšovat - pokud máte například karty na schoponost otevírání zámků (lockpicking) na úrovni 1 a spojíte je dohromady, stává se z nich jedna karta na 2. úrovni. A dále se těmito kartami musíte vybavit - nastavit si, které z nich jsou aktivní. Zde je jednoduché omezení - ke každé vlastnosti SPECIAL můžete přiřadit tolik bodů perků, na jaké úrovni danou vlastnost máte. Zní to složitě, takže vysvětlím - máte sílu na 5. úrovni, tzn. že buď můžete mít současně aktivních pět na síle založených perků 1. úrovně (5 x 1), nebo můžete mít 2 perky 2. úrovně spolu s jedním perkem 1. úrovně (2 x 2 + 1), nebo třeba perk třetí úrovně a perk 2. úrovně (3 + 2) atd. Jednotlivé karty můžete měnit v průběhu hry.

PvP - hra je primárně myšlena jako PvE. Ačkoli je možné hrát ji i jako PvP, to ale má svoje limity. Když například napadnete jiného hráče a tento se nezačne bránit, tak budete mít značnou redukci damage. Pokud i přesto nebohého mírumilovného hráče zabijete, bude na vás vyhlášena odměna. Objeví se status Wanted, který bude pro všechny hráče viditelný i na mapě. Pokud vás v tu chvíli zabije jiný hráč, tak za to sám nebude nijak penalizován, plus získá značnou část vašich zátek (měna používaná ve Falloutu).

A co tedy fanoušci Bethesdě po právu vyčítají? Tak jednak je to absence neutrálních/friendly NPC postav - dle série by měly po světe existovat komunity přeživších, kterým se podařilo jadernou válku nějak přečkat i mimo Vaulty. Pak to jsou bugy, v tuto chvíli takové, že některé questy nelze dokončit. To by ale měl do značné míry vyřešit patch, který je na servery nasazován zrovna ve chvíli, kdy píšu tenhle komentář. Některým hráčům vadí, že Fallout běží na prehistorickém eginu, který má svá omezení. Je to jistě pravda, ale běžný casual hráč to nepozná, protože hra je opravdu krásná. Dále minimálně všem PCčkářům chybí možnost push-to-talk pro voice chat. V tuto chvíli si můžete voice chat nastavit pouze jako vypnutý/zapnutý pro celý svět/pro lokaci/pro přátele (ano, můžete hrát jako tým více lidí) a pokud máte voicechat zapnutý, tak vás prostě mikrofon snímá celou dobu, což je otravné. Když jej vypnete, tak naopak neslyšíte ani ostatní hráče. Vývojáři už ale slíbili, že push-to-talk funkce v budoucnu přijde s nějakým patchem. Čímž se dostáváme k ovládání - máte jen omezené možnosti si přenastavit ovládání. Některé věci nejde změnit a třeba ovldání při stavbě základen nebo craftění na poncích je vyloženě strašné. Snad se to do budoucna změní.

Verdikt: Hru bych definoval jakou "casual survival hru s RPG a MMO prvky ze steampunkového prostředí Falloutu." Za mě dobrý. Jsem si vědom chyb, bugů a nelogičností, nicméně Bethesda slibuje, že na Falloutu bude dál pracovat a bude i přidávat nové herní mechaniky. Například možnost zakládání frakcí, budování velkých frakčních základen a na frakcí založené PvP. Mrzí snad jen slabý příběh, nicméně když si vezmete jiné online survival hry (DayZ, SCUM, Rust) tak zjistíte, že online survival prostě není žánr, který by byl založený na příběhu. Na nového Fallouta je prostě třeba koukat jinak, než na předchozí díly. Zkrátka to není singleplayer RPG, které by na příběhu vyloženě stálo.

Pro: grafika, svět falloutu, craftění, questy, stavba vlastní základny, rychlé cestování

Proti: slabý příběh, bugy, chybí funkce push-to-talk, ovládání, absence NPC komunit, relativně malá mapa, není čeština

+20 +23 −3