Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Dračí Historie

Dragon History

1995
65
77 hodnocení Platformy
Žánr

Forma
freeware (dříve placená hra)
Rozsah
samostatná hra
Multiplayer
ne

Dračí historie je klasická česká adventura z poloviny devadesátých let, kterou má na svědomí parta středoškoláků z Brna pod pseudonymem NoSense. Jejich kvalit si všiml Petr Vochozka, slovo dalo slovo a distributor byl na světě. Hra pojednává o dračí rodince a malém dráčkovi jménem Bert, který se vydá do světa hledat svého zmizelého otce a napravit škody, které způsobila kouzelná hůlka Evelýna. S Bertem projdete okolo čtyřiceti lokací a vyřešíte spousty úkolů, než dorazíte do cíle. Hra na svou dobu vynikala příjemnou kreslenou grafikou a humornými dialogy a protože byla celkem jednoduchá, byla vhodná i pro mladší hráče.

Dračí historie byla vůbec první hra, která byla kompletně namluvena a distribuována na CD. Díky tomuto technologickému "zázraku" o ni byl vcelku velký zájem a prodalo se okolo sedmi tisíc kopií, což na tehdejší dobu bylo pořádné číslo.

A jak už je u těchto her zvykem, můžete si ji dnes zcela legálně zdarma zahrát, byla totiž uvolněna ke stažení.


Poslední diskuzní příspěvek


Nejlépe hodnocené komentáře

  • PC 60
Česká adventura určená dětem a dokonce první s kompletním namluvením je něco výjimečného, alespoň takhle podle popisu. Realita je, jak už to bývá, trochu jiná. Příhody dráčka Berta jsou od začátku roztomilé a základní příběh o hledání otce je v pohodě i pro dospělé. Většině vtípků se zasmějí spíše mladší, na které hra primárně cílí, ale některé výrazy a obraty zase nemají moc šanci pochopit. Prostředí je pohádkové a většina lokací byla celkem povedená. Pasoucí židle jsou sice trochu moc, ale třeba lenoch nebo kouzelník jsou povedení. Obtížnost je nakonec celkem rozumná. Hodně hádanek sice postrádá logiku, ale často už při sebrání předmětu Bert napoví co dělat dále. Navíc je ovládání velmi příjemné, jeden multifunkční kurzor, který reaguje na aktivní body. Správné použití předmětu je zvýrazněno červeným podbarvením a na klávesnici lze pohodlně listovat inventářem, takže i případné zkoušení všeho je celkem svižné a neotravuje. Pochválit musím také šikovně udělanou mapu s možností rychlého cestování.

Herní doba kolem šesti hodin je tak akorát. Po většinu hry máte rozděláno několik, s hlavním příběhem více či méně souvisejících úkolů, což je celkem náročné na pozornost. Naštěstí počet předmětů, které máte naráz u sebe, není velký, takže v nejhorším stačí projít pár lokací a na postup dál se přijde. Grafika je na tehdejší poměry celkem slušná a pohádkovou atmosféru přenáší dobře. Hudba je průměrná, neruší a po pár opakováních jsem ji už skoro ignoroval. S namluvením je složitější. Technicky je obvykle v pohodě, ale obsahuje i pár dost zašuměných míst. Výkony jsou různé, od dost nepovedených až po několik vyloženě příjemných. Hrál jsem verzi z oficiálních stránek pod ScummVM a až na drobné potíže v intru bez jediného problému. Celkově jde o lehce nadprůměrnou českou adventuru a rozhodně zábavnější hru než třeba Tajemství Oslího ostrova nebo Ve stínu havrana.
+35
  • PC 50
Tak jsem konečně zjistil, jak začínal Jakub Dvorský z Amanity s tvorbou her. Z jeho pozice výtvarníka jde určitě o dobře odvedenou práci, co se týče ostatních profesí už to ale bohužel tak slavné není.

Ano, v devadesátkách se s humornými českými adventurami roztrhl pytel a nelogické používání předmětů z inventáře bylo na denním pořádku, ale tady mi to přišlo trochu přestřelené, i když se jedná o pohádku. Snad každá druhá akce byla nesmyslná a na řešení se dalo přijít jen zkoušením všeho na všechno a na všechny. Po chvíli jsem to řešil tak, že jsem používal ty nejabsurdnější předměty a mnohdy jsem slavil úspěch. A ta spousta úkolů, která se řešila najednou, také nebyla úplně nejšťastnější volbou.

Pokud se nepletu, kombinace předmětů v inventáři přišla na řadu jen jednou na úplném konci. Nejprve jsem si myslel, že tuhle funkci hra prostě neumožňuje, ale jak vidno, není tomu tak. Proto nechápu, že nešlo zkombinovat i několik dalších předmětů, které se používaly současně (třeba prak s kameny).

Dalším faktorem je humor. Párkrát jsem se pousmál, to je pravda, ale většinou jde o pubertální vtípky, které jdou, na rozdíl třeba od Horkého léta, úplně mimo mě. Co však musím pochválit, je dabing, který je povedený a i přes šum v některých pasážích vcelku kvalitně zpracovaný.

Určitě jsem rád, že v roce 2012 vyšla v trafikách upravená verze Dračí Historie, která je spustitelná na novějších systémech, a mohl jsem se do Bertova dobrodružství pustit i já. Dokonce jde pomocí klávesy Q zrychlit pohyb Berta, což si troufnu říci, že původní verze neumožňovala. Sice jsem čekal trochu více, ale bylo fajn díky jedné z prvních českých placených 2D adventur okusit počátky naší herní scény.

Pro: výtvarné zpracování, dabing, upravená verze hry, zrychlení chůze Berta

Proti: nelogické používání předmětů, spousta úkolů najednou, nevtipný humor

+28
  • PC 60
Dračí historii je těžké hodnotit. Ona to byla kdysi dávno snad první hra co jsem si koupil - v době kdy hry stály tisíce a CDRom byl pro moji 486ku nedosažitelný sen tu byla hra na diskety za pár stovek a taky to byla první adventura, co jsem doma dohrál.

Roky plynuly, k Dračí historii jsem se párkrát vrátil s pocitem české hry, která nenadchne, ani neurazí. Jak to dopadlo dnes? Dračí historie není špatná, dá se říct že na rozdíl od hrůzostrašného Tajemství oslího ostrova a podprůměrných 7 dní a 7 nocí jsme se za tuto českou adventuru nemuseli nijak stydět. Grafika je sice jednodušší, ale dostačující a pohádkově malebná, hudba a dabing jsou na slušné úrovni.

A ovládání je příjemnější a modernější než ve většině zahraničních adventur roku 1995. Jeden kurzor na všechno, pravým tlačítkem používáte, levým prohlížíte. Aktivní místa jsou jasně vidět, nekoná se žádný pixelhunting a použitelné předměty se zdůrazní. Je tu přehledná mapa, inventář, nikdy nejste zahlceni předměty, navíc mapa a inventář mají klávesovou zkratku (logicky M a I). Z lokací se dá přecházet do jiné přes mapu a odpadá tak nešvar většiny adventur a to zdlouhavé putování po obrazovkách.

Hratelnost je tradiční - spousta lokací, které přibývá a používání předmětů více či méně nelogickým způsobem. Přiznávám že návod jsem ke konci použít musel, protože některé kombinace jsou šílené (použít prsten na strom, pak na něj použít list a promluvit si s listem).

Můj problém je subjektivní. Je to prostě infantilní pohádka se vším všudy. Hlavní hrdina je dráček Bert, který musí poslouchat mámu a zastavit zlou hůlku Evelýnu, která chce ovládnout svět (ale v podstatě tu o to nejde). Bert komentuje svět pohledem desetiletého kluka, což mě možná bavilo když mi bylo náct, ale bohužel dnes to není vtipné ani zajímavé. Ano občas jsem se pobavili, to proto že vedlejší postavy mají tendenci zcela nepohádkově zařvat, ale jinak je to prostě hra pro nejmenší. A tomu odpovídá i herní doba která je i s psaním komentáře cca 2-3 hodiny, čili nic extra.

Jinak Dračí historie v zásadě na českou adventuru 90. let není špatná, ovládání má dokonce lepší než většina zahraniční konkurence, jen je to zkrátka hra pro děti.
+26
  • PC 75
No jo, teď zkrátka jedu české adventury, proč ne. Je potřeba tedy zabrousit ještě dále a narazil jsem na krásné dětství v podobě Dračí Historie. To je skvělý nápad další vzpomínky.

Musím říct, že mě tato hra docela překvapila nebo si nepamatuji. Ale absolutně si nemohu vybavit, že si pamatuji v této hře rychlé cestování. To jsem byl v příjemném šoku. Málokdy se stane, že si něco nepamatuji, ale rychlé cestování mi opravdu uletělo. A co se týče ovládání, tak na rozdíl od předešlé hry Ve Stínu Havrana, tak se mi to zde líbilo o poznání lépe. Ovládalo se to úplně jinak. Přehledně, ne zmateně.

Co se týče hry, tak jsem ji poměrně rychle dohrál a nějak jsem se extra nezasekl, což je u mě v adventurách spíše překvapení. Ale jo, opravdu mi přišla tato hra jednoduchá a hrála se příjemně.

Nesmím ale zapomenout na dabing s grafikou. Hlas Berta je vynikající. Je pravda, že hra je spíše primárně pro děti, ale dospělého také neodradí. A výtvarné grafické zpracování je také super.

Takže dojmy z této dětské vzpomínky? Jo, super. Na tu chvilku sem se opravdu nenudil a pomu si odškrtnout další českou adventuru do sbírky. :)
+17
  • PC 70
Byla jedna pohádková země. Alespoň nám jako pohádková připadá … jejím obyvatelům možná jenom trochu … anebo vůbec ne. Byla také jedna civilizovaná dračí rodina – otec Herbert, matka Berta a jejich syn Bert. Nebyli to takoví draci … jaké známě z hrůzostrašných vyprávění … tito draci vyznávali tradiční rodinné hodnoty. Dbali na hygienu, ba co víc … i na staré dračí poklady dávno zapomněli.

Těmito slovy začíná česká adventura Dračí historie a musím se přiznat, že mi tato slova natrvalo utkvěla v paměti. Ne že by to bylo nějaké velké moudro, ale byla to první česká slova v počítačové hře, která jsem skutečně slyšel na vlastní uši. Už ne jen české texty, ale konečně také český dabing! Namluvení postav se ujali herci malého amatérského brněnského Divadelního studia V při ZUŠ Veveří. Jednalo se vesměs o studenty a amatérské herce, přesto je výsledek na velmi slušné úrovni a v seznamu dabérů najdeme dvě jména, která se posléze prosadila i na profesionální herecké dráze – Iva Pazderková a Jan Budař. Samozřejmě, dabing existoval pouze u CD verze, souběžně vycházející disketová verze se musela obejít bez dabingu. Když si to tak vlastně uvědomuju, nejspíš se jednalo i o první českou hru, která vyšla na CD?

Po Tajemství Oslího ostrova a 7 dní a 7 nocí se jednalo o třetí českou komerčně prodávanou grafickou adventuru. Stojí za ní brněnské studio NoSense a hlavní tvůrce celého projektu Pavel Pospíšil se do její tvorby pustil hlavně s cílem ukázat, že dokáže naprogramovat lepší hru, než jeho spolužáci z Pterodon Software (tvůrci Oslího ostrova). Zatímco předchozí dvě hry od kolegů se inspirovaly západními hrami v podobě Monkey Islandu a Larryho, Dračí historie má vlastní námět, který je laděný hodně do pohádkovna. Možná by se jako vzdálená inspirace dal považovat Simon the Sorcerer. Jak bylo řečeno již v úvodních slovech, dostáváme se do pohádkového lesa, kde si žije poklidným životem rodinka draků. V lese také žila kouzelná hůlka Evelýna, která se jednoho dne z nudy rozhodla, že se stane zlou hůlkou a ovládne svět. K tomu si vybrala právě malého dráčka Berta za svého společníka. Jediné, na co se ale ten den zmohli, tak bylo zkamenění loutek místního komedianta. To bylo ale vše, protože již bylo pozdě večer a Bert musel domů. Tam zjistil, že se jeho otec Herbert vydal hledat staré dračí poklady. Na bedra malého Berta tak padá nelehký úkol svého otce nalézt a zároveň vypátrat a potrestat proradnou Evelýnu.

Celá hra je zasazena do pohádkového světa, který si žije svým vlastním životem. V lese najdeme levitující židle, mluvící pařezy, mluvící kroniku, obra, který jí trpaslíky, strašpytla rytíře a spoustu dalších více či méně ujetých postav. I když to tak zpočátku nevypadá, samotný les i jeho okolí je nakonec hodně rozsáhlé prostředí, autoři hovoří až o čtyřicítce obrazovek. I přes tehdy obvyklé, v současnosti však archaické rozlišení má grafické zpracování velmi podařenou pohádkovou atmosféru doplněnou o celou řadu drobných animací, které oživují celý svět. Není se také co divit, na grafickém ztvárnění se podílel pozdější úspěšný tvůrce Amanita Design Jakub Dvorský.

Velkým kladem hry je podařený interface a hlavně ovládání celkově. Již není potřeba vybírat jednotlivé příkazy pomocí slovních výrazů, ale všechno zvládá jeden univerzální kurzor, který při možnosti jakékoliv akce zčervená. Sice je nutnost zmáčknutí pravého tlačítka myši pro přechod do jiné obrazovky i použití předmětu krapet nezvyklé, přesto šlo o velký kvalitativní posun v ovládání. Také zobrazení inventáře je jednoduché – stačí najet myší k hornímu rohu obrazovky a objeví se vak, do kterého si Bert ukládá všechny nasbírané předměty. Tvůrci se také dokázali vyhnout časté bolesti adventur tehdejší doby – věčného procházení jednotlivých obrazovek sem a tam, aby se hráč někam dostal. Alternativně k chození je totiž k dispozici přehledná mapa, na kterou postupně přibývají jednotlivé dostupné lokace. Na celkovou mapu se dá dostat jednoduchým najetím myši do spodní části obrazovky.

Herní náplň je typická pro dobu, ve které byla hra vydána – důkladné procházení celým pohádkovým světem, debatování s postavami, občasný pixelhunting a hlavně řešení roztodivných úkolů. Ke správnému vyřešení některých z nich se dá dostat logickou cestou, některé jsou však hodně nelogické a tak se častokrát musí použít metoda všeho na všechno. Je to asi největší bolístka této jinak roztomilé hry, i když Bert častokrát svou průpovídkou lehce napovídá, na co by se předměty mohly dát použít. Příběh i dialogy jsou cíleny primárně na dětského (či řekněme mladšího) hráče, čemuž odpovídá i jejich stylizace a provedení včetně humoru. Také rozsáhlost celé hry je více než dostačující.

Sluší se také dodat, že hry se v novém tisíciletí ujal jeden z jejich programátorů Robert Špalek a upravil ji tak, že je možné ji spustit bez problémů přes ScummVM či Dosbox a dokonce ji poskytl zdarma ke stažení.

První česká adventura s dabingem zasazená do pohádkového prostředí byla ve své době nejlepší českou adventurou a přestože od jejího vydání uběhlo už drahně let, jako zajímavost české herní historie k zahrání určitě patří.
+17