Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Komentáře

  • PC 75
Čtvrtá Deponie je z části dost rozporuplná hra. A tou rozporuplnou částí je příběh. Předchozí díl končil tak jak končil, někteří hráči to vzali, jiní ne. Osobně mi přišel konec trojky dost otevřený na to, aby se dalo pokračovat normálně, když už by tedy měl vzniknout další díl. Tvůrci se však rozhodli obhájit si příběh trilogie tímto způsobem, což je trochu flusanec do tváře fanouškům, kterým se konec trojky nelíbil. Přes to všechno je to ale opět povedená jízda od začátku do konce.

Gooooooooooooooooooaaaaaaal! Donnnn't gooooooooooooo!

Rufus opět nadělá pořádný zmatek, tentokrát se dokonce zaplete se samotným časem. A zmatek je to pořádný, protože během hraní se hráč dostane do fáze, kdy není jednoduché přes všechny ty Goal a Rufusy rozeznat kdo je vlastně ze které časové linie. Zákysů jsem měl však méně než v předchozích dílech, ale i tak byly :)

I v Deponii Doomsday je hromada povedených lokací, zde se mi nejvíc líbily lokace na Elysiu a úkoly kolem Council of Elders. Většina postav jsou nováčci, těch z předchozích dílů tu moc není. I ty nové však stojí za to, opět slušná plejáda podivínů. Pochopitelně nechybí povedený humor, o který se samozřejmě stará hlavně Rufus, popřípadě Rufus a reakce jeho okolí.

Vizuální stránka, hudba, dabing, Goal...to je všechno opět perfektní. Ale jen jeden Huzzah song, proč? :-(

Předpokládám že pátý díl je nereálný, protože tohle je očividně konec koncovatý ze všech konců nejkoncovatější. Každopádně jsem si celou sérii užil.
+22
  • PC 70
Čtvrtý díl Deponie je pro mě podivuhodným příkladem toho, z jakých rozličných důvodů může hra vlastně vzniknout. Deponie mám rád, baví mě ten ztřeštěný humor a oceňuju, že díly mají, co se kvality týče, stoupající tendenci. Zároveň se řadím do skupiny, která nesouhlasí s koncem z Goodbye Deponia, zakončit komediální sérii tragickou událostí, to je prostě hovadina. Evidentně si to myslelo dost lidí, když hráčské protesty přiměly Daedalic k vytvoření Doomsday, kde to hodlali hráčům všechno vysvětlit.

Vysvětlování probíhá v klasických kulisách a Rufus se dál snaží pomocí svého neutuchajícího temperamentu a destruktivní činorodosti dosáhnout života na Elysiu s Goal po boku. Zásadní novotou je cestování časem, během kterého se Rufus snaží najít konstelaci událostí, která by zvrátila konec třetího dílu. Ale světe div se, nemůže žádnou uspokojivou variantu najít. Vlastně bych tu vůbec neměl remcat, dostal jsem hru navíc, žel se ale nemůžu zbavit pocitu zklamání. Někdo zvoral konec trojky, tak uděláme čtyřku, kde to zamotáme tak absurdně, aby se v tom nikdo nevyznal, ale zároveň to vyznělo tak, že to jináč udělat nešlo. A ještě na tom něco vyděláme. Ne, díky.

Veškeré podstatné výtky tedy vůbec nesměřuji ke zpracování hry jako takové. Pominu-li úmyslnou překombinovanost, vše funguje, jak se na Deponii sluší a patří. Problém je v jednom velkém "trhněte si" ze strany vývojářů a přestože je Deponia Doomsday kvalitní adventurou, raději bych ji oželel výměnou za uspokojivé zakončení původně zamýšlené trilogie.
+21
  • PC 65
Čtvrtý výlet do Deponie není ani sequel ani prequel, ale tak nějak oboje a ještě spousta mezi tím. Po uzavřené triologii je to očividná reakce vývojářů na reakce hráčů na ne moc povedený konec, která vysvětluje proč to vlastně skončilo tak jak to skončilo a nemohlo to skončit jinak. Spoustu fanoušků to urazilo, protože ono je to svým způsobem takové jedno velké fuck you všem, kterým se konec nelíbil. Už jenom odstup tohoto volného pokračování je znatelný z každého detailu (chybí klasický tutorial, je tu jen jedna Huzzah song, nový parťák...), ale jinak je to víceméně typická Rufusovská šílenost plná absurdního humoru, kuriózních situací a ještě kurióznějších postaviček. Opět se tady v menší či větší míře mihne většina charakterů z předchozích dílů nebo se o nich aspoň mluví a pak je zde samozřejmě znovu nával postav zbrusu nových. Osobitá animace a hratelnost se taky neokouká. Ale celkově jde prostě poznat, že tato nástavba neměla původně vůbec vzniknout. A ani já nemůžu popřít, že se po čerstvém dohrání cítím tak nějak uraženě.

Pro: humor, animace, hratelnost, lokace, postavy, dabing

Proti: z pasáže na čas by se člověk zbláznil

+18 +19 −1
  • PC 85
Už je tomu viac ako rok ako som písal posledný komentár a 10 mesiacov, čo som dohral nejakú hru. Sám neviem, prečo ma chytila sladká chuť niečo si zahrať. Možno to je aj tým, že na Steame mám desiatky zaujímavých hier, ktoré som ešte ani nenainštaloval. A keďže už rok mi v knižnici chátra Deponia Doomsday, rozhodol som sa, že si ju konečne zahrám. Po prvých troch dieloch som mal hype, ale ten časom vyprchal. Popri seriáloch sa vo mne objavilo prázdne miesto, ktoré by mohla vyplniť práve štvrtá časť o Deponii.

Celá hra je mindfuck. Počas celého príbehu som sa cítil ako na drogách. Nie je to sequel ani prequel, ale v hlbokej podstate je to všetko. Základom hry je cestovanie časom, ktoré je trochu mätúce. Pri niektorých sekvenciách som si časovú líniu vedel zoradiť behom chvíle, ale boli aj také momenty, kedy si môj mozog chcel dať dovolenku. Našťastie všetko ostalo po starom. Z Rufusa stále srší svojský humor, ktorý ma nikdy neomrzel. Staré a hlavne nové postavy sú tiež veľmi originálne. Nové lokácie nemajú chybu a bola radosť sa v nich prechádzať. Dialógy a dabing bol znamenitý. Kvalitná 2D grafika a hrateľnosť sa od predchádzajúcich dielov značne nepozmenila, čo je de facto dobre.

Zhrnul by som to ako vskutku neobyčajné "pokračovanie" Deponie. Za iných okolností by hra kľudne nemusela ani vzniknúť, ale cestovanie časom dodáva hre špeciálny zážitok, aj napriek tomu, že to miestami bolo vcelku mätúce.

Pro: Príbeh, Rufus, postavy, humor, lokácie, ...

Proti: Niektoré časové sekvencie

+17
  • PC 60
Posledních pár týdnů jsem herně bloudil ve světě Deponie. Říkal jsem si, že když už, tak na plno. Takže jsem si užil hodiny a hodiny ve světě nelogiky. A nebýt tohoto dílu, asi bych byl spíš i nadšen.

Deponia Doomsday nebyla plánovaná. Je to na ní totiž hrozně znát. Fanoušci původní trilogie asi úplně nezvládli finále, které bylo všelijaké, jen ne podle očekávání většiny. Patrně. Takže to tvůrcům nedalo a ještě jednou se sešli, aby vydali čtvrtý díl a na vlnách nelogiky pokračovali až do totálního extrému.

Zatímco v předchozích dílech se roztrojila Goal nebo Rufus, popřípadě jste si tu tvořili vztah k postavám, které vlastně jsou neživé. Popřípadě si tu užívali klonování a já nevím co ještě všechno dalšího. Bědovali, kam tvůrci až zajdou, bědovali nad obtížností hry způsobenou tím, že si pro postup hry vytvořili berličky tak, jak je prostě po hromadném zhulení hašiše napadlo. A přitom se v rámci sebetrýznění kochali pěkně nakresleným prostředím, kvalitním hudebním podkresem, zábavnými charaktery, vtipnými dialogy, neméně povedeným dabingem, tak tady je to všechno trošku jinak. Trošku moc tlačeno na pilu. Trošku moc do extrému a často bez toho, co Vás tak bavilo u předchozích dílů.

Hlavním tématem tohoto příběhu je cestování v čase. Tady si ale tvůrci nelámou hlavu vůbec nad čím, takže teorie relativity, paradoxu, strun a bůhví čeho tady dostávají na prdel snad nejhůř, co jsem kdy kde viděl. Ve výsledku jsem vůbec nevěděl, která bije a jenom ledabyle chodil po prostředí a různě naklikával s tím, že se snad něco stane. Také tu ale chybí většina vedlejších postav, kvůli kterým mě předchozí díly tak bavily. Jsou tu zase jiné, ale už to prostě není ono. Ano, s Rufusem a Goal se vracíte v čase do momentů předchozích dílů. Mohlo by to být fajn, ale těch momentů je strašně málo a jsou děsně něvyužité. Když už ale mají přijít s prostředím novým, je to s ním vlastně hrozná nuda.

Zde se mi poprvé stalo, že jsem přeskakoval dialogy. Zde se mi poprvé stalo, že mě příběh vůbec nebavil, protože se vysmíval celé předchozí sérii. Zde se mi také poprvé stalo, že mě vůbec nebavila Goal. Jindy protivná, ale vtipně protivná. Dnes s moderním krátkým účesem a zadní pleškou snad tvůrci nemůžou myslet ani vážně. Nakonec to stejně skončilo na posrání, takže k čemu vůbec ten čtvrtý díl vznikal? 

Dokonce tu chybí i bard Huzzah, který vždycky určil novou kapitolu nějakou zábavnou hudební hřičkou...a musím říct, že na něj jsem se obzvlášť vždycky hodně těšil.

Přitom hudba je tu opět super a prostředí je také hezky nakreslené. Jen právě u tohoto dílu se projevilo to, že u Deponie je velice tenká hranice, kdy ze ztřeštěného a zábavného příběhu může vzniknout absolutní fraška. To se zde bohužel stalo. A i přesto, že tvůrci z Daemonic studia mají zkušeností na rozdávání. Tady to čistě a jednoduše přehnali se vším, co původní trilogii tak povyšovalo. Dokázala vytvořit nejšílenější adventurní příběh na trhu a ještě k tomu hráče bavit. Tady už je to ale jednoznačně k pláči.

Pro: Návrat jsem chtěl, návrat jsem dostal. Zvukově a vizuálně tradičně dobré.

Proti: Příběh, řekl bych, je čirý epic fail. Se vším všudy.

+15
  • PC 70
Poslední Deponia je za mnou... díky bohu. Co mám vlastně o hře psát? Ovládání, grafika, herní principy, nelogické kombinace, šílený humor (reTardis, univerzita plná nerdů, doslovný dědečkův paradox), nic z toho se nezměnilo. Rufus už není tak šílený idiot, ale jeho činy působí stále stejnou destrukci, takže tady taky změna žádná. Je tu opět spousta miniher, nejvíce mě pobavila variace na klasický čtverečkový dungeon. Některé minihry přináší otravný, myš ničící "button mashing". A pár míst přináší ještě otravnější časový limit. Kupodivu to herně nebylo zas tak obtížné jak předchozí díly, ale ani tady jsem se bez návodu neobešel. 

Nejotravnější novinkou jsou achievementy, které jsem v původní trilogii v GOG verzi neměl, ale tady jsou. Hledání ukrytých čepic jakoby vypadlo z těch všech hidden object her, achievementy jsou povětšinou totální stupidity typu nech kozu 10* přeskočit ze střechy na střechu. A protože jsem sběratel, tak jsem zkusil získat všechny... což se mi skoro povedlo. Jeden achievement ovšem předpokládá vytvoření 243 kombinací zvířátek v jedné minihře. Ta obsahuje tři cartridge, jejich přehazování, programování a následné testování... a na to jsem prostě neměl nervy... zabralo by to odhadem tak 3-4 hodiny a zkrátka sběratelství má své hranice. K čemu proboha potřebuje adventura achievementy?

Takže hlavní novinky se týkají příběhu. Bez SPOILERů se neobejdu - Rufus na konci původní trilogie umírá. Jak na to navázat? Inu máme tu Rufuse z minulosti, který žije v Kuvaqu, chodí s Toni a má sny o budoucnosti. Do toho se zaplete (ne)jeden cestovatel časem a zápletka může začít. Rufus se konečně podívá na Elysium hned ve dvou časech, dostává se do paradoxního času kde různé časy existují vedle sebe a všude způsobuje chaos a destrukci. Cestování časem také znamená backtracking a několik scén, kde musíte znovu sesbírat a použít věci, občas trošku jiným způsobem.

Řekněme tak šesti z osmi kapitol se hra drží relativně při zemi, ale na konci vypukne peklo. Milion časových portálů, prolínající se a ovlivňující se časy, několik verzí Rufuse, Goal a několik časových smyček. Viděl jsem spoustu filmů, seriálů, her či knížek s cestováním časem, časovými smyčkami či alternativními realitami, ale přiznám se, že ten chaos, maglajz a totální šílenství na konci jsem absolutně nechápal, pochopit jsem se ho ani nesnažil a myslím že to nepochopili ani tvůrci. Všechno to vede k jasnému, očekávaném konci, tradičnímu to klišé příběhů o cestování časem že minulost se změnit nedá a každá změna vede k totální katastrofě.

Závěrem? Deponia Doomsday, stejně jako celá série mě relativně bavila. Bylo fajn dohrát nějakou sérii kterou jsem ještě nehrál. Herně to byly opravdu tuhé, obrovské adventury ze staré školy, humor se nezastavil opravdu před ničím a i ten herní svět se mi líbil. Jen škoda, že autoři neznali co se týče příběhových zvratů míru a škodolibě servírovali jeden pitomý konec za druhým.
+9