Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Command & Conquer: Tiberian Sun

27.08.1999
82
219 hodnocení Platformy
Žánr

Forma
freeware (dříve placená hra)
Rozsah
samostatná hra
Multiplayer
ano

Druhý díl tiberiového universa Command & Conquer začíná v r. 2030 po událostech kampaně Tiberian Dawn za Global Defense Initiative (GDI). Kane je považován za mrtvého, Brotherhood of Nod je v rozkladu, v jeho čele stojící generál Hassan bratrstvo vede do náruče GDI. Nod však ve svém středu stále má početnou skupinu pravověrných a Kane jen čeká na vhodnou příležitost. Vysoce postavený důstojník GDI Michael McNeil v kampani Evolutionary Response zbaví svět tohoto fanatika a jeho přívrženců. V kampani Deus Ex Kane za Nod dřívější první muž frakce Black Hand, velitel Anton Slavik, právě křivě odsouzený k popravě, odstraní Hassana a nechá Kanea se vrátit a instruovat jej k "novému začátku"…

Singleplayerové kampaně jsou protkány hranými sekvencemi, ve kterých excelují James Earl Jones jako generál GDI James Solomon, hlavní hrdina prvního Terminátora Michael Biehn jako McNeil, Christine Steel jako mutantka Umagon a na druhé straně Joseph David Kucan coby "zlosyn" Kane, Frank Zagarino jako Anton Slavik nebo Monika Schnarre jako poručík Oxanna Kristos. Scénky jsou zasazeny do řídicích středisek obou soupeřících stran, nebo do Kodiaku, leteckého transportéru McNeila, či Montauku, podzemního APC Slavika. Atmosféru dotvářejí umělé inteligence řídicích počítačů - EVA v případě GDI a CABAAL na straně Brotherhood of Nod.

Arzenál zbraní se vyznačuje high tech nádechem. Zatímco GDI staví na pomalých a odolných jednotkách, orbitálním iontovém dělu a neprůstřelné ochraně Firestorm, Nod si libuje v maskování, taktice hit & run, podzemních jednotkách a experimentech s mimozemskou technologií. Mimo jednotky obou hratelných stran se na bojišti objevují tiberiové formy života. Ve hře se těží jedna surovina, i když ve dvou variantách; modré tiberium se ve srovnání se zeleným v rafinériích mění na kredity ve výhodnějším poměru. Herním prostředím jsou zpravidla zničená města na pustině nebo sněhu. Grafické zpracování nově simuluje 3D terén - dělostřelectvo nebo superzbraně po použití zanechávají v zemi díru.

Hra byla v únoru 2010 včetně datadisku Firestorm uvolněna jako freeware.


Poslední diskuzní příspěvek

@Paul (21.01.2020 11:53): Ja to chodil hrat kolem roku 2000 do herny.

Zahraj si to. Doporucuju. Ja ted hral RA3: Uprising, Tiberium Wars a mam rozehrany jeste Kane's Wrath. Pak mozna budu chtit necim pokracovat, jeste uvidime, cim presne.

V Tiberianu mi ty filmecky prisly lepsi, ve vsech tech zminovanych (novych) titulech se furt divaji do kamery a mluvi k tobe. Jako ze tam stojis. Ty scenky nejsou proto nekdy moc uveritelny a je videt, ze to je ohejbany pres koleno. V TS to bylo jako pribeh, kterej pozorujes ty. Pusobilo to prirozenejc a nevznikalo tam misto pro preslapy.

Nejlépe hodnocené komentáře

  • PC 80
Pokračování legendární série, používající pro své tradiční filmečky dokonce renomované herecké tváře (Michael Biehn jako McNeil nebo James Earl Jones v roli generála GDI),přišlo ve své době s inovací jednotek a snížení rozdílů mezi bojujícími stranami GDI a NOD. Hratelnost zůstala na vysoké úrovni, na střední obtížnost je AI protivník dokonce výrazně hloupý, což určitě ocenil nejeden začínající RTS nerd nebo každý, kdo si chtěl někdy ukrátit dlouhé hodiny nudy (během pracovní doby v kanclu?) aniž by měl nervový tik z neporazitelnosti soupeře. Klasická izometrická grafika dostala velmi slušný facelift, v tomto směru spokojenost, v systému hry bych snad ocenil jen rychlejší vývoj v možnostech výběru jednotek, protože dostat tu nejlepší až v poslední misi potom není žádná zábava :-)

Pro: grafika, hratelnost, nové jednotky, krásně přehrávané filmečky, legendární značka

Proti: stupidita AI

+16
  • PC 90
Nikdy som nebol nijakým vyznávačom strategických hier, no každé pravidlo musí mať nejakú výnimku. V mojom prípade je to séria Command & Conquer.

Tiberian Sun (ďalej len TS) nijak nevybočuje zo série C&C. Máme tu akčnú a dynamickú hrateľnosť, hrané cutstcény a samozrejme záporáka Kanea, ktrorý opäť túži ovládnuť svet (alebo niečo podobné).
Pokiaľ ide o tie spomínané cutscnény, ako fanúšika Terminátora ma potešila prítomnosť Michaela Biehna, ktorý stvárnil Jack McNeila a svoju úlohu si náležito užil.

Hrateľnostne hre nemôžem vytknúť asi nič. Hra je rýchla, náplň misií je rôznorodá, široký výber jednotiek a budov a pre mňa primeraná obtiažnosť.
Aby som len nechválil, dosť ma zamrzela absencia Mammoth Tankov, ktoré podľa mňa k C&C sérii neodmysliteľne patria, ale s tým sa nedá nič robiť.

Na záver môžem povedať, že TS je po Red Alerte 2 druhá stratégia, ktorú sa mi podarilo dotiahnuť do zdárneho konca a zároveň sa pri hraní baviť. A to je v mojom prípade jav nie až tak často vídaný.

"One Vision, One Purpose"

Pro: hrateľnosť, príbeh, obtiažnosť

Proti: absencia Mammoth Tankov, niekedy nie celkom dobre vyriešené briefingy

+14
  • PC 90
Command & Conquer: Tiberian Sun je parádní strategická hra, kterou jsem dokázal dohrát. Je to ještě stará klasika u které si nemůžete vybrat optížnost, která je pevně dána. Mám rád obě strany GDI i NOD. Sice obě strany jsou lidi, ale i přesto jsou rozdíly v budovách a v typů jednotkách. Některé mise byly oříšek a strávily jste tím pak nad jednou misí hodně času. Akorát jsem neměl rád to, že pokud vám padne voják na tibériovém poli tak z něho vylezlo něco jako tekutinová potvora, která sice nic nedělala, ale problém byl, když se dvě ty potvory setkaly. Spojily se a stalo se z něho větší monstrum, které sotva šlo zabít a bylo velmi argesivní a dokázalo vám zničit celé budovy. Taky jsem se vždycky pobavil, když pěšáci NOD, kteří byli pod palbou začali řvát ,, Medic !!!", ale oni žádného medica nemají :D ( jedině pokud nevezmete enginera a opsadíte kasárnu GDI pak už můžete stavět medica). Neměl jsem rád moc mise ve kterých jste měl jen pár jednotek a dělal jste spíš takovou procházečku. Tehdy je každý voják drahý a zrtráta jednoho vojáka je dost nenahraditelná. Sice jsem to přes net nehrál, ale počítač je buď blbý a nebo až moc dobrý :D a vyzná se tam i méně skušený hráč páč to není přeplácené blbostma

Pro: Pěkná grafika, filmečky, hratelnost, legenda, hra na dlouhou dobu

Proti: nic prostě supr hra

+13
  • PC 90
Tiberian Sun, neboli druhý díl GDI/NOD linie přišel v roce 1999 a přinesl pár drobných vylepšení a doladění se zachováním všeho podstatného.

Píše se rok 2036 a nový konflikt mezi GDI a NOD je na spadnutí. A stojí to tentokrát opravdu za to. Pryč jsou prokládané filmečky (na svou dobu vynikající) i tragické herecké výkony. Westwood angažoval sice béčkové, ale známé a slušné herce. Takže na straně GDI koukáme na Michaela Biehna který to měl slušně rozjetý v 80. letech, nebo na charismatického Jamese Earla Jonese. Na druhé straně je tu Frank Zagarino, béčkový akční herec 90. let, který se drží slušně.

Zlepšilo se i celkové podání příběhu. Už tu nejsou bezejmenní velitelé, ale plnohodnotné postavy. Oba hrdinové operují z mobilní základny, přičemž hlášky, rozmístění posádky a vybavení vzdáleně připomíná Star Trek. Bitevní scény vypadají skvěle, třeba zoufalý boj s Mammothem verze II. je fantastický. A samozřejmě samotný příběh. V GDI kampani se ujmete frajerského Michaela McNeilla, který si z rozkazů od uřvaného generála Solomona zas tolik nedělá. V kampani Vás čeká záchrana civilistů, pátrání po sestřeleném UFU, spojenectví s mutanty a snaha zabránit Kanovi ve vytvoření tibériových raket. Nechybí ani ztráta bratra či rodící se vztah s mutantkou Umagon. Za NOD je to ještě zajímavější. Pokud Kane je charismatický šílenec, Anton Slavik je voják tělem a duší, který sice oddaně slouží Kanovi, ale bez větších emocí i zločinů proti lidem. V jeho kůži se vypořádáte se zrádci v NODu, budete získávat materiály z UFA, dostává mutanty na svoji stranu a snažit se zničit velitelství GDI. Obě kampaně jsou navíc celkem propojené, události dá se říct navazují, některé postavy se objevují v obou kampaních a Slavik s McNeillem se i střetnou. Samozřejmě konec je platný jen jeden.

Zlepšilo se i to ostatní. Jednotlivé mapy jsou plné městeček (které za NOD s gustem zničíte), nechybí různé skalní převisy, mosty (jdou zničit i opravit), občas narazíte i na nějakou prastarou základnu s původním vybavením. To vše v mírně izomerickém pohledu. Pathfinding na těchto mapách konečně funguje, soupeř konečně nepodvádí, umělá inteligence je výborná, je vidět za ty 4 roky tvůrci mákli.

Další drobné vylepšení jsou samotné mise. V průběhu hry máte mise povinné a pak nepovinné, které můžete přeskočit. Ale když je splníte, v té povinné máte pak určitou výhodu - například pokud zachráníte mutanty z vězení, ti poté sabotují veškerou elektronickou obranu. Misí je tak mnohem více - 17 resp. 18 a na lehčí obtížnost bez problémů dohratelné. V rámci výstavby přibyla skvělá možnost naklikat jednotky do zásoby - můžete jich objednat najednou pět. Jednotky získávají zkušenosti a jsou poté silnější.

Jinak je to díky bohu totéž. Občas bráníte, občas máte menší jednotku, občas je to klasická výstavba, výroba obří armády a rozmetání soupeře na prach. Jediným problémem je opět nevyváženost. GDI má prostě mnohem silnější jednotky. Létající infantérie, silné disruptorové tanky na ničení budov, obří kyborgy titány (které jsem nepustil z rukou do konce hry). Ano NOD má více možností v obraně (obelisky světla), v zákeřnosti (stealth tank i stealth celá základna, špion) v boji na dálku (artilérie). Když přijde na boj zblízka tak je to ale totéž co předtím. Slabé plamenometné i stealth tanky a i ten silný tank je proti titánovi slaboučký. A zatímco s armádou titánů jsem poslední kolo za GDI vyčistil bez problémů, za NOD mi nestačilo ani 60 tick tanků k dobytí základny (naštěstí nebylo potřeba). Potěšily komanda, GDI má třeba Ghost Stalkera, který zabije jednou ránou většinu vojáků i vozítek, umí odpalovat budovy a ještě se léčí v tibériu. Díky tomu jsem s ním dobyl jednu celou misi, na kterou jsem podle tvůrců měl budovat základnu.

Takže shrnutí? Skvělá hratelnost zůstala, přibylo pár drobných vylepšení a doladění chybiček z předchozích dílů a především parádně podaný, zahraný a natočený příběh. Takže 90%.

Pro: Příběh a herecké výkony, vylepšení a doladění se zachovanou hratelností.

Proti: GDI je opět silnější než NOD.

+11
  • PC 95
Do příchodu Tiberium Wars určitě nejlepší díl C&C ságy. Sice jsem ji nedohrál (nedostatek času a ztráta média při stěhování udělaly svoje), ale náramně jsem si TS užíval. Perfektně vybalancované strany - strašně jsem si oblíbil NODy a jejich záškodnické jednotky, především ty krtkovací (jo, GDI hráči by měli uctívat dlažbu a MRAV :D). Příběh poutavý, velkou roli tam hráli mutanti, především krásná Umagon. Pro mne nejlepší (zatím) Command & Conquer.

Pro: NA tehdejší dobu grafika, hudba, video sekvence, příběh, NODi!!

Proti: Nevím, nic mne nenapadá... možná někdy až moc vleklá hratelnost

+2 +6 −4