Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Bermuda Syndrome

31.12.1995
77
19 hodnocení Platformy
Žánr

Forma
placená hra
Rozsah
samostatná hra
Multiplayer
ne

Jste pilotem bombardéru B-17 za 2. světové války, který je sestřelen a vy se ocitnete jako jediný přeživší v džungli, kde uvidíte svázanou princeznu, kterou zachráníte před dinosaury. V příběhu plném hádanek, úkolů a nebezpečí musíte dovést princeznu nazpět k otci a vypořádat se se zrádcem z království. Hádanky a úkoly jsou často vtipného rázu (krokodýl vám neuhne z cesty dřív, než zastřelíte ptáka, aby se nažral a odplaval; nepoužijete zbraň dřív, než vám uschne atd.). Pro některé úkoly budete potřebovat pomoc princezny, kterou nejdříve musíte ke spolupráci přesvědčit. Budete používat teleporty, bojovat s obrovskými potvorami a to všechno proto, abyste si vzali princeznu za manželku a nebo se vrátili zpátky ke své jednotce.


Poslední diskuzní příspěvek

Škoda promarněného potenciálu. Ta krásná část "na povrchu" je ubíjena nudnými skákacími přehod-páku částmi v ošklivém podzemí. Pohyb postavy je úděsný, nepochopitelně neumí vyskočit na některá místa, plave příšerně pomalu a zakopává o různé nesmysly jako jsou brouci na stropě, apod. načež padá v groteskních pozicích do lávy.

Lokace na povrchu jsou sice namalované krásně, ale bohužel polovina z nich je tam jen tak do počtu, protože neobsahuje vůbec nic, takže je stačí proběhnout.

S 2D adventurou to nemá nic společného, změnil jsem žánry, protože se to jasně snaží kopírovat Another World a Prince of Persia. Bohužel to ve finále vychází jako levná kopie.

Aspon ten konec se povedl.

Nejlépe hodnocené komentáře

  • PC 90
Bermuda Syndrome kráčí ve šlépějích her Prince of Persia, Blackthorne, Another World a Flashback: The Quest for Identity. Jako pilot sestřeleného bombardéru se dostanete do džungle, kde zachráníte princeznu před jistou smrtí. Následně je třeba zachránit celé království, aby bylo možno dostat se zpátky do původního světa ke své jednotce. Hra je pojatá jako plošinovka s některými nápady přejatými z výše zmíněných klasik. Pobíhání a skákání po plošinkách jako by Prince of Persia z oka vypadlo, plavání zase připomene Another World, používání brokovnice Blackthorne a používání předmětů Flashback: The Quest for Identity. Nalezneme zde ovšem obrovskou spoustu dalších originálních nápadů, nemluvě o tom, že hra sestává ze zhruba 250 obrazovek.

Brokovnice má sice nekonečno nábojů, nicméně v jeden moment jich pojme pouze pět a je třeba ji nabíjet. Vzhledem k tomu, že někteří nepřátelé snesou více než pět ran, je nutné v bojích lehce taktizovat. Ne každého nepřítele je nutné/možné zabít brokovnicí, některé lze odlákat používáním předmětů, jiné vyšachovat pohybem nahoru/dolů, další lze poštvat navzájem proti sobě. Brokovnicí je možné také mířit po různými úhly směrem vzhůru, což člověk ocení například při boji s ptactvem. Druhá zbraň je meč, kterým lze provádět dva druhy útoku, sek a výpad. U výpadu postava realisticky změní střeh, opět lze dobře taktizovat spolu s ustoupením při útoku protivníka. Kromě zbraní postava používá další nalezené předměty (nůž na řezání lián, teleportační kámen a další) a samozřejmostí jsou hádanky spojené s přepínáním pák a podobné klasické záležitosti.

Další přidaná hodnota spočívá v komunikaci se zachráněnou princeznou. Je nutné ji správně vedeným dialogem (bavit se lze i s dalšími NPC) občas nasměrovat k řešení problému, naopak funguje také jako rádce, když si pro změnu neví rady hráč. Princezna následuje hráče při průchodu úrovněmi (nicméně neumí skákat do dálky a občas je tak je úkolem hráče jí občas připravit alternativní cestu), je třeba ji chránit před nepřátelskou faunou (nicméně není tak hloupá, aby sama vyhledávala nebezpečí). Bez spolupráce s ní není možné vyřešit některé hádanky (např. klasika se stoupáním na dvě plošinky současně), opět kvituji s povděkem, že se chová zcela logicky a není nutné jí nijak říkat, že má na dané plošince zůstat stát.

Celou záležitost korunují vtipné dialogy (u dvojice po sobě jdoucích dvojsmyslných narážek na předchůdce hry v dialogu hrdina - král jsem jako velký fanoušek žánru regulérně brečel smíchy). Ocenil jsem také, že některá místa je možné minout a některé problémy řešit více různými způsoby, i když občas bylo možné se po některých akcích zaseknout nadobro. Což na druhou stranu zase řeší možnost kdykoli uložit hru.

Bermuda Syndrome je geniální záležitost, která nekončí u inspirace staršími klasikami, ale přidává spoustu nového obsahu, aby se tak sama stala inspirací pro hry následující.

Pro: originalita, délka, výborně vymyšlené zbraně, spolupráce s princeznou, dialogy

Proti: občasná nemožnost pokračování při provedení určité akce

+20
  • PC 75
Konečně jsem sehnal a dohrál Bermuda Syndrome! Hru kterou jsem legálně i nelegálně sháněl hodně hodně let a narážel pořád na tytéž problémy. Nemožnost přepnout do fullscreenu bez zasekávání hry, chybové hlášky při ukládání, nefungující menu. Nakonec pomohlo staré dobré uložto a hra po celodenní pařbě padla. Musím říct, že se to neobešlo bez mírného zklamání.

Moje očekávání byly něco ve stylu Prince of Persia/Flashback v nádherné grafice. A ono to v podstatě i platí, ale ve hře jsou věci, které mi dost vadily.

Začnu ale pozitivem a tím je jednoznačně grafika. Ručně kreslená, plná barev, okouzlujících pastelových scenérií, kde skoro každé prostředí vypadá úchvatně. Pestrobarevná džungle plná prehistorických tvorů, rozmlácené ruiny dávné civilizace, monumentální palác. Kazí to jen nudné podzemní pasáže, které se bohužel vyskytují v hojném počtu a kde si grafici až na pár výjimek (pavoučí jeskyně) vzali oddech. Musím ale říct, že po vizuální stránce jsem si dlouho žádnou hru tak neužil.

Díky grafice by mohla být hra velkolepým dobrodružným příběhem. V parádním intru sledujeme, jak je za druhé světové sestřelen pilot Jack Thompson. Jeho letadlo ale při pádu proletí nějakým portálem, přičemž stihne useknout hlavu dinosaurovi, který se zrovna chystal posvačit oběť - princeznu Natalii. Ta není příliš vděčná, její oběť měla uzdravit umírajícího krále, nicméně se s Jackem vydává na průzkum pravěkého světa. Světa ve kterém žijí všemožní dinosauři, na zemi si to rozdávají triceratops a t-rex, v oblacích se vznáší pterodaktylové, v jeskyních číhají odporní pavouci a štíři, v ruinách pro změny barbarský opičí kmen.

Mohlo to být parádní dobrodružství, jenže Natalie je pitomá kráva a Jack rádobyvtipný dement, jejich dialogy jsou naprosto otřesné. On ji urazí, načež ji políbí a ona se do něj zamiluje, to vše tři obrazovky od začátku... ech. Záporák je chodící klišé, totéž moudrý mudrc, král prolamuje čtvrtý rozměr a mluví o Prince of Persia a mocné magii zvané sequel...

Samotná hratelnost je většinou slušná. Jack umí běhat, skákat, přitahovat se s slézat plošinky jako princ, umí kotoul a v soubojích používá brokovnici, která se po pěti výstřelech musí dobíjet. Občas je to adrenalin, když na Vás útočí tři rychlí raptoři, nepřátelé totiž vydrží docela dost. Skákání bohužel trpí tím stejným neduhem jako Prince - nutností se odrazit s obrovským předstihem, jinak ale kupodivu skoky nejsou zas tak obtížné. Při bojích se střetne s rozličnou faunou, dá se říct, že 95% hry zvládnete s brokovnicí, která si poradí s dinosaury, pterodaktyly, opičími lidmi i různými brouky.

O to nepochopitelnější je finále, kde hrdina získá meč, proti němu stojí strážní jako z Prince of Persia a souboje probíhají na meče. Systém boje mi přišel zmatený, nepochopil jsem jak se krýt, takže taktika byla bodnout a ustoupit. Proč bojovat mečem, když máte brokovnici? Inu brokovnice z nějakého záhadného důvodu neúčinkuje, asi strážní mečem umí vykrýt salvu broků, jinak si to neumím vysvětlit.

Kromě bojů a skoků Vás čekají puzzle. Občas vymakané - ulovíte malého dinosaura, zavěsíte na liánu a necháte princeznu aby ji posílala nad řeku s krokodýlem. Jakmile vystrčí čumák, ustřelíte mu ho u samé pr... :) Občas musíte využít Natálii k zatěžkání nějaké plošinky, spolupráci s lanem, jindy ji tvoříte alternativní cestu, protože Natalie neumí bojovat a neumí skákat, umí pouze vylézt/slézt překážku. A většinou si hrajete s pákami, přičemž jeden podobný puzzle je asi na 10-15 obrazovkách a dal mi fakt zabrat.

Hratelnost by nebyla špatná, kdyby tu nebyly ty drobnosti. Naprosto příšerně pomalé podvodní pasáže. Bugy hlavně s Natálií. Ta Vás věrně následuje a zastaví se, pokud je někde nebezpečí, ale občas se zasekne a nehnete s ní ani heverem, což znamená load. V jednom dlouhém puzzle mi prostě zmizela a opět přišel load. Je tu naprosto příšerná neintuitivní pasáž se vznášejícím se vorem a lovením vzdušných proudů.

A pak jsou tu dead endy. Pokud zabijete na začátku t-rexe, ten si to nerozdá s triceratopsem a vy ho prostě neustřílíte. Jindy jsem vlezl do vedlejší chodby pro bonusovou energii, ale zpátky to nešlo, protože jsem měl jít o pár obrazovek dál a zajistit plošinku. Ten druhý dead end přišel asi ve třetině hry a já musel začít znovu.

Obtížnost zdánlivě neguje ukládání kdekoliv. Díky tomu odpadne frustrace z nepovedených skoků i soubojů, ale můžete se dostat do dead endové pasti jako já. Ukládání totiž funguje tlačítkem s, nahrávání pak tlačítkem l. Pomocí +/- můžete přepínat sloty, aniž byste viděli kam ukládáte, ukládání přes menu nefunguje (bug). Přes verzi upravenou pro moderní systémy a nastavení kompatibility mi hra občas spadla, jednou zatuhla při nahrávání a save byl v pr...

Poslední výtka - outro je asi dvacetisekundová příšerně odfláknutá animačka s useknutím hlavy záporákovi, pak následuje rozhodnutí, které vlastně rozhodnutím není a po něm už jen titulky.

Zkrátka a dobře, čekal jsem naprostou klasiku a dočkal se nádherně vypadající hry se slušnou hratelností, mizerným příběhem a spoustou drobností, které mě štvaly celou hru. Proto jen 75%.
+16
  • PC 75
Bermuda Syndrome svým způsobem završuje tradici vynikajících akčních 2D adventur první poloviny devadesátých let. Těžko v ní přehlédnout odkazy na Another World (teleportace do jiného světa bizarních bytostí), Flashback (elegantní pohyb hlavního hrdiny), Blackthorne (ach ta brokovnice) nebo první dva díly Prince of Persia (záludné jeskyně a úžasné šermířské palácové finále). Hra bez debat převyšuje zmíněné klasiky na tehdejší dobu úžasnou grafikou v SVGA (640x480) rozlišení. Na některé pitoreskní scenérie (džungle či starobylé město) je i dnes radost se podívat. Ve srovnání s etalony žánru mi tady však poněkud chybí vtažení do děje, nechci říct hratelnost, spíš takový ten těžko popsatelný optimistický pocit radosti ze hry. Některé pasáže (hlavně podzemní) mi přišly tak nudné, že jsem postupoval dopředu jen "z povinnosti".

Obtížnost jest vysoká - i když, jak se to vezme. Smrt číhá skoro v každé obrazovce, ale díky tomu, že můžete kdykoliv ukládat, lze projít veškeré akční pasáže bez ztráty kytičky. Zbývají pak už jen logické špeky, kterých si zejména v katakombách užijete do sytosti. Abych pouze nekritizoval, líbilo se mi připojení druhé postavy (domorodé princezny) k vašemu hrdinovi. Hlavně to, jak se musíte naučit ji nepřímo vést, při řešení problémů počítat s jejími nedostatky (neschopnost plavat a přeskakovat překážky) a samozřejmě využívat její přednosti. Zvuky znějí spíše průměrně, hudba je slušná, za to úvodní a finalní video nic moc. Ke konci mě příjemně překvapila dávka suchého humoru.

Bermuda Syndrome je velmi dobrá hra těžící především z minuciózní grafiky. Řekl bych ale, že její forma lehce zvítězila nad obsahem. Ostatně, zkuste ji a posuďte sami.

Pro: Detailní grafika, hudba a spolupráce s druhou postavou

Proti: Monotónnost a nezáživost některých částí hry

+15
  • PC 85
Tahle 2D adventura má co do sebe. Opravdu by to byla pecka, kdyby se autoři rozhodli tuto jinak skvělou hru předělat do 3D. Musím říci, že je také dosti těžká ( pro mě!!). Ve hře je několik záludností se kterýma musíte počítat, co se týče použití zbraně , když jste se zrovna koupali, ne každá podlaha je pevná a chlupatí opolidé nejsou vašimi přáteli. Na 2D adventuru, jsou postavičky až nečekaně pěkně rozpohybováné.

Pro: hádanky, rozpohybované postavičky

Proti: snad nic

+7