Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Diskuze

@MIGtheDRAGON (24.12.2020 20:20): Docela dost hnus, doufám, že ta nechutnost nebude ústředním motivem případné sběratelky. Nechci žádné odporné PVC sošky a už vůbec ne skulptury parazitů. Cover by měl vypadat jako nějaký starý kodex, jestli by tam měl být někdo napadený tou pijavicí, tak je to pro mne sběratelská stopka. Něco podobného kazilo krábli od druhého LoL. Tak snad se to nebude u BGIII opakovat, pokud tedy vůbec nakonec bude nějaké spešl vydání na placce.
Myslím, že řešit early access u Larianu, potažmo BG3 je naprosto zbytečný. Dělají tak hry posledních x let a zdá se, že s tím mají dobré zkušenosti. A já jako koncový uživatel s jejich hrama taky :)
@Richmond (05.12.2020 11:03): Slůvko "vždy" jsem nepoužil. Nicméně existují desítky případů her, které vznikly nebo jsou HC díky early accesu. Znám taky pár příkladů kdy si tvůrci vytřeli s komunitou early access hráčů nehorázně prdel. O opačných případech nic nevím.
@Sadako (05.12.2020 15:54): Pokud jde o podněty hráčů, kteří již hru koupili, tak samozřejmě tato výtka padá. Současně s tím je ovšem třeba vzít v úvahu právě to, že lidé, kteří nějakým způsobem přispěli na vývoj (early access, kickstarter atd.) se o to více cítí být oprávněni do následného vývoje kecat.
@Phoenix (05.12.2020 15:19): Kde se bere jistota, že lidé, kteří hru takto kritizují na fórech, jsou ti samí, kteří si ji nakonec (a pokud možno v Day 1) koupí?
Mně (nejen z toho posledního postovaného videa) vyplývá, že ony hráčské podněty pocházejí od lidí, kteří si hru již zakoupili v early access - tzn. bavíme se o reflexi ze strany hráčů, co tu hru už měli možnost procházet.
@Richmond (05.12.2020 11:03):

Já bych dokonce neřekl ani ústupek většině, klidně to může být ústupek velmi hlasité menšině. Jako by to zrovna dnes takto nevypadalo všude možně.

Co tvůrce udělá v momentě, kdy se zformují dvě velmi hlasité skupiny, které budou požadovat protichůdné postupy, vyvine dvě různé hry?

Kde se bere jistota, že lidé, kteří hru takto kritizují na fórech, jsou ti samí, kteří si ji nakonec (a pokud možno v Day 1) koupí?

Dovedu si představit situace, kdy komunita má dané dílo (nemusí jít jen o hru) tak namemorované, že tvůrce pokračování třeba upozorňuje na nelogičnosti/nekonsistence. Ale postup, kdy komunita výrazným tvůrčím způsobem zasahuje do vývoje považuji za nešťastný. Speciálně v situaci, kdy je na PC následně možné omodovat kde co.
Tak já asi zrovna v tomhle případě Charllizeho pohled chápu. Early access mi dává smysl spíše u těch nekonečných/sandboxových her.

Stačí se totiž jen zamyslet nad tím, jak by asi vypadala komunutou dirigovaná Baldur's Gate II nebo rovnou Torment a člověku se udělá nevolno. Tímto způsobem by ty hry ve své stávající podobě nikdy nevznikly.

Na druhou stranu - zrovna v tomhle konkrétním případě to asi opravdu vypadá, že nebýt té komunitní odezvy, mohlo by to dopadnout hůře. Zkrátka jako když se zavedená značka dostane ke studiu, které vůbec nemá dostatečné znalosti a cit pro pokračování a chybí jakákoli skutečná kontinuita, takže nový díl má s těmi předešlými společný jen název.
@Red (05.12.2020 10:42): No beru early acces jako prostor pro odchytání chyb a zjevných problémů v UI. Ovšem co se týče obsahu nebo designu hry, tam jsem tedy dost skeptickej. Dovedu si (bohužel) představit ústupky vůči většině komunity, což může znamenta větší prodeje, ale ve finále to bude něco co třeba mě bude vadit mnohem víc než záměr autorů (např. prosazení nízké obtížnosti (souboje, puzzly, omezení ras atd.). Takže použít slovo "vždy" může být zavádějící.
To jsou námitky typu jestli v ekonomice neškodí peníze nebo jestli v managmentu neškodí komunikace. Pokud je tvůrce pablb bez tvůrčího záměru, tak se do nějaké sociální bubliny hardcore RPGčkářů nebo naopak snahy vyhovět všem potenciálním zákazníkům může vtáhnout, potom ovšem žádná škoda nenastala a pořád vznikne lepší hra než by vznikla bez zpětné vazby.
@John Mirra (03.12.2020 08:13): Vždyť jenom sesbírali zpětnou vazbu, vybrali to, co lidem vadilo nejvíc a nejčastěji a změnili to. Nikdo neříká, že komunita musí hry přímo vytvářet. Mně se všechny ty změny zdály docela rozumné (hlavně to automatické přeskakování).
@Charllize (26.10.2020 12:23): To je nesmysl, myslím že to není jen bublinou ve které žiju když řeknu že BG je mnohem známější značka než Divinity. Pokud se tahle hra povede, určitě bude nejeden hráč který se pak rád pustí i do jejich starších her, k čemuž by se jinak nedokopal.
@Tulareanus (26.10.2020 04:10): Tak zrejme by se nic nestalo kdyby udelali dalsi Divinity, a vetsi rpg by tak bylo :) Dokonce si myslim ze jim BG nijak zvlast hracskou zakladnu nezvysi, asi zustane podobna jako v pripade kdyby vydali dalsi Divinity a navic by meli bonus v tom ze by asi ani nikoho moc nenasrali, coz v pripade BG III bude asi obcas problem.
Jinak u mne osobne se klidne muze stat ze se mi ta Larian BG bude libit, k tem puvodnim zas tak moc kladny vztah nemam, takze zrejme snesu cokoliv. Problem se spis tyka te podobnosti s OS, ktera me prestala bavit cca po 55 hodinach a sance k navratu jsou cim dal tim mensi. (zlate Pillars 2)
@AlieN (26.10.2020 03:39): No ale potom sú tu aj názory v pár článkoch a na youtube, kde naopak ľudia, čo hrali original sin 1 a 2 tvrdia a teraz EA, že ono to tie hry pripomína len perspektívou, enginom a vizuálom, ale hrateľnosť a náplň je vraj dosť iná. :) A pritom pravdu môžu mať oni, aj napr. Sadako, ale tá pravda nám bude prd platná, pretože vždy záleží od vkusu jednotlivca. Ja som teda ešte OS 1 a 2 nehral, takže to neviem vôbec súdiť. Jednotku aj mám a čaká ma na to-play liste, jediné, čo som tak od Larianu hral je ich prvotina Divine Divinity. Možno som čiastočne v kľude preto, že som ich hrám nebol "vystavený", no na druhej strane pôvodne sa myslelo, že BG 3 ani nikdy nevznikne, takže ak príde hra, ktorá nie je úplne ako tie staré štýlovo alebo nie je skvelá. Stále je to lepšie, ako nemať ďalšie väčšie RPG vôbec.
@AlieN (26.10.2020 03:09): Tak ja nevravím, že ju odsudzuješ, na to tu máme ale kopec iných veštcov, ktorí nám už toho veľa vyveštili. Mne to nadávanie ľudí, že to nebude ako kedysi (no shit) príde o to komickejšie, že BG 2 je moja úplne najobľúbenejšia hra a pritom sa (zatiaľ) necítim ani sklamaný, ani o ničom presvedčený. :)
@AlieN (25.10.2020 21:26): Tak ide aj o to, ako to autor nejakého článku podá. Už viackrát som zažil uplakané balady o tom, ako sa niečo v deme/early accesse/preview verzii posralo a nie je to ono a pritom niekedy to vo full hre nie je a niekedy si už na nejakú kritiku niečoho nikto ani nespomenie, lebo ak má hra 80 hodín a ty stráviš niečím 5 minút, tak to asi nebude až také podstatné a relevantné pre celý zážitok, ak sa to tam neopakuje xkrát, ale to už nie je 5 minút. Osobne ako hráš magic the gathering zažívam takmer pri každej novej sade, kde sa niečo mení a pridáva, že asi tretina ľudí hlási "koniec magicu ako ho poznám", ale svete div sa, vždy keď sa vyjde a začne sa hrať, žiaden koniec magicu ako ho poznáme neprichádza a ľudia sa stále bavia. :)
Mozkožrouti mozky žerou, ne? Vlastně je to takový přirozený spojenec :D
@Tulareanus (25.10.2020 18:28): Máš pravdu že je třeba si počkat až to budem hrát a ne jen číst takto třeba vytržené z kontextu - ale stejně to zní o pár řádů stupidněji než humory ve starých BG. A hlavně s tím mozkem/psíkem mi připadá že to jde přímo proti příběhu a ladění hry, kde by takovéto věci měly působit nebezpečně.
@John Mirra (25.10.2020 20:25): Dragon Age mě taky zklamalo a to tam nebyly takové legrácky.

S těma depešema :-) Možná si to blbě pamatuju, ale příjde mi, že většina těch náhodných NPC, které potkáš v těch no name lokacích ti vždycky oznámí něco ve smyslu, že nesou velmi důležitou depši pro někoho v Baldurs Gate. Ale nevím, dost jsem to odklikával, tak jsem si možná smysl těch NPC v hlavě dost zjednodušil :-)
No já osobně zažil zklamání i z Dragon Age: Origins, což se prodávalo jako duchovní nástupce BG. Divinity I mě docela bavilo, ale nikdy jsem to nedohrál (skončil jsem před finální lokací) a za těch pár let jsem na to už nikdy chuť nedostal. Takže to vypadá, že BG 3 půjde fakt mimo mě.

@Radecker (25.10.2020 19:36): Počkej, jaké depeše? :)
@Radecker (25.10.2020 19:36): Ja by som si počkal na to zahranie. Ono na papieri pôsobí všetko inak, než keď to človek zažije sám. Možno tých vecí tam bude len pár a nebudú "zavadzať" alebo sa na niektorých aj pobavíme. :)
@Charllize (25.10.2020 18:58): Právě no, na tenhle styl humoru se prostě nějak neumím naladit, a myslím si, že nějaké souložící potvůrky (a souložící cokoliv) do BG prostě nepatří, stejně jako to nepatří třeba do Pána Prstenů. Navíc je to takový humor typu Michael Bay (souložící krysy / transformeři).
Jasně, jak píše Tulareanus, i staré BG měly svoje podivnůstky, ale např. ty náhodná NPC, nesoucí urgentní depeše do Baldurs Gate byla vždycky velmi okrajová záležitost, na kterou je pro mě opravdu lehké zapomenout kvůli všemu ostatnímu, co tam je. Ve trojce to spíš vypadá, že tam humoru tohoto typu bude spousta.
BG pro mě vždycky byl spíše ten videoherní Tolkien a ten odklon mě mrzí. Ale tak co no, je to prostě pro jiné publikum.
@SilentWolf (25.10.2020 10:35): +100 bodov! :)

Neviem prečo je tak ľahké zabudnúť na fantaskné obskurnosti prvých dvoch Baldur's Gate. Či už brepty náhodných npc alebo niekoľko zaujímavých interakcii na cintoríne v dvojke. A čuduj sa svete, tým hrám to nijak neuškodilo.
Z preview na Idnesu:

Přesto jsem v Baldur’s Gate 3 čučel (a smál se), když jsem otevřel stodolu a uvnitř objevil bugbeara (takový přerostlý goblin), jak kopuluje s výrazně větší ogryní.
_____________________________________
Jedna z prvních „postav“, na kterou v Baldur’s Gate 3 narazíte, je totiž oživlý mozek uvězněný v lidské lebce. Když se vám podaří ho z kostěného vězení vysvobodit, vyraší mu nožičky a bude vás poslušně sledovat jako takový hodně groteskní psík.

A já jsem si říkal, co mi v BG vždycky chybělo... Ach jo.
@Richmond (12.10.2020 17:58): Mě odrazuje přehnaný hype, což pak často dopadá tak že se do hry pustím až po letech když hype opadne. Informace samotné ne - jen pokud mě hra už i bez nich zajímá, tak se jim spíš předem vyhýbám.
@Richmond (12.10.2020 17:28): Jo, já ten rozdíl cítím taky. Ale musel jsou counterovat ten Charllizeho názor že před deseti lety žili vývojáři v izolované bublině a názor hráčů je nezajímal. To je blbost, akorát to nebylo tolik vidět.

A ta otevřenost teď funguje i oběma směry, aspoň mají hráči víc informací před tím než se hra začne prodávat.
@Richmond (12.10.2020 17:28): Je to teď daleko větší trh. Kapitalismus zafungoval a her je více než kdy jindy. Pokud hledáš tu atmosféru čtyř lidí dělajících hru v malém kanclíku, tak vždy můžeš sáhnout po indie scéně, která je nemalá.
@AlieN (12.10.2020 16:43): Věřím, tomu, že někde se tomu tak dělo (rozhodně ne všude), myslím tenkrát 80-95, ale nevím jak ty, já tam cejtím masivní rozdíl. Skupinka 10 lidí (navíc otázkou je, co to bylo za lidi tenkrát, jestli zdatní majitelé domácích počítačů, specialisti na žánr nebo jen prostě zájemci) oproti desetisícům...Kromě hledání bugů a případných návrhů na vylepšení ovládání hry mi nepřijde, že by to mohlo mít nějak pozitivní výsledek (ale možná se mýlím) :)
@AlieN (12.10.2020 14:42): No u automatovky si to celkem dovedu představit, že došli k zařízení někde v obchoďáku (u nás v maringotce) a tam se mohli lidí ptát. U her na domácí počítače už podle mě jen těžko. Tam bud měli testery nebo to dávali svým známým (jako třeba Garriot nebo JVC). Ale ten rozdíl oproti dnešku je tak masivní, že se to snad ani nedá srovnávat.
@AlieN (12.10.2020 11:35): No a jak tedy získávali feedback v 80. a v půlce 90.let? Možná když jim lidi napsali, že maj zákys nebo tehcnickej problém. A pak recenze od specifické sorty novinářů. Co dál? Krom toho, že samozřejmě sledovali ostatní tituly a z nich určitě se nechávali inspirovat.
@AlieN (12.10.2020 11:35): Uz vidim Pirane jak ziskavali mohutny feedback od lidi na Gothic, naivni jsi ty. Dyt 80% toho tymu neumelo ani anglicky :)
Mozna se delali nejake obecne pruzkumy a nejaka osnova co by bylo dobre a podobne. Vsak to muzes pozorovat i na sobe, kolikrat se ti kolem roku 2000 ( jestli jsi byl jeste v kocarku tak sorry:) stalo aby za tebou nekdo prisel pro feedback? nula krat :) A ted to mas furt, u kazdy hry, leze ti to usima.
@Charllize (12.10.2020 11:26): Jo, dřív nebyl internet, takže se ten feedback hráčů získával složitěji a bylo to pro producenty dražší, nepřesnější a zdržovalo je to ještě víc.

Teď se i u singleplayerových her přechází na model onlineovek, resp na model moderního vývoje softwaru obecně - že nic není nikdy úplně hotové a vše se stále vyvíjí. Občas to hře pomůže (No Man's Sky), občas moc ne (Fallout 76), a občas to celé zkusí rozetnout zpřístupněním vyvíjené verze (early accessy) - neříkám že bych se na nich chtěl někdy podílet, když už mám dělat betatestera, tak za to chci být placený já, ne platit jiným, ale celkem chápu natěšené fanoušky kteří do toho jdou.

Ale myslet si že vývojáři někdy v historii seděli v bublině a dělali si hry podle svého bez získávání feedbacku od hráčů... no nevím jestli je to víc naivní, a nebo jenom pitomé. Takhle fungují (i dnes) leda auteuři kteří si hru udělají na koleni sami, větší společnosti nikdy.