Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Amberstar

1992
16.04.1992
80
6 hodnocení Platformy
Žánr

Forma
placená hra
Rozsah
samostatná hra
Multiplayer
ne

Amberstar je prvním dílem v nedokončené Amber triologii, jež bývá často označována jako neoficiální předchůdce legendárního Albionu.

Děj hry se odehrává v zemi Lyramion, kde se pomalu opět shrnuje ke krvavému teroru. Za vším tentokrát stojí nenápadný a uzavřený chlapec Tar, jenž se svými vrstevníky nesdílí jejich zájmy. Později se ukáže, že tím hlavním důvodem, proč tomu tak je, bude Tarovo nadání v magii, které jeho rodiče přiměje k tomu, aby ho poslali studovat ke ctižádostivým mágům. Závěrečná zkouška se však nevydaří podle plánu a Tar se při testu v imaginární sféře ponoří do největší hloubky, kde se setká s hrozivým démonem, jenž je však jeho otcem. V Tarovi se něco zlomí. Stává se z něj Tarbos, černokněžník a vrah, jenž drancuje a dobývá jednotlivé kraje Lyramionu. Proti němu se však sjednotí odpor a Tarbos padne. Pomocí amuletu Amberstar ho uvězní na třetím měsíci Lyramionu, přičemž amulet rozdělí na 13 částí, jež rozházejí po celém území Lyramionu.

Netrvá však dlouho a mág Tarbos najde způsob, jak se osvobodit. Tady začíná hráčův příběh, který se právě sklání nad hrobem svých rodičů a zapřísáhne se, že Tarbosovi návrat zpět do jejich rodného kraje nedovolí. Jediný možný způsob, jak toho docílit, je najít všech 13 částí amuletu Amberstar. Jako jedinému dědici vám sice připadnul baráček rodičů, nicméně vy, jakožto správní hrdinové, vyrážíte do světa, za dobrodružstvím plným dungeonů, NPC a potvor k rubání. Vašim prvním možným parťákem je váš pes, nicméně cestou si můžete získat další přátele, jež jsou ochotni za vás položit krk. Při cestování po světě je hra situována do klasické ptačí perspektivy, která si při vstupu do dungeonu či nějaké jiné zapadlé kobky přepne do pohledu z první osoby. Po mapě můžete cestovat buď pěšky, na koni, lodí či na orlu, který vás odnese i do obvykle nepřístupných míst.

Amberstar narozdíl od jeho pokračování Ambermoon vyšel krom verze pro Amigu a Atari i pro MS-DOS.


Poslední diskuzní příspěvek


Nejlépe hodnocené komentáře

  • PC 90
Amberstar jsem začal hrát už na konci roku 2009 a s různými přestávkami jsem se snažil čelit nástrahám hry po celý

rok 2010, abych poslední obrazovku spatřil na Silvestra :) Hra je to opravdu rozsáhlá a alespoň z mého pohledu i obtížná. Ale zpět k začátku. Příběh hry nastíněný zde v popisu je detailně rozveden v manuálu hry na více než 20 stranách(!) a hra vás k němu nasměruje v pravý čas. Není tedy nutné jej číst předem. Příběh není sice originální, ale rozhodně se dobře čte a v každém případě přispívá k atmosféře hry. Ve hře se už ale příběh dále příliš nerozbíhá a stojí v pozadí. Ke slovu se tak dostávají questy a samotné hledání 13 částí Amberstaru.

Systém funguje podobně jako ve známém Albionu. Cestování po mapě je z ptačí perspektivy, pohyb v dungeonech, městech, vesnicích, věžích atd. je klasický z pohledu první osoby. Není zde 3d perspektiva, takže se přesouváte po "krocích". Co jsem si osobně nejvíce užíval byla absence respawnu! Našel jsem pouze jediné místo, kde docházelo k opakovanému respawnu goblinů, ale to bylo dost špatně přístupné a navíc pomáhá jen v počátcích. To znamená, že jakmile vyčistíte kobku/věž/hrad, zůstávají tyto lokace prázdné. To samé platí i pro pohyb na mapě. Takže se nekonají frustrují, k ničemu nepomáhající souboje při návratu do měst.

Podzemní prostory jsou opravdu VELMI rozsáhlé a to i třeba takové obyčejné sklepy hostinského v Twinlake. Bohužel jsou často i prázdné. Najdete kolikrát občas nějakou truhličku s loučemi. Design kobek je celkem klasicky, čelíte iluzorním stěnám, zamknutým dveřím, teleportům a také obtížným hádankám. Některé lokace jsou kombinací first person pohledu a pohledu z ptačí perspektivy, což se mně velmi líbilo. Ve hře je implementován automaping, což je úplně skvělé :)

Grafika je podle mého naprosto dostačující :) Hrál jsem PC verzi, jenž je přeci jen chudší sestra amiga verze, takže jsem nezažíval pěkné přechody při západu a východu slunce, ale i tak má Amberstar docela charakteristický styl. Inventáře postav se brzy začnou plnit předměty a nastává klasické dilema hráčů RPG her (alespoň těch trochu těžších), kdy je tu jednak omezení místem v inventáři a druhak tím, co unese postava. A věřte, že kolikrát je to opravdu těžké rozhodování - vyhodit jídlo, peníze anebo cenné kladivo na prodej.

Souboje jsou především v počátcích megatuhé. Zpracování je hodně podobné Albionu, tedy na mřížce provádíte pohyb, útok, obranu a kouzla a to vše pěkně v tazích. Na rozestavení party velice často záleží. Tím, že hra vám umožní pohybovat se po Lyramionu dle vaší libosti, se může stát, že vstoupíte do některých lokací příliš brzy. Ano, není to žádná koridorovka, sbíráte střípky, informace a podle nich pak volíte návštěvu lokací. Své soukmenovce můžete najít po celém Lyramionu a já dokonce musel jednoho z mých oblíbenců vyměnit, což jsem těžce nesl :)

Dialogů je ve hře docela dost, ale nečekejte, že budou nějak větvené. Ptát se ale můžete na cokoliv, jelikož je zde podobně jako v Albionu možnost buď vybrat slova z nabídky (dost záleží kolik lidí jste vyzpovídali) nebo napsat slovo, které vás zajímá.

Psal jsem, že hra je těžká. A není to jen o soubojích. Těžká je i ta adventurní část. Líbil se mi také způsob dopravy, kdy si podle své portmonky můžete dovolit vory a později i lodě pro přístup do dalších lokací. A to nemluvím o dalším cestovním prostředku, který je úplně nejlepší, ale koupit jej možné není :)

Závěrem - není to hra pro každého. Dost lidí odradí grafika, ti, co ji akceptují, mohou vzdát po několika těžkých a v některých dungeonech i stále se opakujících soubojích. Ti, co vytrvají, budou ale odměněni dlouhou, náročnou a po všech čertech výbornou hrou!

Pro: obtížnost, tahové souboje, atmosféra, délka hry, vývoj postavy

Proti: někdy až příliš rozsáhlé a poloprázdné podzemní prostory

+31