Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Diskuze

@Syndrom (komentář): Divím se, žes rovnou nepřeložil Diskotékové Nebe, a ostatně s trochou invence by mohl být nejlepším herním scenáristou Kryštof z Avalonu. Opomněl jsi počeštit i Jozueho Drvoštěpa. Lajdácký komentář.
@OndrejVasicek.cz (01.04.2025 17:37): Plakát je obraz španělského malíře Luise Roya, jeho erotické fantasy malby jsou poměrně často k vidění všude možně. Zrovna tato konkrétní i v českých knihkupectvích, protože byla použita jako obálka ke knize Františka Kotlety Příliš dlouhá swingers party.
@RXQ79rudax (21.03.2025 18:06): Mrkl jsem na to a já bych to nedal. To maličké rozlišení nedává žádný operační prostor, žádný rozhled. Je to neustálé posouvání obrazovky. A ještě když to člověk dělá myší, tak se najezdí :)
Ale proti gustu :)
Hezké video. 1:14 - ten plakát odněkud hafo znám z mládí. Ale nevím odkud.
@RXQ79rudax (21.03.2025 05:12):

A ještě navíc zprvu úplně stáhli z prodeje tu původní verzi - teď je na gogu součástí té "EE". 
Joo ty praktiky jsou na ránu. To stejné udělali s Bladerunnerem

Jde vypnout ten ošklivý uhlazený/ostrý UI - hned to do očí bijící hlavní menu 
 
Chápu to správně, že ti vadí z principu, že je to "ostré"? Protože v tomto případě "ostré" znamená "vykresleno v nativním/správném" rozlišení se zdrojovým materiálem ručně překresleným do daného rozlišení, aby pro něj obsahoval detaily.
Jediný důvod, proč originál vypadá "rozplizle" je, že tvůrci ho nepřipravili na vyšší rozlišení (protože tehdy nebylo běžné/neexistovalo). Bylo ale nativní pro tehdejší rozlišení. Takže tvůrci chtěli, aby bylo ostré a ostré ho udělali, ale pro čtvrteční (i méně) monitory. Ta hra rozhodně na tehdejším monitoru nevypadal tak, jak jí nyní vidíš ty.
Pokud tedy vyžaduješ rozplizlý obraz staré hry nízkého rozlišení na novém velkém monitoru, tak to není snaha držet se originálu, ale naopak tlačíš hru do podoby, ve které jí tvůrci ani nikdy neviděli a nemyslím, že by s ní souhlasili.

Na druhou stranu ale souhlasím, že ta nekonzistence ostrého UI a méně ostrého zbytku není dvakrát estetická.
Vyhnout se jí ale můžeš právě tím, že nebudeš zoomovat (tak moc). Respektive ne tak blízko. Když já třeba hrají na 4k monitoru a měl bych hrát 1:1 hru, která byla dělaná na 640x480, tak to znamená, že uvidím na obrazovce 6x víc věcí. Ale monitor není 6x větší, než tehdejší 15ka třeba. Takže pak může nastat to, o čem mluvíš - že vše je třeba opticky 2x menší. To je daň za tu větší jemnost displejů, co dnes máme. To je ale optika/fyzika, to není nějaká neschopnost Beamdogu. Nevadí to u 3D her, které škálují rozlišení a stávají se jemnější (hrany), ale u těchto 2D skončíš prostě v jednom ze dvou scénářů - obrázek zobrazíš 1:1, tudíž zákonitě se oddálí opticky (poskládáš těch obrázků víc na větší plochu), nebo ho opticky zobrazíš aby byl blíže, ale pak bude rozplizlý, protože ho zoomuješ a zobrazuješ na monitoru s určitým počtem bodů data co jsou 27x menší!!! 27x!!! (3840*2160 vs 640*480).
Rozumíme si? Nejde o diletanství vývojářů, jde o fyziku/optiku.

Kompromisem pak je si zazoomovat někde na půl. Tj nemít to titěrné, ale zase stejně tak nechceš mít kameru těm postavám na čumáku a nevidět nic okolo, jak to má originál. Takže v tomto mi přišla EE skvělá, že si to posadíš tu kameru, kde ti vyhovuje a vybalancuješ větší přehlednost a ne tak velké rozmazání.

Stejně tak rozumím tomu retro feelingu, že pokud hraješ hru, na kterou máš vzpomínky, tak tyhle moderní aspekty ti ničí tvůj pohled na ní. Taky to tak u některých her mám. Třeba teď hraji Black Mesu, první HL1 miluju a je super, že je zakonzervovaný a vždy máš možnost se k tomu originálu vrátit, ale pokud jde čistě o požitek z hraní, tak Black Mesa je už někde jinde a přesto krutě věrná originálu. Nemá cenu novému hráči doporučovat HL1. A to stejné bych udělal s PT.
S tímto EE je to to stejné - aby to mohlo zlepšit hráčský zážitek, některé nostalgické vzpomínky to musí zničit.
Čili pokud hraješ čistě pro nostalgii, je legitimní hrát originál. Pokud ale hraješ tu hru, protože si ji chceš zahrát znovu a mít s ní nové zážitky, je EE lepší volba.

Celkově co mě vadilo na tvém původním postu bylo, že jsi to prezentoval, jak kdyby Beamdog nějak špatně odvedl práci. Ale pokud rozumíš tomu, jak ta modernizace funguje a že originál je rastr, víš, že dokud by nepřekreslili naprosto všechny rastry do vyššího rozlišení a nepřekopali engine, tak to vždy bude fungovat, jak to funguje nyní - prostě máš obrázek a ten vypadá na tehdejším 15CRT jinak než na dnešní 4k 32palci. Beamdog se snažil upravit ty části, které upravit šly a překreslit to, co mělo smysl překreslit. Objektivny udělali vše nejlépe, jak mohli. Že třeba jim vše trvá a defaultně zapnout obrysy, které jsou čistě na vkusu jednotlivce, je věc druhá.
My díky jejich práci máme možnost bez problému hrát hru v nativním rozlišení, část máme překreslenou, tedy krásně čitelnout (a to je za mě hafo důležité mít čisté a čitelné UI) a ta zbylá á takové možnosti nastavení, aby bylo konzumování na moderních monitorech co nejmenší peklo. Víc udělat nešlo.

Když se ten zoom vypne - je to okno nastavené do velikosti původní hry? 
Zoom se aplikuje jen na vnitřní okno, nehledě na UI. Ty si ale tuším můžeš nastavovat i velikost UI? Vím že jsem s i s tím hrál. Jestli je zoom nastaven jako původní hra je přesně to co jsem popsal výše - můžeš si to zazoomovat, že uvidíš jen to co viděla původní hra, ale pak jí uvidíš rozplizlou, protože používáš monitor s 27x více detaily než původní hráči. Ještě by se dalo vlastně říct, že kdyby sis ořízl svůj 32 monitor na 15ku a pak do toho napasoval okno té hry, tak uvidíš přesně to, co jsi viděl před 20 lety. Ale pořád to pro tvůj mozek bude víc rozmazané, protože budeš porovnávat s tím, co normálně na svém 4k monitoru vidíš a to je mnohem více detailů na cm2. A to najednou nedostaneš. Takže EE ten obraz nijak nemrví, jen tvůj monitor a tvůj mozek jsou zvyklé na zcela jinou kvalitu.

Jde vypnout ten ošklivý uhlazený/ostrý UI - hned to do očí bijící hlavní menu atd.  
Ne, protože to je krásně překresleno pro větší rozlišení a samotné UI je perfektní, jen tak dvojakost se zbytkem je nevzhledná. Za mě osobně je to malá daň za tak lepší UI.

Líbí se mi v tom originále ten ošuntělý/vybledlý styl  
Viz předchozí popis - to jak to vidíš rozplizlé není záměr autorů. To se ti jen líbí ta estetika "stará hra puštěná na novém HW". Ošuntělé - rastry jsou pořád stejné, pokud něco je nějak ošuntěle nakreslené v originálu, je to i zde. Vybledlé - barevná paleta je také stejná. Je jen možné, že na videu špatně někomu soft grabuje barvy u té staré hry, ale zase - originál je stejný. Jestli možná tehdy to jelo na 16bit a teď už 32, tak to rozhodně není něco, co by tvůrce opěvoval a ani uživatel nechce jít z 32bit zpět na 16.

Ne tady ty ostrá menu - kde to pak kontrastuje s některými neostrými věcmi.    
To je pruda no, viz text výše. Pro mě osobně zanedbatelná daň.

 Jde tam vážně nastavit libovolnou velikost písma u hlavních textů i u těch vedlejších, deník, popis předmětů, popisky předmětů v herním světě, dialogy nad hlavami postav?    
Věřím že opravdu ano, je tam velikost písma kterou můžeš měnit, vím, že jsem si to nastavoval tak, aby to bylo dostatečně velké a čitelné ale zase ne moc velké aby se mi toho vešlo na obrazovku dost. Hrál jsem to na 4k monitoru takže jsem tam určitě neměl 10px písmo :)

Z těch skrýnů a nějakých videí - prostě malý, nečitelný  
Zase - různá rozlišení, různé velikosti displejů - nemůžeš se podívat na video a říct, že to je titěrný. Vůbec nevíš, co ten člověk měl za nastavení a hlavně na jakém monitoru to sleduješ ty. Pokud já například nahraju video ve 4k, které sleduju na 32 monitoru nebo nedejbože 65 palcové TV a uvidím text nádherně velký a ty pak to stejné video sleduješ na 24 palcovém monitoru s full HD, tak jasan že uvidíš titerný text. Ale t onení proto, že ta hra by ho při hraní měla malá, ale proto že sleduješ mou tv z 20 metrové dálky. Je třeba trochu přemýšlet. Ta problematika přeci není tak jednoduchá, proto je potřeba nedělat unáhlené závěry.

 a ještě schválně to odzůmování, že ty postavičky jsou mrňavoučké - a při přiblížení jak je z toho videa vidět - jsou rozmázlé a i to okolí je pak zmršené rozkostičkované 
Na to jsem vše odpověděl vlastně výše, jak to funguje. Suma sumárum - můžeš si to nastavit jak chceš tak, abys ze své kombinace monitor/rozlišení/původní materiál dostal to nejlepší. EE nedělá nic, aby to kazilo, naopak dělá vše, aby sis mohl vybrat, jak chceš kompenzovat problémy staré hry a nového monitoru. V tom EE při zazoomování do stejné vzdálenosti NIKDY neuvidíš méně detailů, jen se ti můžou jevit oproti videu na YT jinak, protože pokud byl origninál nahrán v 640*480 a borec to pak prcne do videa o rozlišení 1920*1080, tak ten video program to prostě několikrát rozáhne aby to vyplnilo prostor a ten efekt je - voilá - rozmazání. Dalo by se říct, že ty "kostičky" v EE jsou mnohem blíže originálu, než rozplizlost videa z originálu.
Šak taky EE ti nabízí, že postavy buď můžeš mít v originální podobě, tedy když moc zoomuješ, tak se rozkostičkují (vidíš jednotlivé pixely toho rastru, který tvůrci nakreslili), nebo na ně můžeš aplikovat filtr, který je rozmaže. Takže pak nejsou kostičkované, ale jsou rozmazané. Je to prostě prašť nebo uhoď. Je to čistě jen volba pro hráče, ale zopakuju to po sté - TEN ORIGINÁLNÍ RASTR OBRÁZEK CO TVŮRCI NAKRESLILI JE JEN JEDEN, V ORIGINÁLNE HO URČITĚ NEUVIDÍŠ LÍP NEŽ V EE.

A také jak jsem zjišťoval tam chybí to praktické pravé-klik menu, je to všechno přesunuto dolů na tu lištu - nepraktické. 
Zde bych citoval @ad142Čo teda vlastne prináša Enhanced edícia nové? V prvom rade je to výrazne vylepšený interface, ktorý bol asi aj najväčšou slabinou pôvodnej hry. Predtým bolo potrebné najskôr kliknúť pravým tlačítkom myši na spodnú lištu na obrazovke, aby sa až potom zobrazil akýsi vejár príkazov. Teraz to nie je potrebné. V novom interface sa totiž teraz vošli hlavné príkazy (zaútoč, hovor, kúzli) do tabuľky a v hlavnom okne vás teraz okrem textu, zobrazujúceho štatistiky zranenia v súbojoch, už nič neotravuje. Stará verzia interface bola síce podľa mňa vizuálne úhľadnejšia, ale uznávam, že po novom je to oveľa funkčnejšie a praktickejšie.  

Věř že z hlediska ovládání je EE opravu lepší.

Ten rozplizlý obraz v tom videu - předpokládám je jen to že to ten autor nedokázal nahrát ve 4:3 nebo to pak při editaci takhle roztáhl na 16:9. 
Není to "rozplizlý" ale deformovaný. A ano, buď to špatně vložil do programu na sřih nebo už to špatně nahrál. Nebo je taky možný že ten originál neumí zobrazit 1:1 a roztahuje na celou obrazovku a pak to takto vypadá. Což je možné, některé staré hry tímto trpí. Další důvod, proč mít EE.

( Například BG 3 - které jsem konečně po 2 rocích dohrál (musel jsem si dělat pauzy, někdy ta hra prostě nudná a ubíjející; hrát max 1 až 2 hodiny denně - když mám zrovna čas), tam snad doposud oficiálně nedalili možnost libovolně natavil velkost písma
Tak to je na ránu pro člověka co u nich řeší přístupnost. To by jít mělo. Zvlášť, když čteš tuny textu.


 proto jsem přešel k hraní pomocí gamepadu (PS4 ovladače) - kdy všechny ty texty jsou mnohem větší, lepší UI, snadnější ovládání kamery a postavy, snadnější průzkum/vyhledání okolních předmětů. )
Ok chápu, říkáš tím, že hra po zapojení gamepadu změní svoje UI, protože očekává, že hraješ na TV a tam se očekává čtení z větší dálky. To je hold chyba té hry, že tě donutila toto udělat. Měla mít možnost customizace i na PC. Se fakt divím, že nemá. Není to první ani poslední hra, co tím trpí. Zvlášť starší hry na monitorech ve vysokém rozlišení tím trpí, že to neumí škálovat a pak člověk musí řešit modama. Což je ale právě jedna z předností toho PT:EE - že všechny tyto věci řeší a umožňuje tu starou hru hrát na velkých monitorech s velkým rozlišením.

Řeší to správně jak to nejlépe jde. Rozhodně lépe, než násilně pustit starý originál v 640*480 a celý obraz si vlastně zazoomovat do fullscreenu a vidět ho rozplizlý s extrémně malým herním oknem pro postavy.

Uf, tak snad jsem vysvětlil, co šlo. Na internetu určitě budu nějaké skvělé materiály, které názorně vysvětlují problematiku zobrazování her v původním malém rozlišení na velkých monitorech s velkým rozlišení, pokud máš zájem více do hloubky. Toto bylo jen po povrchu. Jsem vůbec nezmínil, proč tehdy hry na CRT se mohly zdát jakože vypadají lépe, nepotřabovaly AA a podobně.
@OndrejVasicek.cz (20.03.2025 22:25): jakožto milovníka originálu - mi ta nová verze z videí, oficiálních snímků obrazovky - přijde jako zmršený paskvil, který dělal někdo, kdo prostě prostě není milovníkem té originální podoby hry.

- prostě mi to přijde odpudivé a jen z principu se mi to nechce kupovat jen abych to otestoval, když vidím, že se mi to na první pohled nelíbí - a ta původní verze z gogu funguje fajn na W10, ale možná později to vyzkouším (asi jsi mě přesvědčil) a udělám nějaké srovnání. A ještě navíc zprvu úplně stáhli z prodeje tu původní verzi - teď je na gogu součástí té "EE". - asi po velkém množství stížností.

Když se ten zoom vypne - je to okno nastavené do velikosti původní hry? I v těch kut-scénách - třeba hned na začátku hry? Jde vypnout ten ošklivý uhlazený/ostrý UI - hned to do očí bijící hlavní menu atd. ? - Líbí se mi v tom originále ten ošuntělý/vybledlý styl - ne tady ty ostrá menu - kde to pak kontrastuje s některými neostrými věcmi. Jde tam vážně nastavit libovolnou velikost písma u hlavních textů i u těch vedlejších, deník, popis předmětů, popisky předmětů v herním světě, dialogy nad hlavami postav? - z těch skrýnů a nějakých videí - prostě malý, nečitelný - a ještě schválně to odzůmování, že ty postavičky jsou mrňavoučké - a při přiblížení jak je z toho videa vidět - jsou rozmázlé a i to okolí je pak zmršené rozkostičkované - třeba v té márnici ty stoly... A také jak jsem zjišťoval tam chybí to praktické pravé-klik menu, je to všechno přesunuto dolů na tu lištu - nepraktické.

Ten rozplizlý obraz v tom videu - předpokládám je jen to že to ten autor nedokázal nahrát ve 4:3 nebo to pak při editaci takhle roztáhl na 16:9.

( Například BG 3 - které jsem konečně po 2 rocích dohrál (musel jsem si dělat pauzy, někdy ta hra prostě nudná a ubíjející; hrát max 1 až 2 hodiny denně - když mám zrovna čas), tam snad doposud oficiálně nedalili možnost libovolně natavil velkost písma - to
nastavení co tam je, je pro mě nevyhovucjící - možná jdou zvětšit ty hlavní texty ale i to max. je málo - a ty ostatní texty jsou stále velmi prťavoučké - proto jsem přešel k hraní pomocí gamepadu (PS4 ovladače) - kdy všechny ty texty jsou mnohem větší, lepší UI, snadnější ovládání kamery a postavy, snadnější průzkum/vyhledání okolních předmětů. )
@RXQ79rudax (19.03.2025 21:53): Já jsem teda Torment docela strhal, ale zrovna jsi postnul video, které jasně ukazuje, že EE vypadá lépe.
Zdá se, že tobě konkrétně vadí dvě věci.
- je tam zoom a dovolí mi odzoomovat - nemusíš ho přeci používat, myslím že jde dokonce i vypnout uplně. Proč by ses zlobil za možnost navíc, kterou ti nikdo nenutí ale pro někoho může být dobrá?
- hnusné UI - :-O huuuh. Co? Vždyť to je naprosto věrně převedený originál do většího rozlišení, žádný rozplizlý obraz z 4:3 na 16:9, žádné máznuté rastry, ale krásné rastry obohacující a plně respektující layout originálu
- malý text - víš že si ten text můžeš v nastavení zvětšit, žejo? Můžeš si to navolit od velkého po malé, ale čitelnost je mnohonásobně lepší, než v originále
- originální post si pak stěžuje že obraz vypadá ploše - tak ať si vypne to ohraničení, na to si většina lidí stěžuje. Jde tam taky tuším vypnout možnost rozmazání těch postaviček, která je defaultně zapnutá. Je to kompromis, aby to více zapadalo do scény. Druhá možnost pak je, že jsou více pixelovaté, ale věrné originálu.

Mě uplně fascinuje, jak někdo dokáže přijít, uplně bezostyšně se přihnat, že EE ani nezkoušel ale že je to hnus :D Naprosto upřímně a naivně se ptám - rozumíš tomu, že ta hra má různá nastavení, kterými si to můžeš upravit ke svému obrazu? Vždy se rozhoduješ na základě YT, aniž bys věci zkusil? Vždy máš pak tendenci mít takhle hraniční názory, které hlásíš do světa?

Beamdog má spoustu chyb, ale co se týče QoL věcí v jejich Bioware hrách, tam odvedli moře skvělé práce a přijde mi šílený hrát originál vůči EE právě z důvodu grafiky a UI.

Jinak to samotné jádro hry nemůže ani vypadat hůře, když používá originální rastry. Prostě ty pozadí budou dycky stejné stejně jako ty postavy a animace. Jen je hold uvidíš z větší dálky, takže ti můžou připadat menší ale i ostřejší, nebo si zazoomuješ a bude to vypadat uplně stejně, jako kdysi.

Takže závěrem - udělej sám sobě službu, nauč se do věcí prohlédnout hlouběji, než si uděláš extrémní názor. Prospěješ sám sobě a pokud tu hru máš rád, určitě si jí víc užiješ.
Nechápu - jak se to někomu může líbit - podle mě je EE hnus. - s tím komentářem (kde ten člověk také více preferuje originál) tady u toho videa se ztotožňuji.
@Bellerofontes (22.07.2022 09:50): Já jsem v Tormentu taky prokecával koho šlo, ale už mám za sebou hodně her, které jsou textově dost obsáhlé, takže tohle mě nepřekvapilo (spíše naopak, do Tormentu jsem se teď pustil právě proto). Ve své době tím množstvím textů na úkor soubojů ale Torment trochu subverzivní byl, to je fakt. Ne ale dost na to, aby je třeba odstranil úplně jako Disco Elysium (proto jsem v komentáři zmínil ten koncept pašeráctví).

Co se týče té obtížnosti, tak jsem spíše příznivec jedné, ale dobře otestované. Hrát na vyšší obtížnost se mi už navíc taky párkrát vymstilo, takže jsem už na tohle opatrný a většinou vybírám to, co autoři doporučují jako tu výchozí. Kde je ale nejtěžší obtížnost nutnost je Thief I a II.
@Artran (22.07.2022 03:39): Přesně tak. Odpustit si potřebu zabřednout do hovoru s každým, na koho narazím, zvětšila by se pravděpodobnost, že bych jej dohrál.

S něčím podobným jsem se setkal u Project Warlock na poli akčních her. Jak tady, tak jinde se léta ozývaly hlasy prosazující hrát FPS na nejvyšší obtížnost, že na nižší se to nepočítá, není to ono, spojovalo se to se slabostí a neúplným zážitkem ze hry apod. Což vedlo k předsudku, jak ty hry správně hrát. Stručně blbost, kterou je ale snadné si osvojit. Systém ukládání a permadeath v Project Warlock způsobily, dovolím si citovat sám sebe, že "save nastane vždy až po dokončení celé kapitoly, úrovní v nich často není zrovna málo, a když člověk potřebuje odejít od počítače, ale nechce přijít o dosažený postup, začne pospíchat a být nepozorný. Ze snahy nepřijít o dosažený postup tak velice snadno vzejde potřeba celou hru opakovat." S tou výjimkou, kdy zvolíš hru na nejsnazší obtížnost; v tom případě se po smrti vždy vrátíš k checkpointu.

Nechci ty hry za něco takového vyloženě vyzdvihovat, jenom se mi líbí, jak netradičně zlomí každého, kdo k nim přistoupí s nabubřelým rutinérstvím. Ustrnout v přístupu kompletionisty nebo si dokazovat těžko říct co volbou obtížnosti je tak trochu pitomost, takže mě tyhle drobná záškodnictví těší.
@Jab (22.07.2022 07:13): Jaké nepřátele? Proč mi podsouváš tyhle nesmysly na základě výroku o hrách? Já mám právě lidi, kteří přešli od Diabla k Infinity hrám právě i mezi přáteli a to i osobními a proto jsem tuhle variantu popsal. Taky jsem rozhodně nepsal, že to tak měli všichni do jednoho, ale že se objevovali právě takovíto pozéři mezi těmi nejhalasnějšími fanoušky PT, kteří jeho genialitu potřebovali vnutit každému, kdo jen vyřkl kritické slůvko na tuto hru. Ale ty to potřebuješ tady přelakovávat jinak, jak je tvým zvykem v přepisování svými slovy toho, co napsali jiní. Takže samozřejmě když ty neznáš nikoho, kdo od Diabla pokračoval u infinity her, já tím pádem asi taky nemohu nikoho takového znát a tak si tady strašně účelově vymýšlím, abych účelově vytvořil akt nepřátelství v podobě výroku o tom, které hry mně nesedly, protože tím chci schválně skrytě osobně na někoho zaútočit. Ty prostě žiješ zřejmě v nějakém permanentním boji proti někomu a máš představu, že takhle bojují všichni. Tvé výklady výroku jiných docela svědčí o tvém myšlenkovém rozpoložení. Jestli je tvým cílem věčně popichovat a provádět útoky a děláš to touto formou skrze hry, kdy pak schválně prezentuješ averzi na nějaké tituly podle toho, kdo se ti znelíbil a víš, že tyhle hry má rád, tak je to smutné.
@Ringo (21.07.2022 19:52): Hele vždyť je to úplně fuk. V životě jsem nepotkal člověka, co by se k infinity hrám dostal přímo od Diabla (u kterého by s RPG začínal). Neříkám, že neexistuje. Ale tu přímou linku si tam potřebuješ nakreslit ty, abys všechny své "nepřátele" mohl hodit do jednoho pytle. Však to jsou svým zaměřením jiné hry. Já myslím, že si to zjednodušuješ už tak moc, že ani tebe už to nemůže bavit. :)

Ale jestli máš tak rád syntézy, tak enjoy! :)
@Artran (21.07.2022 19:51): Napsal jsem to nejednoznačně schválně, čteš mě pro tentokrát o něco více černě. Kdybych se dnes rozhodoval mezi starší a mladší hrou, můžu mít takřka jistotu, že v případě těch starých vše zůstane u zajímavě znějícího nápadu, případně - pomiňme vzácné výjimky - vršení zajímavých nápadů bez ladu a skladu. Ale zároveň jsi prohlédl, že v tom zdokonalení předpokládám též odvrácenou stranu, jen nevím, zda za ni považovat šablonovitost a sterilitu. V nějakém kontextu třeba ano. Například způsob servírování textu, k němuž se hry uchylují (čtení poznámek, dopisů a knih ve fikčním světě, vyskakující okna s popisem, kde o něčem rozhoduji), jsou pro mě již únavné nezávisle na jejich literární kvalitě.

Ještě k tomu omilostnění hry a sebekritice. Ačkoliv z toho nemám radost, s postupem času jsem si osvojil určitý typ hraní, kterého se téměř úzkostlivě držím - velmi blízký tomu, co se nazývá kompletionista. Snažím se vše procházet a každou postavu vyzpovídat. U Planescape: Torment se mi tohle vymstilo. Když hra udělá něco, čím naruší moje a obecně přijímané herní zvyklosti, mám sklon jí to dávat k dobru. Malichernost, která nikterak nezpochybňuje designové nedostatky, o nichž mluvíš, jsou-li tam.
@Bellerofontes (21.07.2022 17:55): " V porovnání s dnešními tituly, v nichž je všechno do puntíku vyhlazené a učesané, protože jejich tvůrci se vzdělávají ve scenáristice i dramaturgii" - To zní skoro jako by dnešní hry byly jaksi sterilnější. Což v rámci indie scény není podle mého soudu pravda. To, že je někdo schopný řemeslník v rámci svého "kumštu", ještě nemusí znamenat, že tvoří podle naučených šablon. Jinak si ale nemyslím, že ty potíže, které jsi měl s Tormentem jsou na tvé straně. Ta hra má zcela zjevné designové nedostatky. Akorát byly přehlíženy, protože "mezi slepými jednooký králem".


Btw, nevíte někdo obeznámenějším v D&D, než jsem já, jak je to s tím sigilským slangem vycházejícím z cockney? To si vymysleli autoři hry, nebo převzali z D&D kampaní?
@Jab (21.07.2022 18:51): A protože jsem v tom sdělení, kdy o to až tak nešlo, co bylo mezi tím, nenapsal, že před PT byl pochopitelně ještě byl Baldurˇs Gate, tak ses toho chytl a budeš to teď strašně pořád dokola řešit :-) Hele, mysli si vlastně co chceš, vymysli cokoliv, co jsem nezmínil a šlo by se toho chytnout, to najdeš vždycky. Normálně člověk pochopí, co jsem tím chtěl říct a nebude řešit, že jsem nenapsal doslovně celou historii lidstva až po inkriminovaný moment.
@Jab (21.07.2022 15:59): Děkuji, že jsi všem přeložil, jak jsem co zase myslel, nemyslel a co jsem udělal a neudělal :-) Já jsem jen napsal, co jsem tak po různu zažil kolem PT v diskusích, to je celé, ale díky za rozbor toho, jak sis má slova vyložil a upozornění, že než něco napíši, budu si muset pečlivě probrat, zda se to bude líbit Jabovi :-)

Jinak přímou linii od Diabla k Planescape sis takto vyložil ty, já to takhle nenapsal. Protože tam je samozřejmě ještě jeden mezičlánek před PT a to je Baldur's Gate ;-)
@Artran (21.07.2022 13:49): Živě si vzpomínám, jak jsem při posledním rozehrání před mnoha lety zápasil s některými z výtek, které zmiňuješ; hlavně ten úctyhodný zástup postav v hubech, které tě zavalí řadou bizarního textu bez pořádné koherence a spádu. Když jsem si od hry dal na delší dobu pauzu, obtížně se mi k ní vracelo. Kvůli tomu jsem měl raději sevřenější lokace ve stylu Dead Nations.

Vyčetl jsem to ovšem svým hráčským návykům a stereotypům. Někdy se k tomu snad ještě dostanu, tak jsem zvědav, jestli to půjde. Nejvíce mě zaujalo, jak jsi vznesl pochyby o "literárních kvalitách" - pokladám si otázku, zdali bych něco takového sám zvládl posoudit, a pokud ano, jestli by to překáželo. V porovnání s dnešními tituly, v nichž je všechno do puntíku vyhlazené a učesané, protože jejich tvůrci se vzdělávají ve scenáristice i dramaturgii, působí většina tehdejších "chytrých" her vlastně docela přihlouplé. Oslavovaný Fallout mě občas vyloženě bolel číst. Žádné překvapení, že v téhle společnosti se Planescape: Torment se svou gnostickou premisou mistrně spojenou s videohrou a filosofickými tématy vyjímal.
@Ringo (21.07.2022 14:22): Ty debaty si pamatuji spíše tak, že si je odstřelil tím, že za oblíbeností Planescapu stojí pozérství. Což si udělal i tady. Navíc si teď vykreslil ne příliš uvěřitelnou linii přímého přechodu od Diabla právě k Planescapu. Co si vzpomínám, tak oblíbenost Diabla si pro zajímavost vysvětlil pozérstvím, kdy se někdo měl chlubit kamarádům, že hraje a konečně zvládá ta složitá RPG. :)

Planescape, a bylo to mnohokrát řečeno v uvedených "flejmech", rozehrává témata, která RPG běžně nerozehrávají. A která obecně každodenně ani neřešíš. Častou zmínkou byla právě ta odpovědnost a trest za činy, které si dotyčný "pachatel" nepamatuje. Podstata štěstí, svobody, štěstí ve svobodě atp. V příspěvku níže jsem naznačoval, koho (kterého NPC) by se tohle týkalo.  

Pokud ti nesedly texty, setting aj., tak je to samozřejmě kritika, na kterou máš právo a která je tvou výsadou. Ale nedělej tady ty karikatury, jak si v diskuzích vždy hájil poslední maják rozumu před Diablo/Planescape zombies. :) Přec jen ty starší "flejmy" už mají mnoho dekád na křížku. A bylo by trudné se takhle vymezovat vůči lidem, kteří na DH nechodí a dávno je odvál čas k jiným věcem. A třeba ani to Diablo neměli rádi (a jsou určitě i tací, kteří zase mají rádi taktéž níže pozérský Fallout a nesedl jim Planescape). Však to opravdu není jeden pytel. :)
@S4TW (21.07.2022 13:50): Propojení knihy s hrou jsem měl právě rád v Dark Sunu. Ono to ale není o tom, co jsem naznačoval. Ať má hra klidně knižní kvality. Mně jde o to, že jsem skoro nabýval dojmu, že jsem za toho nechápavého, kterému se asi nechce číst, protože se mi nelíbí texty v Planescape Tormentu. To je jako bych každého na potkání nutil do Asimova nebo Herberta a kdyby to nepřijal, tak jim řeknu, že jsou analfabeti, kteří nechtějí číst a kteří vlastně ani ty texty nemají šanci pobrat a tak se jim to při pokusu přečíst aspoň 20 stran nelíbí :-)

K tomu se u PT, ale třeba se to stávalo i u Falloutu, připojí to pozérství, tvl. mrtvolný svět, nebo nějaké post apo, hlavně ať to oplývá hnusem, z toho vždy stříká inteligence, tak se k tomu přisaji a budu všude citovat humorné hlášky z těch děl a obdivovat, jak někdo v rozkladu hází jeden joke za druhým. Tohle na mě vždy působí naprosto kontraproduktivně.

Samozřejmě nechci každému podsouvat tyto motivace a určitě je důvod, proč se tolika lidem PST líbí, ale nemám moc rád takové to, co jsem v těch flejmech zažíval - argumenty typu: "PST je nejlepší RPG všech dob a kdo to tak nemá, tak nechápe kvalitu".
@Artran (21.07.2022 14:06): určitě udělám... ono to není, že bych vyloženě rád četl, ale mám rád to propojení kvalitního textu s hraním a příběhem... třeba číst tuny lore, jako je v ostatních RPG, které jsou spíš takové fillery, tam mě to po chvíli omrzí...
@S4TW (21.07.2022 14:03):  Každopádně jestli rád ve hrách čteš, tak si dej na seznam určitě ty Shadowruny, to jsou velmi dobré hry v tomto ohledu (obzvláště druhý a třetí díl - ale i ten první je dobrý).
@Artran (21.07.2022 13:59): je možné, že to cítím jinak, protože jsem hrál PTS před DE... nebo je to možná i tím, že mi je obecně high fantasy bližší nebo mi to jen sedlo, nevím... mě se navíc moc nestává, že bych hry zpětně po letech nějak výrazně přehodnocoval, většinou, když mě bavily před 15 lety, tak mě baví i dnes, ale PTS ještě jednou určitě zkusím, stejně tak DE a možná to zahraji v opačném pořadí, abych měl na to ten jiný pohled...

a 75% na hru, která ti evidentně úplně nesedla je pořád super, stejně tak pro mě je i ten Lands of Lore, vlastně mi ve spoustě věcech dost nesedl, ale ta hra má takové to kouzlo, které nemůžeš popřít...
@S4TW (21.07.2022 13:50): Mám to stejně. Ale jak jsem teď krátce po sobě dohrál Disco Elysium, Shadowruny, v zásadě i Sunless Sea a teď konečně i ten Torment, tak mi ve srovnánání s těmito hrami přišel literárně zkrátka slabší. Disco Elysium a Torment jsou pro mě kvalitativně naprosto odlišné hry, byť by DE bez Tormentu nikdy nebylo takové jaké je. Spoiler k Disco Elysiu: Setkání s phasmidem považuju asi za nejkrásnější moment ve hrách, jaký jsem kdy zažil.
@Ringo (21.07.2022 13:33): já když čtu knihu a čtu příběh ve hře, tak je to pro mě vždy úplně jiný zážitek... a zrovna PST byl první fakt silný herní zážitek v rámci čtení a prožívání příběhu... po druhé se to povedlo zopakovat Disco Elysium a zjistil jsem, že mi tento herní koncept vyhovuje ze všech nejvíc... takové propojení knihy s hrou, ale zároveň to nemůže být čistě jen literatura.... každopádně nepochopení kultu naprosto chápu, ostatně neexistuje hra, kterou budou všichni považovat za skvost, ale stejně se o tom pořád budou lidi hádat... podobně bych mohl oponovat, že fakt nechápu, co je pro spoustu lidí super na Lands of Lore, že to je za mě hodně slabé RPG s velmi okleštěnými prvky, nezajímavým a otřepaným příběhem, atp., ale prostě někdo to tak necítí no :)
@Ringo (21.07.2022 13:33): Popravdě se mi do kritičtějšího komentáře k tak kultovní hře ani moc nechtělo. Dost jsem se snažil, abych neupadl do opačného pólu a nebyl k Tormentu kritický až příliš (protože své kvality má). Nechci se tady pouštět do nějakých válek a plivat na hru, kterou má spoustu lidí rádo. Jinak s tebou ale v zásadě souhlasím. Jádro pudla je v tom, že Torment prostě není zas až tak dobře napsán (teď myslím vysloveně styl, ne myšlenky nebo nápady) a část jeho kultu možná leží i v tom, že hraje na strunu určitého angstu, který, když ti je kolem dvaceti, může v někom obzvlášť rezonovat (což není samozřejmě jediný důvod, proč je Torment oblíbený).
@Artran (21.07.2022 09:28): Já jsem na tohle zažil už desítky flame, od počátku milénia na MAGEO, přes diskuse na RPGHRYcz a beztak i tady, takže je asi vlastně zbytečné, abych dodával, že mně na PT nejvíce vadily rádoby sofistikované překošatělé rozhovory mající jakože asi humorně zdůrazňovat např. oko visící na nervu a mně to přitom vůbec sofistikované nepřišlo a naopak mě to velmi nudilo, až mě to unudilo a nedohrál jsem to. Ale škoda, že jsem to nedohrál, protože bych tuhle hru asi dohranou mít chtěl :-)

A nejtěžší je vysvětlovat, že kámen úrazu není v rozsahu textu, ale v obsahu, že problém není, že by člověk nechtěl nebo nebyl schopen číst, ale že místo PT si raději přečtu nějakou lepší knihu, která bude klidně 100x rozsáhlejší, ale bude mě bavit, popřípadě zahraji jinou hru, která košatými rozhovory nenudí, např. Dark Sun nebo Ultimu 7 :-) Pokud ty texty opravdu někoho uchvátily, tak v pořádku, neberu mu to. Ale co jsem fakt u mnohých nesnášel, tak takové to pozérství, kdy od Diabla přešli na PT a všude řvali, tvl. ty texty, to je tak geniální....
@Richmond (21.07.2022 13:12): Díky moc :-) Ivan Slavík jej použil při překladu Hopkinsovy básně Poštolka a mě se to zalíbilo:

Dóféna říše úsvitu, miláčka rána přistih jsem –
poštolku jitrem grošovanou – právě jak projížděla
na plynoucí ploše vzdutého větru, jak vyrážela
tam vzhůru, kroužíc na uzdě bijících křídel v svém

nadšení. Pak sem a tam kmitem se převracela
tak zcela jak ostří brusle svým hladkým obloukem,
výpad i skluz vstříc vichru. – Mé srdce v skrytu svém
nadchlo se zvládnutím, mistrovstvím, které v sobě měla.

Čin, odvaha, krása – oh pýcho a větře zarputilý,
pero, tady se spojte! Co teprv oheň, tisíc-
krát více krásný a krutý, sršící z tebe, rytíři!

Nediv se: postačí strmý nápor – brázdou syčíc,
radlice křísne, uhlíky se zamodrají, milý,
sprchnou a samy se odřou, růžovým zlatem zažíří

:-)
@Jab (21.07.2022 09:19): Však já si nemyslím, že Torment je mizerná hra. 75% je pro mě pořád slušné hodnocení. Jeho kvality, myslím, vidím (vizuální stránku, kterou jsem nezmínil, považuji za velice zdařilou). Ta statičnost mi ale vadila a hodně mi to kazilo celkový dojem. Vhailora jsem neminul, ale už jsem měl v partě Nordoma (který nahradil Ignuse) a nechtěl jsem je střídat.