@
Red (01.01.2022 01:40): Díky za zpětnou vazbu. Příběhovou část jsem dal do spoileru.
Vůbec jsem netušil, že ta hra vychází z již existujícího settingu. To je pro mě zajímavá novinka. Myslel jsem, že jde o výtvor tvůrců hry.
Můj problém s Lady of Pain jen reflektuje problém se světem, kde je možné všechno. Já se celou hru snažil pochopit a uchytit, jak daný svět funguje. Jak fungují sféry, Sigil, jaké mají různé postavy roli, jaký má význam historie, kterou hra předkládá. A většinou to byl hrozný chaos, kde jedna věta vyvolávala tři další WTF otázky.
Jde o to, že i když je svět fantaskní, měl by být uvěřitelný a dodržovat vlastní nastavená pravidla. Jinak je nedůvěryhodný a může se v něm stát tzv cokoliv a nic nemá váhu. Tzn je naprosto v pořádku mít svět, kde lidé umí lítat, protože si autor vymyslí nějaký nový orgán nebo upraví zákony fyziky na jiné planetě. Dokud se postavy chovají adekvátně a svět reflektuje nově nastavená pravidla, je vše v pořádku, protože víme, že třeba můžou lítat jen do výšky sto metrů nebo jen půl hodiny, pak se unaví. Stejně jako víme, že jejich let má maximální rychlost a nikdy se tedy nedostanou z města A do města B třeba za hodinu. Je to určitá jistota, kterou máme díky nastaveným pravidlům, i když jsou třeba odlišná od reálného světa. Čím více fantaskních pravidel do světa přidáme, tím je samozřejmě těžší udržet iluzi jeho pravdivosti, ale jde to.
A teď si vem, kdyby do daného světa s létajícími lidmi najednou nějaká postava prostě přešla z města A do města B za 1 minutu teleportem. Teleport nikdo nevysvětlil, nikdy se o něm nemluvilo a ani se o něm nemluví, prostě tam je a dokázal přenést postavu a nikoho to neznepokojuje a žádná z postav na to nereaguje, jako by to bylo normální. To by bylo docela WTF, ne?
A přesně tohle se děje v Planescape Torment každou chvíli. Dějí se tam věci bez řádu a smyslu jen proto, že to tak chce scénárista. Lady of Pain možná entita typu Cthulhu, ale pokud ne ona, čekají ve frotně desítky postav a předmětů, které něco dělají, protože to chce tvůrce děje, ale ve fungujícím světě to nedává smysl a vyvolává to otázky.
Takže si tak v poklidu hraješ, hra ti představí třeba ty stíny a ty se snažíš je nějak logicky vysvětlit, proč vznikli, jaké jsou jejich motivace, kdo je poslal. Akceptuješ, že nějaký stín existuje, ale hledáš za tím to fungování toho světa. A to tam prostě není. Vše okolo stínů je snůška nesmyslů. A věcí jako stíny je tam fakt mraky.
Prostě mi přišlo divné, že spousta lidí vynáší do nebes hru, která je sice originální, má svoje kouzlo a atmosféru a jiné klady, ale je tak neuvěřitelně nefunkční v příběhu, který je podle mě u her tohoto typu stěžejní. Že lidé vychvalují styl psaní, přestože ten writing ve hře opravdu není nic extra. Kdejaká průměrná knížka to strčí do kapsy.
Považuji hry za umění a geniální formát, který dokáže přinášet zážitky, o kterých se knihám ani filmům mnohdy nezdá. Ale když už bych měl někomu ukazovat krásu her, tak mě přijde nešťastné, když nostalgie takto pokrucuje objektivní názor. Pak je tu samozřejmě moje subjektivní zkreslení a subjektivní preference ostatních :)