Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Diskuze

@Charllize (27.02.2023 21:16): Ti musí být jasný, že bych velmi pravděpodobně zůstal zaseklej u prvního nepřítele:) Jako asi bych to zkusil, kdyby to vyšlo na GOG. Ale tam pořád marně vyhlížím jakoukoliv soulovku.
@Solidor (27.02.2023 12:00): Nějak nechápu co je to za zajímavost, hru jsem nehrál. Ale slovo tarnished si nejvíc pamatuju z Paradox strategií, když jsem udělal nějak neplechu tak moje reputace byla tarnished:)
@Solidor (27.02.2023 15:00): Ono aj tie názvy sú také, častokrát pofidérne, ak nemajú historický názov, kde viacero názvov figurovalo paralelne a nie len v úlohe prekladu, napr. (Leipzig/Lipsko) a potom máme také veci ako keltský Londinjon do latinského Londinium cez staroanglické Lunden až po novšiu (ale nie modernú) angličtinu "London" a pre nás "Londýn", kde je preklad predovšetkým o úprave do fonetickej formy daného jazyka a nie snaha o preloženie alebo dokonca reinterpretáciu významu názvu.

A čo sa týka Pána Prsteňov, máloktorý slovenský preklad je tak zlý ako starý slovenský preklad Pána Prsteňov s ehm ehm Frodom Bublíkom a ohyzdami (orkovia), ktorí pre zmenu nerozlišuje ani medzi orkami a goblinmi. Ale to je škoda slov. :D

Mňa inak všeobecne mrzí, koľko ľudí aj tu na DH, kde sú v podstate vo veľkej miere powergameri, neustále vyhľadáva a hráva len s českými prekladmi, hoci práve tá hra je ideálne médium na naučenie sa cudzieho jazyka, lebo oproti knihe vo väčšine prípadov dodáva aj ten vizuálny vnem, aby si človek dokázal domyslieť a interpretovať význam slov, ktorým úplne nerozumie. Hovorím z vlastnej skúsenosti, že v naučení angličtiny mi kedysi pomohli práve hry.
@Tulareanus (27.02.2023 14:04): U zeměpisných názvů se to právě dá odvodit tak, jak píšeš. Ale překlad jmen osob vůbec nechápu (Baggins = Pytlík), přece, když se někdo jmenuje Thomas Green, tak na něj nevolám "Tomáši Zelený".

Ono i to slovo Ring by byl problém přeložit správně. Nicméně fanouškovské "Prstenec Eldenu" je pěkná blbost.

@Charllize (27.02.2023 13:56): Já většinou taky ne, ale tady mi to z nějakého důvodu sedělo :)

A třeba ve FF: Phoenix Down je jasné Fénix dolů :)
@Solidor (27.02.2023 13:24): Tak to prekladanie názvov je hlavne historická vec aj podľa toho, ako sa posúvali hranice, menili vladári a podľa toho aj úradné jazyky a ako sa neskôr prispôsobovali názvy prekladom z dôvodu, že nepoznali jazyk. Osobne by som názvy a mená už vôbec neprekladal.

Pri slove Elden je to celkom vtipné, pretože na jednej strane to znamená "starnúť, byť starý" staroanglický základ slova "eld/old", tak ako napr. "elder" je vlastne (the) "older". Zároveň to znamená aj starý služobník a keby sme chceli ísť mimo angličtinu do starej nórčiny, tak to má ešte spoločné aj čosi s ohňom. Tak by ma teraz zaujímalo, či je Miyazaki tak prefíkaný alebo to len vyhaluzil. :)
@Charllize (27.02.2023 13:38): Já si to teda v hlavě překládal (poněkud volně) jako spalující hnilobu :)

Ale třeba už jenom přeložit ten název Elden RIng, aby to kontextu hry dávalo smysl, jednoduše nejde, protože pokud vím, tak Elden v tom světě nic konkrétního neznamená.

A pak takové lahůdky jako Naturalborn, Omen King, ale třeba i slůvko Remembrance bych nutně nepřekládal jako vzpomínku.

Dalo by se s tím ČJ v takových případech pěkně hrát. :)
@Charllize (27.02.2023 13:18): Taky mi to nikdy nesedělo, ale místa se překládají i IRL. (Dresden = Drážďany, Liberec = Reichenberg), takže by to mělo nějaký reálný zádklad. A zase cpát anglická slova do českých vět taky vyznívá docela divně (Nakazila se Scarlet Rot).

Není to snadné :)
@Solidor (27.02.2023 12:55): Tak mně vždycky prisla už divná i taková základní věc jakoze se přeloží longsword jako dlouhý meč a vždycky jsem byl proto nechávat názvy věci a míst v angličtině. Když se to přeloží kolikrát vznikají věty který jsou WTF a zní jak kdyby je napsal někdo s poruchou mozku :)
Vsak aby to sedlo daji se ty eng názvy v případě nutnosti skloňovat po našem a zní to min blbě než doslovný překlad.
@Tulareanus (27.02.2023 12:07): Počítám, že podle toho fanouškovského překladu. Vůbec překládat něco tak abstraktního jako ER imho vůbec nemá smysl. Stačilo mi pustit si intro s českými titulky (The ever-briliant Goldmask = stále brilantní Zlatá masko) a pár dalších pojmů (Divine Tower = Božská věž, Starscourge = Metla Hvězd, Elden Ring = Prstenec Eldenu). Je vidět, že překladatel to moc nehrál, nebo nemá pro takový složitý překlad cit.

(vím, děla to bez nároku na honorář ve volném čase, ale i tak...)

A docela by mě zajímalo, jak přeložili Scarlet Rot.
@Solidor (27.02.2023 12:00): Hej, tá čeština mi príde taká dosť random. By ma zaujímalo či je to profesionálny/fanúšikovský/generovaný preklad alebo preklad autora zaujímavosti.

Asi by nebolo od veci mať v zaujímavosti všetky vlastné mená v angličtine a v zátvorke až tie české "výtvory".
Slovo "Tarnished" se v angličtině používá pro zmatnění zlata, při kterém ztrácí svůj lesk a barvu v důsledku určitých chemických reakcí, například při reakci se sloučeninami síry (např. stopovým množstvím sulfanu či oxidu siřičitého) vzniká sulfid zlatý. Z hlediska loru toto slovo popisuje ztrátu zlatého lesku v očích Godfreye a jeho lidu, kteří se před začátkem hry začali vracet do Mezizemí. Ztráta zlatého lesku v očích symbolizuje ztrátu přízně Zeměstromu a božské Vůle Nadevšemi (Greater will)  

Jako zajímavost to je OK, ale tohle je taková ENG-CZ holomajzna, že hráč hrající v češtině asi bude dost mimo. Já, hrající v eng si odvodím, že Zeměstrom bude pravděpodobně Erdtree, ale to jenom tipuju. (Vůle Nadevšemi bych teda ke Greater Will ovšem nepřiřadil nikdy bez nápovědy v závorce :))
Ja z toho byl po těch 160 hodinách tak uondanej ze mi dlc vůbec nechybí. Super to bylo, žejo, ale pro mne míra vrchovatá :)
@HELLER (13.01.2023 13:53): Monster Hunter je dosť iný štýl hry, nedá sa to podľa mňa veľmi porovnávať. Ja som teda monster hunter nejak nehral, len videl gameplay videá a tu funguješ oveľa viac na presnejších hitboxoch, čo sa týka úderov a úhybánia, stamina managementu atď... Monster hunter mi prišiel skôr o dlhej vytrvalosti a správnej rotácii skillov, čiže porovnať obtiažnosť je asi ťažké. Ale teda zatiaľ som sa nestretol s nejakými názormi alebo "memes", že monster hunter je nejaký extra náročný.
@HELLER (13.01.2023 13:44): Ona tá hra nie je tak ťažká, ako to na prvý pohľad vyzerá. Ten "rešpekt" je podľa mňa umelo navýšený casual hráčmi, ktorí nehrajú pravidelne a hrali pár hier a zrazu chceli naskočiť nia niečo väčšie.
@Karasman (12.01.2023 10:53): Tá hra nemá quest log, ale keď sa pozrieš na mapu, tak zo sites of grace vyžaruje žiara určitým smerom, to ťa akože posiela ďalej v hre. Občas ti nejaké NPC povie, čo máš robiť, občas nie, záleží, zopár ich je celkom zrozumiteľných, ale myslím, že v tej úvodnej časti sa ti len krypticky popredstavovali väčšinou a ešte nič od teba nechceli.

Čo sa týka príbehu - treba si odvyknúť od všetkého, čo poznáš v rámci storytellingu v západných hrách, nič nie je doslovné alebo povedané na rovinu. Dialógy ťa väčšinou v príbehu ďalej neposúvajú, neexistujú monológy tvojej postavy. Príbeh čiastočne zažívaš (rpíbehové dungeony a bossovia) a čiastočne vnímaš z prieskumu - niekedy jednoducho vidíš, že sa niečo udeje alebo udialo bez slov a niektoré veci sú na popisoch predmetoch. Ale mám pocit, že ten príbeh je aj keď to tak nevyzerá, jednoduchší než v souls hrách a našťastie menej o čosi o popisoch predmetov. Ak by si chcel vyslovene rozprávaný príbeh hrou a dialógmi, tak od from software tak funguje jedine Sekiro: Shadows Die Twice .

Ovládanie je sila zvyku, ale nielen za mňa je ovládanie cez gamepad jednoducho kvalitatívne lepšie v tom, ako sú rozložené ovládacie prvky a ako precízne a plynule sa s tým dá hrať. Ale chápem, že ak nie sú poriadne gamepad zvyknutý, tak to chce trpezlivosť a učiť sa to (ale podľa mňa to za to stojí, lebo souls hra ťa naučí používať gamepad tak, že už ostatné veci budú vždy v pohode).

Hlavný princíp je ale v explorácii a to je aj postup hrou, preskúmavaj všetko, čo sa dá, choď hocikam, kde ti nepriatelia neprídu príliš ťažkí. Ak je niečo nedostupné, treba sa vrátiť neskôr alebo niečo preto urobiť. Inak je to fakt otvorené.
@Karasman (12.01.2023 10:53): Příběh tam je, v některých souls hrách dokonce velmi dobrý (Bloodborne, první Dark Souls), v Elden Ringu imho průměrný, ale není vyprávěn skrze NPC, ale skrze popisky equipmentu, itemů, kouzel atd, které jsou s daným NPC/bossem nějak spjaty, a je tak v podstatě nevtíravě optional. Souls hry jdou trochu old schoolově proti proudu a jsou hlavně o gameplayi, interaktivní cinematický zážitek v nich nikdo hledat nemůže.

Kam máš jít se ukazuje na mapě takovým žlutým paprskem. Jinak je to o exploringu, zkoušení, experimentování, hraní první souls hry je určitě zmatený a náročný, může to trvat i pár desítek hodin se v tom všem pořádně vyznat, ale ve všech ostatních souls hrách ti to pak najednou všechno přijde povědomý a ta učící křivka bude mnohem strmější.

U ovládání mi naopak přijde, že většina moderních 3rd person akčních adventur se souls hrama inspiruje a třeba teď novej God of War snad jen přehodil X a O a jinak je to totožný, Pro PC hráče s klávesnicí to ale moc není, to je pravda. Japonský hry obecně s PC hraním moc nepočítají, japonci hrali vždycky hlavně na konzolích (ale Covid v kombinaci s nedostatkem PS5 to teď za poslední 3 roky hodně změnil, tak uvidíme do budoucna.)

Přeji hodně štěstí a trpělivosti, je to hlavně o náročných bossech a radosti, když se konečně podaří je sejmout.
Jako člověk soulsovkami nepolíbený (kdysi jsem asi na hodinu zkoušel jedničku, ale na PC se to nedalo ovládat) jsem ale nakonec neodolal a po shlédnutí pár videí a přečtení zdejších komentů si ER pořídil. A teď po cca 20 hodinách mám zatím dost rozporuplné dojmy.

Je ve hře vůbec nějaký příběh? Těch pár NPC, co jsem zatím potkal, mi řekne pár vět v hádankách a já vůbec nevím, o co pořádně jde. Vlastně ani nevím, co dělat a kam jít, protože questlog taky nula. A pokud musím tyhle věci hledat na Googlu, tak mi to přijde jako dost blbý design. Sbírám shitload předmětů, ale kromě zbraní a brnění a asi 3 dalších věcí netuším, co k čemu je a co je dobrý. Na ovládání si už sice trochu zvykám (klávesnice + myš, na gamepad jsem rezignoval prakticky hned na začátku, to se fakt nedá), ale i tak je dost dementní.

Přes výše uvedený mínusy mě to ale pořád kurevsky baví. Ta radost z kazdýho poraženýho bosse, to je prostě paráda. A to jsem prakticky pořád na začátku. Takže ano, ten drive je neskutečný a než se člověk naděje, je večer v tahu a já vlastně nijak pořádně nepostoupil... :-)

Když tu vidím ta hodnocení, tak doufám, že to dohraju. Jestli je celý svět tak skvěle udělaný jako na začátku, tak by mě to mohlo bavit celou dobu...
@SíDžej (09.12.2022 18:35): U ER je to myslím hodně těžké - retrospektivně to byl extrémní úspěch. Tohle vybalancovat do finální podoby muselo dát šílené úsilí.

Jsem rád, že jsem hrál poprvé prakticky "na blind" - s vypnutým online a se snahou nečíst (moc) diskuse na netu.

U lineárnějších her (zejména DS3, ale i DS, DeS, kde se dá postup limitovat) je to mnohem jednodušší (myslím obtížnost a síla postavy).
@Charllize (09.12.2022 17:14): To samý god of war před hrou roku, a byl by ještě víc, kdyby vyhrál. Každopádně čím lepší skore, tím lepší hra a naopak. Pokud to tak bude pokračovat, budou muset autoři upravit hru, aby tomu odpovídala...odeberou většinu bossů, zjednoduší herní mechaniky, přidají nastavení obtížnosti atd.

Nedej bože aby tak dopadl i God of War, četl jsem, že jsou ale borci ze Santa Monicy na tu možnost připraveni, a jako první update by byla změna dabingu, údajně jsou všechny Kratosovy repliky již předem nadabované Markem Vašutem a to ve všech dostupných jazycích.
Hra údajně zaživa review bombing po včerejší hře roku. Sony boys to nějak neunesli :)
@7c (07.12.2022 22:13): Super byl i teleport do města. A jak pak hráč viděl velikost mapy. I tak tomu ale něco chybělo. Hlavně tím, že se jde mezi těmi checkpointy teleportovat, takže vlastně zase o tolik nešlo.
@7c (07.12.2022 22:13): Mne sa to inak páčilo, pretože to bol síce šok, ale aj to vytvorilo celkom mrazivú atmosféru a paradoxne sa mi podarilo prežiť a dostať sa odtiaľ a takto mi to vytvorilo špecifickú spomienku na hru.
Ta kryptičnost příběhu a úkolů je, a myslím že nejen pro mne, úplně na houno. pro valnou většinu hráčů je ER jen "soulovka- mlátička". Demons souls jsem si užil mnohem více, zvědavost, co bude za dalším rohem byl motor, který mne hnal neustále kupředu.
@7c (10.11.2022 19:35): Jasne ze bych tam nechtěl telenovelu. Ale nějaké obyčejné úkoly by bodly. Něco jako nástěnky v Dragons Dogme. Stejně ty kvanta potvor hráč zabijí tak jako tak a když by k tomu byli přidružené nějaké úkoly nemuselo by to vadit, s nějakou solidní odměnou. A tu kryptologii by mohli jen o něco lip specifikovat, takhle je velká šance ze když to někdo hraje prvně tak 90% věci úplně mine. Nemyslím tím všechno ale jen něco, aby když to člověk hraje měl trosku pocit nějaké te lore a story omáčky bez výraznějšího kutani ve všech koutech hry :)

A myslím ze 50 runovych medvědů by byla fakt sranda :)
@Wulfgar (09.11.2022 05:43): Za mě se (při prvním hraní) hra nevyčerpala, naopak jsem cítil neustále vzestupnou tendenci (obzvlášť směrem k Malenii).

Problémy "open world" jsem pociťoval až při druhém a třetím hraní - kde jsem už některé volitelné oblasti "vyzobával", abych optimalizoval výbavu nebo level postav.

Výhoda v zásadě lineárních her (jako je dle mě třeba Dark Souls 3) je, že se dobře ladí obtížnost a replayabilita je hodně zajímavá. S otevřeným světem je díky nabídce více možností zároveň možné vybrat si ty nejlepší volby najednou.

Osobně mám raději, když jsou možnosti hráče v průběhu jedné hry omezené (příklad za všechny Diablo 2 1.13 - bez "respec" možnosti) a když chce vyzkoušet jinou specializaci, musí rozehrát novou hru za novou postavu.

Ale jak už jsem tu psal, k první ER hře nemám vesměs výtky, hodnocení jsem trochu snížil až při 3. kole :)


@Charllize (10.11.2022 16:19): Radši bys měl BioWare(TM) odklikávací hodinové dialogy a romance? .-)
A myslím, že hráči by neocenili dostat úkol zabít 50 runových medvědů v ER (heh).
Mne to jejich krypticke vyprávění taky vadí. Sice to děla část takzvané legendarnosti jejich her a je to celkem unikátní ale není to moc zábava. To už bych snad radši nástěnku z úkoly typu bez zabit 50 medvědů a dostaneš 100 000 duši :) Aspoň by to zabíjení všeho co se hýbe dostalo nějakou formu.
@Wulfgar (09.11.2022 05:43): Možno ten princíp sveta bol miestami predvídateľný, ale to je zas všeobecná a logická vec gameplayu ako takého nielen u tejto hry. Hra nám tutorial a postupným pridávaním možností alebo prekážok vlastne definuje svoje pravidlá a učí nás hrať a byť pripravenejší na nasledujúce prekážky. Čo veľa hier v čele s open worldom nezvláda, ako aj píšeš, je, aby tieto prekážky boli vybalansované, čo do náročnosti.

Ja som to nemyslel doslova, že aký je základ typ bossa z ktorého sa potom opakujú jeho variácie. Ale do spoileru som napísal 17 bossov, ktorí sa v hre neopakujú s výnimkou posledného, kde som uviedol, že je to vlastne tá istá postava s dvoma boss fightami, ktoré sú však výrazne odlišné.

Tak ono je obzvlášť fajn ten pocit, keď si v neistote, že nevieš nielen čo ten boss urobí, ale akú veľkú hrozbu predstavuje. Ale s náročnosťou súhlasím. Pre mňa boli najťažší vlastne v hre (v zmysle najviac opakovaní) dvaja bossovia, na ktorých som vlastne šiel veľmi podlevelovaný a to úplne na začiatku Margit a potom Valiant Gargoyles v podzemnom meste .

U tebou spomínaného bossa Maliketha je vtipné, že on veľa ľuďom prišiel ťažký preto, že zabudli, že v tejto hre sa dá narozdiel od Dark Souls hier regulérne skákať. A zápas proti nemu je tak vlastne celkom Sekirovský, lebo má veľa oblúkových sweep útokov, ktoré sa dajú preskočiť (v Elden Ringu majú iframes aj skoky, nielen kotúle).

Mne sa hra osobne u Altus Plateau "nevyčerpala", už len preto, že nasledujúce hlavné mesto považujem za jednu z najlokácii atmosférou, audiovideo aj zaujímavými bojmi a nepriateľmi. Slabšie mi prišli asi len zasnežené oblasti.

Ten systém questov Fromsoftware je strašný, ja to ani nechcem volať quest, lebo súčasťou questu má byť zadanie. :D Toto považujem za najhoršiu vec na celom Elden Ringu.
@Mendoza (08.11.2022 20:56):  Tohle zminuje spousta lidi, ale osobne jsem s tim problem nemel.



@Tulareanus (08.11.2022 21:11): Je fakt, ze delsi hry byvaji ke konci stereotypnejsi, vetsina se s tim aspon snazi bojovat pribehem, ktery hrace tahne dopredu. Coz jak rikas, v Elden Ringu moc neni a je to vlastne jeden dlouhej combat simulator..

Ja cekal, ze mi ta dlouha pauza s hranim pomuze, ale nestalo se, mozna i proto, jak je ten svet po chvilce hrozne predvidatelnej. Po par dungeonech clovek vi, jak bude vypadat zbytek, vi, co najde tamhle ve vezi, protoze stejnou vez uz videl a prozkoumal trikrat nekde jinde na mape atd. Po prvnich dvou lokacich me ten svet navic akorat efektivne naucil vyhybat se nepratelum v open worldu (coz lehce popira hlavni gameplay hry).

No kdyz to vezmem doslovne, unikatnich bossu tam je urcite vic jak 50, tech co se nikde neopakujou fakt jen 9. A taky souhlasim s tim, ze u nekterych z nich nevadi ze se objevujou vickrat, Erdtree Avatari a Crucible Knights maji skvely movesety a bavilo me je zabijet opakovane. U jinych mi to opakovani prislo jako liny rozhodnuti vyvojaru.

Obecne u tech bossu mi ale cim dal vic vadilo, ze jsem nevedel jak tezky vlastne maji bejt. Bud jsem do nejaky lokace prisel relativne pozde a daval je na par ran mecem, nebo byli naopak moc narocny a ja se logicky sel nalevlovat jinam, coz ale zas vyustilo v to, ze jsem je pozdeji zabil opet relativne jednodusse. S obtiznosti boss fightu jsem mel realne problem az pri finalnim boss runu, 7 boss fightu za sebou mi taky prislo dost prepaleny a Maliketh mi zpusobuje tik v oku jeste ted. A ta nevyvazenost je samozrejme dana otevrenym svetem a je to naprosto nevyhnutelny.

Me prislo ze se ta hra vycerpala uz u Altus Plateau  a mozna to taky souvisi s tim, ze v prvnich par lokacich clovek aspon obcas potkal nejaky NPC, dal uz se ten svet vicemene vyprazdnil a uz pak ani neslo najit zadny novy typ budov/dungeonu.

A teda obecne questy ve stylu, bud prijdes o veskerej vedlejsi obsah nebo si presne vygooglis jak mas v questu postupovat, protoze ti postava nic konkretniho nerekne.. Porad nepobiram, ze je tohle legalni :D