Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Diskuze

No to jsem si zase ukousl sousto.... OMG. Kdyby alespoň pořádně fungoval ten koop.
@BUMTARATA (10.03.2023 17:55): Jo takhle. Já to zase beru oddeleně a třeba na prvním průchodu tady tyto sbíratelné věci neřeším skoro vůbec. V Control jsem akorát poslouchal audio logy a hleděl na videa. V Returnal to samé. Do čtení jsem se pustil až na druhém průchodu.
@LIUWIL (10.03.2023 16:34): Rozdíl vidím v tom, že v Returnal, když už najdeš log nebo glyph, je to vždy jen pár vyšperkovanejch vět, který jdou přímo k věci. Zatímco Control na tebe neustále chrlí odstavce úředničiny. Velmi mě to rušilo. Ono se to taky nasčítá, když do toho musíš ještě řešit loadout, mody, atd.
@BUMTARATA (10.03.2023 13:10): Collectibly patřily mezi nejzajímavější prvky v Control pro ty, co bavilo ten svět a příběh dávat dohromady. V Returnal je toho čtení víc než v Control, odemykají se postupně u každého předmětu i nepřítele a pak jej jich ještě solidní množství na lodi, přičemž v každé části hry jsou tam jiné verze stejných textů.

Největší problém v Control pro mě byla nízká obtížnost a OP schopnosti, hlavně Launch který rozsekal všechno. V Returnal se mi strašně líbí, že základem jsou pořád zbraně a schopnosti je doplňují.
Ja sa na Returnal celkom teším, práve preto, že je to vraj iné a som aj prekvapivo hyped odkedy to bolo na PS5 a od jedného môjho známeho "soulistu" som počúval, ako to hrá a aké je to super. Keď tak nad tým uvažujem tak z toho aktuálneho sony katalógu na pc (horizon, god of war, uncharted, spiderman + miles morales, days gone, last of us) ma to láka najviac, ale na jednej strane si chcem počkať, kým to padne cenovo aspoň na polovicu a na druhej strane som si k vianociam a pred a po vianociach vo výpredajoch nakúpil toho toľko, že by som nemal nad ďalšími hrami ani uvažovať. :D
@SilentWolf (02.03.2023 08:21): Škoda, že spousta v tom uvidí jen tu obyčejnou střílečku. Taky jsem si to o tý hře zprvu myslel, ale pak ke mně začaly prosakovat názory, že je to mnohem víc, na který jsem dal, a nestačil se divit.

Srovnání s Control se samozřejmě úplně nabízí, vlastně na tom rád ukazuju, o kolik by mohl bejt Control soustředěnější, tj. významně lepší hrou, kdyby ho ořezali na nutný minimum, pryč s loadoutem, mody, craftingem, collectibly. Každá volba v Returnal je strategická, něco za něco, všechno má svůj význam, svý místo, v Control si zvykneš na nějakej loadout a jednou za pár hodin si řekneš, že bys moh možná vyměnit mody, z collectiblů ti třeští hlava už v druhý místnosti.
Dnes na PC vyšel nový update který by měl výrazně zredukovat stutter (na mém systému mohu potvrdit, že hra je podstatně plynulejší). RT audio už nemá vliv na konzistenci FPS, to samé platí o vizuálních RT efektech. Update má také řešit velmi časté pády které někteří hlásili a zatím hodně těchto lidí potvrzuje, že už je nepotkávají.
@LIUWIL (komentář):  "Mám z něj podobný pocit jako z Dark Souls nebo Control, kde jsem byl unešený z toho jak unikátní zážitek mi tyto hry poskytly. Ten pocit, že hraju něco úplně nového. Vracím se zpátky do dětství, kdy mi přišlo, že každá hra má svoje kouzlo a nějaké opakující se trendy v herním průmyslu jsem vůbec nevnímal. "

Přesně tohle. V podstatě od všech her na které čekám, vím co čekat. Možná krom Death Strandingu 2. Returnal byl příjemně neznámý. Dodnes nechápu jak se jim podařilo vytvořit tak skvělou hru. A koukám, že tam tedy přidali to uložení hry při vypnutí. Nevím, zda to neztrácí to kouzlo, ale asi ne.
Ještě by to chtělo full support bezdrátově. Nechal jsem si po prodeji PS5 jeden, ale vlastně jsem ho k PC ještě ani nepřipojil.
@marwel (17.02.2023 20:41): Zkoušel jsem Forspoken demo a tam to byl DualSense takový rozpačitý. Ale Returnal se s tím mazlí jak středoškolák s první šlapkou. Pomocí adaptivních triggerů dělají třeba jakousi zarážku mezi zaměřováním a alt-fire a já jsem z toho hotovej
@Dlaha1 (15.02.2023 21:48): Ta plna podpora Dualsense ovladace me trochu stve vzhledem k tomu, ze asi pred tydnem jsem ten svuj poslal smer zed a vratil se tak k pouzivani Dualshocku. :D Na druhou stranu kde jsem mel moznost vyzkouset ty featurky, zadna z nich mi prilis nesedla. Predevsim ty adaptivni triggery jsou spis na pest nez cokoli jineho.
Další hra ze které jsem nadšený, tento rok začíná dobře. SONY opět ukazují jak má vypadat PC port. Na 1440p to 3060ti táhne velmi plynule. S DLSS 2.5.1 cca 100-130FPS. Občas propady na 80, když nečumím na počítadlo tak o tom nevím. Zatím jsem se nesetkal s problémy výkonu. Kromě nahození novější verze DLSS jsem si s grafikou ještě nehrál, dost mě to chytlo tak počkám až na Digital Foundry.

"Duchovně" mi to připomíná takový akčnější Control. Krátké intro, zatím žádné vysvětlovací pasáže, kromě očividných věcí nemám šajn co se děje. Příběh bude asi podobně zamotaný a celkově to působí v dobrém slova smyslu divně.
Už jsem to rozehrál a vypadá to na famózní port. Víc než lepší grafika mě ale baví plná podpora DualSense. Jen kvůli tomu jsem si ho pořídil a šlape to s ním na PC úžasně.
Navzdory názvu hry jsem se k tomu po "dohrání" už nevrátil a teď koukám na analýzu konce a teda, minul jsem toho hodně. Škoda. Docela hodně doufám, že tvůrci dělají nějakou podobnou hru.
@M.a.t.t. (19.09.2021 15:58): Určitě to někdy zkus, nehledě na příběh to za to stojí.

Já netvrdím, že moje interpretace je správná, ale co se týče těch bodů, není v nich vůbec vysvětleno, jak k takovýmu závěru někdo přišel. Jak jsem psal, ve hře je spousta věcí, která by tyhle tvrzení vyvrátila nebo se k nim stavěla do konfliktu.

Proto mě spíš zajímá, jestli má někdo nějakou vlastní celistvou hypotézu, o který by se dalo debatovat? Nejsem tu abych se hádal o tom,že pravdu mám já, chci se o tom pobavit s někým, kdo může sám popsat jak k tomu a tomu závěru dospěl.

Kde je VaatiVidya když ho potřebujem? :D
Ok, mám dohranej Act 3 a pročtenou většinu textů... je tu někdo, kdo si je jistej, že ví, o co mělo v příběhu jít? I když jsem pak sjel různý "story expalined" videa, jen mě to utvrdilo v tom, že vlastně nikdo netuší, co to mělo bejt. V každým videu chybí vyjasnit polovina věcí nebo jsou v konfliktu s tím, jak dotyčnej příběh interpretuje.

Co sem si z toho odnes bylo asi tolik, že Selene je smyšlená postava v mysli dítěte, kde ji holčička (Helios) vystavuje těžkým zkouškám a tím způsobem chce trestat vlastní matku, se kterou má asi nějaké problémy? Matka (Thea) vypadá stejně jako Selene, má nějaký psychický problémy, všude se válej prášky a odmítli ji přijmout do nějakýho vesmírnýho programu. Proto ji holčička straší tím astronautem, protože to je její největší děs. A eventuelně došlo k té nehodě, kdy Thea kvůli tomu odmítnutí (astronautovi) sjela autem ze silnice, možná úmyslně chtěla spáchat sebevraždu? A skončila na vozejku po masivním poškození páteře, Helios to ale přežila v pořádku.  

A to je všechno? Nebo jak to chápete vy? Jestli tohle má být příběh, tak za mě teda zklamání a jeho samotný podání je teda taky docela bída. A to sem zvyklej luštit lore z Dark Souls světů...
@DosRatas (komentář):

The 'Souls-like' label needs to die | PC Gamer
"Why is every difficult action game a ‘Souls-like’ now?"

Returnal není souls-like. Záleží v ní na RNG, mapa se mění, není tam stamina atd. To by pak byla souls-like každá rogue-like záležitost. Dobře je to podle mého definováno na Codex gamicus

Souls-like věci mě nesmírně baví a rogue-like/rogue-lite téměř vůbec a díky míchání označení mám pak problém dohledávat věci, o které má pro mě smysl se zajímat.
@SilentWolf (komentář): nicméně jsem se s první polovinou páral asi 25hodin a druhou jsem měl za sebou po 2 hodinkách, na jeden zátah 

Nakonec jsem to měl přesně obráceně. První půlka leháro a pak jsem se totálně zasekl na kombinaci pralesovýho a vodního biomu, kde jsem tu náhodnost vcelku dost proklínal. Věčně úplně debilní itemy a zbraně a pak stačí, aby padnul Hollowseeker s portal beamem a portal turretou a je to procházka růžovým sadem.
Teď asi relax u Biomutanta a pak na třetí Act :D
@Charllize (14.05.2021 15:13): nějaký nový obsah dělají. Ale mohou to být taky prkotiny alá skiny a challenge. A kvůli... důvodům, bych dvojku určitě nečekal. Možná něco na podobný princip, ale prostě ne v tomto světě. A ano, líbilo - není to dokonalá hra, avšak byl to dokonalý zážitek. Dokonce jdu spát v Returnal tričku. :D :D Ale to asi jen proto, že na nic jiného není dobré.

@Rapier (14.05.2021 19:05): neřešil bych, že jsi DS nehrál. Já to srovnání používám z nutnosti, protože je tak dnešní svět holt nastaven. :D Nenech se tím rozhodit. To, že v komentáři použiju 4x slovo zlověstný taky svědčí jen o tom, že jsem od přírody líný člověk, co ze sebe vyhrne dojmy bez nějaké struktury a ani jednou si to po sobě nepřečte, než že by se jednalo o nejzlověstnější hru vůbec. :-D

@montana (14.05.2021 18:12): já sluchátkám stejně moc neholduji, takže zatím nehrozí. Mám rád když to jebne až to zaduní. A sousedi určitě taky. :D Navíc se lehce lekám a infarkt nepotřebuji.
Dohráno. Ke konci obtížnost úplně zmizela. Ani trochu jsem se nepřiblížil k tomu umřít. Poslední dva biomy slabší hodinka hraní. Najednou byly všude poházené léčivé šutry (to jsou asi ty co chyběly ve 3 biomu!). Hra je rozdělená do dvou aktů.. a ten druhý je teda zívačka, zatímco do nějakých pasáží (biom 3) se opravdu vracet nechci.

Nevím, zda kvůli tomu poklesu v obtížnosti srazit procenta, nebo ne. Přecijen, ta hra vás vyždíme v první polovině až až. Pohrávám si navíc s tím, vrazit tomu 100%. Protože to co se jim podařilo je neskutečné.
Je tam teda ještě akt 3 na vyzobání všech tajemství. Který si extrémně rád zahraju. Přitom je to furt ta stejná hratelnost.

Vyspím se na to a zítra asi koment.
Čtvrtý boss lehl napoprvé jen se 2 malýma lékárničkama. :( byl neskutečně epický. A ta hudba. Úplný interstellar vibe.
@montana (13.05.2021 18:05): já už si v té hře nejsem jistý ničím. Teď nevidím modré aury kolem těch weapon proficiency lootů. A příběhový twist v polovině hry je taky docela cool. Ale taky si díky němu nejsem jistý už tuplem ničím. :-D
To je super. Hráči brečí, že potřebují "save on exit", tak jim vývojáři na oplátku patchem vzali možnost uzdravovat se na lodi spánkem. :D
Člověk opatrně prochází oba biomy, syslí si lékárničky. V místnosti před třetím bossem jsem měl astronauta, dvě velké lékárničky a tři malé lékárničky. A po té místnosti nic. Pitomí kyborgové, Takže.. hurá na bosse s ničím. :D Aspoň můžu jít spát. :D
Je teda fascinující, jak je někdy totální oser se vůbec dostat k bossákovi a jeho pak dá člověk na první dobrou. Čtvrtej je dead bez ztráty kytičky a ve sněžným biomu to vypadá na pořádný peklíčko dostat se k dalšímu :D
@SilentWolf (05.05.2021 15:32): Když hraješ třeba diablo 3 tak se ti taky lokace resetuji a zabijís bosse pořad dokola. Dobre udělaná hratelnost je subjektivní, věřím ze doplňování záznamu u příšer opětovným zabíjením bude plno lidi stvat :)
@Charllize (05.05.2021 15:14): tohle není grind, když každý průchod začínáš od nuly. To je prostě jen dobře udělaná hratelnost. Prostě se necítím na třetího bosse, ale chci si zahrát hru, tak si vystřílím celý první biom a cestou sejmu bosse. A souhlasím, že grind není špatná věc, pokud je doplněn dobrou hratelností. Zatím jsem téma grindu ale řešil jen u her, jejichž hratelnost jej prostě neutáhne, za to já nemůžu.

Asi by mě naopak nebavilo, kdybych ten první biom musel udělat třeba 20x, abych si škrtl v druhém. To by byl grind. Takhle vím, že je potenciál hru klidně projít napoprvé celou.
Ta hra je plná paradoxů. Měl bych ji nenávidět. Ale prostě ne. Je boží.

Nevím, zda je to součástí hlavního příběhu, ale kodexové popisky monster se vám doplňují, čím víc jich zabijete. A po 100% je na konci útržek textu, který působí jako vystřižený odjinud. A konkrétně u prvního bosse zní ten popisek zajímavě, ale je tam prostě napsané něco jako [loop error] a když jsem dospěl na 100% (zabil ho 3x) tak u něj mám znovu 0% a mám ho zabíjet dál. A mě to prostě baví. Než chcípat v dalších biomech, baví mě postupně odkrývat vše, co jde v tom prvním. Zlepšovat se ve hře apod.. A i když místnosti už znám, stále se tam občas vzácně objeví nějaká nová.

Blbé je, že teorii o všem už mám. A asi bude dost simple. Asi jak si postěžoval Montana níž. Ale je fajn ty útržky objevovat takto. V kombianaci se špičkvou hratelností se zas těším, až si dneska dám nějaký run, kde znovu projdu vše co znám, za doprovodu skvělé hudby a znovu zabiju bosse, kterého znám.

Už teď doufám, že tu hru chystají ještě trochu rozšířit. Je neuvěřitelné co dokázalo tak malé studio. Pokud se takhle budou snažit všichni na těch nových HW, tak to bude ještě chvíli hezká budoucnost. :D

edit: a je vtipné, jak všechny co dávají konzoli do režimu spánku, vydrbávají aktualizace, které hru vypínají. :D :D
@montana (03.05.2021 08:32): pak se k tomu týden nedostanu a konzole bude celou dobu svítit? :D to mě triggeruje. Já ji potřebuji mít vyplou. Navíc předpokládám, že funkcionalita save on exit tam brzy přibude. Tak mi to zas tak moc nevadí. Když už potřebuji končit, doběhnu k bossovi a zkusím si ho.

Taky mě to moc baví, ačkoliv nejsem zrovna trpělivý hráč a lehce mě něco začne nudit, tak je to droga. U mě asi každá správná GOTY začíná hejtem před vydáním.
@IceCreamYouScream (02.05.2021 09:19): Během dashe seš nezranitelnej (hra ti to i na začátku řekne). V pozdějším biomu už se ale objeví lasery, přes který nejde dashovat. V normálním skoku je normální damage.

@SilentWolf (02.05.2021 19:53): Co myslíš šaškováním s rest modem? Prostě dáš rest mode místo vypnutí a hotovo, ne? :D

Já tedy rogue-like nemusím, ze soulovek jsem dohrál jen Bloodborne a nemám rád těžký hry, ale Returnal mě zatím baví. Předpokládám, že mě někde tak nasere, že ho nedohraju, ale zatím mi tam všechno přijde docela férový. Prvního bosse jsem dal asi na pátý pokus a hned vzápětí ve stejným cyklu i druhýho a třetího hned po sobě na první dobrou. Když je člověk naboostěnej a má štěstí na dobrej gear, tak je to velká paráda. Bohužel je to fakt jen o štěstí a to na těhle hrách nemám rád. Při několika runech se mi třeba nikde astronaut neobjevil a bez druhýho života je na hovno chodit za bossem.
Ale dobrý je, že astronaut není jen 1x za cyklus, ale naštěstí jde koupit/najít i v dalších biomech a klonovací mašinka, taky pomohla. 12 hodin a 31 smrtí mi teda při čtení diskuze přijde jako fajn stats zatím :)

Jen doufám, že plot twist nebude tak dementní, jak zatím události v domě naznačují :)
Teď jsem prvního bosse sejmul podruhé. Hrál jsem ten první biom kvůli návratu do domku. A řekl jsem si "co už, zkusím toho bosse bez astronauta (ressurect) a s na prd alternativním modem střelby (bosse totiž nemusíte zabíjet podruhé, klíč už mít budete). A lehl.. ale je pravda, že už jsem na něj šel se zbraní, kterou jsem poprvé objevil v druhém biomu, tak nevím, zda je možné mít ji aniž byste ho zabili poprvé. Taky se mi najednou začaly v prvním biomu objevoval místnosti, které jsem doposud neviděl.

Teď mě spíš štve že to mám dobře rozjeté pro druhý biom. Ale už nechci hrát. A šaškovat s režimem spánku taky nechci, to "save on exit" tomu zoufale chybí.

EDIT: ještě malá úprava statistik. Zatím 11h. Jsem u druhého bosse. 21 smrtí.
@AlCapone (02.05.2021 17:28): Cca 6-8h. Těžko říct, protože čas u té hry neuvěřitelně letí. Ale umřel jsem odhadem už tak 30x. Chceš tipy? Alespoň co jsem tak vypozoroval?

Choď se léčit do lodi. Spi vždycky tam a neber žádné heal itemy, ani nekupuj lékárničku. Najdi cestu k bossovi, pokud chcípneš než ji najdeš, nemá totiž smysl snažit se. Jak už jednou bosse najdeš, tak pomalu prozkoumávej všechny místnosti. Už bys měl znát, které místnosti jsou fajn (archiv apod) a kterým se třeba případně vyhnout (když tam svítí zelené světlo toho ochranného pylonu) Je tam docela plus, že se nepřátele asi moc nerespawnují, alespoň já jsem měl ve vyčištěných místech vždy klid, tak pak prostě jen vyzobáváš. Klíčový item je artefakt astronauta, který tě oživí po smrti. Zbraň doporučuji tu karabinu (samopal) a alternativní střelbu ten swarm. Když jsem šel na bosse z blesky, nebylo to to pravé ořechové ač je to perfektní na řadové nepřátele. No a jak prostě máš dobrou zbraň, víš, kde je boss, tak se úplně uzdrav na lodi a pak vyzobej všechny ty itemy se zdravím, které ti zároveň navyšují max HP. Kup si lékárničku (jedna na run jde vždycky koupit), pokud máš astronauta, je to paráda. Kolují legendy že hráči občas mají takové štěstí, že mají dva. Pokud ti zbydou peníze, klidně kupuj random itemy, jednou mi astronaut vypadl z toho fabricatoru. Neriskoval bych ty fialové věci, nikdy. Parazity možná.. pokud nemají žádné tvrdé postihy. No a pak to teda jdi zkusit. Ale tohle jsou podle mě nejlepší podmínky na toho bosse. Zbraň jsem měl úrovně 7. DMG bonus 4 čtverečky. Lékárničku, odhadem asi dvojnásobné zdraví. Jednoho astronauta (použil jsem ho, zabil mě těsně u konce). Taky je tam pravidlo, že po vypustění toho kruhu z laseru se boss většinou pokusí o útok zblízka. S tím počítej a buď ready.

@IceCreamYouScream (02.05.2021 17:25):  tam je problém, že než se k němu dostaneš, tak to trvá v nejideálnějším runu tak 2h. Abys získal co největší šanci zkusit ho porazit. Na druhou stranu díky těm 2h jsem byl pak tak přesílený, že jsem druhý biom skoro celý udělal napoprvé. Jen mě zabil boss.

Je zajímavé jak tu pár lidí psalo že Zdeňkovi z Vortexu se ta hra zas tolik nelíbí. Ale krom obtížnosti tomu zas tak moc co vytknout nemá. :D

Každopádně za sebe musím hodně pochválit dabérku Selene. Je úplně dokonalá. Ta směsice (ať už hlas "váš" nebo ten co slyšíte ze záznamů ) kdy je jednou odhodlaná, pak frustrovaná, fascinována, napůl šílená, rezignovaná, vyděšená.. dabuje to fakt dokonale. A to postupné odkrývání všeho je pro mě něco, na co případně budu vzpomínat možná víc, než na ten fakt, že je to nejtěžší hra, jakou jsem doposud hrál.
@AlCapone (02.05.2021 17:14): Já to teda nehraju, ale co jsem viděl na streamu Vortexu z prvního bosse, tak mi to přišlo jako naprosto normální bossfight co bych od bullet hell hry čekal. Nemůžeš čekat, že ho dáš na první ani na druhej, ale ty vzorce útoků jsou hodně zřejmý, zapamatovatelný a časem to musíš s přehledem dávat bez hitu. Tak to u roguelike titulů bývá...
@SilentWolf (02.05.2021 12:06): Po kolika hodinách jsi sundal prvního bosse? Hraju to už 12 hodin a furt nic. Začínám o sobě pochybovat, s tou obtížností to trochu přepískli ne? Jsem sice lopata na gamepadu ale i tak...
Ta obtížnost je opravdu nekompromisní. S tím "kam se hrabe Demon Souls" jsem myslel, že přehánějí. Nepřeháněli.

A má to fakt perfektní explorativní atmosféru. Hudba je hodně creepy, i po těch 6h mě občas překvapí v těch průchodech něco nového. I když je jasné.. místnosti jsou "stejné" jen je holt procházíte v jiném pořadí. Mám pocit že se mi o tom dnes bude zdát :D a bude to pekelná noční můra. :D
TLOU má dostat remaster a dvojka určo brzo next gen update. S tím bych klidně počkal.
@Paul (01.05.2021 09:56): je mi jasné že hra neběží nativně ve 4K, jsem realista. Také se dívám na DF analýzy. Úplně mě fascinuje jak se majitelé Xbox One X dušují že jejich konzole umí nativně 4K a proto je lepší než výkonnější a novější Xbox Series S který je papírově slabší a navíc umí jen 1440p. :)

@Garret (01.05.2021 10:45): vážně bych rád zkusil nějaké ty exkluzivní tituly na PS jako Uncharted, TLOU, Driveclub, The Last Guardians, apod. Docela rád bych věděl jak mě to osloví, nejlépe dříve než mi alza dodá PS5. :)
@Rapier (01.05.2021 09:35): no nevím. Je to fajn, ale dokázal bych si to představi ještě trochu víc crispy. Next gen teprve přijde. A Demon Souls určitě vypadá líp. Ale tu je zas super prostředí a efekty apod.. těším se na další biomy.