Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Diskuze

@Paul (25.12.2019 14:48): ja zase brecel s baronem a deou

nicmene pravdu dis ... pokud bychom meli oslavovat kazdej pokus o inscenovani neceho nezavisle na tom, jak dopadne, rka, ze zmrseny pokus je vlastne chvalihodna aktivita a alternativni pravda (to uz tady bylo v jinem kontextu nedavno), tak to se rovnou muzem obklopit osklivosti a kycem ...

@BUMTARATA (25.12.2019 11:56): imho jsi rekl naprostej blabol (a nijak to nesouvisi s tim, jestli je netflix witcher dobrej jen pro tebe, nebo ma bejt dobrej pro vsechny a nebo pripadne jen pro osvicene), ale kazdej ma obcas slabou chvilku :), takze deme dal - ja jsem rad, ze se ti witcher libil a ze jsi z nej mel radost, vse je v naprostymn poradku ... jen nas prosim nechat ho kritizovat, pac nam se nelibil ... neni v tom nic osobniho
@BUMTARATA (25.12.2019 13:37): Ok, nabývá jiného významu. Takového kdy emocionální scéna vůbec nefunguje a nijak nezapůsobí. Super :)

"protože já na konci seriálu nic zvláštního necítil, byť jsem asi měl."

Mě při čtení knih málokdy teče divná tekutina z očí. V tenhle moment se to Sapkowskému povedlo, stejně jako se to povedlo CDP ve flashbacku v TW3 když Geralt najde Ciri. Amíkům se to ale nepovedlo vůbec, a to mě dost mrzí.
@Paul (25.12.2019 12:40): Právě že neztrácí. Akorát nabývá jiného. Zkus se na to podívat jako na komunikaci.

@Adieu (25.12.2019 13:06): No jasně. Nejprve bychom se měli ptát, zdali je to či ono dílo dobré samo o sobě bez ohledu na předlohu (o Witcherovi si to nemyslím, o posledních sériích GoT si to snad nemůže myslet nikdo – já vím, že myslí, ale…). V druhé řadě se můžeme ptát, jak dobře to s tou předlohou komunikuje (to ani v jednom případě neposoudím, Sapkowského ani Martina jsem nečetl, ale třeba Paulovy poznámky k setkání Geralta a Ciri mi přišly zajímavé, protože já na konci seriálu nic zvláštního necítil, byť jsem asi měl).
@BUMTARATA (25.12.2019 11:56): Myslím, že kdyby odchýlení bylo toho typu, že jsou jednotlivé pointy lepší, případně se k nim dojde zajímavější cestou, vadí změny fakt málokomu, problém nastává, když místo toho autoři nabídnou vyprázdněné dílo, kde změny haprují. Znám filmové adaptace, které jsou lepší jejich literární předlohy, viz Barry Lyndon, Mechanický pomeranč, v seriálové tvorbě geniální Wolf Hall nebo třetí řada The Last Kingdom. A také znám dosrané adaptace, třeba Game of Thrones a Witchera. :) Witcher pak má narozdíl od GoT, kde veškerá má očekávání šla do kopru od historicky nejnižšího bodu televizní zábavy, totiž dornského puče, ještě šanci podchytit tu pentalogii, zvednout se, ačkoliv se mi teda točí hlava při představě stopáže nové linky věnované Yennefer, která se zatím jeví hlavní postavou, jak ostatně naznačuje již titul seriálu - Zaklínač. :)
@BUMTARATA (25.12.2019 11:56): To je super. Přeju ti to. Já mám zase rád když adaptace adaptují. Nepotřebují otrocký překlad, naprosto chápu, že TV je jiné médium než kniha a měnit a krátit se musí. Jen by bylo dobré, aby při tom nebyly zlikvidovány pointy předlohy. Pak to trochu ztrácí význam.
@BUMTARATA (25.12.2019 11:56): slzicku jsem zamackl:

Asi proto mi je tento nadhledu neschopný, autora slepě adorující typ fanouškovství tak protivný, tak cizí.

to je tak krasne receny, uplne tam slysim tu dikci :D ...
@Paul (25.12.2019 11:05): Na adaptacích je báječné, že mohou reinterpretovat, rekontextualizovat, klidně i na hlavu postavit původní dílo. Možná tedy i Sapkowski je odpůrcem otrockých překladů do filmového jazyka. Ono to konec konců u umělců i dává smysl. Proč sledovat, jak tě někdo opakuje, že? Přesto zarytí fanoušci právě tohle často vyžadují. Přisuzují hluboký smysl té či oné události v předloze a stávají jim vlasy hrůzou, když si z nich filmová adaptace vystřelí. Asi proto mi je tento nadhledu neschopný, autora slepě adorující typ fanouškovství tak protivný, tak cizí.
@Zx Atari 500 (25.12.2019 11:00): "How much is the Netflix show in keeping with the storyline in the book series? How much did you guide the show?

Not much, I confess. I strongly believe in the freedom of the artist and his artistic expression. I rarely interfere. And very rarely try to impose my view on another artist."

Ehm. Professional courtesy :)
Gilmorky jsou lepší než Zaklínač od Netflixu, o tom snad ani nemůže být pochyb.
@M.a.t.t. (24.12.2019 12:29): ja nechci buffy krivdit ... chran buh, psal jsem, ze to neni takova ptakovina jako witcher, o tom zadna, nicmene ani tim prirovnanim tim nechci naznacovat, ze to je jen "mensi" ptakovina ... spis jsem si (nebohou) buffy vypujcil abych prirovnal napr. casting z witchera k buffy
Plus Witcher 3 GOTY bude (nebo už je?) aj v Microsoft Game Passu. Imho dobrý obchod pro obě strany.
@M.a.t.t. (23.12.2019 12:18): V pohodě, já byl ten originální člověk, co to tu řešil naposled, tak proto. :)

@player (23.12.2019 13:22): Heh, já ho nemohl vystát právě již u Tudorovců. Pro mě je Cavill herec, který je vybírán na základě vzhledu kombinace mužné čelisti a cute tvářičky (ač tedy znám i ženy, které při pohledu na jeho dvojitý anfas dáví), jinak je to toporný panák, který střídá pár výrazů tváře, prostě herec, kterému jeho výkon nevěřím, ač tedy jak jsem již říkal, tato hodnocení jsou vždy velmi subjektivní, a navíc i nedostatky herce může schopný režisér využít jako devizu Jinak jako člověk může být Cavill sympaťák.

A souhlasím s těmi hlasy, že Sapkowského Zaklínač je asi trochu přeceňovaný a lidé k němu často vzhlíží nostalgicky. Dokonce od něj mám radši husitskou trilogii, přes setrvávající zásadní problémy vyprávění románového rozsahu, jež ho postihly v pentalogii. Na druhou stranu svět a postavy vymyslel Sapko skvělé a je radost, když z toho někdo vytvoří tak krásné dílo jako je herní Zaklínač, a nikoliv generickou americkou mrtku.
@Paul (24.12.2019 12:33): Jop, prvá séria je skutočne taká meh (špeciálne z dnešného pohľadu), triky, masky a výprava detto (aj keď sa neskôr výrazne zlepšili), ale dejovo sa to neskôr rozbehlo neskutočne. A súhlas, Witcher by sa tym mohol inšpirovať, len dúfam, že Lauren nie je natoľko presvedčená o svojej genialite, že si nedá do budúcna poradiť. Ak je rozumná, mala by si aspoň niečo zobrať i z tých menej priaznivých postrehov.
@M.a.t.t. (24.12.2019 12:29): je to tak, ale první série je dost hrozná a pokud někdo vidí jen random díl v TV s dabingem, je naprosto logický že to bude mít za sračku.

Snad dopadne Witcher jako Buffy, první sezóna weak a pak razantní zlepšení :)
Každopádně to spíš motivovalo znova nainstalovat hru a dojet ten NG+ režim. Seriál má trochu problém s tempem a dynamikou vyprávění ale i po sedmém díle jde stále o celkem příjemnou oddychovku, u které člověk nemusí (a neměl by) nijak přemýšlet, nejlepší je to mít puštěné u něčeho. Asi i dost funguje, že přece jen je to lepší než ukazovaly všechny materiály ze začátku.

V tom to vlastně velmi naplňuje předlohu. Vlastně i ten seriál ukazuje, jak je ta hra skvělá: z trojice knihy/hra/seriál je nejlepší zaklínačovskou věcí právě hra :)
@Guardian (24.12.2019 09:47): Na západě holt naposledy uměli dobře adaptovat fantasy v 80. a 90. letech s nějakými těmi doběhy po roce 2000 v podobě Pána prstenů. V dnešní době už můžeš od mainstreamu očekávat jen sterilní produkty naleštěné jak psí kulky.

Stačilo trošku sledoval projevy lidí spojených s projektem a nikomu nemohlo uniknout, že si dali dámy a pánové politický úkol tvořit angažované umění coby správným způsobem uvědomělí liberálové. U castingu je to ohromná škoda, vlastně se nic nezměnilo od dob filmů jako Egypťan Sinuhet z 50. let, kdy místo toho, aby do role Egypťanů obsadili skutečné Egypťany, cpaly samé nordické typy, protože se vybíralo primárně podle zásluhovosti herců na základě jejich sepětí s tím a tím agentem, producentem a příslušející holywoodskou lobby. Na tomhle principu se dodnes vůbec nic nezměnilo.

A konečně seriál je především pro lidi, kterým fenomén střední Evropy vůbec nic neříká a než, aby jim ho producenti z Netflixu pomohli objevit, raději udělali ze seriálového Zaklínače generické fantasy, které atmosférou absolutně nemá na původní polskou televizní adaptaci. Je to jako když středověcí iluminátoři vyobrazovali dobové události skrze kritéria svého původu, tedy i chán na koni vyhlížel jako francouzský kavalír v plné polní. :) Bohužel si nejsem jist, zda to tady ve střední Evropě vůbec ještě umíme, viz připravovaný Jan Žižka, který je ale zase opět spíše pro zahraniční (mimoevropské) publikum.
Upřímně nechápu, jak může ten seriál někdo, kdo četl knížky nebo hrál hry nebo viděl někdy v životě cokoliv lepšího než třeba Kameňák, obhajovat. Když to, co je tam špatně, rozdělím podle toho, co mě na tom štve z pohledu Zaklínače a co mě na tom štve samo o sobě a vypíšu věci, co mě napadnou na první dobrou, tak:

Zaklínač:
- Z Renfri a její bandy měl jít strach. Místo toho Renfri vypadala jako nějaké pomatené děcko, její banda byla skupina náhodně vykreslených trhanů a i krčmář jim odsekával a neměl z nich respekt.
- Místo charismatického Foltesta s ostře řezanými rysy s profilem hodným ražby na mincích tam dali nějakého opuchlíka (že hrál i v jiném seriálu, je mi srdečně jedno, na Foltesta se prostě vůbec nehodí).
- Místo Borcha, jedné z nejmocnějších postav knih, tam dali nějakého zakrslého dědulu, co si stěžuje, že je těsně nad hrobem. Drak nevypadal o moc lépe.
- Ten Eyck z Denesle, to mělo být vtipné? Nesmál jsem se.
- Geralt je hlupák a pořád mu padá meč z ruky.
- Yennefer nemá s knižní Yennefer skoro nic společného. Ani po proměně.
- Calanthé má být charismatická Lvice, kterou její lid miluje. Místo toho je to tu nějaká věčně se šklebící rádoby vikinská babochlapka, kterou půlka království nenávidí. Proč, proboha?
- Tissaia a měnění adeptek na úhoře. Co to, proboha, mělo za pointu? Bylo to naprosto úchylné a zbytečné.
- Vilgefortz, největší hráč celé ságy (spolu s Emhyrem) a člověk, který porazil Geralta v souboji, dostane na hubu od Cahira a ještě emocionálně brečí "Proč to děláte?! O co vám jde?!". Ach jo, ta scéna tak bolela...
- Geralt a Ciri mají nulovou chemii. Aby taky ne, když úplně vystřihli tu část, kde se měli poznat.
- Debilní volba lokací - Dol Blathanna vypadá spíš jako poušť z Breaking Bad.
- Nesmyslné cpaní černochů někam, kde se vůbec nehodí. Ale jo, hlavně, že jsme splnili kvóty. Btw v nějaké vesnici byl i Asiat. Viděl jsem ho.
- Celkově casting velké části postav je ubohý.

Celkově špatně:
- Naprosto špatné tempo vyprávění, kdy autorům nic neříká dynamika vyprávění, takže seriál jede pořád ve stejném otravném tempu a divák není vůbec vtažen do děje.
- Nesmyslné přeskakování mezi desítky let vzdálenými událostmi. Bez jediného náznaku.
- Velmi špatná práce s časem. Na obrazovce plno nesmyslné vaty (třeba mladý Istredd s Yennefer), naproti tomu většina povídek byla naprosto nesmyslně osekaná, detaily vypuštěny a skoro nic tak ve finále nevyznělo tak, jak mělo. Nebyl čas ani na budování atmosféry. Přitom hodina na díl, to je docela luxus. Znám seriály, kde se za hodinu vybuduje víc atmosféry a prokreslí více postav než tady za tři.
- Otravné feministické kecy (Yennefer pohřbívající mrtvé miminko - "Stejně bys byla jen nádoba, tak buď ráda, že jsi ráda" atd.).

Celkově mi to přijde jako naprosto nechutné znásilnění Zaklínače lidmi bez talentu, kteří jsou rádi, že si tam mohli protlačit svoje vidění světa.

Smutno je mi pak z toho, když třeba Červenák (ten slovenský autor fantasy) na CSFD píše, že je to Sapkowski skrz-naskrz a že je spokojený (na druhou stranu už nelituju, že jsem si od něj nic nepřečetl, protože jak může ten člověk psát, když nevidí, jak je to strašně špatné?).

Ještě víc smutno je mi z toho, že showrunnerka Lauren na svém twitteru uráží recenzenty, co jí dali špatné hodnocení a píše, že důležité jsou pro ni nadšené ohlasy od fanoušků (aneb klasika - vyberu si jen to, co se mi hodí, pouze ohlasy ze své sociální bubliny, a ke zbytku budu hluchá - proč mi to tak moc připomíná chování SJW lidí i v jiných tématech?).

Sapkowski to asi kritizovat nebude, protože je rád, že má po nějaké době zase něco, co mu zaplatí vodku.

Míval jsem nějaké výhrady k Witcher 3 (například k pozměnění vztahu Emhyr-Ciri), ale oproti tomuto je to úplně jiný level.

Sorry za vypuštění žluče po ránu, ale nemohl jsem jinak.
tak po 4tem dilu beru zpet vse co jsem rekl:

pokud bych to mel hodnotit jako witchera, pak je to tak 50% .. pokud se budu hoooodne snazit a toho witchera v tom hledat nebudu, tak je to docela dobry ...

jako witcher je to odpad presne kvuli vsem tem vecem, co tu padly nize ... casting fakt hnus, bes, tvl, uplnej kriminalni cin, letadlo jak svin ... scenar jak z twilightu a nebo z te buffy, premozitelky upiru (a to si teda myslim, ze buffy je lepsi, pac neprzni zaklinace) ..

do toho vlastne obrazove spousta nudne vaty se zaberama na uplny ho**** (asi bylo potreba nathanout cas na 60 minut na dil) ..

s naprosto cistym svedomim muzu rict, ze tohle mi stacilo a nehrozi / fakt nemam na to / dokoukat to do konce .. proste ptakovina na Ntou ...

nemate prosim nekdo nejakej tip na psychologicko(-sociologickou) knihu / studii, ktera by mi vysvetlila, proc zrovna takovyhle ptakoviny nevalny urovne mivaji tu masovou oblibenost (witcher 3 je napr. na csfd furt 80%+ v prumeru na dil)
@Zoltan (23.12.2019 23:46): já odpovím - souhlasem :) Ikdyž kvalita povídek není úplně konstantní, třeba Zrnko Pravdy nebo Cesta, ze které není návratu jsou slabší - ale ty ostatní jsou většinou špičkové a sága jakbysmet. Sapkowski hlavně píše hrozně zábavně a má dokonalej smysl pro humor.
@S4TW (23.12.2019 23:37): Já to mám naopak, Zaklínač je pro mě nadčasové a nedoceněné dílo a klasika všech klasik :)

Tato zpráva byla vygenerována automaticky, neodpovídejte na ni, prosím.
@Shoggot (23.12.2019 20:49): je tomu tak, zrovna dávám první reread... fajn fantasy, ale žádná velká pecka to taky není... ba dokonce mě překvapilo, že povídky nejsou zdaleka o tolik lepší než sága, jak se často prezentuje, naopak čtvrtý díl (druhý ze ságy) považuji za to nejlepší (v rámci druhého čtení)... :-)
Se seriálem jsem celkem spoko, deviace od předlohy mi zas tolik nevadí, zas to není žádné veledílo, kde by každý krok oplýval mistrovskou důležitostí a významem, předloha se zas docela dost přeceňuje nebo si jí dost lidí idealizuje. Je to celkem zábava, schválně s čím se vytasí v druhé sérii.
@S4TW (23.12.2019 19:13): netušil jsem že povinností seriál/film adaptace je zneprofesionalizování protagonisty :-O A to se mi ten souboj se strigou celkem líbil, ale i tak je zpracován lépe v intru TW1. Tam je věrnější předloze a celkově lepší, Geralt tam působí jako profík jak má být (ikdyž se nakonec nechá podrápat na krku).

Ale uznávám že tohle je relativně nitpicking; měl jsem se seriálem mnohem větší jiné problémy než Geraltovu neschopnost udržet meč.

@Zx Atari 500 (23.12.2019 18:59): u LOTRu mám výhodu, četl jsem jen Hobita a jen tak tak ho dorazil, Fellowship jsem vzdal asi po sto stranách, nebetyčně mě to nudilo. Jacksonovy filmy pro mě byl taky očistec, ikdyž jim uznávám řemeslnou kvalitu. Každopádně tam je velmi malá pravděpodobnost, že bych na to koukal :)
Takovej hejt... :D Nemate hrat hry, cist knizky a budete v pohode :D

Az bude ten Lotr serial, to bude hejtu az na pudu :))
@Jab (23.12.2019 15:46): vypadne mu z ruky hned v první minutě seriálu a snaží se ho nachmatat zatímco ho "kikimora" drží připíchnutýho na dně bažiny, pak mu vypadne z ruky při souboji se strigou, takže tam spolu házej jak ve wrestlingu, pak se mu zasekne v mrtvole nějakýho ghůla, takže zase wrestling..

..umělá snaha dělat "drama"..
@Zero (23.12.2019 14:27): přesně vystiženo, níže jsem měl prakticky shodné dojmy.. :)

@Jab (23.12.2019 14:44): ten způsob jak byla ta bitka natočená - s jejími kumpány a s ní, přehledně, témeř na jeden záběr, skvěle zchoreografováno - byl opravdu luxusní. Škoda že ta nepodstatná omáčka typu pointa příběhu atd už tak dobře udělané není. A pak..to byl jediná takhle dobrá akční scéna v celý sezóně, poté už je akce jen slabší. I když souboj se strigou nebyl špatnej (ale irituje mě jak často Geralt ztrácí meč - to je v knihách/hrách dost nemožná/vzácná věc, zatímco tady o něj přichází snad při každém souboji s potvorou).
Btw viděl jsem ukázku souboje Renfri s Geraltema wow. O tomhle se GoT může nechat jen zdát.
Já bych seriál hodnotil solidními 6/10. Očekávání jsem prakticky neměl, spíše obavy, a ty se až tak nenaplnily. Hlavní obsazení je hodně v pohodě. Třeba takový Marigold, ač jsem si ho představoval úplně jinak, si mě docela získal. Cavill jako Geralt je taky oukej, Yennefer jakbysmet. Ale třeba taková Triss je vyloženě divná.

Řekl bych, že autoři ale netrefili tu atmosféru knížek, kterou perfektně vystihly hry, a do jisté míry i ten starší polský seriál více než tenhle. Působí to prostě jako amerikanizovaná reinterpretace, která se spíše snaží být novým GoT, než hrát na unikátní silné stránky, které předloha obsahuje. Tam, kde jsou knihy silné v inteligentních nebo vtipných dialozích, popřípadě ve filozofování hlavních postav, je to v seriálu buďto úplně vypuštěno nebo nahrazeno vtipy o poznání trapnějšími. Např. vynechání pointy o významu "exorcismu" džina je skutečně trestuhodné.

Jednotlivé díly jsou celkem nevyrovnané. Druhý díl byl celkem nuda, a poslední ještě mnohem více, celá bitva mě absolutně nebavila. Nesrovnalosti jsou ale i v rámci dílů, třeba první mě jako celek hodně bavil, ale přesto to dilema menšího zla tak nějak vyšumělo do ztracena. V povídce se mi líbila ta nejednoznačnost, zda je Renfri opravdu monstrum nebo ne s tím, že se postupně odhalovaly nové skutečnosti (např. vyhrožování zabíjením obyvatel Blavikenu), takže skutečně šlo těžko odhadnout, co je menší nebo větší zlo. Tady se prostě Geralt s Renfri vyspal, ve městě ho pak napadli, tak se bránil. A pak ho z nejasného důvodu vyhnali. V povídce je ten okamžik silný díky tomu, že nakonec měli za monstrum Geralta, a to přestože jeho pohnutkem bylo obyvatele Blavikenu chránit. Komplexita tohoto dilematu byla v seriálu dost zploštělá.

Prostě to působí, že to seriál má potenciál a opravdu se na to vcelku dobře kouká, ačkoliv nové linky přidané přímo tvůrci jsou slabé, a adaptované linky jimi často nepochopené.
@M.a.t.t. (23.12.2019 12:18): "poviedky adaptovali najlepšie ako mohli" - uff :) Ti konkrétní lidi kteří to dělali? Asi jo, protože neměli talent na nic lepšího. Ale to rozhodně neznamená že to nešlo udělat lépe obecně.