Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Diskuze

@Rapier (08.01.2022 21:42): ja se k tomu dostal nejakou dobu po vydani , kdyz uz to stalo +-599 a tehdy uz sem na to stroj mel , jen si nepamatuju jakej jestli to byl celeron II 400 a nebo po nem c2d E2140 :) a to uz mi to jelo celkem normalne na stredni detaily ? urcite uz to bylo na win xp
Tak schválně kdo z Vás to mohl lítat a užít si to v době vydání? Já měl AMD K6 233 MMX s 64M SDRAM a ATI Xpert&Work 8MB AGP a Falcon 4.0 CD pochopitelně od piráta. Na mé mašině kupované v roce 98 a upgradované v roce 99 (RAM a GPU) to vůbec nebylo reálně hratelné. FPS šly proklatě nízko.

Ostatně jak vypadal Falcon 4.0 tenkrát se můžete podívat zde (a to už je mohutně patchovaná verze) https://www.youtube.com/watch?v=yMmaj-u0Muo
Pár dnů zpět jsem testoval Falcon 4.0 s posledním oficiálním patchem 1.08US na 1 core AMD Sempron 64 3400+, 2,5 GB DDR 400, SB Audigi a ATI X 1950GT 256MB DDR3 na 32 bit Windows XP SP3.

Pár postřehů:
1. originál MicroProse Falcon 4.0 (1998) na rozdíl od (vzhledem k propracované dynamické kampani jediné reálné) konkurence F-22 Total Air War (1998) nevypadá po těch 21 letech zdaleka tak hezky jak by člověk z tehdejších nadšených recenzí soudil.
Dělá to ta tzv. fotorealistická grafika na rozdíl od TAW, kde je grafika kreslená (nebo jak bych to správně nazval).

Na jednu stranu zde máme fotorealistický kokpit, výborné speciální efekty (kouř, odpaly raket, mlha při zemi v kopcích, apod.) ale na druhou stranu neustále se opakující textury terénu, to není výtka protože i TAW má opakující se textury terénu jen to vzhledem k barevné paletě není tak vidět na první pohled, respektive si toho hráč nevšimne okamžitě. U Falconu to paradoxně kazí dojem z foto-real grafiky.

Nevím jak to popsat ale prostě i přes ne-fotorealistickou grafiku, terén v TAW vypadá subjektivně lépe.
Ano objekty na zemi v TAW nejsou texturované, respektive jsou, ale ne pokryté real-foto texturou.
Ve Falcon 4.0 má vše foto textury ale 3D modely některých objektů, a je jedno zdali jde o letadlo, vozidlo nebo budovu, vypadají divně (zkřivené proporce).

Divné, a jako pěst na oko působí zobrazení oblačnosti (mraků) ve Facon 4.0. K foto-real grafice se to vůbec nehodí. Oblaka vypadají hrozně, chápu že v roce 1998 to byl více méně standard, ale jednolitá plocha vzhledem ke zpracování terénu vypadá přímo odpudivě.
TAW má také oblaka jako jednu vrstvu ale paradoxně to působí subjektivně lépe. Až Falcon BMS 2.0 přinesl 3D oblaka a zpracování počasí nejvíce se blížící tomu co známe dnes z BMS.

TAW nejspíš použil při ztvárnění grafiky širší paletu barev (působí tak celkově barevněji a pestřeji), a není pochopitelně foto-real ale třeba hory v TAW vypadají naprosto fantasticky z jakékoliv výšky.

2. ten tzv. reálný kokpit od MicroProse ve skutečnosti není zdaleka celý. Úplně chybí boční panely.
3D kokpit je, na rozdíl od toho co prezentuje TAW, vyloženě hnusný, ne že by byl 3D kokpit TAW bůhví co ale rozhodně působí lépe.
Když si ale člověk nainstaluje od BenchmarkSims SuperPack 3(4) tak rázem dostane plný kokpit ve 2D, kde už je většina budíku funkčních (ale zdaleka ne všechny!) a RAMP start (nastartování vypnuté F-16 na stojánce) už připomíná to co známe z dnešního Falcon BMS 4 ve verzi 4.32-4.34.

3. hra podivně jede na 32 bit Windows XP, seká se zvuk při načítání mise do kampaně a navíc se hrozně pomalu otevírají další okna, třeba s municí, kde se navíc nedá skoro plynule točit s modelem F-16. Mod zpětné kompatibility pro Windows 98 nepomáhá.

4. za žádných okolností jsem nedokázal na Windows XP spustit úvodní video nebo jakékoliv další vide ve hře a přitom ty videa jsou naprosto klíčové proto aby hráč poznal jak kampaň skončila a kdy skončila.

5. ztvárnění avioniky je u originál MicroProse slušné ale zelená barva na TGP vůbec neodpovídá reálu (ve skutečnosti je tam obraz z TV nebo infra kamery v paletě bílá/černá). Tohle vylepšil až Open Falcon 4.7 a Falcon BMS 4.32.

6. letový model mě tedy u Falconu 4.0 na zadek neposadil. Neřekl bych že to je nějaký zázrak, ani na rok 1998. Řízení F-16 mě připadalo stejně "arkádové" (na dnešní poměry) jako v F-22 u TAW. Plus mínus to vyšlo na stejno.
Takový Flanker 2.0 (1999) měl letový model mnohem propracovanější v každém ohledu. I vliv počasí, který zde u originál Falcon 4.0, stejně jako u TAW, chybí.

Když to shrnu: jen masochista by asi dnes zahrál originál Falcon 4.0 od MicroProse, tak jak v roce 1998 vyšel. Všem ostatním kteří chtějí trochu více realismu, lepší grafiku a celkově více možností jak z Falcon 4.0 vyždímat maximum a zároveň mají starší počítače (CPU klidně okolo roku 2005) nemohu jinak, než doporučit instalaci:
1. originál Falcon 4.0
2. patch 1.08US opravující mraky bugů (a že jich tam je požehnaně)
3. instalovat benchmarksims SuperPack 3 nebo SuperPack 4 který mimo jiné opravuje celou řadu bugů co tam MicroProse v kampani nechali. A že jich je!
4. na SuperPack 3/4 nainstalovat Falcon BMS 2.0 kvůli 3D mrakům a celkově lepší grafice, včetně oblačnosti, vyššímu realismu avioniky, a v neposlední řadě BMS 2.0, který má smysl už jen kvůli tomu, že jako první Falcon 4.0 v historii má možnost nastavit ovládání oddělené plynové páky a kniplu a využít tak všech os a tlačítek, bez nutnosti programovat vše v 3rd party software.
@mazar1234 (12.12.2018 20:39): F-22 bezkonkurenčně vede. :) Troufám si říci, že titulů kde je simulace F-22 je více než těch kde je simulace F-16, zkusím to vypsat ale jedno je jisté, po F-22 Raptor je to právě F-16 Fighting Falcon který se v simulátorech objevuje nejvíce. :)

EDIT: tady jsem to rozebral v diskuzi k leteckým simulátorům. Nakonec je to plichta 12 titulů kde je Raptor : a 12 titulů kde je Viper.
@Rapier (12.12.2018 19:33): Tak ma napadlo, ako sa tu minule rozoberal nákup F16-tok Slovenskom, či vôbec existuje nejaké lietadlo, ktoré má viac hier ako práve F16.
Že sa tam odvážne tvrdilo aké sú tie Gripeny supercool a tak.....
Problém s rozsypaným (rozumněj nečitelným) písmem pod Window ME s Catalyst 6.22 a Radeon 9000 vyřešen. V ovladačích na záložce 3D bylo nutno zmáčknou tlačítko Kompatibilita a zde vybrat u položky Střídat střed obrazového bodu z default Deaktivovat na Aktivovat a uložit nové nastavení.

Nyní zkouším Falcon 4.0 na své staronové sestavě s AMD Sempron 3400+ (2Ghz), 512 DDR 333Mhz, SB Live 5.1! Digital a ATI Radeon 9000 128 MB DDR, Windows Millenium

Velkou výhodou toho relativně moderního Radeona je dostupné Anizotropní filtrování textru na až 16x - mám zapnuto (textury v dálce se už konečně nevlní) a AntiAliasing v mém případě 4x Kvalita (GPU zvládne 6x). S tímto nastavení hned Falcon prokoukne a v 1024 x 768 32 bit s detaily na max. mám na startu na letišti 40 fps, po vzletu i mezi 50-60 fps, samozřejmě vše zkoušeno v super náročné (na HW) kampani.
@Luky_Luk (25.11.2018 22:38): takže zkusil jsem vypnout ty textury. Vypadá to opravdu výrazně lépe, i když některé 3D modely jako např MiG-25 jsou špatné i bez textur (tvarově nesedí trup, hlavně část kde jsou motory + kabina) ale nedokáži si představit, že to někdo bude létat bez textur. :)
@mrazikcomp (27.11.2018 02:32): přiznám se, že nikoho takového neznám. Myslím člověka co dohrál většinu leteckých simulátorů z devadestátek.

Já obvykle nahrál desítky, možná i stovky hodin v MP ale málokdy dokončil nějakou kampaň, a to i v simulátorech kde jdou mise jen po sobě. Rozehraných jsem jich měl hodně, v různém stádiu dokončení (třeba v Jane's IAF/USAF jsem strávil hodně času) ale teprve před cca rokem jsem dohrál vůbec svou první (a hned dynamickou) kampaň v F-22 TAW.

Ptal jsem se proto, že dohrát dynamické kampaně je běh na dlouhou trať a málokdo to dokončí. Klobouk dolů, žes měl tu trpělivost toho tolik dohrát. :)
@Rapier (26.11.2018 16:30): tak trema u falcona jen jednu kampan a u taw jen kampane za pilota , aje jinak u tech starsich veci mam dohrany vsechny kapane za vsechny strany , i kdyz u navy fighters ve fantomu pri poslednich misich ve vietnamu sem se modlil at uz to skonci :D , nektery veci mam dohrany i nekolikrat dokola :) akorat po roce 2008 uz moc nelitam bo vsechen cas sezraly tanky, letadla a lode u wg - sberatel - chci mit hotovy vsechny vetve vsech narodu , tanky mozna stihnu nez zas stiihnou pridat nejaky dalsi narod nebo strom :D a teda u Endless Space mi chybi tudsim dohrat jeste za nakou frakci a v motorsportu taky nemam jeden challenge, ale treba men of war mam dohrany vsechny dily ted jedu jednickovy kampane znova ale v enginu AS2 :) , aces over pacifik a aces over europe mam vsechno :) , x wing a tie fighter taky kampane hotovy , projdu to a udelam revizi :)
@mrazikcomp (26.11.2018 16:19): tak pokud jsi hrál originál Falcon 4.0 od Microprose na AMD Athlon II X3 455 s grafikou HD 4850 tak to Ti pochopitelně věřím, žes neměl problém s FPS.

Mimochodem jen ta otázka do pranice.

Všiml jsem si, že máš u všech leteckých simulátorů zatrženo dohrál jsem hru. To jsi jako fakt dohrál ve všech těch leteckých simulátorech všechny kampaně, tréninkové mise, atd., nebo alespoň jednu kampaň z toho co simulátor nabízí?
@Rapier (26.11.2018 10:14): aha, no ja mel xp tusim jeste na athlon X3 II 455 , pripasne predtim jsem mel dualcore E2160 , grafarna byla HD 4850 a pred ni radeon XT2600, sem pak dlouho nemel prachy a jen sem presel na w7 kdyz sem potreboval delat slideshow ve fhd ve windows film makeru protoze xp verze umela jen hd :)
@Luky_Luk (25.11.2018 22:38): přemýšlím jak ve Falconu 4.0 jdou vypnou textury jen na těch AI letadlech. Jak přesně na to?
Uploadovat obrázky tady nelze, musíš je někde nahrát, třeba na rajče, a zde do fóra pak hodit link na obrázky s popisem.

Tehdejší CZ recenzenti: No jasně v té době málokdo uměl pořádně anglicky. Všichni se to tenkrát učili za chodu. Opisování recenzí ze zahraničí je bohužel stále fenomén CZ herních webů. Ne všech ale stále se to děje.

@mrazikcomp (26.11.2018 01:56): Když jsem měl o rok, dva později Windows XP s Athlon na 1+Ghz + min. 128MB RAM tak jsem taky neměl problém ale v kampani Falcon 4.0 byl a stále je extrémně náročný na HW (obzvláště jak je na scéně více objektů, letadel, typicky u velkých letišť nebo na frontě). Pokud si jej létal s vylepšeními jako např.: Super Pack, které nejen fixovaly chyby ale i vylepšovali/přidávali grafiku, tak jsi horko těžko měl PC na kterém by to vždy běželo plynule za každých okolností.
sakra skoda ze si nepamatuju na cem sem to hral pac me to urcite chodilo minimalne 30 fps, ale ja sem na xpckach vydrzel hodne dlouho
Když textury vypneš, je to mnohem hezčí....

Pamatuju se, jak mě iritoval 3D model MiGu-21 a F-4 ....u obou byla kabina s pilotem namapována jako tří pohledový "blueprint" na boky překrytu a na vršek jako půdorys. Natapetovaný pilot byl tedy na kabině 3x :-D

A to mě ještě čeští recenzenti navnadili, když napsali "modely letadel patří k tomu nejlepšímu, co lze na poli simulátorů spatřit"...pamatuji si to doteď. Bylo to způsobeno tím, že místní sráči opisovali ze zahraničních časopisů a neuměli pořádně anglicky. "Flight models" tj. letové modely tedy přeložili jako modely letadel.

PS. Jdou sem nahrávat obrázky?
Už mě napadlo trefné přirovnání k grafice Falcon 4.0 z roku 1998.

Je to asi takový rozdíl jako mezi grafikou Dune 2000 a Emperor: Battle for Dune. Zatímco první je nádherná RTS (respektive remake Dune 2) ve 2D, a i dnes po všech těch létech působí svěže tak ta druhá má doslova "hnusné"3D modely, které naštěstí zachraňuje pestrá paleta použitých barev.

Podobné je to s grafikou Falcon 3.0 a Falcon 4.0. Ta první je doslova krásná a svěží (byť notně stará) - obzvláště noční scenérie jsou excelentní, ta druhá je jedna z prvních foto textur ve 3D, hnusná s ještě hnusnějšími texturovanými 3D modely (kdo nevěří ať si ve hře prohlídne v encyklopedii ostatní letadla, takový AH-64 Apache nebo Mil Mi-24 vypadá doslova děsně, o MiGu-19 nemluvě).
Tak jsem včera testoval originál MicroProse Falcon 4.0 s posledním oficiálním patchem 1.08US, a upřímně první dojmy nejsou nic moc. Vůbec nechápu jak tenkrát mohli recenzenti rozdávat Falconu tak vysoké známky (stačí se podívat na opravu dlouhý seznam oprav v postupně vydávaných patches, a hned máte pocit jako by celou hru dělali znovu!).
Evidentně všichni očekávali zázrak a přišel jen hrubý a hodně nedokonalý polotovar, který musela komunita opravit, díky leaku source code od developera. Kdo ví, kdyby k tomu nedošlo kde by dnes byl Falcon 4.0, pravděpodobně v zapomnění. Historie ale rozhodla jinak.

Nevyhnu se srovnání s konkurencí ze stejného roku, tzn. s Jane's Combat Simulations: F-15 a F-22 Total Air War, které tak trochu neprávem zapadly v našich končinách, tzn. v Čechách, na Moravě a na Slovensku.

1. Grafika:
v době vydání jsem si ho na své sestavě z roku 1998 AMD K6-233MHz, později vylepšenou na 64MB SDRAM a ATI Xpert@Work 8MB AGP 2x (první byla S3 Virge DX/GX 4MB PCI, o chlup později jsem měl svůj první 3D akcelerátor ATI Rage IIC 4MB AGP 2x) nemohl v žádném případě zahrát. Simulátor byl totálně nehratelný. FPS byly extrémně nízké.

Ostatně podívejte se na tehdejší sestavy a výsledky z testování zde

V roce 1998 jsem se k Falcon 4.0 dostal krátce po vydání. Pochopitelně formou pirátské kopie na CD za nějakých 150-200 Kč (pro mladší ročníky: hry tenkrát běžně stály okolo 1600 Kč což při platu okolo 6000 Kč hrubého byla značná suma). Pamatuji si, že jsem Falcona tenkrát zkoušel ale byl příliš složitý (nebo jsem měl ten dojem) a příliš náročný na HW. Na nějakou dobu jsem ho odložil a vrátil se k němu až s příchodem Super Packu 2 a později Super Packu 3, cca někdy okolo roku 2000-2001.

Jak na mě tedy působí grafika originálu dnes? Jedním slovem hrozně.

Tohle že má být nový benchmark v leteckých simulátorech?
Na tehdejších strojích v kampani prakticky nehratelné, respektive hratelné na nízkých fps. Ano máme zde foto textury, krajina je složena s opakovaných foto textur (stejně skládanou krajinu mají i DID F-22 TAW a Jane's F-15 takže to neberte jako úplné mínus) ale samotná F-16, zbraně na letadle, objekty a budovy na letišti nic moc. Kostičkovaná pojížděcí a vzletová dráha. Hnusný 3D kokpit (nejlepší má F-22 TAW a pak Jane's F-15), zachraňuje to moc hezký 2D pit ale třeba v porovnání s 2D pitem Jane's F-15 to není zas taková hitparáda.
Speciální efekty...no tak výbuchy jsou podle mého názoru horší než v F-22 TAW nebo Jane's F-15, kouřové efekty jsou lepší, odraz na kokpitu taky ale jinak žádný zázrak.
Mraky jsou hrozné, už jsem zapomněl jak hrozné jsou i v Falcon 4.0: Allied Force, no i když tam jsou už vcelku slušné (někdy).

Na rovinu: přesto, že Jane's F-15 a DID F-22 TAW nemají foto textury země, grafika i po všech těch létech působí svěžeji (a tak nějak více "umělecky" ztvárněná, což je možná dané paletou barev) ale přesto působí realističtěji než u originálu Falcon 4.0.
Jak jde vidět foto textury nejsou (oprava: nebyly) zdaleka svatý grál. Ostatně o rok později vydaný Flanker 2.0 má grafiku přesně v duchu F-22 TAW/F-15 a oproti Falcon 4.0 vypadá grafika dobře i dnes po všech těch létech a navíc krajina v něm je reálná bez opakujících se foto textur země.
Vyzkoušeno s GeForce 2 MX 400 a FX 5200, pouze na Nvidia kartách (může to být ovladači, mám druhé nejnovější pod Win 9x) hra nejde spustit, zamrzne během načítání.
Tak jsem tam dal zpátky Matrox Millenium G400, s tou lze pod Direct 3D hru nejen spustit jako s Radeonem 7000 ale ona dokonce v 1024x768 podává lepší výsledky, tzn. skoro 30 fps na startu, později přes 30 fps (=v kampani na startu na letišti s mnoha objekty) a navíc nemám žádný problém s fontem. Paráda.
Na co jsem ale nepřišel je jak donutit Falcon 4.0 přehrát úvodní video a veškerá videa ve hře. Hraji to na 32 bit edici Windows ME (Win 9x).
Tak jsem si právě nainstaloval na sestavu:

MB QDI Legend Briliant 1S (Intel 440BX, slot 1), Pentium III 650, 512MB SDRAM, ATI Radeon 7000 32MB DDR AGP 4x, 3Dfx Voodoo 2 12MB PKCI, Sound Blaster PCI 128, HDD WD 40GB ATA 33 (UDMA 2 / 33 MB/s) CD drive, Floppy Drive 1.44MB

originál Falcon 4.0 s posledním oficiálním patchem 1.08. Když zvolím D3D grafiku (ne 3Dfx Glide) tak mám úplně rozsypané fonty ve hře. (prakticky nečitelné) :( A to mám sestavu přibližně z roku kdy Falcon vyšel. FPS v kampani na startu okolo 16 ke 30 bez šance.

Font je ale ok jakmile vyberu v setupu hry Glide a hra mě běží na 3Dfx Voodoo 2 12MB. Překvapivě to na té Voodoo 2 běží o dost rychleji a to přitom ten Radeon je modernější! Zdá se že originál Falcon 4.0 byl dělaný primárně na Glide.

EDIT: fps na glide na startu 27. To je sakra rozdíl.

No ještě tam zkusím dát Matrox Millenium G400 32MB SDR a uvídím co pak. Možná font bude ve hře OK.
Zde vidím, že 8 lidí sleduje a 5 lidí by si to rádo zahrálo. Nově jsem vytvořil profil pro Falcon BMS 4, který je v každém ohledu lepší ale taky náročnější co se týče učení. Nicméně Falcon byl vždy study sim. Na druhou stranu pokud se zvládnete naučit Falcon 4.0 od Microprose, zvládnete i Falcon BMS 4, byť velká část avioniky je značně vylepšená a jde mnohem více do hloubky než originální titul.

Pro ty co chtějí "relativně" méně komplikovaného Falcona 4.0 ale přeci jen s detailnější avionikou než měl originální titul + lepší grafikou, doporučuji Falcon 4.0: Allied Force, který přeci jen není tak HW tak náročný jako Falcon BMS 4 a bez problému ho rozjedete i na notebooku s integrovanou Intel HD 4000 series GPU.

PS: původního Falcon 4.0 a to včetně patche 1.08 (poslední finální od Microprose) bych už dnes asi nedoporučil nikomu hrát, ledaže si chcete užít ten pocit, že jste retro (a masochisti v jednom, viz komentář.) a hrajete to nejlépe na tehdejším retro PC (jedno takové osobně vlastním), které v době vydání stěží rozhýbalo Falcon 4.0 v kampani více než 20-25 FPS! A to není vtip prosím!