Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Diskuze

@Artran (12.08.2022 12:01): MI4 mě taky čeká, hned co dojedu Grim Fandango. Taky mě to vždycky odrazovalo, hrál jsem kdysi jen demo a díky němu jsem to vyškrtnul z plánů, už jen to, že je to v 3Dčku. Ale poslední dobou jsem shovívavější a lecos těm starším kouskům odpustím, tedy i těm, které jsem si zakázal už ve své době. Některé si zlehka teď povoluji :-)
@Artran (12.08.2022 10:56): Toho Zaka si určitě zahrej, je lepší, než MM, i když nechutně těžký a má tam taky pár otravných věcí. ale je to zajímavá hra a určitě povinnost v rámci portfolia Lucasových adventur.
@Ringo (12.08.2022 10:47): Já vím, já jsem první Maniac Mansion hrál (dávno :). Podle paměti bych měl tendenci s tebou ale souhlasit, že ty kvalitní adventury Lucas Arts začínají až Loomem (nehrál jsem tedy Zaka McKrackena).
@Artran (12.08.2022 09:44): Indy 4 to měl právě dobře, nešlo hru totiž zkazit. U Maniac Mansiona je to o tom, že si třeba dáš restart, protože v nějakém případě nedosáhneš řešení a musíš si na něj v dalším hraní vybrat tu správnou postavu. Ono to není ani tak o tom, jestli hra nabízí vice možností, ale o tom, zda ti v jiných případech neznemožní dále hrát, protože sis nevybral tu dobrou možnost. Samozřejmě ani u Maniac Mansiona nebyl špatný nápad udělat projekt dle toho, zda máš muzikanta, fotografa nebo spisovatelku. Jen to na hře zase nemění tolik, abych to kvůli toho hrál znovu a ty možnosti si vlastně nějak užil a považoval je tak za něco žádoucího, nad čím mi spadne čelist.
Taky se hlásím k těm, kteří preferují lineární průběh u adventur. Ale zase vítám, pokud je možné některý "zákys" řešti vícero způsoby.
@Pluto (11.08.2022 23:06): Mám to stejně, a sranda je, že když už takovou hru s vícero řešeními či volbami rozjedu znovu, stejně většinou zvolím to řešení, jako minule :-) Vůbec nic mě nevede k tomu to cíleně zkoušet nějak jinak :-)
@Ringo (11.08.2022 22:48): Já třeba variabilitu průchodů a zakončení u adventur vůbec nevyhledávám, spíš naopak. Já si jdu užít příběh a logické puzzly, nasát atmosféru. A u lineárních věcí si to vychutnávám nejvíc, protože to funguje přesně tak, jak si to autor představoval. U nelineárních věcí musí už autor sám dělat od začátku kompromisy, aby se to dalo nabalit na víc variant. A pak ve finále hráč díky variabilitě klidně mine nějaký obsah, což je podle mě škoda, ale nikdy mě to nepřesvědčí k tomu si to zahrát znova. Samozřejmě, čest výjimkám, které jsou na nelinearitě a různých volbách vyloženě postavené.
@Ringo (11.08.2022 22:11): Podle mě rozhodně ne. Jednak tahle hra původně vyšla na C64, který nabízel jen velice omezené možnosti a já doteď nechápu, že zrovna na tomhle počítači se poprvé objevili Piráti Sida Meiera nebo Maniac Mansion. A když vezmu v potaz tu naprostou linearitu adventur devadesátých let (Quest for Glory jakožto mix adventury a RPG nepočítám), působí na mě několik možných průchodů a zakončení u Maniac Mansion téměř jako zjevení.
@Red (11.08.2022 18:41): Nápady tam byly, ale já to beru spíše z hlediska dobrodružnosti a toho, jak mě to dokázalo vtáhnout do děje a atmosféry. Maniac Mansion je pro mě spíše logická hříčka než dobrodružství. Já t o mám prostě tak, že prvními 4 hrami - Labyrint, Maniac Mansion, ZakMcKracken a Indy 3 - se Lucas na Sierrácké dobrodružství nechytá a to pravé ořechové začíná teprve Loomem.

Je třeba vzít v potaz, že Sierra s těmi adventurami v základu začala, takže spousta těch nápadů pochází od ní. A v rozmezí let 84 - 89 vydala věci jako Space Quest 1, 2, 3, King!s Quest 1, 2, 3, 4, Police Quest 1, 2 a taky první Hero's Quest nebo Lauru Bow 1, mohl bych dodat ještě Black Cauldron, Gold Rush, Codename Iceman. To jmenuji ty lepší, nezabývám se Larrym, který se mi nelíbí. Tomuhle Lucas mohl konkurovat s těmi čtyřmi hrami těžko, nehledě na nápady, které v nich použil. Mnohé nebyly nic nového a je už jen na diskusi, zda někomu vyhovoval více parser anebo přivítal pevně dané vypsané příkazy, s kterými lze ve hře operovat. Jasně, Lucas tu má nápad kooperace více postav a taky více řešení jednoho problému, které nejsou jen kosmetického rázu. Ale není to kapku málo?
Mně se nelíbí ty přívlastky slabý a chudý. Z mýho pohledu je teda MM je mnohem nápaditější a zajímavější než ta konkurence. To že ty mechanismy spíš otravují než zabavují je druhá věc.
Tuhle hru jsem kdysi dávno rozjel několikrát a nikdy mě nezaujala. Letos na přelomu dubna a května jsem ji v podstatě z povinnosti dojel, protože jedu chronologicky po sobě všechny Lucasovky ať už opakovaně, nebo některé, které jsem s i kdysi odepřel, nově (momentálně jsem u Grim Fandanga) a musím říci, žei s odstupem času, ohledem na dobu vzniku i případnou nostalgii je Maniac Mansion docela slabota i přes mnohé zajímavé nápady, které dokázal Lucas rozvinout až v pozdějších hrách. Tady to však nebyla ještě žádná hitparáda a třeba vedle soudobého Space Questu 2 z roku 1987 nebo i Police Questu 1 od Sierry z téhož roku, je Maniac Mansion dost jako chudý příbuzný.
@aDOSt (11.08.2022 11:35): Asi to vznikalo nezávisle na sobě. To Deja Vu bylo nejprve pro Macintosh, tak asi proto. Jinak ta geneze těch příkazů je taková, že autoři point and click vycházeli z textových adventur a určité množiny sloves, která se často používají při psaní v parseru. Asi bylo i do jisté míry logické, že jich autoři Maniac Mansion chtěli mít více, aby to jakože více odpovídalo té větší svobodě parseru (sám si pamatuju, jak v devadesátých letech bylo bráno i zjednodušení té kanonické množiny příkazů třeba na jeden klik, kdy hra sama poznala dle kontextu, oč jde, za určitou degeneraci. Což byl samozřejmě nesmysl. Grafické adventury se jen čím dál tím více od dědictví parseru emancipovaly).
@Artran (11.08.2022 11:22): Tak jsem se podíval na pár obrázků z toho Déjà Vu a vůbec nechápu, proč je proboha v Maniac Mansion ten SCUMM tak zbytečně překombinovaný, když tady si autoři vystačili s nějakými sedmi příkazy.
@Crash (11.03.2016 13:26): Jj to je som si aj myslel že si myslíš. Resp. ja som na to išiel z druhej strany, klikol som na odkaz Maniac Mansion pre GOG a na moje prekvapenie sa objavilo kupenie Tentaclu tak som pozeral že vo co gou a vyšlo mi z toho že je to iba in-game a nie samostatné.
@mazar1234 (11.03.2016 11:25): Hmm vypadá to tak, tak já požádám o zrušení odkazu, to máš pravdu, že to je blbost. Já automaticky předpokládal, že to je prostě bonus, který je samostatně, jak to občas GOG dělá, např. k těm novým Broken Swordům 1+2 máš v bonusech i tu starou verzi.
@mazar1234 (10.03.2016 21:51): Přiznám se že nevím. Vychazel jsem z popisu na GOGu, kde to v posledni odrážce píšou a přihodil to sem, protože tu žádný odkaz nebyl. Jestli tím mysli ten easter egg tak mě převezli, to me nenapadlo.
Crash - ten Maniac Mansion v Tentacle je ale iba ako ten in-game easter egg nie? Nie je to samostatne spustitelna hra.
Davat link na kupu Tentacle ako link pre kupu Maniac Mansion mi pride trosku za hranou.

Ked to mam prirovnat tak mi to pripada ako linkovat Starcraft 2 pre kupu 2D scrolling raketkovej strielacky, ktoru tam mozes hrat v kantine na konzolke.
"Bloudil jsem v baráku, přepínal jsem postavy, aniž jsem věděl, co mám dělat a žádný známý taky neporadil."
No asi tak, já se k MM dostal hezkejch pár let po vydání a měl jsem taky dost problémy, jelikož hra neni moc user-friendly, jde tam sbírat spoustu itemů co třeba vůbec nepotřebuješ, navíc tě furt zavíraj do vězení / chcípáš a ještě musíš přepínat mezi postavama. Prostě kdyby k tomu dnes sednul nějakej mladší hráč, tak pochybuju že by měl nervy to dohrát (bez návodu)
Dvojku jsem si chtěl zahrát, ale nevůlí osudu mě minula. Teď to možná napravím.
Edit(!): Teď si trochu vzpomínám, že je možný, že jsem tu kombinaci, co píšeš, v té hře viděl, ale úplně si tím jistej nejsem. Zato čím si jsem jistej, je ústřední melodie, kterou slyším v hlavě ještě dnes.

Tak daleko jsem se v Maniacovi nedostal. Bloudil jsem v baráku, přepínal jsem postavy, aniž jsem věděl, co mám dělat a žádný známý taky neporadil. No a v mém okolí to nikdo nehrál, tam spíš byla populární Kyrandia, Goblins a Larry. Ale to, co píšeš, zní dobře, možná, že si to přece jen zahraju znova. :)
Výborná hra, na kterou rád vzpomínám. Pamatuju se, jak jsem zadal špatný kód vedle dvířek a pak už jsem jen sledoval odpočet a všichni před kompem začali panikařit. A následoval výbuch. :) Parádní hra, je jen škoda, že jsem tehdy neuměl moc dobře anglicky.