Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Diskuze

Zajímavé, v Editoru je jeden bonus level navíc, kdybych o tom náhodou nenašel zmínku na youtube, ani bych o tom nevěděl. Stačí zapnout editor, zvolit new game a vybrat "playable tutorial level". Už jsem sice u TR 6, ale tenhle level si rád střihnu.
Tedy v té Káhiře mám fakt pocit, že level designérům definitivně hráblo, ono kolikrát už jen najít cestu dál (tj. najít všelijaké skulinky na zachycení, průlezy etc.) je mnohdy sám o sobě oříšek, ale když už se dostanete na kýžené místo, musíte zde dost často nějakým úplně debilním způsobem použít item, který nejdříve musíte najít kdovíkde a navíc je dost snadné ho přehlédnout (i když lokaci několikrát projdete). Použití louče na detektory kouře byl třebas tak nehorázný vojeb že to ani není možný, jako kdyby nestačilo s tou loučí pod nimi projít, nadto mě ještě napadlo, že je třeba je aktivovat, ale fakt bych nečekal, že se musí nějak speciálně použít přesně pod detektorem... eh, stejně jako použití heveru, ke kterému ještě nejdřív musíte najít páku, která jde nadto dost snadno přehlédnout, na ty střešní dvířka (kde není žádná indikace, že by zde mohl jít použít předmět, jak bývá zvykem) a ty dvířka též nevypadají nijak nezvykle, prostě jako x ostatních, které otevíráte klasicky přehozením páky. Jak jsem v prvních dvou dílech nepoužil návod ani jednou, v obtížné (jak jí mnozí označují) trojce asi cca jednou-dvakrát, tak v té Káhiře už ho checkuji v podstatě pravidelně, abych opět jen přišel na to, jakou debilitu si autoři zase vymysleli. Do téhle doby to bylo ok, zajímavé prostorové hádanky, které nepostrádaly logiku (snad jen ten hák na přitáhnutí klíčku ve městě v Alexandrii jsem přehlédnul, to byla podobná blbina jako ty "hádanky" v Káhiře a vůbec nebylo poznat, že se jedná o použitelný/sebratelný item), ale ta Káhira je fakt hlavně o "pixel huntingu" než o čemkoliv jiném a člověk se tam zasekává v podstatě hlavně kvůli tomu.

Překvapivě mi celá ta Káhira designově nevadí tolik jako kdysi a ta propletenost a do jisté míry komplexnost mě celkem baví, i když se ta post-apo atmosféra k TR zase tolik nehodí (na druhou stranu se nezapře inspirace v Mumie filmech, takže vlastně asi proč ne :)), ale teda to "pixel huntingování" a následné používání předmětů na úplně debilních místech a hledání cesty dál (navíc v nehorázné tmě) je fakt děs běs. Jako jak nemám rád vedení za ručičku, tak tohle je trochu druhý extrém, jako tady mám fakt pocit ze je postup dál na úrovni nějakých super secretů :).


Jinak když jsem zatím ke každému dílu přihodil nějaký technický poznatek (eh :p), tak... čtyřka funguje hladce, ale chybí přehození na "user keys" jako v předchozích třech dílech, čímž uživatelem nadefinované klávesy se používají spolu s defaultními, čili pokud prohodíte například klávesu pro tasení zbraně s tou se skokem a zmáčkenete skok, Lara zároveň skáče a tasí zbraň (poněvadž defaultní klávesa nejde vymazat), pokud si to nastavíte na jinou klávesu (která není v defaultních) budete ok. Je to první díl, kde jsem musel používat skok na defaultním altu, což byl zprvu docela nezvyk, páč v prvních třech jsem si ho vždycky hodil na tradičnější mezerník (kde je ale defaultně právě ono vytažení zbraně).
The Last Crusade
Výborné a rozhodně jedny z nejlepších levelů, co jsem kdy hrál. Jak první částečně nelineární část odehrávající se venku, tak ta druhá vnitřní. Skvělý design využívající velkou spoustu různých prvků TR4, grafika (využívání grafických efektů), délka (ve statistikách mám 5 a půl hodiny a 34 km) a ještě bonusová část (je nutné najít všechny secrets, to se mi nepodařilo, tak snad příště). A není skoro nutné koukat do návodu (semtam ale jo, každý člověk občas něco přehlédne). Tohle si chci rozhodně zahrát někdy znovu (a tentokrát na 100 %). Mimochodem autor na těchto třech levelech pracoval skoro 7 měsíců...

A jak už je na trle.net zvykem, není vůbec nutné mít předem nic nainstalovaného ani koupeného. Stačí stáhnout a rozbalit ZIP.
@Isair (17.03.2015 18:47): Demoverze TR4 byla dle mě perfektní (alespoň ten build, který jsem hrál) - hlavně tam byl (pokud si vzpomínám) nový styl brokovnice, který se ale v plné verzi změnil z nějakého důvodu zpět (což byla škoda).
@Fatality (17.03.2015 18:39): Mno já hrál pořád dokola demoverzi v době vzniku:) (která obsahovala shodou okolností (eh) asi nejlepší level ze hry), ale plnou verzi jsem, jak říkáš, "objevil" až v současnosti. Neřekl bych, že by byl designově nějak zvlášť moc odlišný od předešlých dílů. Minimálně ten Karnak a Alexandrie se imo designově dost podobá dílu prvnímu. Jediný rozdíl je v tom, že jeden level je jakoby rozdělen na +/- 3 volně průchozí části, což má za následek pouze častější loadování, ale více v tom nevidím. Každopádně kdyby se kvalitativně držel na úrovni těchto lokací, dost možná by se jednalo též o můj nejoblíbenější díl... bohužel kvalita a zábavnost postupně vcelku strmě klesala.
@Isair (17.03.2015 18:36): Je škoda, že tuhle hru objevuješ po více než patnácti letech od jejího vydání. Tehdy po třech hodně podobných dílech v level designu nabídl TLR odlišný zážitek a podle mě jde o nejlepší Tomb Raider do současnosti.
Tak srandiček s lanem tu naštěstí moc nebylo a vlastně opravdu jediná otravná pasáž byla ta, na kterou jsem nadával níže (tj. v Katakombách).

Jinač ale slabší a jednodušší jak předchozí díly, nábojů a lékárniček autoři hráčům servírovali pod nos po desítkách (ke konci jsem měl asi 40 velkých lékáren + nějaké malé a to jsem se vůbec nesnažil s nimi šetřit), filmečků a cutscén je více, což je vzhledem k ne moc vysoké kvalitě příběhu trochu kontraproduktivní (ale filmečky jsou udělány vcelku pěkně), levely jsou méně komplexní, více lineární (zvlášť v závěru hry), překážky a hopsací pasáže snazší, hádanky naopak poměrně fajn.

Škoda, že si hra nedržela kvalitu level designu z Karnaku, Alexandrie, či úvodní Tomb of Seth, Burial Chambers. Později přišly na řadu City of the Dead, Chambers of Tulun, Citadel Gate, Trenches, Street Bazaar , které byly poněkud překombinované, byť jsem ze zdejších diskuzí a komentářů čekal něco mnohem více otravného. Samotná Citadel pak byla vcelku fajn. Dalším postupem hrou jsem však už měl pocit, jako kdyby to designéry přestalo naprosto bavit a následující potencionálně zajímavé lokace jako The Sphinx, the Great Pyramid, Menkaure's Pyramid a především pak The Mastabas či Khufu's Queens Pyramids byly šíleně strohé, lineární a bez nápadu. Úplný závěr s 3x stejná hádanka + nic moc boss "fight" také zrovna dvakrát nezaujal. Škoda, některé lokace měly laťku nastavenou na úroveň nejvyšší, aby pak vzápětí všechny následující spadly hluboko pod ní. Jako celek pořád fajn, ale vzhledem k očekávání dost možná nejlepšího Tomb Raiderského zážitku, je to vcelku zklamání.

Bonus level "The Times Exclusive" byl moc pěkný, ale také příliš krátký a jednoduchý:/.
Tedy to skákání z lana na lano je tak neskutečnej vojeb, že to ani neni možný. Fakt nechápu, kterej debil byl schopen to pustit do finální verze v podobě, v jaké to je...

EDIT: Na jednom blbém přeskoku z lana na lano a poté na plošinku jsem strávil skoro půl hodiny... pěkné. Ale jinak se TR 4 začíná vcelku příjemně rozjíždět, lokace jsou komplexnější, překážky složitější, nepřátele nebezpečnější... snad jen těch přeskoků z lana bude minimum, to je vážně děs pro sebemrskače.
taky to nechápu, prej "hnal do finiše, jen abych to už měl za sebou". to jsem dělal od začátku s cheaty a i ty animace mi vyšly na celou noc. absolutně nejvíc frustrující zážitek, jakmile jsem se s Larou jen někam rozběhl. zachranoval to až cheat na zbraně, ale zase nebylo do koho pálit.
Mnohem delší a komplikovanější než předchozí díl a i ten následující. Pamatuji se, že mě tehdy bavilo přemýšlet nad tím kam musím jít a co tam udělat, dnes bych z toho spíš dostával psotničky.