Ten mě popravdě v některých věcech dost zklamal, ale v některých to bylo pořád staré dobré Uncharted. I když moje číselné hodnocení není zas tak hrozné na poměry téhle herní série je to dost málo.
Začátek vypadá dost slibně. Hlavní hrdinky sice nejsou Nathan Drake, ale dá se zvyknout a po chvilce ani člověk nevnímá za koho hraje, protože je stále co sledovat a prožívat. První mise se projede ve velkém stylu a vše se hýbe a vypadá naprosto perfektně. Je úžasné, že základní konzole dokáže i po 6 letech zobrazovat podobné hry v takové perfektní grafice, která stále vypadá moderně a všelijak skvěle jen ne zastarale. Pak si člověk říká nač pořád upgraduje PC když jen grafika stojí stejně co celá konzole, ale to je na jiné téma.
Jedna z věcí, kterou na Uncharted cením nejvíce je nepřetržité filmové dobrodružství. Pořád se něco děje. Děj jde dopředu. Každou chvilku se mění prostředí od města do pralesa, pouště a pak klidně někam na zamrzlé pláně plné sněhu. To je spolu se skvělou hratelností kombinující akci a logické hádanky základní pilíř celé hry a jejího velkého úspěchu mezi hráči.
Místo téhle dobrodružné jízdy a střídání lokací přišlo hned po první nadějné misi hořké zklamání. Zklamání tak veliké, že jsem uvažoval po dalších pár hodinách hru ihned smazat, ale píšu komentář takže jsem hru nakonec dohrál. Z jasného důvodu jak natáhnout čas hratelnosti se totiž vývojáři rozhodli hru změnit z rozsáhlého koridoru a měnících lokací do jednoho spíše menšího otevřeného světa, ale světa těžko uvěřitelného a hlavně nezábavného.
Svět tedy mapa je směs hornaté krajiny, zelené džungle plné krásných vodopádů, řek, květin a zasazených chrámů a památek jen tak všude po okolí jak houby po dešti. Vše to vypadá tak odfláknutě a hlavně nereálně, že nemá člověk ani chuť ten svět nějak objevovat nebo dokonce plnit různé vedlejší mise. Prostě jen jezdíš džípem od jedné památky k druhé a snažíš se jí projít a pak zas nastoupit do auta a jet k další. Celá mapa se dá projet asi za minutu. Takže je to spíš popojíždění.
Už proto, že jsem měl rád ten styl dřívějších dílů a nestál o další otevřenou akci, kde něco sbíráš. Někde plníš vedlejší mise apod. jel jsem si jen hlavní osu příběhu a na ostatní blbosti se vykašlal. Na hratelnost to nemělo vůbec žádný vliv. Jen to člověk dohrál o nějakou tu hodinku dřív. Toť vše.
Příběh, logické úkoly, nepřátelé a hlavní záporáci jsou pořád to samé jako ve všech podobných hrách. Přiznám se, že jsem po té hrál Shadow of the Tomb Raider a měl pak z toho guláš, protože za pár dní jsem nevěděl co jsem prožil v TR a co v Uncharted. Klasický archeolog záporák s armádou zabijáků co místo hádanek vše řeší dynamitem. Hádanky jako zrcadla, vodní koryta a posun kamenů nebo soch. Vše už hráno a viděno stokrát, ale upřímně co originálního lze vymyslet. Navíc i Lara a hlavní hrdinka Chloe jsou si dost podobné a zezadu vlastně stejné :-)
Abych byl i pozitivní některé prvky hratelnosti, střílení a vlastně i ty hádanky pořád baví. Zhruba od poslední třetiny hry mi to opravdu dost chytlo a ten slastný pocit z hraní se dostavil. Nebylo to už to nucené dohraju to abych si mohl udělat křížek.
Pro každého asi Uncharted znamená něco jiného, ale ty hlavní pilíře jsou dobře známy. Už čtvrtý díl šel malinko touto cestou, ale tam to stále kompenzoval pestřejší se měnící svět.
Co člověk to jiný vkus. Podle komentářů třeba Garreta je to vlastně nejlepší díl což mi přijde hodně odvážné když si vzpomenu na úchvatné momenty druhého nebo čtvrtého dílu, ale jak píšu co člověk to jiný názor. Jestli bych si chtěl nějaký díl zahrát znovu tenhle by to určitě nebyl ani náhodou.
Pro: stále perfektní grafika, Chloe, přestřelky
Proti: otevřený svět, po čase stereotypní prostředí, stále stejné hádanky a záporáci