Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.
Petr Pelech • 26 let • Pomáhání pocestným • ČR - kraj Praha

Komentář

Přejít na komentáře

Army Men: RTS

  • PC 70
Pamatuji si, že když jsem jako malý smrad odjel na školu v přírodě, tak zrovna v ábíčku, které tu dobu distribuovalo hry (například Posel smrti, Creature Conflict: The Clan Wars, Crazy Taxi 3: High Roller, Polda 5 či Undercover: Operation Wintersun nebo Ni.Bi.Ru: Posel bohů a podobně...), tak také měli vydat tři hry Army Mena na jednom cédéčku! A to přesněji Army Men: Sarge's Heroes, Army Men: Air Attack a Army Men: RTS. Samozřejmě víme, že celá Army Men série činí 23 titulů, takže vybrat tři nejlepší tituly musela být výzva... No... Asi všichni víme, jakou kvalitu Army Men hry mají... Přesto jsem jako malý prd musel tu trilogii mít!

Pamatuji si, když jsem ještě psal pohled mámě s tím, ať mi ho nezapomene koupit! Problém však nastal v ten okamžik, kdy jsem vychovateli ukázal pohlednici s tím, pokud je na ní vše co má být a mohu ji v klidu odeslat. Ten zmetek mi tvrdil, že jo a když jsem pohled poslal, zjistil jsem až doma, že jsem na něj nenapsal adresu... Avšak stejně jsem se ke té trilogii dostal a to cestou domů. Vložil jsem cédéčko do mechaniky a hned jsem instaloval! Moc mě to nebavilo, Sarge's Heroes mi připadalo divné a Air Attack mě nebavilo vůbec. Co mě však zaujalo byla až poslední hra, Army Men RTS. Chvíli jsem ji hrál, ale potom jsem na ní zapomněl. Avšak díky GOGu, jsem se s touto hrou po letech opět setkal!

Jak název napovídá tento díl Army Mena je real time strategie. Na začátku každé hry máte k dispozici bagr, se kterým si postavíte základnu a "mixér", kam vám poté "sběrači" zásobují surovinami. Stavíte si poté další budovy, vytváříte si armádu vojáčku, popřípadě vozidel a vrháte se na nepřítele. Prostě takové easy peasy Age of Empires. Prostředí bojů je typicky pro Army Mena normální lidský svět. Začínáte na zahradě, poté se přes sklep dostanete do kuchyně, do ložnice, až skončíte na stole s modely vláčků.

Příběh je celkem prostý, nijak zajímavý. Praktický vše je o tom, že plukovníku Blintzovi někdo ustřelí kus hlavy, zešílí a stane se z něho nepřítel naší oblíbené zelené armády. No a Sarge (tedy my) musíme docílit toho, abychom Blintzovi překazili všechny jeho plány a nejlépe ho eliminovali.

Singleplayer tvoří 15 levelů, které mají většinou náplň - sbírej, buduj a znič vše. Jsou tu i výjimky třeba, když děláte eskort panáčkům, kteří utíkají, před válečným konfliktem nebo když pouze se Sargem a jeho kámošema probíháte levelem a snažíte se ho s co nejmenšími ztrátami projít. Hru jsem dohrál do deseti hodin, což mi přijde optimální. Mohl bych pochválit i některé názvy misí, které odkazují na různé filmy.

Co bych zmínil je, že Sarge a jeho kamarádi jsou hrdinové, překvapivé, že? No a právě ti hrdinové mají svoji speciální schopnost, Scorch má plamenomet, kterým může usmažit vše, co se mu připlete do cesty, Riff má svoji bazuku, Thick samopal, Hoover je hledač min, který má větší rádius hledání než obyčejný hledač min, Sharp zase vystřeluje bomby na budovy, z celkem dlouhé vzdálenosti. Je tu i Bullseye, sniper, který zabijí vojáčky na jednu ránu. Tihle hrdinové vám opět překvapivě mohou i umřít. Hra však po jejich smrti nekončí, můžete hrát normálně i bez nich, ale jediné co mi doopravdy vadí je, že je nemůžete nijak vrátit zpět k životu a leží vám tam, zřejmě jako připomínka toho, jak jste neschopní.

Mezi misemi jsou i cutscény, které byly vtipné a i párkrát mě upřímně rozesmáli. Grafika hry je taková, kterou byste od her z roku 2002 čekali, mně se osobně grafika líbila. Cutscény jsou většinou in-game, a ty jsou jednoduché, žádné přepracované animace nečekejte. Jediná předrenderovaná cutscéna je pouze ta úvodní.

Co bych rozhodně pochválil je hudba! Když sledujete, jak vaši válečníci bojují ze všech sil, střílí do cínových vojáčků a do mravenců a do toho hraje ta perfektní dramatická hudba... No nevím co jiného říct než proč ten soundtrack není sakra na spotify?!

Obtížnost je taková přiměřená. Vše jsem dohrál na střední obtížnost a většinou napoprvé. Párkrát jsem však musel začít od začátku, jelikož jsem si hru špatně rozehrál. Co je trošku hardcore je poslední mise, se kterou souvisí zásoby plastu. Ta je na každém levelu omezená, jelikož hlavním a jediným zdrojem plastu jsou věci, gumová hračka, platová figurka, nebo miska se psím žrádlem. Pokud se vám podaří vyčerpat tento zdroj musíte rychle najít jiný, jelikož se mi nespočet krát stalo, že jsem během boje přišel o plast a tak jsem nemohl postavit žádnou budovu, ani jsem si nemohl vytvořit vojáčky. Co se mi ale i líbí je, že pokud zničíte nějaké nepřátele, nebo oni zničí vás, tak po vojáčcích zůstává plast, který můžete využít, takže nic nezůstane na zmar! S elektřinou to stejné, všude se povalují buď baterky, nebo ovladače a podobně. Avšak elektřinu využijete hlavně na vozidla. Abych pravdu řekl, nejednou se mi stalo, že jsem misi dohrál pouze se skupinou tanků a nemocničním vozem rovnou v patách. Radím vám, si co nejdřív obstarat nemocniční vůz, který uzdravuje jak jednotky, tak i budovy. A to se vyplatí!

Co musím zmínit je takzvaná "squad" funkce. To znamená, že si vyberete jednotky a ty si označíte jako první skupinu, potom když si označíte další vojáčky a označíte si je jako druhá skupina, tak poté můžete mezi nimi proklikávat a následně můžete taktizovat během boje.

Co mi však hodně na hře vadí je jakási "formační neuspořádanost" jednotek. Uvedu na příkladě: vytvoříte si 10 pěšáků a tři tanky. Když je pošlete do boje, tak se 10 pěšáků, v jedné řadě za sebou, bleskurychle objeví před branami nepřítele a budou do jednoho rozstříleni, zatímco tanky jsou ani ne na půli cesty. Občas se stane, že se zastaví za pěšáky a stojí tam a nic nedělají. Samozřejmě neříkám, aby tanky byly stejně rychlé jako pěšci, ale třeba pěšci mohou zpomalit a uspořádat se do formace, aby nebyli všichni do jednoho zmasakrováni... Vždyť sakra tahle hra je z roku 2002! Vždyť v prvním Age of Empires z roku 1997 se vojáci shlukovali do skupinek! Ale tady všichni musí chodit za sebou...

Nebo se mi zrovna v posledním levelu stalo, že jsem si postavil strážné věže okolo svého tábora, začal jsem si pěstovat vojáčky, pár jsem jich vypěstoval a postavili se před základnu. V ten samý moment mi na věže začne útočit nepřítel. No a ti moji vojáčci tam stojí, koukají a nic nedělají. Kousek od nich jim tam masakrují kamarády a oni jen tak stojí!!!

V tomto duchu se řídí u můj další problém. Nespočet krát se mi stalo, že jsem někam poslal hrdiny a hledače min, přeskočil jsem na základnu, abych tam postavil budovu a když se vrátím, vidím jak hrdinové bezstarostně chodí mimo vyznačené pole hledače min, takže samozřejmě se mi takhle hrdinové vyhodili do povětří...

Jindy zase jednotky pošlu skrze minimapu zpět do základy, ale ti dementi se rozhodnou to vzít oklikou přes nepřátelský tábor, takže mi vojáčci opět pochcípali... Nebo třeba tanky a helikoptéry pošlu na jedno místo, tanky jedou tak jak chci, ale helikoptéry to vezmou přímo před protiletecká děla nepřítele...

Několikrát se i stane to, že proti sobě jdou vojáčci a bagr. Narazí do sebe, na chvilku se zastaví a poté si uhnou. Občas se i stane, že se zamotají do sebe a tak tam dvě minuty šaškují, chodí z místa na místo, než se konečně jeden jakžtakž inteligentně uhne... Hold já bych nemohl být velitelem armády... Po dohrání téhle hry bych mohl být klidně i primář na psychiatrii...

Koukám, že jsem se celkem hodně rozepsal, tak to již zkrátím...
Army Men RTS je takové dětské Age of Empires smíchané s Company of Heroes, které nic moc nového do žánru real time strategií nepřináší. Tahle hra je podle mého asi to nejlepší, co série Army Men může nabídnout. Je to sice moje první hra, co jsem z této série hrál a dohrál, ale stejně si to takto troufám říct. Je to excelentní Army Men hra a řekl bych i lehce nadprůměrná strategická hra. Má takové svoje kouzlo. Výborná hudba a osobitý styl této hry mi nějak napovídá, že se možná k ní zase jednou po několika letech vrátím. Za mě dobrý.

Pro: I přesto, že Army Men RTS nepřináší nic nového do žánru, tak jsem se bavil; hudba!

Proti: Umělá inteligence; jednotky chodí za sebou nebo si navzájem překážejí v cestě; suroviny jsou na každý level omezené

+17