Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Zork Nemesis: The Forbidden Lands

29.02.1996
72
3 hodnocení Platformy
Žánr

Forma
placená hra
Rozsah
samostatná hra
Multiplayer
ne

Jako imperiální zvěd jste vyslán regentem Syovarem do chrámu Agrippa. Na tomto opuštěném místě musíte najít čtyři prominentní občany Zorku, každý z této čtveřice je totiž schopný alchymista. Jejich společným cílem je vytvoření elixíru života pomocí ingrediencí čtyř elementů od čistého extraktu ohně až po čirou destilovanou vodu. K dokončení elixíru jim však ještě chybí část nejdůležitější, a to Quintessence. Mezitím se ale na scéně zjeví záhadná postava Nemesis, která alchymisty uvrhne do magického komatu. Vy je budete muset zachránit a znovu vydestilovat extrakty čtyř elementů.

Zork Nemesis: The Forbidden Lands je adventura z vlastního pohledu podobná hře Myst s plným výhledem do všech stran s řadou logických ukolů a hraných FMV sekvencí.


Poslední diskuzní příspěvek

4Drolin - Je neprijemny, kdyz vis, ze hrajes tu horsi verzi. Normalne vyvolateny menu a titulky by bodly, zvuk sumi a ty reci jde spatne rozumet. V GOGu si stahnes installer.exe, z toho win verze udelat nejde, a lidi si tam na nemoznost hrat Win verzi stezujou, zvlast kdyz je tam i Zork Grand Inquisitor, coz je Win only hra udelana na podobnym zakladu, jako Nemesis.

Nejlépe hodnocené komentáře

  • PC 70
Zork, rok vydání DOS verze - 1982. Jedna z prvních opravdu populárních textovek od Infocomu a i videoher obecně. Velice úspěšnou sérii o jedenáct let později rozšířil i o trochu hůře přijatý Return to Zork, aby o další tři roky později přišli multimediální více diskové kolosy nazvané Nemesis a Grand Inquisitor.

Nemesis v mnoha dobový kritikách dosahoval nejvýších hodnocení, ale fanoušci původní textové trilogie byli do jisté míry zklamaní odkloněním od původní atmosféry a typického humoru. Jelikož toto je ale mé první seznámení se sérií, tento fakt mi nijak nebránil si samotnou hru užít. A naopak jsem se více podivoval u více humorně laděného, jako původní Zorky, Grand Inquisitora.

Ve stručnosti se jedná o klasickou hru, jejíž žánr definoval z velké části slavný Myst. Většinu času tak strávíte průzkumem lokací, čtením záznamů jako deníků či knih, nebo, a co je také nejpodstatnější, řešením logických i méně logických problému. To je vyřešeno příjemnou volbou, kdy hráč nikdy nevlastní více předmětů či nepůsobí na příliš velké ploše. A i díky tomu hra svižně plyne, párkrát přijde na řadu obtížnější úkol, nebo problém zapříčiněný přehlédnutím nějaké stopy. Příběh je odvíjen vcelku častými prostřihy s živými herci, naneštěstí jejich výkon není tím nejhorším a tak nenarušují výbornou atmosféru prostředí. Děj ale není nijak silnou stránkou titulu, oproti exploraci a celkovému vyznění hry.

Co ale je jednou z hlavních předností je jistě technické zpracované. Na svou dobu revoluční horizontální otáčení ve všech stupních, pěkná a do jisté míry i detailní grafika a především ozvučení. O to se postaral z velké části M. Morgan (Under the Temple a Irondune), později známý především vytvořením OST k Falloutu a Planescape. Mimo jeho ambientu se hráč i dočká i velice kvalitních zvuků prostředí. Navíc hra funguje překvapivě i pod XP, nutné je ji ale zpomalit, aby horizontální otáčení nebylo příliš rychlé. Dnes v dostupné GOG verzi by měli být problémy technického rázu nulové.

Potěší i pár bizarních scén, obzvláště v předposlední lokaci sanatoria. Stejně tak detaily jako možnost prohlédnutí všelijakých obrazů, předmětů a řady knih a spisků, které kazí jen jejich škrabopis a tudíž možné horší porozumění textu. Také potěším i hráče ne tak sběhlé v angličtině, jelikož je možno doinstalovat neoficiální tituly a obecně použitý jazyk není příliš složitý.

Zork Nemesis se hraje více než dobře, přes to, že je na třech discích je přiměřeně dlouhý a pocit repetivnosti se tak nedostaví. Nebál bych se tvrdit, že vedle titulů jako Riven, Blackstone Chronicles nebo Black Dahlia se jedná o to nejlepší, co lze v žánru adventur z prvního pohledu vyzkoušet. A to i po více jak 21 letech.

Pro: grafika a hudba, netradiční zpracování, zvuky, stylizace a řada detailů

Proti: x (možná kratší)

+20