Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Komentář

Přejít na komentáře

Zork Nemesis: The Forbidden Lands

  • PC 70
Zork, rok vydání DOS verze - 1982. Jedna z prvních opravdu populárních textovek od Infocomu a i videoher obecně. Velice úspěšnou sérii o jedenáct let později rozšířil i o trochu hůře přijatý Return to Zork, aby o další tři roky později přišli multimediální více diskové kolosy nazvané Nemesis a Grand Inquisitor.

Nemesis v mnoha dobový kritikách dosahoval nejvýších hodnocení, ale fanoušci původní textové trilogie byli do jisté míry zklamaní odkloněním od původní atmosféry a typického humoru. Jelikož toto je ale mé první seznámení se sérií, tento fakt mi nijak nebránil si samotnou hru užít. A naopak jsem se více podivoval u více humorně laděného, jako původní Zorky, Grand Inquisitora.

Ve stručnosti se jedná o klasickou hru, jejíž žánr definoval z velké části slavný Myst. Většinu času tak strávíte průzkumem lokací, čtením záznamů jako deníků či knih, nebo, a co je také nejpodstatnější, řešením logických i méně logických problému. To je vyřešeno příjemnou volbou, kdy hráč nikdy nevlastní více předmětů či nepůsobí na příliš velké ploše. A i díky tomu hra svižně plyne, párkrát přijde na řadu obtížnější úkol, nebo problém zapříčiněný přehlédnutím nějaké stopy. Příběh je odvíjen vcelku častými prostřihy s živými herci, naneštěstí jejich výkon není tím nejhorším a tak nenarušují výbornou atmosféru prostředí. Děj ale není nijak silnou stránkou titulu, oproti exploraci a celkovému vyznění hry.

Co ale je jednou z hlavních předností je jistě technické zpracované. Na svou dobu revoluční horizontální otáčení ve všech stupních, pěkná a do jisté míry i detailní grafika a především ozvučení. O to se postaral z velké části M. Morgan (Under the Temple a Irondune), později známý především vytvořením OST k Falloutu a Planescape. Mimo jeho ambientu se hráč i dočká i velice kvalitních zvuků prostředí. Navíc hra funguje překvapivě i pod XP, nutné je ji ale zpomalit, aby horizontální otáčení nebylo příliš rychlé. Dnes v dostupné GOG verzi by měli být problémy technického rázu nulové.

Potěší i pár bizarních scén, obzvláště v předposlední lokaci sanatoria. Stejně tak detaily jako možnost prohlédnutí všelijakých obrazů, předmětů a řady knih a spisků, které kazí jen jejich škrabopis a tudíž možné horší porozumění textu. Také potěším i hráče ne tak sběhlé v angličtině, jelikož je možno doinstalovat neoficiální tituly a obecně použitý jazyk není příliš složitý.

Zork Nemesis se hraje více než dobře, přes to, že je na třech discích je přiměřeně dlouhý a pocit repetivnosti se tak nedostaví. Nebál bych se tvrdit, že vedle titulů jako Riven, Blackstone Chronicles nebo Black Dahlia se jedná o to nejlepší, co lze v žánru adventur z prvního pohledu vyzkoušet. A to i po více jak 21 letech.

Pro: grafika a hudba, netradiční zpracování, zvuky, stylizace a řada detailů

Proti: x (možná kratší)

+20