Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Xpand Rally

24.09.2004
65
53 hodnocení Platformy
Žánr

Forma
placená hra
Rozsah
samostatná hra
Multiplayer
ano

Započne-li hráč režim Šampionát, zvolí si mezi arkádou či simulací. V kariéře složené ze 77 etap si posléze odemyká nový obsah, ať už jde o dostupné závody, auta nebo výkonnější součástky k nim. Každá soutěž je něčím specifická, rozdělením do dané automobilové třídy, podnebím, uspořádáním tratí a podobně. Aby se vůz choval při jízdě adekvátně zvolenému povrchu, je nutné mu dát nejvhodnější obutí pneumatik. To samé je umožněno výběrem z několika odlišných parametrů i u jiných částí auta. V případě simulace je přítomen pokročilý model poškození, možnost způsobené škody na voze opravovat.

Výše výher je zprvu malá, ale postupně se zvyšuje. Dražší vozidla tak vyžadují četné absolvování identických tras, a totéž platí i pro dokoupení lepších dílů. Jezdí se v USA, Keni, Polsku, Irsku a Finsku. Pojetí zdejších tratí sestává ze stylu blízkého názvu, ale najdou se i takové, v nichž jde o zdolání kratších úseků, popř. o překonání okolního terénu mimo cesty. Tehdy je stěžejní nejrychlejší dosažení cíle, znázorněného zeleným a červeným checkpointem. Pro postup dál je důležité se umístit první či druhý. Krom financí jsou odměnou i auta. Volba Vrátit čas slouží k načtení hry z uložených záchytných bodů, pakliže dojde k nevratnému zranění řidiče. Xpand Rally běží na známém Chrome enginu od Techlandu - využitého i v dalších hrách.

Sekce Závod skrývá obsah ze Šampionátu, kde jde vybrat libovolný automobil, doplnit mu plnou výbavu, změnit si počasí, denní dobu či množství kol k odjetí. Závodní speciály tu zahrnují všechny ze hry, ale i ty pořízené a vylepšené v kariéře. V množství až třiceti různých modelů pod smyšlenými jmény. V roce 2007 se tato hra dočkala navazující Xpand Rally Xtreme.


Poslední diskuzní příspěvek

@PavelU (13.11.2024 03:25): Mi přijde, že ty prostě modíš, abys modil :-D Vlastně ani nevíš, jestli to něco dělá nebo jestli to něco reálně řeší :-D Hlavně, že jsi to omodil. No offense. ;-)

Nejlépe hodnocené komentáře

  • PC 75
Xpand Rally jsem onehdá koupil ještě v tehdy existujícím Carrefour ve výprodeji za pár korun (no, spíš stovek, vlastně za přesně tři stovky :) Krom toho, že jsem o hře věděl jen to, co bylo na krabičce, tedy že bude "drn drn" a na fotečkách to nevypadalo zle, se mi líbilo, že výprodejový stánek US Action měl k téhle hře tolik úcty, že mi ji nabídl v krabičce, velké, papírové a ne jen laciném papírovém pidi obalu, jak už tehdy začalo být zvykem.

V každém případě jsem si Drn Drn přinesl domů, hru nainstaloval, vzápětí zjistil, že mi přestala fungovat vypalovačka, která mi mrví jedno CD za druhým, zbavil se StarForce ochrany, kterou tahle hra obsahovala, opravil tím vypalování a konečně se tak mohl vrhnout do víru drandění.

A věru, drandilo se mi více než hezky. Do té doby jsem drandil jen ve hrách, které byly technologicky už poněkud staršího kalibru (může být kalibr starší?), takže jsem byl velmi mile překvapen tím, jak hra vypadala. O Techlandu jsem v té době věděl jen to, že předtím vydal svůj Chrome, který byl zvláštní a díru do světa firmě kdovíjak neudělal. Nicméně Poláci se nedali zastrašit a ukázali, že jejich Chrome Engine dokáže rozpohybovat stejně dobře FPS střílečku jako automobilový závodní simulátor - a hle, povedlo se. Hra totiž nejen moc pěkně vypadala, ale celkem dobře se i chovaly vozy na různých površích, velmi dobře se chovaly vozy i vůči překážkám, které neztratily nervy a vědouc, že se na ně řítí vůz, neuhnuly - létalo sklo, tříštily plasty, ohýbaly plechy a devastovaly motory, brzdy a všelijakécosi ty automobilové tentononce, o jejichž existenci, jakožto sám nemotorista, nemám ani zdání. Ať jste nabourali do šutru u cesty, do stromu, do značky či tenounkého stromku, ztráta času, pozice, nervů i naleštěné krásy vozu byla jistá. Byl jsem spokojený.

Moji spokojenost zvyšoval i fakt, že bylo možné si nejen díky chechtákům, vyhraných v závodech a rychlostních zkouškách (nebo co se to tam vlastně jezdilo) nakupovat modernější auta i vozidla speciální, ale že bylo možné také tunit jejich vlastnosti a koupí a nastavením lepší sportovní převodovky natrhnout spoiler soupeřům a být rychlejší o mili-mikro-plankto sekundu, což mi zajistí vítězství, první příčku, víc chechtáků a další kýbl nervů. A bylo mi přitom jedno, že jsem o těch součástkách a jejich funkcích neměl ánunk, prostě jsem nastavoval a šoupal šoupátky dle pocitu a hned testoval na ostro změny.

Faktem bylo, že některé ty závody byly už hodně těžké a mnohdy tak nebylo na nervy zapotřebí kýblů, ale rovnou celých vagónů, protože když už si vymazlíte součástky, vybere správné obutí na neustále se měnící povrch téže trati a na podesáté se vám podaří projet všechny nastražené pasti, průrvy, ostré zatáčky a louže bez jediného výdechu a ke konci vás soupeř stejně předjede o necelou vteřinu, zbývá vám v tu chvíli skutečně velmi málo k tomu, stát se malou atomovou bombou.

Nicméně po letech jsem se rozhodl hry zbavit a před tím jsem si ji chtěl ještě vyzkoušet. Nu, nedohrál jsem ji. Už nemám takové nutkání oslabovat svůj kardiovaskulární systém a také mapky, na kterých se jezdí, jsou velmi podobné. Ono vlastně tady od začátku do konce není zase tak moc různorodého, aby vás to hnalo kupředu. Prostě jezdíte, nervujete se, vylepšujete své novější a lepší vozy a ke konci si to rozdáte s überprotivníkem. Nějaké rozdíly v herních mechanismech tu fakt oproti jiným hrám stejného druhu hledat nelze, má-li to vůbec smysl zkoušet, že. Pokud se tak nechcete nervovat, stačí si vybrat vůz, vybrat si mapu kdesi v kaňonu při západu slunce, zapnout světla a projet se fakt pěknou krajinou a kochat se zvířátky, která vám tu, spolu s trdly s foťáky, čas od času přeběhnou přes cestu. Na tu dobu byla tohle skvělá hra a skvěle vypadala, za to patří do Polska uznání.

Pro: Grafika; prostředí, lidičkové a zvířátkové na trati, navozující živoucí prostředí; možnosti destrukce a jejich ovlivnění vozu a ovládání; piplání se se součástkami; množství zprvu různorodých tratí; kompletní česká lokalizace - text i hlas navigátora

Proti: Opustí-li vás nadšení, tak poněkud repetitivní opakování několika prostředí; náraz do blbé značky dokáže auto odrovnat stejně jako náraz do skály; některé nervově nestravitelné překážky, prohlubně a šikany; StarForce protipirátská ochrana

+16
  • PC 85
Xpand Rally alebo ako zahnať chuť na nedostupné hry zo série Colin McRae Rally...

Nedávno som na obľúbenom kanáli Retro Nation videl ako Goodman & Oilman oprášili prvý diel spomínanej rally série. I dostal som chuť pripomenúť si diel druhý, ktorý som kedysi rád hrával na prvom PlayStatione. Lenže pri pomyslení na to, koľko námahy by ma stálo jej spojazdnenie na Windowse 10, radšej som sa poohliadol po pokračovaniach. Tretí diel ma minul a štvrtému som kedysi dal síce šancu, ale v tých dobách mi autové hry s čo i len malým náznakom reality moc nešli, takže po pár nezdaroch som s ním skončil. Preto som zamieril na GOG, kde bol piaty diel s podtitulom 2005 kedysi dostupný, lenže ani to už nie je pravda a kvôli starým dobrým licenciám na autá sa už dnes nedá digátálne kúpiť. A keď už som myslel, že si nechám zájsť chuť, objavil som na Steame Xpand Rally od známych poľských vývojárov z Techlandu, ktorí ma potešili hrami ako Gunslinger a Chrome.

Nie, že by to bolo nejaké prekvapenie. Kedysi dávno som o XR počul. Najmä hundranie môjho kámoša, ktorý sa sťažoval na nereálny jazdný model a nelicencované autá. A čo na to ja?
Ako o mne všetci určite vedia, na nejakú prepracovanú simuláciu si nepotrpím. Skôr sa prikláňam k táboru obľúbencov arkád. Ale nemám problém ani so „závoďákmi“, ktoré sú tak na pol ceste. A tam si myslím, že môžem zaradiť aj túto hru. Navyše obsahuje možnosť zvoliť si medzi režimom simulácie a arkádou. Samozrejme, že som skočil po tej druhej. Jazdný model mi teda prišiel ako ideálny kompromis medzi simuláciou a arkádou. Akurát sa autá zriedkavo správali trochu nepredvídateľne, ale nič nie je dokonalé a pár reštartov a zmena techniky jazdy to vyriešili.

A ako to hranie vlastne prebiehalo? Začneme otrepanou frázou „začiatky boli ťažké“. Tu máš pár peňazí, kúp si nejakú rachotinu a choď. Moc veľký obnos to nebol, takže som skočil po aute, ktoré mi prišlo podľa štatistík najlepšie a to bol Peugeot 206. Pardon, Lion 110. Prvá súťaž išla relatívne hladko, potom sa začala obtiažnosť zvyšovať. Došlo mi, že ak chcem byť v danej triede konkurencieschopný, musím budem musieť vraziť nemalé prostriedky do motora, prevodovky, atď. A keďže som sa s iným umiestnením ako prvým neuspokojil, niekedy to boli riadne nervy.
Najviac mi dala zabrať jedna etapa v Keni, kde som sa doťahoval so súperom, ktorý mal podľa všetkého lepšie auto. Ale peniaze sú mocné zaklínadlo. Stačilo predať nepotrebné auto v garáži a už som veselo „túnil“. Dosť o nervy boli aj štrkovo-asfaltové trate v Poľsku a hlavne nebezpečné a nepredvídateľné Írsko s jeho úzkymi kamennými chodníkmi. Tam som môj Fiat Punto, teda vlastne Italic PNT 1.1, dosť nepekne oplieskal.
Celkovo vzaté, trate síce oproti iným hrám nie sú nejak extra originálne. Nájdu sa aj nejaké tie slabšie kúsky ako napríklad prašná Arizona mi až tak nesadla. Ale inak je to celkom rozmanitý mix a na svoje by si mali prísť fanúšikovia všetkých typov povrchov.

A keď sme pri povrchoch, musím spomenúť aj nastavovanie auta. To býva pre mňa väčšinou nočná mora, pretože sa do áut nejako extra nevyznám. Našťastie, v arkádovom móde bola hra celkom tolerantná. Dokonca je možné hru kedykoľvek reštartovať a nastavenie zmeniť bez akejkoľvek penalizácie. Prípadne sa vrátiť do menu a kúpiť lepšie súčiastky. Alebo rovno celé auto. Tak sa mi to páči.

Ako som som si tak víťazne postupoval vpred naprieč kariérou, všimol som si, že je hra čím ďalej, tým ľahšia. Vďaka tomu, že som išiel až na hranicu svojich možností a všetky súťaže sa snažil vyhrať, nasyslil som tak enormné množstvo peňazí, že na konci už som používal najlepšie autá (Subaru Impreza... pardon, Kosumo Showdown), dokonca tak „vytúnené“, že sa na mňa súperi občas ani nechytali a nechával som ich za sebou s niekoľkosekundovým oneskorením. To je asi jediný väčší nedostatok hry.

Takže keď to tak zhrniem, až na nelicencované autá a mierne nevyváženú obtiažnosť ide o zábavnú rally arkádu, ktorá sa mi presne trafila do momentálnej nálady. Čo viac si priať?

Pro: zábavný jazdný model, rozmanité trate

Proti: nevyvážená obtiažnosť, nelicencované autá

+16
  • PC 80
Tohle je prostě příklad hry, která je sice objektivně docela špatná, ale prostě je zábavná a to přebíjí vše. Hrál jsem v překrytí s DiRT 3 , tak budu trochu srovnávat.

Největším plusem jsou asi tratě na otevřených mapách. Přináší to víceméně nekonečnou variabilitu, která je u rally her nesmírně důležitá. Zároveň ale tratě nepůsobí genericky, různé šikany se střídají s dlouhými rovinkami, přes tratě pobíhá zvěř a nezbední fotografové. Má to takový ten arkádový feel ala staré automatovky. Dále hra nevymýšlí žádné nesmysly co se týče disciplín. Jezdí se jen klasická rally na čas a pak víceméně jako bonus časové nahánění checkpointů umístěných různě po mapě, kdy si člověk užije otevřený svět.

Kariéra je pojatá jako série různých šampionátů nebo i single závodů. Vyplatí se cílit na zlaté umístě, protože je za něj nejvíce peněz a ty jsou opravdu potřeba k vylepšování auta. Na začátku jsem musel googlit, kterým úpravám dát přednost, protože jsem pořád nebyl schopný se dobře umístit. Pak jsem zjistil, že pneumatiky jsou klíč a dál už jsem až do konce neměl s obtížností problém a většinou dal vše napoprvé na zlato. Volba obtížnosti ve hře není, jen volba jízdního modelu (arkáda/simulace). Já hrál na simulaci, ale o žádnou simulaci se nejedná ani v nejmenším. Na nezpevněných površích se auto chová tak nějak, jak by člověk čekal, ovšem na asfaltu auto lítá jak splašený a opravdu nechápu, jak si vývojáři mohli myslet, že tohle je ono. RZety sestávající jen z asfaltových úseků jsou dost očistec, ale nakonec to člověk chytí tak nějak do ruky. Každopádně až do konce to byl boj s autem, a to ne v tom dobrém slova smyslu. Občas taky zablbla fyzika, kdy člověk narazil do něčeho neviditelného apod. První asi čtvrtinu hry jsem odehrál s kokpitovou kamerou, jak jsem zvyklý, ale vzhlem k divné fyzice jsem nakonec přešel na kameru za autem a jsem si jistý, že v pozdějích fázích hry je to víceméně nutnost.

Co k vlastnímu překvapení musím pochválit, je grafika. Hru jsem hrál už kdysi a jediné co si pamatuju je rozpatlanost a přeefektovanost. Nevím čím to bylo, ale teď mi to nepřišlo zdaleka tak špatné. Možná to bylo dáno vysokým rozlišením (hráno v 2160p, 60 Hz. Více Hz hra nepodporuje), ale bylo to v pohodě ostré, postproces mi nepřišel tak šílený a vlastně se mi některé výhledy fakt dost líbily. Dobře jsou taky zvolené textury, resp. jejich realistické ztvárnění. A kupříkladu závody v Polsku mi nemohly nepřipomenout Armu 2. Opravdu to vypadalo hodně podobně. Detail mraků vrhajících stíny je taky vcelku fajn. Hra bez problému fungovala s DX11 wrapperem, takže jsem hrál s AutoHDR. K technické stránce je ale jedna podstatná výtka. Defaultně má hra nějakou domršenou fyziku a i když se hra renderuje v 60 FPS (jak hlásí veškeré overlaye), vypadá na 30. Naštěstí existuje mod, který to řeší a hra pak jede a vypadá na 60 FPS.

Jak je zjevné, hra má své nedostatky. Krom jízdního modelu je to takový celkový nedostatek polishe, ale ve výsledku... mě to bavilo. Jel jsem závod za závodem, užíval si proměnlivé denní doby, počasí i tratě a ve výsledku musím opravdu říct, že mě to bavilo víc než ten Dirt 3. 80 %.

Pro: Proměnlivé a zábavné tratě, grafika, prostě závod za závodem a žádnej bullshit

Proti: Jízdní model, defaultně zmršená fyzika (30 FPS), občas bugy, nedostatek polishe

+11