Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Xanadu Next

20.06.2005
03.11.2016
75
2 hodnocení Platformy
Žánr

Forma
placená hra
Rozsah
samostatná hra
Multiplayer
ano

Xanadu bývalo letní sídlo mongolské dynastie Jüan, vládnoucí ve 13. století Číně. Ve fantaskním světě, vykresleném hrou, je Xanadu prokletým podzemním královstvím. Lidé na povrchu by už na jeho zašlou slávu pomalu zapomněli, kdyby jim to Xanadu dovolilo. Místo toho však o sobě dává Xanadu vědět, hlavně obyvatelům jednoho malého městečka, kterým umírá dobytek, usychá úroda a čas od času najdou mrtvého souseda. Lovec Marion Berck je zoufalými měšťany povolán na pomoc, když dračí král unese dívku jménem Momo do své podzemní říše. Kurážný hrdina na nic nečeká a vstupuje do ruin Xanadu.

Xanadu Next se hraje podobně jako Xanadu: Dragon Slayer II (1985), jehož je hra spin-offem, i remakem. Když hráč prochází dungeony, bojuje s monstry a nachází poklady, přičemž postupně leveluje, dala by se hra označit za mix Diablo a The Legend of Zelda, ve Final Fantasy stylu. Je tu ale pár vlastností, které po stránce hratelnosti Xanadu od výše zmíněných her odlišují. Tou nejnápadnější je možnost vybrat si s každým dosaženým levelem zkušeností třídu, se kterou pokračovat do levelu dalšího. Když si vybere hráč třeba třídu bojovník, body, které při hraní nasbírá, nemůže využít na skilly třídy mága a naopak. V obchodech ve městečku, které zůstává po celou dobu Marionovým výchozím bodem, může hráč nakupovat kromě lepšího vybavení a lektvarů i magické karty. Ty mu propůjčují zvláštní schopnosti a zároveň, kousek po kousku, poodkrývají příběhové pozadí hry.

Xanadu vyšlo nejdříve 20. června 2005 exkluzivně pro herní mobil Nokia N-Gage pouze v USA a Japonsku. PC verze následovala v říjnu téhož roku, ale vydání mimo Japonsko se dočkala až v roce 2016 na Steamu.

PC verze obsahuje zcela nový příběh, ten popisuje cestu rytíře, který byl najat dívkou Charlotte L. Wells k průzkumu ruin na Harlechském ostrově s cílem nalézt bájný meč Dragon Slayer. Změněny jsou také některé herní mechanismy. Už si nevybíráte třídu při získání nové úrovně, ale rozdělujete 6 bodů do statistik (Síla, Odolnost, Obratnost, Inteligence, Mysl), což se provádí v chrámu ve městě. Guardiani již nejdou nakoupit u obchodníků, ale musíte je všechny nalézt.

N-Gage verze obsahuje multiplayer až pro dva hráče, PC verze však nabízí pouze singleplayer.


Poslední diskuzní příspěvek

@Charllize (05.04.2021 15:20): To je fakt, co teď tak pročítám weby, těch rozdílů tam je dost (byť zase na druhou stranu core gameplay zůstává), to by si možná vlastní profil zasloužilo. Ale zatím trochu poupravím současný. Návrh mi byl zamítnut s tím, že N-Gage verze má přednost, čili doplním jen nějaké informace do popisku. Schvalující mi psal, že N-Gage verze má prý dokonce i multiplayer, což ta PC verze nemá.

Nejlépe hodnocené komentáře

  • PC 70
Hra je často popisována jako mix Diabla, Legend of Zelda v grafickém hávu/stylizaci Final Fantasy, což je vlastně docela trefné.

Ve výsledku je to ale pořád hlavně ta Legend of Zelda/YS série, z Diabla 1 si to pak bere převážně vývoj postavy a učení kouzel z knih (i podle levelu knihy si pak kouzla zesilujete), výchozí městečko s možností nákupu vybavení a town portal zařízení.

Jinak je to však RPG hodně „lite“ (i oproti zmíněnému Diablu). Největší výtku mám asi k rozvoji postavy, který tu probíhá klasicky jako v Diablu rozdělením nikoliv tedy pěti ale šesti bodíků do základních statistik (síla, odolnost, obratnost...), což se provádí v chrámu u kněžky, nikoliv přímo. Problém je, že hráč je až příliš limitován vybavením, které chce používat, protože třebas i pro možnost použít full plate zbroj, potřebuje mít postava inteligenci třebas na 20 bodech... to je přeci logické, blbec by nevěděl, jak si jí obléci. V závěru to dopadá tak, že si nevyvíjíte postavu, jak chcete vy, ale jak to vyžaduje vybavení. Vlastně jedinkrát za hru jsem si nerozdělil bodíky podle sebe, vždy jsem se nejdříve podíval, co vyžaduje tenhle štít/sekera/brnění a podle toho si je rozdělil, což je asi trochu špatně.

Jedinou volnost tak hráči dávají v rámci použití kouzel či bojových skillů a třebaže díky nutnosti investovat body do všech statistik vám hra vlastně vnucuje určitou multifunkční postavu, používání kouzel po vás nevyžaduje, pokud chcete hrát za bijce a naopak. Osobně jsem kouzla použil pouze v jednom boss fightu, anžto jsem mu nemohl ubrat životy fyzickým zraněním (možná odolnost na určitý živel, kterým jsem útočil, čert ví, neřešil jsem to a usmažil ho firebally a blesky :)).

Zde je však další zádrhel, hra hráči nabízí 4 sloty pro kouzla a skilly, problém je, že i pro ty pasivní (jinak prostě pasivní skill nefunguje), takže si je brzy zaplácáte užitečnými pasivy a nemáte pak místo na ty ostatní. Osobně mi to nepřijde jako špatný nápad, ale asi bych nechal 4 sloty pro aktivní skilly a třebas další 4 čistě pro pasivní, ty 4 pro všechno je prostě hrozně málo.

Skilly se učíte z nesených zbraní a jakmile dosáhnete 100% skillu, naučíte se schopnost natrvalo (jinak ji máte k dispozici pouze, pokud danou zbraň právě používáte), nápad je to fajn, ale skilly se učí hrozně rychle (navíc třebas i sekáním trávy a rostlinek :)) a musíte kvůli tomu střídat zbraně jak na běžícím páse, což v posledku působilo tak nějak podivně.

Ono vůbec s vybavením zde mám problém, jsem rád, že oproti YS sérii je možnost si zde vybavení nakoupit, ale... vybavení se liší zpravidla pouze minimálně, jedna zbraň dává DMG 120, další 130, další 140... takže tu střídáte vybavení v podstatě každou chvíli s minimálními rozdíly (no u štítů a zbrojí je dopad na postavu trochu více znát) a prostě  brzy úplně opadne ta radost, kdy si dlouho šetříte na nějaké vybavení, pak jdete celí natěšení ke kováři se svými těžce našetřenými zlaťáčky a konečně si po dlouhé době koupíte onu nablýskanou neproniknutelnou zbroj, se kterou jste rázem na nějakou delší dobu velcí borci... ne tady prostě střídáte vybavení jak fusekle až to nakonec ani nevnímáte.

Postavu ještě můžete vybavit guardianem, který mu zesiluje nějakou schopnost (vyšší počet hp, rychlejší získávání experience, odolnost na jedy etc.), paradoxně nejpoužitelnější (krom toho na získávání experience) mi přišel hned ten, kterého získáte jako prvního (vyšší hp), zbytek má ty bonusy jaksi takové nijaké.

Také nemůžu říct, že by mi ke stylu hry úplně sedlo ovládání klávesnice+myš, ta hra je vyloženě dělaná čistě pro klávesnici (jako každá jiná Zelda like hra a stejně jako YS), nicméně k mému překvapení se to nakonec neovládalo zase až tak nejhůře, byť klávesnice by byla jistě přesnější.

 

Nejspíše za to může N-Gage původ, ale technický styl hry je takový hodně jednoduchý, bez větší „umělecké“ hodnoty, prázdné šedavé krychlové místnosti, celé to působí takovým jednotvárnějším, nudnějším, strohým dojmem, třebas i ve srovnání s některými díly YS (jejichž stylizace se mi naopak líbí moc). Ale filmečky jsou tu moc pěkné.

Příběh je taková klasická japonská slátanina, nějakou dobu táhne, pak už začnete obracet oči v sloup (a čtení těch dlouhých kamenných destiček mě později už taky vůbec nebavilo), navíc příliš nechápu ty Japonské přehnaně emotivní scény (viz. závěr hry), které na mě působí všelijak, jen asi ne tím způsobem, kterým měli autoři v plánu (ale pořád to nebylo tak patetické jako třebas Final Fantasy 8 :)).

 

Vše ostatní a dobré vesměs přejímá z YS série/Zeldy, tj.  získávání klíčových itemů a jejich schopností (plavání pod vodou, delší skoky atd.), čímž si postupně odkrýváte do té doby nepřístupné lokace (tenhle „metroidvania /zelda„ styl mám celkem rád), dostatek secretů, nějaké ty  puzzle pro oživení hratelnosti (vesměs se jedná o sokoban přesouvání bedniček) a skvělé boss fighty (byť ten finální byl překvapivě děsná lemra, celou hru si šetřím oživovací lektvary, protože vím, že finální fighty v JRPG a Nihon Falcom RPG jsou dost vo hubu a on to takovýhle zmetek, jakkoliv vypadal jako drsňák).

Ale jako byla to docela zábava, nebyl jsem z toho úplně na větvi, ale ušlo, možná kdybych předtím nehrál (imo) lepší YS Origin, The Oath in Felghana a The Ark of Napishtim, nejspíše by mě Xanadu Next zaujalo mnohem více.
+11