První díl série Wizardry vyšel na Apple II již v roce 1981 a spolu s Ultima I: The First Age of Darkness definoval žánr RPG her pro PC. Jako první nabídl možnost vzít do družiny hned šest postav různé rasy (lidé, elfové, trpaslíci, gnomové a hobiti), povolání (Fighter, Cleric, Mage, Thief + elitní Wizard, Samurai, Lord a Ninja) a přesvědčení (Good, Neutral, Evil).
Příběh pojednává o vládci Treborovi, který se snažil získat co nejvíce moci a s tímto cílem se mu povedlo nalézt magický amulet nezměrné síly. Ten mu byl ale záhy ukraden arcimágem Werdnou, jenž nevědomky použil jeho moc a vyvolal zemětřesení. To vytvořilo pod Treborovým hradem obrovský dungeon, čehož Trebor využil k otestování dobrovolníků, kteří chtěli vstoupit mezi elitní hradní stráž. Podmínkou je samozřejmě nalezení a získání onoho magického amuletu.
Hra je tahová, viděná z pohledu vlastních očí. Každé postavě se v boji zadává příkaz, co má provést a hra pak dané kolo souboje vyhodnotí. Byl zde poprvé použit systém, kdy na blízko mohou útočit jen 3 postavy v přední řadě, další 3 postavy v druhé řadě musí používat kouzla (nejsou tu žádné zbraně na dálku). Smrt postavy zde znamená velký problém - postava se pak musí za těžké peníze oživit v chrámu. Pokud zemře celá družina, je možnost vytvořit si druhou a dojít s ní na místo skonu, vzít zde mrtvá těla a odnést je do chrámu. Případně použít kouzlo, které ovšem může změnit postavu v prach, tudíž je navždy ztracená. Navíc hru nelze ukládat, ukládá se sama jen při ukončení.
Dungeon má 10 pater, je klasicky plný nepřátel, pastí a předmětů. Postavy získávají zkušenosti, levely, učí se nová kouzla a získávají lepší vybavení (některé předměty se nejdříve musí identifikovat, některé jsou dokonce prokleté). Hra dále například nemá automapu, takže je rozumné si ji kreslit na čtverečkovaný papír.
Série pokračuje hrou Wizardry II: The Knight of Diamonds, která vyžaduje import postav z tohoto dílu.
@Jab (27.05.2024 17:44): Protoze ho nikdo nepridal! Doufam, ze ti tato odpoved prijde dostacujici a vysvetlujici :)
Pro: perma-death, systém magie bez many, souboje, nutnost vlastního automapování, otvírání truhel, změna povolání, zajímavá kouzla
Proti: systém pro zvyšování úrovně, několik pater bez jakékoliv interakce kromě soubojů, fušerská práce kněžích v chrámu