Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Vaporum: Lockdown

15.09.2020
22.03.2021
10.12.2021
kompatibilní
73
3 hodnocení Platformy
Žánr

Forma
placená hra
Rozsah
samostatná hra
Multiplayer
ne

Vaporum: Lockdown je prequelom k úspešnému steampunkovému krokovaciemu dungeonu Vaporum. Samotný dej sleduje príbeh vedkyňe Ellie Tellerovej. Tá je súčasťou záhadného výskumu uprostred mora na stanici Arx Vaporum, ktorú sa po nešťastných udalostiach snaží opustiť.

Rovnako ako v predchádzajúcom dieli, aj tu budeme používať rôzne zbrane, vynálezy a vylepšenia, ktoré nám uľahčia preskúmavanie stanice. Hrateľnosť je tentoraz ďaleko viac zameraná na riešenie enviromentálnych hádaniek, predstavujúcich väčšiu výzvu, ako tomu bolo v pôvodnom titule.

Vaporum: Lockdown beží na vylepšenom engine pôvodnej hry, obsahuje Stop Time Mod a plne nahovorené postavy.


Poslední diskuzní příspěvek


Nejlépe hodnocené komentáře

  • PC 85
Jakou hru si pořídit do lockdownu než Vaporum: Lockdown? hahaha. Tak jsme se zasmáli a teď už vážně. Vaporum: Lockdown jsem si opravdu pořídil v době lockdownu a rozehrál ji, ale dohrát se mi ji podařilo až poměrně nedávno. Což je dáno jednak tím, že jsem tak nějak naivně čekal na češtinu nebo slovenštinu a pak taky na nějaký patch a jednak tím, že jsem se vždycky sekl na nějakém místě a hru na pár měsíců odložil. Ale k tomu se ještě dostaneme.

Vaporum: Lockdown je pokračování slovenského dungeon crawleru Vaporum, i když dějově mu předchází. A jelikož jsem si původní Vaporum neskutečně užil, Lockdown jsem se zájmem sledoval a hned si jej pořídil. Bohužel Lockdown neobsahuje ani češtinu ani slovenštinu, což mi sice při hraní vůbec nevadilo, ale upřímně jsem jeho příběh bohužel nesledoval, takže úplně nemůžu ocenit jeho kvality. I když je pravda, že jsem si většinu hry myslel, že hlavní hrdinka hry je záporačkou z původního Vapora, což nakonec není pravda, ale pokud to úplně nesledujete, tak ta jména jsou si taky dost podobná.

Největší změnou proti původnímu Vaporu je koncept úrovní. Tenhle Dungeon Crawler už neobsahuje klasický mustr pater, kdy jedno celé prošmejdíte a jdete do druhého, ale v podstatě hned na začátku hry se dostanete k ponorce, ve které máte uniknout z Vapora, ale která není provozuschopná. Takže místnost s ponorkou funguje jako takový hub, ze kterého vyrážíte do ostatních místností a kam se vracíte. Což je opravdu fajn jako sklad vybavení, ale jinak je to opravdu o běhání tam a zase zpátky. Jednou musíte sehnat plátování na ponorku, pak energetické články, lodní šroub, někde natlakovat kyslík do ponorky, jinde zase nahodit elektriku do ponorky, taky si musíte v biologické části vypěstovat jídlo na cestu atd. Tenhle koncept mi přišel ze začátku zajímavý, ale později bych byl radši za klasický koncept pater. Protože koncept s ponorkou zní sice celkem zajímavě, ale takhle se pořád vracíte do již navštívených místností a zkoušíte, jestli se už dostanete dál. To může připomínat koncept metroidvanie, ale tady je to až příliš nalinkované a lineární. Sice máte úkolů více, ale plnit musíte vždycky jen ten jeden aktuální. Pak se někde zaseknete, protože Vám chybí klíč a dostanete ho, až bude hra chtít. Takže pokud se někde zasekenete, nemáte možnost jít někam jinam, musíte to místo překonat. A pokud se zaseknete a na nějakou dobu hru opustíte a po delším čase se k ní vrátíte, tak se Vám do rozehrané hry hůř vrací, protože si buď musíte pamatovat, kde jste co chtěli řešit, nebo si to musíte napsat.

Hra se opět snaží o kombinaci puzzlů a soubojů, ale přestože jsem narazil na několik opravdu těžkých soubojů, měl jsem pocit, že puzzly tentokrát převažují. Což byl důvod, proč jsem hru často odkládal. Přišel jsem do místnoti, kde se nacházelo spousta plošinek, které ve výsledku nebylo těžké vyřešit, ale nebyl jsem v náladě, kdy se mi chtělo přemýšlet nad správným řešením a zrovna bych dal přednost nějaké dynamičtější pasáži. Těchto pasáží bylo ve hře poměrně hodně a nově se objevily i jisté soubojové puzzle, kdy Vás hra nahnala do místnosti, uzavřela všechny dveře a vypustila na Vás potvory. To bylo okořeněné např. umístěnými výbušnými sudy či drony, které střílely laser přes celou místnost v jednom směru. Na těžkou obtížnost jste tak museli docela přemýšlet, jak se místnostní probojovat tak, aby sud nevybuchl vedle Vás, ale naopak k němu co nejvíc nepřátel nalákat, aby Vás nezabil laser, atd. To bylo zajímavé osvěžení, ale jak říkám, mám pocit, že Vaporum Lockdown je hra více o puzzlech než o soubojích.

A zatímco na puzzlech si dali vývojáři záležet, tak nepřátelé jsou v podstatě totožní s původním Vaporem. Což jednak dává lorově smysl, jednak už třeba víte, co na které nepřátele platí, ale úplně Vás to nepřekvapí. Úplně nový je až závěrečný boss, což je trochu škoda, ale co se dá dělat. Nepřátelé by se dali rozdělit do dvou skupin, na živé (krysy, švábi, jacísi mírotvůrci nebo např. manipulátoři) a mechanické (drony, roboty, střelecké věže, mechaničtí arachnoidi, atd.) Podle toho se vyplatí měnit taktiku a používat jiné zbraně. Já se specializoval na boj na blízko, kdy jsem střídal buď meče nebo kladiva - sečné zbraně způsobují krvácení živým nepřátelům, drtivé zbraně pak omráčení těm mechanickým. Specializovat se můžete na boj se dvěma zbraněmi, se štítem, pušky používající munici nebo energetické zbraně (které jsou oproti původnímu Vaporu novinkou) používající energii obleku, nebo Vaši postavu zaměřit na používání gadgetů, což jsou moduly do Vašeho obleku, které Vám buď poskytují nějakou výhodu nebo naopak způsobují nějaké zranění nebo omezení nepřátelům. Tím se dostáváme k samotnému jádru Vaší postavy, které je nachlup stejné jako v původním Vaporu. Na začátku hry si totiž nevybíráte ani postavu, ani povolání, dovednosti, nic. Po spuštění nové hry si projdete tutoriál, na jehož konci si vyberete jeden ze čtyř obleků, který určí Vaši specializaci. Na výběr pak máte útočný oblek, bojový oblek, těžký oblek specializující se především na obranu a jakýsi technický oblek, který naopak podporuje používání gadgetů.

Vlastně většina věcí zůstala stejná jako v prvním Vaporu - hudba, systém dopisů a magnetofonových pásek, ze kterých se dozvídáte pozadí příběhu, koncept obleků, drtivá většina nepřátel, pauzování boje mezerníkem, systém vývoje postavy, kdy nezískáváte zkušenosti jako postava, ale fumium (zdroj energie, kolem které se točí celý příběh), za které si po dosažení určité hranice zvolíte další vylepšení pro Váš oblek nebo předměty s permanentními bonusy pro Vaši postavu - různými injekcemi atd. V podstatě jde o více toho samého v další hře, což ale není špatně. Kdy by hra obsahovala češtinu nebo slovenštinu, určitě bych sledoval i příběh a hodnocení by bylo určitě vyšší.

Vyloženou novinkou je pak hlavně koncept ponorky a úrovní, který mi úplně nesedl, ale tak aspoň se autoři pokusili o změnu. Nebo například energetické zbraně, které v původní hře rovněž nebyly. Množství nových puzzlů bych asi do novinek počítat neměl a jak jsem psal výše, příběhově se jedná o prequel původního Vapora.

Pro: další Vaporum, vylepšovací injekce, vylepšování obleku, získávání lepšího vybavení

Proti: chybějící čeština / slovenština, koncept ponorky a úrovní

+12