Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Diskuze

@Drolin (15.02.2024 11:49): Aha, Ty si používal ešte tú staršiu, unity verziu.

Ale čo som pochopil, tak on na tom stále pracuje, akurát kvôli licenčným zmenám a celému tomu humbuku okolo Unity radšej prešiel na Godot, ale inak pokračuje.
@Tarhiel (15.02.2024 11:41): Obávám se, že se na tom asi již aktivněji nepracuje (Primary focus areas are on Reverse Engineering of UW2 and I have moved code development away from Unity to Godot to ensure the engine and software is more fully open source as well as avoiding risks due to Unity licencing changes), ale spíše na portu na jiném enginu (Godot).

Nicméně, pokud někdo zkoušel UUW vícekrát jako já, a nepřenesl se přes ovládání, tak v současné Unity verzi je to perfektně vyřešeno (a pokud by se narazilo na bug, tak by mělo stačit savy použít v původní DOS verzi a vyřešit v ní).
Je to zábava a každý den jsem musel pokračovat, je to historicky zcela zásadní hra, má to skvělou atmosféru, ale přijde mi, že UU docela zastarala (jak by ne, když je to vlastně prvním titulem svého zaměření).

Jak zde zaznělo v komentářích, tak souboje jsou poměrně nudné, a od určité úrovně už nepředsatvují žádnou výzvu, šesnáctý level jsem dosáhl cca na začátku šésté úrovně kobky (což je škoda, pak už chce hráč 7. a 8. kobky proběhnout) a sbírání předěmtů je zde řízeno nosností postavy, takže jsem pak už ani nic nesbíral (nemohl). Bez Unity portu (zatím stále není ve finální verzi, ale hra dohrát jde) by jinak zůstal i největší zápor, ovládání. I přes všemožné pokusy a nastavování je myška v enginu hry kousavá (lagging) a celkově je vše těžkopádné.

Silnou stránkou tak zůstává obsah, hádanky, explorace a design (zvláště prvních) úrovní. A také na dungeon nevšedně velký počet dialogů.
Tak první bug u Unity verze. Nešlo připravit polévku (víno do misky). Nakonec stačilo jen vzít uloženou pozici, a v původní UU polévku zkombinovat.
@Charllize (09.02.2024 21:03): S nástupem AI překladů i čekám, že hry jako Wizardry Empire: Inishie no Oujo  nebo Wizardry: Dimguil se překladů dočkají (otázkou je, jak náročná je implementace u některých PSX her - třeba takový Moon byl na tom zaseklý roky a roky).
Ultima Underworld v Unity je přesně to, na co jsme čekal (a objevil až nedávno).

Volný rozhled a trochu pohodlnější ovládání (lag u myšky byl peklený) dělají velký rozdíl, a hned si hraní UU užívám. Rozehráno nyní po třetí, volba padla na povolání Shepherda.

@Charllize (06.04.2023 08:58): PSX Underworld (nově s překladem) chci určitě zkusit :). Vizuálně se mi také líbí, PS éra má své kouzlo.
@Richmond (25.06.2021 13:43): Ja som UU1/2 ešte nemal, takže som to teraz využil.

Ani ja nedáva to zymsel.
Ľudia na GOG špekulujú, že možno ich chcú predávať len na svojom store/ sa chystá nejaký remaster (to by bola tá lepšia možnosť), ale neviem, neviem...
Ľudia, EA sťahuje z GOGu Ultimy Underworld aj Syndicate hry.

Dôvody nie sú známe, no ak sa vrátia, temer isto za zvýšenú cenu, ako sa to už v minulosti stalo, takže ak ich chcete, teraz je čas ich kúpiť (momentálne v zľave niečo cez Euro).
Už jsem si vzpomněl, kde se klikalo celým kroužkem, co nesl navlíknuté klíče, bylo to ve Stonekeepu :-)
@mazar1234 (30.03.2021 20:34): Ani to jsem nepoužíval. Za celou hru jsem použil asi pětkrát chození po vodě, dvakrát levitaci a pak hlavně léčení. Útočené kouzlo ani jedno, z podpůrných jenom vytvoření jídla na vyzkoušení.

@Richmond (30.03.2021 20:36): No, to jdou. Ve dvojce už to nefunguje. Ani se tam stěny nedeformují, celkově je grafika "stabilnější".
@hanak_v_exilu (30.03.2021 20:29): No tajné dveře ve velké většině případů šly rozeznat při 3d pohybu, prostě to vykreslování dalo velkej hint, že tohle jsou zřejmě tajné dveře. I když narazil jsem na pár dveří, kde to nefungovalo.
@hanak_v_exilu (30.03.2021 20:29): Ono je to komlexnejšie, skilly sú náhrada kúzlam, aj keď až UUW2 to dotiahla do detailov.

Kúzlo "Reveal" odhaľuje tajné chodby, ktoré by mal aspoň na papieri odhaliť vysoký Search, to je len jeden príklad.
@Ringo (30.03.2021 20:21): A nebo jsi do search nedal ani bod, jako já a pak sis občas při pohledu na mapu řekl. ""Hmm, tady je nějaká chodba. Ale odbočka tam nebyla. To budou tajné dveře." Sranda je, že se daly objevit i ze strany z níž nešly otevřít.
@hanak_v_exilu (30.03.2021 20:14): Zákonitost těch tajných dveří spočívala v tom, že když jsi měl vysoký search, všiml sis hned a dveře se zaznačily do mapy (ale taky ne úplně všechny). Když jsi měl nižší search, dveře se zaznamenaly až po té, co jsi více prošmejdil kolem zdi a pak se ti ty dveře zviditelnily obrysem a viděl jsi je i vlastním okem a zaznamenaly se taky do mapy. Čili sis jako všiml. Ve scrollovacím režimu to nešlo tak, že bys proťukával zeď na každém čtveci, protože tady žádné čtverce nejsou. Mohl ses tak akorát snažit plazit kolem zdi a proklikávat klávesou na otevření dveří, i tak šlo hledat ,ale kdybys tak měl hledat vše, byl by to pěkný opruz.
@hanak_v_exilu (30.03.2021 20:10): no zase pokud by měl jít ke dnu vždy, když vkročí v plátové zbroji, pak by to znamenalo sundavat zbroj při každém vstupu do vody a házet ji přes říční koryto a pak po přeplavání si ho vzít zpět. Jenže zase kolikrát člověk nevěděl, kde se z vody dostane i proto, že ho proud zanesl trochu níž třeba. V tomhle jsem bral, že prostě skill pro plavání tohle vše nějak zohledňoval.
@Ringo (30.03.2021 19:59): Search jsem netrénoval vůbec, přišlo mi to zbytečné. A nevadí mi že se skoky blbě ovládají. Vadí mi že jsou tak nerealisticky dlouhé a vysoké. Těžce obrněný rytíř přece nemůže hopsat jak gumídek. Teoreticky by ani neměl plavat jako v Daggerfallu, ale to jsem ochotný přejít, protože pak je voda až moc velká překážka.
@hanak_v_exilu (30.03.2021 19:50): Ale klidně snesu názorovou opozici. Jenom tady cítím, že si stěžuješ na něco, co chyba hry fakt není. Jak už jsem psal, secret doors se na mapě zaznačují, pokud máš vysokou vlastnost Search, skoky jsou blbě ovladatelné jen v případě, že se vykašleš na tréning vlastnosti Acrobat, stejně jako se budeš topit ve vodě, pokud nedáš body do swimming.

Samozřejmě beru, že se ti nemusí líbit akční aspekty hry, Já taky na akci nejsem a jsem velký kritik akčních pasáží v 3D prostoru u her, byť mi v této hře snad asi vadily nejméně ze všech her s akčními prvky. Všechno to tady šlo tak nějak ukočírovat na pohodu. Žádné zběsilosti.
@Ringo (30.03.2021 19:10): A já mám zase pocit, že nesneseš názorovou opozici a myslíš si, že když se to líbí tobě, tak se to musí líbit všem. Nemusí. Nic ve zlém. :-)

@Richmond (30.03.2021 19:25): Jak už jsem říkal dřív, mě většinou grafika nevadí a zastaralost ignoruju. Ale tady mě to rušilo jako málokde. Přemíru skákání nemám rád nikde, nadával jsem na to aji v Half-Lifu1 a Terminatoru Future Shock. Když je to s kouzlem, tak to snesu, ale tyhle jediovské skoky tři metry vysoko a patnáct metrů daleko vypadají divně. Dloudobě je mám za líný leveldesign. Když chtějí vývojáři zesložitit cestu, tak vynechají dlaždičky a donutí hráče skákat. Do Tomb Ridera to patří, ale do vážně míněného RPG ne. Možná kdyby toho bylo schopné jenom speciální povolání, tak budiž.
@hanak_v_exilu (30.03.2021 19:01): Ten poslední odstavec v mém postu k tobě prosím ber s nadhledem a humorem, je to jen takový přátelský rýpanec, abych zase nebyl nějak blbě chápán jakože za toho zlého, že na někoho jakože vyostřuji, nebo tak něco ;-)
@hanak_v_exilu (komentář): Dal jsem plusko, protože celkově se mi komentář hodně líbí, vystihnul jsi to myslím dobře. Ovšem pasáže s těmi technickými "problémy" mi zněly jak nějakou mě neznámou řeči. Distorze stěn - ano, někdy k tomu docházelo, ale dopad na hratelnost? 0,0001. Problémy se zvukem? Neznám, hudba i zvuky za mě naprosto skvělé. Grafika obecně mi přijde dost unikátní a vyloženě jsem si ji vychutnával, poznám ji v podstatě kdykoliv. Skákání jsem bral jako reálné RPG, postpuně jsem přišel na to, kdy se odrážet, jak se rozebíhat a v půlce už jsem jen občas musel dělat více pokusů na jeden skok. Prostě i já jsem se vyvíjel. Některá těžko dostupná místa beru jako výrazné plus v hratelnosti, aspoň já měl vždy skvělý pocit, když jsem se dostal někam, kde jsem myslel, že se dostat nelze.
Ovládání ...budiž, v boji byl problém měnit kouzla. ale souboje na férovku s mečíkama byl podle mě úplně na pohodu. Fakt jsem netušil, že zrovna tahle hra může dělat někomu problémy v tomhle směru. Ale jak píše Ringo, sto lidí, sto chutí.
@hanak_v_exilu (30.03.2021 19:01): Není to tak vždy, všiml jsem si párkrát, že kolem je jakási zřetejnější čára, ale že by skrze ně bylo vidět, to se mi nestalo. V podstatě jsem to bral jako to, že jsem si přirozeně všiml. Přeci jen jsou to dveře. Jinak do mapy se ti takové dveře zakreslují po zlepšování vlastnosti search, což je naprosto v pořádku, je to RPG a jako ve správném RPGčku se ti naučené schopnosti odrážejí do toho, co tvá postava umí.

BTW v komentáři píšeš, že hra simuluje podivně skoky - no vůbec ne podivně, když vytrénuješ akrobat, tak zmizí pocit stavu bez tíže a postava bude doskakovat přesněji, nebude balancovat na okrajích, z kterých by jinak občas spadla a podobně. Prostě vše závisí na těch skillech. Pokud jsi nějaké zanedbal, mohl jsi se opravdu zbytečně trápit, ale to není chyba hry ani jejího engine či členitosti. Ta členitost byla právě parádní.

Hele, nechci být zlý, ale já mám pocit, že jsi strašně ubrblaný, zatímco já jsem si hry užíval plnými doušky, každý zákys jsem bral jako výzvu, tak ty prostě ubrblaně hledáš hnidy a případné složitosti hry (které tobě vadily a mě třeba ani nad nimi nenapadlo se takto vůbec zamýšlet) označíš jako starobní chyby. Takže docela někdy přemýšlím, co tě vlastně vede k tomu ty staré hry hrát, když bys je chtěl v zpracování dnešním, ale na to máš přeci spousty moderních titulů :-)
@Ringo (30.03.2021 18:00): Když kolem nich projdeš, tak se do mapy zakreslí kousek chodby co je za nimi, takže je snadno odhalíš. Je to proto, že mezi dveřmi a stěnou je malá mezera. A jak se stěna zdeformuje, tak tou mezerou zahlédneš kousek chodby. Toho sis přece musel všimnout.
@hanak_v_exilu (30.03.2021 13:56): Grafika ruší? To je zajímavé, jak se ty pohledy na hru mohou lišit. Pro mě má UU nejlepší textury ze všech 3D her, a jedna z mála mohla konkurovat v texturách krokovacím dungeonům, protože je měla pečlivě promakané. No a později přišla móda nějakých rozmazů na zdech a to se Ultimě vůbec nemohlo rovnat.
@jvempire (30.03.2021 13:32): Technicky se to hře vyčítat nedá, ale je to něco s čím budou noví hráči bojovat. Většinou mi staré hry nevadí a grafika mě neruší. Tady se to stalo, tak proč to neznínit.

@ZephyrCZ (30.03.2021 13:37):  Stačí si zvyknout na ovládání a pak jde všechno líp. Hra se pořádně rozjede až příchodem do lidského sídliště. Ale než jsem ho na tom prvním patře našel, tak jsem prošel i kus druhého.
@hanak_v_exilu (komentář): Fajn komentář. Přesně to těžké pronikání do hry mi prozatím zabránilo UU1 hrát dále než v rámci prvního patra. Zkoušel jsem to několikrát a ještě určitě zkusím. Budu mít na paměti Tvé konstatování těžkého začátku a poté chytlavé hratelnosti. Díky.
@hanak_v_exilu (komentář): Někdy si budu muset hru zopakovat, protože moje vzpomínky jsou mnohem příznivější. Vyžadování "zastaralé" zvukovky bych hře úplně nevyčítal. Nejde o žádné nerozšířené řešení, podobně jsou na tom desítky her z té doby. A mnohé novější zase potřebují pro plnohodnotný provoz jiné mrtvé technologie (třeba Glide). U starých her je prostě občas nutné si s nastavením pohrát a bohužel ani GOG verze nejsou vždy nastaveny ideálně.

Komentář jinak dobrý, vše pěkně popsáno. Vůbec mi při čtení nevadilo, že s něčím nesouhlasím.
@hanak_v_exilu (29.03.2021 10:26): Mně teda ovládání přišlo naprosto na pohodu jak u Ultimy, tak u Black Cryptu. Jediné, na co jsem si u BC musel zvykat je, že otočky do stran jsem měl na Delete a PGDown. A že se útočí klikem na portrét a ne na zbraň.

Jinak jak to myslíš, že emulátor používá myš svérázně? Mně pod WinUAE vždy fungovala tak, jak má.
@CeBrk (29.03.2021 09:35): S tím jsem kupodivu problém neměl. Ale před prvníma dveřama ve hře jsem strávil čtvrthodinu odemykáním. Když se mi to povedlo, tak jsem nahrál save a dalších pět minut se to pokoušel zopakovat. Hrob už byl brnkačka. Ovládání je vůbec děs běs. Už jenom to čtení svitků je řehole. Musíš ho zvednout, přepnout kurzor, přečíst a pak přepnout kurzor na používání. Zvednout se dá jen pravým tlačítkem protože levé slouží k chůzi. Zahodit se dá i levým tlačítkem. Používání je tuším pravým tlačítkem. Podobné problémy s ovládáním jsem měl snad jenom u Black Cryptu. Ale ten jsem spouště skrz emulátor a amiga používala myš "svérázně".
@hanak_v_exilu (28.03.2021 21:28): Já jsem kupodivu ty kosti poznal, ale posléze jsem měl neuvěřitelné problémy je pohřbít. Nějak debilně jsem se stále pokládal na hrob, blbě na ně klikal a kdo ví co, ačkoli asi stačilo nějak jednoduše aplikovat ikonu používání. Musel jsem se kvůli tomu podívat do návodu. Já mám úžasnou schopnost vyřešit i složité problémy jako těžký intelektuál a poté naprosto trapně zakysnou na zřejmé trivialitě jako bych byl retardovaný. Něco podobného se mi stalo i při tvorbě červí dobroty pro trola. Také mi došlo co mám dělat, ale nějak stupidně jsem nedokázal ingredience v inventáři dát dohromady.

Co se týče logických hádanek a zákysů, vybavuji si, jak moc mne překvapilo, že je ta hra jiná, než jsem čekal. Já si představoval, že bude spíše jako Legend of Grimrock. Tedy plná sofistikovaných rébusů s tlačítky, pákami a teleporty, ale naopak s minimem rozhovorů. A ono to bylo naopak.
@mazar1234 (28.03.2021 22:49): To je ale přesně ten typ hry, který já vyloženě můžu. Kdy musíš na základě střípků informací dosíci toho správného řešení. Ještě víc se to ukazuje v druhém dílu, kde to je dovedeno k dokonalosti. Nic lepšího už v žánru crpg v tomto herním prvku, nikdo nevymyslel a nevymyslí. Tečka :) Proto si tak obou dílů cením.
@Ringo (29.03.2021 00:21): Já jsem ho hodil do skladiště odložených věcí abych si ušetřil cestu. Ten sedmý level je pekelný. Mám pocit že do toho labrintu jsem se dostal cestou kterou jsem vůbec neměl jít. Správná cesta totiž začínala někde úplně jinde.
@hanak_v_exilu (28.03.2021 23:34): Já jej pak používal i třeba do oblastí, kde jsem nemohl vyskočit, zejména v 7. levelu. Že jsem si jej někde vyhodil nahoru a pak se tam teleportnul. Ono šlo samozřejmě všude projít přirozeně, ale v 7. levelu jsem byl místy v pasti, tak jsem to využil.
@hanak_v_exilu (28.03.2021 22:57): Já jsem tam použil teleportační moonstone, dokud jsem jej neměl, tak jsem tam nelezl a nechal si to právě na později. Ale možná že to byl právě ten nástřel, kdy to hráči měla hra vsugerovat.



@mazar1234 (28.03.2021 22:49): Já mám ty devadesátkové pátračky právě docela rád. V dnešních hrách mi zoufale chybí. dneska je tendence - mám něco v inventáři, automaticky se to použije v místě, kde se to má použít.
@mazar1234 (28.03.2021 22:36): No ten pohár. Zapálil jsem ten oblbovák, vysnil si mantru, našel si správné místo, záhrál písničku a vzal pohár. Jenže špatný pohár. Až když jsem se tam nasraný vrátil, tak jsem zjistil že se mi musí pohár zhmotnit v rukou. Ten co tam ležel byl návnada, nebo co.
@mazar1234 (28.03.2021 22:21): Když všechno zapíšeš, jde to i bez návodu, pokud ovšem nenarazíš na problém, že si myslíš něco jiného, než jak si to myslí hra (respektive autoři hry :-) Nevím čím to, kdysi jsem tam v té polovině devadesátek v pohodě klíčem odemykal mříže a když jsem to hrál před necelým rokem, tak mě to nenapadlo a myslel jsem si, že kliknout na mříž klíčkem je prostě nesmysl a hledal jsem okolo klíčovou dírku :-) Prostě jsem to nezkusil a v podstatě mi unikl princip toho vězení v 7. patře.
@hanak_v_exilu (28.03.2021 21:59): No já nevím teda, jako kostí tam bylo hodně, ale to jedno jediné místo s magickými předměty bilo do očí, tam jsem teda na 100% věděl, že je to ono. Kromě jedné technické záležitosti s tím, že mě po tolika letech nenapadlo odemknout jednu mříž klíčem a při hledání, kde jsem tam co udělal špatně, jsem omylem přelétl očima přes to, kde najdu šutrák k rozbití orbu, jsem to celkem vlastně dal bez návodu. Tam snad nic není bez hintu, vím, že bych i ten šutrák našel, jelikož mi o nich vyprávěl jeden mág. Jde tam fakt o to číst pečlivě všechny rozhovory.

BTW co se týče talismanů, myslím, že jediný zavádějící byla svíce, ta je tam schválně nastražena jako falešná a ty máš hledat tu pravou, je s tím spojený náhodou hezký questík se zlodějem svíček.
@mazar1234 (28.03.2021 22:21): Já jsem to prolézal fakt pečlivě. Napsal jsem si stoh poznámek, dělal screany z různých rozhovorů a nevyhodil jediný klíč. Ale u tohohle a u pár dalších věcí mě podělala zastaralá grafika. Třeba celou dobu jsem si myslel, že jsem našel jeden z talismanů. Byl tam co měl být, objevil se potom, co se objevit měl. Jenže to byl "padělek". A nebo chyba programu, co já vím. Že vzhledu to poznat nešlo.
@hanak_v_exilu (28.03.2021 21:59): Tá hra ťa vždy dokáže upratať nejakou hláškou typu "na záchode v L3 bol hint vedúci do stoky v L5" takže ty si vždy blbeček bez schopností Sherlocka Holmesa, toto má tá hra fakt dosť dobre ošetrené.

BTW bez návodu by som to nikdy nedal.....
@Ringo (28.03.2021 21:53): Jo, to jsem slyšel. Jenže tam jsou dvě taková místa. Obě kolem sebe mají kusy výzbroje. A o kousek dál jsou další tři místa. Kdyby mi to hra po prozkoumání řekla, byl bych mnohem šťastnější. Jenže to by se asi stalo jenom po identifikaci mágem a bůhví jestli.
Dohráno. Přiznám se že jsem na konci konzultoval s návodem. Nemohl jsem najít ty kosti. Prošmejdil jsem co se dalo, pobral jsem veškeré kosti co jsem našel, ale když mi došla nosnost, tak jsem se radši podíval do návodu, páč jsem se nechtěl zbytečně vracet. Je možné ve hře zjistit kde přesně Garamon leží?
Talismany jsou kompletní. Zkusím se vlámat do těch nedobytných dveří, páč jsem se v postupu nějak zasekl.
Jsem si našel maily, které jsem posílal před lety sourozencům, kde jsem popisoval trápení v tomhle patře. Jeden ze screenshotů byla ta automapa, kde uprostřed byl můj zápis "JE TO MASO!!!" :) Křivolaký uličky Starého města hadr!