Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Komentáře

  • PC 100
Musím uznat, že této hře by nejlépe slušel podtitulek "Reborn", protože tím skutečně (svým způsobem) Tomb Raider je.
Předem musím upozornit, že nejsem dobrým znalcem celé série, tak se předem omlouvám, jestli se v něčem budu mýlit.
Předpokládám, že minimálně pro podporu mého tvrzení existuje malý test. Stačí si jen položit prostou otázku:

"Kdybyste jsi si měli vsadit na to, čím bude nový Tomb Raider, vsadili byste na survive, Thriller-hororovou akci s prvky rpg?"

Já osobně ne a proto je pro mě TR největším překvapením roku. Do jisté míry odpadá předešlá arkádovost Tomb Raiderů, čímž nabývá jakési autentičnosti a reálnějšího zjevu. Charakter Lary Croft je nejpropracovanější z celé série a grafika je kapitolou sama pro sebe.
Když už jsem to nakousl, tak se do toho rovnou pustím. Grafika je velmi zdařilá a určitě není na škodu upozornit na to, že na jejím vývoji a s implementací technologie TressX(propracované chování vlasů) se podílelo AMD. Pro simulaci fyziky hra využívá technologie DirectCompute(využívá se pro simulaci bokehu u technologie Depth of Field). S užitím technologie HDOA(high definition ambient occlusion) opravdu stínování a jas ploch a objektů vypadají velmi reálně a rozhodně lépe, než předcházejících sériích. Celkový výsledek je oku více než uspokojivý ale nutnou daní jsou hardwarové nároky na pamět (kvůli anti-alisingu SSAA, který obraz nejprve renderuje ve vyšším rozlišení a pak jej zmenšuje na rozlišení hry) a grafickou kartu, z kterých se u toho zapotí i současné jedničky. Což je pro mě v tomto případě jediné mínus.


Pro: obrat v sérii, grafika, hratelnost, prvky rpg

Proti: vysoké hadwarové nároky, při nejvyšších grafických detialech)

+14 +22 −8
  • PC 80
Ty vole a zas. To už mě fakt poser na holý záda. Už zas jsem propadl předsudku a svědomě se vyhýbal skvělé hře v hloupém přesvědčení, že se jedná o sračku. Pravdu díš, krystaláci mi doposud nedali moc důvodů jim věřit, ale stejně bych zasoužil násilně vytrhat chlupy z nosu.

Tato hra totiž vskutku skvělá je, a to už jen svou nebezpečnou návykovostí. Po prvním spuštění jsem u toho naráz proseděl přes 5 hodin, což se mi opravdu stává jen zřídka a poslední dobou takřka exklusivně u TR kustomáků. No safra, že bych se přeci jen konečně dočkal moderní hry, která by se v mých očích vyrovnala nesmrtelné klasice?

Ne. Nebudeme to zase přehánět. To by to totiž nebyli krystal dajnémix, kdyby si svým jinak úžasně třpytivým udělátkem nevytírali své ctěné anály. Takže to má QTE sekvence, kterých sice není nijak přehnaně moc, ale za to každá nasere jako žádná jiná (protože to je vyloženě úžasný systém, když na vás uprostřed cutscény vybafne tmavý kruh s jakousi ikonou uprostřed, a pod oným kruhem průhledný text o velikosti 6, který teprve zmiňuje, co má člověk vlastně v tu chvíli zmáčknout...nemluvě o té roztomilé skutečnosti, že se tu naprosto nesmyslně střídají hned tři klávesy, takže člověk ani nemá šanci si v tom třeba najít a zapamatovat nějakou šablonu), a pak to taky má šílený nadbytek obyčejných příběhových cutscén, z nichž dobrá půlka je naprosto nepotřebná a většina z nich vyloženě nudí. A poněkud jsem nepobral ten shakycam. To jakože realismus, asi. A pak chalani na konec hry vtipně mrskli hlášku "Děkujeme, že jste s naší hrou strávili čas, dali jsme do ní maximum a opravdu se vynasnažili, abychom vytvořili tu nejlepší hru, jakou jsme jen mohli." Pche, ani hovno, máte na víc.

Jinak jsem se ale bavil výborně a z audiovizuálna si lačně chrochtal blahem. Smysl pro exploraci tu je silnej jako bejk, vylepšovat svý kvéry mě opravdu bavilo (a ve finále jsem je skoro všechny taky vystoprocentoval), vylepšovat Laru už ani tak moc ne (proč si proboha musím odemykat skill, abych mohl zfinišovat enemáka pistolí, když jinak je Lara zřejmě profi ostrostřelec se vším, na co dostane svý špinavý pracky?), ale v základě jsem si prostě upřímně užíval pomalé, opatrné prolejzání každého koutku celé mapy. A na tom se už dá stavět. Krom toho jsem si vrchovatě vychutnával i přestřelky a to mě překvapilo asi nejvíc - historicky poprvé za celou sérii je důraz kladen i na combat a ty vole, vono je to z tohohle hlediska fakt povedený a AI se směle může považovat za jednu z těch méně tupých (na granáty nereagujou úplně stejně, jako ve všech hrách, ale alespoň vcelku chytře využívají své přesily, snaží se Laru všelijak obejít, neúnavně po ní hážou molotovy a dynamity a kdoví co ještě). Je fakt, že i v bitvě mě hra dokázala solidně nasrat (vystřílím do človíčka zásobník z brokády z metrové vzdálenosti a mu to akorát sundá helmu), ale to jen sporadicky.

Nuže mí drazí Crystal Dynamics, kteří jste doposud převážně znásilňovali mou nejmilejší herní značku - dobrá práce. Toto byl krok tím správným směrem. Příště se komplet vyserte na QTE, na nikoho to dojem nedělá, VYSERTE se na snahu odvyprávět srdcelivný příběh, jednak vám to moc nejde, druhak vám to jistě všichni převelice rádi odpustí za předpokladu, že našetřenou energii pak investujete do vypilování těch ostatních, důležitějších aspektů. A kurňa, koukejte nám vrátit šipky a plavání.

Herní čas: 17 hod cca (steam by mohl ukazovat minuty, dobrák jeden)
Obtížnost: Hard (jednoznačně nedoporučuju zkoušet to na něco nižšího, už tohle bylo "jen" tak akorát)
Dokončení: 88%
Ze pár vlastnoručních screenshotů (102, asi pár spoileroidních)

Pro: Je a má to všechno, v čem krystaláci vždycky byli sehr gut PLUS hafo věcí navíc MÍNUS většinu všech těch sranců, které si v posledních letech tak oblíbili

Proti: Nasírací, průzračně kreténské květéčka; smrdutě klišovitý a předvídatelný děj; Lara je možná hezoučká a křehounká kopretinka, ale když se během jedné hodiny rozbulí pětkrát, načež se pokouší drsňáckými hláškami dělat bububu...

+14 +17 −3
  • PC --
Jak by asi vypadal seriál The Lost kdyby ho točil Michael Bay?
Ano, asi nějak takhle.
Crystal Dynamics si ukousli velké sousto v podobě zrestartování jedné z nejslavnějších a komerčně nejúspěšnějších sérií a ukousli si sousto veliké, jen co je pravda. Ale poprali se s tím se ctí a naservírovali nám vynikající herní zážitek, který rozdělil vyznavače série na dva tábory.
Jedni nemohli novému přírůstku do rodiny přijít na jméno, druzí z něho ejakulovali blahem.
Uznávám, patřím do té druhé poloviny. A to jsem prosím hrál i pár dílů původních her, takže k Laře a jejím dobrodružstvím trochu nějaký vztah mám.
Pánové z Dynamics se s modlou minimálně jedné generace hráčů, úžasnou Larou croft která to dotáhla i do Playboye, vůbec nepářou.
Zapomeňte na všechna předešlá dobrodružství, tady dostáváte do rukou mladinkou Larinku, která právě dostudovala a jede na svou první velkou výpravu, hledat říši Yamatai které vládla údajně nesmrtelná císařovna a podle některých i bohyně, Himiko.
Výprava se samozřejmě hned v úvodu totálně podělá, loď na které celá výprava připlouvá ztroskotá a od té chvíle tvůrci s legendou zachází jak s hadrem a hned od začátku jí dávají, doslova, strašně přes hubu.
Přirovnání k Michaelu Bayovi hned v úvodu bylo zcela na místě. Příběh i postup hrou je totální akční béčko v AAA stylu. Ano, Lara dle prvotních marketingových keců teprve musí v tu slavnou objevitelku a dobyvatelku dospět a doracovat se k tomu, ale zrovna tento prvek ve hře trochu drhne. V jednu chvíli lady Croft oplakává nebohého jelena kterého musela zabít aby získala maso a mohla přežít a o kapitolu až dvě zcela bez výčitek kosí hordy nepřátel, kteří ji jdou po krku. K tomu si připočítejte nejeden kaskadérský akční výkon hodný geroje typu John Mc Laine a jste doma. Ano, Tomb raider je víc akční než adventurní. zejména v druhé polovině, kdy se Laře do palby dostává opravdu DOST nepřátel. O své samozřejmě nepřijdete, nějaké ty puzzly tu jsou, ale jejich dořešení k dohrání hry není nezbytné.
Autoři dokonce přidali do hry nějaké ty skilly, ale to je opravdu jen takový doplněk. Sice vám občas odemknou některé fajn věcičky, ale k dohrání hry nezbytné fakt nejsou.
Nebudu se tu zbytečně rozepisovat.
Tomb Raider je přesně to, co si představím pod pojmem ,,akční adventura". Ale, a fakt si za tím stojím, ve stylu Michala Baye. Jestli Vám nevadí totálně béčkový příběh a absolutně božární akční scény které jsou samozřejmě dost přepálené, jděte do toho.
Tenhle tomb raider za zahrání rozhodně stojí. A ne jen za jedno.

Pro: Vynikající atmosféra, vynikající akční momenty, totální pošlapání fenoménu Tomb Raider, MICHAEL BAY STYLE!!!

Proti: Totální pošlapání fenoménu Tomb raider, ve druhé polovině až moc střílečka, MICHAEL BAY STYLE!!!

+14
  • PC 90
Téměř perfektní audio-vizuální stránka. Skvělá hratelnost, chytlavý děj, příběh + třešnička na dortu Guardians(strážci), z kterých napoprvé šel slušný respekt. Je tomu opravdu málo co vytknout, možná občas příliž mnoho nepřátel, kteří na hráče naskakovali fakt po houfech a Lara, které mi bylo občas líto, jak se s ní ostrov nemaže, se s nima musela srovnávat sama. (trochu nerealistické) Slušný nářez. Jak jsem na tuhle hru nadával napoprvé, teď jí musím pochválit.
+13
  • PC 90
No konečně!!
Je velice zajímavé, vidět budoucí úspěšnou archeoložku, která si nedokáže ani zavázat tkanička a smůla se jí lepí na paty. Tento reboot se opravdu povedl, a jsem za něj velice rád. Poslední vydání hry s Larou Croft bylo kolem 30-ti let, a už mohla pomalu zakládat rodinu. Teda bylo spíš načase. Zde vidíme mladičkou Laru, která se teprve všemu učí.

Jsem rád, že po takových zážitcích se z ní stala velice nadaná, inteligentní a samostatná ženská. (není to feminismus).

Co se týče hraní, tak nemám vůbec žádné výtky. Herecké výkony se povedly, a žádný hlas mě netahal za uši.

Co se týče grafické stránky, tak mi to připomíná takového Assassina na "pustém" ostrově, který má velice chabé zkušenosti. Ale jinak super hra. Jedna z mých oblíbených.

90%

Pro: Nezkušená, mladá Lara. Pustý ostrov a úchylní obyvatelé.

Proti: Nevím o žádných Vy jo?

+12 +14 −2
  • PC 50
Už dlouho se mi nestalo, že bych narazil hru, ve které bych cítil tak obrovský rozpor mezi vlastním hodnocením a celkovým hodnocením například na Steamu. Úvodem bych chtěl jen poznamenat, že hodnotím hru zpětně - 7 let po vydání - a jako nehráč jakýchkoliv předchozích her s Larou Croft. Pokud se tedy hra střetla s očekáváním fanoušků, je všechno v pořádku. Bohužel, mě se hra absolutně netrefila do vkusu a dohrál jsem ji popravdě pouze díky karanténě.

Premisa hry zní skvěle. Mladá, nezkušená archeoložka ztroskotá na ostrově se svým týmem a jejich přežití závisí hlavně na ní a její vrozené schopnosti adaptace a dobrodružné povaze. Máme sledovat proměnu křehké, nezkušené dívky v nebojácnou, neohroženou ženu. Nápad jistě dobrý, výsledky nejsou dobré.

První asi hodina hry ještě jakž-takž funguje, Lara je sama v celkem přesvědčivé džungli a snaží se přežít nehostinnost prostředí a najít zbytek svého týmu. Z ničeho nic se však slibná survival adventura přímo pod vašima rukama transformuje na looter shooter, kde křehká nezkušená dívenka kosí kalašnikovem jednu četu elitních vojáků za druhou. Přitom by se dal problém, jak má 60 kg vážící dívka bez bojových zkušeností přemoct celou armádu, vyřešit jednoduchým prvekm - stealthem. Ten ve hře ale není a tam kde je, nefunguje. Bez jakéhokoliv důvodu se tedy z Lary stává one-man army, chodící Rambo a houba na kulky. Hra v tomhle bodě začne popírat jakékoliv zákony a prvky realismu, které ve hře do teď zbyly a všechno dění staví na hlavu.

Při ztroskotání si Lara propíchne břicho o rezavý kus suti, což se jí naštěstí samo zázračně vyléčí a o dvě minuty později už šplháme po po troskách bombardéru uvíznutém na vodopádu. Následuje meziobdobí, kde povraždíme asi 200 ozbrojených fanatiků, schytáme do hlavy molotovy, pod nohy dynamit a pár dávek z kalacha do břicha. Žádný problém - dokud Lara nespadne z kopce a nezrání se. Najednou je nutné najít lékarničku. K ní vede cesta přes dalších 200 po zuby ozbrojených magorů. Po další dávce medikace olovem během boje se Lara konečně může ošetřit a očekává se od nás, že budeme soucítit s její postavou, když si žhavým šípem vypaluje ránu a omdlívá.

V kombinaci s neexistujícími puzzly v adventurní hře v tomto bodě odumřely veškeré mé mozkové buňky a dál se ze hry stává bezduchá idiotská fraška. Příběh je kdesi až na čtvrté koleji, za celou dobu se v něm nestane nic zajímavého ani nečekaného. Vedlejší postavy jsou absolutně zbytečné a bezcharakterní. Vývojáři se sice snažili, aby hra působila co nejfilmověji ale schéma typu ..
a) vylez někam hodně vysoko
b) všechno vyhoď do vzduchu a lanovkou/padákem/skluzavkou se vrať na začátek
c) opakuj 10 hodin
.. se extrémně rychle okouká. Samozřejmě nechybí mor moderních videoher - quick time eventy, které jako vždy a všude, hře pouze podkopávají nohy. Prostředí hry je nudné, monotónní a celkově nezajímavé. Člověk by čekal, že kombinace prvků architektury z druhé světové války a starověkého Japonska nemůže být nudná, ale chyba lávky. Prostředí je hnusný šedo-hnědý maglajs a celá hra vypadá jako epizoda z MASHe.

Jediné co mohu pochválit je snad model Lary a její animace. Oceňuji dobrý balanc postavy, která není pouze sexuálním symbolem ale zároveň se ni hezky dívá. Animace vlasů navíc pořád vyráží dech i v dnešní době. Poslední věcí co bych ocenil bude voice acting a přímočarost hry. Open world by byl jen dalším hřebíčkem do rakve.

Tom Clancy's Tomb Raider : Modern Warfare je bezduchá blbost s prvky toho nejhoršího, co lze najít na akčních filmech. Opravdu hodně dlouho jsem nenarazil na hru, která by byla tak vzdálená čemukoliv, co bych mohl objektivně ocenit.

Pro: Animace, model hrdinky, voice acting

Proti: Celkově je hra béčkovou verzí béčkového akčního filmu

+11 +14 −3
  • PC --
Lara Croft, nejznámější herní hrdinka a legendární vykrádačka hrobů, se po letech odmlky vrátila a dostala novou tvář. Přináší s sebou restart Tomb Raider série, který se zbavil jednotvárnosti předešlých titulů a prožijete v něm první velkou výpravu Lary, výpravu, která je zocelená. Výpravu, na které nejistá studentka našla smysl svého života.
Crystal Dynamics se rozhodli hru změnit od základů včetně postavy Lary. Není to ostřílená archeoložka s velkými prsy připravena kdykoliv tasit dvojici pistolí, ale 21-letá nezkušená studentka, které se po dlouhém přesvědčování poradilo zorganizovat expedici do Dračího trojúhelníku, místa, kde podle ní sídlí ztracený japonský národ Yamatai. Dračí trojúhelník však ani náhodou není exotická lokalita, je to obdoba Bermudského trojúhelníku, věčně bičovanou bouřemi ukrývající ve svém srdci tajemství staré civilizace. Lara Croft, rodinný přítel Conrad Roth, celebritních archeolog Dr. Whitman, televizní štáb, všichni byli připraveni na velký objev. No nikdo z nich však nebyl připraven na to, co na ostrově našli...
Restart série otevírá novou éru Lary Croft, brutální a působivou zároveň. Na ostrově na ni čeká dlouhá a těžká cesta, která ji dovede na pokraj smrti, připraví o přátele, ochutná zradu, ale zároveň jí ukáže kouzlo objevování tajemství zapomenutých lokalit. Přitom nám představí nové složení hratelnosti série, kde už nebudete jen skákat a zkoušet na stovky pokusů slézt náročnou stěnu. Hra se dostává přesně tam, kde ji hráči v dnešní době chtějí mít - má rozsáhlý příběh, hloubku vytvořenou přidáním skillů a upgradů, působivé scenérie doplněné boji a samozřejmě puzzle úkoly, nad kterými se bude třeba na chvíli zamyslet. Je to výborně namixovaný koktejl hratelnosti.

Pro: + cena a grafika + jednoduchost instalace + drsné scenérie a zpracování příběhu + vedení příběhěm po celou dobu hraní + skvělé boje zblízka + upgrady zbraní a postavy

Proti: - místami otravné quicktime eventy - na velký ostrov příliš uzavřené prostředí - úvod hlavního menu

+10
  • PC 65
Tak dojmy nejsou úplně čerstvé, ale stejně tady něco pisnu.

Tento díl obstál jako tříáčkový titul. Je tam svět, který má atmošku a detaily a vůbec člověk jak se tam jen tak proběhne (animace Lary jsou suprové mimochodem), prostě je tam feeling toho tajemství, dobrodružství a tak... ALE hra prostě u mě padá mezi ty řadovější. Nic průlomného se nekoná. Vím, že Tom Raider je značka s nějakou reputací a ta není malá a ani ne špatná, když se ale mělo jednat pokud správně vím o nějaký survival, o cestu do hloubky postavy Lary, tak úplně to nevyšlo. Já od toho chtěl možná něco, co se dá na herním poli jen těžko splnit. S psychologií herních postav se pracuje kolikrát prostě jen tak ledabyle, a furt tam prostě musí jít o ten velkolepý, epický příběh, který se odehrává MIMO hlavní postavu, a to je případ tady tohohle rebootu. Takhle, když se nějak snažím vzpomenout jak to s těma scénama tady fungovalo, je to asi nějak tak:
- Lara prožívá malou chvilinku útrap, dabérka Camilla Luddington se snaží a jde jí to
- načež Lara věc nějak přetrpí, vzpamatuje se, a jde dál
- jde dál tak, že začne plnit svůj úkol, bez nějakých (pro hru asi zbytečných) kliček, hře to samozřejmě pomůže posunout celý příběh, protože přece nesmí zůstat jen u Lary, ale je tady ještě příběh její několikačlenné posádky, příběh tajemného ostrova, na kterém se nachází a samozřejmě číhajícího nebezpečí
- aby se neřeklo, protože tohle je vlastně ten díl, kdy Lara má být nějak pošramocená a nová v těchhle situacích, tak si zas chvilku nějak něco protrpí, načež zas pokračuje akční příběh, atd. atd....
- pak už samozřejmě je to Lara jak jí známe z minula, protože to prostě musíme všechno v jednom díle stihnout, protože tam prostě musí v jednom díle být toho co nejvíc všeho, prostě nějaká historická součást, akční součást, epická součást, a to nemluvím o lezecké součásti, protože je to Lara, tak prostě musí všude po něčem lézt, nebo někam šplhat, protože prostě "bez toho všeho by to prostě nešlo"

Hra u mě nevybočila z davu ani za mák, odstartovala sérii, kterou je možno v budoucnu vylepšovat, a že tam ten potenciál je. Ale tenhle to měl celé začít ve velkém, nezačal. K čemu, že se tady stala nějaká osudová záchrana světa nebo lidí nebo čeho, nějaký mega velký a epický souboj s obrovským protivníkem, který představoval velké zlo a naše hrdinka to prostě zvládla, protože je to hlavní hrdinka, když nic z toho mi nepřijde specifické a výjimečné pro start celé série.

Je zajímavé, že hry jako Far Cry 3, nebo Max Payne 3, které si měly zakládat a taky hodně zakládaly na hratelnostní stránce, nebo ne tak inovativnímu přístupu, se můžou pyšnit propracovanějším vnitřním příběhem a psychologií hlavní postavy, než tady. Nemusí to být jak Mangoldův Logan, jen bych uvítal zapamatovatelnější zážitek než to, co sem dostal a ve výsledku nového Tomb Raidera můžu brát jen jako technicky a hratelnostně dobře odvedenou práci, která je ovšem poněkud vevnitř prázdná.

Mimo to, když si představím, jak se to snaží tvářit jako boj o přežití a Lara je více méně nezastavitelná, je to prostě na prd. Už jen ten fakt, kdy se prostě musí samozřejmě nabídnout větší porci zábavy skrz akci a Lara prostě musí mít docela dost druhů zbraní, přes což se ještě jakž takž dostanu, ale fakt mi přijde zbytečné jí dávat na záda "teleportační zařízení", kdy se jí prostě podle výběru zbraně ta daná zbraň objeví na zádech. Laro, podívej se na Maxe Payna, ten tohle nemá a akci taky zvládá raz dva.

Pro: Jako bylo to fajn, ale jen fajn.

Proti: Zapadá to více méně do davu.

+10
  • PC 85
Přirovnal bych to k Assassin’s Creed 1 – trochu taková „testovací“ verze technologie. Plno opakujících se prvků, stále stejná herní struktura. Přitom stačí málo - přidat trochu rozmanitosti a hlavně trochu logiky (!!!), a možná ubrat trochu šílenosti a vyhrocenosti.

Ale jinak mě nová Lara Croft nadchnula. A to fakt hodně – hrál jsem ji víckrát. Těším se na dvojku, která, věřím a doufám, bude pokračovat v podobném duchu, avšak doladí nedostatky prvního dílu.

Pro: Luk a šípy, návykovost, filmovost, atmosféra, grafika.

Proti: Opakující se herní prvky, nelogičnosti v herním světě a nelogická AI.

+9
  • PS5 80
Ešte predtým, než sa rozpíšem k samotnej hre, musím tvorcom „pogratulovať“, keďže ich ultimátne babráctvo mi znemožnilo ju dohrať. Dostal som sa niekde na 90 % a pred koncom nasledoval nádherný crash a „corrupt save data“. Celý progres bol stratený. Hľadanie na internete ukázalo, že to rozhodne nebol problém mojej konzoly, ale bug, ktorý sa objavil mnohým hráčom. A ktorý sa doteraz nikto nenamáhal opraviť. Dobrá práca, chlaci a dievčatá! Neďakujem a naserte si. (Snáď mi bude odpustené, keď si aj napriek tomu zaradím hru do dohratých).

Teraz k veci: S Larou Croft som sa zoznámil v úplne prvom dieli Tomb Raidera z roku 1996. Žiadny z početných sequelov som však nikdy nehral a až pred pár dňami mi napadlo, že to zmením. Siahol som teda rovno po reboote a musím povedať, že som sa bavil veľmi slušne. Grafika je aj dnes pôsobivá, akcia zábavná a preskúmavanie hrobiek tiež. Nevadil mi ani menší dôraz na puzzle (tie v hrách nijako neobľubujem, takže sa mňa výhoda). Hra má navyše veľmi fajn tempo a miestami dokáže aj potrápiť. AI protivníkov je totiž dosť dobrá a naozaj som mal pocit, že bojujem proti premýšľajúcim nepriateľom a nie naskriptovaným bábkam. Neustále menia pozície, hádžu na vás zápalné fľaše, pália po vás, keď nabíjate. Akcia je tak veľmi dynamická a celkom adrenalínová. Palec hore.

Príbeh ma príliš neoslovil a tiež mi prišlo, že postavy sú (okrem Lary) napísané dosť nezaujímavo. Nikto z nich si moje sympatie nezískal. Na druhej strane ale nemôžem povedať, že by bol príbeh otrasný. Proste taká dobrodružná béčková klasika, ktorá je ale zrejme pre podobný typ hry ideálna.

Zhrnuté, podčiarknuté: bavil som sa a pokojne by som dal viac percent, nebyť toho odporného bugu, o ktorom som sa zmieňoval na začiatku (prípadní ďalší hráči nech to berú ako varovanie a nech si uložené dáta zálohujú). Ten ma, žiaľ, tak sklamal a zdeprimoval, že silno pochybujem, že Tom Raider: Definitive Edition ešte niekedy zapnem. Alebo až po veľmi dlhom čase, keď vychladnú emócie.

Pro: Lara, grafika, zábavný gunplay, svižné tempo

Proti: odporný bug, ktorý znemožňuje dohranie hry, príbeh mohol byť lepší, vedľajšie postavy

+8
  • PC 65
Obvykle začínám s komentáři od počátku herní série. Pravdou ale je, že několik prvních dílů TR jsem nikdy nehrál, jelikož mi v tomhle směru až moc vadí zastaralá grafika. Není to o tom, že bych potřeboval sledovat krásně vymodelovanou Laru a její výbavu (myslím arzenál... tedy zbrojní, samozřejmě :). Ale u TPS prostě vyžaduji dobrou grafickou úroveň více než u FPS.

Mé seznámení s TR tedy začalo až u Legend a poté jsem nevynechal ani jeden díl (krom těch izometrických). Tohle je ale komentář k rebootu série. K rebootu, který většina hráčů, dokonce snad drtivá většina hráčů považuje za velice zdařilý. Pořád nad tím kroutím hlavou a říkám si jediné – jak může někdo TR označit za zdařilý reboot, když to s původní sérií nemá společného víc, než jméno hlavní hrdinky? Prakticky všeho, čeho jsem si na sérii TR cenil je tady sraženo do bahna a výsledek si nezaslouží označení Tomb Raider ani omylem. Ale proč chodit kolem horké kaše?

Prostředí a příběh
Díky TR jsem snad pokaždé mohl procestovat hezkých pár lokací po celém světě. Zkrátka dobrodružný příběh s řádkou rozličných prostředí. Zrovna tak mytologický nádech, který se obvykle točil kolem jednoho tématu, nicméně jeho střípky byly roztroušeny na mnoha místech.
„TR“ je jiný a je zasazený výhradně do jedné oblasti. Nutno uznat, že prostředí zdánlivě opuštěného (ve skutečnosti neskutečně živého) ostrova je skvělé. Tím spíše, když se děj točí okolo Japonské mytologie (jedné z mých oblíbených :) ) a navíc ještě kolem královny Himiko (zajímavá to postava). Stále jsem doufal, že Himiko nebude vykreslena jako totální zrůda, že tvůrci budou schopni udělat z hlavní záporačky charakter. Dokonce jsem snad i myslel, že se Laře podaří s Himiko nějak dohodnout, leč cesta vedla přes mrtvoly. Ale i tak jsem si příchuť Japonské mytologie užil.
Zato příběh jako takový dost drhnul. Na poměry TR série je to sice celkem solidní, ale přeci jen se podobný motiv (bouře, ztroskotání, hledání party, smrt, obětování, záchrana...) vyskytuje v každém druhém podobně laděném filmu. Zvraty žádné, vlastně si nevzpomínám na jedinou věc, která by mne překvapila. Přitom potenciál byl - Himiko nemusela být ultimátně zlá a hned by to mělo šťávu. Přestavte si King Konga jako obyčejnou bestii – o jak moc by ten příběh přišel.

Lara vs „Lara“
Lara, to už je veteránka na poli her. Pro mě snad vůbec nejzvučnější herní charakter. Možná o to víc mi vadilo, co se z Lary stalo. I fiktivní postavy si zkrátka nějak zaškatulkujete. Gandalf je rozumný mistr čaroděj a ne pouťový komediant a tak dále. O to víc pak bolí, když se z Gandalfa ten komediant stane...
Ono, původní Lara se dá popsat jako akrobatka, obstojná střelkyně, chytrá, odvážná, silná i zkušená prsatice... Je to postava, která samozřejmě dokáže věci za hranicemi lidských možností, ale je to postava, která je vykreslena tak, že jí ty nadlidské schopnosti věřím. Dobře, dokáže odtlačit půltunový balvan, ale je to prostě Lara – charakter, který to zvládne.
Nová Lara je úplně jiná. Hra se snaží být realističtější. Ovšem není ani trochu. Stačí deset vteřin hry, kdy mladá křehulka spadne na dno propasti, aniž by se jí kostra rozsypala jako domeček z karet a už víte, že tohle nevidělo realitu ani z rychlíku. Jsme tam, kde jsme byli. Nová Lara navíc stále dokáže věci jako stará Lara, ne-li ještě větší. Jenomže téhle Laře už to nevěřím a to je zásadní kámen úrazu. Ta postava je vykreslená jako chudinka, co se složí, když musí zabít násilníka a vzápětí zmasakruje stovky chlapů bez mrknutí oka. Každá věc, kterou poprvé dělá je strašně těžká, ale pak už je to rutina. Neustále kňučí, naříká a když pak konečně zatne svých 32 zubů (doufám, že už jí vyrostly všechny) a stane ze z mladé holky Rambo, je to ještě horší. Krev, špína, smrad... Naprosto bombastické prostředí. Ale pro Laru! Ne pro její teen verzi! Fakticky rád bych své oblíbené hrdince fandil, zatímco si vytahuje kůl z těla, zatímco se potápí v krvi nebo zatímco doráží vousaté obry, jenže po celou dobu, celých 25 hodin hry mám na monitoru mladou, tupě vyhlížející holku, které absolutně nedokážu zbaštit ani jedno z toho! Chápu, že to tak většina z vás nevidí, ale pro mě je to průšvih, vážení.

Hádanky
TR se vždycky vyznačoval mechanismy, které jste musely rozlousknout. Snadné až středně těžké logické hádanky založené někdy i na rychlosti a přesnosti. Velký sál, plno pohybujících se udělátek, žebříků, hrazd, zátěží... a teď je na vás to rozpohybovat a co já vím – otevřít si drahou sošku. V „TR“ nic takového není. Hádanky se dají spočítat na prstech jedné ruky válečného veterána a jejich obtížnost je taková, že je prakticky vyřešíte za pochodu. Radost z toho, že vyloupíte nějaký dobře chráněný a dávno ukrytý poklad se jednoduše nekoná.

Nepřátelé
Série TR představuje různé druhy nepřátel od zvířeny, přes lidi až po mytologická monstra. I „TR“ má zástupce všech tří skupin, ovšem 95% z toho tvoří lidi. A co hůř, na tom opuštěném ostrově bydlí snad tisícovka namakaných žoldáků! Neříkám, že souboje jsou vyloženě špatné, ale proč jich je tolik?! Jo, jsem hráč akčních her, ale to neznamená, že chci pasáže jak z CoD v každé hře. V TR snad vždycky vedla střídmost. Občas jste narazili na úsek, kde bylo 15 zloduchů a museli jste se postupně prostřílet, ale stejně tak jste potom hráli hodinu a nenarazili na jedinou větší bojovou situaci. Střídmost měla opodstatnění, činila TR sice akční sérií, ale ne sérií založenou na střílení.
Nijak zvlášť nemůžu pochválit ani zbraňový arzenál. Pistole, samopal... Klasika. Mohlo by se zdát, že luk bude vyžadovat trochu lepší zacházení – míření, odhad vzdálenosti nepřítele... ne, ani omylem. Jediné, co se mi líbí, je postupné vylepšování zbraní i samotné Lary. To je vcelku povedená inovace.

Sběratelské aktivity
Králem v natahování herní doby díky sběratelským předmětům je Assassin’s Creed (minimálně od AC IV). „TR“ se tomu zdárně přibližuje. Ale má to smysl? Jednou pálit prapory, jindy sbírat houbičky, poté zase sestřelovat talismany... Sebeúčelné nesmysly, které sice vyžadují podrobnou exploraci prostředí, ovšem činí tu exploraci silně nezáživnou. Něco jiného bývaly různě ukryté sošky a věcičky v minulých TR. Secrety, dalo by se říci. I tady něco takového je, jen to nejsou secrety, ale zastávky u cesty. Alespoň, že artefakty jsou hezké, něco se o nich dozvíte a do TR myšlenkově patří. To houbičky ne.

Nový TR pro mě bylo zkrátka obrovské zklamání, zničení funkčního konceptu, myšlenky i poctivé hratelnosti a likvidace jedné z mých oblíbených herních hrdinek. Riskovat další díl už radši nebudu, to se spíš přiměju projet komplet celou sérii.

Myslím, že není o čem dál hovořit. Klasická TR série byla díky absenci krve, uhlazenému slovníku a omezenému násilí určena i mladistvým. Nová TR série se chlubí +18 a přesto mám pocit, že je mladistvým určená mnohem víc.

Pro: Prostředí, Japonská mytologie, vylepšování zbraní, krev a špína

Proti: LARA!, žádné hádanky, sběratelské předměty, moc nepřátel, moc akčních pasáží, slabší děj s nevyužitým potenciálem

+7 +10 −3
  • PC 40
Rok 2013... Stupidní scénář a k zaražení klišovité postavy jdou ruku v ruce s tím, jak je tento produkt povrchní. Nový Tomb Raider je pochopitelně konzoloidní, absurdně akční sračka, kde je úplně všechno přizpůsobeno svižnému hraní ve stylu pár tlačítek - hodně muziky.

Veškerý nevkusný design ostrova je tak poplatný herním mechanismům, že se z něj stává opičí dráha, počty retardovaných nepřátel, s oblibou zjevujících se na pro ně nedosažitelných místech a útočících v jednotlivých vlnách, jsou směšně předimensované, chování nikoho nedává smysl (ale co taky čekat, rovněž bych například nesledoval či nepřestříhával všudypřítomná lana, po kterých se vzhledem k rychlosti musí přesunovat největší zabiják ostrova - ano, Lara Croft -, když bych byl jen podělaný cannon fodder určený k odkráglování třináctiletým tlouštíkem na playstationu) a ani jediná část hry neposkytuje alespoň minimální výzvu.

Ještě cukrovou vatu, prosím, pak půjdu na centrifugu.
+5 +26 −21
  • PC 80
Tak. Máme tu leden a už to bude skoro rok od vydání nového Tomb Raideru. A když říkám nové, myslím zánovní! Jedná se totiž o Lařiny úplné začátky. Vývoje hry se chopilo studio Crystal Dynamics. O vydání se potom postaral Square Enix. To, že je hra lehčí v porovnání s předchozími díly, ani nemusím zdůrazňovat, směřuje totiž směrem k mainstreamu. Ale to hře není vůbec na škodu, právě naopak.

Příběh hry Vás zavede na palubu lodi. Cílem její cesty je tajemstvím opředená sluneční královna Jamatai. Informace o ní by se mohli skrývat v dračím trojúhelníku (obdoba Bermudského), kam má loď namířeno. Než se nadějete, ztroskotáte přímo v jeho srdci na ostrově a visíte hlavou dolů v jedné z mnoha jeskyní. Zde začíná první seznamování s ovládáním. Pomocí quicktime eventu se rozhoupete, podpálíte lano, na kterém visíte o nedaleký oheň a spadnete. A to přímo na kus železné tyče. Tady jsem si říkal, že to je konec cesty, protože tohle se stát v realitě Vám, tak asi dvě minuty budete kašlat krev a následně v bolestech zemřete. Nicméně hrajeme hru, takže nehledejme realismus. Čeká Vás nalezení první zbraně (luk), zabití první srnky a nalezení prvního tábora.

Táborů je zde kupa a jsou víceméně provizorní. Nachází se většinou na začátku lokace, či v tajné jeskyni. Slouží především k tunění Vaši postavy, či zbraně. Ale hlavně k rychlému přesunu. To se hodí například ve chvíli, kdy se potřebujete vrátit například kvůli sběru relikvií či deníků. Hra jich je totiž plná. Ovšem já osobně jsem sesbíral všechno na jedno dohrání hry. Což mě na jednu stranu trošku zaráží a na druhou mrzí, protože odpadla znovu hratelnost.

Zbraňoví arzenál se skládá z pistole, samopalu, brokovnice a luku. Mezi ostatní výbavu se řadí vysílačka, cepín či například lano. Každá ze zbraní se dá vylepšovat. K tomu potřebujete součástky, které se válí po celém ostrově. Každá zbraň je po celkovém vylepšení opravdu fenomenální a silná, takže stojí za to součástky pilně hledat. Tunit můžete také svoje schopnosti. Například když zabijete protivníka, lze z něj při ohledání dostat více nábojů, či vystřelený šíp zpět. Nebo například různá komba, kdy uskočíte před protivníkem, hodíte mu prach do obličeje a následně ho usmrtíte cepínem přímo mezi oči. Jediné co mi trošku vadilo, bylo to, že hned od počátku Lara zachází se zbraněmi jako pravý profík a to je teprve v začátcích.

Ovládání hry, jde pěkně od ruky. Jak na klávese, tak gamepadu, jde tedy jen o to, na co jste více zvyklí, či čemu dáváte větší přednost. Kamera je naprosto skvělá a různé pohupování, přibližování či oddalování kamery při běhu je zpracováno naprosto skvěle a působí to filmovým dojmem Jediné, co trošku kazí dojem, jsou akční pasáže, protože působí maličko zmateně. Připomínalo mi to Dead Space 2 a 3. Kamera se při nich nechová tak jak by měla a tak to často končí smrtí. Při hraní využijete i speciální instinkt, který Vám zobrazí aktivní předměty ve Vašem okolí. Je podobný například plánování v posledním Hitmanovi. Mise lze procházet buď stealth nebo akčním způsobem, ale neplatí to pro všechny. Navíc jakmile se odhalíte například vzdáleným výstřelem do prázdna a někdo ho uslyší, tak hned půjde po Vás a je mu jedno, jestli Vás viděl, či ne. Když už jsme u toho, tak mi místy vadila přílišná akčnost hry. Tolik nepřátel jsem snad nesejmul ani v Call of Duty. Možná více šetřit na střelbě a přidat více hádanek, byl bych více spokojen. Hra také překypuje místy až příliš zmatenou kamerou, což je velmi na škodu, ale dá se s tím žít. I díky tomu, že checkpointy jsou na velmi dobré úrovni a opakování Vás tolik nevytočí.

Grafika hry je na velmi dobré úrovni a sama hlavní hrdinka je velmi pěkně ztvárněna. Optimalizace hry je velmi dobrá a dá se rozjet i na starších strojích, což jistě potěší. Některé scenérie ostrova jsou zpracovány tak dobře, že máte chuť se jen kochat a ani nehrát. Jelikož je ostrov opředen tajemstvím, děje se tam i spousta divných věcí a vývojáři si tak mohli vyhrát téměř s jakoukoliv situací. Není problém zde přejít ze sněhu do deště či písečné bouře.

Zvuková stránka hry je velmi dobrá. Hudba je velmi kvalitní a ke hře a Vašemu pátrání po ostrově či akčním pasážím se pěkně hodí. Zvuky samotné jsou též velmi dobré. S kompletním ozvučením tedy nemám nejmenší problém.

O této hře by se dalo velmi dlouze psát, ale pokusím se udělat nějaký verdikt. Hrál jsem na střední obtížnost a během jedné hry jsem byl schopen nalézt 100 procent všeho, co šlo, jednak díky možnosti rychlého cestování a za druhé proto, že hra prostě baví a nutí Vás tak zkoumat. Jenže to je pro mě také kámen úrazu. Hra se dá na jeden zátah kompletně proběhnout, což jí škodí. Protože co se týče single playeru, stačí Vám jeden pokus a pak hra už nic nenabízí. Maximálně těžší obtížnost. Na dohrání se vším všudy Vám stačí maximálně 15 hodin. A do druhého hraní Vás už nic více nutit nebude. Když bych hru měl srovnat ze sérií Uncharted ze které hodně čerpá, řekl bych, že dílo od Naughty Dog má navrch. Lara je dobrým mixem všech dobrých žánrů, ale něco jí stále chybí. Příběh není to, po čem člověk prahne, není nic moc. Hra sama o sobě moc krásně vypadá a ještě lépe se hraje. Ale pořád jsem měl při hraní pocit, že mi něco chybí. Nicméně je to výborně zpracovaný titul, který si zaslouží Vaši pozornost. Pokud rádi hledáte poklady, nebo jste fanoušci Lary, nemáte nad čím dlouho přemýšlet. Pokud jste si chtěli někdy zahrát něco podobného jako Uncharted na PC, nyní máte možnost a pokud hrajete hru poprvé (Tím myslím první zkušenost s Tomb Raider), může Vás příjemně překvapit. Nelíbit se snad může jen lidem, kteří nemají rádi koridory (tohle je jeden takový větší s tím, že to umí dobře maskovat), nebo těm, kdo neholdují quicktime eventům. Je to příjemná akční jízda, která dokáže velmi slušně zabavit. Určitě si zaslouží moje doporučení. Takže je jen na Vás, co s tím uděláte. Nicméně šanci si určitě nová, naleštěná Lara, rozhodně zaslouží.

Pro: - Krásná grafika - Dobrá optimalizace - Příjemná hratelnost - Lara

Proti: - Místy velmi nelogické a nereálné - Slabší příběh - Po důkladném proběhnutí chybí znovuhratelnost - Kamera a akční pasáže jsou chaotické

+5 +9 −4
  • PC 85
úžasná hra. to jsou 2 slova které vystihují tuto hru a nebo ještě akce a sexy lara croft. krásný skoro bezchybný příběh prostě nemám k tomu moc co říct žádnou jinou lepší akční hru jsem nehrál. super grafika která mě až překvapila. 82% kterých je tady hodnoceno je úplně vystihující pro tuto hru protože má také své chybky není to na 100% ale určitě si to zahrajte protože když si nezahrajete o hodné příjdete. No a na grafice taky záleží jaké máte rozlišení (jak logické). Taky hudba je skvělá a taky ě v mnohém překvapila protože se dost hodí ke hře což u některých her moc nemusí být pravda...

Pro: grafika, hudba, příběh, lara croft,

Proti: je těžké najít zápory prostě mě hra nebavila tolik jako třeba legendární assassin proto 85%

+5 +9 −4
  • PC 85
Můj prvni TR, ktery jsem dohral do konce. Asi i díky tomu, že se nemůže stát, že se zaseknete :) Příběh byl dobrý, bavil jsem se.

Pro: Příběh

Proti: nic mě nenapadá

-3 +4 −7
  • XboxX/S 90
Odkojený na Uncharted jsem si tohle moc užil. Jasně, někdy je to až zbytečně jednoduché, všude bílá barva jako nápověda a auto-save s každým krokem. Ale i tak, bomba :)
-4 +7 −11
  • PC 30
No hnus, direktor tohto kusu mal zrejmä rád film The Blair Witch Project, ibaže v Holyúde ho nechceli, tak sa rozhodol poprzniť túto Laru a všade tam kde nevedel kam z konopí narval Quick time eventy.
Pretože ak pi*a schová zbraň iba preto, aby sa mohol uber dynamikuš quick time event spustiť je to choré.

Pro: Grafika

Proti: všetko okrem grafiky, nie je to Tomb Raider

-33 +5 −38