Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Komentáře

  • PC 60
Tomb Raider - plnohodnotná počítačová hra alebo interaktívny film? A tu nastáva hneď prvý problém. Nechcem mačkať pri každej druhej tupej minihre zbesilo šípky doprava - doľava (trend quick time eventov našťastie postupom hry ubúda) a nepotrebujem nejakú naťahovanú animačku každých pár minút. Chcem, aby som mal ja kontrolu nad hrou, nie hra nado mnou. Hry hrám, pretože chcem cítiť slobodu, ťažobu vlastných rozhodnutí aspoň do malej miery. Keby som to nechcel, tak si radšej pozriem kvalitný film. No ako sa hovorí proti gustu...

Príbeh a všetko okolo toho je balast, absolútne ničím originálny. Človek má pocit, že každý dialóg či monológ už predtým počul a každú scénu videl x krát v nejakom priblblom tínedžerskom horore. Lara Croft je akýsi mix Princa z Perzie, Dana Osmana a Gordona Freemana (čítaj: najlepšieho parkouristu, horolezca a osoby, ktorá by za normálnych okolností ani nevedela odistiť zbraň, no náhle sa mení na neohrozeného akčného hrdinu). Nemá žiadnu charizmu a zaujímavý charakter, je to len prototyp americkej predstavy ženy pre mužov, ktorí premýšľajú viac kládou medzi nohami než rozumom.

Ľahké RPG prvky sú dnes v akčných hrách už bežná vec, no v Tomb Raideri sú na to, aby tam nejaké proste boli. Menia gameplay len do malej miery a neponúkajú možnosti nejakých alternatívnych buildov, s ktorými by sa hra dala prejsť iným štýlom, čím trochu postrádajú dôležitosť. Všetko je podriadené jednoduchosti a ak náhodou neviete ako ďalej, stlačíte čarovné tlačítko - a obraz sa zmení na čiernobiely a vyznačí vám cestu (čo to sakra je?). Vystrieľate všetky šípy? Nevadí, niekde poblízku sa zázračne zjaví tulec. K čomu upgrady zbraní, ak ich nepoužijete, ani si toho nevšimnete. Inteligencia nepriateľov nestojí ze veľa, nevidia vás ani nepočujú, aj keď je Lara 2 metre od nich a dosť slabo schovaná. Ak jedného zasiahnete lukom, druhý si to ani nevšimne alebo zazerá na mŕtvolu čo sa stalo namiesto toho, aby sa kryl. Luk je ináč všemocná zbraň - Lare nerobí problém ani presila veľkého počtu nepriateľov vyzbrojených samopalmi.

Grafická a technická stránka je na úrovni, fyzika funguje hlavne tam kde je to potrebné, no často je využitá efektívne. Dosť potešia vierohodné pohyby Lary a rôzne detaily, ako pohyb vlasov vo vetre. Kladom sú i relatívne nízke nároky na pc vzhľadom na grafiku. Na mojom negejmerskom notebooku som bol prekvapený, ako hra svižne šlape aj na vyšších detailoch.

Tomb Raider je ďalšia z radov moderných hier, pozlátko na povrchu, no potreba pohnúť nejakou mozgovou bunkou je nulová. Je to typ hry, ktorej ja, odchovaný na starých akčných hrách už asi nepochopím.

Pro: audiovizuál, občas nejaký slušný nápad, niektoré lokality, naturalizmus

Proti: nízka obtiažnosť, béčkovosť dialógov/postáv, lacným spôsobom nastavovaná akčnosť, RPG elementy majú minimálny vplyv na hrateľnosť, AI, klišé na klišé, skript, skript, skript...

+20 +27 −7
  • PC 80
Ačkoliv už taky nejsem nejmladší, s Larou jsem se dřív nepotkal. Až do teď. Kozy jí sice zmenšily, ale jelikož jsem spíš dolňák, byl jsem (u)spokojen. A pokud bude zase nějaká slepice někde kdákat, jak jsou dnešní hry sexistický a genderově nevyvážený, zacpěte jí chřtán tímhle. Tady se s něžným pohlavím opravdu nemazlí. Lara dostává na prdel takřka nonstop, což leckdy působí až nechtěně vtipně a přehnaně - pořád odněkud padáte, kdosi vás honí a dojde i na kapku nadpřirozena. Jelikož ale máte podobné surival skillz jak Leo v Revenantovi, otevřené zlomeniny rozchodíte a z dřevěných krabic dokážete vyrobit zbraň. To všechno je hrozně cool.

Hra i vypadá skvěle a skvěle se hýbe. Problém je ale v tom, že zhruba v polovině Laře začíná docházet dech. Zatímco první půlka je doslova nabitá akcí a novinkama - včetně odemykání nových věciček, které si chcete hned ošahat a vyzkoušet, druhá půlka gameplaye jede zhruba tak na půl plynu a zrychlí až na samém konci. A to je děsná škoda. Příběh rozhodně není špatný, ale zhruba polovina děje stojí na tom, že někdo z týmu je idiot a vy jej pak hledáte. Vůbec mi bylo záhodou, proč všechny charaktery mají tolik v oblibě se rozdělovat a pak se navzájem hledat, ale to by určitě bylo na delší studii.

I přes těch pár šrámů je tenhle reboot Tomb Raidera parádní záležitostí. Herní doba je tak akorát a už dlouho jsem neviděl hru s ženskou hrdinkou, která by měla tak velký koule jako právě Lara. Už za tohle palec nahoru.

Pro: grafika, první polovina, zasazení děje, zadek Lary

Proti: nevyužité postavy, druhá polovina

+20
  • PC 85
Nebudu se příliš rozepisovat, je tady spousta komentářů a další opakování netřeba.

Tomb Raider jako restart série se velmi povedl. Ač jsem hrál pouze některé díly před restartem, myslím si, že obecně sérii prospěl větší důraz na příběh a postavy, jejichž motivy povětšinou dávají smysl a dialogy mezi nimi samotnými či s hlavní hrdinkou dokreslují atmosféru tak, jak by měly.

Z hlediska herní náplně kvituji přesun z leckdy až velmi přehnaného množství skákání a lezení po všem možném ke spíše opatrnějšímu průzkumu okolí, které často odměňuje dokumenty doplňujícími příběh a atmosféru o informace jak z dob dávno před příchodem hlavní hrdinky tak zápisky posádky lodi Endurance, která přijela spolu s Larou hledat tajemství ostrova uprostřed Dračího trojúhelníku.

Technicky hra nezastarala ani po 5 letech, za grafiku stále není třeba se stydět, animace, ač občas lehce zavržou, jsou naprosto bez problémů a práce kamery je až na jedno či dvě místa ve hře velmi dobrá a nikdy jsem neměl problém s tím, že bych neviděl, kam a jak se potřebuji dostat.

Pro: Příběh, postavy, prostředí, hratelnost

Proti: Občas QTE, nízká obtížnost nepovinných oblastí

+20
  • PC 85
Nebudu se tvářit jako nějaký skalní fanoušek Tomb Raidera, ze všech osmi her ze série jsem hrál jen ty tři od Crystal Dynamics, ale i tak mě nový směr, kterým se vydal Tomb Raider, z prvních informací zrovna nelákal a nebyl jsem toho názoru (což se nezměnilo ani po dohrání téhle hry), že Tomb Raider potřeboval reboot. TR: Underworld sice možná nemusel být každému po chuti, ale to ještě není důvod vyhodit všechno, co dělá Tomb Raider Tomb Raiderem ve prospěch další z řady filmových realistických naskriptovaných akcí (alespoň tak se tvářily trailery). S dalšími informacemi ale začalo vyplývat na povrch, že i když to asi s TR nebude mít moc co do činění, tragédie by to být nemusela, dokonce jsem zaslechl i slovíčko "metroidvania" a přistihl jsem se, že na tu hru vlastně začínám docela těšit.

Nutno říct, že moje obavy se zčásti naplnily. První půlhodina hry je totiž přesně taková, jak to vypadalo z trailerů - naskriptovaná až hanba, přecpaná QTE a přerušovaná každou minutu cutscénou. Vrcholem všeho byla sekvence s Larou zaseklou v pasti, nekonečnem šípů a vlky skákajícími v slow-motion. Kdybych si tu hru nekoupil, asi bych s ní neměl trpělivost a letěla by z disku, to se ale naštěstí nestalo a brzy jsem se dostal do první otevřenější lokace, kde mě hra konečně nechala hrát a mohl jsem vyrazit na průzkum. Sbíral jsem šrot, lovil srnky, hledal ukryté starožitnosti, vrátil se do již navštíveného lesa, ten pořádně prolezl a zjistil, že když na mě ta hra zrovna neřve, ať zuřivě mačkám F nebo E, hraje se po stránce platformingu vlastně velice podobně jako předchozí díly od Crystal Dynamics. Postupem času přibývalo gameplaye, ubývalo QTE a nová Lara si mě nakonec získala.

Hlavní zásluhu na tom mají přestřelky. U předchozích dílů byly víceméně jen tak, aby se neřeklo, a tomu taky odpovídala jejich kvalita (až na bossfighty). V rebootu dali tvůrci sbohem autoaimu a sbohem bojům s tygry, medvědy, krokodýly a podobnou havětí, pro kterou byla jakákoliv vyvýšenina nepřekonatelnou překážkou. Roli hlavních protivníků přebírají lidští kultisté, jejichž masakrování se neomrzí do konce hry. Zbraně, v čele s vynikajícím lukem, mají ten správně overpowered feeling, a Lara dokáže eliminovat nepřátele stejně efektivně jako Rambo. Na druhou stranu, nejedná se o zvlášť bezhlavou a zběsilou akci, protože Lara toho v přímém boji moc nevydrží a pokud místo Ramba preferujete Batmana, můžete většinou situací projít i tiše, ukrývat se ve křoví, číhat na osamocené nepřátele a zabíjet je tichým lukem, ať už zblízka strunou nebo z dálky šípem.

Toto pojetí, kdy se z lovené stává lovkyně, ale ovšem nekoresponduje s tím, o co se tvůrci snažili v příběhu. Je těžké soucítit s Larou, která se div nezhroutí po zabití prvního kultisty v sebeobraně, načež ve vašich rukou udělá z dalších deseti kultistů jehelníček nebo která brečí nad chudinkou zabitou srnkou, když nedlouho poté pobíháte lesem a stahujete z kůže desítky zvířat, abyste si mohli přidělat tlumič na pistoli. Stejně tak těžké je zbavit se podivného pocitu při poklidném průzkumu lokací, když vás příběh například posílá někoho zachránit, ale vy místo toho hledáte bedničky se šrotem. Ale to je v openworld hrách v podstatě standart, se kterým těžko co dělat. Pokud jste ochotní přijmout tuto propast mezi gameplayem a příběhem, tak vás čeká poutavá jízda. Příběh sice nenabízí nějaké velké zvraty a postavy, které zemřou, by si mohly rovnou namalovat terč na čelo, ale jako béčkový akční dobrodružný film, který nešetří krví a brutalitou, funguje TR na jedničku. Pochvalu si zaslouží zapojení collectibles do příběhu. Deníkové zápisky poschovávané po ostrově skýtají zajímavé detaily o minulosti ostrova nebo členů posádky lodi Endurance, které skvělým způsobem doplní hlavní příběh, starožitnosti už nejsou jen nezajímavé blyštivé cetky, ale každá nalezená starožitnost je unikátní a ke každé má nějaký komentář, dokonce i sbírání zdánlivě zbytečných GPSek má smysl.

Co se týče samotné Lary, musím říct, že zatím preferuji klasickou Laru. Stará Lara sice nebyla dvakrát komplexní postavou, ale alespoň měla svůj charakter, měla historii, měla šarm, zatímco nová Lara je sice hezká, ale jinak působí hrozně obyčejně, čemuž nenapomáhá ani její nová dabérka s podivným angloamerickým přízvukem. Abych jí ale nekřivdil, zhruba od poloviny hry, kdy uchopí situaci do vlastních rukou a získá trochu sebejistoty, se pomalu v náznacích začíná podobat svému vzoru, a nakonec se objeví i její ikonické dvě pistole. Takže na její první dobrodružství to stačí, v pokračování bych už ale čekal změnu.

O platformingu jsem se už zmínil. Od Underworldu neprošel výrazně velkými změnami, nová Lara jen neumí tolik cool pohybů, jako stará Lara, ale zase si pomáhá třeba cepínem nebo lanem. Co ale ze hry téměř vymizelo, jsou hádanky a ty, které zůstaly nejsou, díky Lařině survival instinktu, který vám vyznačí použitelné objekty, dvakrát obtížné. V hlavní příběhové linii jsou asi tři, nepovinných hrobek je něco kolem osmi a každá trvá něco kolem tří minut, takže doba, kterou v novém Tomb Raideru strávíte s puzzly, je ani ne půl hodiny. Jako částečná náhrada puzzlů slouží metroidvania prvky, postupné získávání různých technických vymožeností, které vám otevřou cestu k dříve nedosažitelným lokacím a předmětům. Není to sice to, co bych si od Tomb Raideru úplně představoval, ale nemám problém přizpůsobit se.

Celkově jsem si reboot Tomb Raideru užil. Jako střílečka s lehkými RPG prvky a platformingem funguje na jedničku a těším se na pokračování, u kterého ale doufám, že se tvůrci trochu více přiblíží k tradici dřívějších her.

Pro: souboje, atmosféra, příběh, grafika, hudba, otevřenost úrovní

Proti: přemíra QTE, nevýrazná hlavní postava

+19 +20 −1
  • PC 90
Vždycky jsem věděl, že remake Tomb Raider se povedl. Než jsem si jej ale zahrál, nevěděl jsem, jak moc jsem se pletl ve stupni nadšení. Kdybych věděl, jak to ve skutečnosti je, nečekal bych s hraním tři roky.

To, co mi ve starých dílech (hrál jsem jen první čtyři) vždy chybělo, mě zde doprovázelo od začátku až do konce. Pryč jsou doby, kdy se archeoložka vydává vstříc bodákům, protože...no, protože prostě proto a archeologové to tak dělají. Tenhle příběh má myšlenku, má hloubku a hráči umožňuje zamilovat si Laru se vším všudy. Ostatní postavy také, ale hlavně Laru. Chápete.

Ohromnou poklonu musím složit hlavně tvůrcům, kteří se nebáli pro sličnou dobrodružkyni nachystat ta nejodpornější muka, které si snad člověk dokáže představit. A funguje to naprosto bezchybně. S Larou jsem trpěl od začátku až do konce, a když si vzpomenu na některá nechutná úmrtí, ještě teď mi přejíždí mráz po zádech. Je to zvláštní, ale vážně nejsem zvyklý na to, že rozsekáváním, propichováním a zohavováním si prochází žena. Každopádně mě neochota procházet si něčím takovým motivovala k tomu, abych dělal minimum chyb.

Co se týče grafického zpracování, na mém kancelářském retardíkovi jsem Laru mohl obdivovat na střední detaily a vážně jsem se divil, že hra stále vypadá tak krásně. Audiovizuál je celkově na neskutečné úrovni a to jsem ještě neviděl maximální nastavení. Je pravda, že v animacích mají někdy postavy problémy, protože nevyjde vzdálenost, ale to je pro mě jen muší exkrement na jinak dokonalém obraze.

Ač na podobné manýry většinou nadávám, Tomb Raider mě dokázal zabavit i nepříběhovými side-questy a sbíráním trofejí, GPSek, zápisů do deníčku a jiných serepetiček. Tvůrci použili gamifikaci v praxi - nedostal jsem jen oznámení o nějakém achievementu, ale opravdu něco navíc - artwork, model postavy, zápis v deníku atd. Co se potom týče herních mechanik, hrozně mě bavilo, že se Lara do poslední chvíle učila nové kousky, které potom zpětně mohla používat.

Vylepšování zbraní a skillů mohlo mít možná trochu větší hloubku, ale sám nedokážu říct, co bych na něm vlastně změnil. Určitě ale musím poznamenat, že mě nerušilo a rozhodně nemělo pouze kosmetický význam.

Pokud mám vypíchnout nějaké zápory, pak moje hořekování poletí hlavně směrem ke scénáristům. Lara toho totiž během svého pobytu na ostrově přežije více, než průměrný vrak traktoru za 25 let nepřetržité činnosti. Je potom trochu nelogické, že jako laňka skáče po vrcholcích hor, když jí se zad trčí třímetrový stožár. Ha, ha... Ale vážně, někdy to bylo přes čáru.

Závěrem musím říct, že kdo měl rád starou Laru, bude mít rád i tu novou. Poskytuje totiž ohromně zábavný zážitek, ukazuje, jak má vypadat moderní akční adventura a nenechá hráče ani na chvilku vydechnout. A pokud jde o Laru, je příjemné, že z ní přestala být přifouknutá bombarďačka, a působí nyní spíš dojmem holky, co si prošla peklem, aby přežila.

Pro: Příběh, audiovizuál, zábavné sidequesty, mechaniky, naturalismus, snadné sžití se s hrdinkou

Proti: Více, než Lara už toho vydrží jen atomový kryt

+19
  • PC 80
Série Tomb Raider mě v minulosti zcela minula a i její opětovné rozjetí v roce 2013 mě nechalo klidným. Když jsem však nedávno na tuto hru narazil na steamu za 3 éčka, řekl jsem si, že by byl hřích tuto slavnou sérii alespoň nezkusit. Vzhledem k absentující zkušenosti s předchozími díly jsem se mohl zaměřit na samotnou hru, nikoliv na její srovnávání s minulostí (které se často v komentářích objevuje).

Pokud jde o samotnou Laru, nejsem moc velkým příznivcem konceptu mladých holek s postavou modelky, schopnostmi supermana a etickým cítěním Mirka Dušína. Tenhle trend už ve filmovém světě nechal vzniknout řadu braků (Hunger Games, Divergence apod.) pro náctiletou cílovku. Okamžitě po zahájení hraní jsem pochopil, že jedeme v těchto kolejích, což mě trochu naštvalo... Lařino věčné kňourání, po kterém následovaly výkony, za které by se nemusel stydět ani Batman, mě fakt vytáčelo. Musím však říci, že postupem času jsem si zvykl a přestal tyto komediální prvky vnímat. Hraní samotné bylo totiž opravu zábavné (tentokrát v pozitivním slova smyslu).

Jednak prostředí ostrova spolu s asijskou mytologií bylo opravdu povedené. Příběh byl samozřejmě čisté klišé, navíc bez velkých zvratů, ale v zásadě příjemný a držel hru pohromadě. Hratelnost se také povedla, souboje mě bavili a jejich větší čestnost mě vyhovovala. Malé množství ale celkem solidně vylepšitelných zbraní, stejně jako jednoduchý systém rozvoje postavy podtrhovaly celkový dojem, který na mě hra dělala a sice jako jednoduchá, odpočinková jednohubka. Tento pocit dále zesílil se zjištěním, že opravdu nemá cenu sbírat všechny předměty a prohledávat kompletně celé lokace, tedy pokud nechcete mít hru dohranou na 100%. Pro bezproblémový průchod hrou (který je ve výsledku velmi lineární) stačí jen sbírat to, co máte po cestě. Grafické zpracování a ovládání se také povedlo.

Ve výsledku na mě tato hra zanechala celkem dobrý dojem, takže i uvažuji o koupi dalších dílů. No a trochu toho kýče spojeného s hlavní postavou nakonec vem čert...

Pro: Ostrov, mytologie, soubojový systém a ovládání vůbec,

Proti: Lara jako další kousek do skládačky Hollywoodského konceptu pro náctileté blbečky, příběh úplně nenadchne, ale ani neurazí

+19
  • PC 85
Mladičká Lara je krásná, hezky se na ni kouká. Tu zabije jelena a oplaká to, aby zanedlouho poté vraždila jednoho člověka za druhým a to bez špetky lítosti. Nevadí, ti zlí lidé si to určitě zasloužili. Minimálně za to kolik si toho tato křehká dívka za svůj pobyt na tajemném ostrově Yamatai musela protrpět, což dává velmi hlasitě najevo. Asi proto na mě sousedi v době hraní tohoto titulu vrhali zvláštní pohledy.

Tomb Raider je jednou z audiovizuálně nejvíce ohromujících her roku 2013. Vyskytují se zde scenérie, které opravdu dokáží vyrazit dech, což samo o sobě v kombinaci s plynulou a zábavnou hratelností tvoří skvělý herní zážitek. Myslím, že se povedl i příběh se svou zápletkou, která je zajímavá a funguje jako dobrá motivace k postupu.

Z mého pohledu by bylo lepší, kdyby si hra udržela trošku komornější pojetí, což tak alespoň zezačátku vypadalo, že by se mi mohlo splnit, rychle se to však vše utrhlo ze řetězu - především co se počtu nepřátel týče. Jsou zde úseky, kdy se na hráče valí doslova desítky nepřátel, jejichž umělá inteligence je mizerná, takže fungují jen jako živé terče.

Pro sběratele a fanoušky her od Ubisoftu je zde i spousta prkotin na sbírání, mě to jen otravovalo. Délka hry je i bez tohoto umělého prodloužení nastavena vhodně, není proto vůbec nutné se tímto zdržovat. Výjimku pak tvoří skryté svatyně, které fungují jako logické hlavolamy, jejichž vyřešení sice není nijak složité, přesto mě jejich prozkoumávání bavilo.

Reboot jedné z nejslavnějších herních sérii se celkově velmi vydařil. Samozřejmě to mohlo být ještě o chloupek lepší, nicméně si myslím, že každý fanoušek Lary Croft musí být s tímto výsledkem spokojen.

Pro: audiovizuální zpracování, hratelnost, zpracování, dynamika, délka hry

Proti: hekání Lary, příliš mnoho nepřátel, systém vylepšování

+19
  • PC 80
VELMI povedený restart. V době, kdy už šla Lara Croft se svými trapnými, narychlo splácanými příběhy (Aniversary, Legend) až na pomezí parodie, jsme už nedoufali, že se kdy někomu podaří tuto postavu znovu vzkřísit. A přesto se to povedlo!

Nový Tomb Raider sice nemá, kromě postavy Lary, s těmi starými téměř nic společného, přesto jsem za něj ráda. Lara Croft se totiž přizpůsobila moderní době. Má psychologické rysy, pocity, bývá zraněná, kulhá, a přes všechno se nevzdává. To, co je ale na novém TR nejlepší, je první skutečně dobrý příběh od dob Angel of Darkness! Japonský ostrov se sektou, uctívající krvelačné monstrum jako bohyni, je po stránce příběhu k nezaplacení. Lara už nemá čas toulat se po památkách a vykrádat hroby, protože se snaží především přežít, a pokud možno zachránit ještě i pár svých přátel, s nimiž se na ostrov vydala.

Nedivím se, že je tato hra vhodná až od osmnácti let, protože některé výjevy (Lara přivázaná ke stropu v místnosti plné částí lidských těl, brodění se řekami krve atd.) jsou hodně brutální na to, že se nejedná o hororovou hru. A klidně bych těch hororových částí uvítala více, protože byly nejpamátnější. Na druhou stranu největší slabinou hry, je přílišná akčnost ve smyslu soubojů. Střílející idioti číhají téměř za každým rohem a většinou v přesile, a ani se souboji na nejjednodušší level jsem to teda moc nedávala. Chápu, že nějaká akce a souboje musí být, ale tady už to prostě bylo příliš! Víc, než jakékoli řešení hádanek a šplhání, si ze hry pamatuju většinou urputné krytí se za vlnitými plechy a opětování palby.

K tomu, aby byl Tomb Raider perfektní, to chtělo právě v tohle směru ubrat. A přidat víc z mytologie ostrova, příběhů jednotlivých postav, řešení hádanek a samostatného prozkoumávání prostředí. Ve stávající podobě je ale hra i tak výborná...

Pro: Příběh, naturalismus, hororovost, napětí

Proti: téměř nekončící, hodně obtížné souboje

+18 +22 −4
  • PC 85
Tomb Raider je moja srdcovka, takže vždy keď ohlásia novú hru veľmi sa teším. Či už v hre bude izometrická kamera, pohľad tretej osoby atď. som vždy vďačná, že sa rozhodli vytvoriť niečo nové. Ja som sa dokonca tešila aj na Relic run a Lara Croft Go takže ak to tak zhrniem som v tomto skromná. Keďže je to reštart celej série je jasné, že môžeme zabudnúť na klasický outfit Lary, takže tak trochu nechápem ľudí, ktorých sa to tak dotklo, že má na sebe hnedé nohavice a sivé tričko. Aspoň všetci vieme, že Lara si môže dovoliť aj iné handry, a viete ako, tu má 21 a s vekom sa mení aj štýl obliekania, čiže ku klasickému outfitu sa možno dopracujeme neskôr. Chcem tým proste povedať, že mnohí riešia nepodstatné chujoviny.

Takže kde začať... Máloktorej hre nepredchádza dáka tá ukážka. No na môj vkus ich tu bolo viac než dosť už hneď na začiatku a niekedy mi prišli, že boli zbytočne dlhé. Navyše vytáčalo ma potrebné zbesilé ťukanie (naozaj neznášam interaktívne ukážky). Príbeh sa odohráva v naozaj veľmi peknom prostredí. Nádherná príroda vašim očiam, poprípade oku ak ste Nick Fury alebo pirát, ulahodí. Hudba takisto super, dodávala šmrnc celkovému priebehu hry.

Viete však čo ma na celej hre neskutočne zaráža? Jej jednoduchosť, možno až primitívnosť? Narážam hlavne na koniec hry. Bohužiaľ, nezažila som nudnejší koniec ako práve tu. Je to veľmi podobný princíp ako v Život chrobáka. Prídu, zjedia, odídu. Tu to bolo, prídem, ukážka ako zabijem bossa, odídem. Čakala som proste náročný záver hry, kde si budem plieskať hlavu o stôl a nariekať, že to spravili tak aby sa to prejsť nedalo. Miesto toho, bossa zabijete v dákej posratej ukážke. Prvý krát som len pozerala ako také teľa a stále som čakala, že ešte nie je koniec a bude záverečný fight. Dokáže ovládať počasie, hromy blesky všade naokolo, ale umrie tak trápne?! Tak príliš jednoducho?! To mi proste môj maličký mozoček neberie.

Chválim, však zbieranie rôznych predmetov, hra obsahuje výzvy (ktoré ja osobne nepreferujem) a nechýbajú ani klasické tombraiderovské hádanky, i keď na môj vkus bola väčšina príliš jednoduchá. Keďže som ich dokázala vyriešiť, ťažké byť nemohli. Alebo mám skrytý talent. O čom pochybujem ja i vy.

No a potom je tu ešte jedna vec... ja viem, že mnohí nedozretí chlapci sú (respektíve boli, keď v tom čase hra vyšla) z Camilly tak strašne vzrušení... ale fakt ma vytáčalo, že Lara v hre stále padala, šmýkala sa atď čo viedlo k jej ustavičnému stonaniu a vzdychaniu. Niekedy som mala pocit, že fyzická bolesť Laru evidentne vzrušuje a možno keby na chvíľu zavriem oči myslela by som si, že niekto pustil porno. A neviem či som to vnímala tak iba ja, ale mne teda Lara v hre pripadala ako keby je skôr ázijský typ než Britka.

Potom je tu ešte multiplayer. Priznám sa, že k nemu som sa nedostala z jednoduchého dôvodu, nebolo s kým hrať. Nikdy sa nenazbieral potrebný počet ľudí, čo asi bude tým, že pravdepodobne stojí za prdlajs a nikto to nehrá. Navyše v ďalších dieloch už MP nie je, takže asi to tak bude.

No hra ako celok aj tak patrí medzi tie, ku ktorým sa vždy rada vrátim. Mala chyby, samozrejme, ale aj tak ide predsa o celkový zážitok z hry a ten určite negatívny nebol. Myslím si, že vždy sa nájde niečo čo sa na hre páči a nepáči. Niekedy sa však nechávame príliš strhnúť iba negatívami, a potom vznikajú recenzie, ktoré zahŕňajú iba to čo sa nám nepáčilo. Ale samozrejme. Vždy sa ľahšie nadáva.
+18
  • PC 90
Úvodem pouze chci říct, že jsem kritik, takže budu psát trochu z jiného pohledu než "kolegové", především se zaměřím více na nedostatky, které mnozí nevidí ihned po dohrání.


Den druhý: Uff, tohle bylo o fous. Teď posbírat všechny vystřílené šípy a součástky z mrtvol. Přísahal bych, že jedna byla - ah, tady je. Hmm, 768 součástek, to bych si mohl vylepšit poslední dva upgrady na luku. Tak, to bychom měli. Škoda, že jich nejde vylepšit více. Doufám, že ta hra ještě nebude končit...

Den čtvrtý: Hop, Laro, hop. Stačí jen se vyhnout těm hořícím troskám, vylézt po stovky let starém dřevě rozpadající se pod každým tvým krokem a udržet se před bičujícm větrem, který jinak odnáší veškeré trosky včetně kamenů a lidí. Tady jsme minule spadli, copak je asi nahoře? Zase banda tupých nepřátel? Fajn, tak samopal, chvíli brokovnici, poté chvíli pistoli ať je nějaká zábava. Kdy tohle asi skončí?

Tohle jsem si přesně říkal v průběhu hry. Ano, Tomb Raider mě skutečně bavil stejně jako nevinná Lara Croft, ale teď k těm záporům, je jich tu hned několik.

Pro mě největší slabina hry je zároveň v její nejsilnější stránce - reálnosti. Tomb Raider spolu s hlavní představitelkou upadal pomalu v zapomnění a potřeba velké změny byla na místě. Autoři sáhli pro drastické, ale velmi účelné opatření a to již zmíněný reboot - restart celé série. Tato hra nemá navazovat na předchozí, je nová, svěží a jak oni sami říkají, klade důraz na emoce a spojení hráče s Larou Croft. Vžít se do role přeživšího a postupem času rozvinout své schopnosti a zocelit se.
Zmíněná reálnost funguje ze začátku na výbornou. Máte tu krásný svět, zvěř, první krůčky a pády, první zabití i pláč ze ztráty. S časovou osou se zlepšujete, nacházíte více informací o ostrově, překonáváte větší vzdálenosti co se akrobatických kousků týče, zabíjíte více nepřátel ať skutečných tak neskutečných a vyhýbáte se jisté smrti každých několik minut hrání... A v tom vidím problém. Věříte a soucítíte s Larou natolik (případně se hra o to snaží), že se akce přehoupne do tak absurdních otáček, že konec hry je, bohužel, prachsprostá konzolová skákačka s dávkou hordy nepřátel a fantasy rozuzlením.

Menší nedostatky tvoří např. bugy, kdy se jedná především o pád hry nebo videosekvence bez upozornění co se má zmáčknout za klávesu. Dalším nedostatkem je poněkud zvláštně navržen systém skákání. Jednoduše, na zemi skočíte nějakou vzdálenost, ale přes propast Lara skočí o poznání větší vzdálenost. Jsou tu i objekty, na které by jste čekali, že nebudete mít problém se na ně dostat a přesto se nedočkáte. Konzolový systém jsem čekal krkolomnější, ale až na pár situací se postava ovládá velmi dobře.

Celý systém je inovativní a drží se trendů nových a fungujících her a spolu s krásnou grafikou (a dívkou) bych měl i chuť se znovu ponořit do džungle, prozkoumávat tamní hrobky a vychutnávat si celou scenérii. Ovšem jsem na konci hry, game progress mám na 100% a díky závěru nemám chuť se k tomu vrátit. Má to ovšem za následek jednu věc. Těším se totiž na další díl, kde se budeme moct dočkat většího světa, většího propojení s příběhem a dalším rozvinutím této, nyní již ostřílené, dívky. A především, na dvě pistole.


Bořič mýtů:
Je zde názor, že TR bez plavání není TR. Naopak, voda je všeobecně vnímaná v podobných hrách jako depresivní vjem. Jestli si někdo dokáže představit, že v podobně realistické hře se bude potápět pod vodou bez osvětlení, kličkovat chodbami a zápasit s časem ... já se bez toho rád obejdu.
Další názor, že na konci hry máte odemčeno pouze 90% skillů. Já osobně měl 3 skilly navíc, které jsem neměl ani kam dát, spousty součástek, za které jsem ani neměl už co vylepšit, zbraně i Game progress na 100% a to jsem nemusel ani moc hledat. Hrou to určitě není.
Levelování a vracení se zpět do lokací tu nemá co dělat - hold někdo má radši hry typu Call of Duty, kde jdete jako ovce na špagátu (nic proti tomuto oddychovému titulu, má své opodstatnění). Hra nabývá vyšších rozměrů, upgradovat a přidávat skill pointy nikoho hra nenutí.
Hrobky v akční pasáži - totéž. Nikdy mi nedělalo problém se zastavit a prolnout tak hru něčím jiným, svěžím a trochu nechat zapracovat mozkové buňky. Případně je tu ta možnost se vrátit zpět, která je paradoxně kritizována.

P.S.: Podoba vašich kamarádů přeživších s postavami Harry Potter, tlustý bratr Vaas Montenegro z Far Cry 3, Garry Oldmanem, nenalíčené Faith Connors z Mirrors Edge a Joe Flaniganem v důchodu je čistě náhodná.

Pro: inovativní, půvabná grafika, reálnost děje (zprvu), spříznění s hlavní postavou, prvky rpg, značně otevřený svět

Proti: svět mohl být více otevřený s většími hrobkami a hlavně puzzlemi (přeci jenom Tomb Raider o něčem vypovídá), místy bugy, horda nepřátel a hlavněš ten konzolový fantasy závěr

+17 +18 −1
  • PC 85
Tomb Raider mě opravdu bavil, bylo to vážně velmi akční dobrodružství. Nevnímám jej jako restart série, jelikož jsem předchozími díly netknutý, resp. vím, že existují, viděl jsem možná i první film, ale fanoušek jsem nikdy nebyl - a asi jím i přes nadšení z prvního dílu stále nebudu, ale pokud bude pokračování minimálně stejně akční a sexy dabing Lary zůstane beze změny (což už víme, že zůstane), nekoupím si další díl jenom náhodně v akci na Steamu.

Gamplay je vyvážený a každý aspekt hry drží vysokou laťku, byť samozřejmě můžeme jednotlivě kritizovat. "Parkour" animace jsou plynulé, občas animace jakoby doklouže vzduchem na místo přistání. Jednou se mi podařilo Laru bugnout a propadnout se skrz textury, jinak jsem si ale vždy plynule frčel přes střechy. Pocit ze střelby je příjemný, pocit z headshotů taky, i když spousta nepřátel nechává čouhat šišku mimo překážku. Jako ostatní, taky jsem zpočátku očekával trochu víc survival hraní, ale díky akci jsem si na to později vzpomněl asi jen jednou. Sbírání součástek a fůra vylepšení (která stejně budete mít všechna, téměř) to moc nezachraňují. Nejvíce mně chytly epické šplhací pasáže, a že jich nebylo zrovna pár. V kombinaci s náhlými úprky či prudkými změnami plánu byly některé scény doslova kulervoucí. A ani mi nevadilo, že je Lara nejspíš z kovu. Tempo hry mi naprosto sedlo, dokonce jsem posbíral a postřílel všechny challenge, a dohrál hru na 100%, na což se snad nikdy nezmůžu.

Příběh je takové lepší béčko, působil na mě sympaticky, ale nestrhl mě. Zvraty jsou předvídatelné a poplatné žánru action-adventure. Po dokončení dějové linky sice můžete dokončit zbylé výzvy, přičemž vám to občas trochu znepříjemní respawnutí nepřátelé, ale celý ostrov ztratí i tu špetku života, kterou měl v průběhu hlavního děje. Multiplayer to nezahránil, jelikož mi hra crashne, navíc to dle recenzní nestálo za moc ani při releasu.

A DÍKY za dobře zpracovaný pohyb myší, jelikož titul vyšel i na konzole, bál jsem se, že se budu zase vztekat. Ale myš fungovala perfektně, a dokonce jsem chvíli zkoušel hrát i s gamepadem... No i s jednou rukou v nose jsem hrál líp na K+M x)

Pro: Dabing, optimalizace, tempo

Proti: Vylepšení a skilly (budete mít vše), charaktery (nejsou moc propracované), málo hrobek, málo hádanek

+17
  • PC 100
První myšlenka, která mě napadla, když jsem se o téhle hře dozvěděla jsem považovala za velmi hloupý vtip. Sakra, jaký remake? Jak mladá Lara? Jak nezkušená, jako WTF?! Tohle všechno se mi honilo hlavou ještě dřív než jsem to stihla otestovat.
Nicméně přece jenom jsem dala tomu dala šanci a sakra dobře jsem udělala.

I když se nacházíte na úplném začátku, kdy Croft není úplně archeologický profík, má to svoje kouzlo.
V první řadě musím pochválit krásné prostředí, které je je hned na začátku po vylodění a první boj o přežití nádherně představené se západem Slunce. Také mě velmi bavilo učení s lukem a následný lov, abychom mohli přežít.
Avšak hned na začátku a potom už během hry jsem pocítila každý napnutý nerv a stoupající vztek při každém nesmyslném úmrtí a doslova zařvání, jsem myslela, že to rozmlátím na kusy a celou Laru i s posádkou vyhodím oknem.
Nicméně, čím déle jsem hrála, tím víc jsem to prožívala, jako bych já sama stála na místě Lary. Bylo to úchvatné!
Cítila jsem jak mnou emoce mávají, jak vztek narůstá při každém slovu nepřítele, jak slzy mi tečou po tváři při každé smrti člena posádky...to vše a mnohem víc.

A proto mohu říct, že remake nemusí být pokaždé naprostá katastrofa, když tomu dáme šanci!

Pro: Emoce Lary, možnost prozkoumat každou skulinu, prostředí, příběh, dabing

Proti: Blokády prostředí, neznalost ostatních postav

+17 +18 −1
  • PC 90
Tahle hra to při vývoji asi měla těžké protože tu už byla série Uncharted a Tomb Raider dlouho nevyšel ale po vydání všem vytřela zrak. Tato hra je restartem série takže Lara tu je ještě mladá a nezkušená a to dává prostor novým věcem jako třeba vylepšování zkušeností upravě zbraní a mnoho dalšího. V tomto díle se hra odehrává na ostrově kde Lara se svými přáteli ztroskotá a musí bojovat o přežití takže tu je to že lovíte zvěř nebo hledáte součástky na úpravy zbraní. Příběh i když to je trochu klišé tak se mi libí a při situacích které se ve hře dějí tak na mě působí. Grafika je rovněž skvělá a pokud máte dostatečně výkonné pc tak si užijete i realističtější vlasy. Jako další tu je dabing postav který je výborný a k postavám se hodí, prostředí je také hezky udělané ale jako velký zápor beru že některé hádanky jsou moc jednoduché a to je škoda protože tamhle někde v jeskyni je těžká hádanka a pak v příběhu je taková ku které nemusíte přemýšlet a to je škoda. Ve hře také funguje stealth takže když nechcete do přímého boje tak nemusíte. A jako poslední klad je krásně udělaná Lara která se mě osobně libí více nez předchozích dílech proto že mi přijde realističtější. Hře dávám 90%

Pro: příběh, grafika, prostředí, dabing postav, úprava Lary a vybavení, samotná Lara je hezká

Proti: jednoduchost některých hádanek.

+17 +19 −2
  • PC 75
Tolik, co Lara Croft, toho nenapadal snad ani Felix Baumgartner. Opravdu, už dlouho jsem neviděl, aby autoři hry byli na hlavní hrdinku tak krutí. Během prvních pěti minut uvidíte Laru topit se, dostat pěstí, popálit se a zapíchnout si do břicha šíp. Snad vám nebude spoilerem, když vám řeknu, že nic z toho nebude fatální. Pointa je ale ta, že už od začátku je evidentní, jak se autoři rozhodli nový Tomb Raider prezentovat. Celá hra teď působí podstatně temněji a neúprosněji, než její předchůdci, kteří jsou proti ní samá duha, samý motýlek. Není to ale vůbec na škodu, jelikož přinejmenším během první hodiny hry jsem neměl moc ponětí, co se vlastně děje a asi nebudu jediný, komu při hraní několikrát naskočila asociace se seriálem Lost.

Čeho si opravdu vážím je, jak autoři hru neodflákli. Měl jsem z toho pocit, jako bych hrál old school third-person střílečku, ovšem v moderním, krásném provedení a navíc obohacenou o mnohé prvky současných akčních her. Tohle jsem naposledy viděl, pokud si dobře pamatuju, v Alanu Wakovi. Všechno začíná pěkně zvolna a nic není uspěchané, příběh se jen tak z ničeho nic nezvrhne a nenastane situace, kdy by bylo vidět, jak se scénárista ve snaze dodělat svou práci co nejdřív, rozhodl použít nějaký oslí můstek a skočit do finále. Tomb Raider si udržuje jistou dávku napětí celou dobu a stejně jako u příběhu, tak i u hlavní hrdinky, jsem s radostí sledoval, jak se všechno přiměřenou rychlostí vyvíjí a zkrátka je to radost pro jednou sledovat poctivě odvedenou práci. K tomu nutno dodat, že herní doba na poměry některých svých vrstevníků docela slušná a především si po celou hru udržuje laťku relativně vysoko.

Na druhou stranu, dech mi Tomb Raider taky nevyrazil. Ačkoliv příběh není rozhodně špatně napsaný a dokáže správným způsobem mlžit, ke konci čím dál více vychází najevo, že to není nic převratného. Cením si ale toho, že scénárista alespoň na konci pěkně upřímně vyložil všechny karty na stůl, a neukončil hru nějakým otevřeným koncem nebo "mysteriózním" přenecháním odpovědnosti za zodpovězení otázek na hráči.

Autoři též odvedli dobrou práci v tom, jak neustále táhnou hráče dál, takže tempo je nasazené tak akorát a de facto jako jediná slabina hry mi přišly hádanky. Ne, že by byly nějak těžké, spíš naopak, nicméně pěkně šlapající hře se otravně lepí na lýtka a nechávají se táhnout, čímž tempo jaksi upadá a v podstatě mi byly dobrou záminkou udělat si od hraní unavenou pauzu.

Krom toho si není nač stěžovat. Nový Tomb Raider je velice svižná střílečka, které nechybí variabilita ni spád, a ke všemu krásně vypadá a pohodlně se hraje. Ale nějaká modla, ke které bych teď s údivem vzhlížel, to rozhodně není.

Pro: neuvěřitelný spád; variabilita; bravurní kombinace old school a moderních herních prvků; poctivě odvedená práce

Proti: nepříliš zábavné puzzly

+16
  • PC 95
NEOBSAHUJE SPOILERY :-)
Akční nářez. Jinak se tato hra ani nedá nazvat. Čtu tady spoustu komentářů, a tak také svojí maličkostí přispěji. Zapomeňte na všechny Tomb Raidery, co jste kdy hráli. Zapomeňte na to, že tato hra má Tomb Raider v názvu. Tuto hru nelze srovnávat s předchozími díly a celou sérií. Proč? Pokud to chcete vědět, čtěte prosím dále...

Po spuštění hry, se na Vás vrhne jakési INTRO, ve kterém se toho mnoho nedozvíte a po tomto docela krátkém intru se ocitáte na jakémsi ostrově kdesi v japonských vodách...probouzíte se na pláži a Vaším cílem je najít Vaše "kamarády" a postupně odhalovat tajemství ostrova, na kterém jste ztroskotali...Tohle není Lara Croft jak ji znáte, je to křehká dívenka, naivní teenka, která touží po dobrodružství a je plná očekávání z nových věcí, které na ni v životě čekají. Tady Vás hra doslova roztrhá na kusy...Pokud si projedete poctivě celou kampaň uvidíte přerod této dívenky, která se bojí praskající větvičky, na opravdovou ženu, Laru Croft, kosící nepřátele bezohledně a chladně po desítkách. V tomhle má hra opravdu grády, od počátků, kdy budete v lesích nahánět zajíce a jelínky, až po závěrečné kosení těžších nepřátel s parádními gore efekty, kdy se z Vás doslova stává nástroj pomsty a mašina na zabíjení...Příběhu nemám co vytknout, ocitáte se daleko před událostmi prvního dílu, který vyšel v roce 1996, kdy se Lara vydává hledat starodávný předmět SCION, kdy se potkává s NATLOU a začíná příběh, který se bude prolínat i dalšími Tombraidery v následujících letech...
Grafika je parádní, na rok 2013 byla asi zlomová a hra sklízela v tehdejších recenzích opravdu pěkná hodnocení. Hrál jsem to na Core i5 4590S, 8GB DDR3 a GF 660GTX 2GB OC DDR5 v ultra detailech a FPS se pohybovala s vypnutým V-SYNC kolem stovky. Stáří hry je znát, ne na kvalitě, ale na HW požadavcích. NA dnes průměrných mašinách si zahrajete s opravdovou parádou...Občas se člověk přistihne, jak se kochá hezkou grafikou a krásnými exteriéry...Grafice nemám co vytknout, hezky se na to kouká, neurazí a působí velice přirozeně...
Bohužel hra má i nějaké Ty menší nedostatky. Samotná hratelnost je podle mne parádní, pokud jste fandové předchozích dílů, legraci s hledáním předmětů, map, relikvií...atd. si tu užijete spousty. Přesto mi hra připadala jednodušší oproti přechozím dílů. Ve hře si postavu můžete různě vylepšovat, stejně tak Vaše zbraně a dovednosti. Sbíráte součástky a za ně provádíte jakýsi UPGRADE Lary a jejího vybavení. Pokud budete poctivý a vše prošmejdíte, hra se až neúměrně zjednodušší...dáváte silnější rány, efektivněji zabíjíte...ke konci už jsem si připadal jako nesmrtelný RAMBO, oproti začátku, kdy jste vystrašení a bojíte se vytí vlků v lesích :-) Hře postupně docházel dech, ale pak přišel konec, který to defacto zachránil...
Tomb Raider není vůbec špatná hra. V jedné chvíli trochu připomíná seriál ZTRACENI a v jiné chvíli se zase blíží přechozím dílům...Těch pár chybek co hra má, se dá určitě odpustit...Doporučuji, tohle by měl mít ve své sbírce her každý příznivce Lary Croft...

Pro: Grafika, hratelnost, upgrady zbraní, menší RPG prvky, efektní zabíjení nepřátel, odkrývání příběhu...

Proti: V závěru i na vyšší obtížnost moc jednoduché, klikací (tlačítkové) pasáže, příliš lehké hádanky...

+16
  • PC 90
Kvalitní Tomb Raider který dělá čest svému jménu. Jak už je zvykem, staré klasiky (pro příklad resident evil) se postupem času stanou něčím uplně jiným, příliš akčním nebo postrádající atmosféru kterou mívaly. Tomb raider naštěstí je světlá výjimka.

klady
V první řadě mě nadchla grafika která je skvěle optimalizovaná. I na svojí staré šunce s windows XP jsem hru rozjel plynule. Hra se mi vykreslovala krásně do dálky, což mě nutilo v jednom kuse se zastavovat a jen obdivovat prostředí.
Příběh je dostatečně poutavý a relativně i dlouhý. Nemusíte se bát, že by jste hru dohráli za odpoledne.
Hra probíhá svižně. Netrpí na záseky a je zde mnoho akčních zvratů kdy se vám podlaha doslova hroutí pod nohama a vy musíte jen běžet a doufat že nezazmatkujete.
Side questy, neboli skryté ztracené hrobky které můžete objevit a vykrást je dobré zpestření. Lokace jsou dobře propracované. Kombinace džungle a starobylých staveb působí realisticky a pro zpestření atmosféry k nim Lara dost často plácne nějaký ten obdivnej komentář.
Hra si moc nebere servítky. Budete se doslova brodit v krvi a hromady těl. Smrt Lary je často taky dost detailně znázorněná, někdy až morbidně, a musím přiznat že ne vždy se mi na něco takového kouká dobře. Než jsem přišel na právné tlačítko které musím v ukázce ve vhodnou chvíli zmáčknout, musel jsem asi 10x vidět jak je Lara udušena, má prostřelen krk šípem nebo ustřelen kus mozku. U takové kočky jako je Lara to zrovna nechcete vidět. :)


zápory
-Snad v každé hře se nemůžou zbavit toho trendu kdy po celou dobu hraní potkáváte naprosto stejné bedničky které musíte rozbít aby jste něco získali... V tomto případě matičky ze kterých si vylepšíte vybavení. Pro mě je to jen zbytečnej rušivej element. Když potom máte zachránit přítele kterého chtějí každou chvíli obětovat ale vy místo toho každých 20metrů vybíráte bedničku s deseti matičkama a ještě pro ně šplháte na římsy, to kazí dojem. Sbírat je trvá spoustu času ale zase je vám blbé je ignorovat a jen kolem nich proběhnout.

-Soudě podle traileru jsem očekával že půjde i dost o přežití v přírodě (boj se zimou, lovení zvěře pro obživu atd). Na začátku sice ulovíte srnku kvůli obživě, tím to ale hasne. Odtud prostě hlad znovu nedostanete a lovení zvěře probíhá už jen pokud chcete nasbírat pár XP navíc.

-Fast travel. To mě hodně překvapilo, že zrovna v této hře dají možnost rychlého přemisťování mezi táborákovými ohni a to dokonce i do oblastí, kam by jste se kvůli příběhovým zvratům neměli nikdy znova dostat jelikož jste po sobě zničili jedinou cestu která do té oblasti vede.

-Spawnování nepřátel. Také docela klasika. Nikde nikdo není a najednou na vás ze dveří vybíhá jeden nepřátel za druhým kteří ještě k tomu mají jen kontaktní zbraně. Tudíž jejich zabíjení pak hodně připomíná zabíjení polozombíků z resident evil 4 a 5.

-Nesmyslné rozmístění bodů jako jsou hrbolaté pruhy zdí, po kterých může Lara vyšplhat nebo provazem omotané stožáry do kterých můžete střelit šíp s lanem. To je náhoda že kamkoliv se zrovna potřebujete dostat, tam vede buď hrbolatá omítka nebo je nahoře čirou náhodou postavený sloup omotaný provazem přitom veškeré okolní zdi jsou kamenné.

-Collectibles... Uplná zbytečnost, proč to tam cpát? Postřílejte 20 přívěsků a získáte odměnu ve formě XP.... Proč maj všichni za potřebí cpát do her něco takovýho? Sbírání starobylých relikvií a artefaktů ke kterým má Lara komentář je dobré zpestření. Ale tyhle collectibles a challenge hru jen kazí...

Pro: grafika, příběh, atmosféra, herní doba

Proti: zbytečné a často opakující se sbírání bedýnek se šroubky

+15 +16 −1
  • PC 95
Nové odstartování série Tomb Raidera mi bylo upřímně uprdele. Proč? Možná proto že nemám rád filmy s Angelinou Jolie (fuj), ale hlavně proto že jsem očekával že bych to stejně nerozjel, tak sem se o tu hru radši ani nezajímal (stejný přístup jsem zvolil např. u Watched dogs). Jenže boží cesty jsou nevyzpytatelné, a tak sem se k téhle hře dostal. Jako první nezmíním příběh, postavy, hratelnost, ale grafiku a její optimalizaci, která je pohádková! Hru se mi podařilo v klídku rozběhnout na střední detaily, hra jede krásně plynule a grafika vypadá i tak skvěle. Za mě tedy obrovský palec nahoru. Tak a teď se pojďme vrhnout na to ostatní.

Vždycky jsem záviděl PéeSkářům sérii Uncharted. Dneska už však nemusím smutnit, jelikož máme na počítače a nebo v mém případě nootebooky novou Laru, která je navíc mnohem víc sexy než Nathan. Ano Lara je sexy, a hratelností si to bere to nejlepší ze sérií Uncharted a Batman! Lara prostě kombinuje to nejlepší ze střílení, lezení, hádanek, množství předmětů k nalezení a vyprávění příběhu. Animace jsou plynulé, akční složka je pořádně akční, a baví po celou dobu hry. Navíc tu máme i jednoduchý (opravdu jednoduchý, a ještě jednou jednoduchý aby bylo všem jasné jak jednoduchý) RPG systém, kdy si můžeme vylepšovat zbraně a Lařiny schopnosti. Co se pak týká prostředí, tak jsem byl vážně spokojen. Okolní prostředí je krásně zpracované, má svou atmosféru a taky se dočkáme i menší volnosti v některých oblastech (rozuměno že nemusíme jít cestou A, ale můžeme si vybrat cestu A, B, C, D, E, F).

Co se pak týče příběhu, tak to je jeden epický drahý blockbuster, který je vyprávěn velkým množstvím cut-scén, a QTE, což mi tady naprosto vyhovovalo, a opravdu to mělo ten filmový nádech (což já od staromilců, pamatující první vydání pac-mana vítám). Taky se mi líbilo vyprávění pomocí kamery ruční kamery, která nám dá nahlédnout na to co se dělo před ztroskotáním. Rozhodně tedy od příběhu nelze očekávat nějaká intelektuální moudra a filosofické myšlenky, ale nadupanou akční složku, kde všechno padá, vybuchuje, padá, střílí, vybuchuje a padá. Navíc hlavní hrdinka tohoto obřího bluckbusteru je jak jsem zmiňoval sexy, sympatická a sexy! Konečně tu máme Laru která vypadá k světu(a né jako Angelina Jolie...fuj)! Navíc Lara není žádný badass možná tak sexass (jsem ale vynalézavý co? krásně si hraji ze slovíčky, nojo vždycky jsem byl hračička), takže se dočkáme hrdinky která je k svým činům donucena okolnostmi, která má strach, a musí ze sebe vymáčknout všechno jinak ji čeká smrt.... a restart úrovní. No když už jsem nakousnul tu smrt, tak s tou si autoři vážně vyhráli, a tak se vám několikrát za hru nabídne pohled na křehkou (a sexy) Laru jak je zabita brutálním způsobem (třeba její nabodnutí na pěkně ostrou větev). Někomu tihle scény můžou přijít nepříjemné, ale já jsem hold tvor co má rád násilí a brutalitu ve hrách, filmech a knihách.

Co se pak týká ostatních postav, tak ty jsou poměrně dobře napsané, i když nelze u nich očekávat nějak propracované charaktery, jako například v Mass Effectu, Dragon Age a nebo Alanu Wejkovy. Možná tak Roth se dočkal z vedlejších postav trochu propracovanějšího charakteru. Pokud pak jde o zpracování hlavního záporáka, tak to též není nějaká Oscarová postava, ale svůj účel plní dobře a vy máte chuť ho zabít (aspoň já tedy měl).

Co se mi pak na Laře líbilo, bylo velké množství předmětů k nalezení, které rozšiřovaly příběh, jako třeba deníky, kde se píše co se dělo na ostrově před příjezdem Lary Croft, a nebo předměty z dávné minulosti, ke kterým má Lara vždy nějaký odborný komentář (aspoň je vidět že se na škole něco naučila). A jelikož -se jedná o Tomb Raidera tak tu nemůžou chybět ani hrobky, kde abyste se dostali k cíli, tak máte vždy před sebou nějakou logickou hádanku, které sice nejsou náročné, ale bavily mě. Pokud by se tedy dalo hře něco vytknout, tak je to přílišná jednoduchost, kdy u na hard, je hra ve většině jednoduchá, ale to je tak jediná pořádná výtka ke hře, jinak se jedná o jeden z nejlepších a nejnadupanějších herní blockbusterů, s jednou z nejvíc sexy hrdinek v herní branži! No nikdy bych nevěřil že budu mít nějakou Laru Croft rád, ale je to tak a na pokračování se těším jako malý školák na zmrzlinu za obdrženou jedničku.

Obtížnost: Hard.
Délka: Projeto za dva dny, odhaduji že to zabralo tak 9-10 hodin.
Dokončeno 78%.

Pro: Nová křehká a sexy Lara Croft, Akční složka, Blockbusterový spád hry, Epické vyprávění příběhu, Velké množství předmětů k nalezení, Grafika a její pohádková optimaliazce

Proti: Moc jednoduché

+15 +17 −2
  • PC 85
HRÁNO NA XBOX360

Když mi bylo osm, rád jsem četl dobrodružné knihy o mladých hrdinkách, bohužel po čase jsem dostal své první PC a začal jsem hrát a vyhledal si hry na toto téma, až jsem podlehl hazardu a závislosti.
Protože je Velikonoční pondělí a já, jako správný ateista, nelida a ignorant všech světských tradic, ač moje rodina je zcela odlišná, jsem prostě v sedm ráno zapnul Xbox a dohrál tuhle, nebudu tvrdit skvělou, ale "má to něco do sebe" hru.

Lara - to je asi největší plus tohoto titulu. Aby taky ne, představte si tuhle hru se všemi jejími možnostmi, ale bez Lary, pouze se stokilovým Keňanem, který má Konžské kamarády.
I žena jako Lara má však své zápory:
a) moc upovídaná - její výřečnost mi někdy lezla na nervy, ale mám slabost pro její britský přízvuk, kterého jsem se nemohl nabažit. (Ju Neva Sý Mý Egen! Uat Á Jů Důjink Hýa!). Momenty, kdy vzdychá, rodiče jsou doma a máte to puštěné "pro lepší zážitek" na plné pecky nikomu nepřeji.
b) blbka - její nelogické, až infantilní rozhodnutí mě prostě občas štvaly. Konečně je ve vrtulníku na cestě domů, ale nééé, ona se prostě musí vrátit a zachránit své přátelé. Chápu, že za to nemůže, protože je tak naprogramovaná, ale je to prostě mínus.
c) ubrečená - když každou scénu brečí, přestane to bavit. Hráč dostane pocit, že ji něco dluží, proto lidé jako já, co si nemohou dovolit luxus jako je ona (nýbrž tu hru, kterou jsem musel ukrást z kamenného obchodu, abych se slzami v očích nemusel sledovat Youtube návody) mají nutkání ji prostě vytáhnout z té televize za její culík nebo boky a prostě tu hru odhodit a zachránit Laru. Proto jsem taky tuhle hru přešel s radostí, aby už od těch prasáků, kteří ji chtějí beztak jenom do postele měla pokoj.
d) riskuje, odvážná a ničeho se nebojí - prostě máte občas pocit o její život.

Jó, bavilo mě to.
Občas byl nedostatek munice, nebo ti chlápci, kteří si s ní chtěli užít a vy jste je museli střílet byli až otravní, protože jsem neměl munici v okolí žádná a třeba jsem všechny zabil až na stokráté a to je teprve rekord a nikde se o tom nepíše.
Jo, a víte, co mi vážně vadí? Že neovládá nějaké bojové umění. Ocenil bych Judo nebo Krav Magu, ale nééé, my se musíme prostřílet. Přes občasný nedostatek munice mě to bavilo, ne že ne.
Líbily se mi hádanky, které byly jednoduché, přestože hádanky nemám rád, vyřešil jsem s jednou pomocí internetu.
Šplhání? To je nutno podotknout vskutku zábava teprve. Nejen ty KLASICKÉ efekty, jak na vás vše padá, ale také dramatická hudba, která je úžasná anebo rozhodování se ve zlomku sekund, protože každé zaváhání znamená smrt. Je to možná jen moje chyba, že jsem si toho nevšiml, nebo to vážně ve hře není, ale chtělo by to více cest jak se dostat k jednomu místu, vše takto působí až moc lineárně, což hře sluší, ale není to potřeba.
A KONEČNĚ MOJE OBLÍBENÁ PASÁŽ HRY - STEALTH
Přestože jsem zastáncem týmové akce, střílení a prostě válka se zbraněmi se vším všudy, zde to bylo jiné, atmosferické. Připadal jsem si jako u hry Assassins Creed, nebo Sprinter Cell, prostě vyřídit nepřítele, potichu, ale důrazně. Ze začátku jsem každého střílel, když jsem prostě zjistil, že lepší je ho střelit šípem do hlavy a toho druhého, který viděl svého bratra ve zbrani padnout, taky. Umělá inteligence je chabá, tedy mně se to občas zdálo.

Jeskyňky (žádný dvojsmysl v tom nehledejte, protože mám rád ty české zdrobněliny), hledání pokladů, sbírání krávovinek atd. atd., kdo hrál tak ví a kdo nehrál, tak se dozví.
Při těchto věcech zjistíte, jak je vás život drahocenný a jak se vám rozplývá mezi prsty, jako tekutá čokoláda... A jéje, zrovna jsem si udělal chuť na čokoládu.
Každopádně když děláte něco, co vás baví a to je hraní Lary Croft, tak to neberte jakože jste si nechali ujít život, spíše jako to, že jste dělali to, co vás naplnilo štěstím, radostí a zábavou a to je v životě důležité. Stejně to nemění nic na faktu, že to žere čas.

UŽ NEVÍM CO BYCH NAPSAL, TAKŽE KONČÍM, OMLOUVÁM SE VŠEM PERFEKCIONISTŮM, PUNTIČKÁŘŮM, JEBÁKŮM A HRÁČŮM, KTEŘÍ BY CHTĚLI VĚDĚT VÍCE, ALE MÁM POCIT, ŽE TU BYLO ZMÍNĚNO SNAD VŠE V JINÝCH KOMENTÁŘÍCH A VÁŽNĚ TAHLE HRA MÁ CO NABÍDNOUT, BOHUŽEL MNĚ TO NEUSPOKOJILO NATOLIK, ABYCH BYL USPOKOJEN ÚPLNĚ, ALE ZROVNA ROZJÍŽDÍM RISE OF THE TOMB RAIDER A VYPADÁ TO LUXUSNĚ, TAKŽE PAK NAPÍŠU KOMENTÁŘEK! :3 TĚŠING MUCQ :*

Ups! No, už to začíná být dlouhé, a protože jsem si vymrskal tři sta korun, abych měl alespoň na jídlo, protože běžně mě můžete načapat jak kradu v Kauflandu rohlíky nebo hry na svůj kradený Xbox, tak asi uvažuji, že půjdu vymrskat sám sebe do hospody.
Náhodou, za tři stovky se ožerete, že vám jsou pak úplně jedno nějaké mínuska na vašem komentáři, o kterém si za střízliva myslíte, jak bude bořit brány největších bestsellerů světa společně se Stephenem Kingem nebo Johnem Greenem.

Ejty fájf prcent fó Lara ent her Brytyš vojs!!!
Eighty five percent for Lara and her British voice!!!

85%

Pro: nechce se mi to vypisovat, tak si to najdi v mém komentáři, kde je to zmíměno.

Proti: ukecaná Lara, ubrečená Lara, dobrodružná Lara.

+15
  • PC 85
Jestli tohle není přímo definice termínu "over the top action", tak už nic. No ne, je to šílený, všechno se bortí, vybuchuje, na celým ostrově je asi 5 milionů lebek, který netuším, jak by se tam mohly dostat. Ale nutno říct, že se to prostě hraje dobře. Autorům došlo, že ovladačem člověk dává pokyny člověku, virtuálnímu já, a proto se už Lara neřídí jako auto, který v každém druhém pokusu o pohyb udělá něco jiného, než chcete. Za celou hru mi postava jen jednou udělala něco, co jsem nechtěl, a to je prostě diametrální rozdíl proti starým dílům, kde to byl věčný boj, a díky tomu je hratelnost úplně někde jinde. Taky combatu není co vytknout. Celkově ten pseudootevřený svět nebyl špatná volba a ačkoliv pár lokací bylo designově vyloženě divných (umístění některých tábořišť bylo vysloveně wtf). Vizuál byl fajn, na RX580 ve 1440p na max byl benchmark asi na 66 FPS, nicméně jak jsem tu už psal, při cutscénách s blízkým pohledem na vlasy jsme s FPS pomalu na hranici. Celkově rozkolísané FPS ale dobře odchytal freesync, takže v podstatě nebyl s ničím problém. Níže popsané problémy se stabilitou bych dával za vinu nejspíš špatnýmu OC grafiky.

Když si vezmu, jak jsem se těšil, až k tomu zase sednu a jak dlouho jsem to byl schopný hrát v kuse, nevidím vlastně nejmenší problém tomu střelit 85 %. Byla to zábava, byla to výzva a táhlo to dopředu. Good job.

Poznámka pod čarou: trochu mě štvalo, že byl problém s tím nějak rozchodit HDR přes SpecialK, a zároveň donutit jet hru ve 1440p120hz. Povedlo se mi to asi jen dvakrát (ne že bych to při ostatních pokusech dělal jinak) a nutno říct, že HDR hře hodně pomůže. Vizuál je trochu jednobarevný a textury takové vyblité, takže škoda, že to s tím nešlo hrát stabilně.

Pro: Lara se dá konečně ovládat, over the top action momenty přinášející guilty pleasure, baví to

Proti: Über nastavení vlasů brutálně rozkolísává framerate

+15
  • PC --
Od prvního oznámení mi bylo jasné, že tohle bude svěží vánek do zatuchlých šortek Lary. Samotná série od třetího dílu započala sekvenci nudného skákání, generického střílení a přehnaně účelového level-designu plného dementních akrobatických hádanek. Nový Tomb Raider na to jde z druhé strany a je to přesně ten styl, který se mi líbí. Lara se z asexuální macho dojnice stala přitažlivým kusem ženské, která projevuje emoce a křičí bolestí.

Všechny pasáže hry jsou perfektně vybalancovány, ať už se jedná o skákání, které tady (na rozdíl od minulých dílů nebo Uncharted) nepůsobí tak nuceně nebo akční pasáže, u kterých jsem si vyloženě pochrochtával. Překvapil mě i level-design, který předvádí relativní volnost v jinak lineární hře. Noční lov nepřátel v lese pomocí luku neměl chybu, stejně tak pláž s vraky lodí nebo krátké procházky v uzavřených prostorách plných lidských ostatků. Lara si vůbec projde peklem a jediné moje očekávání se později soustředilo jen na to, jestli nakonec skončí z nějakého důvodu v žumpě po hlavu zasypaná hovnama.

Očekával jsem ale trochu silnější survival prvek, který se na začátku začne plusminus rýsovat, ale po zabití první srnky kvůli jídlu, resp. naučení se zacházení s lukem, už se absolutně vytrácí.

Potýkal jsem se s menšími technickými problémy, jako bylo zamrzání, prolínání textur nebo seknutý zvuk, pokaždé ale stačilo hru restartovat a vše bylo v pořádku. Některé herní mechanismy nejsou příliš šťastné, především pak sbírání „univerzálního materiálu“ na upgrade zbraní (přičemž upgrade z pumpovací brokovnice na automatickou Spasku u trampského ohně není nic neobvyklého), ale tyhle věci jsem se naučil v nových hrách ignorovat.

Největším mínusem tak pro mě zůstává snad jen nadpřirozeno na konci hry. Když už to vypadá, že tenhle TR bude mít opravdu koule, objeví se tam takový gay shit.

Bavil jsem se více jak u všech Uncharted dohromady a rád si to střihnu ještě jednou.

****/5
Hard
Completed: 72%
+14 +15 −1