Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Komentáře

  • PC 90
Vždycky jsem věděl, že remake Tomb Raider se povedl. Než jsem si jej ale zahrál, nevěděl jsem, jak moc jsem se pletl ve stupni nadšení. Kdybych věděl, jak to ve skutečnosti je, nečekal bych s hraním tři roky.

To, co mi ve starých dílech (hrál jsem jen první čtyři) vždy chybělo, mě zde doprovázelo od začátku až do konce. Pryč jsou doby, kdy se archeoložka vydává vstříc bodákům, protože...no, protože prostě proto a archeologové to tak dělají. Tenhle příběh má myšlenku, má hloubku a hráči umožňuje zamilovat si Laru se vším všudy. Ostatní postavy také, ale hlavně Laru. Chápete.

Ohromnou poklonu musím složit hlavně tvůrcům, kteří se nebáli pro sličnou dobrodružkyni nachystat ta nejodpornější muka, které si snad člověk dokáže představit. A funguje to naprosto bezchybně. S Larou jsem trpěl od začátku až do konce, a když si vzpomenu na některá nechutná úmrtí, ještě teď mi přejíždí mráz po zádech. Je to zvláštní, ale vážně nejsem zvyklý na to, že rozsekáváním, propichováním a zohavováním si prochází žena. Každopádně mě neochota procházet si něčím takovým motivovala k tomu, abych dělal minimum chyb.

Co se týče grafického zpracování, na mém kancelářském retardíkovi jsem Laru mohl obdivovat na střední detaily a vážně jsem se divil, že hra stále vypadá tak krásně. Audiovizuál je celkově na neskutečné úrovni a to jsem ještě neviděl maximální nastavení. Je pravda, že v animacích mají někdy postavy problémy, protože nevyjde vzdálenost, ale to je pro mě jen muší exkrement na jinak dokonalém obraze.

Ač na podobné manýry většinou nadávám, Tomb Raider mě dokázal zabavit i nepříběhovými side-questy a sbíráním trofejí, GPSek, zápisů do deníčku a jiných serepetiček. Tvůrci použili gamifikaci v praxi - nedostal jsem jen oznámení o nějakém achievementu, ale opravdu něco navíc - artwork, model postavy, zápis v deníku atd. Co se potom týče herních mechanik, hrozně mě bavilo, že se Lara do poslední chvíle učila nové kousky, které potom zpětně mohla používat.

Vylepšování zbraní a skillů mohlo mít možná trochu větší hloubku, ale sám nedokážu říct, co bych na něm vlastně změnil. Určitě ale musím poznamenat, že mě nerušilo a rozhodně nemělo pouze kosmetický význam.

Pokud mám vypíchnout nějaké zápory, pak moje hořekování poletí hlavně směrem ke scénáristům. Lara toho totiž během svého pobytu na ostrově přežije více, než průměrný vrak traktoru za 25 let nepřetržité činnosti. Je potom trochu nelogické, že jako laňka skáče po vrcholcích hor, když jí se zad trčí třímetrový stožár. Ha, ha... Ale vážně, někdy to bylo přes čáru.

Závěrem musím říct, že kdo měl rád starou Laru, bude mít rád i tu novou. Poskytuje totiž ohromně zábavný zážitek, ukazuje, jak má vypadat moderní akční adventura a nenechá hráče ani na chvilku vydechnout. A pokud jde o Laru, je příjemné, že z ní přestala být přifouknutá bombarďačka, a působí nyní spíš dojmem holky, co si prošla peklem, aby přežila.

Pro: Příběh, audiovizuál, zábavné sidequesty, mechaniky, naturalismus, snadné sžití se s hrdinkou

Proti: Více, než Lara už toho vydrží jen atomový kryt

+21
  • PC 95
Zatím nejlepší hra na počítači, kterou jsem kdy hrála. Slova jedenáctileté neteře po dohrání této HRY. Hra, o které se manželka domnívala, že určena dětem od dvanácti. Hra, která mé devítileté dceři a neteřím zkrášlila konec prázdnin a začátek školního roku. Hra, která mně (spolu s dětmi) vrátila na chvíli do dětských let. Holky si na Laru hrají témeř stále, a když jsem doma - zdatně jim sekunduji. Vyrábím zlatou brokovnici, luky, houpačku. I v bazénu si hrají na brodění ve vodě. Zpět ke hře. Perfektní atmosféra, adrenalin, vcítění se do pocitů Lary. Možná by neuškodilo ubrat na střílení (alespoň dle manželky a ZEJMÉNA švagrové). Hru jsem hrál s holkami typu- odpovědný dohled a "tati, strejdo musíš nám pomoct". Zejména s delšími přestřelkami a s Bossy. Takže ta mně ( a za děti ) poctivých 95 procent. nakonec manželka uznala- je to hra , která ještě pro holky není, jenže za pár let už budou mít jiné zájmy. Avšak já doufám, že se mýlí, a že jim touha po dobroudružství zůstane...

Pro: perfektní dobrodružná výprava s dívčí hrdinkou v hlavní roli

+37 +40 −3
  • PC 95
NEOBSAHUJE SPOILERY :-)
Akční nářez. Jinak se tato hra ani nedá nazvat. Čtu tady spoustu komentářů, a tak také svojí maličkostí přispěji. Zapomeňte na všechny Tomb Raidery, co jste kdy hráli. Zapomeňte na to, že tato hra má Tomb Raider v názvu. Tuto hru nelze srovnávat s předchozími díly a celou sérií. Proč? Pokud to chcete vědět, čtěte prosím dále...

Po spuštění hry, se na Vás vrhne jakési INTRO, ve kterém se toho mnoho nedozvíte a po tomto docela krátkém intru se ocitáte na jakémsi ostrově kdesi v japonských vodách...probouzíte se na pláži a Vaším cílem je najít Vaše "kamarády" a postupně odhalovat tajemství ostrova, na kterém jste ztroskotali...Tohle není Lara Croft jak ji znáte, je to křehká dívenka, naivní teenka, která touží po dobrodružství a je plná očekávání z nových věcí, které na ni v životě čekají. Tady Vás hra doslova roztrhá na kusy...Pokud si projedete poctivě celou kampaň uvidíte přerod této dívenky, která se bojí praskající větvičky, na opravdovou ženu, Laru Croft, kosící nepřátele bezohledně a chladně po desítkách. V tomhle má hra opravdu grády, od počátků, kdy budete v lesích nahánět zajíce a jelínky, až po závěrečné kosení těžších nepřátel s parádními gore efekty, kdy se z Vás doslova stává nástroj pomsty a mašina na zabíjení...Příběhu nemám co vytknout, ocitáte se daleko před událostmi prvního dílu, který vyšel v roce 1996, kdy se Lara vydává hledat starodávný předmět SCION, kdy se potkává s NATLOU a začíná příběh, který se bude prolínat i dalšími Tombraidery v následujících letech...
Grafika je parádní, na rok 2013 byla asi zlomová a hra sklízela v tehdejších recenzích opravdu pěkná hodnocení. Hrál jsem to na Core i5 4590S, 8GB DDR3 a GF 660GTX 2GB OC DDR5 v ultra detailech a FPS se pohybovala s vypnutým V-SYNC kolem stovky. Stáří hry je znát, ne na kvalitě, ale na HW požadavcích. NA dnes průměrných mašinách si zahrajete s opravdovou parádou...Občas se člověk přistihne, jak se kochá hezkou grafikou a krásnými exteriéry...Grafice nemám co vytknout, hezky se na to kouká, neurazí a působí velice přirozeně...
Bohužel hra má i nějaké Ty menší nedostatky. Samotná hratelnost je podle mne parádní, pokud jste fandové předchozích dílů, legraci s hledáním předmětů, map, relikvií...atd. si tu užijete spousty. Přesto mi hra připadala jednodušší oproti přechozím dílů. Ve hře si postavu můžete různě vylepšovat, stejně tak Vaše zbraně a dovednosti. Sbíráte součástky a za ně provádíte jakýsi UPGRADE Lary a jejího vybavení. Pokud budete poctivý a vše prošmejdíte, hra se až neúměrně zjednodušší...dáváte silnější rány, efektivněji zabíjíte...ke konci už jsem si připadal jako nesmrtelný RAMBO, oproti začátku, kdy jste vystrašení a bojíte se vytí vlků v lesích :-) Hře postupně docházel dech, ale pak přišel konec, který to defacto zachránil...
Tomb Raider není vůbec špatná hra. V jedné chvíli trochu připomíná seriál ZTRACENI a v jiné chvíli se zase blíží přechozím dílům...Těch pár chybek co hra má, se dá určitě odpustit...Doporučuji, tohle by měl mít ve své sbírce her každý příznivce Lary Croft...

Pro: Grafika, hratelnost, upgrady zbraní, menší RPG prvky, efektní zabíjení nepřátel, odkrývání příběhu...

Proti: V závěru i na vyšší obtížnost moc jednoduché, klikací (tlačítkové) pasáže, příliš lehké hádanky...

+18
  • PC 85
HRÁNO NA XBOX360

Když mi bylo osm, rád jsem četl dobrodružné knihy o mladých hrdinkách, bohužel po čase jsem dostal své první PC a začal jsem hrát a vyhledal si hry na toto téma, až jsem podlehl hazardu a závislosti.
Protože je Velikonoční pondělí a já, jako správný ateista, nelida a ignorant všech světských tradic, ač moje rodina je zcela odlišná, jsem prostě v sedm ráno zapnul Xbox a dohrál tuhle, nebudu tvrdit skvělou, ale "má to něco do sebe" hru.

Lara - to je asi největší plus tohoto titulu. Aby taky ne, představte si tuhle hru se všemi jejími možnostmi, ale bez Lary, pouze se stokilovým Keňanem, který má Konžské kamarády.
I žena jako Lara má však své zápory:
a) moc upovídaná - její výřečnost mi někdy lezla na nervy, ale mám slabost pro její britský přízvuk, kterého jsem se nemohl nabažit. (Ju Neva Sý Mý Egen! Uat Á Jů Důjink Hýa!). Momenty, kdy vzdychá, rodiče jsou doma a máte to puštěné "pro lepší zážitek" na plné pecky nikomu nepřeji.
b) blbka - její nelogické, až infantilní rozhodnutí mě prostě občas štvaly. Konečně je ve vrtulníku na cestě domů, ale nééé, ona se prostě musí vrátit a zachránit své přátelé. Chápu, že za to nemůže, protože je tak naprogramovaná, ale je to prostě mínus.
c) ubrečená - když každou scénu brečí, přestane to bavit. Hráč dostane pocit, že ji něco dluží, proto lidé jako já, co si nemohou dovolit luxus jako je ona (nýbrž tu hru, kterou jsem musel ukrást z kamenného obchodu, abych se slzami v očích nemusel sledovat Youtube návody) mají nutkání ji prostě vytáhnout z té televize za její culík nebo boky a prostě tu hru odhodit a zachránit Laru. Proto jsem taky tuhle hru přešel s radostí, aby už od těch prasáků, kteří ji chtějí beztak jenom do postele měla pokoj.
d) riskuje, odvážná a ničeho se nebojí - prostě máte občas pocit o její život.

Jó, bavilo mě to.
Občas byl nedostatek munice, nebo ti chlápci, kteří si s ní chtěli užít a vy jste je museli střílet byli až otravní, protože jsem neměl munici v okolí žádná a třeba jsem všechny zabil až na stokráté a to je teprve rekord a nikde se o tom nepíše.
Jo, a víte, co mi vážně vadí? Že neovládá nějaké bojové umění. Ocenil bych Judo nebo Krav Magu, ale nééé, my se musíme prostřílet. Přes občasný nedostatek munice mě to bavilo, ne že ne.
Líbily se mi hádanky, které byly jednoduché, přestože hádanky nemám rád, vyřešil jsem s jednou pomocí internetu.
Šplhání? To je nutno podotknout vskutku zábava teprve. Nejen ty KLASICKÉ efekty, jak na vás vše padá, ale také dramatická hudba, která je úžasná anebo rozhodování se ve zlomku sekund, protože každé zaváhání znamená smrt. Je to možná jen moje chyba, že jsem si toho nevšiml, nebo to vážně ve hře není, ale chtělo by to více cest jak se dostat k jednomu místu, vše takto působí až moc lineárně, což hře sluší, ale není to potřeba.
A KONEČNĚ MOJE OBLÍBENÁ PASÁŽ HRY - STEALTH
Přestože jsem zastáncem týmové akce, střílení a prostě válka se zbraněmi se vším všudy, zde to bylo jiné, atmosferické. Připadal jsem si jako u hry Assassins Creed, nebo Sprinter Cell, prostě vyřídit nepřítele, potichu, ale důrazně. Ze začátku jsem každého střílel, když jsem prostě zjistil, že lepší je ho střelit šípem do hlavy a toho druhého, který viděl svého bratra ve zbrani padnout, taky. Umělá inteligence je chabá, tedy mně se to občas zdálo.

Jeskyňky (žádný dvojsmysl v tom nehledejte, protože mám rád ty české zdrobněliny), hledání pokladů, sbírání krávovinek atd. atd., kdo hrál tak ví a kdo nehrál, tak se dozví.
Při těchto věcech zjistíte, jak je vás život drahocenný a jak se vám rozplývá mezi prsty, jako tekutá čokoláda... A jéje, zrovna jsem si udělal chuť na čokoládu.
Každopádně když děláte něco, co vás baví a to je hraní Lary Croft, tak to neberte jakože jste si nechali ujít život, spíše jako to, že jste dělali to, co vás naplnilo štěstím, radostí a zábavou a to je v životě důležité. Stejně to nemění nic na faktu, že to žere čas.

UŽ NEVÍM CO BYCH NAPSAL, TAKŽE KONČÍM, OMLOUVÁM SE VŠEM PERFEKCIONISTŮM, PUNTIČKÁŘŮM, JEBÁKŮM A HRÁČŮM, KTEŘÍ BY CHTĚLI VĚDĚT VÍCE, ALE MÁM POCIT, ŽE TU BYLO ZMÍNĚNO SNAD VŠE V JINÝCH KOMENTÁŘÍCH A VÁŽNĚ TAHLE HRA MÁ CO NABÍDNOUT, BOHUŽEL MNĚ TO NEUSPOKOJILO NATOLIK, ABYCH BYL USPOKOJEN ÚPLNĚ, ALE ZROVNA ROZJÍŽDÍM RISE OF THE TOMB RAIDER A VYPADÁ TO LUXUSNĚ, TAKŽE PAK NAPÍŠU KOMENTÁŘEK! :3 TĚŠING MUCQ :*

Ups! No, už to začíná být dlouhé, a protože jsem si vymrskal tři sta korun, abych měl alespoň na jídlo, protože běžně mě můžete načapat jak kradu v Kauflandu rohlíky nebo hry na svůj kradený Xbox, tak asi uvažuji, že půjdu vymrskat sám sebe do hospody.
Náhodou, za tři stovky se ožerete, že vám jsou pak úplně jedno nějaké mínuska na vašem komentáři, o kterém si za střízliva myslíte, jak bude bořit brány největších bestsellerů světa společně se Stephenem Kingem nebo Johnem Greenem.

Ejty fájf prcent fó Lara ent her Brytyš vojs!!!
Eighty five percent for Lara and her British voice!!!

85%

Pro: nechce se mi to vypisovat, tak si to najdi v mém komentáři, kde je to zmíměno.

Proti: ukecaná Lara, ubrečená Lara, dobrodružná Lara.

+18
  • PC 85
Sorry, Leo, Oscar zabaven. Lara dostala víc na prdel než ty. A to ani nemusela vstát z mrtvých. Stejně jako bondovky s Craigem se i nový Tomb Raider vymaňuje ze stereotypní nadsázky a lehkovážnosti, a přináší o něco realističtější a dospělejší náladu. Ale ne úplně, Lara se opět z prekérních situací dostává neuvěřitelnými kousky, plus hlavní dějová linie se opět nevyhne nadpřirozenosti. Ale ono to je asi dobře, to už prostě k tomu TR patří.

Totálně mě nadchly cut-scény, které se tomu filmu podobají více jako nikdy dřív. Ději tomu dodávalo na dramatičnosti, napětí a všeobecnému cool looku. Lara je krásná. Nebudu říkat sexy, je prostě krásná. Jelikož se jedná o prequel, kde Lara teprve se svým dobrodružstvím začíná, je samozřejmě jasné, že se do své budoucí vypracované postavy musí teprve dostat. Své klasické přírodní pětky vyměnila za standardní pěkná prsa brzké dvacátnice, ale vlasy má furt stejně hebké. A ta špína sekne. Co se týče samotného herního světa, tak je velice hezký. Velice jsem si užíval skryté hrobky a jejich jump hádanky, které stály před samotným pokladem. Jediné co mě na tom mrzí je snad to, že jich nebylo víc. Samotný herní příběh je klasicky Tomb Raiderovský. Byť se mi jeho propojení s japonskou starověkou kulturou velice líbilo, grády má pouze na začátku a na konci. Prostředek je takový... meh. Na druhou stranu si to Lara nahrazuje překonáváním překážek, skákáním, lezením, šplháním a mnohdy i krutým padáním. Ta holka má hroznou sílu vůle, já bych nepřežil ani prvních deset minut hry! Překvapil jsem sám sebe, když jsem při brutálních death scénkách obracel hlavu pryč od obrazovky. Asi holt opravdu jsem citlivá duše.
Na souboje jsem v předchozích dílech nadával furt, tady je to však jeden z největších plusů hry. Byly parádní. I když mnohdy nebyly kdo ví jak těžké (párkrát mi ale fakt příjemně zatopily), stejně jsem si každý pořádně užíval. Především AI nepřátel je skvělá. Ani tolik ne v pohybech, ale v jejich určitých reakcích. She´s reloading, get her! / Brother, no!/ Holy shit fuck, she´s here! A když je zapálim, ten řev je tak uspokojivý....ách. Bitky se tu opravdu vyvedly, obzvlášť v poslední části hry jsem doslova slintal blahem, využíval jsem veškerý svůj arzenál, opravdu takhle krásně jsem si nezastřílel už dlouho.

Co se záporů týče, tak mi přišla škoda, že hra pořádně nelákala hráče na sbírání collectibles. Bylo mi tak nějak jedno, že jsem v dané oblasti nenašel všechny věci na posbírání, vůbec se mi hlavně nechtělo prohledávat každý kout a šmejdit po něčem zajímavém. Jedinou výjimkou byly hrobky a občas deníky. Příběh taky přestane mít grády někdy po začátku hry, rozjede se až na samotném konci. A taky mě mrzelo, že tu příliš těch prolejzačských a hádankových částí moc nebylo. Souboje jsem tu miloval, ale přesto bych některé vyměnil za pár akrobatických puzzlů. Škoda.

Jinak byl Tomb Raider parádní. Krásně se to hrálo, užíval jsem si to a Lara je pořád neskonale statečná a drsná. Být jedním z ze solari, mazal bych jí s křikem pryč z cesty. A hlavně dává světu jasnou zprávu - Série Tomb Raider žije. A jen tak neumře, to jako fakt!
(Tak, a tím končím s TB. Můj notebook snese hry maximálně do roku 2013, a pár výjimek z r. 2014, dál ale fakt ne. Takže na aktuální pokračování si nějakou dobu počkám. Chjo... )

Pro: Filmovost, hrobky, souboje!, prostředí, šplhání and stuff

Proti: Nudný collectibles, umrtvení příběhu, málo šplhání and stuff

+28
  • PC 80
Ačkoliv už taky nejsem nejmladší, s Larou jsem se dřív nepotkal. Až do teď. Kozy jí sice zmenšily, ale jelikož jsem spíš dolňák, byl jsem (u)spokojen. A pokud bude zase nějaká slepice někde kdákat, jak jsou dnešní hry sexistický a genderově nevyvážený, zacpěte jí chřtán tímhle. Tady se s něžným pohlavím opravdu nemazlí. Lara dostává na prdel takřka nonstop, což leckdy působí až nechtěně vtipně a přehnaně - pořád odněkud padáte, kdosi vás honí a dojde i na kapku nadpřirozena. Jelikož ale máte podobné surival skillz jak Leo v Revenantovi, otevřené zlomeniny rozchodíte a z dřevěných krabic dokážete vyrobit zbraň. To všechno je hrozně cool.

Hra i vypadá skvěle a skvěle se hýbe. Problém je ale v tom, že zhruba v polovině Laře začíná docházet dech. Zatímco první půlka je doslova nabitá akcí a novinkama - včetně odemykání nových věciček, které si chcete hned ošahat a vyzkoušet, druhá půlka gameplaye jede zhruba tak na půl plynu a zrychlí až na samém konci. A to je děsná škoda. Příběh rozhodně není špatný, ale zhruba polovina děje stojí na tom, že někdo z týmu je idiot a vy jej pak hledáte. Vůbec mi bylo záhodou, proč všechny charaktery mají tolik v oblibě se rozdělovat a pak se navzájem hledat, ale to by určitě bylo na delší studii.

I přes těch pár šrámů je tenhle reboot Tomb Raidera parádní záležitostí. Herní doba je tak akorát a už dlouho jsem neviděl hru s ženskou hrdinkou, která by měla tak velký koule jako právě Lara. Už za tohle palec nahoru.

Pro: grafika, první polovina, zasazení děje, zadek Lary

Proti: nevyužité postavy, druhá polovina

+21
  • PC 65
Obvykle začínám s komentáři od počátku herní série. Pravdou ale je, že několik prvních dílů TR jsem nikdy nehrál, jelikož mi v tomhle směru až moc vadí zastaralá grafika. Není to o tom, že bych potřeboval sledovat krásně vymodelovanou Laru a její výbavu (myslím arzenál... tedy zbrojní, samozřejmě :). Ale u TPS prostě vyžaduji dobrou grafickou úroveň více než u FPS.

Mé seznámení s TR tedy začalo až u Legend a poté jsem nevynechal ani jeden díl (krom těch izometrických). Tohle je ale komentář k rebootu série. K rebootu, který většina hráčů, dokonce snad drtivá většina hráčů považuje za velice zdařilý. Pořád nad tím kroutím hlavou a říkám si jediné – jak může někdo TR označit za zdařilý reboot, když to s původní sérií nemá společného víc, než jméno hlavní hrdinky? Prakticky všeho, čeho jsem si na sérii TR cenil je tady sraženo do bahna a výsledek si nezaslouží označení Tomb Raider ani omylem. Ale proč chodit kolem horké kaše?

Prostředí a příběh
Díky TR jsem snad pokaždé mohl procestovat hezkých pár lokací po celém světě. Zkrátka dobrodružný příběh s řádkou rozličných prostředí. Zrovna tak mytologický nádech, který se obvykle točil kolem jednoho tématu, nicméně jeho střípky byly roztroušeny na mnoha místech.
„TR“ je jiný a je zasazený výhradně do jedné oblasti. Nutno uznat, že prostředí zdánlivě opuštěného (ve skutečnosti neskutečně živého) ostrova je skvělé. Tím spíše, když se děj točí okolo Japonské mytologie (jedné z mých oblíbených :) ) a navíc ještě kolem královny Himiko (zajímavá to postava). Stále jsem doufal, že Himiko nebude vykreslena jako totální zrůda, že tvůrci budou schopni udělat z hlavní záporačky charakter. Dokonce jsem snad i myslel, že se Laře podaří s Himiko nějak dohodnout, leč cesta vedla přes mrtvoly. Ale i tak jsem si příchuť Japonské mytologie užil.
Zato příběh jako takový dost drhnul. Na poměry TR série je to sice celkem solidní, ale přeci jen se podobný motiv (bouře, ztroskotání, hledání party, smrt, obětování, záchrana...) vyskytuje v každém druhém podobně laděném filmu. Zvraty žádné, vlastně si nevzpomínám na jedinou věc, která by mne překvapila. Přitom potenciál byl - Himiko nemusela být ultimátně zlá a hned by to mělo šťávu. Přestavte si King Konga jako obyčejnou bestii – o jak moc by ten příběh přišel.

Lara vs „Lara“
Lara, to už je veteránka na poli her. Pro mě snad vůbec nejzvučnější herní charakter. Možná o to víc mi vadilo, co se z Lary stalo. I fiktivní postavy si zkrátka nějak zaškatulkujete. Gandalf je rozumný mistr čaroděj a ne pouťový komediant a tak dále. O to víc pak bolí, když se z Gandalfa ten komediant stane...
Ono, původní Lara se dá popsat jako akrobatka, obstojná střelkyně, chytrá, odvážná, silná i zkušená prsatice... Je to postava, která samozřejmě dokáže věci za hranicemi lidských možností, ale je to postava, která je vykreslena tak, že jí ty nadlidské schopnosti věřím. Dobře, dokáže odtlačit půltunový balvan, ale je to prostě Lara – charakter, který to zvládne.
Nová Lara je úplně jiná. Hra se snaží být realističtější. Ovšem není ani trochu. Stačí deset vteřin hry, kdy mladá křehulka spadne na dno propasti, aniž by se jí kostra rozsypala jako domeček z karet a už víte, že tohle nevidělo realitu ani z rychlíku. Jsme tam, kde jsme byli. Nová Lara navíc stále dokáže věci jako stará Lara, ne-li ještě větší. Jenomže téhle Laře už to nevěřím a to je zásadní kámen úrazu. Ta postava je vykreslená jako chudinka, co se složí, když musí zabít násilníka a vzápětí zmasakruje stovky chlapů bez mrknutí oka. Každá věc, kterou poprvé dělá je strašně těžká, ale pak už je to rutina. Neustále kňučí, naříká a když pak konečně zatne svých 32 zubů (doufám, že už jí vyrostly všechny) a stane ze z mladé holky Rambo, je to ještě horší. Krev, špína, smrad... Naprosto bombastické prostředí. Ale pro Laru! Ne pro její teen verzi! Fakticky rád bych své oblíbené hrdince fandil, zatímco si vytahuje kůl z těla, zatímco se potápí v krvi nebo zatímco doráží vousaté obry, jenže po celou dobu, celých 25 hodin hry mám na monitoru mladou, tupě vyhlížející holku, které absolutně nedokážu zbaštit ani jedno z toho! Chápu, že to tak většina z vás nevidí, ale pro mě je to průšvih, vážení.

Hádanky
TR se vždycky vyznačoval mechanismy, které jste musely rozlousknout. Snadné až středně těžké logické hádanky založené někdy i na rychlosti a přesnosti. Velký sál, plno pohybujících se udělátek, žebříků, hrazd, zátěží... a teď je na vás to rozpohybovat a co já vím – otevřít si drahou sošku. V „TR“ nic takového není. Hádanky se dají spočítat na prstech jedné ruky válečného veterána a jejich obtížnost je taková, že je prakticky vyřešíte za pochodu. Radost z toho, že vyloupíte nějaký dobře chráněný a dávno ukrytý poklad se jednoduše nekoná.

Nepřátelé
Série TR představuje různé druhy nepřátel od zvířeny, přes lidi až po mytologická monstra. I „TR“ má zástupce všech tří skupin, ovšem 95% z toho tvoří lidi. A co hůř, na tom opuštěném ostrově bydlí snad tisícovka namakaných žoldáků! Neříkám, že souboje jsou vyloženě špatné, ale proč jich je tolik?! Jo, jsem hráč akčních her, ale to neznamená, že chci pasáže jak z CoD v každé hře. V TR snad vždycky vedla střídmost. Občas jste narazili na úsek, kde bylo 15 zloduchů a museli jste se postupně prostřílet, ale stejně tak jste potom hráli hodinu a nenarazili na jedinou větší bojovou situaci. Střídmost měla opodstatnění, činila TR sice akční sérií, ale ne sérií založenou na střílení.
Nijak zvlášť nemůžu pochválit ani zbraňový arzenál. Pistole, samopal... Klasika. Mohlo by se zdát, že luk bude vyžadovat trochu lepší zacházení – míření, odhad vzdálenosti nepřítele... ne, ani omylem. Jediné, co se mi líbí, je postupné vylepšování zbraní i samotné Lary. To je vcelku povedená inovace.

Sběratelské aktivity
Králem v natahování herní doby díky sběratelským předmětům je Assassin’s Creed (minimálně od AC IV). „TR“ se tomu zdárně přibližuje. Ale má to smysl? Jednou pálit prapory, jindy sbírat houbičky, poté zase sestřelovat talismany... Sebeúčelné nesmysly, které sice vyžadují podrobnou exploraci prostředí, ovšem činí tu exploraci silně nezáživnou. Něco jiného bývaly různě ukryté sošky a věcičky v minulých TR. Secrety, dalo by se říci. I tady něco takového je, jen to nejsou secrety, ale zastávky u cesty. Alespoň, že artefakty jsou hezké, něco se o nich dozvíte a do TR myšlenkově patří. To houbičky ne.

Nový TR pro mě bylo zkrátka obrovské zklamání, zničení funkčního konceptu, myšlenky i poctivé hratelnosti a likvidace jedné z mých oblíbených herních hrdinek. Riskovat další díl už radši nebudu, to se spíš přiměju projet komplet celou sérii.

Myslím, že není o čem dál hovořit. Klasická TR série byla díky absenci krve, uhlazenému slovníku a omezenému násilí určena i mladistvým. Nová TR série se chlubí +18 a přesto mám pocit, že je mladistvým určená mnohem víc.

Pro: Prostředí, Japonská mytologie, vylepšování zbraní, krev a špína

Proti: LARA!, žádné hádanky, sběratelské předměty, moc nepřátel, moc akčních pasáží, slabší děj s nevyužitým potenciálem

+7 +10 −3
  • PC --
Jak by asi vypadal seriál The Lost kdyby ho točil Michael Bay?
Ano, asi nějak takhle.
Crystal Dynamics si ukousli velké sousto v podobě zrestartování jedné z nejslavnějších a komerčně nejúspěšnějších sérií a ukousli si sousto veliké, jen co je pravda. Ale poprali se s tím se ctí a naservírovali nám vynikající herní zážitek, který rozdělil vyznavače série na dva tábory.
Jedni nemohli novému přírůstku do rodiny přijít na jméno, druzí z něho ejakulovali blahem.
Uznávám, patřím do té druhé poloviny. A to jsem prosím hrál i pár dílů původních her, takže k Laře a jejím dobrodružstvím trochu nějaký vztah mám.
Pánové z Dynamics se s modlou minimálně jedné generace hráčů, úžasnou Larou croft která to dotáhla i do Playboye, vůbec nepářou.
Zapomeňte na všechna předešlá dobrodružství, tady dostáváte do rukou mladinkou Larinku, která právě dostudovala a jede na svou první velkou výpravu, hledat říši Yamatai které vládla údajně nesmrtelná císařovna a podle některých i bohyně, Himiko.
Výprava se samozřejmě hned v úvodu totálně podělá, loď na které celá výprava připlouvá ztroskotá a od té chvíle tvůrci s legendou zachází jak s hadrem a hned od začátku jí dávají, doslova, strašně přes hubu.
Přirovnání k Michaelu Bayovi hned v úvodu bylo zcela na místě. Příběh i postup hrou je totální akční béčko v AAA stylu. Ano, Lara dle prvotních marketingových keců teprve musí v tu slavnou objevitelku a dobyvatelku dospět a doracovat se k tomu, ale zrovna tento prvek ve hře trochu drhne. V jednu chvíli lady Croft oplakává nebohého jelena kterého musela zabít aby získala maso a mohla přežít a o kapitolu až dvě zcela bez výčitek kosí hordy nepřátel, kteří ji jdou po krku. K tomu si připočítejte nejeden kaskadérský akční výkon hodný geroje typu John Mc Laine a jste doma. Ano, Tomb raider je víc akční než adventurní. zejména v druhé polovině, kdy se Laře do palby dostává opravdu DOST nepřátel. O své samozřejmě nepřijdete, nějaké ty puzzly tu jsou, ale jejich dořešení k dohrání hry není nezbytné.
Autoři dokonce přidali do hry nějaké ty skilly, ale to je opravdu jen takový doplněk. Sice vám občas odemknou některé fajn věcičky, ale k dohrání hry nezbytné fakt nejsou.
Nebudu se tu zbytečně rozepisovat.
Tomb Raider je přesně to, co si představím pod pojmem ,,akční adventura". Ale, a fakt si za tím stojím, ve stylu Michala Baye. Jestli Vám nevadí totálně béčkový příběh a absolutně božární akční scény které jsou samozřejmě dost přepálené, jděte do toho.
Tenhle tomb raider za zahrání rozhodně stojí. A ne jen za jedno.

Pro: Vynikající atmosféra, vynikající akční momenty, totální pošlapání fenoménu Tomb Raider, MICHAEL BAY STYLE!!!

Proti: Totální pošlapání fenoménu Tomb raider, ve druhé polovině až moc střílečka, MICHAEL BAY STYLE!!!

+14
  • PC 100
První myšlenka, která mě napadla, když jsem se o téhle hře dozvěděla jsem považovala za velmi hloupý vtip. Sakra, jaký remake? Jak mladá Lara? Jak nezkušená, jako WTF?! Tohle všechno se mi honilo hlavou ještě dřív než jsem to stihla otestovat.
Nicméně přece jenom jsem dala tomu dala šanci a sakra dobře jsem udělala.

I když se nacházíte na úplném začátku, kdy Croft není úplně archeologický profík, má to svoje kouzlo.
V první řadě musím pochválit krásné prostředí, které je je hned na začátku po vylodění a první boj o přežití nádherně představené se západem Slunce. Také mě velmi bavilo učení s lukem a následný lov, abychom mohli přežít.
Avšak hned na začátku a potom už během hry jsem pocítila každý napnutý nerv a stoupající vztek při každém nesmyslném úmrtí a doslova zařvání, jsem myslela, že to rozmlátím na kusy a celou Laru i s posádkou vyhodím oknem.
Nicméně, čím déle jsem hrála, tím víc jsem to prožívala, jako bych já sama stála na místě Lary. Bylo to úchvatné!
Cítila jsem jak mnou emoce mávají, jak vztek narůstá při každém slovu nepřítele, jak slzy mi tečou po tváři při každé smrti člena posádky...to vše a mnohem víc.

A proto mohu říct, že remake nemusí být pokaždé naprostá katastrofa, když tomu dáme šanci!

Pro: Emoce Lary, možnost prozkoumat každou skulinu, prostředí, příběh, dabing

Proti: Blokády prostředí, neznalost ostatních postav

+17 +18 −1
  • PC 85
Tomb Raider mě opravdu bavil, bylo to vážně velmi akční dobrodružství. Nevnímám jej jako restart série, jelikož jsem předchozími díly netknutý, resp. vím, že existují, viděl jsem možná i první film, ale fanoušek jsem nikdy nebyl - a asi jím i přes nadšení z prvního dílu stále nebudu, ale pokud bude pokračování minimálně stejně akční a sexy dabing Lary zůstane beze změny (což už víme, že zůstane), nekoupím si další díl jenom náhodně v akci na Steamu.

Gamplay je vyvážený a každý aspekt hry drží vysokou laťku, byť samozřejmě můžeme jednotlivě kritizovat. "Parkour" animace jsou plynulé, občas animace jakoby doklouže vzduchem na místo přistání. Jednou se mi podařilo Laru bugnout a propadnout se skrz textury, jinak jsem si ale vždy plynule frčel přes střechy. Pocit ze střelby je příjemný, pocit z headshotů taky, i když spousta nepřátel nechává čouhat šišku mimo překážku. Jako ostatní, taky jsem zpočátku očekával trochu víc survival hraní, ale díky akci jsem si na to později vzpomněl asi jen jednou. Sbírání součástek a fůra vylepšení (která stejně budete mít všechna, téměř) to moc nezachraňují. Nejvíce mně chytly epické šplhací pasáže, a že jich nebylo zrovna pár. V kombinaci s náhlými úprky či prudkými změnami plánu byly některé scény doslova kulervoucí. A ani mi nevadilo, že je Lara nejspíš z kovu. Tempo hry mi naprosto sedlo, dokonce jsem posbíral a postřílel všechny challenge, a dohrál hru na 100%, na což se snad nikdy nezmůžu.

Příběh je takové lepší béčko, působil na mě sympaticky, ale nestrhl mě. Zvraty jsou předvídatelné a poplatné žánru action-adventure. Po dokončení dějové linky sice můžete dokončit zbylé výzvy, přičemž vám to občas trochu znepříjemní respawnutí nepřátelé, ale celý ostrov ztratí i tu špetku života, kterou měl v průběhu hlavního děje. Multiplayer to nezahránil, jelikož mi hra crashne, navíc to dle recenzní nestálo za moc ani při releasu.

A DÍKY za dobře zpracovaný pohyb myší, jelikož titul vyšel i na konzole, bál jsem se, že se budu zase vztekat. Ale myš fungovala perfektně, a dokonce jsem chvíli zkoušel hrát i s gamepadem... No i s jednou rukou v nose jsem hrál líp na K+M x)

Pro: Dabing, optimalizace, tempo

Proti: Vylepšení a skilly (budete mít vše), charaktery (nejsou moc propracované), málo hrobek, málo hádanek

+18
  • PC 80
VELMI povedený restart. V době, kdy už šla Lara Croft se svými trapnými, narychlo splácanými příběhy (Aniversary, Legend) až na pomezí parodie, jsme už nedoufali, že se kdy někomu podaří tuto postavu znovu vzkřísit. A přesto se to povedlo!

Nový Tomb Raider sice nemá, kromě postavy Lary, s těmi starými téměř nic společného, přesto jsem za něj ráda. Lara Croft se totiž přizpůsobila moderní době. Má psychologické rysy, pocity, bývá zraněná, kulhá, a přes všechno se nevzdává. To, co je ale na novém TR nejlepší, je první skutečně dobrý příběh od dob Angel of Darkness! Japonský ostrov se sektou, uctívající krvelačné monstrum jako bohyni, je po stránce příběhu k nezaplacení. Lara už nemá čas toulat se po památkách a vykrádat hroby, protože se snaží především přežít, a pokud možno zachránit ještě i pár svých přátel, s nimiž se na ostrov vydala.

Nedivím se, že je tato hra vhodná až od osmnácti let, protože některé výjevy (Lara přivázaná ke stropu v místnosti plné částí lidských těl, brodění se řekami krve atd.) jsou hodně brutální na to, že se nejedná o hororovou hru. A klidně bych těch hororových částí uvítala více, protože byly nejpamátnější. Na druhou stranu největší slabinou hry, je přílišná akčnost ve smyslu soubojů. Střílející idioti číhají téměř za každým rohem a většinou v přesile, a ani se souboji na nejjednodušší level jsem to teda moc nedávala. Chápu, že nějaká akce a souboje musí být, ale tady už to prostě bylo příliš! Víc, než jakékoli řešení hádanek a šplhání, si ze hry pamatuju většinou urputné krytí se za vlnitými plechy a opětování palby.

K tomu, aby byl Tomb Raider perfektní, to chtělo právě v tohle směru ubrat. A přidat víc z mytologie ostrova, příběhů jednotlivých postav, řešení hádanek a samostatného prozkoumávání prostředí. Ve stávající podobě je ale hra i tak výborná...

Pro: Příběh, naturalismus, hororovost, napětí

Proti: téměř nekončící, hodně obtížné souboje

+19 +23 −4
  • PC 90
No konečně!!
Je velice zajímavé, vidět budoucí úspěšnou archeoložku, která si nedokáže ani zavázat tkanička a smůla se jí lepí na paty. Tento reboot se opravdu povedl, a jsem za něj velice rád. Poslední vydání hry s Larou Croft bylo kolem 30-ti let, a už mohla pomalu zakládat rodinu. Teda bylo spíš načase. Zde vidíme mladičkou Laru, která se teprve všemu učí.

Jsem rád, že po takových zážitcích se z ní stala velice nadaná, inteligentní a samostatná ženská. (není to feminismus).

Co se týče hraní, tak nemám vůbec žádné výtky. Herecké výkony se povedly, a žádný hlas mě netahal za uši.

Co se týče grafické stránky, tak mi to připomíná takového Assassina na "pustém" ostrově, který má velice chabé zkušenosti. Ale jinak super hra. Jedna z mých oblíbených.

90%

Pro: Nezkušená, mladá Lara. Pustý ostrov a úchylní obyvatelé.

Proti: Nevím o žádných Vy jo?

+13 +15 −2
  • PC 65
Špinavá, špinavá, špinavá, špinavá krásná holka; šípem do bříška dostala, teď na mě hnusně kouká. Špinavý, špinavý, špinavý, vona má špinavý záda; kozy už nemá skákavý, kobky má tolik ráda...

Akorát že v Tomb Raider 2013 žádný pořádný kobky nejsou, no. Někdy je to jen smradlavá rezavá cimra s bednou, kterou chrání 15 parusky gavaricích kamikaze se šavličkama. Now tomb my ass.

Lara se vrátila jako nádherná a částečně uvěřitelná mladá dívka, bohužel úřadující v příběhu, který je tak nezajímavý, že ho snad vybagrovali ze dna žumpy. Ve hře existuje tisíc a jeden důvod, proč ji do té žumpy taky vrátit, jenže si mě pořád přitahovala zpátky k monitoru, asi jako když starý ošklivák Jean-Paul Sartre přitahoval mladé hezké ženy. Pravděpodobně je tedy zábavná.

Lara je vůbec zajímavá teenka, taková vymykající se cérečka, Klára Samková-like, která namísto víkendovýho oblízání Comtessy, Camichie, Camaieu nebo Claire's bluncká kobkama, slaňuje skály a opéká si na ohni myši. Přičemž si postupně vydobývá respekt okolních starých pák v partě, jak se dovídáme v cutscénách. To je docela špatná zpráva pro všechny geeky, protože mladé ženy jako Lara Croft s divokými koníčky skoro neexistují (a i kdyby jo, neuvidí na ně přes své 30-palcové monitůrky).

Největší přednostní hry je právě Lara, konkrétně její hlava. Ostatní postavy takové štěstí neměly. (Dokonce jsem pojal podezření, že čím jsou ostatní postavy na Larušku oprsklejší, tím víc se na nich šetřilo polygony.) TressFX žeru zrovna tak jako on žere výkon mý grafárny, marná sláva, slovy Reda ze Shawshanku, "fakt miluju, jak to udělá s těma vlasama". Skoro bych řekl, že jsem si mastně prodloužil gameplay už tím, jak jsem šmíroval, kdy se Lara zaksichtí, kde si poškrabká rány apod. (Šíp zapíchlý do vaječníků - nema problema, konečně buchta podle mýho gusta!) Jednou jsme do práce nafasovali holku, která se taky hodně ksichtila, a kterou jsem si prohlížel úplně stejnym způsobem jako Laru. Kupodivu mě vyhodili až za rok.

Celá grafika je hodně v pohodě, ale přišlo mi, že spíš kvalitním level designem a příjemnýma konturama, než nějakým brutálním detailem objektů. Po Crysis 3 (pěkná pakárna) druhá nejnáročnější z rozběhaných. Občas mi to připomínalo Far Cry 1, nebo spíš takový jeho krotký odvar, ale je hustý, že jsem si na - podle mě nejlepší střílečku dekády - vzpomněl právě při prznění a čoření kobek.

Gameplay: doprdele, rozmohl se nám tady takový nešvar, říká se mu QTE. Ježišo! Nevím, kde to autoři zopičili - určitě někde na konzoli (hloupý, kavárensko-pseudointelektuální smích), trpí tím zejména souboje s velkými šéfíky, které s tímhle vyznívají slušně drbnutě, a nejsou realistické ani zábavné ani cool. Vynálezce QTE si zaslouží znesvětit rodinu a rozehnat dobytek! Velmi rušivě a špatně působí taky lootování a kvaziRPG systém, obojí se dost bilo s mýma obsesivně-kompulzníma manýrama v pokročilém stadiu, které mě nutí prohledat, pozapalovat a rozflákat kdejakou díru. Hra nejenže brutálně vodí za ručičku jak čtyřleté děcko cestou do školky, ale je tak nesmírně drzá, že si např. sama umí přehodit guny. O to víc jsem byl pak sám sobě slušně za cypa, když jsem zakys na nějakým šprajcu.

Levely se mění v úchylné divoké opičí dráhy, pokud Lara někde odkoukala nějakou novou frajeřinu s provazem a lukem, popř. festival fanoušků pyrotechniky, pokud vás hra učí bafnout hořlaviny apod. Nepřátelé se často respawnují v hustých přerušovaných náletech, asi jako střevní patálie, nebo několikafázový prudký zvracení po zvláště bouřlivé kalbě. Přičemž posledního zmasakrovaného kkta bohužel poznáte podle změny hudby. To spolu s měkáčským savesystémem dost eliminuje faktor připosranosti a strachu.

Apropo, doufám, že tato hra opravdu nechtěla být realistická. Protože jediný survival se projevuje v ouchylné grafické šikaně Lařina žabkovskýho tělíčka a tím, že se v jedný cutscéně rozhodně na ohni něco upéct (třeba myši). Hra má samozřejmě všelijaké technické blechy (i když asi ne tolik, jako náš čokl, který na to žvýká nějaký speciální žvejkačky), jednou se mi Lara např. jakoby propadla z levelu ven (luntovní je na to dost), tu se zas šprajcla v jakési lootovací animaci, asi záda, ale v jejím věku?

Přes masařky zde vyřčené musím toto jakoby poloretardované dítě (totobolí, totobolí!) ke hraní SPÍŠE DOPORUČIT, možná z určitého nedostatku opravdu krutonářezových titulů, jakožto nenáročný, osvěžující koktejl a relax, na který bohužel zapomenete. Hru jasně drží nad vodou skvostné vizuální cítění autorů, určité charisma ostrova z toho plynoucí, a postavička Lary, která ze hry vyčuhuje jako maják na nebi, která je o mnoho koňských délek lepší než ta přebujelá stárá nána, a se kterou se okamžitě v pohodě sžijete. To jsou také hlavní důvody, proč jsem se vůbec chtěl dočkat konce hry, ačkoli si x-krát zasloužila zabouchnout dveře z druhé strany a zahodit kliku.

Chci se s Larou koukat do budoucnosti, takže shrňme realistickou hrdinku v nerealistické hře, s příběhem jak vycuclým z teen vampire bullshit stories jako nezbytné porodní bolesti rebootu, který prozatím pořádně neví, čí je, a očekávejme zázračné věcí příští! Už jen z onoho startovního traileru "Lara u cvokaře" v noci odkopávám peřinu zvědavostí, co z toho vyleze! "Pověz mi o své matce. Pověz mi o svém vztahu k titanovému luku s ohnivými šípy a příměsí napalmu..."

Pro: Lara Croft se proměnila v osobu, která reálně patří do tohoto světa. Třeba v holčinu, kterou jsme vídávali sedět v předních lavicích (a dělali si na ni čáku).

+21 +22 −1
  • PC 85
Při koupi nové herní mašiny jsem dostala na výběr několika her zdarma jako odměnu za věrnost AMD. 2x jsem neváhala když jsem v ní viděla i poslední Tomb Raider, z celé série jsem hrála spíše ty poslední. Neboť první díly vyšly v době, kdy obtížnost skákaček a puzzlu byly na mě přílíš náročné.

Po spuštění tohoto dílu jsem si ani ze začátku nebyla jistá jestli se vývojáři rozhodli držet původních žánru. V jedné chvíli jsem měla pocit, že se z toho vyvine spíš nějaká survival hororová adventura. Tenhle pocit ale zmizí ve chvíli kdy svým lukem pokosíte první skupiny nepřátel. Survival, který byl zvolen jako motto hry poté zůstane spíše jen jako příběhová atmosféra ... a vzhled samotné Lary.

Co o to, Lara jako panna v prohledávání hrobek a střílení záporáků není vůbec ta drsná dominatrix. Naopak vypadá jako by každou se každou chvíli měla zhroutit, máte pak chuť přestat hrát a místo toho ji zabalit do deky a přinést čaj.
V prvních částech hry je tento element značně vidět a mnoho hráčům vadil. Možná nemají zájem vidět "křehkou" ženu, která neustále křičí při pádech a vytahování šípů z těla, možná to mnohým přišlo až přílíš rušivé. Já to brala jako jakousi součást býti přeživším a taky možná proto, že se mi špinavé, sténající holky líbí.
Rozhodně Lara není vykreslena bezpohlavně, má osobnost do které je se možno vžít a oblíbit.

Skákačky, šplhačky a prolízačky byly v pořádku. Ovládání je intuitivní, svižné a mám slabost pro bouldering. Puzzlu naopak bylo velice pramálo a většina až hloupě jednoduchých, ovšem já si taky nikdy nepotrpěla na ty extra složité.

Co mě příjemně překvapilo byly zbraně, jsou čtyři, postupem hry je odemykáte a vylepšujete, přičemž si pomocí nich vždycky udržujete náskok před nepřáteli. Zděšení nepřátel a jejich zoufalé výkřiky když zjistí, že držíte v ruce samopal a oni proti vám mají pouhé luky je až slastná satisfakce. Nepřátele a Lara po sobě často při boji křičí a Lara dokonce parkrát řekla přesně to co jsem v tu chvíli křičela do monitoru.

Děj má v sobě klasický kousek paranormálních prvků. Není nijak složitý, rychle odsejpá, určitě neurazí. Patřičně ho dokresluje detailní prostředí tropického ostrova a jeho rozličných lokací. Užívala jsem si procházky po horských vesničkách, plážích i jeskyní a to všechno v 2x Combo s úžasnou grafikou na nejvyšší nastavení. Pokud dobře chápu tak je hra optimalizovaná na platformu AMD.

Takže lokace kromě toho, že vypadají dobře jsou povětšinou dobře zamaskované několika proudové koridorovky. Aspoň se to tak na první pohled zdá, na druhý a třetí si vaše oko všimne spousty ukrytých chodbiček, odboček do skrýší a dalších míst, které vám pomůžou nahonit anchievementy a materialy na výše zmíněné zbraně. Tímto prvkem se uměle natahuje herní doba, ale z důvodu vylepšování těch výše zmíněných zbraní to není tak do oči bijíci a hlavně, není to povinné.

Btw: Má to i Multiplayer, není... hrozný, rozhodně to stojí za to zkusit.

Jo a jsou je tam dost QTE... smrdí, jako vždycky.

Pro: Sténání Lary, luk

Proti: Zbytečné QTE, občas otravný backtracing

+30
  • PC 60
Po delší době jsem opět zkusil nějakou tu AAA hru a opět jsem byl vcelku zaskočen, jaké hry dnes dosahují průměrného hodnocení kolem 90 %. Co je ale důležité zmínit, že mám zkušenost s předchozími díly Tomb Raidera (2-4). Neubráním se tedy srovnávání.

Hned prozradím, že s předchozími díly toho bohužel nemá mnoho společného, ze všeho nejvíc mi hra připomínala Resident Evil 4, který se také ubral jiným směrem než předchůdci v jeho případě jsem to však považoval za změnu k lepšímu. Asi hlavní problém s novým Tomb Raiderem mám v tom, že v předchozích dílech mě bavilo prozkoumávat lokace a řešit enviromentální hlavolamy. Naproti tomu u nového Tomb Raidera jsem měl pocit, jakoby se hra hrála sama, nová superschopnost Lary, která odhaluje interaktivní předměty sice zmírňuje frustraci, ale fakt, že odhaluje i „skryté“ poklady spolehlivě ničí jakoukoli radost z jejich objevování. Nehledě na to, že lokace jsou podstatně menší a na většinu narazíte, aniž byste se museli příliš snažit. Další problém jsem měl s jednoduchostí a to nejenom co se soubojů týče (hrál jsem na hard) tak i co se akčních sekvencí týče. Většinu nepřátel vyřídíte na dvě tři rány a munice je všude mraky (opět jsem musel zavzpomínat jakou jsem měl radost z každého nalezeného zásobníku do brokovnice v předchozích dílech), takže i upgradeovaní předmětů je zde celkem zbytečné, jelikož z nich žádný velký benefit beztak nemáte. Bossové jsou také zoufale nenápadití. Mdlému dojmu ze soubojů přispívá i nízká variace nepřátel, kde jste v předchozích dílech museli bojovat s nejrůznějšími divokými zvířaty a džungle tak působila skutečně živě, zde si musíte vystačit s vlky a žoldáky, toť vše. Stejně tak můžete zapomenout na záludné pasti, prakticky jediný způsob jak v novém dílu umřete je, že spadnete z vysoké výšky (ani utopit se nebudete moct, Lara se ještě nenaučila potápět :( ). Ani mozkové závity příliš namáhat nebudete muset. Jediné hlavolamy najdete v nepovinných hrobkách, které ale nejsou příliš rozlehlé a hádanky spíše než na logiku sázejí na správné časování (ano není zde ani žádný pořádný inventář).

Nemám nic proti hrám, které hratelnost dávají na druhou kolej ve prospěch „filmovosti“, ale pokud má hra tak banální příběh plný klišé a nezajímavých postav, je to problém a jsou zde mnohem lepší alternativy ve formě např. her od Tell Tale. Pokud to měla být akční adventura, pak nesahá hrám jako Okami či Psychonauts ani po kolena.

Pro: Grafika

Proti: Linearita, jednoduchost, příběh

+31
  • PC 90
Akční hry mi nikdy nešly a tak mě ani nikdy nebavily. Až na pár výjimek jsem se jim vyhýbala jako čert kříži s tím, že bych stejně skončila hned někde na začátku, protože jsem taková lama. A pak přišel rok 2013 a s ním nový Tomb Raider a já si řekla - vypadá to dobře, je to i částečně adventura - proč to nezkusit?

Už hned na začátku, kdy na mě dýchla ponurá atmosféra hry, jsem věděla, že to bude stát za to. Záhy se přidaly další nádherné lokace, dechberoucí záběry krajiny a oceánu, skvěle mrazivý soundtrack... prostě audiovizuální skvost. Příběh se může zdát místy až přehnaný a sem tam se objeví i nějaké to klišé, nicméně jako celek funguje. Moc se mi líbila taky řada propracovaných postav, v čele se samotnou hlavní hrdinkou, která se během hry změní k nepoznání. Co velmi, VELMI oceňuji je, že Lara konečně není tak strašně sexualizovaná, tedy, že nemá poprsí, se kterým by si při prvním skoku vyrazila zuby, ani není neustále polonahá.

Jakožto akční začátečník jsem ze začátku měla problém s mířením a zabíjením nepřátel, ale díky rozvážně stoupající obtížnosti jsem se vše rychle naučila, což považuji za další velké plus této hry. Taky potěší velká škála zbraní a různých vychytávek (zapalovač, horolezecké potřeby...). Hra ale samozřejmě není jen o bezhlavém pobíhání a střílení. Nabízí taky dostatek logických hádanek, možnost sbírat předměty a vylepšovat si schopnosti a zbraně.

Nový Tomb Raider považuji za hru, která mě přivedla k akčnímu žánru, takže tam těch subjektivních 5/10% prostě přidám.

Pro: atmosféra, grafika, krajina, lokace, hudba, postavy, dabing, Lara

Proti: QTE

+37 +39 −2
  • PC 85
Přirovnal bych to k Assassin’s Creed 1 – trochu taková „testovací“ verze technologie. Plno opakujících se prvků, stále stejná herní struktura. Přitom stačí málo - přidat trochu rozmanitosti a hlavně trochu logiky (!!!), a možná ubrat trochu šílenosti a vyhrocenosti.

Ale jinak mě nová Lara Croft nadchnula. A to fakt hodně – hrál jsem ji víckrát. Těším se na dvojku, která, věřím a doufám, bude pokračovat v podobném duchu, avšak doladí nedostatky prvního dílu.

Pro: Luk a šípy, návykovost, filmovost, atmosféra, grafika.

Proti: Opakující se herní prvky, nelogičnosti v herním světě a nelogická AI.

+10
  • PC --
Vydarený reštart série!

Všetko začína úvodným introm, v ktorom sa dozvieme, že mladá a neskúsená Lara cestovala s expedíciou na lodi, ktorá však za pôsobenia prírodných živlov stroskotala a posádka lode sa ocitla na opustenom ostrove...teda zdanlivo opustenom. Začína sa boj o prežitie nielen Lary, ale aj ostatných členov posádky lode Endurance. A práve endurance(vytrvalosť) budete pri 12 až 15 hodinovom hernom zážitku potrebovať.

Filmovosťou a hratelnosťou najnovší Tomb Raider pripomína konzolové akčné pecky posledných rokov(séria Uncharted, GoW). Tomb Raider nie je čistokrvná akcia z pohľadu tretej osoby, objavujú sa tu totiž aj RPG prvky a určitá forma vylepšovania si postavy prostredníctvom získaných skúsenostných bodov a vylepšovanie vybavenia za nazbieraný šrot z interaktívnych predmetov alebo z mŕtvych nepriateľov. Skúsenosti získavate hlavne za zneškodňovanie nepriateľov, ale aj za nájdenie rôznych artefaktov, denníkov, GPS skriniek alebo splnením rôznych špeciálnych eventov. Počas hry získavate okrem zbraní, aj unikátne pomôcky, ktoré Vám uľahčia prežitie na ostrove...nechajte sa prekvapiť. :-)

Hra sa dobre ovláda, ale pohyby postáv sú v niektorých momentoch trošku trhané, všetko to však vyvažuje fyzika na vysokej úrovni. Mne sa hra skvele osvedčila s gamepadom, na ktorom je rozloženie tlačidiel ideálne.

Graficky je hra v niektorých momentoch dychvyrážajúca, naozaj som občas zastavil svoju postavu a s nemým úžasom sledoval okolie, ktoré prekypovalo životom alebo naopak bolo totálne zničené a vyvolávalo depresie. Pochválil by som skoro až filmové sekvencie, ktoré úžasne zapadajú do príbehu a dotvárajú atmosféru, vykresľujú osobnosti postáv a krásu prostredia, v ktorom sa celý Tomb Raider odohráva.
Lara v obtiahnutom tielku je jednoducho kočka, či už čistá ako po rannej sprche alebo celá od bahna a krvi! :-)

Hudba je dynamická a skvele dokresľuje vo významných alebo napínavých momentoch parádne gradujúcu atmosféru, ktorá sa v určitých momentoch dá doslova krájať a hráčovi vyráža dych, resp. hráč iba sedí a hrá so zatajeným dychom.

Premena z dievčaťa na ženu je dokonaná, teším sa na pokračovania! 90%

Pro: Grafika, Filmovosť, Atmosféra

Proti: Občas trhané pohyby postáv

+22 +23 −1
  • PC 85
úžasná hra. to jsou 2 slova které vystihují tuto hru a nebo ještě akce a sexy lara croft. krásný skoro bezchybný příběh prostě nemám k tomu moc co říct žádnou jinou lepší akční hru jsem nehrál. super grafika která mě až překvapila. 82% kterých je tady hodnoceno je úplně vystihující pro tuto hru protože má také své chybky není to na 100% ale určitě si to zahrajte protože když si nezahrajete o hodné příjdete. No a na grafice taky záleží jaké máte rozlišení (jak logické). Taky hudba je skvělá a taky ě v mnohém překvapila protože se dost hodí ke hře což u některých her moc nemusí být pravda...

Pro: grafika, hudba, příběh, lara croft,

Proti: je těžké najít zápory prostě mě hra nebavila tolik jako třeba legendární assassin proto 85%

+6 +10 −4
  • PC 80
Tak. Máme tu leden a už to bude skoro rok od vydání nového Tomb Raideru. A když říkám nové, myslím zánovní! Jedná se totiž o Lařiny úplné začátky. Vývoje hry se chopilo studio Crystal Dynamics. O vydání se potom postaral Square Enix. To, že je hra lehčí v porovnání s předchozími díly, ani nemusím zdůrazňovat, směřuje totiž směrem k mainstreamu. Ale to hře není vůbec na škodu, právě naopak.

Příběh hry Vás zavede na palubu lodi. Cílem její cesty je tajemstvím opředená sluneční královna Jamatai. Informace o ní by se mohli skrývat v dračím trojúhelníku (obdoba Bermudského), kam má loď namířeno. Než se nadějete, ztroskotáte přímo v jeho srdci na ostrově a visíte hlavou dolů v jedné z mnoha jeskyní. Zde začíná první seznamování s ovládáním. Pomocí quicktime eventu se rozhoupete, podpálíte lano, na kterém visíte o nedaleký oheň a spadnete. A to přímo na kus železné tyče. Tady jsem si říkal, že to je konec cesty, protože tohle se stát v realitě Vám, tak asi dvě minuty budete kašlat krev a následně v bolestech zemřete. Nicméně hrajeme hru, takže nehledejme realismus. Čeká Vás nalezení první zbraně (luk), zabití první srnky a nalezení prvního tábora.

Táborů je zde kupa a jsou víceméně provizorní. Nachází se většinou na začátku lokace, či v tajné jeskyni. Slouží především k tunění Vaši postavy, či zbraně. Ale hlavně k rychlému přesunu. To se hodí například ve chvíli, kdy se potřebujete vrátit například kvůli sběru relikvií či deníků. Hra jich je totiž plná. Ovšem já osobně jsem sesbíral všechno na jedno dohrání hry. Což mě na jednu stranu trošku zaráží a na druhou mrzí, protože odpadla znovu hratelnost.

Zbraňoví arzenál se skládá z pistole, samopalu, brokovnice a luku. Mezi ostatní výbavu se řadí vysílačka, cepín či například lano. Každá ze zbraní se dá vylepšovat. K tomu potřebujete součástky, které se válí po celém ostrově. Každá zbraň je po celkovém vylepšení opravdu fenomenální a silná, takže stojí za to součástky pilně hledat. Tunit můžete také svoje schopnosti. Například když zabijete protivníka, lze z něj při ohledání dostat více nábojů, či vystřelený šíp zpět. Nebo například různá komba, kdy uskočíte před protivníkem, hodíte mu prach do obličeje a následně ho usmrtíte cepínem přímo mezi oči. Jediné co mi trošku vadilo, bylo to, že hned od počátku Lara zachází se zbraněmi jako pravý profík a to je teprve v začátcích.

Ovládání hry, jde pěkně od ruky. Jak na klávese, tak gamepadu, jde tedy jen o to, na co jste více zvyklí, či čemu dáváte větší přednost. Kamera je naprosto skvělá a různé pohupování, přibližování či oddalování kamery při běhu je zpracováno naprosto skvěle a působí to filmovým dojmem Jediné, co trošku kazí dojem, jsou akční pasáže, protože působí maličko zmateně. Připomínalo mi to Dead Space 2 a 3. Kamera se při nich nechová tak jak by měla a tak to často končí smrtí. Při hraní využijete i speciální instinkt, který Vám zobrazí aktivní předměty ve Vašem okolí. Je podobný například plánování v posledním Hitmanovi. Mise lze procházet buď stealth nebo akčním způsobem, ale neplatí to pro všechny. Navíc jakmile se odhalíte například vzdáleným výstřelem do prázdna a někdo ho uslyší, tak hned půjde po Vás a je mu jedno, jestli Vás viděl, či ne. Když už jsme u toho, tak mi místy vadila přílišná akčnost hry. Tolik nepřátel jsem snad nesejmul ani v Call of Duty. Možná více šetřit na střelbě a přidat více hádanek, byl bych více spokojen. Hra také překypuje místy až příliš zmatenou kamerou, což je velmi na škodu, ale dá se s tím žít. I díky tomu, že checkpointy jsou na velmi dobré úrovni a opakování Vás tolik nevytočí.

Grafika hry je na velmi dobré úrovni a sama hlavní hrdinka je velmi pěkně ztvárněna. Optimalizace hry je velmi dobrá a dá se rozjet i na starších strojích, což jistě potěší. Některé scenérie ostrova jsou zpracovány tak dobře, že máte chuť se jen kochat a ani nehrát. Jelikož je ostrov opředen tajemstvím, děje se tam i spousta divných věcí a vývojáři si tak mohli vyhrát téměř s jakoukoliv situací. Není problém zde přejít ze sněhu do deště či písečné bouře.

Zvuková stránka hry je velmi dobrá. Hudba je velmi kvalitní a ke hře a Vašemu pátrání po ostrově či akčním pasážím se pěkně hodí. Zvuky samotné jsou též velmi dobré. S kompletním ozvučením tedy nemám nejmenší problém.

O této hře by se dalo velmi dlouze psát, ale pokusím se udělat nějaký verdikt. Hrál jsem na střední obtížnost a během jedné hry jsem byl schopen nalézt 100 procent všeho, co šlo, jednak díky možnosti rychlého cestování a za druhé proto, že hra prostě baví a nutí Vás tak zkoumat. Jenže to je pro mě také kámen úrazu. Hra se dá na jeden zátah kompletně proběhnout, což jí škodí. Protože co se týče single playeru, stačí Vám jeden pokus a pak hra už nic nenabízí. Maximálně těžší obtížnost. Na dohrání se vším všudy Vám stačí maximálně 15 hodin. A do druhého hraní Vás už nic více nutit nebude. Když bych hru měl srovnat ze sérií Uncharted ze které hodně čerpá, řekl bych, že dílo od Naughty Dog má navrch. Lara je dobrým mixem všech dobrých žánrů, ale něco jí stále chybí. Příběh není to, po čem člověk prahne, není nic moc. Hra sama o sobě moc krásně vypadá a ještě lépe se hraje. Ale pořád jsem měl při hraní pocit, že mi něco chybí. Nicméně je to výborně zpracovaný titul, který si zaslouží Vaši pozornost. Pokud rádi hledáte poklady, nebo jste fanoušci Lary, nemáte nad čím dlouho přemýšlet. Pokud jste si chtěli někdy zahrát něco podobného jako Uncharted na PC, nyní máte možnost a pokud hrajete hru poprvé (Tím myslím první zkušenost s Tomb Raider), může Vás příjemně překvapit. Nelíbit se snad může jen lidem, kteří nemají rádi koridory (tohle je jeden takový větší s tím, že to umí dobře maskovat), nebo těm, kdo neholdují quicktime eventům. Je to příjemná akční jízda, která dokáže velmi slušně zabavit. Určitě si zaslouží moje doporučení. Takže je jen na Vás, co s tím uděláte. Nicméně šanci si určitě nová, naleštěná Lara, rozhodně zaslouží.

Pro: - Krásná grafika - Dobrá optimalizace - Příjemná hratelnost - Lara

Proti: - Místy velmi nelogické a nereálné - Slabší příběh - Po důkladném proběhnutí chybí znovuhratelnost - Kamera a akční pasáže jsou chaotické

+6 +10 −4