Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Diskuze

Až na ten cyberprostor a těžkopádné ovládání je to pořád špička.
Zajímalo by mě, jak jsem to mohl před lety speedrunovat, když teď jsem se tak zamotal, že netuším kam jít :D
Tak jsem si potom všem hypeu u SS2 stáhnul tu portable verzi jedničky (dvojku už mám staženou a omodovanou taky). V rozlišení 800*600 to běží bez problému. Teď jsem nějakou půl hodinu hrál, a není to vůbec špatný, jak jsem si zvyknul na ovládání (ale díky bohu za mouse look). Akorát ta hudba mi trochu leze na nervy :-)
taky poklona. Já jsem System Shocka viděl, jak ho hraje brácha, ale sám jsem se k němu dostal až nějak 2009-2011 a nehorázně mě bavil (mnohem víc než dvojka). Prostě pro mě důkaz, že staré hry nebyly lepší z nostalgie, ale protože byly. :-)
mazar1234> Well done! Congrat za dohráni SShocka na 3-3-3-3, to muselo být peklo. Četl jsem taky tvůj článek na oldgames.sk a musím přiznat, že nápad nechdodit hned do levelu reaktoru, ale jít se "napakovat" do levelů 4 a 5, mne prostě nějak nenapadl. Příliš jsem se držel předchozích zkušeností s hrou.

PS. kdysi jsem hrál a dohrál SShocka s obtížností plot = 3, čili s timelimitem, ale nikdy jsem si nedal combat = 3. Odrazovala mne tuhost nepřátel (zejména hopperů a invisible mutantů, což ve článku taky zmiňuješ).
No kucka pro mě za mě hrajte si to jak chcete, ale na tohle prostě rozumnej protiargument nenajdete. Mouselook není potřeba. Původní interface hry je navrženej dobře, ale proč si to ovládání nezpříjemnit.

btw: automaping zásah do hry je. Nicméně taky není na škodu. Opravdu se nehodlám vracet ke čtvarečkovému papíru. Jestli to pánové s tím staromilstvím nepřeháníte. Ne všechno nové je špatné. Rozhodně tedy ne vývoj v interface.
Upřímě jsem také rád, že jsem hrál bez mouselooku (ačkoliv kvůli němu jsem se do hry pustil - ale po pár desítkách minut jsem ho nijak nepotřeboval + jsem ho stejně nedokázal zprovoznit :).
Říkejme tomu třeba sebemrskačství, nejspíš to tak i je. :-) Ale je to podle mě podobný zásah, jako kdyby kdosi do starého dungeonu, třeba EotB, doplnil automapping. Je to standard, implementace nijak neruší, přínos na zlepšení ovládání nesporný. Jenže jen ta myšlenka na mě ale působí... nepatřičně. Vůbec kdybych chtěl hrát něco standardního a moderního, tak v prvé řadě nehraju System Shock, ale třeba nového Deuse (ne že bych se na něj teda někdy nechystal).
No charakterizoval jsi se sám... :o)

Každopádně mouselook je standard a jeho absence v SS1 nebyl záměr autorů ale v té době technologické omezení. Navíc jeho implemantace naprosto nijak hru neruší. Nevyužít to že je možné ho zprovoznit trochu zavání sebemrskačstvím, protože jeho přínos na zlepšení ovládání je nesporný.
Na ja, mouselook, ale pak už to není správně košer (tj. tak, jak to autoři udělali, vymysleli, chtěli mít). Jak se znám, tak by mě pak ten pocit neautentičnosti až do konce hry bzučel u hlavy jak komár a úplně děsně by mě to štvalo. Já jsem ale v jistých ohledech pedantický magor, takže si mě vůbec nevšímejte... Jestli to někomu pomůže do hry proniknout, tak je to samozřejmě jenom dobře. :-)
Ovládání SS1 mi přijde nejsnažší pomocí kláves ASD ZXC, což pokryje většinu nejpotřebnějších pohybů (vpřed, vzad, otočení a strafe). Současně je tak po ruce SPACE pro jump a lezení po žebříku. Vyklánění a koukání nahoru a dolů jsem řešil klikáním myší na ikonu nahoře v GUI - nevyužíval jsem to až tak často. Podle mne je to otázka tak hodiny hraní a přejde to člověku do krve.

V cyberspace mi naopak vystačily kurzorové klávesy a zbytek už pořešilo klikání myši v GUI.

Užitečná klávesa je BACKSPACE, kterou se dají vmžiku zavřít všechny MFD a věnovat se dění na obrazovce.
U toho ovládání/GUI SS1 je holt potřeba přečíst si manuál a dát tomu hodinku na aklimatizování se, to je asi tak celý. Mně naopak připadá tahle stránka hry zvládnutá velmi kvalitně. Šipky pro pohyb, CTRL pro vyklánění se + pohled nahoru/dolů, SHIFT pro běhání. Zbytek klikáním různě po GUI, případně prakticky pro všechno jsou zkratky. Je toho tam sice nacpanýho hodně, ale tak to je dáno tím, že SS1 jednak není Doom, druhak to musí být už z principu věci použitelný i v 320x200. :-) Jen granátů je asi deset druhů, nemluvě o spoustě zbraní (s různými typy munice), augmentacích, náplastích, inventáři, mailech,... Objektivně se tomu dají vytknout jen pár drobných mrzutostí typu že chybí při střelbě auto-reload a člověk na tu ikonu zásobníku holt musí v GUI kliknout. Na druhou stranu řada věcí je řešena líp a intuitivněji než v řadě dnešních pařeb. Třeba pro hození EMP granátu člověk jen klikne dole do inventáře a hodí to myší ven na robota, bez nutnosti nějak fidlovat s inventářem a přepínáním zbraní. A rovnou jsou tam po ruce i zbraně, miny, náplasti. Pohodička.
Tehdy jsem to zkousel, ale nepomohlo to. Asi jsem neco delal blbe, nevim. Rozjizdel jsem hafo starych her, ale SS2 delal nejvetsi problemy.
Mam to taky velmi podobne, tedy ne ze bych videl speedruny a cetl navody, to nedelam nikdy, abych si nekazil pripadny budouci zazitek ze hry. SS2 jsem kazdopadne chvili hral u kamarada v dobe jeho vydani a libilo se mi to moc. Snazil jsem se ho rozehrat uz nekolikrat, ale vzdycky jsem narazil na technicke problemy, hra vyzaduje nestandardni kodeky (jejich doinstalace nepomaha) a obcas nefunguje korektne, me se to rozhodne nechce hrat bez zvuku a videa. Uvidime, jestli se GOG dokope k vydani, evidentne se do toho nehrnou, protoze by to vyzadovalo vic prace, nez ke hre prdnout dosovej installer. SS1 nicmene mam (v nejake CD deluxe verzi), jede mi bez problemu a nedavno jsem ho chvili hral. Je uz ovsem, jak ostatne pise User47, docela hardcore a ovladani a interface jsou dost neintuitivni, asi to chce mrknout do manualu. Tu hru jsem ale rozhodne nezatratil, fakt vypada zajimave a kdyz se zvedne rozliseni z defaultniho na SVGA (tj. co nejvys), tak se odporna grafika meni na pomerne koukatelnou zalezitost.
H34D: Dvojku si klidně zahraj, je to v podstatě moderní hra, ve který nenarazíš na žádný oldschoolový kostrbatosti. Naopak působí ovladatelněji a příjemněji než spousta her moderních. K tomu pěkná grafika s možností si to nahodit do widescreen rozlišení, nějakej mod s přepracovanejma modelama zbraní a ani nepoznáš, že je to dvanáct let starý.
http://i.imgur.com/w4SuM.jpg

S jedničkou bych byl opatrnější, ta už je na dnešní dobu hodně oldschool.
@H34D (14.11.2011 13:33):

Mám to úplně stejně. ;-D Taky mám k System Shockům tenhle vztah. V době jeho vydání jsem byl ještě angličtiny neznalé děcko a tak nějak mi ta úcta aneb "je to moc složitý a těžký" zůstala zažraná v hlavě. Až teď jsem se k tomu při příležitosti získání originálky dostal a musím říct, že mě ta hra uhranula. Neuvěřitelně komplexní a konzistentní design. Jsem v sedmém levelu a pořád nalézám další a další maličkosti, ze kterých jsem prostě paf. Třeba jen to, že po aplikaci sight náplasti si tělo přivykne a účinek dalších se už snižuje. Už jsem dneska i naběhl na web a pročítal fansity, popisky zbraní atd. :-) To je prostě zapomenuté kouzlo oldies. U nové hry a la Dead Space nezažiju, protože tu prolítnu za dvě odpoledne bez myšlení, všechno mi je naservírováno, založím do šuplíku a jakože fajn, jde se dál. Naproti tomu System Shock... buduje si se mnou vztah. Rozhodně nejde o níže zmíněnou "standardní akci s příběhem a inventářem".
Já mám k oběma System Shockům zvláštní vztah, četl jsem o nich, viděl jsem o nich plno videí, viděl jsem i jejich speedruny, uznávám je jako jedny z nejlepších her, ale nějak se neodvažuju je hrát :) Pamatuju, že System Shock 2 jsem kdysi zkoušel, ale nebyl jsem na to zralý, snažil jsem se to hrát jako Dooma, takže jsem to hned vzdal... Věřím, že jednou ty dvě hry ale dohraju.
H34D: Někdy SS vyzkoušej (pokud to nebylo myšleno ironicky :), stojí to za to.
Hm, musím uznat, že to vypadá jako jedna z nejlepších her, co jsem kdy viděl.
Docela by mě zajímala ta trocha RP:), páč o žádné tedy nevím.

Akční adventuru jsem samozřejmě měl na mysli jakožto sekundární žánr;), stejně jako je to nyní v případě DS (pročež to tvé vytahování BioForge a jiných je kapánek mimo).
Akční adventura (ačkoliv to je nejpitomější z možných podžánrů, respektive pojmenování - adventura a akce se vylučují) je například Dark Earth, AitD nebo BioForge. SS je odjakživa vedeno jako FPS s trochou rp, takže žádná editace :).
USER47: Je to skutečně tak. Byť osobně mě SS 1 bavil, přestože jsem se k němu dostal až později... je to ale možná i tím, že jsem před ním nehrál druhý díl, Bioshock a Dead Space, pročež působil i tak víceméně originálně a propracovaně.

"Proč je to vlastně v kolonce RPG? Do tohohle žánru přece fušovala až dvojka:)."

Na tohle jsem kdysi vlastně též upozorňoval, ale nějak jsem nakonec zapomněl editovat. Osobně by mi k tomu sedlo spíše označení "akční adventura" (páč přeci jen tam používáte několik itemů a zabýváte se některými jednoduššími "hádankami"... viz. hackování). Ostatně stejně označený je zde i ten DS.
"Mě by právě zajímalo, čím může SS znechutit hráče"

Mně přišlo, že to prostě tak nějak předběhlo dobu. Dovedu si představit, jak strašně inovativní to oproti tehdejší konkurenci bylo, ale právě díky tomu, že ještě nebyly zažitý a propracovaný určitý ovládací a herní schémata, působí to dneska děsně krkolomně. Může za to samozřejmě i nízký rozlišení a s tím spojený problémy komplexního HUDu apod.

"Kdyby dneska udělal někdo tak komplexní hru jako SS1 tak si všichni učůravaj blahem."

Z dnešního pohledu to až tak zázračně komplexní není. Vždyť je to prakticky standardní akce s příběhem a inventářem. O nic komplexnější než třeba Dead Space série.

btw: Proč je to vlastně v kolonce RPG? Do tohohle žánru přece fušovala až dvojka:).
Jo ty si to vztáhnul na RPG - ačkoliv i těch je celá řada, samozřejmě je ale těžší výmýšlet desítky pistolí než středověkého náčiní, zajímvé kulisy vně vesmírné lodi...

Btw, tak to můžeš začít s hraním adventur, tam je sci-fi více než dost.
Máš pravdu, proto se jde počet scifi rpg spočítat na prstech jedné ruky.
Bodkin: Já měl vždy za to, že je to naopak.

Respektive poměr sci-fi filmů k fantasy je o několik řádů vyšší.
Scifisté jsou bohužel v nevýhodě, všichni("") chtějí trpaslíky se sekyrama, elfy s lukama...
Kdyby dneska udělal někdo tak komplexní hru jako SS1 tak si všichni učůravaj blahem. K tomu aby jí někdo ohodnotil dobře musel jí hrát v době vydání. Dneska už je grafika dost odporná a jen nostalgik jí zkousne. Na druhou stranu mouselook je super a přinutil mě hru dohrát znovu.

GodOfTheSick: proč proboha hraješ SS1 když tě nebaví cyberpunk, scifi, vesmírný koráby, roboti a podobný hovadiny...???

"Look at you, hacker. A pathetic creature of meat and bone, panting and sweating as you run through my corridors. How can you challenge a perfect, immortal machine?"
"Mě by právě zajímalo, čím může SS znechutit hráče "

Jakože těch prvků co můžou hráče odradit/znechutit, je myslím si docela dosti... otravný respawn, trochu blbé ovládání, "netradiční" a méně akční přestřelky, oživování hráče (s tím spojená určitá nesmrtelnost ve většině patrech), cyberspace...

Na druhou stranu je to hra na svou dobu tak netradiční, že mezi těmi všemi Quaky, Doomy, Wolfensteiny, Heretiky působí neuvěřitelně svěže a propracovaně, byť potenciál byl plně rozvinut až ve druhém díle.
GodOfTheSick: Ok, u mě je to naopak, co se zasazení týče. A v tom případě se do SS asi znovu nepouštěj.
Drolin: Nejsem fanda cyberpunku, scifi, vesmírných korábů, robotů a podobných hovadin. Navíc ty inovace byly na mě až moc - nepřehledný hud, přeplácaný/špatně ovladatelný inventář/deník...

Nejlepší hra tohoto typu je u mě Dead Space, ale především proto, že je to horror a vesmír je jen pěkná kulisa.
GodOfTheSick: Jj, dokonce i volný mouselook a řada dalších vylepšení.

Mě by právě zajímalo, čím může SS znechutit hráče (pokud neberu v potaz obsazení do každého žebříčku nejlepších her na vrcholné pozice).
Drolin: Podobné nechutenství jsem měl u SS1, i když mám v plánu si ji oživit a třeba se to změní. Jsou na to dnes nějaké HD vychytávky, lepší ovládání atd?
GodOfTheSick: Proti tomu bych nic neměl, tam je mi naprosto jasné, co hráče dokáže znechutit.
Blasphemy!

Padesátka nejlepší(nejinovativnější) DOSovce, potažmo hře vůbec :).
Tak jsem se konečně dokopal k tomu to rozehrát...:)
Měl jsem prozkoumaných nějakých 70% první úrovně a pak jsem umřel u toho, jak mi SHODAN řekla, že jsem na místě kde nemám co dělat...:)) Poslední save docela kus před tím...^^' Hraju bez všelijakých modů, pěkně tak jak se to hrálo v '94...
Jen ta hudba v prvním levelu mi nějak zvlášť nesedí atmosféry...

UPDATE: Už jsem v druhém patře....:)
Jo, vidím to stejně :) Dvojka je pro většinu vhodnější a zábavnější.

Jinak pokud máte zájem o podobný zážitek jako u System Shocku, můžu doporučit DreamWeb - kratší a jednodušší adventuru s neopakovatelnou cyberpunkovou atmosférou. Nebo i Outcast, který pro změnu obsahuje podobně geniální hratelnost.